هوالحی
#مناسبتی #استاد_سلوک
🔸 خاطرات مرحوم آیتالله شیخ عبدالقائم شوشتری در جستجوی استاد سلوکی
📌قسمت نهم
در این بین آقائی مرا جذب کرد که همانطور که من دلم میخواست با شتاب داشت راه میرفت. بعضی ها میگویند باید سالک مجذوب شد نه مجذوب سالک. خود آیةالله سعادت پرور نظرشان همین بود. باید سالک مجذوب بود. من هم الآن به همین اعتقاد دارم ولی آن زمان بیتاب بودم و حالم طوری بود که در خیابان همینطور راه میرفتم و گریه میکردم و میگفتند این دیوانه شده است و بعضی میگفتند ریاکار است ولی هرچی میگفتند میگفتم عیبی ندارد در راه دوست همه چیز خیر است.
در آن ایام من تا پنجاه نفر را ملاقات کردم و با بعضی از ایشان دو سه جلسه بیشتر نبودم و با بعضی از ایشان بیشتر بودم و در آن مقطع چون خیلی بیقرار بودم پیش چند نفر میرفتم و در اثر ارائه طریقهای مختلف و سخنهای مختلف گیج شدم و چند ماهی همینطور نمیدانستم چکار بکنم. ولی خداوند من را رها نکرد و قسمت شد با مرحوم آشیخ عباس هاتف قوچانی ملاقات کردم و خدمتشان رسیدم.
سال ۶۰ بود که از مکه آمدند ایران و از ایران که رفتند فوت کردند. سال آخر عمرشان بود. اول که خدمتشان رفتیم با چند نفر همراه رفتیم.
روز آخر که میخواستند بروند فرمودند آقای شوشتری حالا فهمیدم چرا حواله ایران را به من دادند؟ پرسیدم برای چی؟ فرمودند فقط به خاطر شما بوده است.
📚مصاحبه با مرحوم آیتالله شیخ عبدالقائم شوشتری؛ ویژهنامه پرتویی از نورمجرّد، ص۹۶.
#انسان_کامل #علامه_طباطبایی
#علامه_طهرانی #سیر_و_سلوک
#استاد_سعادتپرور
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحکیم
#روش_تحصیل_حوزه
🔹سیر اجتهاد در علوم عقلی
🔸از دیدگاه استاد شیخ علی رضایی تهرانی
⬅️ مرحله اول :
۱. درس گرفتن منطق مظفر
۲. مطالعه شرح شمسیه
⬅️ مرحله دوم :
۱. درس گرفتن منطق منظومه
۲. مطالعه شرح مطالع
⬅️ مرحله سوم :
۱. درس گرفتن منطق اشارات
۲. منطق ریاضی (به صورت مختصر)
⬅️ مرحله چهارم :
۱. درس گرفتن برهان شفا
۲. درس گرفتن بخش مغالطات شرح حکمت الاشراق
۳. مطالعه منطق فازی
۴. اشارات جلد دوم و سوم یا التحصیل بهمنیار
۵. شرح التجرید یا الهیات آیتالله سبحانی
⬅️ مرحله پنجم :
۱. درس گرفتن الهیات شفاء
۲. درس گرفتن نفس شفاء
۳. مطالعه کتاب دلائل الصدق مرحوم مظفر
۴. حکمت اشراق استاد یزدان پناه
۵. نهایة الحكمة با حواشی استاد فیاضی
⬅️ مرحله ششم :
۱. شرح منظومه (بخش نفس و معاد)
۲. حکمت الاشراق
۳. اسفار، جلد ۱ و ۲
⬅️ مرحله هفتم :
۱. شرح فصوص قیصری
۲. اسفار، جلد ۳ و ۶
۳. اصطلاحات صوفیه ملاعبدالرزاق کاشانی
⬅️ مرحله هشتم :
۱. مصباح الانس ابن فناری
۲. اسفار، جلد ۷، ۸ و ۹
⬅️ مرحله نهم :
۱. یادگیری مقداری علم اعداد و علم حروف
۲. مطالعه دقیق بخشهایی از فتوحات
۳. پرداختن به عرفان عملی و کتاب های عرفانی مانند شرح منازل السائرين ملاعبدالرزاق کاشانی
۴. کتاب سیر و سلوک، طرحی نو در عرفان عملی شیعی
⬅️ مرحله دهم :
بررسی آیات و روایات عرفانی، حکمی و اعتقادی به تفصیل پرداخته شود. (از مرحله سوم شروع شود.)
#سیر_تحصیل_فلسفه_و_عرفان
#تراث_حکمی_عرفانی
#استاد_رضاییتهرانی
#سیر_تحصیلی
🔰 علی مترقّب 🔰
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم
#روش_تحصیل_حوزه
🔹 سیر تحصیلی تفسیر قرآن
🔸از دیدگاه استاد یزدان پناه
⬅️ مقاصد سطح اول :
۱. صرفِ آشنایی با قرآن
۲. لایه خفیفی از معارف قرآنی با طعم اخلاقی و سلوکی
۳. مقداری ناظر به احادیث تفسیری
۴. مواجهه جدی با فضای ادبی قرآن و عبور از محدودیت ها و معضلات آن
📌متن اصلی: تفسیر شبّر
📌 متن پشتیبان: تفسیر صافی
⬅️ اهداف سطح دوم:
۱.تقویت جنبههای علمی تفسیر
۲. توجه به مبانی، مسالک و روشهای تفسیری
۳. بیان مرحله نخست مباحث سلوکی و معرفتی
۴. حضور جدیتر احادیث تفسیری
۵. مقداری بحث قرائات
۶. آشنایی با ذائقه های اجتماعی در تفسیر ۷.بحث عمیق لغوی و نحوی تا نزدیک ساحت اجتهادی
۸. مباحث بلاغی
📌 متن اصلی: جوامع الجامع
📌متن پشتیبان: تفسیر کشاف + مفردات راغب
⬅️ مقاصد سطح سوم:
۱. بحث عمیق مبانی و روشهای تفسیری
۲. نقد مدقانه درباره روشهای مختلف
۳. مباحث سلوکی به صورت اجتهادی
۴. مباحث معرفتی از افق عرفانی
۵. مباحث روایی با تمام دقتها
۶. جدی شدن رویکرد اجتماعی و ذائقه تمدنی
۷. روشهای تفسیر موضوعی (بهترین مدل برخورد استنشاقی با قرآن)
📌 متن اصلی: تفسیر المیزان
📌 متن پشتیبان: تفسیر مجمع البیان
📚 منزلت بیمانند المیزان
#تفسیر_قرآن
#سلوک_قرآنی
#سیر_تحصیلی
#استاد_یزدانپناه
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحق
#نفی_خواطر
🔸رمز پرواز
#آیتالله_حسینیطهرانی حفظه الله :
راهِ خدا، راه جمع کردن است؛ یعنی حالت جمعیّت خاطر باید برای انسان حاصل شود نه تفرقه.
ز فکر تفرقه باز آی تا شوی مجموع
به حکم آنکه چو شد اهرمن سروش آمد
منظر دل نیست جای صحبت اضداد
دیو چو بیرون رود فرشته درآید
حالت جمعیّت به خودش بگیرد تا بتواند پرواز کند. مرغ تا بالهایش را جمع نکند، نمیتواند پرواز نماید.
📚گلشن احباب، ج ۹، ص ۱۹۷.
#تصحیح_خیال #سلوک
#عرفان_عملی #مراقبه
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
مقام غلامان فرزندان حضرت زهرا س در کلام محی الدین.mp3
660.7K
هوالنور
#عرفان_اسلامی
🔸مقامِ غلامانِ اهلبیت علیهم السلام در کلام ابن عربی
#استاد_یزدانپناه :
ابن عربی در توضیح "سلمان منا اهل البیت" با استناد به روایت امام صادق علیهالسلام (غلامُ القوم منهم) میگوید که هر کس غلام هر قومی باشد، منسوب به آن قوم است.
تفسیر ظاهری روایت که مشخص است. اما تفسیر باطنی اینست که هر کس به معنای دقیق غلامی اهل بیت کند و اهل بیت را هم مشخص میکند و اسم میبرد که منظور اولاد حضرت زهرا سلامالله علیها هستند، از کسانی میشود که دارای مقام "سلمان منا اهل البیت" هستند و میگوید حضرت خضر هم از اینهاست.
یکی از خواص این مقام، دانستن احکام الله واقعی است و به تعبیری دیگر احتیاجی به بررسی اینکه حدیث ضعیف است یا قوی، ندارد. نه قوت سندی و نه ضعف سندی دیگر او را از تشخیص حکم الله واقعی منع نمیکند.
#سلمان_فارسی #حکم_الله
#ابنعربی #شریعت
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
5.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هوالولیّ
#مناسبتی #ظهور
🔹ملاقاتِ امام عصر علیهالسلام
#آیتالله_جوادیآملی :
امروز فرمایش امام زمانمان چیست؟
اگر کسی این لباس روحانیت را امانت الهی بداند، درست قدر این لباس را بداند، حرمت این لباس را حفظ کند، عاقل باشد، عادل باشد، پاک باشد، دلباخته باشد، چنین طلبهای، چنین روحانی، شایسته این لباس است.
ما همّتمان این نباشد که امام زمان عجل الله تعالی فرجه را ببینیم بلکه همّتمان این باشد که آقا ما را ببیند!
وقتی آقا ببینند، تمام دنیا و آخرتمان تأمین است. میتوانیم این طور باشیم؛ میتوانیم طرزی زندگی کنیم که مردم وقتی ما را میبینند به یاد دین بیفتند، مردم وقتی ما را ببیند به یاد قرآن و عترت بیفتند.
📚درس اخلاق در دماوند، ۱۲ مرداد ۹۶
#درس_اخلاق #ولایت
#تهذیب_طلبه
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالولیّ
#مناسبتی #ظهور
🔸مراد از انتظار فرج
#علامه_طهرانی رضواناللهعلیه :
مجالس و محافل توسّل به حضرت ولیّ عصر بسیار خوب است؛ ولی توسّلی که مطلوب و منظور از آن حقّ باشد؛ وصول به حقّ باشد؛ رفع حجب ظلمانی و نورانی باشد؛ کشف حقیقت ولایت و توحید باشد؛ حصول عرفان إلهی و فناء در ذات اقدس او باشد. این مطلوب و پسندیده است.
و لذا انتظار فرج که حتّی در زمان خود أئمّه علیهم السّلام از بزرگترین و با فضیلتترین اعمال محسوب میشده است. همین بوده است.
توسّل به حقیقت ولایت آن حضرت برای کشف حجاب های طریق، از افضل اعمال است؛ زیرا توحید حقّ از افضل اعمال است. و انتظار ظهور خارجی آن حضرت نیز بواسطۀ مقدّمیّت بر ظهور باطنی و کشف ولایت آن حضرت همچنین مفید است؛ و انتظار ظهور خارجی بر این اصل محبوب و پسندیده است.
📚 امام شناسی، ج ۵، ص ۱۹۱.
#ولایت #معرفة_الله
#عرفان #لقاء_الله
#توحید #فناء
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالنّور
#سیر_و_سلوک
🔸آقائیها همهاش هیچ و پوچ است!
#علامه_طهرانی رضواناللهعلیه:
سابقاً فیل هوا میکردند اما فیل باد شده فیل واقعی نیست! شما یک سوزن به آن بزنید، بادش خالی میشود.
هوا اینچنین است؛ هوا میل و اعتبارات و عناوینی است که اموال دنیا روی آن حساب میکنند؛ آقائیها، بزرگیها، شخصیتها، اینها همهاش هوا و پوچ است. مانند یک باد است، اگر خداوند سوزنی بزند، تمام میشود.
آقائی که این همه کبکبه و دبدبه دارد به یک ویروس مبتلا میشود و گوشه بیمارستان میافتد و دیگر از آن منیّتها هیچ خبری نیست.
📚 کتاب شریف لیالی نور، ص ۲۰۱.
#تصحیح_خیال #عرفان_اسلامی
#خیالِ_من #توحید
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
اظهر مطالب عرفانی در قرآن چیست.mp3
712.7K
هوالعلیم
#صوت #وحدت_وجود
🔸حتی اگر صد مرجع بگویند ....
#استاد_امینینژاد :
با اینکه قرآن و روایات جنبه تربیتی را شدیداً رعایت میکند و رعایت حالِ تمام مخاطبان را میکند و استعدادها را میسنجد، و لذا بسیاری از مباحث عرفانی که اهلِ خصوص، از آیات و روایات میفهمند، نرخِ شاه عباسی نیست که همه درک کنند ولی برخی از معارف عرفانی به گونهای است که همه میتوانند درک کنند؛ از جمله آنها مسأله وحدت شخصی وجود است.
وحدت شخصی وجود، اگر نگوییم نص و تصریح آیات و روایات است، از مواردِ بسیار آشکار آیات و روایات است.
اغلب کسانی که این مساله را نفی میکنند، اصلا وحدت شخصی وجود را متوجه نشدند.
به تعبیر علامه طباطبایی صد تا مرجع هم اگر بگویند نادرست است، متوجه مساله نشدهاند.
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم
#مناجات
🔸 حجابِ علم
#علامه_حسنزادهآملی :
الهی!
اگرچه علمِ رسمی سر به سر قیل و قال است؛ باز شکر که علم و کتاب حجابم شدند نه سنگ و گل و درهم و دینار!
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحق
#هدایت_تحصیلی
🔸زمان تحصیل خود را حداقل نصف کنید!
📌 هشدار:
امیرالمؤمنین علیهالسلام: اِضاعَةُ الفُرصَةِ غُصَّةٌ.
از دست دادن فرصتها، مایه غم و اندوه است.
📚 نهجالبلاغه، کلمات قصار ١١٤
📌 توجّه:
در بهترین حالت ممکن روزهای درسی حوزه ۱۵۰ جلسه در هر سال است.
با یک محاسبه ساده، طلبهای که بتواند به صورت حضوری یا صوتی ایام تعطیل را فعال کند، ۱۵ سال متوسطِ سنوات تحصیلِ طلبگی (از ابتدا تا پایان درس خارج و اجتهاد) به راحتی و بدون کار خارق العادهای یا فشارِ مضاعفی یا سرعتی خاص، تبدیل به نصف (۷/۵ سال) تبدیل میشود.
که البته با برنامهریزی بهتر و استفاده حداکثری از تعطیلات، این زمان امکان تقلیل به یک سوم (۵ سال) را نیز دارا هست.
و اگر متوسط کار طلبگی (۱۰ ساعت)، برای طلبهای مقدور شود که تبدیل به ۱۴ ساعت شود، همه این برنامه تحصیلی، با همه شرایطِ تحققِ تحصیل قوی و عمیق، در حدود ۳/۵ سال نیز امکان پیادهسازی و برنامهریزی دارد.
دیگر بیشتر ادامه نمیدهم که کسی افسرده نشود، و صحبت از سرعت هدفمند و مهارتهای تحصیلی نمیکنم که باز نیز سنوات تحصیل را کاهش و کارآمدی را افزایش میدهد.
از جمله تعطیلات حوزه عبارتند از:
۱. تابستان: حداقل ۶۰ روز
۲. پنجشنبهها : حداقل ۴۰ روز
۳. تعطیلات اول سال شمسی: ۱۴ روز
۴. تعطیلات ماه مبارک رمضان: ۳۰ روز
۵. تعطیلات دهه اول ماه محرم: ۱۱ روز
⚠️بزرگترین مشکل حوزه که بی هویتی است، ریشه در سنوات طولانی و غیرهدفمندِ تحصیل دارد.
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالمحبوب
#سیر_و_سلوک
🔸 کسی که فلسفه صدرا میخواند، تشنه حقایق می شود.
