eitaa logo
مهـــــدی موعـــــود
57 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
275 ویدیو
27 فایل
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🤲 🔶 برنامــــــــه این کانال: 🔸هر روز یک صفحه قــــــــرآن 🔸فـــــــرازی از نهــج البلاغــــــــــه 🔸و سخـــــنرانی های مذهــبی 📲 آی دی ارتباط 👇 🆔 @mahmoudkavianyzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
118.mp3
1.36M
🎧  صوت 🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
۵۸ مائده 🟥🔴🟧🟠🟨🟡🟩🟢🟦🔵 ✍در شأن نزول آيه ى فوق آمده است كه جمعى از و بعضى از ، صداى مؤذّن را كه مى شنيدند و يا قيام مسلمانان را به مى ديدند، شروع به و استهزاى آنان مى كردند. (130) ----- 130) تفسير نمونه. ❌ از رابطه و دوستى با كسانى كه اذان (وشعائر دينى) را مسخره مى كنند بپرهيزيد. «لاتتّخذوا... و اذا ناديتم...» 🗣 در جامعه ى اسلامى، بايد براى نماز، فرياد زد و تبليغ كرد و هيچ كس نبايد مانع آن گردد. «ناديتم الى الصلوة» 👅 شيوه ى عاقلان، برخورد منطقى است ولى بى خردان، اهل استهزا هستند. «ذلك بانّهم قوم لا يعقل
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
۵۹ مائده 🟥🔴🟧🟠🟨🟡🟩🟢🟦🔵 ✍اهل كتاب به مضامين و وفادار نماندند، لذا شايستگى آن را ندارند كه كتب آسمانى به آنها انتساب داده شود. 🗡 دشمنى اهل كتاب با مسلمانان، تاريخى وبا سابقه است. «هل تنقمون منّا»
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
۶۰ مائده 🟥🔴🟧🟠🟨🟡🟩🟢🟦🔵 ✍آنان كه و و مسلمانان را مى كنند و مسلمين را به خاطر ايمانشان مى آزارند، چرا به گذشته تاريك و ننگين خود نگاه نمى كنند كه با قهر الهى شدند و رسوا گشتند. گرچه زمان پيامبر، به صورت خوك و ميمون نبودند، ولى چون خود را قوم واحد و داراى هويّت جمعى مى دانستند و افتخارات گذشته را به خود نسبت مى دادند، بيان رسوايى هاى پيشين، غرور آنان را مى شكند. بسيارى از مفسّران معتقدند، يهوديانى كه با حيله هاى شرعى قداست روز را شكستند، به تبديل شدند و مسيحيانى كه را منكر شدند، به تبديل گشتند. (133) ----- 133) تفسير راهنما. 🐖🐒 كيفرهاى الهى عادلانه است و اگر گروهى به ميمون و خوك تبديل مى شوند سزاى عملكردشان است. «مثوبةً» 🙈 بيان سرنوشت شوم بدكاران تاريخ يكى از روش هاى ارشاد و تبليغ قرآن است. «جعل منهم...» 🚫 حرمت شكن، حرمت ندارد. «اولئك شرّ مكاناً و اضّل...»
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
۶۱ مائده 🟥🔴🟧🟠🟨🟡🟩🟢🟦🔵 🗣 اظهار ايمان افراد، شما را فريب ندهد. 🫀 كسانى كه منافقانه اظهار ايمان مى كنند، بدانند كه خداوند از درون آنان آگاه است. «قالوا آمنّا و قد دخلوا بالكفر... واللَّه اعلم...»
