eitaa logo
معاونت فرهنگی تربیتی مجتمع قرآن و حدیث
1.1هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
2.5هزار ویدیو
703 فایل
اخبار مرتبط با مجتمع عالی قران و حدیث، در این کانال در ج می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
30.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 مستند کوتاه | قرآنِ موسی 👈🏻 مروری بر زندگی شهید مدافع حرم موسی جمشیدیان و اتفاقاتی که در دیدار خانواده وی با رهبر انقلاب روی داد 💻 @Khamenei_ir
آیت الله تحریری 13خرداد.mp3
14.12M
🗂 شرح دعای مکارم الأخلاق 🔊 آیت الله تحریری 🗓 ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ 🕌 مسجد مجتمع امام خمینی(ره) 🏴 هیئت محبان‌الزهرا(س) 🌐 @arshivemosque
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از  سید رضی مرتضوی
اول ذی القعده و اربعین موسوی فردا اولین روز از اربعین موسوی است ، منظور از اربعین موسوی ، مدت زمانیست که حضرت موسی با خدا خلوت کرد و پس از سی روز ، خدا ده روز اول ذی الحجه را نیز به آن اضافه کرد: و واعدنا موسی ثلاثین لیله و اتممناها بعشر فتم میقات ربه اربعین لیله این چهل روز ، در بین اهل سلوک و حرکت به سوی خدا ، اهمیت مخصوصی دارد و هرگز از آن غافل نمیشوند و دستورات معروف مرحوم استاد العرفاء سید علی قاضی مربوط به همین چلّه است . گفته شده که این چهل روز ، بهترین فرصت برای خودسازی است، امام خامنه ای درباره این دستورات مرحوم قاضی در چلّه میفرمایند: مرحوم حاج میرزا علی آقای قاضی (رض) در ورود ماه ذی‌القعده یک مکتوبی، نامه‌ای دارند به دوستانشان، به مریدانشان و شاگردانشان که در این کتابی که شرح حال ایشان است، درج شده است. مرحوم آقای قاضی به عربی اشعار برجسته‌ای دارند؛ یک قصیده‌ی خیلی شیوایی ایشان انشاء میکند که اول آن این است: «تنبه فقد وافتکم الاشهر الحرم». این قصیده را ایشان مفصل [گفته‌اند]؛ و توصیه‌هایی دارند نسبت به شاگردانشان. فرصتی است برای ما، برای مردم که ان‌شاءالله از برکات این ماه - که آغاز سه ماه متوالی حرام است - بهره ببریم. 📻 ۱۳۹۳/۰۶/۱۳ ذیلا دستورا علامه قاضی طباطبایی را خلاصه می کنم : ۱. توبه خالصانه در روز اول ذی القعده و دوری از گناهان صغیره و کبیره ۲. خواندن نماز توبه در روز جمعه اول و یکشنبه دوم ماه ۳. نیت جدی برای اصلاح نفس و استغفار دائم ۴. پرهیز شدید از هتک حرمت های الهی ۵. خواندن نمازها در وقت فضیلت ۶. عدم ترک نوافل . لااقل هشت رکعت نافله ظهرین هرگز ترک نشود ۷. نماز شب هرگز ترک نشود. بدون شب زنده داری، حرکت محال است. ۸. قرائت روزانه قرآن با صوت حزین و لااقل یک جزء . ۹. سجده روزانه با ذکر یونسیه لااقل پانصد یا هزار بار. ۱۰. انجام زیارت در هر روز . ۱۱. تسبیحات حضرت زهرا بعد نماز و در هر مجلسی لااقل یکبار. ۱۲. دعای فرج بارها در طول روز و خصوصا در قنوت وِتر. ۱۳. زیارت جامعه کبیره در هر جمعه . ۱۴. ملاقات با دوستان خوب و خدایی. ۱۵. زیارت اهل قبور در هر روز . گمان میکنم شروع این اربعین با ولادت کریمه اهلبیت علیهم السلام به این معنی است که خداوند متعال سفره کرم خویش را گسترانیده و باید با شفاعت وجود مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها این حرکت را آغاز کرد . 🌷یافاطمه اشفعی لنا فی الجنه🌷
🔰بمناسبت سالروز ولادت حضرت معصومه س 🔸تألیف کتاب «شفیعه شیعه» 🔸تبیین مقام شفاعت حضرت فاطمه معصومه س ▪️نوشته: سید رضی مرتضوی 🔹مفهوم شناسی شفاعت 🔹شفاعت در قرآن و روایات 🔹حقیقت شفاعت و همراهی 🔹شفاعت در عوالم قبل، دنیا و قیامت 🔹مقام شفاعت حضرت معصومه در بیان اهل بیت علیهم السلام
💠 مقدمه عاقل شدن 🔹 تمام این درس‌خواندن‌ ها است؛ این کتاب قرآن کریم چقدر بوسیدنی است! فرمود علم چیز خوبی است بر همه واجب است عالِم بشوند درست است، اما نردبان است و بر همه لازم است نردبان تهیه کنند این نردبان است که از کجا بالا برویم؟ فرمود: ﴿وَ تِلْكَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَ مَا یعْقِلُهَا إِلاّ الْعَالِمُونَ﴾[1] ما می ‌خواهیم علم نمی ‌خواهیم! ما بالارفتن می‌ خواهیم نردبان نمی‌ خواهیم! این نردبان برای این است که انسان بالا برود علم برای اینکه بشود فرمود: ﴿وَ مَا یعْقِلُهَا إِلاّ الْعَالِمُونَ﴾ یعنی علم مقدمه است برای عقل و عقل هم که وجود مبارک حضرت معرفی کرد فرمود: «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجنان».[2] 🔹 پس آیه قرآن دارد که علم نردبان است برای اینکه ﴿وَ تِلْكَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَ مَا یعْقِلُهَا إِلاّ الْعَالِمُونَ﴾ پس معلوم می ‌شود علم باید باشد و معیار آن است و هدف حوزوی‌ ها و دانشگاهی‌ های اسلامی این است که انسان بشود ولی خدا و ولی خدا هم همین است. اگر کسی ولی او شد حالا در دنیا برکاتش را دارد آخرت برکاتش را دارد ولی ، نصیب ولی خدا می ‌شود؛ یعنی به ما گفتند «علم الدراسة» را تعیین کنید تا آن جایی که ممکن است، ولی اگر به آن اوج رسیدید مجتهد شدید این «علم الدراسة» وسیله است برای چه؟ برای . «علم الوراثة» همین است که انسان ولی او بشود. کم نبودند مردان بزرگ حتی زنان بزرگ که ائمه (علیهم السلام) می فرمودند: «مِنَّا اهلَ البَیت»[3] حالا درباره سلمان[4] شهرت پیدا کرده درباره بعضی از محدّثین همین شهر قم ائمه فرمودند فلان محدّث «مِنَّا اهلَ البَیت»؛[5] یعنی ﴿أَوْلَی النَّاسِ بِإِبْراهیمَ لَلَّذینَ اتَّبَعُوهُ﴾ است «إِنَّ أَوْلَی النَّاسِ بِالْأَنْبِیاءِ أَعْلَمُهُمْ بِمَا جَاءُوا بِهِ» است. چون هیچ فرقی بین وجود مبارک و ائمه قبلی که نیست! اگر امام صادق به بعضی از شاگردانش فرمود: «هو منّا اهل البیت»، حالا ما چرا نرسیم به جایی که حضرت به ما بفرماید فلان کس «منّا اهل البیت»؟! برای اینکه این راه باز است آدم حیف است این مقام را برای چیزهای بی ‌ارزش از دست بدهد! 🔹 این بیانات نورانی حضرت امیر راه گشاست خودشان این راه را رفتند، یک؛ شاگردان مخصوص به دنبال اینها این راه را رفتند، دو؛ به همه ما سفارش می ‌کنند که بیایید، سه. حضرت امیری که کلّ دنیا برای او سهل است که «لَوْ أُعْطِیتُ الْأَقَالِیمَ السَّبْعَة» من هرگز ستم نمی‌ کنم،[6] او می‌فرماید بعضی از دوستان ما کسانی بودند که وقتی من آنها را می‌ دیدم یک مرد بزرگی را می‌ دیدم «كَانَ [یعَظِّمُهُ‏] یعْظِمُهُ فِی عَینِی صِغَرُ الدُّنْیا فِی عَینِهِ»؛[7] من وقتی این بزرگوار را می ‌دیدم یک شخص باعظمتی را مشاهده می ‌کردم، این از شاگردان حضرت بود! پس می ‌شود که انسان به جایی برسد با اینکه نه امام است و نه امامزاده به جایی برسد که بگوید او یک مرد بزرگی است، این راه باز است! [1]. سوره عنکبوت، آیه43. [2]. تفسیر نور الثقلین، ج‏5، ص382. [3]. کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج2، ص905. [4]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏2، ص64. [5]. الإختصاص، النص، ص68. [6]. الأمالی( للصدوق)، النص، ص623. [7]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، حکمت289. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/09/28 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا