📌 فَتَامَّل
یکی از نکات مهم این است که انسان باید مراقب باشد #طبق اعتقادات #دینی #زندگی خود را #سامان داده و بگذراند. اینکه اعتقاد یک #نماد #سمبلیک در زندگی باشد و در رفت و آمد و درآمد، پوشش و مهمانی ما نمود نداشته باشد این در واقع یک #خطری است #جدّی که انسان را وارد یک وادی دیگر خواهد کرد.
✍رحیمی
https://eitaa.com/mr13_72
📌 شجاع و قهرمان بی نظیر
باقر قرشی:
امام زين العابدين علیه السلام از #نیرومند ترین عوامل #جاودانه ساختن انقلاب حسینی و #تاثیرگذاری آن بر #عواطف و احساسات جامعه به شمار میرود و این، به خاطر #موضع گیری های #جالب آن حضرت است که #تاریخ در دنیای #شجاعتها و #قهرمانیها #نظیری برای آن سراغ ندارد و یکی از زیباترین #اسناد_سیاسی در اسلام، #سخنرانی آن بزرگوار در #دربار_یزید است.
📚 حیاة الامام زین العابدین. ج۱. ص۸
https://eitaa.com/mr13_72
📌 نان خوردن با نام اهل بیت علیهم السلام
الطبقات الكبرى: قالوا: لَمّا بايَعَ مُعاوِيَةُ بنُ أبي سُفيانَ النّاسَ لِيَزيدَ بنِ مُعاوِيَةَ، كانَ حُسَينُ بنُ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام مِمَّن لَم يُبايِع لَهُ، و كانَ أهلُ الكوفَةِ يَكتُبونَ إلى حُسَينٍ عليه السلام يَدعونَهُ إلَى الخُروجِ إلَيهِم في خِلافَةِ مُعاوِيَةَ، كُلُّ ذلِكَ يَأبى. فَقَدِمَ مِنهُم قَومٌ إلى مُحَمَّدِ بنِ الحَنَفِيَّةِ، فَطَلَبوا إلَيهِ أن يَخرُجَ مَعَهُم، فَأَبى و جاءَ إلَى الحُسَينِ عليه السلام فَأَخبَرَهُ بِما عَرَضوا عَلَيهِ، و قالَ : إنَّ القَومَ إنَّما يُريدونَ أن يَأكُلوا بِنا و يُشيطوا دِماءَنا.
گفتهاند كه چون #معاوية بن ابى سفيان از مردم براى #يزيد #بيعت گرفت، امام حسين عليه السلام از كسانى بود كه با او ب#يعت نكرد.
#كوفيان به او #نامه مىنوشتند و در روزگار خلافت معاويه، او را به بيرون آمدن به سوى خود، فرا مىخواندند؛ ولى امام عليه السلام به همه آنها جواب #رد مىداد.
گروهى از كوفيان به نزد #محمّد_بن_حنفيه آمدند و از او خواستند كه وى با آنان #خروج كند؛ امّا او هم خوددارى كرد و نزد امام حسين عليه السلام آمد و #پيشنهاد آنان را به ايشان عرضه كرد.
امام حسين عليه السلام فرمود: «اين مردم مىخواهند با [پيش انداختن] ما [نان] بخورند و #خون ما را در #معرضِ ريخته شدن بگذارند».
📚الطبقات الکبری. ج۱. ص۴۳۹. تاریخ دمشق. ج۱۴. ص۲۰۵
https://eitaa.com/mr13_72
فَإِذَا انْسَلَخَ الْأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُوا لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ...
هنگامی كه ماههای حرام پايان گرفت مشركان را هر كجا بيابيد به قتل برسانيد و آنها را اسير سازيد و محاصره كنيد و در هر كمينگاه بر سر راه آنها بنشينيد...
سوره توبه آیه ٥
➖🔥منتظر آتش سوزان جبهه مقاومت بر سر کفار صهیونیستی هستیم.
https://eitaa.com/mr13_72
📌 لشگر نادانی و جهالت
مورخان، #نادانی و دنیاطلبی مردم #شام را، از #مهمترین عوامل #اطاعت کورکورانه آنها از بنی امیه دانستهاند.
قزوینی در کتاب آثار البلاد و اخبار العباد در توصیف مردم شام مینویسد: «اهل آن به کمفهمی و زیرک نبودن مشهورند.»(۱)
به عنوان نمونه؛
1⃣ مسعودی در کتاب مروج الذهب می نویسد: مردی از اهل #کوفه در موقع بازگشت از #صفین در راه #دمشق بر #شتر سوار بود، مردی از شام به او پیچید و گفت: این ناقه از من است، سرانجام نزاعشان بالا گرفت و هر دو نزد معاویه حاضر شدند.
پس آن مرد ۵۰ شاهد آورد که این ناقه و #ماده_شتر از آن من است.
معاویه نیز دستور داد ناقه را به صاحبش برگرداند.
ناگهان مرد عراقی گفت: خدا خیرت دهد این شتر، #ماده نیست و شتر #نر است.
معاویه گفت: حکمی داده ام و برگشت ندارد.
بعد از متفرق شدن مردم، معاویه آن مرد عراقی را طلبید و قیمت شترش را بلکه بیشتر از آن به او داد و به او گفت: برای «علی» خبر ببر که من برای جنگ با او صد هزار مرد دارم که ناقه را از جمل فرق نمی گذارند.
2⃣ مسعودی پس از نقل این ماجرا می نویسد: اطاعت مردم و نفوذ امر معاویه (به خاطر تهدید و ترس) به جایی رسید که هنگام رفتن به جنگ صفین روز چهارشنبه ای نماز جمعه خواند و همه به او اقتدا کردند.(۲)
پی نوشت:
۱) آثار البلاد و اخبار البلاد. ص۲۰۶
۲) مروج الذهب، ترجمه پاینده، ج ۲، ص ۳۳
۳) سیره پیشوایان. ص۲۰۱
https://eitaa.com/mr13_72
📌 تحقیقی در مورد دروازه ساعات
مترجم گويد: #نديدم در كتب #مقاتل باب الساعات را تفسير كنند و دوست ندارم تا بتوانم نكتۀ #مبهم و مطلبى تاريك در ترجمه بماند مگر تفسير آن بر من معلوم نباشد يا از خوف #تطويل و ملال خوانندگان از ذكر آن خوددارى كنم.
❌ بيشتر مردم امروز مىپندارند آلت #ساعت را #فرنگيان نزديك به عهد ما ساختهاند و باور نمىكنند در زمان يزيد بالاى دروازۀ شهر #دمشق ساعت بود و ليكن چنين نيست بلكه در آن عهد و پيشتر هم ساعت بود و #مخترع اصلى آن معلوم نيست، مردم او را #فراموش كردهاند.
👈 منتها اهل فرنگستان رقّاص در ساعت به كار بردهاند براى تنظيم حركات و در قديم بغير رقّاص تنظيم مىكردند.
امام فخر رازى كه معاصر خوارزمشاهيان است در تفسير خود در جلد اول در ذيل آيۀ هاروت و ماروت و اقسام سحر به مناسبت گويد:
قسم پنجم كارهاى شگفتانگيزى است كه از تركيب آلات به نسبت هندسى ظاهر مىشود و گاهى قوه متخيّله را به ادراك امورى مىدارد مانند دو سوار كه با يكديگر نبرد مىكنند و يكى ديگرى را مىكشد (خيمه شب بازى) و مانند اسب سوار كه در دست شيپور دارد و هر ساعت كه از روز مىگذرد و شيپور مىزند بىآنكه بر آن دست گذارند. و روم و هند صورتها مىسازند كه ببينند ميان آنها و انسان حقيقى فرق نمىگذارد حتى گريه و خنده بلكه ميان خندۀ شادى و خندۀ خجلت و خندۀ سرزنش و شماتت تميز مىدهند.
تا اينكه گويد:
از اين باب است تركيب صندوق ساعات و علم جرّ اثقال كه چيز بزرگ و سنگين را با آلتى سبك و سهل بر مىدارند و اينها در حقيقت نبايد از اقسام سحر شمرده شود.
و در شرح حال احمد بن على بن تغلب بغدادى فقيه حنفى گويند:
پدرش ساعتهاى مشهور در مدرسۀ مستنصريۀ بغداد ساخت.
و نيز خاندان ساعاتى در دمشق و قاهره بودند از فرزندان رستم بن هردوز، و او در ساختن #ساعت ماهر بود و به امر نور الدّين محمود زنگى #ساعت_جامع دمشق را اصلاح كرد و فرزند ابو الحسن على بن رستم شاعر معروف به ابن الساعات را ابن خلكان گويد در قاهره ديدم.
و جرجى زيدان در آداب اللّغة گويد: رضوان بن محمد كتابى در #علم_ساعات تصنيف كرد و صورت آلات آن را در آن كتاب كشيده است و كار هر يك و نام آن و جاى آن را به تفصيل ذكر كرده است و نسخهاى از آن در كتابخانۀ خديويّه است و چون از حسن نقل كرده است قول او را در اينجا آوردم، وگرنه به جرجى زيدان و امثال وى از مؤلّفين عصرى مسيحى براى كمى تدبّر و مسامحه در نقل و قلّت فهم اعتماد ندارم و اغلاط فاحش در كتاب او بسيار است. مثلا؛ در قرّاء سبعه كه از همۀ چيز معروفترند نام كسانى را نياورده و به جاى آن يزيد بن قعقاع را ذكر كرده است.
📚 دمع السجوم. ( ترجمه نفس المهموم علامه شعرانی رحمه الله) ص۳۹۳
https://eitaa.com/mr13_72
حجت الاسلام رحیمی
📌 تحقیقی در مورد دروازه ساعات مترجم گويد: #نديدم در كتب #مقاتل باب الساعات را تفسير كنند و دوست ند
علت ذکر این مطلب برای این بودکه برخی از گویندگان و مادحین گرامی اینگونه بیان می کنند که: به قدری اهل بیت علیهم السلام را پشت دروازه نگه داشتند که بعدها معروف شد به دروازه ساعات ...
حال آنکه این دروازه از قبل چنین نامی داشته است و علت را نیزاز لسان علامه شعرانی رحمه الله نقل کردیم.
لذا سهلبن سعد گويد: مردم به یکیاز دروازه ها اشارهکردند که باب ساعات نام داشت.
👈 طبق نقل اکثر مورخان اسیران کربلا را از باب ساعات یا باب توما ( نام قدیمی و رومیاین دروازهاست که به عربی باب ساعات نامیده شده است.)
📖 «نقدی بر یک انگاره مشهور/ شمربن ذیالجوشن "جانباز جنگ صفین" یا مُلازم پا در رکاب سپاه معاویه؟!»
نوشتاري از: محسن خاتمي
در لينک زير👇:
https://moharam.com/fa/archive/3311
✅ حتما مطالعه بفرمایید مطالب مفید و دقیق هستند.
https://eitaa.com/mr13_72
آداب کوی جانان.pdf
6.92M
آداب کوی جانان
نویسنده: علامه امینی
ترجمه: محسن رجبی
✅ به نظرم کتاب جالبی است در طول ایام زیارت اربعین مطالعه نماییم.
https://eitaa.com/mr13_72
📌 اشک های کارساز و جریان ساز
چنانچه در تحلیل تاریخ، ژرف بنگریم و بسترهای رویدادهایی را که با حادثه کربلا همراه بوده است، دنبال کنیم، در خواهیم یافت؛
#نبرد کربلا #هنوز به #پایان نرسیده است و #تنها #خون های سرخ به #قطره های داغ و سفید رنگ #اشک تبدیل شده که از دیده ها روان میشود و ریشه های #ستم را می سوزاند و پس مانده های #انحراف را با خود میبرد و در نتیجه، ریشه های #حق و #عدالت را سیراب میکند.
📚 جهاد الامام السجاد علیه السلام. ص۲۰۵
https://eitaa.com/mr13_72
📌 صحیفه سجادیه یعنی؛
صحیفه سجادیه یعنی؛
کتاب جهاد در تنهایی!
کتاب فریاد در سکوت!
کتاب آمادگی در شکست!
کتاب فریاد در سکوت مرگبار!
کتاب آموزش با دهان بسته!
کتاب مسلّح شدن در هنگام خلع شدن از همه سلاح ها !
با همه این حالات، صحیفه، کتاب دعا است.
دعا در مکتب امام زين العابدين علیه السلام بُعد زیبایی به خود میگیرد و این بُعد زیبا، همان تاثیر ویژه اجتماعی آن است.
📚 جهاد الامام السجاد علیه السلام. ص۲۲۰
https://eitaa.com/mr13_72
📌 طلب مغفرت برای زوّار الحسین علیه السلام
معاویه بن وهب عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ:
إنَّ فاطِمةَ بِنتَ مُحمّد صلی الله علیهما و آله تَحضُرُ لِزُوارِ قَبرُ اِبنَها الحُسينِ علیه السلام فَتَستَغفُر لَهِم ذُنُوبَهُم.
حضرت فاطمه سلام الله علیها دختر پیامبر گرامی اسلام، نزد #زائرین فرزندش حسین علیه السلام #حاضر می شود و از خدا می خواهد که #گناهان بندگانش را #ببخشد.
📚 کامل الزیارات. ص۱۱۸
#زیارت
#اربعین
https://eitaa.com/mr13_72