1011_50854876580316.mp3
22M
💎 سخنرانی کامل #استاد_سعید_عزیزی پیرامون فضاهای مجازی📲
کانال رسمی دکتر سعید عزیزی
┏━••🔸💠🔸••━┓
@drsaeedazizi
┗━••🔸💠🔸••━┛
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۱۵۳
🍀 #سوره_اعراف #جزء_۸
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_3955021725.mp3
336.1K
🎧 صوت #صفحه_۱۵۳
🍀 #سوره_اعراف #جزء_۸
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۲۳ اعراف
🌾🌾🌾🌸🌸🌾🌾🌾
✍ #شيطان و #آدم هر دو نافرمانى كردند، امّا شيطان نسبت به نافرمانى خود (ترك سجده)، به عدل و حكمت الهى اعتراض كرده و استكبار نمود و #برتری_نژاد خود را مطرح ساخت و پشيمان هم نشد، امّا #حضرت_آدم و حوّا، به كار خلاف خود اعتراف كردند و از خداوند تقاضاى بخشش نمودند. (54)
-----
54) تفسير نمونه- در برابر ستم هايى كه به خود روا مى داريم بايد از خداوند استمداد كنيم و آنها را جبران كنيم. «قالا ربّنا ظلمنا...»
- از آداب دعا و استغفار، ابتدا اعتراف به گناه است. «قالا ربّنا ظلمنا أنفسنا»
- نخستين خواسته ى بشر از خدا، تقاضاى عفو ورحمت بود. «وان لم تغفرلنا»
۲۴ و ۲۵ اعراف
🌾🌾🌾🌸🌸🌾🌾🌾
- زندگى دنيوى و بهره ورى از آن ابدى نيست. «الى حين»
- انسان، پس از مرگ دوباره زنده خواهد شد. «منها تخرجون» حضرت آدم از اين ناراحت و غمگين بود كه پنداشت ديگر به بهشت و زندگى جاويد نخواهد رسيد، خداوند فرمود: پس از زندگى دنيا مى تواند به بهشت جاويد برسد.
۲۶ اعراف
🌾🌾🌾🌸🌸🌾🌾🌾
✍پس از نقل داستان #حضرت_آدم، #خداوند در اين سوره چهار بار (در اين آيه و آيات 27، 31 و 35)، فرزندان آدم و نسل بشر را خطاب قرار داده و به امورى همچون: حفظ لباس تقوا، فريب شيطان را نخوردن، در خوراكى ها و آشاميدنى ها و تجمّلات اسراف نكردن و پذيرفتن دعوت انبيا، سفارش نموده است.
- توجّه به نعمت هاى الهى، عامل عشق به خدا ودورى از غفلت است. «قد انزلنا عليكم... لعلّهم يذّكّرون»
- #لباس، زمانى نعمت الهى است كه بدن را بپوشاند. «يوارى سواتكم»
- پوشش وپوشاندن كار خداست، «انزلنا عليكم لباساً يوارى»، ولى برهنگى و برهنه كردن كار شيطان است. «فوسوس... ليبدى لهما ما ورى عنهما من سواتهما»
- پوشش و آراستگى با پوشاك و لباس هاى زيبا، مطلوب و محبوب خداوند است. «قد انزلنا عليكم لباساً... و ريشاً» آراستن و زينت و بهره بردن از لباس هاى زيبا تا آنجا كه به اسراف كشيده نشود، مانعى ندارد.
- معنويّت در كنار مادّيت، تقوا در كنار زينت لازم است. «ريشاً و لباس التّقوى»، و گرنه لباس مى تواند وسيله ى اسراف، تكبّر، فساد، خودنمايى، مدپرستى، شهوترانى، فخرفروشى و امثال آن شود.
- از خاك، پنبه مى رويد، از علف كه خوراك حيوان است پشم توليد مى شود و از آب دهان كرم، ابريشم، اينها همه از آيات الهى است كه مى تواند مايه ى تذكّر و بيدارى انسان باشد. «ذلك من آيات اللّه لعلّهم يذّكّرون»
۲۸ اعراف
🌾🌾🌾🌸🌸🌾🌾🌾
✍در تفاسير مى خوانيم كه اين آيه مربوط به #برهنگى، مشركان در حال طواف است كه در جاهليّت مرسوم بوده است. آنان اين كار را به تقليد از نياكان خود انجام مى دادند، امّا مدّعى مى شدند كه خداوند دستور داده اينچنين طواف كنند!
زشتكاران از نياكان خود تقليد مى كنند و شرك خود را به خدا نسبت مى دهند و مى گويند: «لو شاء اللّه ما أشركنا» (64) ، «لو شاء اللّه ما عبدنا من دونه من شى ء» (65) اين خواست خداوند بوده كه ما #مشرك شده ايم و مى پنداشتند چون خدا به آنان مهلت داده، پس يا راضى به فحشا و زشتى هاى آنان است و يا به آن فرمان داده است.
در اين آيه، آنها ابتدا نياكان خود را مطرح كردند، «وجدنا عليها آبائنا» سپس فرمان خدا را «واللّه امَرَنا بها»، شايد به اين دليل كه كار نياكان، نزد آنان مهم تر از فرمان خداست.
- توجيه گناه، بزرگ تر از خود گناه و نشانه ى سلطه و نفوذ شيطان است. «اولياء للّذين... قالوا وجدنا عليها آبائنا» چه توجيه اجتماعى (نياكان) و چه توجيه مذهبى (امر خدا به زشتى ها).
- پايبندى به روش زشت و غلط نياكان و بدعت در دين، نشانه ولايت شيطان و عدم ايمان است.
- گاهى انحرافات انسان، به نسل هاى بعدى منتقل مى شود و منحرفان، بار گناه نسل هاى آينده را نيز به دوش مى كشند. «وَجَدنا عليها آبائنا»
- روش گذشتگان، هميشه ارزشمند نيست و تقليد نابجا از پيشينيان ممنوع است. «قالوا وجدنا عليها آبائنا
۲۹ اعراف
🌾🌾🌾🌸🌸🌾🌾🌾
مرحوم طبرسى، مراد از «وادعوه مخلصين له الدّين» را امر به #دعا و تضرّع خالصانه پس از #نماز مى داند. #امام_صادق عليه السلام فرمود: تسبيح #حضرت_زهرا عليها السلام در عقب هر نماز، بهتر از هزار ركعت نماز است. (66)
#معاد، جسمانى است. آن گونه كه ذرّات خاك، از راه غذا در شما جمع شده است، استخوان هاى پوسيده شما نيز در قيامت جمع مى شود. «كما بدأكم تعودون» همان قدرتى كه شما را از يك سلّول و اِسپرم آفريد، بقاياى شما را هم مى تواند در قيامت احيا كند. در روايتى نيز مى خوانيم كه مراد از «كما بدأكم تعودون»، يعنى بر همان اعتقادى كه مرده ايد برانگيخته مى شويد؛ #مؤمن بر ايمان و #كافر بر كفر. «المؤمن على ايمانه و الكافر على كفره» (67)
در حديث مى خوانيم: در قيامت مردم عريان و پابرهنه محشور مى گردند، (68) همانند روزى كه از مادر متولّد شده اند
- جلوگيرى از تبعيض، در كنار عبادت مطرح است و عبادت ونماز، همراه قسط ارزش بيشترى دارد. «بالقسط و أقيموا»
- مسجد، پايگاه اخلاص است، نه ريا و شرك. «اقيموا وجوهكم عند كلّ مسجد... مخلصين»
- يكى از شرايط دعا، خلوص نيّت است. «وادعوه مخلصين له الدّين»