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
۶۲ مائده 🟥🔴🟧🟠🟨🟡🟩🟢🟦🔵 ✍در آيه ى گذشته، سخن از روحيّه ى كفر ونفاق اهل كتاب بود، در اينجا بيان فسادهاى اخلاقى و اجتماعى و اقتصادى آنان است. «سُحت» در اصل به معناى جدا كردن پوست و نيز به معناى شدّت گرسنگى است، سپس به هر مخصوصاً گفته شده است، زيرا اين گونه اموال، صفا و طراوت و بركت را از اجتماع انسانى مى برد. همان طور كه كندن پوستِ درخت باعث پژمردگى يا خشكيدن آن مى گردد. بنابراين «سُحت» معناى وسيعى دارد و اگر در بعضى روايات مصداق خاصّى از آن ذكر شده، دليل اختصاص نيست. (134) ----- 134) تفسير نمونه. 🗣 در از منحرفان، بايد انصاف داشت. «كثيراً منهم» (نه تمام آنها) 🍀 سيماى جامعه اسلامى، سبقت در خيرات است، «يسارعون فى الخيرات» (135) ولى سيماى جامعه كفر و نفاق، سبقت در فساد است. «يسارعون فى الاثم والعدوان» 🤦 بدتر از «اثم» و «عدوان» و «سُحت»، عادت به فساد و سرعت در آن است
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
۶۳ مائده 🟥🔴🟧🟠🟨🟡🟩🟢🟦🔵 ✍ عليه السلام در اواخر خطبه «قاصعه» (136) مى فرمايد: خداوند اقوام پيشين را مورد لعن قرار نداد مگر بخاطر ترك و . خداوند عوام را به خاطر ارتكاب معاصى ودانشمندان را به خاطر ترك نهى از منكر لعنت كرد. منظور از «ربّانيون» علماى مسيحى و منظور از «احبار» علماى يهود است. عليه السلام ذيل اين آيه فرمود: دليل سكوت علما و رها كردن امر به معروف و نهى از منكر، يا طمع به منافع ستمگران است و يا ترس از آنان «رغبة فيما كانوا ينالون منهم او رهبة مما يحذرون» (137) 👅 مسئوليّت امر به معروف و نهى از منكر، در درجه اوّل متوجّه علماست. «لولاينهاهم الربانيون...» 🦻 سكوت و بى تفاوتى ، زمينه ى ترويج فساد است. 🖐 اگر نهى از منكر، جلوى را نگيرد، لااقل جلوى سرعت آن را مى گيرد. 👂 ، بدتر از گناه خلافكار است. «لبئس ما كانوا يصنعون»
هدایت شده از محمود کاویانی زاده
۶۴ مائده 🟥🔴🟧🟠🟨🟡🟩🟢🟦🔵 ✍آيه قبل، اشاره به سخنان خلاف و نامربوط «و قولهم الاثم» و جلوگيرى نكردن علما از آنها بود، «لولا ينهاهم...» در اين آيه نمونه اى بيان شده كه يهود مى گفتند: دست خدا بسته است وديگر نمى تواند به ما قدرت وشوكت بدهد، آن گونه كه در گذشته قدرت داشتيم. در روايات آمده است كه اين آيه، عقيده ى يهود را نسبت به و سرنوشت بيان مى كند. چون يهود مى پنداشتند در دست خدا باز بود، امّا پس از آنكه همه چيز را آفريد، دست او بسته شد. عليه السلام در توضيح اين آيه فرمود: عقيده ى يهود اين بود كه خداوند بعد از آفرينش، از تدبير امور كناره گيرى كرده است و چيزى را كم يا زياد نمى كند. »قد فرغ من الامر فلايزيد و لاينقص». (138) در زبان عربى كلمه ى «يَد» و در فارسى كلمه ى «دست»، كنايه از قدرت و نفوذ است. مثلاً مى گوييم: فلانى در منطقه يا اداره دست دارد. دست فلانى قطع شد. دست ما به فلانى نمى رسد. در روايات هم آمده است كه اولياى خدا دست خدايند. يعنى واسطه لطف او نسبت به مردمند. السلام درباره ى «كلمّا اوقدوا ناراً...» فرمودند: هرگاه جبّارى بخواهد عليهم السلام را نابود كند، خداوند او را درهم مى شكند. (139) به گفته : هرگاه فقر، گرسنگى و قحطى پيش مى آمد، يا آيات قرض دادن به خداوند نازل مى شد، مى گفتند: اين قحطى و اين سفارش به قرض الحسنه، نشانه ى بسته بودن دست خداست. ----- 138) تفسير نورالثقلين و توحيد صدوق، ص 167. 139) تفسير عيّاشى. 👏 رضايت به گناه ديگران، شركت در آن است. «قالت اليهود» (گرچه بعضى از يهود، نسبتِ دست بسته بودن به خدا مى دادند، ولى چون ديگران هم راضى بودند، اين تفكّر انحرافى به همه نسبت داده شده است.) 👌 بى لياقتى و نااهلى خود را توجيه نكنيم. (شيطان، تكبّر خود را به اغواى الهى نسبت داد) ، يهود هم محروميّت هاى خود را با بخيل بودن خدا توجيه مى كردند. 📖 همان گونه كه قرآن براى افراد متّقى، نور و هدايت است، براى افراد لجوج، طغيان و كفر مى آورد. «وليزيدنّ... طغياناً و كفرا» 👊 يهوديان، همواره فتنه مى كنند، ولى شكست مى خورند. «كلّما أوقدوا ناراً للحرب أطفأها اللَّه» 🤝 دست يابى به محبّت يا قهر الهى، در اثر عملكرد ماست. «واللَّه لايحبّ المفسدين» ----- 140) حجر، 39.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖌نوشتار و صوت🎤 (10:22 دقیقه) پرسش: 👈 آیا خدا همه مخلوقاتش را دوست دارد؟ این دوست داشتن مطلق و بی شرط است یا مشروط و با قید؟ آیا خدا کفار و منافقین را دوست دارد؟! ممکن است که از جهتی مثلا کافر را دوست نداشته باشد و از جهتی دیگر دوست داشته باشد؟ پاسخ (نشانی پیوند): ✍️ اگر چه محبّت خداوند سبحان با محبّت بندگانش قابل قیاس نمی‌باشد، اما با توجه به این مهم که هر چه در انسان هست، تجلی اسماء و صفات الهی می‌باشد، آدمی می‌تواند با توجه به حقیقت محبّت در خودش، با چند و چونی از محبّت خداوند سبحان به مخلوقاتش، آشناتر گردد. ✔️ ابتدای محبّت، از خداوند سبحان می‌باشد؛ او اگر دوست نداشته باشد، خلق نمی‌کند؛ لذا هر چه را خلق نماید، دوستش دارد؛ حتی آدمی، آن چه را خود می‌سازد، دوست دارد؛ اگر چه ساخته‌اش دوست داشتنی نباشد! اما تداوم و تشدید محبّت، به چگونگی مواضع و رفتار بندگان بستگی دارد؛ چنان که محبّت در انسان که تجلی محبت اوست نیز چنین است. ✔️ ابتدای محبّت از سوی خداوند رحمان و رحیم، هیچ قید و شرطی ندارد، اما یقیناً حفظ، استحکام، تداوم و تشدید آن، مشروط می‌باشد؛ چنان که تمامی ارتباطات و فعالیت‌های بشر و اخذ نتایج نیز مشروط می‌باشند ... . بیشتر را اینجا بخوانید یا بشنوید: 👇 https://www.x-shobhe.com/belief/13409.html @X_shobhe
🏴 استفاده از برق عمومی در تکیه‌ها 🔷 س ۸۶۵۳: آیا استفاده از برق عمومی برای روشنایی تکیه و فضای مکان عزاداری و مانند آن، در کشور اسلامی و حسینی استفاده عمومی و عام المنفعه محسوب می‌شود و اشکال ندارد؟ ✅ ج: اگر با مجوز قانونی باشد، اشکال ندارد، در غیر این صورت جایز نیست و موجب ضمان است. 🆔 @resale_ahkam
🌸امام باقرعلیه السلام به نقل از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: «أَفْضَلُ الْعِبادَةِ إنْتِظارُ الْفَرَجِ؛(2) انتظار فرج آل محمّد [و ظهور مهدی علیه السلام ] برترین عبادت است •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀   🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
119.mp3
1.16M
🎧  صوت 🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
🛎🛎 توجه توجه 🛎🛎 👌به دلیل اهمیت بسیار زیاد آیه ۶۷ مائده( ) مطالعه باقی آیات این صفحه به خودتان واگذار میشود👇
🍀🍀🍀 آیه تبلیغ 🍀🍀🍀 مفسران تصریح کرده‌اند که آیه تبلیغ پس از بازگشت رسول خدا از در منطقه در روز ۱۸ ذی‌الحجه نازل شد. در منابع نیز روایاتی وجود دارد که زمان و مکان نزول این آیه را غدیر خم بیان می‌کند.عالمان شیعه با تکیه بر روایاتی از امامان(ع) و برخی از اصحاب پیامبر(ص)، نزول را درباره واقعه غدیر خم و اعلام (ع) قطعی می‌دانند
۶۷ مائده 💎💎💎💎💡💡💎💎💎💎 ✍اين آيه به دلايلى كه خواهد آمد مربوط به عليه السلام و نصب او به در به هنگام برگشت ص از سفر حج در سال است. جالب اينكه اين آيه در ميان دو آيه اى قرار گرفته كه مربوط به اقامه كتاب آسمانى است و شايد اشاره به اين باشد كه ميان رهبر معصوم و اقامه ى كتاب آسمانى، پيوند محكمى برقرار است. آرى، امام است كه مى تواند كتاب آسمانى را به پا دارد و اين كتاب خداست كه مى تواند امام واقعى را معرّفى كند. همه ى مفسّران شيعه به اتكاى روايات اهل بيت عليهم السلام و نيز بعضى از مفسّران به عنوان يكى از مصاديق، آيه را مربوط به نصب حضرت على ع در غدير خم به ولايت و امامت دانسته اند. (144) جالب آنكه صاحب تفسير المنار از مسند احمد و ترمذى و نسائى و ابن ماجه، حديثِ «مَن كنتُ مولاه فعلىّ مولاه» را با سند صحيح و موثّق بيان كرده است و سپس با دو جمله به خيال خود در آن تشكيك نموده است: اوّل اينكه مراد از ولايت، دوستى است. (غافل از آنكه دوستى نياز به بيعت گرفتن و تبريك گفتن و آن همه تشريفات در غدير خم نداشت) دوّم آنكه اگر حضرت على عليه السلام امام و رهبر بعد از رسول اكرم صلى الله عليه وآله بود، چرا فرياد نزد و ماجراى نصب خود را در غدير نگفت؟! (غافل از آنكه در سراسر و كلمات حضرت على عليه السلام ناله ها و فريادها مطرح است، ولى صاحب المنار گويا آن ناله ها و فريادها را نشنيده است. (145) در تمام تنها در اين آيه است كه پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نسبت به كتمان پيام، تهديد شده كه اگر نگويى، تمام آنچه را كه در 23 سال گفته اى هدر مى رود. پس بايد ديد چه پيام مهمى است كه اين گونه بيان مى شود؟ پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله به حضرت على عليه السلام فرمود: اگر آنچه درباره ولايت تو است به مردم نرسانم تمام اعمال من محو مى شود. (146) در اين آيه چند نكته است كه جهت گيرى محتوايى آن را روشن مى كند: - سوره مائده، در اواخر عمر شريف پيامبر نازل شده است. - در اين آيه، بجاى «يا أيّها النّبى»، تعبير «يا أيّها الرّسول» آمده است، كه نشانه ى يك رسالت مهم است. - به جاى فرمان «أبلغ»، فرمان «بَلّغ» آمده كه نشانه ى ابلاغ قطعى ورسمى ومهم است. - پيامبر نسبت به نرساندن يك پيام مهم تهديد شده كه اگر نگويد، همه ى زحماتش به هدر مى رود. - رسول خداصلى الله عليه وآله از عواقب كارى هراس دارد كه خداوند او را دلدارى مى دهد كه ما تو را از شر مردم نگه مى داريم. - پيامبر، از جان خود نمى ترسد. زيرا در روزگار تنهايى كه با بت ها مبارزه مى كرد و در جنگ ها كه با مشركين درگيرى نظامى داشت، از خطرها نمى ترسيد. (در حالى كه سنگباران مى شد، و يارانش شكنجه مى شدند، حالا در اواخر عمر و در ميان اين همه يار بترسد؟!) - در آيه، پيامى است كه به لحاظ اهميّت، با همه پيام هاى دوران نبوّت و رسالت، برابر است كه اگر اين پيام به مردم نرسد، گويا همه ى پيام ها محو مى شود. - محتواى پيام، بايد مسأله اى اساسى باشد، وگرنه در مسائل جزئى و فردى، اين همه تهديد و دلدارى لازم نيست. - پيام آيه، مربوط به توحيد و نبوّت و معاد نيست، چون اين اصول، در روزهاى اوّل بعثت در مكّه بيان شده و نيازى به اين همه سفارش در اواخر عمر آن حضرت ندارد. - پيام آيه، مربوط به نماز، روزه، حج، زكات، خمس وجهاد هم نيست، چون اينها در طول 23 سال دعوت پيامبر بيان شده و مردم نيز به آن عمل كرده اند و هراسى در كار نبوده است. پس، محتواى اين پيام مهم كه در اواخر عمر شريف پيامبرصلى الله عليه وآله نازل شده چيست؟ روايات بسيارى از شيعه و سنّى، ما را از تحيّر نجات داده و راه را نشان مى دهد. روايات مى گويد: آيه مربوط به هجدهم ذيحجه سال دهم هجرى در سفر پيامبر اسلام است، كه آن حضرت در بازگشت به سوى مدينه، در مكانى به نام «غدير خم» به امر الهى فرمان توقّف داد و همه در اين منطقه جمع شدند. مكانى كه هم آب و درخت داشت و در گرماى حجاز، كارساز بود و هم محلّ جداشدن كاروان هاى زائران مكّه بود و اهل يمن، عراق، شام، مدينه و حبشه از هم جدا مى شدند. در آنجا، پيامبر خدا در ميان انبوه ياران، بر فراز منبرى از جهاز شتران قرار گرفت و خطبه اى طولانى خواند. ابتداى خطبه، توحيد، نبوّت و معاد بود كه تازگى نداشت. سخن تازه از آنجا بود كه پيامبر، خبر از رحلت خود داد و نظر مسلمانان را نسبت به خود جويا شد. همه نسبت به كرامت و عظمت و خدمت و رسالت او در حد اعلا اقرار كردند. وقتى مطمئن شد كه صدايش به همه ى مردم، در چهار طرف مى رسد، پيام مهم خود را نسبت به آينده بيان كرد. و فرمود: «من كنت مولاه فعلىّ مولاه» هر كه من مولاى اويم، اين علىّ مولاى اوست و بدين وسيله جانشينى حضرت على عليه السلام را براى پس از خود به صراحت اعلام داشت. امّا پس از وفاتش، وقتى حضرت👇
👆زهراعليها السلام به در خانه هاى مردم مى رفت و مى گفت: مگر نبوديد و نشنيديد كه رسول خدا در غدير خم چه فرمود؟ مى گفتند: ما در غدير خم، در فاصله دورى بوديم و صداى پيامبر را نمى شنيديم!! اللّه اكبر از ، از ترس، از بى وفايى و از دروغ گفتن به دختر پيامبر خدا. آرى، مردم با دو شاهد، حقّ خود را مى گيرند، ولى حضرت على عليه السلام با وجود ده ها هزار شاهد، نتوانست حقّ خود را بگيرد. امان از حبّ دنيا، حسادت و كينه هاى بدر و خيبر و حنين كه نسبت به حضرت علىّ عليه السلام در دل داشتند. امام باقرعليه السلام فرمودند: اسلام بر پنج چيز استوار است: بر نماز، زكات، روزه، زكات و ولايت اهل بيت و چيزى به اندازه ى ولايت مورد توجّه نبود، امّا مردم چهارتاى آن را پذيرفتند و ولايت را ترك كردند! (147) امام رضاعليه السلام فرمود: بعد از نزول اين آيه كه خداوند ضامن حفظ رسول اكرم صلى الله عليه وآله شد، «واللَّه يعصمك من النّاس» پيامبر هر نوع تقيّه را از خود دور كرد. (148) ----- 144) تفاسير كبير فخررازى و المنار. 145) اين سطرها را در شب شهادت حضرت على عليه السلام، نيمه شب 21 ماه رمضان 1380 نوشتم. 146) تفسير نورالثقلين وامالى صدوق،ص 400. 147) كافى، ج 2، ص 18. 148) تفسير نورالثقلين و عيون اخبارالرضا، ج 2، ص 130.
۶۷ مائده 👆 انتخاب رهبر اسلامى (امام معصوم) بايد از سوى خداوند باشد. «بلّغ ما انزل اليك من ربّك» 🗣 گاهى ابلاغ پيام الهى بايد در حضور مردم و مراسم عمومى و با بيعت گرفتن باشد، ابلاغ ولايت با سخن كافى نيست، بلكه بايد با عمل باشد. «و ان لم تفعل» به جاى «ان لم تبلغ» 🍀 احكام و پيام هاى الهى، همه در يك سطح نيست. گاهى كتمان يك حقيقت، با كتمان تمام حقايق برابر است. «و ان لم تفعل فما بلّغتَ رسالته» 🔥 اگر رهبرى صحيح نباشد، مكتب نابود و امّت گمراه مى شود. «فمابلّغتَ رسالته» ✅ ركن اصلى اسلام، امامت و حكومت است. «وان لم تفعل فما بلّغتَ رسالته» ❌ انكار ولايت، نوعى كفر است. «انّ اللّه لايهدى القوم الكافرين»
🏴 اجیر گرفتن برای قضای روزه فرد زنده 🔷 س ۸۶۵۲: اجیر گرفتن برای انجام قضای روزه های فرد زنده که توانایی گرفتن روزه را ندارد، آیا صحیح است؟ ✅ ج: اجیر گرفتن برای انجام قضای روزه های فردی که زنده است صحیح نیست؛ هرچند خود فرد به هیچ وجه توانایی روزه گرفتن نداشته باشد. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
🏴 حکم استفاده از وسایل دولتی در هیئت 🔷 س ۸۶۵۴: آیا استفاده از ماشین و وسایل ادارات دولتی در هیئت‌های مذهبی و مراسم عزاداری اهل بیت علیهم السلام جایز است؟ ✅ ج: تصرّف در اموال دولتی باید مطابق مقرّرات باشد و در غیر این صورت جایز نیست. 🆔 @resale_ahkam
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀   🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
120.mp3
1.09M
🎧  صوت 🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۷۱ مائده 🕌🕍🛕🕋🕋🛕🕍🕌 ✍« » در آيه، يا به معناى آزمون و يا به معناى عذاب است. مى پنداشتند ها يا قهر و عذاب الهى، مربوط به دوران عليه السلام بوده و شامل آنان نمى شود. از اين رو سرگرم زندگى مادّى، رفاه طلبى و بى تفاوتى نسبت به آيات الهى شدند. - براى مدّتى در خط مستقيم بودن مهم نيست، مهم حسن عاقبت است. - غرور و خودبرتربينى و گمان و وهم، انسان را كور و كر و از شناخت صحيح، محروم مى سازد - خداوند مهربان است، ولى انسان ها لجوج اند.