#استاد_یزدانپناه :
حضرت استاد حسنزادهآملی در رسالۀ باب رحمت، میفرمايند که درجۀ اول شوق است.
از شوق شروع کردهاند، چون این رساله برای کسانی است که در فضای دینی هستند، اما هنوز رگ سلوکیشان بالا نیامده است.
📌 راههای پدید آمدن شوق:
✅ ۱. حرف شنیدن:
نوعاً کسانی که فلسفه صدرا میخوانند، کسانی که درگیر این حقایق میشوند، تشنگی پیدا میکنند؛ کسانی که به عمق مباحث صدرایی رسیدهاند، خیلی زود جذب میشوند.
ملاصدرا اینگونه تحلیل کرده است: کمال انسان چیست؟ فلسفه سلوک چیست؟ نهایت چیست؟ نهایت چگونه بهدست میآید؟ همین مباحث شوقآور است. انسان را میکشاند؛ تشنگی و بصیرت ایجاد میکند.
در سنت صدرایی کسانی را داریم که فلسفه صدرایی را خواندهاند؛ همیشه درگیرش بودهاند، جوانبش را خواندهاند، برایشان شوق ایجاد شده است. شما بدانی انسان چیست؛ حقایق عالم چیست؛ کمال او چیست؛ فلسفه سلوک چیست؛ غایت انسان چیست؛ این حقایق که روشن شود، در این صورت بصیرتی پیدا میشود و شوق پدید میآید.
پس لزوماً نیاز نیست که شوق در «مینمایند و میربایند»، حاصل شود. گرچه این «مینمایند و میربایند»، نوع عالی شوق است. به این معنا که ابتدا چشیده و علاقه پیدا کرده و آن زیبایی او را مجذوب کرده و برده است.
مثلاً ملاعلی نوری، حدود شصت سال حکمت صدرایی درس میداد؛ ایشان تشنگی پیدا کرد و به شهود رسید. یا آیتالله شیخ محمدتقی آملی که این بحثها را خوانده بود و بعد گفت: ثم ماذا؟ بعد به محضر آقای قاضی رسیدند.
✅ ۲. قرآن خواندن و درست تفسیرکردنِ قرآن:
اگر کسی خوب قرآن بخواند و حقایقش را بفهمد، این کار بسیار او را میکشاند و میبرد. بفهمد عبودیتی که در قرآن آمده به چه معنا است؛ «وَأَنِ اعْبُدُونِي هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ» (یس، آیۀ۶۱). آنگونه که در قرآن و روایات آمده است، بخواند و بفهمد، مایه شوق و بصیرت است و میبرد.
✅ ۳. همراه عالم ربانی بودن:
کسی زیاد با عالم ربانی باشد، بهتدریج اثرش در او پیدا میشود و اشتیاق پیدا میکند. دیدن برخی از احوال عالم ربانی، مانند آه و اشک و نالۀ شبانه، خیلی اثر دارد. یک راه شوق، مناسبت ذاتیه است. یک راهش هم نشستن با عالم ربانی است. دیدهام بندگان خدایی را که چندان درس نخواندهاند، اما نکتههایی شنیدهاند و با عالم ربانی نشستهاند. نفسِ بودن با عالم ربانی، باعث می شود که در انسان شوق پدید آید.
✅ ۴. مناسبت ذاتی:
کسانی هستند که از اول و از کودکی جنسشان، جنس عرفانی است.
الحمدلله ما طلبهایم و حرف شنیدهایم و میدانیم که راه اصلی راهی است که مرحوم قاضی رفتهاند. آهسته آهسته این شوق ایجاد میشود.
وقتی شوق پیدا کرد، میخواهد برود، اما با یک دریای بیکرانی روبهرو میشود:
آه ! من قِلَّةِ الزّادِ ، و طُولِ الطَّريقِ ، و بُعدِ السَّفَرِ ، و عَظيمِ المَورِدِ.
#شوق
#ملاصدرا
#عرفان_اسلامی
#حکمت_متعالیه
#علامه_حسنزادهآملی
https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687