▪️بسمه تعالی شأنه▪️
📌دوره گام تحول
✏️دوره آشنایی با علوم انسانی و ارتباط آن با دروس حوزوی
▫️ حقوق
حجت الاسلام و المسلمین محتشمی
💐 با همکاری اندیشکده مستعدان و حوزه علمیه حضرت آیت الله حق شناس
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰رهبر معظم انقلاب حفظه الله
🔶🔸 بخشی از متن ابلاغیه ی سیاستهای کلی «علم و فناوری»:
💠💠«بسم الله الرحمن الرحیم
سیاستهای کلی علم و فناوری (نظام آموزش عالی، تحقیقات و فناوری)
۱- جهاد مستمر علمی با هدف کسب مرجعیت علمی و فناوری در جهان با تأکید بر:
۱-۱- تولید علم و توسعه نوآوری و نظریه پردازی.
۲-۱- ارتقاء جایگاه جهانی کشور در علم و فناوری و تبدیل ایران به قطب علمی و فناوری جهان اسلام.
۳-۱- توسعه علوم پایه و تحقیقات بنیادی.
۴-۱- تحول و ارتقاء علوم انسانی بویژه تعمیق شناخت معارف دینی و مبانی انقلاب اسلامی با: تقویت جایگاه و منزلت این علوم، جذب افراد مستعد و با انگیزه، اصلاح و بازنگری در متون، برنامهها و روشهای آموزشی و ارتقاء کمی و کیفی مراکز و فعالیتهای پژوهشی مربوط.
۵-۱- دستیابی به علوم و فناوریهای پیشرفته با سیاستگذاری و برنامه ریزی ویژه.»💠💠
۱۳۹۳/۰۶/۲۹
🔻ابلاغ سیاستهای کلی «علم و فناوری»
#گام_تحول
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
▪️بسمه تعالی شأنه▪️
📌دوره گام تحول
✏️دوره آشنایی با علوم انسانی و ارتباط آن با دروس حوزوی
🔹 سیاسی
🖊 حجت الاسلام والمسلمین نصیری
💐 با همکاری اندیشکده مستعدان و حوزه علمیه حضرت آیت الله حق شناس
#گام_تحول
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
▪️بسمه تعالی شأنه▪️
📌دوره گام تحول
✏️دوره آشنایی با علوم انسانی و ارتباط آن با دروس حوزوی
🔹 جامعه شناسی
🖊 حجت الاسلام والمسلمین گودرزی
💐 با همکاری اندیشکده مستعدان و حوزه علمیه حضرت آیت الله حق شناس
#گام_تحول
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
💢 دوره علمی پویش دانایی
⬅️ سلسله جلسات کاربست فقه و اصول در مسائل نوپدید
اندیشکده مستعدان به میزبانی حوزه علمیه آیت الله مجتهدی رحمه الله برگزار میکند:
«جلسه دوم»
💠 موضوع: جایگاه موضوع شناسی در دنیای مسائل نوین
🎙مدرس: حجت الاسلام و المسلمین حسین نیازآبادی
#پویش_دانایی
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
240119_0922~1.mp3
48.71M
🎧فایل صوتی
🔰نشست علمی بهرهگیری از سایر علوم در شناخت موضوعات
✍️ارائه دهنده:
حجت الاسلام والمسلمین حجت الله بیات
"رئیس مرکز موضوع شناسی احکام فقهی"
#پویش_دانایی
#موضوع_شناسی
#فقهی
#نشست_علمی
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
📗انتشار اولین درسنامه موضوع شناسی فقهی
✔️اولین درسنامه آشنایی با موضوع شناسی فقهی با مشارکت مرکز موضوع شناسی و مرکز تدوین متون درسی حوزههای علیمه در ۱۰۰ صفحه به چاپ رسید.
این درسنامه که به همت حجج اسلام حجت الله بیات و جعفر همت آبادی در ۱۵ درس برای طلاب پایه های ۶ و ۷ تنظیم شده دارای عناوین ذیل است که به زودی در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.
