eitaa logo
موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
447 دنبال‌کننده
485 عکس
121 ویدیو
251 فایل
موسسه و مرکز تخصصی تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی ایتا: @mtamhid ادمین: @mtamhid1 تلفن موسسه: 02532920244 ایمیل: @yahoo.com" rel="nofollow" target="_blank">hamgambavahy@yahoo.com سایت موسسه: tamhid.net
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 توصیه پیامبراکرم(ص) به جابربن عبدالله انصاری در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان 🌸 شيخ صدوق از جابر بن عبد اللّه انصارى روايت كرده است كه در جمعه آخر ماه رمضان خدمت رسول خدا(ص) رسيدم، چون نظر آن حضرت بر من افتاد، فرمود: اى جابر اين آخرين جمعه از ماه رمضان است، پس آن را وداع كن و بگو: 🌷 اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوما وَ لا تَجْعَلْنِي مَحْرُوما؛ خدايا اين ماه را آخرين روزه ما در ماه رمضان قرار مده، اگر قرار داده اى پس مرا رحمت شده بدار، نه محروم از رحمت. در ادامه حضرت به جابر فرمودند: هر کس این دعا را بخواند خداوند دو چیز را به او کرم می‌فرماید یا به او عمر می دهد که ماه رمضان سال بعد را درک کند یا این که او را مورد غفران و رحمت خود قرار می‌دهد. متن روایت: 🌹 ......عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِیِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فِی آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَمَّا بَصُرَ بِی قَالَ لِی یَا جَابِرُ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَوَدِّعْهُ وَ قُلِ: اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِیَامِنَا إِیَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِی مَحْرُوماً. فَإِنَّهُ مَنْ قَالَ ذَلِکَ ظَفِرَ بِإِحْدَى الْحُسْنَیَیْنِ إِمَّا بِبُلُوغِ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ إِمَّا بِغُفْرَانِ اللَّهِ وَ رَحْمَتِهِ 📗 فضائل الأشهر الثلاثة، الشيخ الصدوق، ص ۱۳۹ و اقبال الاعمال، ص ۲۴۳
990302_سخنرانی تلوزیونی به‌مناسبت روزجهانی قدس.mp3
9.04M
🎙بشنوید | صوت کامل سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت روز جهانی قدس. ۹۹/۳/۲ ☑️ @Khamenei_ir
هدایت شده از آینده روشن؛ تفسیر سوره قصص
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒 نهمین جلسه بیان تفسیر سوره قصص با حضور استاد خانلو از اساتید موسسه تمهید قم ⏰ ۸ دقیقه 🔷 بیان تفصیلی پایان بخش دوم سوره 🌺 با ما همراه باشید https://eitaa.com/joinchat/1450573873C10080e6de5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نقش رهبر انقلاب در مدیریت بحران کرونا 🔺نمکی، وزیر بهداشت: از خدا خواسته‌ام تا زنده هستم سایه بلند مقام معظم رهبری را از سر من کم نکند.
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ مِنْ أَلِيفٍ آنَسَ مُقْبِلاً فَسَرَّ وَ أَوْحَشَ مُنْقَضِياً فَمَضَ‏ بدرود اى همدم ما كه چون بيايى، شادمانى و آرامش بر دل ما آرى و چون بروى، رفتنت وحشت خيز است و تألم افزاى. اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ مِنْ مُجَاوِرٍ رَقَّتْ فِيهِ الْقُلُوبُ وَ قَلَّتْ فِيهِ الذُّنُوبُ‏ بدرود اى همسايه‏ اى كه تا با ما بودى، دلهاى ما را رقت بود و گناهان ما را نقصان. 🕯 التماس دعا
هدایت شده از (حریم عفاف) سیر فرهنگ سازی پاکدامنی در قرآن
جلسه 27.mp3
11.77M
📙برگزاری بیست و هفتمین جلسه از کارگاه مجازی مهندسی فرهنگی پاکدامنی در قرآن کریم (طرح عبادالرحمان ) ✅با حضور استاد صافی از اساتید موسسه تمهید قم . ⏰ مدت زمان فایل:32:41 ⏹ وهفتم 🔶 موضوع:تحلیل فرایندی گام چهارم از فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن کریم بر اساس آیات 30الی31 سوره مبارکه نور 🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹 🔰با ما همراه باشید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1743650864Ce6d50007d8
هدایت شده از (حریم عفاف) سیر فرهنگ سازی پاکدامنی در قرآن
روش فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن 27.docx
19.1K
