🐚 آدمک نقاشی کودک تان چه می گوید؟
❒کودکان افکار و احساسات خود را در نقاشی هایشان بروز می دهند و با بررسی نقاشی هایشان می توان به اختلال ها، اضطراب ها، نگرانی ها، تنش ها و افکار آنها پی برد. در این شماره هم ضمن تحلیل یکی از نقاشی هایی که به دستمان رسیده، ویژگی های دیگر نقاشی کودکان را با هم مرور می کنیم...
یکی از تصاویری که معمولا بیشتر کودکان در نقاشی های خود ترسیم می کنند، آدمک است اما هر عضو بدن آدمک معنا و مفهومی می تواند داشته باشد.
❖سر بزرگ: سر جایگاه تفکر است و کودکان سر آدمک ها را با اندازه های مختلفی می کشند. برخی معتقدند کشیدن سر بزرگ برای آدمک نشان دهنده تکبر کودک است و برخی بر این باورند که سر بزرگ آدمک به معنی دوست داشتن خود است. بعضی از کودکانی هم که عقب افتادگی ذهنی دارند، سر آدمک هایشان را بزرگ می کشند.
❖سر کوچک: نشان می دهد کودک ارزش زیادی برای خود قائل نیست. کودکانی که زمینه افسردگی دارند نیز آدمک های نقاشی شان را با سرهای کوچکی رسم می کنند.
❖چشم: چشم انعکاس عمق وجود کودک است. بیشتر کودکانی که به مراکز مشاوره می آیند و با مادرانشان مشکل دارند، چشم های آدمکشان را غیرطبیعی و عجیب و غریب می کشند. نتایج بررسی ها نشان داده کودکانی که مدام به آنها چشم غره می روند، چشم ها را بزرگ و کودکان پرخاشگر چشم ها را عصبانی رسم می کنند اما کودکان شاد، چشم هایی شاد و خندان می کشند. بعضی از کودکان به خصوص دخترها، روی مژه ها و ابروهای آدمک شان تاکید می کنند که این موضوع به زیبایی شناختی آنها مربوط می شود.
❖دهان: کشیدن دهان بسته و به هم فشرده نشانه تنش در کودکان و لب های پهن و کلفت نشانه پرخاشگری است. معمولا کودکان بی اشتها یا آنهایی که زیاد حرف نمی زنند، دهان آدمک شان را کوچک می کشند. کودکان شاد یک خط منحنی رو به بالا که نشانه شادی آدمک شان است و کودکان ناراحت یک خط با انحنای رو به پایین به عنوان دهان رسم می کنند.
❖دندان: ترسیم دندان های نوک تیز در نقاشی، پرخاشگری کودک را نشان می دهد. برخی کودکان هم رابطه بین دندان و جنسیت را در نقاشی هایشان به خوبی نشان می دهند. مثلا وقتی کودک یک مرد را می کشد، دندان هایش را مشخص تر رسم می کند تا وقتی یک زن را نقاشی می کند.
❖گوش: کودکانی که گوش های آدمک شان را بزرگ و مشخص می کشند، دوست دارند حرفشان شنیده شود یا مدام شاهد دعواهای لفظی پدر و مادر و سایر اعضای خانواده هستند و این موضوع باعث آزارشان شده است. برخی کودکان هم به دلیل انتقادهای زیادی که از آنها می شود، گوش ها را بزرگ تر و مشخص تر رسم می کنند.
❖موها: دخترها به دلیل جنسیت شان تاکید بیشتری روی کشیدن موهای آدمک های نقاشی شان دارند و حتی گل سر را روی موهای آدمک شان می کشند ولی کمتر پیش می آید پسربچه ها موهای آدمک شان را با دقت بکشند.
❖گونه: معمولا بعد از ۷ سالگی، کودکان روی گونه آدمک شان تاکید می کنند و این حالت را بیشتر در نقاشی کودکان شاد می توان دید.
❖گردن: ترسیم گردن بلند برای آدمک نقاشی نشانه میل به بزرگ تر شدن است و به نوعی سن و جنسیت آدمک را نشان می دهد اما گردن کوتاه و پهن می تواند نشاندهنده خشونت کودک باشد.
❖سایر اندام ها: بعضی کودکان پستان های مادرشان را با دو خط منحنی نشان می دهند. این نقاشی ها به بحث روان شناسی کودکان در دوران شیرخوارگی برمی گردد و نشان دهنده دلبستگی های دهانی کودک به مادر است.
❖پا: رسم پاها اهمیت زیادی در تحلیل نقاشی کودکان دارد. پاهای به هم چسبیده آدمک نشانه اعتماد به نفس پایین او است. پسر بچه ها معمولا به دلیل جنسیت شان پنجه های آدمک را نوک تیز و خشن می کشند اما دخترها معمولا گرایش دارند پاها را در اندازه های کوچک تری رسم کنند.
❖دست ها: دست های باز حسن خوب کودک و ترسیم دست های بسته یا دست هایی که در جیب آدمک است یا انگشت های آن معلوم نیست، نشان می دهد کودک نمی تواند ارتباط خوبی با دیگران برقرار کند. کودکانی هم که دزدی های کوچک انجام می دهند یا پنهان کاری می کنند، دست های آدمک شان را واضح و مشخص نمی کشند.
❖تنه: کودکان پرخور و چاق یا کودکانی که پدر و مادرشان چاق و درشت هستند، معمولا آدمک های چاق و فربه می کشند.
✅ تغییر در ملاک دعوت به مصاحبه فرهنگیان
ملاک دعوت به مصاحبه کنکور فرهنگیان چون میفته اواخر خرداد و اون زمان هنوز سوابق داوطلب ها از سمت آموزش و پرورش برای سازمان سنجش فرستاده نشده بر اساس کنکوری که توی اردیبهشت میده حساب میشه به این صورت که ۶۰ درصد کنکور سراسری و ۴۰ درصد کنکور فرهنگیان
یعنی سوابق تاثیری در دعوت به مصاحبه کنکور فرهنگیان نداره و فقط در قبولی نهایی تأثیر گذاره
احتمالا امسالم مثل سال قبل دوبرابر دعوت به مصاحبه میشن
❌ پس سوابق تحصیلی در دعوت به مصاحبه اثر نداره!!!!
برای ایجاد تفکر انتقادی در کودکان چه کار کنیم؟
واقعیت آن است که تفکر انتقادی بیش از هر چه باید در مدارس پرورش و شکوفا شود. ما پدر مادرها باید بتوانیم زمینه تفکر انتقادی را در بچه هایمان مهیا کنیم.
انجمن فلسفی اروپا برای پرورش تفکر انتقادی در کودکان توصیههایی دارد که بسیار کاربردی و نتیجهبخش است؛ اگر که آنها را با آگاهی و شناخت و به گونهای مؤثر به کار گیریم:
1- زودتر دست به کار شوید: هر چند ممکن است کودکان خردسال برای فرا گیری دروس زندگی در قالب منطق رسمی آمادگی کافی نداشته باشند، اما شما می توانید روند ساده نتیجهگیری را به آنها آموزش دهید. تنها لازم است با فرزندتان گفت و گوهای رفت و برگشتی انجام دهید.
برای مثال اگر مایل به شرکت در برنامهای خاص یا پوشیدن لباس منتخب شما نیست، از او بخواهید دلایل خود را برایتان توضیح دهد.
با این تمرین کودک به مرور زمان میآموزد که علاوه بر ریشهیابی نتیجهگیریهای خود، علل ذکر شده توسط دیگران را هم ارزیابی کند. پس به او فرصت تصمیمگیری بدهید و درهنگام تصمیم گیری، اجازه دهید به اندازه کافی فکر کند، دلایلش را بگوید و کاری را که درست میداند عملی کند. به جای او تصمیم نگیرید فقط راهنماییهای لازم را به او بدهید و خطرات و هشدارهای لازم را بگویید.
- تعصب و اجبار به خرج ندهید: آموزش تفکر انتقادی نیازمند ارائه یک سری دستور العمل های مشخص به کودکان و ملزم ساختن آنها با پیروی از این متدها است. اما باید مراقب باشید که در این حیطه هیچ گونه رفتار تعصب آمیز و یا توام با اجبار از خود نشان ندهید. اگر کاری را از کودک خود میخواهید، همیشه دلیل آن را نیز شرح دهید.
- کودکان را به پرسش تشویق کنید: پرسش اساس تفکر انتقادی است. پرسشگری توانمندی ذهنی کودکان را افزایش میدهد و یادگیری را برای آنها مفرح و مهیج می کند. از طریق پرسش کردن، کودکان نقش فعال بیشتری در تفکر نقادانه و استدلال پیدا میکنند. پس:
کودکان را به پرسش کردن و پرسشهای بیشترتشوبق کنید؛
از کودکان پرسشهایی بپرسید که میدانید جوابشان را میدانند. اجازه دهید آنها احساس کنند که خودشان جواب را یافتهاند؛
فضای یادگیری را برای ایده های که آنها می دهند باز بگذارید. اجازه دهید تا آن ها از تجربه ایده های جدید راحت باشند و از خطا کردن، نترسند؛
جواب اشتباه را به عنوان یک فرصت یادگیری تلقی کنید. هرگز کودک خود را به خاطر جواب اشتباه سرزنش نکنید؛
همواره به پرسشها کودکانتان با اشتیاق پاسخ دهید؛
به یاد داشته باشید پرسشهایی که با "چه"، "کدام"، "کجا" پرسیده میشوند، حافظه را تحریک میکنند و پرسشهایی که با "چرا"، "چطور" و "چگونه" همراهند، تفکر را تحریک می کنند. پس در سوال از کودکان از چرا، چطور و چگونه بیشتر استفاده کنید.
- از فرزندتان بخواهید که توضیحات و راه حلهای جایگزین را نیز در نظر بگیرد: بسیاری از مشکلات پیچیده تر از تصور ما هستند و به همین علت ممکن است نیازمند بیش از یک راه حل باشند. اگر کودکان بتوانند راه حلهای مختلفی را برای یک موضوع واحد در ذهن خود طراحی کنند، تفکر منعطفتری برای حل مسائل خواهند داشت.
- در مورد تعصب و تبعیض صحبت کنید: حتی کودکان 6 ساله نیز به خوبی میتوانند درک کنند که احساسات و انگیزههای انسانی بر قضاوتهای ما تاثیر میگذارند. به آنها بگویید و نشان دهید که تعصب و تبعیض عوامل مخربی هستند که میتوانند از به دست آمدن نتیجه مطلوب و مورد انتظار جلوگیری کنند. تعصب و تبعیض را با مثال های ساده به آنها بیاموزید.
- از کودکان بخواهید تا افکارشان را بلند بیان کنند: بیان کردن افکار و ایده هایی که بچه ها در ذهن دارند باعث می شود تا آنها روش فکر کردن و نحوه یادگیری آنها را بهتر بفهمید و در ضمن اعتماد به نفس بیشتری در بیان افکار و عقاید خود پیدا کنند.
- به عقاید کودکان احترام بگذارید:
اجازه دهید بچه ها عقاید و نظر خود را داشته باشند. این شاید یکی از زیربناییترین و در عین حال مشکلترین بخش آزاداندیشی و مهیا شدن بستری برای تفکر انتقادی است. در واقع زمانی که کودکان شما در منزل تجربه داشتن عقاید و نظراتی متفاوت با والدین و پذیرش آن از سوی والدین را تجربه میکنند به گونهای زیربنایی پذیرش عقاید مخالف و نظرات متفاوت دیگران را در خود نهادینه کردهاند. پس آنها عقاید خودشان را داشته باشند حتی اگر با عقاید شما متفاوت یا مخالف باشد و به نظراتشان احترام بگذارید و اگر قرار است با آن مخالفت کنید حتما با استدلال همراه باشد.
کارگاههای مهارت های زندگی کودکان ، نوجوانان و بزرگسالان
در شهرستان ورزنه👇
🏠مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی نسیم
شهرستان ورزنه
@moshavereh_salamat_ravan
03146485840
09133705782
مشاوره 👇
@ravanshenas_100
@Moshavere_20_20
🔷به مناسبت هفته جهانی اضطراب
مرکز مشاوره ورزنه در نظر دارد همایش «مداخلات روان شناختی خانواده محور در مدیریت اضطراب» برگزار نماید.
ولی متاسفانه به دلیل عدم مشارکت و همکاری سازمان ها و ارگان ها و اهمیت ندادن به موضوع، همایش «مداخلات روانشناختی خانواده محور در مدیریت اضطراب» برگزار نخواهد شد.🖤 😔
🔹 📌یه نوع شخصیتی هست بهش میگن پارادوکسیکال (Paradoxical)، درکش برای بقیه احتمالا سخت باشه، اینجوریه که...
🔹 در عین دوست داشتن تنهایی دوست داره بیرون بره، مهمونی بره، اما بعد مدتی از توی جمع بودن پشیمون میشه
🔹 دلش رابطه میخواد اما در عین حال از تنهاییش هم نمیتونه دست بکشه
🔹 میگه اهمیتی نمیده و براش مهم نیست اما تا مغز استخوون میشینه به تک تک جزئیاتش فکر میکنه و دچار اورثینک میشه
🔹 عاشق گوش دادنه اما هیچ وقت نمیگه چه چیزی درون خودش در حال رخ دادنه
🔹 دوست داره بهش توجه بشه اما بی تفاوت از کنار هرچیزی میگذره
🔹 دوست داره با بقیه نزدیک و عمیق باشه رابطهش اما در عین حال از صمیمیت فراریه
🔹 خلاصه که این تناقض ها باعث شده درک رفتارش برای بقیه سخت بشه
🏠مشاوره ی پیش از ازدواج و مشاوره ی دوران عقد و نامزدی را جدی بگیر😍👇
@moshavereh_salamat_ravan
03146485840
09133705782
مشاوره 👇
@ravanshenas_100
@Moshavere_20_20
📚آنچه من آموختم: دو نوع گفتگو در زندگی روزانه هر فرد وجود دارد. یکی صحبت با دیگران، و دیگری حرف زدن با خودت.
❒آنچه که معلوم است، نوع مکالمههایی که در روز با آن درگیر هستی، تاثیر به سزایی بر کیفیت زندگیت دارد.
❖خودگوییهای ذهنی مثبت، میتواند روحیه فرد را بطور چشم گیری بهبود بخشد، اعتماد به نفسش را تقویت کند و بهرهوریش را افزایش دهد.
❖درحالیکه خود گوییهای منفی نه تنها حال و روزمان را بهم میریزد، حتی میتواند ما را سرگردان یا به حال خودمان رها کند و موجب مشکلات کوچکی شود که رفته رفته بزرگتر میشوند و حتی مشکلات بزرگتری را به وجود میآورند که قبلا وجود خارجی نداشتهاند.
اینکه آدم مثبتگرا و یا منفیگرایی باشی، انتخاب خود توست.
📒 خودت را به فنا نده
🩺🧠اختلال وسواسی اجباری(obsessive-compulsive disorder)
❒از دو قسمت ساخته شده است. وسواس ها و ،اجبارها اما توجه داشته باشید ،که طبق معیارهای 5-DSM لازم نیست فرد هم وسواس و هم اجبار داشته باشد تا مبتلا به اختلال وسواسی اجباری اعلام شود حضور یکی از این دو به تنهایی کافی است.
➊وسواس ها: وسواس ها (obsessions) مثل مهمانان ناخوانده ای هستند که کنگر خورده و لنگر انداخته اندآنها مثل تروریستهای ذهنی (mental terrorists) به ذهن فرد یورش می آورند و و باعث میشوند او ،معذب مشوش مضطرب عصبی وگاهی هراسان شود.
❒وسواسها خود را به سه شکل نشان میدهند
❒افکار: افکار وسواسی کلماتی هستند که دایم در ذهن شما زنگ میزنند و تکرار میشوند برای مثال اگر شیئی کثیف رالمس کنید ممکن است این فکر در ذهنتان دایم تکرار شود اگر همین حالا دستم را نشویم حتماً مریض خواهم شد بعضی دیگر افکار وسواسی خود را به صورت تردید یا دغدغه نشان میدهند مثلاً تردید دربارۀ این موضوع که آیا درها را قفل کرده اید یا نه یا دغدغه دربارۀ این که مبادا لوازم داخل کمد مرتب چیده نشده باشند. .
❒ترسها: ترسهای وسواسی عبارتند از احساسات انگیزه های ناگهانی یا نگرانی هایی درباره این موضوع که مبادا کاری ،نابجا ناشایست یا نامطلوب انجام دهید. برای مثال ممکن است.از این بترسید که به یکی از عزیزانتان صدمه وارد کنید یا هر کاری انطور که شما آن را ی دانید پیش نرود یک مثال دیگر از ترس وسواسی زمانی است که نگران هستید مبادا در طول یک مراسم مذهبی شروع به پرت و پلا گویی و فحاشی کنید با مبادا به هنگام رانندگی ناگهان به آن طرف خیابان بروید و با اتوموبیلهایی که از روبرو می آیند شاخ به شاخ شوید.
❒ایماژها (images) یا تصاویر ذهنی اینها تصاویری ناخوانده و مزاحم هستند که در ذهنتان شکل می گیرند و معمولاً صحنه هایی پرخشونت ترسناک، از لحاظ اخلاقی مذموم، عجیب و ،غریب و نامطلوب را نشان میدهند تصاویر ناراحت کننده شامل صحنه هایی درباره سکس با حیوانات کودک آزاری یا آدم کشی فجیع هستند.
✦نکته هم در انگلیسی و هم در فارسی کلمه obsession وسواس معمولاً نشان دهنده این است که فرد روی چیزی لذتبخش یا مطلوب تمرکز حواس دارد و به آن سخت علاقه مند است. مثلاً وسواس ،ماهیگیری وسواس جمع آوری تمبر وسواس یادگیری انگلیسی، وسواس هنر، یا حتی وسواس پرداخت قرض یا جبران لطف .دیگران اما در اختلال وسواسی اجباری، کلمه obsession با این علایق مثبت هیچ ربطی ندارد
#بخش ➖اول
🧠🩺ادامه بحث اختلال وسواسی اجباری
➋اجبارها: اجبارها (compulsions) اعمالی هستند که مردم احساس میکنند مجبورند انجام دهندتا با وسواس ها مقابله کنند یا با آنها کنار بیایند. این اعمال (actions) معمولاً شكل رفتارها (behaviors) یعنی رفتارهای فیزیکی را به خود می گیرند مثل شستن دستها یا چک کردن مکرر قفل درها و پنجره ها با مراسم ریچوالی رفتارهایی که طبق یک نظم و ترتیب خاص انجام میگیرند و به شکل مراسم (rituals) در می آیند مثل ردیف چیدن همه اشیای داخل کابینت به شیوهای بسیار دقیق و غیرعادی؛ غیر عادی از لحاظ دقیق بودن برخلاف وسواس ها که باعث افزایش اضطراب و استرس رنج وعذاب (شخصی) میشوند وظیفه اجبارها افراد مبتلا به OCD معمولاً رفتارهای تکراری با خنثی کردن وسواسها یا کاستن از دیسترس قوانین سختگیرانه انجام میدهند. برای مثال اجبارا گاهی شکل اعمال ذهنی را به خود میگیرند
(mental acts)
هر بارفردکه میخواهد خانه را ترک کند کلیدها را ۶۰بار،با یک نظم خاص می چرخاند. شمردن یا تکرار کردن عبارات یا جملات اخبارها وظایف زیر را شامل میشود
❒کاهش اضطراب:برای مثال نگرانی وسواسی درباره این که مبادا درها قفل نباشند و در نتیجه دزد وارد خانه شود فرد ممکن است احساس اجبار کند که باید برگردد و قفل در را دوباره چک کند. بعد از این کار به طور موقت احساس آسودگی خیال میکند اما وقتی دوباره خانه را ترک میکند وسواس دوباره برمیگردد و او را مجبور میکند برگردد و قفل را بار دیگر چک کند این چرخه ممکن است چندین بار تکرار شود تا این که بالاخره فرد بتواند به قول جوان ترها بیخیال شود و به سایر فعالیتهای روزمره خود برسد.
❒از بین بردن ترس: بعد از استفاده از سرویس بهداشتی عمومی فرد ممکن است از میکروبهای احتمالی آلودگی به آنها و مریض شدن بترسد او ممکن است شدیداً احساس کند که نیاز دارد دستهایش را درست و حسابی بشوید او که با خودش یک مایع ضدعفونی همراه آورده است ۳۰ دقیقه وقت صرف شستن دستهایش میکند و با این که دستهایش سرخ شدهاند پوستشان در اثر شستنهای مکرر در طول روز، نازک و حساس و
حتی زخم شده است خود را مجبور می بیند این کار را بکند
❒کاهش ناراحتی:یعنی اجبارها صرفا به دلیل نیاز فرد برای احساس راحتی کردن یا حالا بهتر شد انجام میگیرند. برای مثال فرد ممکن است برای خودش یک کاهش ناراحتی (discomfort) بعضی اخبارها صرفاً به دلیل نیاز فرد برای احساس راحتی رفتار مراسمی (ritual) ایجاد کرده باشد و احساس کند قبل از خوابیدن مجبور است آن راانجام دهد . او اشیای روی کمد کنار تختخواب خود را بارها و بارها مرتب میکند تا سرانجام به خودش بگوید حالا" بهتر شد احساس کند از وضعیت آنها راضی است و خیالش آسوده شده است علاوه بر ،آن شانه راست و شانه چپ خود را هر کدام پنج بار میخاراند و این کار را انقدر تکرار میکند تا احساس راحتی کند آنگاه است که میتواند به رختخواب برود
❒افزایش اطمینان: فرد ممکن است وسواس این را داشته باشد که مبادا کسی را با ماشین زیر کند تقریباً ،همیشه هر بار که ماشین او از روی یک برآمدگی در خیابان عبور میکند نگرانی او شروع می.شود. او معمولاً احساس اجبار میکند که دنده عقب بگیرد یا دور بزند و برگردد و محل را چک کند تا کاملاً اطمینان حاصل کند که به کسی صدمه نرسانده است. این اجبار (کامپالژن) هر روز ساعتها وقت او را میگیرد
❒قوت قلب گرفتن: کودک ۱۰ ساله ممکن است یک نگرانی وسواسی داشته باشد که نکند پدر و مادرش او را دیگر دوست نداشته باشند بنا بر این هر شب بعد از این که او را به اتاقش میفرستند تا بخوابد به اتاق خواب آنها میرود و میپرسد که آیا او را دوست دارند یا نه او احساس اجبار میکند که باید این کار مراسمی (ritual) را به دفعات انجام دهد تا قوت قلب
بگیرد.
❒افزایش احساس امنیت: فرد ممکن است به دفعات نگرانیهایِ وسواسی داشته باشد که مبادا افکار او باعث آسیب دیدن اعضای خانواده شود بنابراین اگر کوچکترین ایماژ (تصویر ذهنی یا فکر درباره هر یک از اعضای خانواده) داشته باشد، احساس یاداوری می کند که باید این حرف را ۵۰ بار برای خودش تکرار کند نگران نباش جرج اسم برادر من خانواده ام را خیلی دوست دارم گاهی حساب از دستش در می رود و مجبور است از اول شروع کند.
❒مثال :مونیکا ۲۶ ساله وضعیت خود را این گونه تعریف میکند شستن موهایم همیشه حدود یک ساعت طول می کنند. موهای پشت سرم، بغلهای سرم، جلوی سرم، روی سرم را میشویم؛ هر قسمت را دقیقاً شصت بار مالش می دهم امکان ندارد یک بار پنجاه و نه یا شصت و یک بار شود؛ برای شستن دستهایم با شانه انقدر کیسه میکشم که پوستم به خونریزی میافتد گاهی احساس میکنیم استخوانم بیرون زده و ممکن است صابون به آن (استخوان) بخورد
#بخش ➖دوم
یه بحث در روانشناسی هست به نام خلأ عاطفی یا احساسی، به مواقعی میگن که فرد نه خوشحال است نه ناراحت!
نه امید داره نه انتظار!
نه به دنبال پاسخی برای این حالتش است نه هیچی!
نه چیزی خوشحالش میکنه نه برعکس!
خیلیامون دقیقا تو همین وضعیت هستیم...
『🧠🩺تا به حال حتماً برایتان پیش آمده است که یک قطعه آهنگ یا یک ترانه دایم در گوشتان بنوازد و کلام آن دایم در ذهنتان تکرار شود؟』
❒دانشمندان همه چیز را مورد مطالعه قرار میدهند و برای هر چیزی اسم می گذارند. آنها برای آهنگی که در گوشتان دایم تکرار میشود یک اصطلاح انتخاب کرده اند: earworm کرم گوش خوب فکرش را بکنید یک انگل کوچک و ساده که مغزتان را سوراخ می کند. خودتان را تجسم کنید که چنین کرمی در گوشتان وول میزند 💔
❒ کرم گوش، (موسیقی اعصاب خردکنی که در گوش تکرار میشود) خصوصیات مشترک زیادی با وسواس دارد. قطعات ،آهنگ مثل ایماژها و افکار وسواسی ذهنتان را بارها و بارها غرق در خود میکنند و احساس می کنید که هم مزاحمتان هستند، هر چه بیشتر برای خلاص شدن از شر آنها تلاش میکنید جری تر پررو و گستاخ تر میشوند کرمهای ،گوش مثل وسواس ها در افرادی که زیاد نگران میشوند با فراوانی بیشتری روی میدهند
❒روش خلاص شدن از کرمهای گوش؟ متأسفانه تا کنون هیچ روش مؤثری برای سمپاشی آنها کشف نشده است. بعضی افراد سعی میکنند یک آهنگ را با یک آهنگ دیگر عوض کنند. بعضی آهنگ را تا آخرمی خوانند و گزارش میدهند که از شر کرم خلاص شده.اند بعضی دیگر با منتقل کردن کرم گوش به دیگران از دست ان راحت میشوند؛ یکی از کرم گوشهای که مهدی گنجی از ان یاد می کند که به طور متناوب میاید و میرود و بارها به گوش دیگران نیز سرایت کرده است، تحریف یک ترانه آذری است."من به یارم چه کار کردم یارم از من ای بالام کنار می گذرد؟"
هدایت شده از گروه دانش بنیان لکو . کودک، دانش آموز، نوجوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢🔵آموزش دوره لکوسام (سرعت انجام محاسبات ریاضی)
🔻ویژه ۱۰ سال به بالا(کلاس چهارم به بعد)
✅اگه میخواهید فرزندانی با قدرت تمرکز بالا داشته باشید، این کلیپ جذاب بالا رو حتما ملاحظه بفرمایید.👆👆
✅لکوسام همون رشته ایه که دانش آموزان رو به ریاضیات علاقمند میکنه ...
✅ اگه سوابق تحصیلی و موفقیت در کنکور برات مهمه، پس دوره ریاضیات آسان را شرکت کن...
🟢پاسخگویی سریع به امتحانات
🔵جبران کمبود وقت
🟢استفاده بدون ماشین حساب
🔵افزایش گنجایش حافظه
🟢قبولی آسان در امتحانات
🔵شرکت در مسابقات
🟢وقت کمتر برای مطالعه
🔵آمادگی برای کنکور
🟢کمک به دروس تحصیلی
🔵کاهش اضطراب آزمون
🟢ممتاز شدن
✳️محل برگزاری کلاس ها :
🏠ورزنه ، خ دکتر بهشتی شرقی، بعد از شیرینی سرای دوستان، جنب آسیاب رئیسی، آموزشگاه گروه دانش بنیان لکو، طبقه اول
لینک دعوت👇
@Lecovarzane
ارتباط با ادمین جهت ثبت نام دوره
👇
@ravanshenas_100
@Moshavere_20_20
09133705782
🎀دیگر برای یكدیگر جذابیت نداریم🎀
به ندرت اتفاق میافتد ، زمانی كه دو نفر عمیقا جذب یكدیگر میشوند ، بعد از مدتی این احساس دو طرفه از بین برود.
پس اگر شما و همسرتان تصور میكنید دیگر احساسی به یكدیگر ندارید و این احساس باعث از بین رفتن رابطه زناشوییتان شده، صد درصد، مشكلات عمیقتری بین شما وجود دارد.
افراد طی گذر زمان امكان انتخاب راههای متفاوتی در زندگی شان دارند، شما از لحاظ احساسی، از همسرتان احساس جدایی میكنید و این تنها به این دلیل است كه توجه زیادی به زندگی زناشوییتان نداشته اید
به زندگی زناشوییتان مانند یك موجود زنده نگاه كنید كه نیاز به تغذیه دارد.
از خود بپرسید: رابطه زناشویی ما چگونه است؟
چگونه میتوانیم رابطه خودمان را بهتر كنیم؟
با استفاده از این سوالات میتوانید زندگی بهتری داشته باشید و دوباره به یكدیگر جذب شوید.
#حتما برای بهبود حال خودتون و ترمیم رابطه از روان شناس ودرمانگر حرفه ای کمک تخصصی بگیرید.
#روان شناس ودرمانگر خانواده
#مرکز مشاوره نسیم
#هماهنگی وقت مشاوره تلفنی وحضوری👇🏻
03146485840
09133705782
@ravanshenas_100
@Moshavere_20_20
『 سیلی_واقعیت 📚 』
❒درباره وقتی است که زندگی با سیلی بهصورت آدم میزند، او را به کناری پرت میکند و زندگیاش را بالا و پایین میکند. با این حساب سیلی واقعیت کتابی مفید برای هرکسی است که در زندگیاش حادثه تنشزای بزرگی اتفاقافتاده.این کتاب بهطور اختصاصی درباره سوگ و فقدان است. درباره نحوه مقابله با مرگ محبوب، ورشکستگی، طلاق، بیماری صعبالعلاج، تصادف جدی، معلولیت و حوادثی نظیر اینها. چگونه با این اتفاقات کنار میآیید؟
❒برای مقابله موفق چهاراصل اساسی را باید رعایت کرد.
❒اصل اول:با خودتان به مهربانی رفتار کنید. آیا میتوانم با خودم مهربان باشم؟ حفره بسیار بزرگی بین آنچه میخواهم و آنچه دارم وجود دارد؛ و درد بسیار زیادی میکشم. با این اوصاف میتوانم با خودم مهربان باشم؟ بسیاری از ما نمیدانیم چطور این کار را بکنیم؛ به دارو یا الکل یا غذا پناه میبریم یا به خودمان زخم میزنیم یا از زندگی کنار میکشیم. واضح است که این راه مهربانی با خود نیست. پس بایستی شیوههای سادهای وجود داشته باشد که از طریق آنها سپری براي مقابله پيدا كرد.
❒اصل دوم: لنگر بیندازید. همه این هیجانات و احساسات دردناک یک طوفان هیجانی به راه میاندازند. من اگر در میانه طوفان به دریانوردی خود ادامه بدهم کاری از دستم برنخواهد آمد و پس چطور میتوانم لنگر بیندازم؟ من از توجه آگاهی استفاده میکنم تا در لحظه اکنون جای بگیرم و به افکار و احساسات دردناکم اجازه بدهم تا بدون آنکه مرا بدزدند از ذهنم آمدوشد بکنند.
❒اصل سوم: ارزشهای زندگیتان را بشناسید. من برای چه میخواهم به زندگی ادامه بدهم؟ من در مواجهه با این چالش، در مواجهه با این فقدان، در مواجهه با این بحران میخواهم چگونه باشم؟ من ناچار از نامیدی نیستم. همچنان میتوانم به خاطر چیزی به زندگی ادامه بدهم. حتی در میان این طوفان بلا، حتی در غم از دست دادن محبوبم هنوز میتوانم دلیلی برای روی پا ایستادن و ادامه دادن پیدا کنم. من میتوانم دست از زندگی بکشم یا دلیلی پیدا کنم که به زندگیام معنا ببخشد. پس این اصل به ارزشهای زندگی و اقدام متعهدانه میپردازد.
❒اصل چهارم:یافتن گنج است. حتی در زمان رنج و درد چیزهایی وجود دارد که آنها را گرامی بداریم و قدردانشان باشیم. مثلاً وقتی سالگرد مرگ محبوب خود را میگیریم درد بسیاری میکشیم اما در همان حال افرادی وجود دارند که با ما به مهربانی و با عشق رفتار میکنند. آیا نمیتوانیم قدردان این لحظات باشیم؟
✦این اصل چهارم تنها وقتی قابلاجرا است که به سه اصل قبلی عمل کرده باشیم.
❒خطرناک است که افراد در وهله اول به دنبال یافتن گنج باشند. اینطور افراد میگویند: خوب از پشت هر ابری نور خورشید را میتوان دید یا هر آنچه مرا نکشد قویترم میسازد؛ اما اگر این جملات اولین حرفهایی باشد که به فردی دردمند میزنید آنها اینطور فکر میکنند که شما اصلاً نمیفهمید چه بر سر آنها میگذرد.
❒ من در این کتاب درباره فرزند خودم زیاد حرف میزنم؛ اینکه چطور مبتلا به اوتیسم تشخیص داده شد و این اتفاق چقدر دردناک بود. وقتی این اتفاق افتاد یکی از دوستان بسیار نزدیکم به من گفت: خدا کودکان خاص را به والدین خاص میدهد.
❒من از این حرف خیلی عصبانی شدم! چرا؟ چون او اصلاً به من گوش نمیکرد. او درد مرا تائید نمیکرد. در این حرف هیچ حسی از شفقت و مهربانی وجود نداشت. یک حرف کلیشهای بود. این فرد از روی بدخواهی آن حرف را به من نزد. او میخواست حال من بهتر بشود؛ اما چون این حرف اولین چیزی بود که به من زدند حس کردم که انگار او حال مرا اصلاً نمیفهمد. پس یافتن گنج آخرین اقدام است. ما نباید تظاهر کنیم که درد و رنجی وجود ندارد.
📕كتاب " سيلی واقعيت "
✍دکتر راس هريس درمانگر اَکت ( ACT)
『 چگونه کلاهی ازکوه یخ در زندگی برسرخود بگذاریم؟ 』
❒تصور کنید در اقیانوس زندگی شناورید. ناگهان با یک کوه یخ مواجه می شوید که نوک کوه از اقیانوس بالا زده است اما قسمت اعظم کوه یخ زیر آب است و دیده نمی شود. این تصویری است که زیگموند فروید از شخصیت ما به ما ارائه می دهد. زیگموند فروید می گوید شخصیت انسان از سه بخش تشکیل شده است: ➊ Id ( اید)،نهاد، سوار ➋ Ego( ایگو)،من یا خود، سوارکار ➌Super Ego(سوپر ایگو)،فرا من،فرا خود، مربی سوارکاری.
➊اید از بدو تولد وجود دارد و عنصر زیستی انسان را تشکیل می دهد. منبع انرژی است، ناآگاه است، یخ زیر آب یا آتش زیر خاکستر است، تند و تیز است، درصدد برآوردن آرزوها، خواسته ها و نیازهاست بدون توجه به عواقب و پیامد هاست، تغییر ناپذیر است، متلاطم و پرخاشگر است، پر از غریزه حياتی است، ممد حیات و مفرح ذات است، از اصل لذت پیروی می کند، خالی از دانش و فلسفه است و پر از خودخواهی و حسادت و بخل و آزمندی و کبر و غرور و توحش و بدویت است.
➋ ایگو نوک کوه یخ است که از اقیانوس زندگی بالا زده است، آگاه است، می داند و می فهمد، از نابالغی خود به تقصير خویشتن خارج شده است، روشنگر شده است، جرأت فهميدن و جسارت امید پیدا کرده است، بدون هدایت دیگری از جا بر می خیزد، تصمیم می گیرد و مسیر زندگی و شناوری در اقیانوس زندگی را تشخيص می دهد. من حقیقی است، روان واقعی انسان است، دنبال اصل واقعیت است و از اصل واقعیت پیروی می کند،خود است و نهاد و فراخود را مدیریت می کند، کلاهی از کوه یخ در زندگی بر سر خود می نهد و در اقیانوس زندگی شناور است و به سمت ساحل امید،آرامش، صلح،صفا،درستکاری،راستگویی، آزادی، استواری، پايداری، ثبات، مهربانی، دوستی، شادی،شادمانی و موفقیت به پیش می رود.
➌سوپر ایگو فراخود و فرا من است، والدین و دیگران و جامعه است. شرایط و محیط و اجتماع است. قوانین خشک جامعه است، مرکب از وجدان و من ایده آل است، پیش آگاه است، بخش بزرگ آن یخ زیر آب و آتش زیر خاکستر است، بايد و نبايد دارد، تشویق و تنبيه دارد، دين و مذهب دارد، اگر جزو ایگو و آگاه شود فوقالعاده خواهد بود اما اگر جزو اید و ناآگاه گردد ستمگر و نابودگر و کشنده و خطرناک است.
❒انسان برای زندگی دو راه متمايز پيش رو دارد:
❖انتخاب راحت اما زندگی دشوار.
❖راه دشوار اما زندگی راحت.
➊❒گدایی و تکدی گری یک انتخاب راحت است اما این شیوه زيستن زندگی دشوار به دنبال دارد زيرا مدام تابع نهاد و غریزه حياتی و سوپر ایگو و فراخود هستيد و خودت نيستيد بلکه از غير خود تبعیت می کنيد و زندگی را به کام خود و دیگران تلخ می سازید. نق زدن از مصادیق بارز انتخاب راحت و زندگی دشوار است.
➋❒ راه دشوار زندگی راحت در پی دارد. راه دشوار پر کردن ظرف ایگو یا من یا خود از دانش و تجربه است. راه دشوار نان از دسترنج خود خوردن است. راه دشوار مطالعه کتاب های متعدد است. راه دشوار نگارش يادداشت های روزانه و تحقیق و پژوهش و حل مسائل زندگی خود توسط خود است. راه دشوار رهایی از دست اید و سوپر ایگو است، رهایی از نهاد بشر و فراخود و فرا من است، رهایی از تشویق و تنبيه و مدح و ذم اغیار( اید و سوپر ایگو) است، رهایی از دست ناآگاهی و پیش آگاهی و رسیدن به آگاهی است، راه دشوار سر برآوردن نوک کوه یخ از اقیانوس زندگی است، راه دشوار خروج از نابالغی خود به تقصير خویشتن و روشنگر شدن است، راه دشوار آشنایی با مفاهیم روشن و دوری گزیدن از مفاهیم مبهم و تاریک است. راه دشوار نادیده گرفتن سوپر ایگو و کنترل اید است، راه دشوار بکار گرفتن نیروی فکر و اندیشه است که قادر است کوه را جابجا کند و کمر مشکلات را بشکند و ريشه درخت ناآگاهی اید و سوپر ایگو را بخشکاند و زندگی را آبی تازه دهد. خودوفراخود.
✦بیولوژی(اید)،روانشناسی(ایگو)وجامعه
شناسی(سوپر ایگو) سه دانش مرتبط با هم هستند.
『 مهم است که انتخاب کنیم و مهم است که بهموقع انتخاب کنیم...』
➖⃟🥀•• میان راههای مختلف برای معنا بخشیدن به زندگی، چگونه باید دست به انتخاب زد؟
❒ کییرکگارد میگوید، مهم است که آدم خودش را امتحان کند. ما باید خودمان را، حتی اگر شده در خیال، در موقعیتهایی قرار دهیم که ناچاریم دست به انتخابی میان اعمال مختلفی بزنیم که آشکار میکند این راه یا آن راه دیگر بهتر میتواند وجهی و معنایی به زندگیمان ببخشد که میپسندیم.
❒ کییرکگارد در این کار این کمک را به ما میکند که تنگناهای خیالی دشوار و خطیری را از وجود مختلفشان برایمان ترسیم میکند که ما ناچاریم در چنان تنگناهایی دست به انتخابی میان راههای زندگی بزنیم. این مهم است که ما راههای مختلف ممکنی را که میتوانند وجهی و معنایی به زندگی ما بدهند امتحان کنیم تا ببينم کدام به کار ما میآید.
❒در کار انتخاب، آنچه مهم است انتخاب درست نیست، بلکه میزان شور، شوق، جدیت، و عشقی است که بهکار این انتخاب میزنیم...
✍کی یرکگارد
ارتباط کودکی ناسالم با ازدواج نامناسب
فرزندان کم سن و سال در خانواده های ناسالم و بدکارکرد مجبور می شوند بار مسئولیت های خانواده را به دوش بکشند.
آنها از کودکی می آموزند که مسئول مشکلات خانواده هستند.این کودکان برای نجات خانواده ی خود معمولا به سه طریق اقدام مي كنند:
*به اصطلاح نامرئی می شوند:
نه تقاضایی برای خود دارند و نه مشکلی ایجاد می کنند و نه توقعی دارند.سعی می کند بر گرفتاری های موجود خانواده اش اضافه نکند.
*ممکن است دست به شرارت بزنند:
کودک در این شرایط می خواهد همه ی مشکلات خانواده را متوجه خود بداند.
این گونه ممکن است پدر و مادر متوجه حالات ناخوشایند فرزندشان بشوند و به جای اینکه از یکدیگر بپرسند تکلیف ازدواجمان چیست به فکر چاره ای برای فرزندشان بیفتند.
درواقع کودک با این رفتار خود می خواهد از متلاشی شدن زندگی زناشویی پدر و مادرش جلوگیری کند.این کودکان اغلب خشمگین هستند.
*ممکن است کودک تصمیم بگیرد فرزندی خوب و شایسته ظاهر شود:
اگرچه در درون احساس تنهایی دارند، سعی می کنند شاد و خوشحال ظاهر شوند اما در درون خشمگین هستند.
خوب به نظر رسیدن در این عده جای احساس خوب داشتن را پر می کند.
نقش پررنگ این الگوهای آسیب زا در سراسر زندگی این افراد به خصوص انتخاب همسر مشهود است.
🏠مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی نسیم
شهرستان ورزنه
@moshavereh_salamat_ravan
03146485840
09133705782
مشاوره 👇
@ravanshenas_100
@Moshavere_20_20
『 تئوری انتخاب (Choice Theory) 💎』
❒"دکتر ویلیام گلاسر روان شناس و بنیان گذار "تئوری انتخاب" است. اودریافت که روان شناسی سنتی مبتنی بر "کنترل بیرونی" است.در نظر دکتر گلاسر و همکارانش ، کنترل بیرونی فقط اثر کوتاه مدت دارد و تغییر ذاتی در رفتار آدم ها ایجاد نمی کند به طوری که به محض حذف عوامل کنترلگر ، افراد به رفتارهای پیشین رجوع می کنند.
❒تئوری انتخاب می گوید که همه انسان ها، رفتارهای خود را خودشان انتخاب می کنند و فشارهای بیرونی، در نهایت محکوم به شکست هستند. این تئوری قائل به این است که حتی رفتارها و احساساتی مانند خشم و افسردگی نیز، محصول انتخاب مستقیم یا غیر مستقیم خود ما هستند هر چند که بعد از وقایع ناگوار بیرونی حادث شوند
❒اصل دیگر تئوری انتخاب این است: تنها
کسی که می توانم کنترلشکنم،خودم هستم. من فقط روی رفتار خودم تسلط دارم نه بر روی دیگران. تنها کاری که من می توانم در قبال دیگران انجام دهم، "ارائه اطلاعات" به آنهاست نه به کنترل گرفتن زندگی، رفتار، افکار و احساسات شان
دلیل لجبازی کودکان
1. تثبیت استقلال: گاهی کودک دوست دارد به گونه ای باشد که خودش میخواهد، نه آن گونه که شما میخواهید؛ زیرا احساس استقلال میکند؛ بنابراین، جایی برای نگرانی نیست.
2. جلب توجه: چنان سخن نگویید که کودک چنین موضعی بگیرد؛ او دوست دارد جلب توجه کند؛ پس به مخالفت هایش بی توجهی کنید و حساسیت نشان ندهید.
3. لجبازی: ممکن است این رفتار کودک به سبب لجبازی باشد که در اثر بی توجهی شما به خواسته های منطقی اش ایجاد شده است.
4. انتقامجویی: گاهی کودک برای انتقام جویی از پدر و مادری که دائم با هم درگیری و اختلاف دارند، چنین برخورد میکند.
#سبك_هاي_دلبستگي
♨️یکی از مهمترین عواملی که باعث شکست روابط عاطفی ما می شود "سبک دلبستگی" ما است.
❌افرادی که در دوران کودکی وقتی نیاز داشتند مادر در دسترس شان نبوده در بزرگسالی معمولا ً در دسترس نیستند و وقتی کسی دوستشان دارد و می خواهد به آنها نزدیک شود از نیاز به فاصله صحبت می کنند (دلبستگی اجتنابی).
❌افرادی که در دوران کودکی مادرشان در دسترس بوده ولی متوجه نیازهای کودک نمی شده- بطور مثال بچه را به زور می خوابانده یا به زور به بچه غذا می داده - در دوران بزرگسالی بشدت نگرانند که همان روابط نیم بند خود را هم از دست بدهند. آنها باور دارند که هیچکس نمی تواند آنها را درک کند و دوستشان داشته باشد بنابراین با پرتوقعی و دوره های شدید خشم و پشیمانی، دیگران را از خود فراری می دهند (دلبستگی اضطرابی).
👶
❤️
💢تاثیرگذاری نگرش بر زندگی مشترک
رفتار ما با همسرمان متاثر از سه نگرش زیر است ؛
🔸️نگرش به زندگی
🔹نگرش به ازدواج
🔸️نگرش به همسر
این ها مواردی هستند که هر کس پیش از ازدواج باخود دارد، و آن ها را با خود وارد زندگی مشترک می کند.
اگر شما فردی هستید که حتی از قبل از ازدواج با نگرش منفی یا مثبت افراطی به این موارد نگاه می کنید، می توان به خوبی حدس زد که زندگی مشترک موفقی را تجربه نخواهید کرد.
#نامزدی #عقد #ازدواج
سلام👋
فرض کن توی آشپزخونه هستی خب
آلت و فلفل را کجا میزاری؟
قابلمه را کجا میزاری؟
لبنیات را کجا میزاری؟
آیا ماست را میزاری توی کابینت و قابلممه را توی یخچال ؟ و....
مسلما نه
تربیت هم همینطوره همه چی باید سر جای خودش باشه
وقتی بچه لج میکنه ایا بهش جایزه میدی یا کم محلی میکنی؟
وقتی بچه ارتباطش ضعیفه چیکار میکنی ..تو اتاقش میکنی یا مهارت اجتماعی شدن بهش میدی؟ و...
چرا مثال اول را بدرستی انجام میدی ولی دومی را میگی نمیشه، نمی تونم ، بلد نمیشم ، و...