هدایت شده از KHAMENEI.IR
23.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📒 رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار نخبگان: مهمترین وظیفه نخبگان ایجاد یک خیزش و نهضت جدید علمی است. ۱۴۰۳/۷/۱۱
💻 Farsi.Khamenei.ir
📒 رهبر انقلاب: به یک خیزش و نهضت جدید علمی نیاز داریم / جهاد عمده نخبگان حرکت و خیزش و پیدا کردن تفوق علمی بر رقیبان و بدخواهان و دشمنان است.
✏️ البته دانشگاهها مسئولند، مراکز علمی گوناگون، پژوهشکدهها و امثال اینها همه مسئولند لکن عامل اصلی، فرد نخبه است. دنبال خیزش علمی باشید و این جهاد شماست. البته من جلوی انواع دیگر جهاد شما را نمیگیرم؛ مثل جهاد مالی و امثال اینها، جهاد تبیینی، لکن جهاد عمدهی شما نخبگان عبارت است از همین حرکت علمی و خیزش جدید علمی و پیدا کردن تفوق علمی بر رقیبان و بدخواهان. ما باید تفوق علمی داشته باشیم، ما دشمن داریم. ۱۴۰۳/۷/۱۱
🖼 #بسته_خبری | #تیتر_یک
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امام خمینی رحمه الله:
ما گفته ایم مکرر، اسرائیل به قدس اکتفا نخواهد کرد!
اگر مهلت داده شود همه دول اسلامی در خطر است ...
#انسانیت
#اسلام
#لبنان
#سید_حسن_نصرالله
#غزه
#مرگ_بر_اسرائیل
#وعده_صادق
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰نمایی دیگر از «نزدیک قلهایم»
📝به قلم مدیر اندیشکده مستعدان: حجت الاسلام و المسلمین #رستمی
⬅️ پس از فرمایش رهبری حکیم مبنی بر آن که ایران اسلامی «به قلهها نزدیک شده است و نباید خسته شویم» تحلیلها و نظرات متنوع از طیفهای گوناگون ارائه شد. اکنون اما میخواهم از زاویهای دیگر به این سخن نظاره کنم.
⬅️ اکنون که ایرانِ سربلند، در اوج اقتدار، موشکهای خشمش را به قلب دشمن نشانه رفته است و در کمتر از چشم بر هم زدنی، شکوه خیالی دشمن در هم میشکند و فریاد استکبار را در گلو خفه میکند.
⬅️ و اکنون که رهبر فرزانهمان، چون #کوهی_استوار در برابر طوفانها ایستاده است. حضورش در میان مردم، همچون باران رحمت بر دلها امنیت میبارد و به دشمنان میفهماند که ایران، در بزنگاه جنگ، طعمهی آنان نخواهد شد.
⬅️ و اکنون که بار دیگر شجاعت ایران در منطقه تابید و جانهای مسلمانان و آزادیخواهان را روشن کرد و افسوسِ مسلمانان را کمی التیام بخشید؛ افسوس از اینکه سردمدارانشان به جای دمیدن در شعله این نور، به خاموش کردن آن پرداختند. به راستی، عجب است که به جای حمایت از مظلوم، به تعقیب موشکهای حقطلبی مشغولند!
⬅️ و اکنون که همه دانستند که چرا ایران چنین محبوب مردم منطقه و دشمنانش چنین منفورند.
⬅️ اکنون این تفسیر بهتر فهم میشود:
بیایید لختی بیندیشیم: زمانی را تصور کنیم که سایهی بیگانگان از این منطقه برداشته شود. آنگاه به این پرسش بزرگ پاسخ دهیم: پس از خروج آنان، چه کشوری میداندار منطقه خواهد بود و توان ایجاد امنیت در پیرامون خود را خواهد داشت؟ کدام کشور منطقه جرأت آن را خواهد داشت که ایران سربلند و محور مقاومت را به چالش بکشد؟ و کدامین فرهنگ، مشعل هدایت ملتهای منطقه را در دست خواهد گرفت و اقتصاد خود را به سوی افقهای روشنتر رهنمون خواهد ساخت؟
پاسخ این پرسش روشن و آشکار است: ایران عزیز و مقتدر، با فرهنگ غنی و تاریخی، با مردمی آگاه و مقاوم، و با اقتصادی رو به رشد، به عنوان قدرت بلامنازع منطقه خواهد درخشید. البته قدرتی که با همسایگان برادری پیشه خواهد کرد و آنان را به امنیتی پایدار از درون رهنمون خواهد ساخت.
⬅️ حال به مساله اصلی برگردیم. از این نما نیز روشن است که ما به قله نزدیک شدهایم، و تنها چند گام تا فتح آن باقی مانده است: رهایی از سلطه آمریکا و اخراج او از منطقه.
شاید در گذشته، در ذهن بسیاری از مردم منطقه سخن از اخراج آمریکا، همچون رویایی دستنیافتنی مینمود، اما امروز با گسترش روزافزون محور مقاومت و محبوبیت آنها و نفرتی که در دل ملتهای منطقه نسبت به رژیم صهیونیستی و حامی آن، یعنی آمریکای جنایتکار، ریشه دوانده است، این آرمان به حقیقتی نزدیک و دستیافتنی تبدیل شده است."
⬅️ بنابراین زمان، زمان خستگی و یأس نیست. تنها مردمانِ وطنند که حتی اگر رنج فراوان دیده باشند، به خاک و وطن خود عشق میورزند و هرگز حاضر به ترک آشیانهشان نخواهند شد. اما بیگانگان هرگز ریشه در وطن ما نمیدوانند و به نخستین بهانه، دیار غربت خود را ترک میکنند. امروز، این منطقه برای آمریکا به زندانگاهی ناخوشآیند بدل شده است که خواهان رفتن است و از ماندن کلافه است؛ همانطور که فلسطین برای صهیونیستها، هرگز وطن نخواهد شد و روزی آن را ترک خواهند کرد."
ما به قله نزدیک شدهایم. خستگی نباید کرد.
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰فقه سنتی و پویا درحوزه های علمیه
✍جناب آقای سیدرضا غضنفری
امروزه در گام دوم انقلاب اسلامی دوگانه ای در فضای علمی حوزه های علمیه مطرح میشود که خوانش های متفاوت از آن اساس رویکرد طلاب و برونداد آموزشی و تربیتی حوزه های علمیه را دست خوش تغییر کرده است . از حیاتی ترین پرسش ها در دنیای متجدد کنونی پاسخ به سوال از ظرفیت فقه و فقاهت سنتی حوزه به نیازهای جدید دنیای مدرن است. سه دسته مواجهه ی کلی با این سوال بنیادین در این مقوله وجود دارد.
⬅️برخی فقه سنتی را فاقد ظرفیت برای حل مسائل دنیای مدرن میدانند و آنرا یک علم کهنه میپندارند که فقط در حیطه ی محدودی از ارتباط انسان دیندار با خدا توانایی برونداد دارد ،این دسته از فقها رویکرد منفعلانه نسبت به مسائل دنیای پیرامون دارند که منجر به انزوای فقیه و رنگ باختن دین از جامعه خواهد شد .
⬅️عده ای همین فقه سنتی را با همین اسلوب کنونی برای حل مسائل دنیای مدرن کافی میدانند و قائل به وجود پاسخ برای تمامی پرسش های ممکن در زندگی در فقه سنتی شیعه هستند. دسته سوم فقه سنتی را لازم ، ولی کافی نمیدانند و قائل به ایجاد تغییر در بخشی از روش حل مسائل فقهی یا فهم از مطالب فقهی هستند.
⬅️دسته سوم خود دارای خوانش های متعددی هستند که اجمالا به پنج دسته تقسیم میشود:
1-فقه مضاف
2-فقه نظام
3-فقه معاصر
4-فقه مقاصد
5-فقه فعال و منظوم
تغییرات زمان و مکان در سبک زندگی و همچنین رسوخ تجدد در تمامی لایه های زیستِ انسانِ مدرن منجر به تکاپوی علمای حوزه جهت برون رفت از وضعیت کنونی شده است . این تکاپو ها تحت تاثیر دانشگاه و نهاد های اقماری حوزه میتواند منجر به از بین رفتن فقه شیعه و خارج شدن ریل حوزه از معارف بنیادین شیعه شود؛ این مهم ما را به دقت نظر ،تحقیق،تفحص و کنکاش جدی در این زمینه وامیدارد. از طرفی باتوجه به دنیای پیچیده کنونی نمیتوان با رویکرد سنتی حوزه از پس این دعوای تمدنی برآمد و حقیقتا نیاز به تامل جدی برای احیای ظرفیت فقاهت و فقه در اداره زندگی داریم تا زمینه اتهام ناکارآمدی فقه و حکومت اسلامی برآمده از آن را دفع کنیم. و اصولا «حكومت در نظر مجتهد واقعى فلسفه عملى تمامى فقه در تمامى زواياى زندگى بشريت است، حكومت نشان دهنده جنبه عملى فقه در برخورد با تمامى معضلات اجتماعى و سياسى و نظامى و فرهنگى است، فقه، تئورى واقعى و كامل اداره انسان از گهواره تا گور است» .
در نگاشته ها ی بعدی نسبت این ایده ها با نگاه امامین انقلاب بررسی خواهد شد تا شاید بتوان به ایده ی سکانداران انقلاب رسید و مسیر انتخابی در حوزه ی علمیه را با فرمانده ی گام دوم انقلاب همسو نمود.
#فقه_سنتی
#فقه_پویا
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰فقه سنتی و پویا در نظر امام خمینی(ره)
✍جناب آقای سیدرضا غضنفری
#بخش_اول
در بیانات امام راحل (ره) همواره توجه ویژه ای به فقه و فقاهت شده است.
در سال های آخر دهه 60 مرزبندی بین فقه سنتی و پویا بسیار جلوه میکند و حضرت امام(ره) به صورت صریح نظر خود را در این باره بیان میفرمایند .ایشان کارآمدی فقه را در حکومت دینی تایید و تاکید میکنند و برخلاف عده ای که همواره بدنبال بحث از تاثیر زمان و مکان در اجتهاد و تغییر در شیوه فقاهت بودند ، همان فقه سنتی و اجتهاد جواهری را تخلف ناپذیر میدانند.ایشان صراحتا میفرمایند:«اين جانب معتقد به فقه سنتى و اجتهاد جواهرى هستم و تخلف از آن را جايز نمیدانم؛ اجتهاد به همان سبك صحيح است»
🌀جریان غرب زده و تجدد خواه همواره تحت تاثیر مناسباتی که دنیای مدرن برای انسان های امروزی ایجاد کرده بدنبال پس زدن علم دینی و یا اصلاح معرفت دینی میباشد. به تبع این نگاه، در علم فقه نیز زمان و مکان را عامل عبور از فقه سنتی میدانند؛ در صورتی که حضرت امام(ره) همواره نسبت به فقه سنتی و عدم جواز به عبور از آن هشدار میدهند.بر پایه ی این برداشت ، حضرت امام معتقد بودند که حوزه علمیه قم باید برای تربیت فقهای سنتی حساس باشند. ایشان خطاب به مسئولین امر هشدار میدهند که «اگرتقويت نكنيد اينها را به همان فقه كه تا كنون بوده است؛ به همان فقه سنتى، اگر فقها تحويل جامعه ندهيد، علما تحويل جامعه ندهيد، مطمئن باشيد كه نمىگذرد يك نيم قرن، الّا اينكه از اسلام هيچ اسمى ديگر نبايد باشد»
حضرت امام (ره) فقط به این مقدار اکتفا نمیکنند و پیامد های تحول در اجتهاد جواهری وفقه سنتی را بسیار خطرناکتر دانسته و به شورای مدیریت حوزه علمیه قم یاد آور میشوند که :«قضيه تحصيل هم بايد به نحوى باشد كه فقه سنتى فراموش نشود. و آن چيزى كه تا به حال اسلام را نگه داشته است، همان فقه سنتى بوده است. و همه همتها بايد مصروف اين بشود كه فقه به همان وضعى كه بوده است، محفوظ باشد. ممكن است اشخاصى بگويند كه بايد فقه تازه اى درست كرد كه اين آغاز هلاكت حوزه است و روى آن بايد دقت بشود»
عبور از فقه سنتی از نظر امام راحل (ره) که متعدد این زنگ خطر را به صدا در آورده اند عامل هلاکت حوزه میباشد.
⬅️حال این سوال مطرح میشود که چطور هم باید فقه سنتی را حفظ کرد و همچنین همواره آنرا پویا دانست؟ در نظر عده ای نمیتوان گفت فقه سنتی قابلیت پاسخ به تمام مسائل دنیای پیرامون خود را دارد و باید خط تغییر و جدید شدن فقه کهنه را پیگیری کنیم که حضرت امام صراحتا کهنه پنداری فقه را کار خناسان میدانند ،ایشان خطاب به ملت میفرمایند: «از آن جمله دست از فقه سنتى كه بيانگر مكتب رسالت و امامت است و ضامن رشد و عظمت ملتها است، چه احكام اوليه و چه ثانويه كه هر دو مكتب فقه اسلامى است، ذره اى منحرف نشوند و به وسواس خناسان معاند با حق و مذهب گوش فرا ندهند و بدانند قدمى انحرافى، مقدمه سقوط مذهب و احكام اسلامى و حكومت عدل الهى است» و همچنین در نامهای که سال 1366 به حاج احمدآقا نوشتهاند همچنان یادآور میشوند که «فرهنگ فاسد غرب و شرق اقتضا میکند كه با وسائل عظيمى كه در دست دارند در تمام ساعات روز به دروغپردازى و تهمت و افتراء بر فرهنگ الهى اسلام بتازند، و در هر فرصتى قوانين الهى جمهورى اسلامى و اصل اسلام را بكوبند و وابستگان به آن را مرتجع كهنه پرست فاقد شعور سياسى بخوانند، و قوانين اسلام را كافى براى اين زمان ندانند. به بهانه آنكه قوانينى كه هزار و چهارصد سال بر آن گذشته قدرت اداره امور را ندارد، كه دنيا نوآوردهايى دارد كه در آن اعصار نبوده و بعض اشخاص مدعى اسلام نيز اين مطلب را تكرار كرده و میکنند»
#فقه_سنتی
#فقه_پویا
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰فقه سنتی و پویا در نظر امام خمینی(ره)
✍جناب آقای سیدرضا غضنفری
#بخش_دوم
پس همانطور که از بیانات امام راحل(ره) بر می آید ایشان به هیچ وجه زیر بار کهنه پنداری فقه شیعه نمیروند .باید دانست عینک تجدد، سنت را امری متعلق به گذشته و دارای تاریخ مصرف میداند و لاجرم کسانیکه عینک تجدد بر نگاهشان نشسته فقه را از مصادیق سنت و کهنگی میدانند و عبور از آن را در دنیای مدرن لازم میشمارند. در اندیشه امام (ره) فقه کهن با فقه کهنه فرق دارد ؛ فقه کهن است ولی کهنه نیست. اما همانطور که مستحضر هستید حضرت امام بت شکن در ارائه احکام جدید فقهی و متناسب با دنیای امروز هستند و از فضای جامعه و تغییرات آن نیز مطلع میباشند و ماهیت تجدد را خوب میشناسند ؛ایشان با قاطعیت و شجاعت خود توانست حصارهای حاصل از جمود و سطحی نگری را در هم شکند؛ روح تازه ای در کالبد اجتهاد و فقاهت بدَمَد و داعیه دار اداره جامعه با فقه هستند همانطور که فرموده اند: «حكومت در نظر مجتهد واقعى فلسفه عملى تمامى فقه در تمامى زواياى زندگى بشريت است، حكومت نشان دهنده جنبه عملى فقه در برخورد با تمامى معضلات اجتماعى و سياسى و نظامى و فرهنگى است، فقه، تئورى واقعى و كامل اداره انسان از گهواره تا گور است»
این بیانات ایشان در کنار رویکرد فقهی ایشان در فهم موضوعات و تغییر حکم آنها میتوانند فقه پژوهان را به این برساند که اهمیت حفظ فقه شیعه در نگاه ایشان هیچ تنافی با پویایی فقه در نظر ایشان ندارد همانطور که خودشان نیز این مهم را صراحتا بیان کرده اند :«اما در مورد روش تحصیل و تحقیق حوزه ها، این جانب معتقد به فقه سنتی و اجتهاد جواهری هستم و تخلف از آن را جایز نمی دانم، اجتهاد به همان سبک صحیح است، ولی این بدان معنا نیست که فقه اسلام پویا نیست، زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در اجتهادند، مسأله ای که در قدیم دارای حکمی بوده است. به ظاهر همان مسأله در روابط حاکم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد یک نظام ممکن است. حکم جدیدی پیدا کند، بدان معنی که با شناخت دقیق روابط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی همان موضوع اول که از نظر ظاهر با قدیم فرقی نکرده است، واقعاً موضوع جدیدی شده است که قهراً حکم جدیدی می طلبد، مجتهد باید با مسائل زمان خود احاطه داشته باشد»
💠با تعابیر فوق به نظر میرسد پویایی فقه در نظر حضرت امام(ره) متوجه تغییر در موضوعات است و شناخت موضوعات، فهم اجتماعی و همچنین درک صحیح از نسبت حکم و موضوع میتواند پویایی فقه را حفظ کند. برای اداره جامعه با فقه نیاز به فقه جدیدی نداریم بلکه نیازمند فهم جدید از دنیای جدید هستیم که تبعا احکام را تغییر میدهد. جریان تجدد خواهِ موجود گریز تغییر زمان و مکان را عامل اصلاح معرفت دینی و فقاهت میداند اما در نظر این اندیشمند بزرگ دینی زمان و مکان دو عامل در تحول موضوع هستند و بصورت مستقیم تحولی در حکم شرعی ندارند و این موضوع حکم است که تغییر کرده و بالتبع هر موضوعی حکم خودش را دارد که البته فهم جدید از موضوعات بسیار پیچیده است و نیاز به التفاط دقیق در از دنیای مدرن دارد؛ این مهم نظر ایشان را در پویایی فقه با دسته ای که همه موضوعات نوظهور را قدیم میفهمند جدا میکند، این دسته از فقها میگویند همه پاسخ ها در فقه کنونی موجود است در صورتی که موضوعاتی نوظهور را که با ذات موضوعات گذشته تفاوت های بسیاری دارند جدید نمیفهمند و نتیجه این خواهد شد که فقیه حکمی بدون تناسب با حقیقت موضوع میدهد و ناکار آمد تلقی میشود که موجب طرد فقه و فقاهت از بستر اداره ی جامعه خواهد شد.
💢در مجموع در نظر حضرت امام خمینی(ره) فقه سنتی، کار آمدی را برای کسانیکه مسلط به فهم دنیای مدرن هستند دارد و به هیچ وجه عبور فقه از سنتی را جایز نمیدانند؛ بلکه فقه سنتی را پویا میپندارند. پس از فهم نظر امام (ره) و بررسی نظر امام خامنه ای (مدظله العالی) در این مسئله، در مراحل بعدی باید نسبت ایده ی امامین انقلاب را با ایده های موسوم به فقه نوین و پویای موجود سنجید.
#فقه_سنتی
#فقه_پویا
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰شماره هفتم دو ماهنامه #جواهر_امین حوزه علمیه آیت الله حق شناس(ره)
مطالعه نسخه pdf
https://eitaa.com/hhaghshenas/31352
📝 گزارش نشست علمی اندیشکده مستعدان با عنوان بررسی فقهی خلق نقدینگی
🖊یادداشت بررسی حکم فقهی خلق پول؛ حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی لواسانی
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰صدور انقلاب در بیانات رهبر معظم انقلاب حفظه الله
برادران و خواهران! دشمن که میگوید «انقلاب به وسیله انقلابیّون صادر میشود»، اشتباه و غلط مضاعف میکند. دوبار غلط میکنند. اشتباه اوّل آنها اینجاست که نظام جمهوری اسلامی، در صدد صادر کردن هیچ چیز نیست. نظام جمهوری اسلامی دارای حقیقتی است که همان انقلاب است. این ملت، حقیقتِ انقلاب را به وجود آورد و نظام جمهوری اسلامی، تجسّم انقلاب است. اشتباه دوم این است که تفکّر انقلاب و پیام انقلاب که پیام آزادی و بیداری است، احتیاج به صادر کردن ندارد. مگر لازم است کسی این مفاهیم را صادر کند؟! خوب؛ یک حرف و حقیقتی است که ملتها از آن بیخبرند. وقتی مواجه شدند و تجربهی موفّق جمهوری اسلامی را دیدند، قهراً درس میگیرند. لازم نیست به ملتها گفته شود که «شما هم بیایید اینطور عمل کنید.» ملتها، نظام جمهوری اسلامی، انقلاب، موفّقیتهای این ملت و عزّت ایران و اسلام را میبینند و درس میگیرند. امروز بیداری اسلامی در کشورهای گوناگون و بیداری روح معنویّت در سرتاسر جهان، مرهون انقلاب اسلامی است.
۱۳۷۴/۰۳/۱۴
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
18.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️صحبت های شنیدنی عطاءالله مهاجرانی درباره حماس و حزب الله با مشاهدات میدانی از بیروت
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰نخستین گام را محکم بردار!
✍ به قلم حجت الاسلام و المسلمین مزینانی
پیش از ورود به اقیانوس علوم انسانی و قلم زدن پیرامون کلان مقوله های تربیت، سیاست، فرهنگ و... ناچاریم از گلوگاه شناخت ابعاد وجودی انسان بگذریم.
⬅️مکتبی که انسان را تنها در لایه مادی تعریف کرده و مرگ را پایان موجودیت انسان می داند ناگزیر است قله سعادت را امری دنیوی و مرتبط با جسم_یا نهایتا روانی که تقریری مادی دارد_ ترسیم نماید لکن پذیرش عقلانی، شهودی یا وحیانی ابعاد فرامادی برای بشر، تمام معادلات را بر هم خواهد زد.
💠لذاست که بن مایه تمام مباحث علوم انسانی بازگشت به یک پرسش دارد: حقیقت انسان چیست؟
این پرسش که عمری به درازای تراث مکتوب بشریت دارد پاسخ های فراوانی به خود دیده است لکن در این نوشتار به یکی از کوتاه ترین و متقن ترین براهین عقلی که مورد استناد بزرگترین فلاسفه اسلامی بوده پرداخته می شود و آن توجه به ویژگی مفاهیم کلی(قابل صدق بر کثیرین) می باشد.
شکی نیست که آدمی برخی از مفاهیم کلی را ادراک می کند از جمله مفهوم مثلث یا انسان که قابل تطبیق بر هر مثلث یا انسانی است. از سویی ویژگی موجودات مادی، تشخص است لذا نمی توان تحقق آن مدرکات کلی را در ظرف عالم ماده پذیرفت. بنابراین باید قائل به بعدی تجردی برای انسان شویم که این مفاهیم در آن وعاء (ظرف) محقق می گردد.
بدین شکل نخستین گام جهت پایه ریزی ساختمان علوم انسانی (اثبات بعد تجردی برای انسان) با استدلالی مستحکم و جهان شمول برداشته شد.
#مبانی_حکمی_تربیت_اسلامی
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🔰آشنایی با علم حقوق
✍به قلم حجت الاسلام و المسلمین #ملکی
1️⃣ یادداشت اول: آشنایی اجمالی با حقوق
🔹رفتارهای اختیاری انسان، به دو دسته «فردی» و «اجتماعی» تقسیم میشود. رفتارهای اجتماعی، افعالی است که فقط در ظرف جامعه و ارتباط با دیگران قابل تحقق هستند؛ مانند ازدواج و ایثار. به بیان دیگر رفتارهای اجتماعی، افعالی است که اگر انسان تنها باشد و با هیچ کس ارتباط نداشته باشد، قابل تحقق نیست.
🔹پدیده های اجتماعی، از دو جنبه «هستی شناسی» و «ارزشی» قابل بررسی هستند. علومی مانند جامعه شناسی و تاریخ، به بررسی این پدیده ها از حیث هستی شناسی و علومی مانند اخلاق (1) و حقوق، به بررسی این پدیده ها از حیث ارزشی میپردازند.
🔹تفاوت علم اخلاق و علم حقوق، در این است که علم اخلاق، افعال را از حیث تاثیر آنها در سعادت و کمال انسان ارزشگذاری میکند، ولی علم حقوق، ارزش رفتارهای اجتماعی انسان را از حیث برقراری نظم و عدالت بررسی میکند.
🔹موضوع علم حقوق «قوانین و مقررات حاکم بر جامعه» و هدف آن «برقراری نظم و عدالت در جامعه» است تا انسان بتواند در سایه این نظم و عدالت، به کمال خود دست یابد.
📚پاورقی:
1. البته موضوع علم اخلاق، اختصاصی به رفتارهای اجتماعی ندارد و شامل رفتارهای فردی نیز میشود.
#حقوق
#فقه_تقنین
📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3