1011_50854876580316.mp3
22M
💎 سخنرانی کامل #استاد_سعید_عزیزی پیرامون فضاهای مجازی📲
کانال رسمی دکتر سعید عزیزی
┏━••🔸💠🔸••━┓
@drsaeedazizi
┗━••🔸💠🔸••━┛
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۱۵۳
🍀 #سوره_اعراف #جزء_۸
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_3955021725.mp3
336.1K
🎧 صوت #صفحه_۱۵۳
🍀 #سوره_اعراف #جزء_۸
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۲۳ اعراف
🌾🌾🌾🌸🌸🌾🌾🌾
✍ #شيطان و #آدم هر دو نافرمانى كردند، امّا شيطان نسبت به نافرمانى خود (ترك سجده)، به عدل و حكمت الهى اعتراض كرده و استكبار نمود و #برتری_نژاد خود را مطرح ساخت و پشيمان هم نشد، امّا #حضرت_آدم و حوّا، به كار خلاف خود اعتراف كردند و از خداوند تقاضاى بخشش نمودند. (54)
-----
54) تفسير نمونه- در برابر ستم هايى كه به خود روا مى داريم بايد از خداوند استمداد كنيم و آنها را جبران كنيم. «قالا ربّنا ظلمنا...»
- از آداب دعا و استغفار، ابتدا اعتراف به گناه است. «قالا ربّنا ظلمنا أنفسنا»
- نخستين خواسته ى بشر از خدا، تقاضاى عفو ورحمت بود. «وان لم تغفرلنا»
۲۴ و ۲۵ اعراف
🌾🌾🌾🌸🌸🌾🌾🌾
- زندگى دنيوى و بهره ورى از آن ابدى نيست. «الى حين»
- انسان، پس از مرگ دوباره زنده خواهد شد. «منها تخرجون» حضرت آدم از اين ناراحت و غمگين بود كه پنداشت ديگر به بهشت و زندگى جاويد نخواهد رسيد، خداوند فرمود: پس از زندگى دنيا مى تواند به بهشت جاويد برسد.
۲۶ اعراف
🌾🌾🌾🌸🌸🌾🌾🌾
✍پس از نقل داستان #حضرت_آدم، #خداوند در اين سوره چهار بار (در اين آيه و آيات 27، 31 و 35)، فرزندان آدم و نسل بشر را خطاب قرار داده و به امورى همچون: حفظ لباس تقوا، فريب شيطان را نخوردن، در خوراكى ها و آشاميدنى ها و تجمّلات اسراف نكردن و پذيرفتن دعوت انبيا، سفارش نموده است.
- توجّه به نعمت هاى الهى، عامل عشق به خدا ودورى از غفلت است. «قد انزلنا عليكم... لعلّهم يذّكّرون»
- #لباس، زمانى نعمت الهى است كه بدن را بپوشاند. «يوارى سواتكم»
- پوشش وپوشاندن كار خداست، «انزلنا عليكم لباساً يوارى»، ولى برهنگى و برهنه كردن كار شيطان است. «فوسوس... ليبدى لهما ما ورى عنهما من سواتهما»
- پوشش و آراستگى با پوشاك و لباس هاى زيبا، مطلوب و محبوب خداوند است. «قد انزلنا عليكم لباساً... و ريشاً» آراستن و زينت و بهره بردن از لباس هاى زيبا تا آنجا كه به اسراف كشيده نشود، مانعى ندارد.
- معنويّت در كنار مادّيت، تقوا در كنار زينت لازم است. «ريشاً و لباس التّقوى»، و گرنه لباس مى تواند وسيله ى اسراف، تكبّر، فساد، خودنمايى، مدپرستى، شهوترانى، فخرفروشى و امثال آن شود.
- از خاك، پنبه مى رويد، از علف كه خوراك حيوان است پشم توليد مى شود و از آب دهان كرم، ابريشم، اينها همه از آيات الهى است كه مى تواند مايه ى تذكّر و بيدارى انسان باشد. «ذلك من آيات اللّه لعلّهم يذّكّرون»
۲۸ اعراف
🌾🌾🌾🌸🌸🌾🌾🌾
✍در تفاسير مى خوانيم كه اين آيه مربوط به #برهنگى، مشركان در حال طواف است كه در جاهليّت مرسوم بوده است. آنان اين كار را به تقليد از نياكان خود انجام مى دادند، امّا مدّعى مى شدند كه خداوند دستور داده اينچنين طواف كنند!
زشتكاران از نياكان خود تقليد مى كنند و شرك خود را به خدا نسبت مى دهند و مى گويند: «لو شاء اللّه ما أشركنا» (64) ، «لو شاء اللّه ما عبدنا من دونه من شى ء» (65) اين خواست خداوند بوده كه ما #مشرك شده ايم و مى پنداشتند چون خدا به آنان مهلت داده، پس يا راضى به فحشا و زشتى هاى آنان است و يا به آن فرمان داده است.
در اين آيه، آنها ابتدا نياكان خود را مطرح كردند، «وجدنا عليها آبائنا» سپس فرمان خدا را «واللّه امَرَنا بها»، شايد به اين دليل كه كار نياكان، نزد آنان مهم تر از فرمان خداست.
- توجيه گناه، بزرگ تر از خود گناه و نشانه ى سلطه و نفوذ شيطان است. «اولياء للّذين... قالوا وجدنا عليها آبائنا» چه توجيه اجتماعى (نياكان) و چه توجيه مذهبى (امر خدا به زشتى ها).
- پايبندى به روش زشت و غلط نياكان و بدعت در دين، نشانه ولايت شيطان و عدم ايمان است.
- گاهى انحرافات انسان، به نسل هاى بعدى منتقل مى شود و منحرفان، بار گناه نسل هاى آينده را نيز به دوش مى كشند. «وَجَدنا عليها آبائنا»
- روش گذشتگان، هميشه ارزشمند نيست و تقليد نابجا از پيشينيان ممنوع است. «قالوا وجدنا عليها آبائنا
۲۹ اعراف
🌾🌾🌾🌸🌸🌾🌾🌾
مرحوم طبرسى، مراد از «وادعوه مخلصين له الدّين» را امر به #دعا و تضرّع خالصانه پس از #نماز مى داند. #امام_صادق عليه السلام فرمود: تسبيح #حضرت_زهرا عليها السلام در عقب هر نماز، بهتر از هزار ركعت نماز است. (66)
#معاد، جسمانى است. آن گونه كه ذرّات خاك، از راه غذا در شما جمع شده است، استخوان هاى پوسيده شما نيز در قيامت جمع مى شود. «كما بدأكم تعودون» همان قدرتى كه شما را از يك سلّول و اِسپرم آفريد، بقاياى شما را هم مى تواند در قيامت احيا كند. در روايتى نيز مى خوانيم كه مراد از «كما بدأكم تعودون»، يعنى بر همان اعتقادى كه مرده ايد برانگيخته مى شويد؛ #مؤمن بر ايمان و #كافر بر كفر. «المؤمن على ايمانه و الكافر على كفره» (67)
در حديث مى خوانيم: در قيامت مردم عريان و پابرهنه محشور مى گردند، (68) همانند روزى كه از مادر متولّد شده اند
- جلوگيرى از تبعيض، در كنار عبادت مطرح است و عبادت ونماز، همراه قسط ارزش بيشترى دارد. «بالقسط و أقيموا»
- مسجد، پايگاه اخلاص است، نه ريا و شرك. «اقيموا وجوهكم عند كلّ مسجد... مخلصين»
- يكى از شرايط دعا، خلوص نيّت است. «وادعوه مخلصين له الدّين»
۳۰ اعراف
🌾🌾🌾🌸🌸🌾🌾🌾
- هدايت كار خداست، «فريقاً هَدى» ولى گمراهى، به خاطر سوء انتخاب خود ماست. «اتّخذوا الشياطين اولياء»
- تا زمانى كه از خدا نبريده ايم، تمام وسوسه ى شيطان با ياد او و توبه قابل جبران است، «مَسّهم طائف من الشّيطان تذكّروا» (69) ولى بريدن از خدا سبب افتادن در دام شيطان و سلطه ى او مى شود كه قابل جبران نيست. «حقّ عليهم الضّلالة انّهم اتّخذوا الشيطان اولياء»
- انسان آزاد است و مى تواند ولايت الهى را انتخاب كند يا ولايت شيطان را. «انّهم اتّخذوا الشياطين»
- انحراف فكرى و جهل مركّب، (گمراه بودن ولى خود را در راه حقّ ديدن،) از بدترين انحرافات است.
۲۷ اعراف
🌾🌾🌾🌸🌸🌾🌾🌾
✍آيه ى قبل، از لباس به عنوان نعمت ياد كرد، اينجا هشدار مى دهد كه مواظب باشيد شيطان اين لباس و نعمت را از شما سلب نكند.
#شيطان گرچه اهل ايمان را نيز #وسوسه مى كند و به لغزش مى اندازد، ولى نمى تواند ولايت و سلطه اى كامل بر آنها پيدا نمايد، «وماكان لى عليكم من سلطان» (62) زيرا مؤمن، با #توبه و پناه بردن به خدا نجات مى يابد. آرى، شيطان تنها بر كافران سلطه دارد.
- برهنگى وكشف حجاب، عامل خروج از جايگاه قرب الهى است. «أخرج أبويكم... ينزع عنهما لباسهما»
- هرگونه برنامه و تبليغاتى كه به برهنگى بيانجامد، شيطانى است. «لايفتننّكم الشيطان... ينزع عنهما لباسهما»
- هدف شيطان، برهنگى زن و مرد در برابر يكديگر است. «ليريهما سواتهما
- برهنگى، نشانه ى عدم ايمان و سلطه ى شيطان است. «ينزع عنهما لباسهما... اولياء للذّين لايؤمنون»
- سلطه ى شيطان، به خاطر اعمال خود انسان است.
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال مهدی موعود👇
🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
Shab25Ramazan93.4.3102Azizi.MP3
10.28M
🎼یکی از فعالیت های ذهنی موسیقی است.
🔰بررسی موسیقی ها
💠انواع موسیقی
#دکتر_سعید_عزیزی
#موسیقی
کانال رسمی دکتر سعید عزیزی
┏━••🔸💠🔸••━┓
@drsaeedazizi
┗━••🔸💠🔸••━┛
🖌نوشتار و صوت 🎤 (10:12 دقیقه)
پرسش:
👈 خیلیها میگویند: چرا اینقدر زندگی ما بلا و گرفتاری داره؟ انگار خدا ما رو دوست نداره -شاید اصلا ما رو فراموش کرده؟!
پاسخ (نشانی پیوند):
✍️ خیلیها، خیلی چیزها میگویند و چه بسا از روی جهل (بیخردی) و نادانی خود سخن بگویند؛ آیا باید به تمامی سخنان آنان توجه نمود، اهمیّت قائل شد و حتماً پاسخی درست، منطقی و مستدل داد؟!
✔️ برخی نیز از روی جهل و تکبر، دوست دارند به جای آن که به خودشان ایراد بگیرند و «ظَلَمتُ نَفسی» بگویند، خداوند سبحان را متهم و محکوم سازند!
✔️ کسانی که چنین میگویند، از یک سو خداوند سبحان را نشناختهاند و از سویی دیگر دنیا و زندگی دنیوی را نشناختهاند و از سویی دیگر، خود را نیز نشناختهاند! کسی که میگوید: «انگار خدا ما را دوست ندارد!»، به رأفت و رحمت واسعۀ الهی شک دارد؛ و کسی که میگوید: «شاید خدا ما را فراموش کرده!»، خداوند را سبحان نمیشناسد و عارضۀ فراموشی را برای او، ممکن میداند! ...
بیشتر را اینجا بخوانید یا بشنوید: 👇
https://www.x-shobhe.com/etc/13444.html
@X_shobhe
📖 ثواب #تلاوت_قرآن را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫
📄 #صفحه_۱۵۴
🍀 #سوره_اعراف #جزء_۸
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
1_3958616337.mp3
1.15M
🎧 صوت #صفحه_۱۵۴
🍀 #سوره_اعراف #جزء_۸
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
📃هرروز #تلاوت_یک_صفحه_قرآن
•┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈•
🏷 کانال #مهدی_موعود👇
🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۳۱ اعراف
شايد بتوان گفت: آنچه در قرآن با خطابِ «يا بنى آدم» بيان مى شود، مربوط به تمام انسان ها و همه ى اديان و از مشتركات آنان است.
قرآن به مال و فرزند، «زينت» گفته است، «المال و البنون زينة الحياة الدّنيا» (71) بنابراين ممكن است آيه بيانگر اين باشد كه مال و فرزند خود را هنگام رفتن به #مسجد همراه داشته باشيد، تا با مال، به حل مشكلات اقتصادى مسلمين بپردازيد و با حضور فرزند در مساجد و جماعات، مشكلات تربيتى نسل آينده را حل كنيد.
در روايات، امام جماعتِ عادل، آراستگى ظاهر، عطر زدن ولباس زيبا پوشيدن به هنگام نماز، بلند كردن دستان به هنگام ركوع و سجود در نماز، شركت در نماز عيد و نماز جمعه،از جمله مصاديق زينت شمرده شده اند. (72)
امام مجتبى عليه السلام به هنگام نماز و حضور در مسجد، بهترين لباس خود را مى پوشيد و مى فرمود: «انّ اللّه جميل يحبّ الجمال فاتجمّل لربّى»، خداوند زيباست و زيبايى را دوست دارد، و من لباس زيباى خود را براى پروردگارم مى پوشم و آنگاه اين آيه را تلاوت مى فرمودند. (73)
خداوند زيبايى و زينت را دوست دارد و گرنه به آن امر نمى فرمود، «خذوا زينتكم» چنانكه اسلام، آيين فطرى است و انسان نيز فطرتاً از زينت لذّت مى برد.
با زينت به مسجد رفتن، احترامى است به بندگان خدا، به عبادت خدا و همچنين سبب ايجاد جاذبه و ترغيب عملى ديگران به آمدن در آنجاست.
#امام_صادق عليه السلام مى فرمايد: اموال، وديعه و امانت الهى در دست انسان است و مصرف بايد دور از اسراف باشد. (74)
گرچه استفاده از زينت و طعام، امرى فطرى و طبيعى است، ولى در شرايط خاص مانند وجود نيازمندان و محرومان، بايد با آنان همدردى كرد. لذا در تاريخ مى خوانيم كه نوع لباس امام صادق عليه السلام كه مردم در رفاه نسبى به سر مى بردند با لباس #امام_على عليه السلام كه مردم فقير و ندار بودند، متفاوت بود، چون شرايط اجتماعى هر كدام فرق داشت. (75)
امام صادق عليه السلام فرمود: كسى كه رزق يك روز خود را داشته باشد، ولى قانع نباشد و از مردم سؤال و تكدّى كند، از مسرفان است. (76)
اسراف در غذا و پرخورى، منشأ بسيارى از بيمارى هاى جسمى و روحى و مايه ى سنگدلى و محروم شدن از چشيدن مزه ى عبارت است. چنانكه پيامبر صلى الله عليه وآله فرمودند: «المعدة بيت كلّ داء» معده، كانون هر بيمارى است. پزشكى مسيحى پس از شنيدن اين آيه و حديث گفت: تمام علم طب، در اين آيه و اين سخن پيامبر شما نهفته است. (77)
امام صادق عليه السلام فرمودند: آنچه باعث از بين رفتن مال و زيان رساندن به بدن باشد، اسراف است. «انّما الاسراف فيما أتلف المال و اَضرّ بالبدن» (78) و در روايت ديگرى مى خوانيم: آن چه در راه خدا مصرف شود هرچند بسيار زياد باشد، اسراف نيست و آنچه در راه معصيت خدا استفاده شود، هرچند اندك باشد، اسراف است.
- اسلام، هم به باطن نماز توجّه دارد، «فى صلاتهم خاشعون» (80) ، هم به ظاهر آن. «زينتكم عند كلّ مسجد» آرى، در اسلام، ظاهر و باطن، دنيا و آخرت بهم آميخته است.
- زينت، اگر چه در نماز فردى هم ارزش است، اما در اجتماع و مسجد، حساب ويژه اى دارد. «عند كلّ مسجد»
۳۲ اعراف
اين آيه، زينت را براى انسان حلال مى شمرد. قرآن، يكى از نعمت هاى خداوند را، زينت آسمان ها با ستارگان جهت تماشاگران مى داند، «زيّنّاها للنّاظرين» (81) امّا بايد علاقه به زينت، انسان را به هلاكت نكشد و بهره گيرى از آن كنترل شده باشد، لذا قرآن، نشان دادن زينت زنان را جز براى شوهرانشان و مَحرم هاى آنان، حرام مى داند. «لايبدين زينتهنّ الاّ لبعولتهنّ» (82)
عثمان بن مظعون، خدمت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله آمد و از تصميم خود نسبت به اخته و مقطوع النّسل كردن خود و عزلت و فاصله گرفتن از همسر و خانواده واجتماع خبر داد. آن حضرت به شدّت او را از اين كار منع كرد و فرمود: براى كنترل شهوت، روزه بگير و به جاى رياضت و رهبانيّتِ مردود به مسجد برو و در انتظار نماز بنشين و به جاى بيابان گردى، در جبهه هاى جنگ و حج و عمره شركت كن، از همسر و عطريّات استفاده كن و از اموال خود به محرومان بده و از حرام ها دورى و هجرت كن، اين راه و روش من است و هر كه از اين روش اعراض كند و توبه نكند، فرشتگان از ورود او به حوض كوثر منع خواهند كرد. (83)
عاصم بن زياد نيز تصميم گرفت شيوه ى زندگى خود را تغيير داده واز حلال ها و لذّت ها كناره گيرد. حضرت على عليه السلام آن تفكّر را محكوم كرد، و هنگامى كه از آن حضرت پرسيد: پس چرا خودتان اين همه ساده زندگى مى كنيد؟ امام در پاسخ فرمود: من رهبر جامعه ما، خداوند بر رهبران لازم كرده كه سطح زندگى خود را در سطح افراد ضعيف جامعه نگهدارند و در غم ديگران شريك باشند. (84)
حضرت على عليه السلام در برخورد با خوارج متحجّر، هنگام اعزام نماينده ى خود ابن عبّاس به سوى آنان، به او دستور مى دهد بهترين لباس ها را بپوشد و خود را معطّر و خوشبو ساخته و با اسبى زيبا نزد آنها برود. (85)
بعضى آيه را اين گونه تفسير كرده اند كه رزق و زينت دنيا، آميخته با انواع تلخى هاست، ولى رزق و زينتِ آخرت، بى غصّه و خالص
- اسلام، با زهد نابجا ورياضت نامشروع ورهبانيّت، مخالف است. «قل مَن حرّم»
- استفاده ى مناسب از زينت و ترغیب مردم به آن، ارزشمند است. «زينة اللّه» زيرا زينت به خدا نسبت داده شده است.
- راه رسيدن به خدا، ترك امور حلال و طيّب نيست، بلكه استفاده ى بجا و رعايت قسط وعدل است. «قل مَن حرّم زينة اللّه...
- اسلام، هماهنگ با فطرت و آيين اعتدال است، به نيازهاى طبيعى پاسخ مثبت مى دهد، آنچه را مفيد است حلال مى شمرد و از آنچه ضرر دارد نهى مى كند. «مَن حرّم... أخرج لعباده»
۱۳۳ اعراف
«فواحش» جمع «فاحشة»، يعنى گناهى كه زشتى آن بر همه آشكار است، همچون زنا و چون در جاهليّت انجام پنهانى آن را روا مى داشتند، اين آيه حرمت آن را نيز تأكيد مى نمايد.
«اِثم»، گناهى است كه سقوط انسان را در پى داشته باشد و «بَغى»، تجاوز به حقّ ديگران است. اين آيه، انواع گناهان اعتقادى و زبانى را در بر دارد.
در روايات، مراد از گناه باطنى، پذيرش ولايت رهبران ستمگر دانسته شده است. (87)
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: كسى كه بدون علم و آگاهى حكمى صادر كند، فرشتگان آسمان و زمين او را لعنت مى كنند. (88)
- حلال ها بسيار است، ولى حرام ها اندك و محدود
- گناه، گناه است و قبح ذاتى و عقلى دارد، گرچه مردم نفهمند. «وما بطن»
- در تبليغ و نهى از منكر، ابتدا راههاى حلال و معروف ارائه شود، سپس نهى از منكرات و اعلام كارهاى حرام.
۳۷ اعراف
- فرشتگانى مأمور قبض روح هستند. «رسلنا يتوفّونهم»
- روح، تمام حقيقت انسان است. «يتوفّونهم» و نفرمود: «يتوفّون انفسهم»
- انسان، با ديدن نشانه هاى مرگ، از خواب غفلت بيدار مى شود و با مأموران قبض روح گفتگو دارد، ولى چه سود؟ «يتوفّونهم قالوا... قالوا»
- اوّلين مرحله ى بازپرسى انسان، از لحظه ى مرگ آغاز مى شود. «أين ما كنتم»
- از اولينّ سؤالها در قيامت، سؤال از معبود است. «أين ما كنتم تدعون»
- غير خدا، سرابى بيش نيست و مشركان هنگام مرگ، به پوچى تمام معبودها اقرار مى كنند. «قالوا ضلّوا عنّا»
- اوّلين قاضى در قيامت، وجدان انسان است. «شهدوا على انفسهم انّهم كانوا كافرين»
🖌نوشتار و صوت 🎤 (8:26 دقیقه)
پرسش:
👈 چرا برخی با خواندن قرآن به ایمانشان افزوده میشود، اما عدهای دیگر بهرهای نمیبرند و یا حتی منحرفتر میشوند؟!
پاسخ (نشانی پیوند):
✍️ این آثار و نتایج متفاوت و گاه ضد و نقیض، اختصاصی به قرآن مجید ندارد، بلکه به هر نعمتی صدق میکند؛ چرا که آثار و نتایج، به اهداف، نیّات و چگونگی رویکرد هر کسی بستگی دارد.
✔️ خداوند متعال، انسان را از نعمت عقل و فکر برخوردار نموده است و فکر یعنی کار ذهن روی دادهها و معلومات، برای رسیدن به پاسخها و معلوم ساختن مجهولها، مانند حلّ مسائل ریاضی که از روی دادهها، مجهول را معلوم میسازند.
✔️ اما، برخی آنقدر از این نعمت عظیم و امتیاز بزرگ انسان، بد استفاده میکنند که خداوند سبحان در حق آنان فرمود: «مرگ بر او که چگونه تفکر نمود و نقشه کشید!»
✔️ هر حقی، هر کسی، هر چیزی، هر سخنی و هر رویکرد و رفتاری، «جاذبه و دافعه» دارد، یک عده را جذب و یک عده را دفع مینماید و این جذب و دفع، متناسب با مواضع، احوال و خواستههای هر کسی میباشد.
📖 خداوند سبحان در مورد خودش میفرماید که یاد من، سبب اطمینان قلوب میگردد، اما یک عده با شنیدن نام من، حالشان به هم میخورد ... .
بیشتر را اینجا بخوانید یا بشنوید: 👇
https://www.x-shobhe.com/Isra/13447.html
@X_shobhe