درس اول: تعریف واژه های کلیدی
درس دوم: اهمیت موضوع شناسی فقهی
درس سوم: مراحل شناخت موضوعات
درس چهارم: موضوع شناسی در قرآن
درس پنجم: موضوع شناسی در روایات
درس ششم: موضوع شناسی در فقه امامیه
درس هفتم: انواع موضوعات احکام
درس هشتم: موضوعات شرعی
درس نهم: انواع موضوعات عرفی
درس دهم: ارکان شناخت و ویژگی های شناختی موضوعات عرفی
درس یازدهم: متصدیان شناخت موضوعات
درس دوازدهم: منابع شناخت موضوعات
درس سیزدهم: جایگاه علوم مختلف در شناخت موضوعات
درس چهاردهم: نقش زمان و مکان در شناخت موضوعات
درس پانزدهم: اجتهاد و تقلید در موضوعات
🔰لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰آشنایی با علم حقوق
✍به قلم حجت الاسلام و المسلمین #ملکی
3️⃣ یادداشت سوم: تعریف و ارکان حق و رابطه آن با تکلیف
🔹هرچند در تعریف حق میان صاحب نظران اختلاف نظر وجود دارد، اما در تعریفی جامع میتوان حق را چنین تعریف کرد: «حق، امتیازی است که یک نظام حقوقی، برای شخصی نسبت به چیزی قائل میشود و دیگران را ملزم به رعایت آن میکند.»
🔹طبق این تعریف، «ارکان حق» عبارت اند از:
▪️من له الحق (صاحب حق): صاحب حق، میتواند یک فرد، یا مجموعه ای از افراد، یا یک شخص حقوقی باشد.
▪️من علیه الحق (مکلف): من علیه الحق نیز میتواند یک فرد، یا مجموعه ای از افراد، یا یک شخص حقوقی باشد.
▪️متعلق و موضوع حق: موضوع حق گاهی خود صاحب حق است (مانند حق حیات)، گاهی اموری مربوط به دیگران است (مانند حق پدر نسبت به تشخیص مصلحت فرزند) و گاهی یک شیء و عین خارجی است. حقی که به یک عین خارجی تعلق میگیرد، گاهی متعلق به خود شیء است (مانند ملکیت)، گاهی متعلق به منفعت شیء است (مانند حق استفاده در فرض اجاره) و گاهی متعلق به انتفاع از شیء است (مانند حق بهره مندی از مباحات عامه).
🔹با توجه به تعریف حق، روشن میشود که «حق» و «تکلیف» با هم تلازم دارند. این تلازم دو گونه است:
▪️1. تلازم حق با تکلیف دیگران: یعنی اگر کسی دارای حقی است، سایرین باید حق او را محترم بشمارند. این محترم شماردن حق دیگران، گاهی به صورت ایجابی است، یعنی باید کاری انجام دهد تا حق دیگری رعایت شود (مانند حق نفقه که حق زوجه است و شوهر باید آن را پرداخت کند تا حق همسرش ادا شود) و گاهی سلبی است، یعنی لازم نیست کاری انجام دهد، بلکه نباید مانع استفاده صاحب حق از حق خودش شود.
▪️2. تلازم حق با تکلیف صاحب حق: هر حقی که برای کسی ثابت میشود، در مقابل از او انتظاراتی وجود دارد و اینطور نیست که در مقابل آن حق، هیچ تکلیفی برای او وجود نداشته باشد.
در نتیجه هر حقی، ملازم با دو تکلیف است؛ تکلیفی بر عهده دیگران و تکلیفی بر عهده خود صاحب حق.
در خطبه 16 نهج البلاغه نیز، به تلازم میان حق و تکلیف اشاره شده است: «أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ لِي عَلَيْكُمْ حَقّاً بِوِلَايَةِ أَمْرِكُمْ وَ لَكُمْ عَلَيَّ مِنَ الْحَقِّ مِثْلُ الَّذِي لِي عَلَيْكُمْ فَالْحَقُّ أَوْسَعُ الْأَشْيَاءِ فِي التَّوَاصُفِ وَ أَضْيَقُهَا فِي التَّنَاصُفِ لَا يَجْرِي لِأَحَدٍ إِلَّا جَرَى عَلَيْهِ وَ لَا يَجْرِي عَلَيْهِ إِلَّا جَرَى لَهُ»
#حقوق
#فقه_تقنین
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
💥کسب رتبه برتر مرحله کشوری جشنواره علامه حلی توسط عضو هیئت اندیشهورز اندیشکده مستعدان جناب حجت الاسلام و المسلمین یاسین نوراهان
✅حجت الاسلام یاسین نوراهان از اعضای اندیشکده مستعدان و عضو هیئت اندیشهورز این مجموعه موفق به کسب رتبه سوم بخش مقالات سطح ۳ با موضوع «شخصیت حدیثی رجالی سکونی بر پایه منابع فریقین» گردیدند.
🟢 اندیشکده مستعدان این موفقیت را به ایشان و خانواده محترمشان تبریک گفته و آرزوی موفقیتهای روزافزون برای ایشان را - که از طلاب فاضل و فرهیخته حوزههای علمیه است - دارد
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰تبیین نظریه ولایت فقیه و نسبت میان نظام و مردم بر اساس کتاب طرح کلی
✍به قلم استاد اندیشکده مستعدان، حجت الاسلام و المسلمین #دهبان
قسمت اول
مقدمه
نوع مدیریت وحکومت جامعه شیعی حتی در دوران حضور معصومین ع (و عدم دسترسی مردم به ایشان) نوع اداره فقیه مدار بوده چه برسد به جامعه ی پسا غیبت کبری. حضرات ائمه (ع) بعد از تشکیل مکتب تشیع ابتدا با تعیین وتعریف وکلا وایجاد شبکه ای منسجم در شیعه مردم را به هم گره زده وبه وسیله شدیدترین گزاره های اجتماعی به هم متصل و درهم تنیده کردندوسپس آنان رابا خود مرتبط نمودند.یعنی تشیع ازمکتب به سازمان مبل شد.بعد ها ودر زمان امام هادی ع این شبکه وکلا ارتقاء یافت وهمزمان به شبکه فقهاء تبدیل شد. جایگاه وکیل از یک امینِ مالی چنان مستحکم شدکه مراجعات فقهی و اعتقادی ومعضلات هم به ایشان روانه می شد.این یعنی شبکه فقهاء کم کم وظایف سنگینی بر دوش خود احساس کردند. ابتداء این امر از زمان امام ششم رخ داد و ادامه شبکه وکلاء موسی بن جعفر ع چنان شیعه را بی نیاز ازحکومت کرد که نه تنها نیاز های مالی بلکه نیازهای قضائی، فقهی اعتقادی و اخلاقی و... هم توسط راویان و شاگردان امام ششم و هفتم بر طرف می شد به عبارتی باید گفت اهل بیت (ع) تشکیل "دولت پنهان" یا "دولت در دولت" را برای شیعه کلید زدند.
ولایت فقیه
اگرچه انسان موجودی مختار است و برای پاره ای از وقائع زندگی اش تصمیم گیری می کند، اما مسائلی وجود دارد که تصمیم گیری فردی درآن معنا ندارد مثل جنگ و صلح.در اینگونه موارد ما بایدسراغ فردی برویم که خداوند سیطره بر امور اجتماعی را در اختیار او نهاده است.
بنابراین ولایت و زمام امور و ثروت های جامعه باید در اختیار یک حاکم عادل که ازجانب خدا معین شده باشد تاجامعه مسیر درستش را طی کند.( خامنه ای سید علی، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن- جلسه 2 /48) حاکم عادل و الهی گاهی با نام ومشخصات تعیین می شود و گاهی بطور کلی و با نشان مشخص می شود.آنگاه صفات گفته شده در زمان، بر افراد تطبیق می شود.( خامنه ای سید علی، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن- جلسه 24 /432) امام جامعه اسلامی یعنی کسی که او پیشوا است وجامعه باید دنبال او راه بیفتد، پس حتما باید ازسوی خداوند تعیین گردد. (همان/ 433) از این رو باید بی تردید اذعان کرد: ترکیب جمهوریت و اسلامیّت و ابزارهای تشکیل وپیشرفت آن، جز با هدایت الهی و قلب نورانی و اندیشه ی بزرگ امام خمینی، به دست نیامد. و این نخستین درخشش انقلاب بود.( بیانیه گام دوم انقلاب / 18)
رجال دین باید اقتدار سیاسی جامعه را در اختیار بگیرند، مرجعیت همه جانبه دینی در عرصه سیاست را باید بپذیرند،اسلام نه تنها فرمان به تشکیل این نظام می دهد بلکه آن را ضروری می داند.
جامعه ولائی
بعد از تغییر یک نظام از طاغوتی به یاقوتی و از دیکتاتوری به جمهوری و نظام ولایت فقیه، خودِ چهارچوبها تغییر کند،اما ممکن است ذهن ها هنوز انتظار شاهانه و دیکتاتورانه از نظام ولائی داشته باشد! این یعنی ولائی شدن جامعه زمانبر و نیازمند تربیت است.
معنای ولایتمدار شدن جامعه چیست؟ اگر از لایه های ژورنالیستی و سطحی آن عبور کنیم، ولایت درمعنای اول:
یعنی به هم پیوستگی، همفکری، هم جبهگی و وابستگی و تشکیل یه شبکه منسجم و محکم درمیان مومنان است.( خامنه ای سید علی، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن- جلسه 23 /413)
در روایت درباره این معنای ولایت می فرماید: جامعه مانند یک پیکر واحد هستند و به شدت به هم و به خداوند اتصال دارند.( مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى وَ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ جَمِيعاً عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: اَلْمُؤْمِنُ أَخُو اَلْمُؤْمِنِ كَالْجَسَدِ اَلْوَاحِدِ إِنِ اِشْتَكَى شَيْئاً مِنْهُ وَجَدَ أَلَمَ ذَلِكَ فِي سَائِرِ جَسَدِهِ وَ أَرْوَاحُهُمَا مِنْ رُوحٍ وَاحِدَةٍ وَ إِنَّ رُوحَ اَلْمُؤْمِنِ لَأَشَدُّ اِتِّصَالاً بِرُوحِ اَللَّهِ مِنِ اِتِّصَالِ شُعَاعِ اَلشَّمْسِ بِهَا. الکافي ج۲ ص۱۶۶ ) این چنین جامعه ای هیچ گاه شکست نخواهدخورد، یعنی ولایت جامعه را قوی می کند، عنصر قدرت در جامعه اسلامی ولایت است.
درمعنای دوم ولایت:
در جامعه مومنان یعنی مومنین از جامعه کفار بطور کامل جدا شوند جدایی به معنایی عدم پیوستگی و عدم نفوذ غیر مومنان بر ایشان.( خامنه ای سید علی، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن- جلسه 24 /429) بنابراین ازلحاظ روابط خارجی، یک ذره تاثیری ازجناح های ضد اسلامی یا غیر اسلامی، مخصوصاً ضد اسلامی،ممنوع است. حق ندارد جامعه اسلامی و امت اسلامی که پیوند خودش را با دنیای خارج از اسلام، جز به صورت فرادست بودن، بالادست بودن، برقرار کند.( همان)
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
🔰تبیین نظریه ولایت فقیه و نسبت میان نظام و مردم بر اساس کتاب طرح کلی
✍به قلم استاد اندیشکده مستعدان، حجت الاسلام و المسلمین #دهبان
قسمت دوم
جامعه متصل با امام عادل
معنای سوم ولایت:
وقتی جامعه (در معنای اول و دوم همانطور که اشاره شد) به ولایت رسید، این جامعه آماده این است که متصل به نقطه متمرکز ولایت یک امام عادل الهی بشود. این معنای سوم اصطلاحی ولایت است که همه نیروهای جامعه را به کار می اندازد و همه را در یک جهت به راه بیندازد تا هیچ نیرویی هرز نرود.
جامعه بسان مشت واحدی می شود، پیکر عمومی جامعه با این قلب زنده خواهد شد و حرکت مداوم رو به تعالی خواهد داشت.( خامنه ای سید علی، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن- جلسه 24/ 432)
به دست گرفتن و تصدّی مناصب حکومتی توسط عالمان و مردان الهی و اجرای آن در جامعه تضمین کننده دینی شدن آن حکومت است. منطبق نمودن شوون مختلف اجتماعی و حکومتی با آموزه ها و مضامین دینی به حکومت رنگ دینی می دهد.
مبارزه دائم
برای اینکه جامعه حالت ایستا و گندیده به خود نگیرد همیشه باید وضع موجود را تصحیح و به سمت وضع موعود حرکت نمود، این به مبارزه همیشگی همه آحاد جامعه و حاکمان جامعه وابستگی تام دارد. تطهیر سابقه سیاه مجرمان، تسامح توجیه ناپذیر با طواغیت، تعارضات و درگیری های فرسایشی احزاب، تعهدات یک جانبه و تمکین به شرایط نابرابر، تغییر از نخبه گرائی به توده گرائی، تندروی های به ظاهر انقلابی، توسعه شتاب زده و غیر اصولی، ایجاد نهادهای موازی، حرمت شکنی های آشکار و نهان، تکیه بر حضرات لس آنجلس نشین و ورشکستگان سیاسی و... همه و همه مانند موریانه پایه های استقرار حکومت دینی را سست می کند. تعمیق بصیرت جامعه و حضور متعهدانه مومنین هیچگاه نباید کمرنگ شود تا هیچ ظلمی قدرت ایستادگی نداشته و افول کند. جامعه نباید خیانت در نقاب خدمت را پذیرا باشد، نباید بایستد و خنجر زدن بر پهلوی شعارهای اصیل انقلاب را به تماشا بنشیند. خیزشی عمومی علیه همه جریانهای سازشکارانه و سهم خواه و باج خواه از انقلاب اجتناب ناپذیر است.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
مرکز دانش بازیهای رایانهای با همکاری اندیشکده مستعدان برگزار میکند:
📣 دومین دوره جامع موضوعشناسی بازیهای رایانهای
🔹ویژه طلاب برادر سطح 2 به بالا (تهران)
🔸 همراه با ارائه گواهی از:
_ بنیاد ملی بازیهای رایانهای
_ مرکز آموزشهای آزاد دانشگاه علم و صنعت
📅 زمان: ۱۰ آبان تا ۱۴ دیماه ۱۴۰۳ روزهای پنجشنبه و جمعه ساعت 8 تا 12 (به جز ایام فاطمیه اول و دوم)
🔸 مکان: تهران، حوزه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی
🔴 مهلت ثبت نام: از ۱ آبان لغایت ۷ آبان ۱۴۰۳
🔰لینک ثبت نام تهران🔰
https://irangdi.ir/-courses/courseid/480
💠➣┅───────────
🔰 کانال مرکز دانش بازیهای رایانهای
https://eitaa.com/modaber_net
🔰لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
تفکیکبازیکنانویرایش21خرداد_960840.pdf
2.42M
🔰تازه های نشر
🎮 شاخصترین اطلاعات تفکیک بازیکنان ایرانی منتشر شد.
👥در این گزارش اطلاعات نسبتاً جامعی از بازیکنان ایرانی بر مبنای شاخصهای جمعیت شناختی، رفتاری، مصرف و جغرافیا ارائه شده است.
🔎 الگوی مصرف بازیها، سبکها و شخصیتهای مورد علاقه، میزان بازی روزانه، میزان هزینهکرد در این گزارش مورد واکاوی قرار گرفته است.
📆این کتابچه سال ۱۴۰۳ منتشر شده است.
▫️این گزارش و مشابه های آن میتواند پایه ای برای تحلیل های مختلف فرهنگی اجتماعی قرار بگیرند.
⬅️ برای مشاهده سایر آثار نگاه کنید:
📲تحقیقات دایرک | مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال (دایرک)
https://direc.ircg.ir/category/gamestudies/
🔰لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
گزارش بازی در سال 1400.pdf
3.17M
🎮 آمار game در ایران که حرف های زیادی دارد ...
▫️این گزارش میتواند پایه ای برای تحلیل های مختلف فرهنگی اجتماعی قرار بگیرد.
💢 باز نشر به مناسبت دوره آشنایی با موضوع شناسی بازی های رایانه ای 👇
https://eitaa.com/mstdnjthd/1181
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید