گاهی ما آدمها درست مثل همین سبزههای سفرهی هفتسینِ رها شده، بیتفاوتیم. هر کدام از سبزه.ها در خیالشان حتما با رویایی از دانههای خواب بیرون آمدهاند: سبزههای عاشق، سبزههای سرگردان، سبزههای بیعاطفه، سبزههای مهربان، سبزههای تنها، سبزههای فضول، سبزههای بیاحساس، سبزههای همیشه شلوغ، سبزههای علاف، سبزههای معتاد، سبزههای ریاکار، سبزههای ترسو، سبزههای شاد، سبزههای پژمرده و در نهایت همگی سبزههای ناکام در مسیر رود... با دیدن این همه سبزه بزرگ و کوچک سرگردان رها شده در آب عمیقا به فکر فرو رفتم که راستی در مسیر رود زندگی من چگونه سبزهای هستم؟ آیا به رویایی که با خیال آن سر از دانه بیرون آوردهام خواهم رسید؟ نمیدانم. دوست من امسال و این ماه، سال و ماه نو شدن است. آینه من باش و به من بگو در نگاه تو، من چگونه سبزهای هستم؟
معصومه مرادی
لطف بزرگی به من میکنی اگر در ترسیم مسیر پیشرویم در آستانهی چهلسالگی همراهم باشی
نوازش می کند با حرفهایش
تمام کودکان کوچه ها را
درخشان میکند با تابش خود
شبانه آسمان کوچه ها را
به دست ساز باران می نوازد
برای زندگی هر روز آهنگ
به همراه قلم موی عدالت
به تاریخ امیران می زند رنگ
شبیه رعد و برقی تیز و برّان
هراسان میکند شبرنگ ها را
به قلب بادها می تابد و بعد
پر از جان می کند گلسنگ ها را
خدا در خانه اش با شاپرک ها
برایش شعری از ایثار خوانده
علی با قصه ی بی انتهایش
درون دفتر تاریخ مانده
#معصومه_مرادی
#شعر_آیینی
#شعر_نوجوان
@moradimasoome
👨🏻🏫 *کار مربی بیدار کردن فطرت است*
کار مربی بیدار کردن فطرت است. موقعیتی باید فراهم کرد تا فطرت آزاد شود. با فراهمشدن موقعیت، *فطرت* خودش دنبال دین میرود و به آن اشتها پیدا میکند.
🔖 علمای اخلاق اینطور تربیت میکنند که برای واعظ درونیِ فرد احترام قائلاند و او را مَحرم میدانند. استاد اخلاق، خود را هیچکاره میداند و معتقد است واعظ درونی باید درست شود. *استاد یک روز هست و روز دیگر نیست، باید آن چیزی که در درون فرد است، درست شود!*
💡 پس *شیوهٔ تربیت این است که واعظ درونی بهگونهای احیا شود.* روش پیامبر این بود که در اصحاب، واعظ درونی را بیدار میکردند و فرد را به دست او میسپردند.
📚 تربیت دینی کودک
👤 آیةالله محیالدین حائریشیرازی
#تربیت_دینی
#تربیت_کودک
@yarestankoodakestan
yarestankoodakestan.ir
هنر یکی از مهمترین شاخههای درخت تنومند رسیدن به خداست و شعر از اثرگذارترین میوههای شاخه سبز و سرخ هنر است. آیه آخر سوره شعرا مهمترین ویژگی شاعران مورد تایید خداوند را برشمرده است: شاعرانی که در راه آزادی قلم بزنند جایگاهشان در نشر مفاهیم عمیق انسانی مشخص است و ستودهاند.
إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيرًا وَانْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ ﴿۲۲۷﴾
دشمنی با صهیونیستها از بنمایه های شعر پایداری است که همواره مورد توجه شاعران آزاده بوده است.این کتاب به بررسی شعرهای شاعران ایرانی و عرب با موضوع قدس پرداخته است. در این کتاب می توانیم نمونههای خوبی از شعر پایداری را بخوانیم.
#پیشنهاد_کتاب
هدایت شده از مهاد؛ مرکز نوآوری خانواده و کودک🇱🇧🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫بازیها و سرگرمیهای دیجیتال
در غرفهی مهاد برای کودکان 👧🧒
📌 با گذشتن شبهای قدر، نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم نیز در روز جمعه ۲۵ فروردینماه به کار خود پایان میدهد.
به ساعات پایانی نمایشگاه نزدیک میشویم و بیصبرانه منتظر حضور گرم شما در غرفهی موسسهی دانشبنیان مهاد هستیم.
🔸وعدهی دیدار ما: از ساعت ۱۴ تا ۲۴
➖➖➖
#می_خوانمت #نمایشگاه_قرآن #ماه_رمضان
📌راههای ارتباطی با مهاد:
🌐 MehadRasaneh.ir
https://eitaa.com/joinchat/3226534077C421f8d1b18
جانا دلم ببردی و جانم بسوختی
گفتم بنالم از تو، زبانم بسوختی
اول به وصل خویش بسی وعده دادیام
و آخر چو شمع در غم آنم بسوختی
چون شمع نیمکشته و آورده جان به لب
در انتظار وصل چنانم بسوختی
کس نیست کز خروش منش نیست آگهی
آگاه نیستی که چه سانم بسوختی
جانم بسوخت بر من مسکین دلت نسوخت
آخر دلت نسوخت که جانم بسوختی
تا پادشا گشتی بر دیده و دلم
اینم به باد دادی و آنم بسوختی
گفتم که از غمان تو آهی برآورم
آن آه در درون دهانم بسوختی
گفتی که با تو سازم و پیدا شوم تو را
پیدا نیامدی و نهانم بسوختی
یکدم بساز با دل عطّار و بیش از این
آتش مزن که عقل و روانم بسوختی
#بزرگداشت_عطار
#عطار_نیشابوری
یا هو
در من مگر تو منعکسی چندی است، که دشمنند آینهها با تو؟
این لاشریکِ... کیست که الا من؟ این لا الهِ ... کیست که الا تو؟
زل میزنیم خیره به سمت هم، از پشت پردهای هیجانانگیز
هر عصر از نقاب تقاضا: من، هر صبح در حجاب تماشا: تو
یکروز، من: منم، دوسه شب، من: تو، یکهفته: تو: منی که رها در باد
من: تو، تو: من، هنوز نفهمیدم، اینکه منم خلاصه منم یا تو؟
*
دنبال ردّ پای تو میگشتم یکعمر در تلاقی مذهب پها
در کفر، در یهود...، نه در اسلام، در اشک... در دعا و مناجات و -
آخر تمام یافتههای من، شد معترف به این که در این برزخ
ما منحصر شدیم به این پایین، با بیشمار فاصله بالا: تو
*
عینک زدم تمامی قرآن را از ذرّهبین چشم شما خواندم
هِی دست و پا زدم وسط آیات، در جستجوی حیرت و حالا تو-
جای سلام و خسته نباشی باز، در روبهروم پرده میآویزی
من با هزار شکّ و گمان اینجا- وَ با یقین نشستهای آنجا تو
ای از ازل دلیل شهید و خون، ای تا ابد حدیث من و مجنون!
نه میروی درست و نه می پمانی، آخر بگو چکار کنم با تو؟
*
عمری است یک تفاوت نامفهوم بین من و تو جنگ به پا کرده است:
تو اعتماد میکنی اما من... من اشتباه میکنم اما تو ...
#محمد_مرادی
#خمپاره_ها_که_اوج_بگیرند
مرغ مقلد داستان دختری مبتلا به نوعی اوتیسم است که در جریان تیراندازی در آمریکا برادرش را که تنها مونس و همراهش بوده است از دست داده است.
افراد مختلف در تلاشند که به او کمک کنند و او در دنیای خودش با هزاران خیال یک بیمار اوتیسمی دست و پنجه نرم میکند.
خواندن این کتاب برای آشنایی با دنیای کودکان و نوجوانان استثنایی و نحوهی همراهی با آنان مفید است.
#مطالعه_در_مسیر
اگر تو نبودی
و دوست داشتنت نبود
و این همه پنجره
که چشم شان به در است
به کدام امید
فصل ها می آمدند
روزها می رفتند...؟!
اگر تو نبودی
و انتظاری که در من نفس می کشد
زمین نه جای زندگی بود
نه جای مرگ.
#تقی_متقی
@taghimottaghi40
بزرگداشت عطار نیشابوری
با سخنرانی آقای دکتر محمدیوسف نیری، استاد دانشگاه شیراز
دبیر جلسه: آقای دکتر غلامرضا کافی دانشیار دانشگاه شیراز.
همراه با عطارخوانی، پخش کلیپ آرامگاه عطار و اعطای جایزه به برندگان مسابقه بزرگداشت عطار نیشابوری.
زمان: سهشنبه ۲۹ فروردین از ساعت ۱۰ تا ۱۲
مکان: چهارراه ادبیات، دانشکده علوم، ساختمان شماره ۱، تالار شهید منتظری
برگزارکنندگان:
- مرکز پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز
- محفل ادبی قند پارسی نهاد کتابخانههای عمومی استان فاری
- انجمن علمی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز
به یاد آن بوسهی کال
در آن دوشنبهی تبدار
دوشنبههایت را
برای من بگذار
هستیات را نه
مستیات را نه
عشقت را نه
تنها
دوشنبههایت را
برای من بگذار...
🍇🍒🍓
ای در دل من
میل و تمنّا ,همه تو !
واندر سر من
مایهٔ سودا ,همه تو !
هر چند
به روزگار ,در می نگرم
امروز ,همه تویی ,و فردا
همه تو !
مولانا
هدایت شده از ماهنشان / تربیت اسلامی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 استاد میرباقری | مروری بر فرازی از #دعای_وداع با ماه مبارک رمضان
⏰ تمام شدن مهمانی با این چند جمله خیلی زیبا میشه که...
@mirbaqeri_ir
https://eitaa.com/joinchat/1722679342Cb46645e389
هدایت شده از یارستان کودکستان
❇️ تقویت حسنظن به خدا، اساس تربیت
❓ هدف تربیت، دستیابی به انسان ایدئال است. چگونه این کار امکان دارد؟
صفات حسنه در انسان ایدئال، مبناهای مختلف ندارند که جداجدا مطرح شوند. شجاعت، گذشت قناعت، زهد و ...، کثرتهایی هستند که به یک وحدت برمیگردند و آن حسنظن به خداست.
🎖 تقویت حسنظن به خدا در کودک، تعبیهٔ راهی از درون به نامحدود است. این کار، اساس تربیت و مادرِ کل صفات و خصوصیات ایدئال او را تشکیل خواهد داد. راه این است که او با خدا آن چنان که هست، آشنا شود تا در او صفات عمیق و ریشهدار نمود پیدا کند.
📚 تربیت دینی کودک
👤 آیةالله محیالدین حائریشیرازی
#تربیت_دینی
#تربیت_کودک
@yarestankoodakestan
yarestankoodakestan.ir