eitaa logo
موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
458 دنبال‌کننده
488 عکس
121 ویدیو
251 فایل
موسسه و مرکز تخصصی تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی ایتا: @mtamhid ادمین: @mtamhid1 تلفن موسسه: 02532920244 ایمیل: @yahoo.com" rel="nofollow" target="_blank">hamgambavahy@yahoo.com سایت موسسه: tamhid.net
مشاهده در ایتا
دانلود
یا بودن سوره سوره ماعون که به مناسبت آیة اول، با نام‌هایی چون "أرایت"، "أرایت الذی"، "الدین" و "التکذیب" و به مناسبت آیة دوم به "الیتیم" و به مناسبت آیة آخر، سورة "ماعون" نامیده شده است، در تمام روایات گزارش دهنده ترتیب نزول سوره ها اعم از آنها که در جدول‌های مسند، غیر مسند و ترکیبی در مقدمه جلد اول تفسیر همگام با وحی جمع آوری شده اند، سورةی ماعون در ردیف هفدهم پس از سورة تکاثر و پیش از سورۀ کافرون قرار دارد. اکثر مفسران و دانشمندان علوم قرآن این سوره را مکی دانسته‌اند. اما برخی از آنان در مکی بودن تمام سوره یا حداقل آیات سوم به بعد تردید دارند و آن را مدنی می‌دانند.[1] با هم بحث استاد در مقدمه تفسیر این سوره در جلد اول تفسیر همگام با وحی در ویراست جدید را پی می گیریم و نظر دقیق استاد را با هم می خوانیم: آنچه باعث تردید زمان نزول سوره شده است، آیات "فَوَیلٌ لِلْمُصَلِّین" تا آخر سوره است. تهدید نمازگزاران در آغاز نزول قرآن در مکه، و هنگامی که هنوز جمعیتی عابد و نماز گزار شکل نگرفته و حکم وجوب نماز برای عموم مردم صادر نشده، موجب این تردیدهاست. اینکه این تهدید در مکه بوده، یا در مدینه اتفاق افتاده است، نیز محل گفتگو است. برخی هشدارها به مؤمنان در مکه http://hamgambavahy.blog.ir/1398/06/01/11111111a https://eitaa.com/mtamhid
ان شاء الله بنای دوستان گروه علمی تفسیر مؤسسه تمهید، حمایت از مهارت آموزی عزیزان طلبه، و دانشجویان علاقه مند به تفسیر قرآن و کارهای پژوهشی و تبلیغی مربوط به ترویج قرآن است و ان شاء الله در موضوع مهارت بیان تفسیر به تدریج مطالب گذاشته خواهد شد. طلاب و اساتیدی که در کارگاه های مهارت بیان تفسیر موسسه تمهید یا حوزه خواهران شرکت کرده اند، خصوصا اساتید محترم در شهرستان ها، ان شاء الله مباحث را با دقت بیشتری دنبال نمایند. علاقه مندان در منوی طبقه بندی موضوعات در سمت چپ بلاگ hamgambavahy.blog.ir ، مطالب را به تفکیک مباحث پیگیری نمایندی یا به این لینک بروند. ( http://yon.ir/FABcY )
امروز به حمد الله با حضور استاد بهجت پور از جزوه آموزشی قرائت و تفسیر ورودی های جدید حوزه خواهران که باید در ترم اول، توسط اساتید محترمی که از برخی استان ها در کانال تشریف دارند، تدریس شود، رو نمایی شد. این جزوه بر اساس روش اقراء پیامبر ص طراحی و اهداف تربیتی و آموزشی مناسبی را پیگیری می کند که بعدها نسبت به آن بیشتر خواهم گفت
شأن نزول سوره فلق و ناس و نقد آن در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی: برگرفته شده از hamgambavahy.blog.ir جمهور مفسران اهل سنت بر اساس روایاتی از عایشه و ابن عباس-با اختلاف در متن روایات-، نزول این سوره را مربوط به سحر پیامبر اکرم توسط لبید‌بن‌أعصم یهودی-یا دختران او و یا مردی از یهود- دانسته‌اند که آن را در چاه بنی‌زریق به نام «دروان»-و در برخی نقل ها «ذروان» یا «ذی أروان» - انداخته بود و موجب بیماری رسول خدا شد، تا این‎که در خواب، دو فرشته بر پیامبر6 حاضر شدند، یکی بالای سر و دیگری پیش پای حضرت نشستند و ایشان را از محل سحر باخبر ساختند. حضرت بیدار شدند و اصحاب خود- علی 7، زبیر و عمار- را در پی آن فرستادند. آن‌ها طبق خبری که فرشته‌ها دادند، آب چاه را کشیدند، سنگ ته چاه را بلند کرده و بسته‌ای از زیر آن بیرون آوردند که درون آن شانه سری بود که در دو دانه از دندانه‌های آن شانه، یازده گره بود که با سوزن دوخته شده بود؛ پس این دو سوره نازل شد و هر آیه‎ای که قرائت می‌شد، یکی از این گره‌ها باز می‌شد و پیامبر اکرم6 در خود احساس سبکی و عافیت می‌کردند و چون سوره‌ها به اتمام رسید، همه گره‌ها باز شد و پیامبر6 سلامتی کامل خود را به دست آوردند، سپس جبرئیل خطاب به پیامبر6 فرمود: به نام خدا تو را از شر هر چیزی که آزارت دهد، همچون حسد و چشم‌زخم، حفظ می‌کنیم و خدا تو را شفا بخشد.[1] هرچند برخی از این مفسران توجیهاتی برای امکان چنین سحری در پیامبر آورده‌‌اند[2]؛ اما برخی مفسران شیعه این نوع روایات را مردود و باطل دانسته‌اند و گفته‌اند شاید تنها بتوان چنین توجیه کرد که ادامه مطلب در http://hamgambavahy.blog.ir/post/157 https://eitaa.com/mtamhid
منابع شناسه و توصیف سوره های کار گروهی کارگاه های مهارت بیان تفسیر اساتید حوزه 👇👇👇👇👇👇👇
منابع تفسیر سوره هادر کار گروهی 👇👇👇👇👇
نمونه ای مناسب از رفع ابهامات عارضی در آیه 4 سوره فلق و من شر النفاثات فی العقد برگرفته شده از hamgambavahy.blog.ir این آیه، بیان یکی دیگر از موانع گسترش دعوت اسلام و جریان سازی پیامبر 6 بر علیه کفر است. (بیان مقصود آیه) دلیل تکرار «من شرّ» در آیات، تأکید بر استعاذه و امید اجابت است. «ال» در «النفاثات» برای جنس و از نظر مصداق، اشخاص متعددی را شامل می شود. «نَفَّاثَات‌» بیرون‌ریختن مقدار کمی از آب دهان در هنگام دمیدن می باشد. البته این واژه در معنای دمیدن معنوی که به معنی الهام و تلقین است، به‌ کار می‌رود. از رسول‌خدا نقل شده است که درباره‌ی وحی فرمودند: «اَلَا وَ اِنَّ الرُّوحَ الْاَمِین نَفَثَ فِی رُوْعِی[1]؛ آگاه باشید که روح الأمین یعنی جبرئیل در قلب من دمید» که مراد دمیدن معنوی است. «عُقَد» گره‌ها. این کلمه از «عَقْد» به معنی بستن و گره‎زدن گرفته شده است. در مصداق «نفاثات فی العقد» به معنی دمندگان در گره‎ها، میان مفسران گفتگو شده است و برخی [2] توهم کرده‌اند که مراد آیه، ادامه در: 👇👇👇👇👇 http://hamgambavahy.blog.ir/post/158 https://eitaa.com/mtamhid
🔻 کنار آمدن با دشمنان مخالف سنت قرآنی است 🔸 حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور مدیر حوزه های علمیه خواهران در مراسم آغاز سال تحصیلی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه که پیش از ظهر امروز برگزار شد، وظیفه طلاب را حرکت در مسیر انبیاء دانست و اظهار داشت: چشم به باطن هستی باز کردن و آن رادر محاسبات زندگی وارد کردن و ایجاد حس تأثیر اصلی بلکه مستقل و بلکه اساسی به خدا دادن در زندگی کار بزرگ انبیاء و کار بزرگ من و شما است. 🔸 وی تصریح کرد: گروهی تصور می‌ کنند باید تنش زدایی کنند، می‌ گویند باید رابطه ها را درست کرد، باید با دشمن دست داد، کوتاه آمد، باید نگرانی های دشمن را حل کرد تا به توافق رسید و در نتیجه آرامش کشور را محصول آرام سازی و خاموش سازی جریان دشمن می‌ دانند. 🔸 مدیر حوزه های علمیه خواهران کنار آمدن با دشمنان را مخالف سنت قرآنی دانست و گفت: مدل اهل بیتی و قرآنی این است که محکم در برابر ظالمان بایستید، به مظلومان کمک کنید و به توان خودتان تمسک کنید و بدانید که دشمن روز به روز باید متراکم تر بشود و جمعیتش بیشتر شود و شما باید در این دوره مقاومت کنید. 🔸 وی عنوان کرد: رساندن مردم به این نقطه اولا مقاومت خود شما و ثانیا به صبور سازی مردم بستگی دارد و این کار یعنی مستحکم تر کردن مردم و یاری کردن رهبری عزیزمان برعهده شما است، ما در حوزه علمیه جمع شده ایم که همه این امور را با هم انجام بدهیم و اگر این کار را بکنیم و مردم را بر صراط مستقیم پایدار نگاه داریم دستیابی به اهداف نیز نزدیک می‌ شود. ➕ متن کامل خبر: http://kowsarnews.ir/news/view/81454 @kowsarnews
در سوره به قلم استاد در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی به زودی 👇👇👇👇 از مجموعه آیات و سور گذشته معلوم می‎شود که قرآن در مطرح ساختن مسأله‌ی توحید، روش ویژه‎ای را تعقیب نموده است. این روش بر پایه نگاه قرآن به تربیت توحیدی استوار است. قرآن از خدا سخن نگفت، تنها برای اینکه مردم به معرفت الله برسند، بلکه از خدا سخن گفته تا مردم بر پایه معرفت، بندگی کنند و سراسر زندگی خود را متناسب با این اندیشه، سامان دهند: « صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ»؛ « رنگ (و نگار) خداوند را (بگزینید) و خوش‏رنگ (و نگار)تر از خداوند کیست؟ و ما پرستندگان اوییم.» (بقره 87/ 138) از این رو طرح مسأله معرفت در لابه لای آیات و مناسبت هایی که واکنش های بندگی باید بروز کند، مطرح می شود، و چنانکه در سیر نزول مشاهده کردید مباحث توحید ذات و صفات را متأخر از مباحث توحید افعالی و توحید عملی قرار داد تا مخاطبان رابطه خود با جهان غیب را از نقطه ای آغاز کنند که واکنش های رفتاری مثل تسلیم و تقوا و عبادت و خشیت و امثال آن را به دنبال داشته باشد. سپس چنان که مشاهده می کنید به تدریج و از سوره کافرون تاکنون تصویر ذات و صفات باری تعالی را روشن تر و شفاف تر می سازد و به دفع پیرایه های احتمالی در این باره می پردازد. قرآن در آغازنزول و از سوره علق بر صفت های آفریدگاری و ربوبیت تکوینی توجه می دهد و آن ها را پایه ارتباط مردم با جهان معنا و درک ربوبیت تشریعی قرار می دهد و اضطرار و فقر انسان را به پروردگار ثابت کرده، ایشان را به تسلیم شدن و ترک سرکشی در مقابل فرامین ربوبی فرا می خواند. ( ن. ک. به ترتیب : سوره های علق، قلم، مزمل، مدثر) پس از آن به بیان ارتباط صحیح و شایسته‌ی انسان با پروردگار ‎پرداخت، نظیر سوره‌ی حمد، و در گامی دیگر، نقش این رابطه را در پذیرش قرآن به عنوان کلام الهی که انسان را به استقامت شخصیت می رساند: (ر. ک. سوره تکویر نزول 7) و نقش همراهی ادامه در 👇👇👇👇👇 http://hamgambavahy.blog.ir/post/159 https://eitaa.com/mtamhid
🔻پیامبر اکرم (ص): خِيارُكُم أحاسِنُكُم أخلاقا ، الَّذينَ يَألَفونَ ويُؤلَفونَ. 🔹 بهترين هاى شما ، خوش اخلاق ترين هاى شما هستند ؛ آنان كه با ديگران ، و ديگران با آنان ، الفت مى گيرند . 📚 تحف العقول : ص ٤٥ https://eitaa.com/mtamhid
کانال اطلاع رسانی موسسه تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی ایتا: @mtamhid ادمین: @mtamhid1 تلفن موسسه: 02532920244 همراه: 09352591957 ایمیل: m.tamhid@chmail.ir سایت: hamgambavahy.blog.ir قم، انتهای زنبیل آباد، خ اباالفضل، ک 2، دانش 6 پ 29
💢فراخوان مطالعه علمی پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب و پرسش سال حوزه اعلام شد 📌معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه، از همه فضلا، فرهیختگان، اساتید، پژوهشگران و طلاب جوان برای انجام مطالعات علمی، درباره «بیانیه گام دوم انقلاب» و پاسخ به پرسش سال حوزه‌، دعوت کرد. 🔹پاسخ علمی، مستند و محققانه به این پرسش و تدوین ایده‌ها و نظریات در قالب کتاب، مقاله و رساله علمی یا تبیین همه جانبه آن در نشست‌های تخصصی و کرسی‌های ایده‌پردازی، ضمن اجابت دعوت رهبر معظم انقلاب، می‌تواند راه آینده علم و پژوهش در حوزه را ترسیم کند و در برنامه‌ریزی‌های آتی استفاده شود. 🔹نحوه ارسال آثار، مراجعه به سایت معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه و انتخاب گزینه پرسش سال حوزه خواهد بود. 🔹علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس جمکران، ساختمان مرکز مدیریت حوزه، طبقه همکف، معاونت پژوهش، دبیرخانه پرسش سال حوزه مراجعه کنند. همچنین مهلت ارسال آثار تا 28 اسفندماه 98 اعلام شده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/8z7ab ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🆔 https://eitaa.com/mtamhid