باسلام
والدین گرامی؛
با استفاده از پرسشنامه بالا میتونید یک ارزیابی از فرزند دلبندتون در مورد علائم بیش فعالی داشته باشد...
امیدوارم مثمر ثمر باشه...
مداخله زودهنگام= کاهش هزینه ها= کاهش آسیب ها= سلامت روان= رشد سالم
09133705782
『🧠🩺 آشنایی با بیماری آلزایمر』
❒بعد از ۶۵ سالگی به ازای هر ۵ سال افزایش سن، احتمال بروز آلزایمر دو برابر میشود و تقریبا نیمی از سالمندان بالای ۸۵ سال به آلزایمر دچار میشوند. در آلزایمر سلولهای مغزی تحلیل میروند و نتیجه این تحلیل، چیزی نیست جز ضعف حافظه و افت فعالیتهای ذهنی.
❒اگرچه درمانهای امروزی آلزایمر تا حدودی میتوانند علایم این بیماری را کاهش و حافظه را بهبود دهند اما برای تکمیل فرآیند درمانی، بیمار به شدت محتاج حمایت خانوادگی و اجتماعی است.
❒مهمترین نشانههای آلزایمر عبارتند از:
❖ ضعف حافظه:در این بیماری ضعف حافظه همیشگی و پیشرونده است و هر روز بدتر از دیروز میشود. آنها معمولا حرفشان را فراموش میکنند، اسامی دوستان و آشنایان و در بعضی موارد، حتی اسامی اعضای خانواده خود را نیز به خاطر نمیآورند.
❖اختلال در درک زمان و مکان:مبتلایان به آلزایمر فراموش میکنند امروز چه روزی است یا در چه ماه و سالی به سر میبریم. آنها گاهی به یاد نمیآورند الان کجا هستند؛ در خانه یا اداره.
❖ اختلال در گفتار:این بیماران ممکن است بارها و بارها هنگام صحبت کردن نتوانند کلمه مورد نظرشان را به خاطر آورند و به همین خاطر حرفشان را ناتمام بگذارند.
❖ اختلال در تفکر و تمرکز:آلزایمر باعث بروز اختلال در فعالیتهای ذهنی به خصوص در حوزه اعداد و ارقام میشود. بروز اشتباه در حساب و کتاب های مالی از علایم رایج این بیماری است.
❖اختلال در پرداختن به امور شخصی:کارهای شخصی ساده به خصوص آن کارهایی که انجامشان نیازمند چند مرحله منظم است مانند پختن یک غذا یا حمام رفتن دشوار میشود.
❖ اختلال در رفتار و شخصیت:در مراحل متوسط و شدید آلزایمر، رفتار، گفتار و احساسات بیمار تغییر مییابد و او را به سمت افسردگی، اضطراب، بدبینی، لجاجت، زودرنجی و پرخاشگری میکشاند.
مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره
یک کلید انتخاب کن و وارد ناخودآگاهت شو! تفسیر فردا منتشر خواهد شد...
🔴 پاسخ تست روانشناسی کلیدها:
کلید شماره ۱:
شما فردی منطقی، متفکر، تحلیلگر، مصمم و قوی هستید.
شمت عملگرا و واقع بین بوده و به دنبال کسب سود و منفعت در زندگی هستید.
یک جنبه آسیب پذیر و شکننده در شخصیت شما وجود دارد که هر از گاهی آشکار می شود.
کلید شماره ۲:
شما فردی کاریزماتیک و قوی و در عین خال مبتکر و سرشار از انرژی خلاق هستید.
شما نظرات خود را صریح بیان می کنید و برای اهداف و ارزوهای خود تلاش کرده و به آن ها میرسید.
بزرگترین قدرت شما مستقل بودن و داشتن روح آزاد است و از اینکه در دام وعده ها بیوفتید، اجتباب می کنید.
کلید شماره ۳:
شما فردی مصمم هستید که همیشه ایده های جالبی به ذهنتان می رسد و همین شما را منحصر به فرد و از دیگران متمایز میکند.
شما جسور هستید و هرگز از بیان نظرات خود نمی ترسید.
شما همیشه امادخ تجربه های جدید و چالش ها نو هستید و کنترل زندگیتان بر دست گرفتید.
کلید شماره ۴:
شما فردی خوش برخورد، روشن اندیش و مثبت اندیش هستید که همیشه به جنبه مثبت هرچیز توجه می کنید.
اما مراقب افرادی که سعی میکنند از خوش بینی شما سو استفاده کنند، باشید چرا که این خوش بینی گاهی شما را به دردسر می اندازد.
کلید شماره ۵:
شما فردی خلاق با تخیل قوی هستید؛ شما دارای شخصیت اصیل و منحصر به فرد می باشید.
نکته منفی شما این است که همه چیز را به خود میگیرید و گاهی فکر میکنید از سوی دیگران کنار گذاشته شده اید یا دچار سو تفاهم می شوید.
کلید شماره ۶:
شما فردی منطقی با قضاوت درست هستید و قدرت تمرکز شما شگفت اور است با این حال برای شما سخت است که از حاشیه امن خودتان خارج شوید و سعی می کنید مسیر روتین و همیشگی را انتخاب کنید.
شما فرد وفاداری هستید و از دیگران هم انتظار وفاداری دارید.
تکنیک های رفتار با کودک #لجباز
پدر و مادر لجباز کودکی لجبار بار می آورند.
پدر و مادری که حرف کودکشان را گوش نمیکنند و در پی باز کردن کودک از سر خودشان هستند،نباید توقع داشته باشند کودکشان حرف آنها را بشنود.
ترساندن و تنبيه هرگز هرگز از كودكانمان انسان بهتری نخواهد ساخت. تنبيه تنها باعث افزايش اضطراب در كودكان است. وظيفه والدين آموختن كار خوب به كودكان است نه بازداشتن آنها از كار بد.
مطالعات نشان میدهد که اگر به کودک چیزی را مدام بگویید او هم شروع به مخالفت با شما میکند. در حالیکه اگر بعد از یکبار گفتن ادامه ندهید کودک هم آن را رها خواهد کرد.
به عنوان مثال، وقتی روی میز میزند اگر یکبار به او بگویید که "نزن پسرم" فوقش دو بار میزند و بعد آن را کنار میگذارد ولی اگر بگوییم "نزن! نکن! من به تو نگفتم و ..." کودک شروع به لجبازی میکند و آن را ادامه میدهد.
دقت کنید: پدر و مادری دو گوش_شنوا میخواهد نه یک زبان گویا. قرار نیست پدر و مادر متکلم وحده باشند. هر پدر و مادری که حرف میزند و گوش شنوایی برای شنیدن سخن کودکش ندارد کودکش را از پای خواهد انداخت.
#لجبازی1
مادری که فاقد ویژگیهای «دلبستگیایمن»
(دسترسی پذیری، پاسخگویی و مشارکت پذیری)است و نمیتواند دلبستگی ایمن برای فرزندش ایجاد کند !!!!
_ ویژگیهای دلبستگی ایمن (A.R.E):
۱.دسترسی پذیریAccessible
۲.پاسخگویی به نیازها Responsive
۳.مشارکت پذیری و درگیر بودن به لحاظ هیجانیEngaged
ابتدا: گاهی مادر ظاهرا هست و حضور داره کنار کودکش ولی در واقع انگار که اصلا اونجا نیست و حضور نداره و در دسترس نیست.
مثلا مادر غرق موبایلشه و در عالم خودشه.....
دوم : فاقد ویژگی پاسخگویی به نیازهای کودک است.
سوم : فاقد ویژگی مشارکت پذیری (درگیر بودن به لحاظ هیجانی) است ؛
یعنی همکوک و هم آهنگ با کودکش نیست، حواسش اصلا به کودکش نیست، چه برسد به اینکه نیازهای کودکش را درک کند؟
اینکه مشکل کودک چیست؟
و چی میخواد؟
تا بتونه براورده کنه و پاسخ بده به نیاز کودکش.....
طبیعتا وقتی مادر ویژگیهای “دلبستگیایمن” رو نداره،
نمیتونه دلبستگی ایمن را نیز برای فرزندش بوجود بیاره
و امنیت روانی را به کودک هدیه دهد.
و چه بسیارند این کودکان که بزرگ میشوند و دلبستگی ناایمنی رو که از کودکی کسب کردهاند ،
در روابط بزرگسالی با دوستان، همکاران و علیالخصوص با همسر و فرزندانشان copy و paste میکنند (تکرار میکنند وادامه میدهند).
در روابط بزرگسالی مشاهده میکنیم که
افراد میگن وقتی با همسرمون، یا با همکارمون، دوستمون و... صحبت میکنیم یا وقتی بیمار میشیم یا به کمکشون نیاز داریم ،
اصلا گویا صدای مارو نمیشنوند و حواسشون به ما نیست،
و یا غرق در گوشی موبایلشون هستند
یا سرگرم تماشای تلویزیون
یا در عالم خودشون سیر میکنند و متوجه نمیشن که چی گفتیم
و چی نیاز داریم؟
مشکلمون اصلا چی بوده؟
چه برسه به اینکه درکمون کنند،
همدلی کنند باهامون و سعی کنند به نیاز عاطفی ما پاسخ بدهند
و یا کمک و یاریمان کنند و اطمینان خاطر بدهند که
در کنارمون هستند
و مارو تنها نمیگذارند....
.و چه تلخ است این احساس....
و دکتر «سو جانسون» میگه:
هر پاسخی از بی پاسخی بهتر است.
وقتی هیچ بازخورد و پاسخی از طرف مقابلمان دریافت نمیکنیم، احساس میکنیم ارتباطمان قطع شده
و به وی دسترسی نداریم ........
🐚 آدمک نقاشی کودک تان چه می گوید؟
❒کودکان افکار و احساسات خود را در نقاشی هایشان بروز می دهند و با بررسی نقاشی هایشان می توان به اختلال ها، اضطراب ها، نگرانی ها، تنش ها و افکار آنها پی برد. در این شماره هم ضمن تحلیل یکی از نقاشی هایی که به دستمان رسیده، ویژگی های دیگر نقاشی کودکان را با هم مرور می کنیم...
یکی از تصاویری که معمولا بیشتر کودکان در نقاشی های خود ترسیم می کنند، آدمک است اما هر عضو بدن آدمک معنا و مفهومی می تواند داشته باشد.
❖سر بزرگ: سر جایگاه تفکر است و کودکان سر آدمک ها را با اندازه های مختلفی می کشند. برخی معتقدند کشیدن سر بزرگ برای آدمک نشان دهنده تکبر کودک است و برخی بر این باورند که سر بزرگ آدمک به معنی دوست داشتن خود است. بعضی از کودکانی هم که عقب افتادگی ذهنی دارند، سر آدمک هایشان را بزرگ می کشند.
❖سر کوچک: نشان می دهد کودک ارزش زیادی برای خود قائل نیست. کودکانی که زمینه افسردگی دارند نیز آدمک های نقاشی شان را با سرهای کوچکی رسم می کنند.
❖چشم: چشم انعکاس عمق وجود کودک است. بیشتر کودکانی که به مراکز مشاوره می آیند و با مادرانشان مشکل دارند، چشم های آدمکشان را غیرطبیعی و عجیب و غریب می کشند. نتایج بررسی ها نشان داده کودکانی که مدام به آنها چشم غره می روند، چشم ها را بزرگ و کودکان پرخاشگر چشم ها را عصبانی رسم می کنند اما کودکان شاد، چشم هایی شاد و خندان می کشند. بعضی از کودکان به خصوص دخترها، روی مژه ها و ابروهای آدمک شان تاکید می کنند که این موضوع به زیبایی شناختی آنها مربوط می شود.
❖دهان: کشیدن دهان بسته و به هم فشرده نشانه تنش در کودکان و لب های پهن و کلفت نشانه پرخاشگری است. معمولا کودکان بی اشتها یا آنهایی که زیاد حرف نمی زنند، دهان آدمک شان را کوچک می کشند. کودکان شاد یک خط منحنی رو به بالا که نشانه شادی آدمک شان است و کودکان ناراحت یک خط با انحنای رو به پایین به عنوان دهان رسم می کنند.
❖دندان: ترسیم دندان های نوک تیز در نقاشی، پرخاشگری کودک را نشان می دهد. برخی کودکان هم رابطه بین دندان و جنسیت را در نقاشی هایشان به خوبی نشان می دهند. مثلا وقتی کودک یک مرد را می کشد، دندان هایش را مشخص تر رسم می کند تا وقتی یک زن را نقاشی می کند.
❖گوش: کودکانی که گوش های آدمک شان را بزرگ و مشخص می کشند، دوست دارند حرفشان شنیده شود یا مدام شاهد دعواهای لفظی پدر و مادر و سایر اعضای خانواده هستند و این موضوع باعث آزارشان شده است. برخی کودکان هم به دلیل انتقادهای زیادی که از آنها می شود، گوش ها را بزرگ تر و مشخص تر رسم می کنند.
❖موها: دخترها به دلیل جنسیت شان تاکید بیشتری روی کشیدن موهای آدمک های نقاشی شان دارند و حتی گل سر را روی موهای آدمک شان می کشند ولی کمتر پیش می آید پسربچه ها موهای آدمک شان را با دقت بکشند.
❖گونه: معمولا بعد از ۷ سالگی، کودکان روی گونه آدمک شان تاکید می کنند و این حالت را بیشتر در نقاشی کودکان شاد می توان دید.
❖گردن: ترسیم گردن بلند برای آدمک نقاشی نشانه میل به بزرگ تر شدن است و به نوعی سن و جنسیت آدمک را نشان می دهد اما گردن کوتاه و پهن می تواند نشاندهنده خشونت کودک باشد.
❖سایر اندام ها: بعضی کودکان پستان های مادرشان را با دو خط منحنی نشان می دهند. این نقاشی ها به بحث روان شناسی کودکان در دوران شیرخوارگی برمی گردد و نشان دهنده دلبستگی های دهانی کودک به مادر است.
❖پا: رسم پاها اهمیت زیادی در تحلیل نقاشی کودکان دارد. پاهای به هم چسبیده آدمک نشانه اعتماد به نفس پایین او است. پسر بچه ها معمولا به دلیل جنسیت شان پنجه های آدمک را نوک تیز و خشن می کشند اما دخترها معمولا گرایش دارند پاها را در اندازه های کوچک تری رسم کنند.
❖دست ها: دست های باز حسن خوب کودک و ترسیم دست های بسته یا دست هایی که در جیب آدمک است یا انگشت های آن معلوم نیست، نشان می دهد کودک نمی تواند ارتباط خوبی با دیگران برقرار کند. کودکانی هم که دزدی های کوچک انجام می دهند یا پنهان کاری می کنند، دست های آدمک شان را واضح و مشخص نمی کشند.
❖تنه: کودکان پرخور و چاق یا کودکانی که پدر و مادرشان چاق و درشت هستند، معمولا آدمک های چاق و فربه می کشند.
✅ تغییر در ملاک دعوت به مصاحبه فرهنگیان
ملاک دعوت به مصاحبه کنکور فرهنگیان چون میفته اواخر خرداد و اون زمان هنوز سوابق داوطلب ها از سمت آموزش و پرورش برای سازمان سنجش فرستاده نشده بر اساس کنکوری که توی اردیبهشت میده حساب میشه به این صورت که ۶۰ درصد کنکور سراسری و ۴۰ درصد کنکور فرهنگیان
یعنی سوابق تاثیری در دعوت به مصاحبه کنکور فرهنگیان نداره و فقط در قبولی نهایی تأثیر گذاره
احتمالا امسالم مثل سال قبل دوبرابر دعوت به مصاحبه میشن
❌ پس سوابق تحصیلی در دعوت به مصاحبه اثر نداره!!!!
برای ایجاد تفکر انتقادی در کودکان چه کار کنیم؟
واقعیت آن است که تفکر انتقادی بیش از هر چه باید در مدارس پرورش و شکوفا شود. ما پدر مادرها باید بتوانیم زمینه تفکر انتقادی را در بچه هایمان مهیا کنیم.
انجمن فلسفی اروپا برای پرورش تفکر انتقادی در کودکان توصیههایی دارد که بسیار کاربردی و نتیجهبخش است؛ اگر که آنها را با آگاهی و شناخت و به گونهای مؤثر به کار گیریم:
1- زودتر دست به کار شوید: هر چند ممکن است کودکان خردسال برای فرا گیری دروس زندگی در قالب منطق رسمی آمادگی کافی نداشته باشند، اما شما می توانید روند ساده نتیجهگیری را به آنها آموزش دهید. تنها لازم است با فرزندتان گفت و گوهای رفت و برگشتی انجام دهید.
برای مثال اگر مایل به شرکت در برنامهای خاص یا پوشیدن لباس منتخب شما نیست، از او بخواهید دلایل خود را برایتان توضیح دهد.
با این تمرین کودک به مرور زمان میآموزد که علاوه بر ریشهیابی نتیجهگیریهای خود، علل ذکر شده توسط دیگران را هم ارزیابی کند. پس به او فرصت تصمیمگیری بدهید و درهنگام تصمیم گیری، اجازه دهید به اندازه کافی فکر کند، دلایلش را بگوید و کاری را که درست میداند عملی کند. به جای او تصمیم نگیرید فقط راهنماییهای لازم را به او بدهید و خطرات و هشدارهای لازم را بگویید.
- تعصب و اجبار به خرج ندهید: آموزش تفکر انتقادی نیازمند ارائه یک سری دستور العمل های مشخص به کودکان و ملزم ساختن آنها با پیروی از این متدها است. اما باید مراقب باشید که در این حیطه هیچ گونه رفتار تعصب آمیز و یا توام با اجبار از خود نشان ندهید. اگر کاری را از کودک خود میخواهید، همیشه دلیل آن را نیز شرح دهید.
- کودکان را به پرسش تشویق کنید: پرسش اساس تفکر انتقادی است. پرسشگری توانمندی ذهنی کودکان را افزایش میدهد و یادگیری را برای آنها مفرح و مهیج می کند. از طریق پرسش کردن، کودکان نقش فعال بیشتری در تفکر نقادانه و استدلال پیدا میکنند. پس:
کودکان را به پرسش کردن و پرسشهای بیشترتشوبق کنید؛
از کودکان پرسشهایی بپرسید که میدانید جوابشان را میدانند. اجازه دهید آنها احساس کنند که خودشان جواب را یافتهاند؛
فضای یادگیری را برای ایده های که آنها می دهند باز بگذارید. اجازه دهید تا آن ها از تجربه ایده های جدید راحت باشند و از خطا کردن، نترسند؛
جواب اشتباه را به عنوان یک فرصت یادگیری تلقی کنید. هرگز کودک خود را به خاطر جواب اشتباه سرزنش نکنید؛
همواره به پرسشها کودکانتان با اشتیاق پاسخ دهید؛
به یاد داشته باشید پرسشهایی که با "چه"، "کدام"، "کجا" پرسیده میشوند، حافظه را تحریک میکنند و پرسشهایی که با "چرا"، "چطور" و "چگونه" همراهند، تفکر را تحریک می کنند. پس در سوال از کودکان از چرا، چطور و چگونه بیشتر استفاده کنید.
- از فرزندتان بخواهید که توضیحات و راه حلهای جایگزین را نیز در نظر بگیرد: بسیاری از مشکلات پیچیده تر از تصور ما هستند و به همین علت ممکن است نیازمند بیش از یک راه حل باشند. اگر کودکان بتوانند راه حلهای مختلفی را برای یک موضوع واحد در ذهن خود طراحی کنند، تفکر منعطفتری برای حل مسائل خواهند داشت.
- در مورد تعصب و تبعیض صحبت کنید: حتی کودکان 6 ساله نیز به خوبی میتوانند درک کنند که احساسات و انگیزههای انسانی بر قضاوتهای ما تاثیر میگذارند. به آنها بگویید و نشان دهید که تعصب و تبعیض عوامل مخربی هستند که میتوانند از به دست آمدن نتیجه مطلوب و مورد انتظار جلوگیری کنند. تعصب و تبعیض را با مثال های ساده به آنها بیاموزید.
- از کودکان بخواهید تا افکارشان را بلند بیان کنند: بیان کردن افکار و ایده هایی که بچه ها در ذهن دارند باعث می شود تا آنها روش فکر کردن و نحوه یادگیری آنها را بهتر بفهمید و در ضمن اعتماد به نفس بیشتری در بیان افکار و عقاید خود پیدا کنند.
- به عقاید کودکان احترام بگذارید:
اجازه دهید بچه ها عقاید و نظر خود را داشته باشند. این شاید یکی از زیربناییترین و در عین حال مشکلترین بخش آزاداندیشی و مهیا شدن بستری برای تفکر انتقادی است. در واقع زمانی که کودکان شما در منزل تجربه داشتن عقاید و نظراتی متفاوت با والدین و پذیرش آن از سوی والدین را تجربه میکنند به گونهای زیربنایی پذیرش عقاید مخالف و نظرات متفاوت دیگران را در خود نهادینه کردهاند. پس آنها عقاید خودشان را داشته باشند حتی اگر با عقاید شما متفاوت یا مخالف باشد و به نظراتشان احترام بگذارید و اگر قرار است با آن مخالفت کنید حتما با استدلال همراه باشد.
کارگاههای مهارت های زندگی کودکان ، نوجوانان و بزرگسالان
در شهرستان ورزنه👇
🏠مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی نسیم
شهرستان ورزنه
@moshavereh_salamat_ravan
03146485840
09133705782
مشاوره 👇
@ravanshenas_100
@Moshavere_20_20
🔷به مناسبت هفته جهانی اضطراب
مرکز مشاوره ورزنه در نظر دارد همایش «مداخلات روان شناختی خانواده محور در مدیریت اضطراب» برگزار نماید.
ولی متاسفانه به دلیل عدم مشارکت و همکاری سازمان ها و ارگان ها و اهمیت ندادن به موضوع، همایش «مداخلات روانشناختی خانواده محور در مدیریت اضطراب» برگزار نخواهد شد.🖤 😔
🔹 📌یه نوع شخصیتی هست بهش میگن پارادوکسیکال (Paradoxical)، درکش برای بقیه احتمالا سخت باشه، اینجوریه که...
🔹 در عین دوست داشتن تنهایی دوست داره بیرون بره، مهمونی بره، اما بعد مدتی از توی جمع بودن پشیمون میشه
🔹 دلش رابطه میخواد اما در عین حال از تنهاییش هم نمیتونه دست بکشه
🔹 میگه اهمیتی نمیده و براش مهم نیست اما تا مغز استخوون میشینه به تک تک جزئیاتش فکر میکنه و دچار اورثینک میشه
🔹 عاشق گوش دادنه اما هیچ وقت نمیگه چه چیزی درون خودش در حال رخ دادنه
🔹 دوست داره بهش توجه بشه اما بی تفاوت از کنار هرچیزی میگذره
🔹 دوست داره با بقیه نزدیک و عمیق باشه رابطهش اما در عین حال از صمیمیت فراریه
🔹 خلاصه که این تناقض ها باعث شده درک رفتارش برای بقیه سخت بشه
🏠مشاوره ی پیش از ازدواج و مشاوره ی دوران عقد و نامزدی را جدی بگیر😍👇
@moshavereh_salamat_ravan
03146485840
09133705782
مشاوره 👇
@ravanshenas_100
@Moshavere_20_20
📚آنچه من آموختم: دو نوع گفتگو در زندگی روزانه هر فرد وجود دارد. یکی صحبت با دیگران، و دیگری حرف زدن با خودت.
❒آنچه که معلوم است، نوع مکالمههایی که در روز با آن درگیر هستی، تاثیر به سزایی بر کیفیت زندگیت دارد.
❖خودگوییهای ذهنی مثبت، میتواند روحیه فرد را بطور چشم گیری بهبود بخشد، اعتماد به نفسش را تقویت کند و بهرهوریش را افزایش دهد.
❖درحالیکه خود گوییهای منفی نه تنها حال و روزمان را بهم میریزد، حتی میتواند ما را سرگردان یا به حال خودمان رها کند و موجب مشکلات کوچکی شود که رفته رفته بزرگتر میشوند و حتی مشکلات بزرگتری را به وجود میآورند که قبلا وجود خارجی نداشتهاند.
اینکه آدم مثبتگرا و یا منفیگرایی باشی، انتخاب خود توست.
📒 خودت را به فنا نده
🩺🧠اختلال وسواسی اجباری(obsessive-compulsive disorder)
❒از دو قسمت ساخته شده است. وسواس ها و ،اجبارها اما توجه داشته باشید ،که طبق معیارهای 5-DSM لازم نیست فرد هم وسواس و هم اجبار داشته باشد تا مبتلا به اختلال وسواسی اجباری اعلام شود حضور یکی از این دو به تنهایی کافی است.
➊وسواس ها: وسواس ها (obsessions) مثل مهمانان ناخوانده ای هستند که کنگر خورده و لنگر انداخته اندآنها مثل تروریستهای ذهنی (mental terrorists) به ذهن فرد یورش می آورند و و باعث میشوند او ،معذب مشوش مضطرب عصبی وگاهی هراسان شود.
❒وسواسها خود را به سه شکل نشان میدهند
❒افکار: افکار وسواسی کلماتی هستند که دایم در ذهن شما زنگ میزنند و تکرار میشوند برای مثال اگر شیئی کثیف رالمس کنید ممکن است این فکر در ذهنتان دایم تکرار شود اگر همین حالا دستم را نشویم حتماً مریض خواهم شد بعضی دیگر افکار وسواسی خود را به صورت تردید یا دغدغه نشان میدهند مثلاً تردید دربارۀ این موضوع که آیا درها را قفل کرده اید یا نه یا دغدغه دربارۀ این که مبادا لوازم داخل کمد مرتب چیده نشده باشند. .
❒ترسها: ترسهای وسواسی عبارتند از احساسات انگیزه های ناگهانی یا نگرانی هایی درباره این موضوع که مبادا کاری ،نابجا ناشایست یا نامطلوب انجام دهید. برای مثال ممکن است.از این بترسید که به یکی از عزیزانتان صدمه وارد کنید یا هر کاری انطور که شما آن را ی دانید پیش نرود یک مثال دیگر از ترس وسواسی زمانی است که نگران هستید مبادا در طول یک مراسم مذهبی شروع به پرت و پلا گویی و فحاشی کنید با مبادا به هنگام رانندگی ناگهان به آن طرف خیابان بروید و با اتوموبیلهایی که از روبرو می آیند شاخ به شاخ شوید.
❒ایماژها (images) یا تصاویر ذهنی اینها تصاویری ناخوانده و مزاحم هستند که در ذهنتان شکل می گیرند و معمولاً صحنه هایی پرخشونت ترسناک، از لحاظ اخلاقی مذموم، عجیب و ،غریب و نامطلوب را نشان میدهند تصاویر ناراحت کننده شامل صحنه هایی درباره سکس با حیوانات کودک آزاری یا آدم کشی فجیع هستند.
✦نکته هم در انگلیسی و هم در فارسی کلمه obsession وسواس معمولاً نشان دهنده این است که فرد روی چیزی لذتبخش یا مطلوب تمرکز حواس دارد و به آن سخت علاقه مند است. مثلاً وسواس ،ماهیگیری وسواس جمع آوری تمبر وسواس یادگیری انگلیسی، وسواس هنر، یا حتی وسواس پرداخت قرض یا جبران لطف .دیگران اما در اختلال وسواسی اجباری، کلمه obsession با این علایق مثبت هیچ ربطی ندارد
#بخش ➖اول
🧠🩺ادامه بحث اختلال وسواسی اجباری
➋اجبارها: اجبارها (compulsions) اعمالی هستند که مردم احساس میکنند مجبورند انجام دهندتا با وسواس ها مقابله کنند یا با آنها کنار بیایند. این اعمال (actions) معمولاً شكل رفتارها (behaviors) یعنی رفتارهای فیزیکی را به خود می گیرند مثل شستن دستها یا چک کردن مکرر قفل درها و پنجره ها با مراسم ریچوالی رفتارهایی که طبق یک نظم و ترتیب خاص انجام میگیرند و به شکل مراسم (rituals) در می آیند مثل ردیف چیدن همه اشیای داخل کابینت به شیوهای بسیار دقیق و غیرعادی؛ غیر عادی از لحاظ دقیق بودن برخلاف وسواس ها که باعث افزایش اضطراب و استرس رنج وعذاب (شخصی) میشوند وظیفه اجبارها افراد مبتلا به OCD معمولاً رفتارهای تکراری با خنثی کردن وسواسها یا کاستن از دیسترس قوانین سختگیرانه انجام میدهند. برای مثال اجبارا گاهی شکل اعمال ذهنی را به خود میگیرند
(mental acts)
هر بارفردکه میخواهد خانه را ترک کند کلیدها را ۶۰بار،با یک نظم خاص می چرخاند. شمردن یا تکرار کردن عبارات یا جملات اخبارها وظایف زیر را شامل میشود
❒کاهش اضطراب:برای مثال نگرانی وسواسی درباره این که مبادا درها قفل نباشند و در نتیجه دزد وارد خانه شود فرد ممکن است احساس اجبار کند که باید برگردد و قفل در را دوباره چک کند. بعد از این کار به طور موقت احساس آسودگی خیال میکند اما وقتی دوباره خانه را ترک میکند وسواس دوباره برمیگردد و او را مجبور میکند برگردد و قفل را بار دیگر چک کند این چرخه ممکن است چندین بار تکرار شود تا این که بالاخره فرد بتواند به قول جوان ترها بیخیال شود و به سایر فعالیتهای روزمره خود برسد.
❒از بین بردن ترس: بعد از استفاده از سرویس بهداشتی عمومی فرد ممکن است از میکروبهای احتمالی آلودگی به آنها و مریض شدن بترسد او ممکن است شدیداً احساس کند که نیاز دارد دستهایش را درست و حسابی بشوید او که با خودش یک مایع ضدعفونی همراه آورده است ۳۰ دقیقه وقت صرف شستن دستهایش میکند و با این که دستهایش سرخ شدهاند پوستشان در اثر شستنهای مکرر در طول روز، نازک و حساس و
حتی زخم شده است خود را مجبور می بیند این کار را بکند
❒کاهش ناراحتی:یعنی اجبارها صرفا به دلیل نیاز فرد برای احساس راحتی کردن یا حالا بهتر شد انجام میگیرند. برای مثال فرد ممکن است برای خودش یک کاهش ناراحتی (discomfort) بعضی اخبارها صرفاً به دلیل نیاز فرد برای احساس راحتی رفتار مراسمی (ritual) ایجاد کرده باشد و احساس کند قبل از خوابیدن مجبور است آن راانجام دهد . او اشیای روی کمد کنار تختخواب خود را بارها و بارها مرتب میکند تا سرانجام به خودش بگوید حالا" بهتر شد احساس کند از وضعیت آنها راضی است و خیالش آسوده شده است علاوه بر ،آن شانه راست و شانه چپ خود را هر کدام پنج بار میخاراند و این کار را انقدر تکرار میکند تا احساس راحتی کند آنگاه است که میتواند به رختخواب برود
❒افزایش اطمینان: فرد ممکن است وسواس این را داشته باشد که مبادا کسی را با ماشین زیر کند تقریباً ،همیشه هر بار که ماشین او از روی یک برآمدگی در خیابان عبور میکند نگرانی او شروع می.شود. او معمولاً احساس اجبار میکند که دنده عقب بگیرد یا دور بزند و برگردد و محل را چک کند تا کاملاً اطمینان حاصل کند که به کسی صدمه نرسانده است. این اجبار (کامپالژن) هر روز ساعتها وقت او را میگیرد
❒قوت قلب گرفتن: کودک ۱۰ ساله ممکن است یک نگرانی وسواسی داشته باشد که نکند پدر و مادرش او را دیگر دوست نداشته باشند بنا بر این هر شب بعد از این که او را به اتاقش میفرستند تا بخوابد به اتاق خواب آنها میرود و میپرسد که آیا او را دوست دارند یا نه او احساس اجبار میکند که باید این کار مراسمی (ritual) را به دفعات انجام دهد تا قوت قلب
بگیرد.
❒افزایش احساس امنیت: فرد ممکن است به دفعات نگرانیهایِ وسواسی داشته باشد که مبادا افکار او باعث آسیب دیدن اعضای خانواده شود بنابراین اگر کوچکترین ایماژ (تصویر ذهنی یا فکر درباره هر یک از اعضای خانواده) داشته باشد، احساس یاداوری می کند که باید این حرف را ۵۰ بار برای خودش تکرار کند نگران نباش جرج اسم برادر من خانواده ام را خیلی دوست دارم گاهی حساب از دستش در می رود و مجبور است از اول شروع کند.
❒مثال :مونیکا ۲۶ ساله وضعیت خود را این گونه تعریف میکند شستن موهایم همیشه حدود یک ساعت طول می کنند. موهای پشت سرم، بغلهای سرم، جلوی سرم، روی سرم را میشویم؛ هر قسمت را دقیقاً شصت بار مالش می دهم امکان ندارد یک بار پنجاه و نه یا شصت و یک بار شود؛ برای شستن دستهایم با شانه انقدر کیسه میکشم که پوستم به خونریزی میافتد گاهی احساس میکنیم استخوانم بیرون زده و ممکن است صابون به آن (استخوان) بخورد
#بخش ➖دوم
یه بحث در روانشناسی هست به نام خلأ عاطفی یا احساسی، به مواقعی میگن که فرد نه خوشحال است نه ناراحت!
نه امید داره نه انتظار!
نه به دنبال پاسخی برای این حالتش است نه هیچی!
نه چیزی خوشحالش میکنه نه برعکس!
خیلیامون دقیقا تو همین وضعیت هستیم...
『🧠🩺تا به حال حتماً برایتان پیش آمده است که یک قطعه آهنگ یا یک ترانه دایم در گوشتان بنوازد و کلام آن دایم در ذهنتان تکرار شود؟』
❒دانشمندان همه چیز را مورد مطالعه قرار میدهند و برای هر چیزی اسم می گذارند. آنها برای آهنگی که در گوشتان دایم تکرار میشود یک اصطلاح انتخاب کرده اند: earworm کرم گوش خوب فکرش را بکنید یک انگل کوچک و ساده که مغزتان را سوراخ می کند. خودتان را تجسم کنید که چنین کرمی در گوشتان وول میزند 💔
❒ کرم گوش، (موسیقی اعصاب خردکنی که در گوش تکرار میشود) خصوصیات مشترک زیادی با وسواس دارد. قطعات ،آهنگ مثل ایماژها و افکار وسواسی ذهنتان را بارها و بارها غرق در خود میکنند و احساس می کنید که هم مزاحمتان هستند، هر چه بیشتر برای خلاص شدن از شر آنها تلاش میکنید جری تر پررو و گستاخ تر میشوند کرمهای ،گوش مثل وسواس ها در افرادی که زیاد نگران میشوند با فراوانی بیشتری روی میدهند
❒روش خلاص شدن از کرمهای گوش؟ متأسفانه تا کنون هیچ روش مؤثری برای سمپاشی آنها کشف نشده است. بعضی افراد سعی میکنند یک آهنگ را با یک آهنگ دیگر عوض کنند. بعضی آهنگ را تا آخرمی خوانند و گزارش میدهند که از شر کرم خلاص شده.اند بعضی دیگر با منتقل کردن کرم گوش به دیگران از دست ان راحت میشوند؛ یکی از کرم گوشهای که مهدی گنجی از ان یاد می کند که به طور متناوب میاید و میرود و بارها به گوش دیگران نیز سرایت کرده است، تحریف یک ترانه آذری است."من به یارم چه کار کردم یارم از من ای بالام کنار می گذرد؟"
هدایت شده از گروه دانش بنیان لکو . کودک، دانش آموز، نوجوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢🔵آموزش دوره لکوسام (سرعت انجام محاسبات ریاضی)
🔻ویژه ۱۰ سال به بالا(کلاس چهارم به بعد)
✅اگه میخواهید فرزندانی با قدرت تمرکز بالا داشته باشید، این کلیپ جذاب بالا رو حتما ملاحظه بفرمایید.👆👆
✅لکوسام همون رشته ایه که دانش آموزان رو به ریاضیات علاقمند میکنه ...
✅ اگه سوابق تحصیلی و موفقیت در کنکور برات مهمه، پس دوره ریاضیات آسان را شرکت کن...
🟢پاسخگویی سریع به امتحانات
🔵جبران کمبود وقت
🟢استفاده بدون ماشین حساب
🔵افزایش گنجایش حافظه
🟢قبولی آسان در امتحانات
🔵شرکت در مسابقات
🟢وقت کمتر برای مطالعه
🔵آمادگی برای کنکور
🟢کمک به دروس تحصیلی
🔵کاهش اضطراب آزمون
🟢ممتاز شدن
✳️محل برگزاری کلاس ها :
🏠ورزنه ، خ دکتر بهشتی شرقی، بعد از شیرینی سرای دوستان، جنب آسیاب رئیسی، آموزشگاه گروه دانش بنیان لکو، طبقه اول
لینک دعوت👇
@Lecovarzane
ارتباط با ادمین جهت ثبت نام دوره
👇
@ravanshenas_100
@Moshavere_20_20
09133705782
🎀دیگر برای یكدیگر جذابیت نداریم🎀
به ندرت اتفاق میافتد ، زمانی كه دو نفر عمیقا جذب یكدیگر میشوند ، بعد از مدتی این احساس دو طرفه از بین برود.
پس اگر شما و همسرتان تصور میكنید دیگر احساسی به یكدیگر ندارید و این احساس باعث از بین رفتن رابطه زناشوییتان شده، صد درصد، مشكلات عمیقتری بین شما وجود دارد.
افراد طی گذر زمان امكان انتخاب راههای متفاوتی در زندگی شان دارند، شما از لحاظ احساسی، از همسرتان احساس جدایی میكنید و این تنها به این دلیل است كه توجه زیادی به زندگی زناشوییتان نداشته اید
به زندگی زناشوییتان مانند یك موجود زنده نگاه كنید كه نیاز به تغذیه دارد.
از خود بپرسید: رابطه زناشویی ما چگونه است؟
چگونه میتوانیم رابطه خودمان را بهتر كنیم؟
با استفاده از این سوالات میتوانید زندگی بهتری داشته باشید و دوباره به یكدیگر جذب شوید.
#حتما برای بهبود حال خودتون و ترمیم رابطه از روان شناس ودرمانگر حرفه ای کمک تخصصی بگیرید.
#روان شناس ودرمانگر خانواده
#مرکز مشاوره نسیم
#هماهنگی وقت مشاوره تلفنی وحضوری👇🏻
03146485840
09133705782
@ravanshenas_100
@Moshavere_20_20
『 سیلی_واقعیت 📚 』
❒درباره وقتی است که زندگی با سیلی بهصورت آدم میزند، او را به کناری پرت میکند و زندگیاش را بالا و پایین میکند. با این حساب سیلی واقعیت کتابی مفید برای هرکسی است که در زندگیاش حادثه تنشزای بزرگی اتفاقافتاده.این کتاب بهطور اختصاصی درباره سوگ و فقدان است. درباره نحوه مقابله با مرگ محبوب، ورشکستگی، طلاق، بیماری صعبالعلاج، تصادف جدی، معلولیت و حوادثی نظیر اینها. چگونه با این اتفاقات کنار میآیید؟
❒برای مقابله موفق چهاراصل اساسی را باید رعایت کرد.
❒اصل اول:با خودتان به مهربانی رفتار کنید. آیا میتوانم با خودم مهربان باشم؟ حفره بسیار بزرگی بین آنچه میخواهم و آنچه دارم وجود دارد؛ و درد بسیار زیادی میکشم. با این اوصاف میتوانم با خودم مهربان باشم؟ بسیاری از ما نمیدانیم چطور این کار را بکنیم؛ به دارو یا الکل یا غذا پناه میبریم یا به خودمان زخم میزنیم یا از زندگی کنار میکشیم. واضح است که این راه مهربانی با خود نیست. پس بایستی شیوههای سادهای وجود داشته باشد که از طریق آنها سپری براي مقابله پيدا كرد.
❒اصل دوم: لنگر بیندازید. همه این هیجانات و احساسات دردناک یک طوفان هیجانی به راه میاندازند. من اگر در میانه طوفان به دریانوردی خود ادامه بدهم کاری از دستم برنخواهد آمد و پس چطور میتوانم لنگر بیندازم؟ من از توجه آگاهی استفاده میکنم تا در لحظه اکنون جای بگیرم و به افکار و احساسات دردناکم اجازه بدهم تا بدون آنکه مرا بدزدند از ذهنم آمدوشد بکنند.
❒اصل سوم: ارزشهای زندگیتان را بشناسید. من برای چه میخواهم به زندگی ادامه بدهم؟ من در مواجهه با این چالش، در مواجهه با این فقدان، در مواجهه با این بحران میخواهم چگونه باشم؟ من ناچار از نامیدی نیستم. همچنان میتوانم به خاطر چیزی به زندگی ادامه بدهم. حتی در میان این طوفان بلا، حتی در غم از دست دادن محبوبم هنوز میتوانم دلیلی برای روی پا ایستادن و ادامه دادن پیدا کنم. من میتوانم دست از زندگی بکشم یا دلیلی پیدا کنم که به زندگیام معنا ببخشد. پس این اصل به ارزشهای زندگی و اقدام متعهدانه میپردازد.
❒اصل چهارم:یافتن گنج است. حتی در زمان رنج و درد چیزهایی وجود دارد که آنها را گرامی بداریم و قدردانشان باشیم. مثلاً وقتی سالگرد مرگ محبوب خود را میگیریم درد بسیاری میکشیم اما در همان حال افرادی وجود دارند که با ما به مهربانی و با عشق رفتار میکنند. آیا نمیتوانیم قدردان این لحظات باشیم؟
✦این اصل چهارم تنها وقتی قابلاجرا است که به سه اصل قبلی عمل کرده باشیم.
❒خطرناک است که افراد در وهله اول به دنبال یافتن گنج باشند. اینطور افراد میگویند: خوب از پشت هر ابری نور خورشید را میتوان دید یا هر آنچه مرا نکشد قویترم میسازد؛ اما اگر این جملات اولین حرفهایی باشد که به فردی دردمند میزنید آنها اینطور فکر میکنند که شما اصلاً نمیفهمید چه بر سر آنها میگذرد.
❒ من در این کتاب درباره فرزند خودم زیاد حرف میزنم؛ اینکه چطور مبتلا به اوتیسم تشخیص داده شد و این اتفاق چقدر دردناک بود. وقتی این اتفاق افتاد یکی از دوستان بسیار نزدیکم به من گفت: خدا کودکان خاص را به والدین خاص میدهد.
❒من از این حرف خیلی عصبانی شدم! چرا؟ چون او اصلاً به من گوش نمیکرد. او درد مرا تائید نمیکرد. در این حرف هیچ حسی از شفقت و مهربانی وجود نداشت. یک حرف کلیشهای بود. این فرد از روی بدخواهی آن حرف را به من نزد. او میخواست حال من بهتر بشود؛ اما چون این حرف اولین چیزی بود که به من زدند حس کردم که انگار او حال مرا اصلاً نمیفهمد. پس یافتن گنج آخرین اقدام است. ما نباید تظاهر کنیم که درد و رنجی وجود ندارد.
📕كتاب " سيلی واقعيت "
✍دکتر راس هريس درمانگر اَکت ( ACT)