هدایت شده از مهاد؛ مرکز نوآوری خانواده و کودک🇱🇧🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مهاد در جمع دوستانه قرار کودکی ، نشست و دورهمی فعالان عرصه کودکی استان فارس با حضور رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک
➖➖➖
#نشست_همافزایی #قرار_کودکی
📌راههای ارتباطی با مهاد:
🌐 MehadRasaneh.ir
https://eitaa.com/joinchat/3226534077C421f8d1b18
غرق دریای آبی آقا
می روم سمت کهکشان هر روز
مثل سجادهها پر از نورم
زیر این سقف و سایبان هر روز
می پرم با دو بال سبزآبی
تا طلاییترین مکان زمین
می شوم طرحی از کبوترها
در شبستان آسمان آذین
لا به لای دعای مادرها
هر زمان: صبح، ظهر، وقت غروب
جمله زیر می شود تکرار
دوستت دارم ای صمیمی خوب
معصومه مرادی
#شعر_آیینی
#شاهچراغ
هدایت شده از پرویزن
LHST_Volume 6_Issue شماره دوم - پیاپی 12 - بهار و تابستان 97_Pages 47-62.pdf
563.7K
"بررسی ریشههای شکلگیری روایتی عامیانه دربارهی کشف مرقد شاهچراغ(ع) "
مجلهی تاریخ محلی
محمد مرادی
به مناسبت روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی(ع)
@mmparvizan
هدایت شده از پرویزن
"حضرت شاهچراغ و شاعران"
تا آنجا که از کتابهای ادبی و دیوانها میتوان دریافت، تا قرن نهم هیچ شعر یا بیتی در ستایش حضرت احمدبن موسی(ع) سروده نشده است. شاید به همین دلیل است که ابن زرکوب شیرازی، در ستایش آن حضرت، از ابیاتی سروده شده در مدح امام رضا(ع) بهره گرفته است. با وجود تصریح متون تاریخی سدهی هشتم چون: شیرازنامه و شدالازار و هزار مزار و همچنین آثار حمدالله مستوفی و رحلهی ابن بطوطه مبنی بر شهرت مرقد آن حضرت در این قرن، نام و وصف و شهرت مضجع ایشان در دیوانها نمود نیافته است.
قدیمترین ابیات و اشارات موجود مربوط به فاصلهی سال ۸۰۰ تا میانهی قرن نهم است که در دیوان منصور حافظ شیرازی و شاهداعی شیرازی میتوان دید. در اشعار موجود در دیوان آنان، به شیوهی متون تاریخی با نام امیر احمدبن موسیالرضا(ع) از شاهِ چراغ یادشده است.
شاعر شاخص دیگر در توصیف آن حضرت(ع)، اهلی شیرازی، شاعر نیمهی دوم ق ۹ و نیمهی نخست قرن دهم است که از آن حضرت با لقب سیدالسادات نام برده و در ترکیببند و قصیدهای پر شور به توصیف آن حضرت و جایگاه مضجع ایشان در شیراز پرداخته است.
از دیگر شاعران شیراز در سدههای بعد که ابیاتی سزاوار در ستایش احمدبن موسی(ع) و عمدتا با لقب شاهِ چراغ سرودهاند؛ میتوان به شفیعای لاری، راز شیرازی، وقار شیرازی، شوریده و دهها سخنور نامآور دیگر اشاره کرد.
#شعر_دینی
#شیراز
@mmparvizan
هدایت شده از مهاد؛ مرکز نوآوری خانواده و کودک🇱🇧🇵🇸
به مناسبت دهه کرامت 🥰
اینجا👇👇👇👇
🛍️go2l.ir/mFGJm
همه چی تخفیف خورده😱
#۲۰درصد_تخفیف ویژه دهه کرامت
فرصت رو از دست نده🎉
👇👇👇
🔻 go2l.ir/mFGJm🔺
🔸علاوه بر تخفیف محصولات، بستههای فرهنگی ویژه ما رو در این ایام میتونید با تخفیف بیشتری دریافت کنید. فقط کافیه درخواستتون رو در آیدی زیر ثبت کنید:
@Mehadkids
🤩🎁
➖➖➖
#دهه_کرامت #فروش_ویژه
📌راههای ارتباطی با مهاد:
🌐 MehadRasaneh.ir
https://eitaa.com/joinchat/3226534077C421f8d1b18
دستمال کاغذی به اشک گفت:
قطره قطرهات طلاست
یک کم از طلای خود حراج میکنی؟
عاشقم.. با من ازدواج میکنی؟
اشک گفت: ازدواج اشک و دستمال کاغذی!؟
تو چقدر سادهای خوش خیال کاغذی!
توی ازدواج ما، تو مچاله میشوی
چرک میشوی و تکهای زباله میشوی
پس برو و بیخیال باش
عاشقی کجاست؟ تو فقط دستمال باش!
دستمال کاغذی، دلش شکست
گوشهای کنار جعبهاش نشست
گریه کرد و گریه کرد و گریه کرد
در تن سفید و نازکش دوید خون درد
آخرش، دستمال کاغذی مچاله شد
مثل تکهای زباله شد
او ولی شبیه دیگران نشد
چرک و زشت مثل این و آن نشد
رفت اگرچه توی سطل آشغال
پاک بود و عاشق و زلال
او با تمام دستمالهای کاغذی فرق داشت
چون که در میان قلب خود دانههای اشک کاشت....