📙برگزاری بیست و هفتمین جلسه از کارگاه مجازی مهندسی فرهنگی پاکدامنی در قرآن کریم (طرح عبادالرحمان ) ✅با حضور استاد صافی از اساتید موسسه تمهید قم . خلاصه نگاشت استاد از بحث به صورت فایل ورد برای عکس نوشته و ... ⏹ وهفتم 🔶 موضوع:تحلیل فرایندی گام چهارم از فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن کریم بر اساس آیات 30الی31 سوره مبارکه نور 🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹 🔰با ما همراه باشید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1743650864Ce6d50007d8
استاد بهجت پور در ذیل نکات روش شناختی سوره قلم در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی پیرامون آیات استثنایی سوره ها: 👇👇👇 یکی از چالش‎های مهم در فهم انسجام و سازواری قرآن، آیات استثنایی است. نمونه‎ی آن در این سوره ادعا شده بود. ادعای وجود آیات استثنایی از منطق و برهان قوی برخوردار نیست. عمده مشکل دراین‎باره، به تصور نادرست اشخاص از قرآن بر می‎گردد؛ آن‎ها از قرآن نظمی مشابه کتب تألیفی و مکتوبات علمی انتظار دارند و یا این متن را در عداد کتب آموزشی ارزیابی کرده‎اند، حال‎آن‎که قرآن، نگارش متنی شفاهی است که با رویکرد تربیت عملی و میدانی مخاطبان اولیه، نازل شده و مطالب جاودانه‎ی خود را در لابه‎لای گفت‎وگو با مخاطبان اولیه جا داده است. قرآن با این زوایه‎ی دید، انسجام یافته، و هیچ‎گاه دچار بریدگی و شکستگی مضامین نمی‎شود. شرق‎شناسان و اشخاصی که قرآن را جَسته‎جسته و بریده‎بریده می‎بینند، با پیش‎فرض‎های نادرستی سراغ قرآن می‎روند، و مشابه متون مدرسه‎ای، علمی، و منابعی که واجد قضایای کلی و آموزشی است، قرآن را ارزیابی کرده‎اند، درنتیجه به وحدت و انسجام قرآن دست نیافته، و دچار سردرگمی شده‎اند.
استاد بهجت پور در تفسیر همگام با وحی ویراست جدید ذیل آیه کل نفس بما کسبت رهینه در سوره مدثر 👇👇👇👇 تکرار رفتارهای خاص، شخصیت انسان را می‎ سازد و از او صبور، یا ناشکیبا، و، صادق یا دروغ‎گو، و غیر آن ... می‎ سازد. تکرار نماز خواندن از انسان، مصلی و استمرار اطاعت از انسان، بنده می‎ سازد. و به‌تدریج نفس انسان، شخصیتی موافق رفتارهای تکرار شده پیدا می‎ کند.
در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی ذیل سوره تکویر 👇👇👇 نکته‎ی مهم: شیوه‎ی کشف هندسه‎ی تحول اسلامی باتوجه به سیر نزول تدریجی سوره‎ها حکمت قرآن اقتضا می‌کند که معارف و ارزش‌های بیان‎شده در آیات و سور، به‎طور گسترده و تصادفی درکنار یک‎دیگر قرار نگرفته باشند؛ بلکه میان آن‌ها رابطه‌ای معنادار از نوع تقدم و تأخر، اولویت و غیر آن برقرار باشد. خداي حكيم با اصالتی که به برخی از مفاهیم دینی داد و زمانی که به پردازش هر مفهوم اختصاص داد، این مفاهیم را همچون حلقه‌هایی از یک زنجیره‎ی تربیتی، پشت سر هم قرار داد، به‎گونه‌ای که نادیده گرفتن هر حلقه، موجب بریده شدن زنجیره، و درنتیجه تحقق نیافتن اهداف تربیتی مورد نظر مي‎شود. برای نمونه، چند مفهوم محوری «احساس فقر به پروردگار»، «توجه به عدالت پروردگار»، «پذیرش رسول رب»، «احساس ترس از آینده و داشتن دغدغه نسبت به آن»، «درخواست هدایت توحیدی از خدای متعال»، «اقبال به قرآن به‎عنوان منشور هدایت به راه مستقیم» و در آخر «اقدام عملی به پذیرش برنامه‎ی رهایی» در سوره‎های علق، قلم، مزمل، مدثر، حمد، تکویر و اعلی (سوره‎های اول تا هشتم نزول) به‎بار نشسته است. در مقدمه (ص 59 تا 61) نکاتی پیرامون کشف هندسه‎ی تغییر و تحول دینی بیان شد که علاقه‎مندان مراجعه نمایند.
تفسیر سوره انشراح (مکی 12) ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی ١. خدای متعال حتی درمقام ایجاد انگیزه برای رسول اکرم ص، به یادآوری نعمت‎های خود بر او می‎پردازد. از این مطلب استفاده می‎شود که اصل ایجاد انگیزه، عمومیت داشته و حتی بزرگ‌ترین شخصیت انسانی، یعنی پیامبر اکرم ص نیز برای پی‎گیری امر دین و وظیفه‎ی اجتماعی نیاز به تکرار انگیزه و شادابی آن دارند. https://eitaa.com/mtamhid
تفسیر سوره (مکی 12) ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی ٢. نشان ‎دادن آثار و ثمرات گذشته‌ی عمل به یک برنامه‌ی تربیتی، در ایجاد انگیزه برای پی‎گیری و تداوم آن، تأثیر بسزایی دارد. چنان‌که در این سوره، خداوند پس از بیان آثار مثبت تحمل سختی‌ها در گذشته، و بیان این حقیقت که آسانی‎ها در دل سختی‎هاست، پیامبر را مأمور به ورود در میدان سختی‎های جدید می‎کند: «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَب