eitaa logo
اندیشکده مستعدان
1.4هزار دنبال‌کننده
810 عکس
135 ویدیو
51 فایل
📝 بررسی مسائل روز جامعه از منظر دینی با رویکرد حل مسأله در کارگروه های: فقه رسانه/فقه پزشکی/فقه اطلاعات/فقه تربیت/فقه تقنین/فقه اقتصاد/و.... 🔻اندیشکده مستعدان اجتهاد تحت اشراف استاد میرهاشم حسینی 📮ارتباط با ادمین👇 @yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰آشنایی با علم حقوق ✍به قلم حجت الاسلام و المسلمین 5️⃣ یادداشت پنجم: رابطه حقوق با دین و لزوم دینی بودن حقوق 🔹در مواجهه با سوالِ «آیا نظام حقوقی باید دینی باشد؟» دو گونه پاسخ وجود دارد که مکاتب حقوقی را به حقوق غیر دینی و سکولار و حقوق دینی و الهی تقسیم میکند. ▪️حقوق غیر دینی، گاهی صرفاً لزوم دینی بودن حقوق را نفی میکنند (مانند برخی تقریرهای نظام های حقوقی طبیعی). اما گاهی علاوه بر آن، بر نفی نقش دین در حقوق اصرار میکنند (مانند نظام حقوقی سوسیالیستی). ▪️نظام های حقوقی دینی نیز دو رویکرد به دینی بودن حقوق دارند: رویکرد اول این است که سعی میکند تمام یا اکثر قواعد خود را از دین گرفته باشد؛ مانند نظام حقوقی اسلام. رویکرد دوم این است که باید قواعد کلی و مبانی اصلی، برآمده از دین باشد یا با آن تعارض نداشته باشد؛ مانند نظام حقوقی مسیحی. 🔹با درنظر گرفتن مبانی خداشناسی، لزوم دینی بودن حقوق از دیدگاه اسلام روشن است. چرا که قانونگذار: اولاً باید دارای صلاحیت علمی و اخلاقی باشد و از خطا و اشتباه مصون باشد. منظور از صلاحیت علمی، این است که به تمام ابعاد وجودی انسان و نیازهای او و تمام زوایای عالم خلقت آگاه باشد. منظور از صلاحیت اخلاقی، این است که ذی نفع نبوده و در معرض اتهام نباشد، وگرنه برخی قوانین را به نفع خود و اطرافیانش وضع میکند. همچنین باید از خطا و اشتباه، نسیان، غفلت و ... مصون باشد. ثانیاً قانونگذار باید حق قانونگذاری داشته باشد. صرف اجتماع شروط فوق در یک شخص، ایجاد حق قانونگذاری نمیکند. ⬅️ تنها موجودی که در عالم، همه شرایط فوق را دارد، خدای تعالی است. در نتیجه حق قانونگذاری در تمام شئون زندگی بشر، اولا و بالذات با اوست و نظام حقوقی باید نهایت سعی خود را بکند تا تمام قوانین کلی و جزئی خود، مبتنی بر دستورات الهی باشد. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
💢 دوره علمی پویش دانایی ⬅️ سلسله جلسات کاربست فقه و اصول در مسائل نوپدید اندیشکده مستعدان به میزبانی حوزه علمیه آیت الله مجتهدی رحمه الله برگزار میکند: «جلسه سوم» 💠 موضوع: کارگاه حل مسئله فقهی با تطبیق بر موضوع محاربه 🎙مدرس: حجت الاسلام و المسلمین امیررضا ملکی 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
هدایت شده از ایران همدل
8.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 حجت‌الاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی، تولیت حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی و حوزه علمیه آیت‌الله حق‌شناس به پویش پیوست ▫️"در این جهاد مالی، بهترین و مطمئن‌ترین جایی که میشود این کار انجام شود، پویش ایران همدل است که دفتر نشر آثار رهبر انقلاب آن را شروع کرده‌اند." 🔹۱-جهت کمک نقدی به مردم مظلوم فلسطین و لبنان از طریق زیر می توانید اقدام کنید؛ شماره کارت:
6037998200000007
شماره شبا:
Ir320210000001000160000526
کد دستوری: * پرداخت مستقیم در KHAMENEI.IR 🔸۲- برای اهدای طلا و جواهرات ارسال عدد ٢ به
3000222
🔹۳- کمک‌هزینهٔ سرپرستی از خانواده های آواره لبنانی و فلسطینی ارسال عدد ۳ به
3000222

📣 راوی همدلی باش: 👇 @iranehamdel_contact
🔰نقدی بر یک دلیل تشیع سکونی از سید علی صدر حسینی ✍به قلم استاد اندیشکده مستعدان، حجت الاسلام و المسلمین ⬅️ استاد سید علی صدر حسینی در کتاب الفوائد الرجالیة سه دلیل بر تشیع سکونی اقامه کرده است او در دلیل سوم می نویسد: صراحت اشاره و عدم تقیه از سکونی علاوه بر تصریح سکونی به کنیه حضرت (چون عامه به حضرت جعفر می گویند) در حدیث اسم دختر سکونی: 🔹عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ جُمْهُورٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَيُّوبَ عَنِ السَّكُونِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَ أَنَا مَغْمُومٌ مَكْرُوبٌ فَقَالَ لِي يَا سَكُونِيُّ مِمَّا غَمُّكَ قُلْتُ وُلِدَتْ لِي ابْنَةٌ فَقَالَ يَا سَكُونِيُّ عَلَى الْأَرْضِ ثِقْلُهَا وَ عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا تَعِيشُ فِي غَيْرِ أَجَلِكَ وَ تَأْكُلُ مِنْ غَيْرِ رِزْقِكَ فَسَرَّى وَ اللَّهِ عَنِّي‏ فَقَالَ لِي مَا سَمَّيْتَهَا قُلْتُ فَاطِمَةَ قَالَ آهِ آهِ‏ ثُمَّ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى جَبْهَتِهِ فَقَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى وَالِدِهِ إِذَا كَانَ ذَكَراً أَنْ يَسْتَفْرِهَ أُمَّهُ‏ وَ يَسْتَحْسِنَ اسْمَهُ وَ يُعَلِّمَهُ كِتَابَ اللَّهِ وَ يُطَهِّرَهُ وَ يُعَلِّمَهُ السِّبَاحَةَ وَ إِذَا كَانَتْ أُنْثَى أَنْ يَسْتَفْرِهَ أُمَّهَا وَ يَسْتَحْسِنَ اسْمَهَا وَ يُعَلِّمَهَا سُورَةَ النُّورِ وَ لَا يُعَلِّمَهَا سُورَةَ يُوسُفَ وَ لَا يُنْزِلَهَا الْغُرَفَ وَ يُعَجِّلَ سَرَاحَهَا إِلَى بَيْتِ زَوْجِهَا أَمَّا إِذَا سَمَّيْتَهَا فَاطِمَةَ فَلَا تَسُبَّهَا وَ لَا تَلْعَنْهَا وَ لَا تَضْرِبْهَا. (الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏6 ؛ ص48) ⬅️ ایشان در ادامه می نویسد: و معلوم است عدم تقیه امام از سکونی در این حدیث که اشاره به ظلمی دارد که از ظالمین و طغیانگران بر سیده نساء عالمین سلام الله علیها رخ داده نشانه تشیع اوست. (الفوائد الرجالیة / الفائده الثامنة و العشرون / التحقیق فی حال السکونی و التدقیق فی حدیثه صص 9-268) 💢باید گفت این دلیل به هیچ عنوان دلالت بر تشیع جناب سکونی ندارد؛ چرا که محتوای روایت احترام به اسم حضرت فاطمه سلام الله علیها است و هیچ اشاره ای به قضیه هجوم برای سکونی ندارد (اگرچه شاید مقصود امام باشد) اهل بیت علیهم السلام و مخصوصا امام صادق علیه السلام نسبت به اسامی دیگر هم این مطالب را می فرمودند به عنوان نمونه روایت زیر را درباره نام محمد ببینید که همان دستور را می دهند: مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي هَارُونَ مَوْلَى آلِ جَعْدَةَ قَالَ: كُنْتُ جَلِيساً لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع بِالْمَدِينَةِ فَفَقَدَنِي أَيَّاماً ثُمَّ إِنِّي جِئْتُ إِلَيْهِ فَقَالَ لِي لَمْ أَرَكَ مُنْذُ أَيَّامٍ يَا أَبَا هَارُونَ فَقُلْتُ وُلِدَ لِي غُلَامٌ فَقَالَ بَارَكَ اللَّهُ فِيهِ فَمَا سَمَّيْتَهُ قُلْتُ سَمَّيْتُهُ مُحَمَّداً قَالَ فَأَقْبَلَ بِخَدِّهِ نَحْوَ الْأَرْضِ وَ هُوَ يَقُولُ مُحَمَّدٌ مُحَمَّدٌ مُحَمَّدٌ حَتَّى كَادَ يَلْصَقُ خَدُّهُ بِالْأَرْضِ ثُمَّ قَالَ بِنَفْسِي وَ بِوُلْدِي وَ بِأَهْلِي وَ بِأَبَوَيَّ وَ بِأَهْلِ الْأَرْضِ كُلِّهِمْ جَمِيعاً الْفِدَاءُ لِرَسُولِ اللَّهِ ص لَا تَسُبَّهُ وَ لَا تَضْرِبْهُ‏ وَ لَا تُسِئْ إِلَيْهِ وَ اعْلَمْ أَنَّهُ لَيْسَ فِي الْأَرْضِ دَارٌ فِيهَا اسْمُ مُحَمَّدٍ إِلَّا وَ هِيَ تُقَدَّسُ كُلَّ يَوْمٍ ثُمَّ قَالَ لِي عَقَقْتَ عَنْهُ قَالَ فَأَمْسَكْتُ قَالَ وَ قَدْ رَآنِي حَيْثُ أَمْسَكْتُ ظَنَّ أَنِّي لَمْ أَفْعَلْ فَقَالَ يَا مُصَادِفُ ادْنُ مِنِّي فَوَ اللَّهِ مَا عَلِمْتُ مَا قَالَ لَهُ إِلَّا أَنِّي ظَنَنْتُ أَنَّهُ قَدْ أَمَرَ لِي بِشَيْ‏ءٍ فَذَهَبْتُ لِأَقُومَ فَقَالَ لِي كَمَا أَنْتَ يَا أَبَا هَارُونَ‏ فَجَاءَنِي مُصَادِفٌ بِثَلَاثَةِ دَنَانِيرَ فَوَضَعَهَا فِي يَدِي فَقَالَ يَا أَبَا هَارُونَ اذْهَبْ فَاشْتَرِ كَبْشَيْنِ وَ اسْتَسْمِنْهُمَا وَ اذْبَحْهُمَا وَ كُلْ وَ أَطْعِمْ. (الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏6 ؛ ص39) از جمله در روایات متعددی سفارش به احترام به نام اهل بیت علیهم السلام شده است مانند روایت زیر که دستور می دهد به کسی که نام محمد دارد رو ترش نکنیم: (17) وَ بِإِسْنَادِهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ إِذَا سَمَّيْتُمُ الْوَلَدَ مُحَمَّداً فَأَكْرِمُوهُ- وَ أَوْسِعُوا لَهُ فِي الْمَجَالِسِ‏ وَ لَا تُقَبِّحُوا لَهُ‏ وَجْهاً (صحيفة الإمام الرضا عليه السلام ؛ ص44) 🔰لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
هدایت شده از هیأت زوارالزهراء(س)
🚩 روایت مظلومیت لبنان ▫️حجت الاسلام رضا کریمی ▫️چهارشنبه ۹ آبان ماه،ساعت ۲۰ 🔗پخش زنده از اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/moslehoun/event 💌 @zovvaralzahra
🔰ضرورت یا فوائد خداشناسی؟! ✍به قلم حجت الاسلام و المسلمین اثبات و شناخت خداوند متعال ریشه‌ای ترین مسئله کلامی است که پس از بی مهری دنیای مدرن به آن، اهمیت مضاعف یافته است. این نوشتار درصدد بازبینی نحوه ورود به بحث خداشناسی با توجه به اقتضائات فضای علمی فرهنگی رایج دنیاست. ⬅️در غالب کتب کلامی شیعه برای ورود به بحث، از عنوان ضرورت خداشناسی استفاده و استدلال های وجوب شکر منعم و دفع ضرر محتمل بیان گشته است. لکن از آنجا که علم در دنیای مدرن، به جای تقدس ذاتی با نظریاتی چون میزان کارایی، منفعت و... ارزش سنجی می شود روش های سابق نمی تواند انسان های دنیای مدرن را برای تن دادن به امور متقاعد کند؛ لذا برای ترغیب مخاطب جهت ورود به هر بحثی می‌توان بیان فوائد آن را جایگزین اثبات ضرورت نمود. 📌اگر فوائد فردی و اجتماعی خداشناسی از جمله آرامش حقیقی، نظم اجتماعی خود بنیاد، معناداری زندگی، درمان معضلات روحی روانی و... به خوبی تبیین شود انسان های بیشتری برای اکتساب آن منافع وارد میدان خواهند شد. امروزه حتی برخی جوامع لیبرال نیز جهت کسب منافع مادی!!!، به انواع معنویت های خودساخته روی آورده اند لذا فرصت بی بدیلی جهت تبلیغ دین الهی به عنوان نسخه جامع و بی نقص که همه فوائد مذکور را حقیقتا به دنبال دارد پیش روی دغدغه مندان قرار گرفته است. 🖇پ.ن: نگارنده ضرورت بحث خداشناسی از طریق عقل عملی را اثبات‌پذیر می داند و نوشته فوق را صرفا پیشنهادی جهت افزایش احتمال وصول به مطلوب با توجه به فضای رایج جوامع مدرن طرح نموده است. 🔰لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
مرکز دانش بازی‌های رایانه‌ای با همکاری اندیشکده مستعدان برگزار می‌کند: 📣 دومین دوره جامع موضوع‌شناسی بازی‌های رایانه‌ای 🔹ویژه طلاب برادر سطح 2 به بالا (تهران) 📜برخی سرفصل های دوره: _نظام مسائل فقهی، حکمی و تربیتی بازی های رایانه ای _روش موضوع شناسی مسائل مستحدثه _کارگاه موضوع شناسی بازی های رایانه ای _آشنایی با ابعاد مختلف بازی های رایانه ای 🔸 همراه با ارائه گواهی از: _ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای _ مرکز آموزش‌های آزاد دانشگاه علم و صنعت   📅 زمان: ۱۷ آبان تا ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۳ روزهای پنج‌شنبه و جمعه ساعت ۸ تا ۱۲ (به جز ایام فاطمیه اول و دوم) 🔸 مکان: تهران، حوزه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی 🔴 تمدید مهلت ثبت نام فقط تا ۱۵ آبان ۱۴۰۳ 🔰لینک ثبت نام تهران🔰 https://irangdi.ir/-courses/courseid/480 💠➣┅─────────── 🔰 کانال مرکز دانش بازی‌های رایانه‌ای https://eitaa.com/modaber_net 🔰لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰 پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم با همکاری اندیشکده مستعدان برگزار می‌کند: 🟢 دوره آموزشی گفتگومحورِ «سفر در جهان علوم انسانی» با موضوع: «بررسی مسیر شکل‌گیری، روش‌شناسی و تحول علوم انسانی در غرب و چشم‌انداز تولید علوم انسانی اسلامی» 🟢 با ارائه: حجت الاسلام و المسلمین استاد میثم رستمی 🟢 زمان دوره: ✅ ۱۰ جلسه ✅ از شنبه ۱۹ آبان‌ماه ساعت ۱۸:۳۰ ✅ به صورت هفتگی (شنبه‌شب‌ها) برگزار می‌گردد 🟢 مکان: دانشگاه قم، تالار اندیشه 🟢 حضور برای عموم طلاب و دانشجویان آزاد است. اما کسانی که قصد دریافت گواهی پایان دوره از دانشگاه و اندیشکده را دارند، موظف به ثبت‌نام و حضور در تمامی جلسات دوره می‌باشند. 🔰 برای ثبت‌نام اطلاعات خواسته شده را به آیدی زیر بفرستید: @Yasinnoorahan - نام و نام خانوادگی - تحصیلات حوزوی یا دانشگاهی - سطح تحصیلات - رشته تحصیلی 🔴آخرین مهلت ثبت نام، پنجشنبه ۱۷ آبان ماه 🔰لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰 اندیشکده مستعدان با همکاری پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم برگزار می‌کند 🟢 دوره آموزشی گفتگومحورِ «سفر در جهان علوم انسانی» با موضوع: «بررسی مسیر شکل‌گیری، روش‌شناسی و تحول علوم انسانی در غرب و چشم‌انداز تولید علوم انسانی اسلامی» 🟢 با ارائه: حجت الاسلام و المسلمین استاد میثم رستمی 🟢 زمان دوره: ✅ ۱۰ جلسه ✅ از شنبه ۱۹ آبان‌ماه ساعت ۱۸:۳۰ ✅ به صورت هفتگی (شنبه‌شب‌ها) برگزار می‌گردد 🟢 مکان: دانشگاه قم، تالار اندیشه 🟢 حضور برای عموم طلاب و دانشجویان آزاد است. اما کسانی که قصد دریافت گواهی پایان دوره از دانشگاه و اندیشکده را دارند، موظف به ثبت‌نام و حضور در تمامی جلسات دوره می‌باشند. 🔰 برای ثبت‌نام اطلاعات خواسته شده را به آیدی زیر بفرستید: @Yasinnoorahan - نام و نام خانوادگی - تحصیلات حوزوی یا دانشگاهی - سطح تحصیلات - رشته تحصیلی 🔴آخرین مهلت ثبت نام، پنجشنبه ۱۷ آبان ماه 🔰لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
3.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شجاعت خبرنگار العالم و ترس خبرنگاران اینترنشنال 👆این ویدئو توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی منتشر و مورد توجه قرار گرفته است. 🔰لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
هدایت شده از مهدی دهبان
تعویض اسم گناه... حجةالاسلام مهدی دهبان یکی از حربه های شیطانی برای آلوده کردن جامعه ایمانی به انواع گناهان و فسق و فجور تعویض اسم گناه به اسامی دیگر یا حتی علمی سازی گناه است! مثال تا پیش از این نگاه شهوت آلود مرد یا زن را بد می دانستند نامش "هیزی" بود، اما سالهای اخیر تغییر نام پیدا کرد به "کراش" بصورت علنی و راحت حتی چهره های معروف (سلبریتی ها) کثافتکاری های خودشان را به اسم کراش بیان می کنند! علمی سازی گناه چیست؟ یعنی به شما ثابت می کنند رابطه دوست دختری و دوست پسری طبق آمارِ علمی بسیار مفید است! اولا باعث رشد اجتماعی می شود، و ثانیا باعث شناخت آنها از هم می گردد. کم کم این مطرح می شود دختر و پسری که در این سنین رابطه با جنس مخالف ندارد دارای اختلال رفتاری و روانی است..! گاهی این سخنان از حلقوم کسانی شنیده می شود که دنبال رأی این سنین هستند با بیان این مطالبِ سیاه می خواهند رأی آنها را بگیرند...! یعنی شما به شهوتتان برسید من هم به قدرتم! علمی سازی گناه یعنی اگر مخالفت کنی تو یک آدم دور از تمدن یک فرد جاهل و بیسواد هستی تو یک موجود مقاوم دربرابر یافته های دقیق علمی هستی! در برابر علمی جلوه دادن گناهان مقاومت کنید، آبروها دست خداست! @dehban_ir
اندیشکده مستعدان
مرکز دانش بازی‌های رایانه‌ای با همکاری اندیشکده مستعدان برگزار می‌کند: 📣 دومین دوره جامع موضوع‌شناس
💠 قسمتی از مصاحبه‌ حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمود عبداللهی، کارشناس میز پژوهشی فقه بازی‌های رایانه‌ای: ❓هدف از برگزاری این دوره چیست؟ 🔅دوره جامع موضوع شناسی بازی‌های به آموزش ابعاد مختلف بازی‌های رایانه‌ای، روش نقد و تحلیل بازی، روش موضوع شناسی موضوعات مستحدثه و نظام مسائل بازی‌های رایانه‌ای در عرصه‌های فقه، تربیت و حکمت می‌پردازد. و در نهایت در قالب کارگاهی، یک بازی‌ رایانه‌ای که دارای ابعاد مختلفی است را موضوع بحث و تحلیل مخاطبین دوره قرار می‌گیرد تا مخاطبین دوره، یافته های خود را بر یک نمونه‌ی عینی تطبیق داده و یافته‌های خود را در معرض نقد و بررسی سایر شرکت کنندگان دوره قرار دهند. ❓آیا حضور در این دوره برای همه آزاد است یا نیاز به ثبت نام دارد؟ تا کی مهلت ثبت نام است؟ 🔹امکان حضور در دوره برای کلیه برادر حوزه های علمیه قم و تهران که در دروس خارج (سطح ۲ و ۳) اشتغال به تحصیل دارند، وجود دارد. 🌐مطالعه مشروح مصاحبه 💢آخرین مهلت ثبت نام در دوره ۱۵ آبان ماه است. 💠لینک ثبت نام تهران: https://irangdi.ir/-courses/courseid/480 💠لینک ثبت نام قم: https://irangdi.ir/-courses/courseid/479 🔰لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3نمممتخ