eitaa logo
مهـــــدی موعـــــود
57 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
274 ویدیو
27 فایل
🤲 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🤲 🔶 برنامــــــــه این کانال: 🔸هر روز یک صفحه قــــــــرآن 🔸فـــــــرازی از نهــج البلاغــــــــــه 🔸و سخـــــنرانی های مذهــبی 📲 آی دی ارتباط 👇 🆔 @mahmoudkavianyzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀   🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
119.mp3
1.16M
🎧  صوت 🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
🛎🛎 توجه توجه 🛎🛎 👌به دلیل اهمیت بسیار زیاد آیه ۶۷ مائده( ) مطالعه باقی آیات این صفحه به خودتان واگذار میشود👇
🍀🍀🍀 آیه تبلیغ 🍀🍀🍀 مفسران تصریح کرده‌اند که آیه تبلیغ پس از بازگشت رسول خدا از در منطقه در روز ۱۸ ذی‌الحجه نازل شد. در منابع نیز روایاتی وجود دارد که زمان و مکان نزول این آیه را غدیر خم بیان می‌کند.عالمان شیعه با تکیه بر روایاتی از امامان(ع) و برخی از اصحاب پیامبر(ص)، نزول را درباره واقعه غدیر خم و اعلام (ع) قطعی می‌دانند
۶۷ مائده 💎💎💎💎💡💡💎💎💎💎 ✍اين آيه به دلايلى كه خواهد آمد مربوط به عليه السلام و نصب او به در به هنگام برگشت ص از سفر حج در سال است. جالب اينكه اين آيه در ميان دو آيه اى قرار گرفته كه مربوط به اقامه كتاب آسمانى است و شايد اشاره به اين باشد كه ميان رهبر معصوم و اقامه ى كتاب آسمانى، پيوند محكمى برقرار است. آرى، امام است كه مى تواند كتاب آسمانى را به پا دارد و اين كتاب خداست كه مى تواند امام واقعى را معرّفى كند. همه ى مفسّران شيعه به اتكاى روايات اهل بيت عليهم السلام و نيز بعضى از مفسّران به عنوان يكى از مصاديق، آيه را مربوط به نصب حضرت على ع در غدير خم به ولايت و امامت دانسته اند. (144) جالب آنكه صاحب تفسير المنار از مسند احمد و ترمذى و نسائى و ابن ماجه، حديثِ «مَن كنتُ مولاه فعلىّ مولاه» را با سند صحيح و موثّق بيان كرده است و سپس با دو جمله به خيال خود در آن تشكيك نموده است: اوّل اينكه مراد از ولايت، دوستى است. (غافل از آنكه دوستى نياز به بيعت گرفتن و تبريك گفتن و آن همه تشريفات در غدير خم نداشت) دوّم آنكه اگر حضرت على عليه السلام امام و رهبر بعد از رسول اكرم صلى الله عليه وآله بود، چرا فرياد نزد و ماجراى نصب خود را در غدير نگفت؟! (غافل از آنكه در سراسر و كلمات حضرت على عليه السلام ناله ها و فريادها مطرح است، ولى صاحب المنار گويا آن ناله ها و فريادها را نشنيده است. (145) در تمام تنها در اين آيه است كه پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نسبت به كتمان پيام، تهديد شده كه اگر نگويى، تمام آنچه را كه در 23 سال گفته اى هدر مى رود. پس بايد ديد چه پيام مهمى است كه اين گونه بيان مى شود؟ پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله به حضرت على عليه السلام فرمود: اگر آنچه درباره ولايت تو است به مردم نرسانم تمام اعمال من محو مى شود. (146) در اين آيه چند نكته است كه جهت گيرى محتوايى آن را روشن مى كند: - سوره مائده، در اواخر عمر شريف پيامبر نازل شده است. - در اين آيه، بجاى «يا أيّها النّبى»، تعبير «يا أيّها الرّسول» آمده است، كه نشانه ى يك رسالت مهم است. - به جاى فرمان «أبلغ»، فرمان «بَلّغ» آمده كه نشانه ى ابلاغ قطعى ورسمى ومهم است. - پيامبر نسبت به نرساندن يك پيام مهم تهديد شده كه اگر نگويد، همه ى زحماتش به هدر مى رود. - رسول خداصلى الله عليه وآله از عواقب كارى هراس دارد كه خداوند او را دلدارى مى دهد كه ما تو را از شر مردم نگه مى داريم. - پيامبر، از جان خود نمى ترسد. زيرا در روزگار تنهايى كه با بت ها مبارزه مى كرد و در جنگ ها كه با مشركين درگيرى نظامى داشت، از خطرها نمى ترسيد. (در حالى كه سنگباران مى شد، و يارانش شكنجه مى شدند، حالا در اواخر عمر و در ميان اين همه يار بترسد؟!) - در آيه، پيامى است كه به لحاظ اهميّت، با همه پيام هاى دوران نبوّت و رسالت، برابر است كه اگر اين پيام به مردم نرسد، گويا همه ى پيام ها محو مى شود. - محتواى پيام، بايد مسأله اى اساسى باشد، وگرنه در مسائل جزئى و فردى، اين همه تهديد و دلدارى لازم نيست. - پيام آيه، مربوط به توحيد و نبوّت و معاد نيست، چون اين اصول، در روزهاى اوّل بعثت در مكّه بيان شده و نيازى به اين همه سفارش در اواخر عمر آن حضرت ندارد. - پيام آيه، مربوط به نماز، روزه، حج، زكات، خمس وجهاد هم نيست، چون اينها در طول 23 سال دعوت پيامبر بيان شده و مردم نيز به آن عمل كرده اند و هراسى در كار نبوده است. پس، محتواى اين پيام مهم كه در اواخر عمر شريف پيامبرصلى الله عليه وآله نازل شده چيست؟ روايات بسيارى از شيعه و سنّى، ما را از تحيّر نجات داده و راه را نشان مى دهد. روايات مى گويد: آيه مربوط به هجدهم ذيحجه سال دهم هجرى در سفر پيامبر اسلام است، كه آن حضرت در بازگشت به سوى مدينه، در مكانى به نام «غدير خم» به امر الهى فرمان توقّف داد و همه در اين منطقه جمع شدند. مكانى كه هم آب و درخت داشت و در گرماى حجاز، كارساز بود و هم محلّ جداشدن كاروان هاى زائران مكّه بود و اهل يمن، عراق، شام، مدينه و حبشه از هم جدا مى شدند. در آنجا، پيامبر خدا در ميان انبوه ياران، بر فراز منبرى از جهاز شتران قرار گرفت و خطبه اى طولانى خواند. ابتداى خطبه، توحيد، نبوّت و معاد بود كه تازگى نداشت. سخن تازه از آنجا بود كه پيامبر، خبر از رحلت خود داد و نظر مسلمانان را نسبت به خود جويا شد. همه نسبت به كرامت و عظمت و خدمت و رسالت او در حد اعلا اقرار كردند. وقتى مطمئن شد كه صدايش به همه ى مردم، در چهار طرف مى رسد، پيام مهم خود را نسبت به آينده بيان كرد. و فرمود: «من كنت مولاه فعلىّ مولاه» هر كه من مولاى اويم، اين علىّ مولاى اوست و بدين وسيله جانشينى حضرت على عليه السلام را براى پس از خود به صراحت اعلام داشت. امّا پس از وفاتش، وقتى حضرت👇
👆زهراعليها السلام به در خانه هاى مردم مى رفت و مى گفت: مگر نبوديد و نشنيديد كه رسول خدا در غدير خم چه فرمود؟ مى گفتند: ما در غدير خم، در فاصله دورى بوديم و صداى پيامبر را نمى شنيديم!! اللّه اكبر از ، از ترس، از بى وفايى و از دروغ گفتن به دختر پيامبر خدا. آرى، مردم با دو شاهد، حقّ خود را مى گيرند، ولى حضرت على عليه السلام با وجود ده ها هزار شاهد، نتوانست حقّ خود را بگيرد. امان از حبّ دنيا، حسادت و كينه هاى بدر و خيبر و حنين كه نسبت به حضرت علىّ عليه السلام در دل داشتند. امام باقرعليه السلام فرمودند: اسلام بر پنج چيز استوار است: بر نماز، زكات، روزه، زكات و ولايت اهل بيت و چيزى به اندازه ى ولايت مورد توجّه نبود، امّا مردم چهارتاى آن را پذيرفتند و ولايت را ترك كردند! (147) امام رضاعليه السلام فرمود: بعد از نزول اين آيه كه خداوند ضامن حفظ رسول اكرم صلى الله عليه وآله شد، «واللَّه يعصمك من النّاس» پيامبر هر نوع تقيّه را از خود دور كرد. (148) ----- 144) تفاسير كبير فخررازى و المنار. 145) اين سطرها را در شب شهادت حضرت على عليه السلام، نيمه شب 21 ماه رمضان 1380 نوشتم. 146) تفسير نورالثقلين وامالى صدوق،ص 400. 147) كافى، ج 2، ص 18. 148) تفسير نورالثقلين و عيون اخبارالرضا، ج 2، ص 130.
۶۷ مائده 👆 انتخاب رهبر اسلامى (امام معصوم) بايد از سوى خداوند باشد. «بلّغ ما انزل اليك من ربّك» 🗣 گاهى ابلاغ پيام الهى بايد در حضور مردم و مراسم عمومى و با بيعت گرفتن باشد، ابلاغ ولايت با سخن كافى نيست، بلكه بايد با عمل باشد. «و ان لم تفعل» به جاى «ان لم تبلغ» 🍀 احكام و پيام هاى الهى، همه در يك سطح نيست. گاهى كتمان يك حقيقت، با كتمان تمام حقايق برابر است. «و ان لم تفعل فما بلّغتَ رسالته» 🔥 اگر رهبرى صحيح نباشد، مكتب نابود و امّت گمراه مى شود. «فمابلّغتَ رسالته» ✅ ركن اصلى اسلام، امامت و حكومت است. «وان لم تفعل فما بلّغتَ رسالته» ❌ انكار ولايت، نوعى كفر است. «انّ اللّه لايهدى القوم الكافرين»
🏴 اجیر گرفتن برای قضای روزه فرد زنده 🔷 س ۸۶۵۲: اجیر گرفتن برای انجام قضای روزه های فرد زنده که توانایی گرفتن روزه را ندارد، آیا صحیح است؟ ✅ ج: اجیر گرفتن برای انجام قضای روزه های فردی که زنده است صحیح نیست؛ هرچند خود فرد به هیچ وجه توانایی روزه گرفتن نداشته باشد. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
🏴 حکم استفاده از وسایل دولتی در هیئت 🔷 س ۸۶۵۴: آیا استفاده از ماشین و وسایل ادارات دولتی در هیئت‌های مذهبی و مراسم عزاداری اهل بیت علیهم السلام جایز است؟ ✅ ج: تصرّف در اموال دولتی باید مطابق مقرّرات باشد و در غیر این صورت جایز نیست. 🆔 @resale_ahkam
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀   🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
120.mp3
1.09M
🎧  صوت 🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۷۱ مائده 🕌🕍🛕🕋🕋🛕🕍🕌 ✍« » در آيه، يا به معناى آزمون و يا به معناى عذاب است. مى پنداشتند ها يا قهر و عذاب الهى، مربوط به دوران عليه السلام بوده و شامل آنان نمى شود. از اين رو سرگرم زندگى مادّى، رفاه طلبى و بى تفاوتى نسبت به آيات الهى شدند. - براى مدّتى در خط مستقيم بودن مهم نيست، مهم حسن عاقبت است. - غرور و خودبرتربينى و گمان و وهم، انسان را كور و كر و از شناخت صحيح، محروم مى سازد - خداوند مهربان است، ولى انسان ها لجوج اند.
۷۲ مائده 🕌🕍🛕🕋🕋🛕🕍🕌 ✍ فرقه ى از مسيحيان مى گويند: با در ذات متّحد شد و يك چيز گشتند. اين آيه عقيده بعضى از مسيحيان را بيان مى كند كه خداوند را همان مسيح مى دانند و آيه بعد عقيده گروه ديگرى را نقل مى كند كه را پذيرفته اند. لازم به ذكر است كه در انجيل مرقس، (باب 12 آيه 29) عليه السلام مردم را به توحيد دعوت كرده و مى فرمايد: خداى ما خداوند واحد است. در نيز (باب 6 آيه 24) چنين آمده است: محال است كه انسان دو آقا و دو محبوب داشته باشد. هم خدا را خدمت كند، هم ديگرى را. عليه السلام در بيان گناهان كبيره فرمودند: بزرگ ترين گناهان كبيره، شرك به خداست و سپس اين آيه را تلاوت فرمودند. (151) - در برابر انحرافات بزرگ، بايد قاطعيّت نشان داد. «لقد كفر» - كسى كه از مادر متولّد شده است، چگونه مى تواند خدا باشد؟ «مسيح ابن مريم» - مشرك، هرگز به بهشت نمى رود. «فقد حرّم اللّه ...» - آنان كه حضرت عيسى را خدا مى دانند، كافر، مشرك، ظالم و از بهشت محرومند.
۷۳ مائده 🕌🕍🛕🕋🕋🛕🕍🕌 ✍آيه ى قبل، اعتقاد انحرافى حلول خداوند در مسيح را ردّ كرد، اين آيه انحراف عقيده به را بيان مى كند، چون هر دو است و بايد با آن مبارزه شود. در عقيده به تثليث، ،# مسيح و (أب و ابن و روح القدس)، هر سه خدا محسوب مى شوند، البتّه اخيراً گروهى از دانشمندان مسيحى مى گويند: عقيده به تثليث، اعتبار علمى ندارد. (152) ----- 152) تفسير الميزان. - شرك و چند خدايى (تثليث)، كفر است. «لقد كفر»
۷۵ مائده 🕌🕍🛕🕋🕋🛕🕍🕌 ✍در اين آيه، خداوند سه دليل مى آورد كه عليه السلام خدا نيست: ۱- از مادر متولد شده و پسر مريم است. ۲- پيامبرانى مثل او نيز بوده اند و او بى همتا نيست. ۳- او هم مانند ديگران نياز به غذا داشته و قدرتش را از لقمه نانى به دست مى آورده، پس از خود قدرت ندارد تا خدا باشد. آرى، آنكه نياز به غذا دارد، نمى تواند خالق باشد. اينها بيان روشن و عمومى و همه فهم است. «صدّيق» كسى است كه بسيار راستگو باشد و راستگويى خود را با كردار درستش ثابت كند. در آيه ى ديگر، صدّيقه بودن حضرت مريم چنين بيان شده است كه او كلمات الهى را تصديق مى كرد و از عابدان بود - حضرت آدم هم بدون پدر و مادر بود و كسى او را خدا نپنداشت. «قد خلت من قبله الرسل» - مريم، از اولياى خداست. قرآن از او تجليل مى كند و او را «صدّيقه» مى شمارد. «امّه صدّيقة» - مرگ، براى همه ى انبيا قطعى است. بنابراين عيسى فناپذير است و خدا نيست. - اگر عناد به ميان آيد، روشن ترين برهان ها و دلايل هم كارساز نخواهد بود. «كيف نبيّن ... أنّى يؤفكون»
۷۶ مائده 🕌🕍🛕🕋🕋🛕🕍🕌 ✍در اين آيه، گروهى از مسيحيان به خاطر شرك و غلوّ درباره ى عيسى عليه السلام مورد توبيخ خدا قرار گرفته اند.
🏴 حکم مصرف رد مظالم در مراسم عزاداری 🔷 س ۸۶۵۶: آیا خرج کردن ردّ مظالم برای برگزاری مراسم عزاداری جایز است؟ ✅ ج: ردّ مظالم مصرفش برای فقراست و مصرف آن در امور دیگر جایز نیست. 🆔 @resale_ahkam
🧕🏻 زن مى تواند به بالاترين درجات معنوى برسد تا آنجا كه خداوند ثناگويش شود. «و اُمّه صدّيقة» •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال مهدی موعود👇 🆔🕋 @MowoodMahdi 🕋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ثواب را تقدیم به مهدی موعود علیه سلام و امواتمان می کنیم 💫 📄  🍀   🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
121 (1).mp3
1.1M
🎧  صوت 🍀 🤲 📃هرروز •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾••••┈• 🏷 کانال 👇 🆔 🕋 @MowoodMahdi 🕋
۷۸ مائده ⛔️⛔️⛔️⛔️✅✅⛔️⛔️⛔️⛔️ ✍ عليه السلام، را به خاطر تخلّف از حكم تعطيلى روزهاى شنبه لعنت كرد. و عليه السلام بدان جهت كه بنى اسرائيل پس از خوردن مائده ى آسمانى كه با دعاى آن حضرت و براى اطمينان قلبى آنها نازل شده بود، باز كفر ورزيدند، آنان را لعنت كرد. (154) عليه السلام فرمود: نفرين ، آنان را و نفرين حضرت عيسى، آنان را كرد. (155)
۷۹ مائده ⛔️⛔️⛔️⛔️✅✅⛔️⛔️⛔️⛔️ 🍀 🍀 ✍ عليه السلام مى فرمايد: اين دسته از بنى اسرائيل كه خداوند از آنها در اين آيه مذمّت كرده است، كسانى بودند كه در جلسات گناه وارد نمى شدند، ليكن در برخورد با گنهكاران با لبخند و انس برخورد مى كردند. (156) در روايت ديگرى از عليه السلام چنين آمده است: چون بنى اسرائيل از ظالمان، منكر را مى ديدند ولى به جهت منافعى كه از آنان مى بردند، نمى كردند، (تا منافعشان به خطر نيافتد و يا خطرى متوجّه آنان نشود،) خداوند از آنان به بدى ياد كرده است. (157) - كسى كه نسبت به فساد، بى تفاوت باشد، ملعون انبياست. - نهى از منكر، مخصوص دين اسلام نيست. - نهى از منكر، يك وظيفه ى همگانى و عمومى است. - ترك امر به معروف، زمينه ساز كفر است.
۸۰ مائده ⛔️⛔️⛔️⛔️✅✅⛔️⛔️⛔️⛔️ ✍در اين آيه، دليل ديگر نفرين شدن بيان شده است كه آنان با كافران، طرح دوستى دائمى و آشكارا داشتند. عليه السلام در توضيح اين آيه فرمود: اين دسته كسانى بودند كه جبّاران را دوست داشتند و اعمال هوس آلود آنان را در نظرشان زيبا جلوه مى دادند تا از دنيايشان بهره گيرند. (158) ۸۱ مائده ⛔️⛔️⛔️⛔️✅✅⛔️⛔️⛔️⛔️ ✍در معناى اين آيه، چند احتمال داده اند، از جمله: ★★: اگر مسلمان مى شدند، كفّاررا ولىّ خود قرار نمى دادند. (159 - كسى كه به خدا و پيامبر ايمان قلبى داشته باشد، حاضر نيست ولايت غير الهى را بپذيرد.
۸۲ مائده ⛔️⛔️⛔️⛔️✅✅⛔️⛔️⛔️⛔️ ✍«قِسّيس»، به معناى است و به عالمان دينى كه عهده دار رياست مذهبى مسيحيان هستند، گفته مى شود. و «رُهبان» به معنى به گفته مى شود. شأن نزول اين آيه تا آيه ى 85، خوشرفتارى ، پادشاه حبشه و مسيحيان آن كشور را با مسلمانان مهاجرى گفته اند كه به رياست عليهما السلام در سال از به آن ديار هجرت كردند و در حمايت نجاشى، از تعرّض مشركان و فرستادگانشان به حبشه مصون ماندند. در همان حال كه يهوديان مدينه با ديدن معجزات واخلاق والاى پيامبر، ايمان نمى آوردند و در توطئه ها عليه مسلمانان شركت مى كردند، پيمان مى شكستند و فتنه بر مى انگيختند، روحانيون مسيحى در ، با شنيدن آيات سوره ى ، گريستند و از مسلمانان جانبدارى كردند. - زمينه هاى رشد در جامعه، سه چيز است: دانشمند بودن، خداترسى و نداشتن روحيّه ى استكبارى. - اسلام تعصّب نابجا ندارد واز علماى ساير اديان كه خدا ترس و با انصاف باشند، منصفانه تمجيد مى كند. - تبليغ اسلام در بين مسيحيان مؤثّرتر است. (با آنكه مسيحيان، عقيده ى انحرافى «تثليث» دارند، ولى به خاطر روحيه سالم تر، آمادگى بيشترى براى حقّ پذيرى دارند.)