عرفان نظر آهاری
امام خمینی برای من، جدای از شخصیت سیاسیشون، از نظر علمی بسیار ارزشمندند. آثار اخلاقی و علمی این دانشمند، به دور از هر سیاستی، میتونه چراغ راه باشه. وقتی دکتر صفایینژاد(مدیر نشر علمی فرهنگی) خوندن این کتاب رو به عنوان داروی خوب شدن معرفی کردن، فکر نمیکردم واقعا اینگونه باشه اما بود. من هم پیشنهاد میکنم این کتاب رو بخونید و پرواز کنید.
یکی از تمرینهایی که من با فرزندانم توی خونه هر روز انجام میدم تمرین شعر گفتنه
این تمرین کمک میکنه به افزایش هوش هیجانیشون، تقویت کلام و شنیدارشون و تقویت نیمکره راست مغزشون.
کافیه یکی از بچهها یه جمله آهنگین بگه این میشه شروع بازی.
پسر من به دخترم که اسمش مهدیه است میگه ادّه
این بازی کلامی حاصل شعربازی امروز ما سه تا هست:
ادّه اَدّه اَدّه
با هم میشیم برنده
شاید هم پرنده
پرندهای که هر صبح
به مامانی میخنده
خنده دوای درده
نگو هوای امروز
گرمه داغه سرده
یا که چرا لباسم
امروز رنگش زرده
هر قسمت از این متن آهنگین رو یکی از ما سه تا گفته.
این تمرین رو پیشنهاد میدم به مادران و مربیان عزیزی که در تلاشن نگاه خلاق، بازی و عاطفه رو با هم تلفیق کنن.
بچههای زیر ۷ سال به شدت کلام آهنگین رو دوست دارن.
این بازی رو تا جایی که کودک همراهی می کنه ادامه بدید. بعد خواهید دید چه تجربه لذتبخشی داشته.
مهم نیست وزن شعر یا قافیه و ... درست باشه. مهم اینه که ذهن کودک بارش فکری داره و موسیقی رو درک میکنه.
در ادامه مسیر زندگی موسیقی طبیعت رو میشنوه. موسیقی موجودات و موسیقی عرفان رو
هدایت شده از فلسفه برای کودکان (فبک)
P4C-E01.mp3
33.81M
قسمت اول پادکست «فلسفه برای کودکان: چرا و چگونه؟»
این قسمت: معرفی فلسفه برای کودکان و نقش آن در توسعه فکری کودکان
صدا و درسگفتار: دکتر محمد مهدی منتصری
🆔 @phil4chil
هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلَّا الْإِحْسانُ «60» فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ «61»
آيا پاداش نيكى (شما) جز نيكى (ما) است، پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را انكار مىكنيد؟
نکته ها
«احسان» دو معنا دارد: يكى كار نيك و ديگرى نيكى به ديگران. مراد از احسان اول در آيه، كار نيك و مراد از احسان دوم، نيكى به غير است. «1» «هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلَّا الْإِحْسانُ»
امام صادق عليه السلام فرمود: جمله هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ ... در باره كافر و مؤمن جارى است و هر كس براى ديگرى كار نيكى انجام دهد، بر او لازم است جبران كند. «2»
در قرآن، اصلِ مقابله به مثل بارها تكرار شده است:
«فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ» «3» ياد كنيد مرا تا ياد كنم شما را.
«إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا» «4» اگر برگرديد ما نيز برمىگرديم.
«فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى عَلَيْكُمْ» «5» به همان مقدار كه لطمه زدند، به آنان لطمه بزنيد.
«وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ» «6» به همان مقدار مسئوليّت كه بر عهده زن هست، براى او حق و حقوق است.
«إِنْ عاقَبْتُمْ فَعاقِبُوا بِمِثْلِ ما عُوقِبْتُمْ» «1» اگر قصد انتقام از دشمن داريد، به همان مقدار كه ضرر ديديد، ضربه وارد كنيد.
«إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ» «2» اگر خدا را يارى كنيد، شما را يارى مىكند.
«فَلَمَّا زاغُوا أَزاغَ اللَّهُ» «3» اگر به اراده خود كج روند، خدا آنان را در كجى رها مىكند.
حضرت على عليه السلام از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل مىكند كه خداوند فرمود: آيا پاداش كسى كه به او نعمت توحيد دادهام غير از بهشت است. «4» «هل جزاء من أنعمت عليه بالتوحيد الا الجنة»
پیام ها
1- در برابر احسان و نيكى ديگران، ما نيز نيكى كنيم. «هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلَّا الْإِحْسانُ» (آيا در برابر اين همه احسان خداوند به انسان، جز نيكوكارى بنده سزاوار است؟)
2- فقط به ارزشها بيانديشيم نه افراد، جنسيّت، نژاد، سنّ، منطقه و قبيله. «هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلَّا الْإِحْسانُ»
3- پاداش احسان به هر نوع، به هر مقدار، در هر زمان و مكان و نسبت به هر شخصى بايد احسان باشد. «هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلَّا الْإِحْسانُ»
4- يكى از فلسفههاى قيامت، اجراى عدل و جزاى احسانهاست. «هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلَّا الْإِحْسانُ»
5- پاداش نيك خداوند به نيكىهاى ما، نعمت است. «فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ»
در پیچ و تاب دلهرههای یواشکی
تنها دلیل خنده این قلب کوچکی
بگذار گم شود نفسم روی گردنت
یا بازویم میان دو دستت یواشکی
هم بوسههات طعم عسل دارد و غزل
هم خنده هات مزه دبش لواشکی
آغوش تو شبیه خیال است نرم و گرم
مانند حس و پاکی دوران کودکی
برگرد تا به وقت بهار نگاه تو
گل واکنند ثانیه هایم یکی یکی
چشمان من هنوز به آوای پنجره است
تا بگذری از آخر این شعر دزدکی
معصومه مرادی