eitaa logo
علی مترقّب
783 دنبال‌کننده
62 عکس
30 ویدیو
12 فایل
هوالعزیز 📌 ادمین کانال: @al_abd
مشاهده در ایتا
دانلود
هوالعلیم 🔸 اجتهادِ ده ساله‌ی طلبه کوشا حفظه الله: تا می‌توانید درس بخوانید و از این جوانیتان حداکثر استفاده را ببرید! رفقا همه خوش‌استعداد و خوب هستند؛ بنده به شما قول می‌دهم که یک طلبه خوش استعداد و کوشا و مجدّ اگر ده سال بی‌وقفه در همه ایام هفته درس بخواند، مجتهد می‌شود. 📚 کتاب گلشن احباب، ج ۱، ص ۷۳. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحکیم 🔸دستورالعمل سلوکی علامه حسن زاده به یکی از شاگردان از اين كمترين دستورالعمل خواسته ايد، آقاى من صداى دهلى را از دور شنيده ايد و از نزديك هم به انبار كاه برخورد مى كنيد. مع الوصف عدم امتثال را روا ندانستم , به عرض مى رسانم كه دستورالعمل انسان, قرآن است كه ان هذا القرآن يهدى للتى هى اقوم داعى تنها دستورى كه الان مى تواند به حضور جنابعالى عرض كند اين است كه مراقبت را حفظ بفرمائيد يعنى در همه حال مواظب خود بوده باشيد كه در نزد حقيقت همه موجودات بسر مى برى. مى‌دانيد كه همنشين مؤثر است، مصاحبت اثر دارد، خوپذير است. نفس انسانى، كسانى كه در مصاحبت با ملكوت عالم بسر مى برند كم كم ملكوتى مى‌شوند. سعادتمندى كه چنين معاشرت و مصاحبت را به راستى در نهانخانه سر و ذات خود با الله نور السموات و الارض به دست آورده است، مترنم به اين ترانه است: گر بشكافند سراپاى من جز تو نيابند در اعضاى من 📚نامه ها و برنامه، ص ۲۲۵. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالبصیر 🔸 انقلاب کردیم تا فُصوص را قبل از جامع‌ المقدمات بخوانیم ⬅️ خانم فاطمه سادات طباطبایی (عروسِ رهبرِ راحلِ انقلاب اسلامی): روزی نزد حضرت امام کتاب «فُصوص‌الحِکم» محیی‌الدین ابن‌عربی را می‌خواندم. آقا سید احمد داخل شد و امام به او توجه کرد و گفت: «همانا ما برای انقلاب به پا خواستیم به‌ خاطر اینکه فصوص را قبل از جامع‌المُقدمات بخوانیم و تدریس کنیم» 📚 قبسات من سیرة الإمام الخمینی، ج ۴، ص ۳۱۵. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
خدمات جناب صدری در نفس اسفار،استادیزدانپناه،ج۴ نفس اسفار.mp3
2.65M
هوالخالق 🔸اهمیت مباحث نفس در فلسفه و خدمات صدرا در نفس اسفار : در تلقی صدرا با این سبکی که در این کتاب آمده است، قرار است این کارها را انجام دهد: ۱. خودشناسی ۲. پوشش مباحث اعتقادی معاد ۳. پوشش مباحث اعتقادی نبوت و امامت راهِ ورود به بسیاری از مباحثِ سنگینِ معاد، نبوت و امامت مسأله نفس است. یک پای صدرا در فلسفه است و یک پای صدرا در مباحث شریعت. فلوطین از عارفان بالله و فیلسوفان اشراقی قَدَر است و تا مقام فناء هم رفته است. گاهی در حواشی کتب صدرا دارد که در فلان روز به برکت حضرت معصومه سلام‌الله علیها توانستم مسأله را حل کنم. صدرا در معاد جسمانی کار اجتهادی فهم متن دینی + قدرت تحلیل، هیچ کس به پای صدرا نمی‌رسد. هم کار اجتهادی می‌کند و هم فیلسوفانه. خصوصا امروزه به خاطر مباحث فلسفه ذهن بابد نفس را خیلی جدی بگیریم‌ که در علوم انسانی به آن نیاز داریم. صدرا نفس را زمینه‌ی بنیادهای اندیشه دقیق عقلانی از سلوک قرار داده است. یکی از کارهای خوشِ صدرا همین است. مثلا فناء؛ بهترین تحلیل فلسفی عمیق از فناء او را ارائه داده است‌. یکی از نتایج مهم آن این شد که فیلسوفان قَدَر صدرایی که این‌ها را می‌خوانند، نوعاً از سر از عرفان به شکل عملی درآورده‌اند؛ مثل ملا علی نوری، ملاهادی سبزواری و ... . و اصلا نَفَس گرمِ معنوی‌شان در کارها و حاشیه‌شان آمده است. از یک طرف در علم به مبدأ، آنها را به عرفان نظر کشیده است و از یک طرف عرفان عملی. 🎙برای توضیحات تکمیلی صوت را . 📚 اسفار، ج ۸، جلسه ۴. 🔰 علی مترقّب🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم 🔹 جلوه ای از شرک در زندگی : هيچ وقت عالِم حوزوی و يا دانشگاهی مجاز نيست كه بگويد من خودم زحمت كشيدم عالِم شدم اگر ـ خدای ناكرده ـ چنين حرفی زد بايد استغفار كند، زيرا اين همان حرف قارون است، بسياری از ماها ممكن است ـ خدای ناكرده ـ اسلامی حرف بزنيم، ولی قارونی فكر بكنيم.  وقتی به او(قارون) گفتند: از مالت در راه صحيح بهره‌ برداری كن، گفت: من خودم زحمت كشيدم به فنّ اقتصاد آگاه بودم و مالك شدم ﴿إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَي عِلْمٍ عِندِی﴾ همين حرفِ ناصوابی كه احياناً از خيلی از ماها شنيده ميشود ميگوييم چهل سال زحمت كشيديم به اينجا رسيديم، در حالی كه چهل سال فيض خدا ما را به اينجا رساند، نه ما زحمت كشيديم. 📚درس اخلاق ۳۰ آذر ۹۱ https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم 🔸 فلسفه صدرایی باعث پیروزی انقلاب است حدوثاً و بقائا : به آراء فلسفی امام رسیدم و برایم محرز شد که بی‌تردید امام یک فیلسوف صدرایی است. به هر حال آرای ایشان و عبارات و اشارات مستقیم و غیر مستقیم ایشان، حکایت از این نگرش و تأثیر آن بر انقلاب می کند. من به دنبال آن عنصر می گشتم و برای من صرف اینکه امام فیلسوفی صدرایی و بدون توجه به دلالت های عملی منبعث از این تفکر باشد، کافی نبود. در نهایت در اندیشه امام به نوعی ناثنویت گرایی توحیدی رسیدم که غالباً از آن با مفهوم"کل گرایی توحیدی" یاد می کنم. به هر حال، امام تصریح دارند که این انقلاب یک هدیه و تحفه الهی است که نصیب این ملت غارت زده شده است. این هدیه الهی باید یک صبغه الهی هم داشته باشد. من آن صبغه را در مفهوم ناثنویت گرایی غیر تقلیل گرا و غیر متصلب صدرایی یا کل گرایی توحیدی یافتم که به رغم قبول کثرت شأنی اشیا و موجودات با عنایت به وحدت شخصی وجود همه چیز را از او و به سوی او می داند. این کل گرایی توحیدی حتی در پیوند نظر و عمل هم مشهود است. به تعبیر امام خمینی(ره) در نظر هم عمل لازم است. حسب این کل گرایی توحیدی بسیاری از مواضع امام مثل رابطه دین و سیاست، رابطه اخلاق و سیاست، فرد و جامعه و آخرت و دنیا برایم روشن شد. 📚مصاحبه مجله سمات با مرحوم استاد افروغ 🔻علی مترقّب🔻 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالمحبوب 🔸جمعِ سالم بین سلوک و تحصیلِ علم حفظه‌الله: ما طلبه‌ها که می‌نشینیم درس می‌خوانیم و درس می‌دهیم و مباحثه می‌کنیم، اگر در عین حال به یادِ خدا باشیم، در این صورت دائماً پیش می‌رویم و ترقّی و تکامل پیدا می‌کنیم . اما اگر درس خواندیم ولی یادِ خدا نبودیم، این غفلت و تضییع عمر است؛ گرچه خودِ اشتغالِ به درس کار نیکو و پسندیده‌ای است ولی از عمرمان به نحوِ احسن استفاده نکرده‌ایم. درس خواندن استفاده از عُمر است، خیلی هم خوب و مطلوب است ولی باید با عمل همراه باشد. عمل در حین درس خواندن چیست؟ در حین درس خواندن یا درس دادن که نمی‌تواند بلند شود و نماز بخواند، اما می‌تواند به یادِ خدا باشد؛ قلبش در اختیار خودش است و می‌تواند مجبّت خدا را در دل وارد کند و آن را در دل داشته باشد، چنین کاری را می‌تواند انجام دهد. 📚 کتاب شریف هُنالک الولایة، ص ۲۰۳. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحکیم 🔸مقصود بالذات از انقلاب اسلامی، حرکت جمعی الی الله است. : هدف و مقصد از تشکیل حکومت بر اساس فقه، سیر الی الله است. تمام صحنه‌های حاکمیت سیاسی ما که با فقه اداره می شود، باید با رویکرد سیر الی اللهی باشد. این یعنی اینکه فقه همیشه باید درآمیخته با معنویت باشد. خود حضرت امام (ره) در جنگ، در برخورد با مسئولین، در صحنه‌های شادی و غم مردم، در صحبت درباره کارگرها، برخورد با دانشگاهیان در همه اینها سمت و سوی ویژه داشتند و سیر الی الله را جدی می دانستند. اصلا حکومت دینی و ولایت فقیه برای چه تشکیل شود؟ برای همان هدفی که مقصود انبیا بود: سیر الی الله. حکومت مقصود بالذات نیست. مقصود بالعرض است. یعنی هدف حکومت نیست. هدف ایجاد بهترین راه برای حرکت جمعی مردم به سمت خدا است. این اندیشه اگر بسط پیدا کند تبدیل به تمدن ناب اسلامی خواهد شد. 📚 مصاحبه استاد با شبکه العالم 🔰علی مترقّب🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحی 🔸مخاطب خُطَب امیرالمؤمنین علیه‌السلام کیست!؟ حفظه الله: مرحوم علامه والد (علامه طهرانی) قدّس سرّه می‌فرمودند: یکی از آقایان از علمای به نامِ مشهد یک روز به منزل آمدند. من بعضی از این خُطَب توحیدی را برای ایشان خواندم و پرسیدم معنای اینها چیست؟ گفتند: آقا! نمی دانم. خطبه دیگری را خواندم و پرسیدم این معنایش چیست؟ معنای خطبه دیگری را پرسیدم؟ گفتند: نمی‌دانم‌. بعد آقا به ما رو کردند و گفتند: آقا! اینکه نمی‌شود! امیرالمؤمنین علیه‌السلام برای چه کسی بیان کرده‌اند؟ شما یک عالمِ دینی هستید که در علم اصول چقدر غور می‌کنید؛ چرا نباید یک خطبه توحیدی امیرالمؤمنین علیه‌السلام را بفهمید؟ چرا نباید درک کنید که حضرت چه می‌خواهد بفرمایند؟ پس حضرت این خطب توحیدی را برای چه کسی بیان کرده‌اند؟ برای ما و شما بیان کرده‌اند‌. برای ملائکه که نگفته‌اند! خدا واحد بالصّرافه است؛ واحدٌ لا بالعدد، معنایش چیست؟ می‌گویند: نمی‌دانیم! مخاطب این خطبه توحیدی ما انسانها هستیم. اگر بخواهیم این خطب و معارف توحیدی را بفهمیم، باید با آثارِ اهل عرفان مأنوس باشیم. این بزرگان از قبیل مرحوم سید حیدر آملی و ملاعبدالصمد همدانی، روایات توحیدی را به خوبی شرح و بسط داده‌اند. اینها همان معارفی است که اولیاء الهی در لسان شعر بیان کرده‌اند: بیا در بحر و دریا شو، رها کن این من و ما را که تا دریا نگردی تو، ندانی عین دریا را 📚 کتاب شریف هنالک الولایة، ص ۱۶۸. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم 🔸خيالات را برای حيوانات بزار : فكر و ذكر را دو بال مرغ جان ملكوتيّت در طيران و عروج به اوج سعادتت بدان. و بدانكه خيالات تو تنها كارى كه براى تو رسيده‏اند اين است كه تو را از سير به ديار ملكوت يعنى از اين طيران و عروج باز داشته‏اند. خيالات را براى حيوانات بگذار تو انسانى با عقل و عاقل و معقول باش. 📚رساله نور على نور، ص ۵۲. 🔰علی مترقّب🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم 🔹 باید فاتحه همه زوائد ذهنی و قلبی را خواند. حفظه الله: نفی خواطر اولین دستور سلوک است. انسان وقتی برای عبادت فارغ می‌شود که هم جسم او آمادگی عبادت داشته باشد و هم قلب او آماده باشد، پس باید برای عبادت تمام زوائد ذهنی و قلبی خود را دور ریخته و فاتحه‌اش را بخواند، بعد بگوید: الله اکبر و نماز خود را شروع کند. در حین ذکر نیز باید همین طور باشد و الا با یک چمدان خواطر وارد عبادت و ذکر شود، این ذکر از حیّزِ انتفاع افتاده، سودی برای انسان ندارد و او را جلو نمی‌برد. این مسأله خیلی مهم است، خیلی مهم است! انسان باید به هر نحوی شده خود را فارغ کند و کلید آن دستِ خودِ انسان است؛ ببیند چه چیزهایی فکر او را مشغول کرده و سبب آن چیست؟ کارِ زیاد است؟ کار خود را کم کند. معاشرت با افراد است؟‌ این معاشرت را قطع کند. 📚گلشن احباب، ج ۹، ص ۲۴۷. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
برای فهم معارف قرآن هیچ چاره ای جز خواندن عرفان نظری نداریم.استادیزدانپناه.مصباح ج۳۷۶.mp3
1.64M
هوالعلیم 🔸 برای فهم معارف قرآن هیچ چاره ای جز خواندن عرفان نظری نیست : حضرت امام دارد که به جان دوست قسم، عرفان نظری شرح آیات و روایات است. عرفان نظری به جدّ ناظر است به آنچه در متون دینی آمده است. وقتی انسان عرفان نظری بخواند تازه قوّت کار علّامه در المیزان را می‌فهمد، نه اینکه علّامه تحمیل کرده باشد بلکه به سطح و مستوایی رسیده است که حال می‌تواند حلّ و فصل داشته باشد. انصافاً کسی که قرار است در آیات معارفی قرآن و روایات معارفی کار کند، چاره‌‌ای جز خواندن مباحث عرفان نظری نیست. حتی حرف‌های صدرا با اینکه خیلی حرف‌های او از سرِ همین سفره عرفا هست، باز کافی نیست و باید همه این‌ها خوانده شود و الا همه‌اش باید بگوید نمی‌دانم و یحتمل یحتمل یحتمل. به حدی این یحتمل‌ها زیاد می‌شود که هیچ معنایی نمی‌فهمد. 🔰علی مترقّب 🔰 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687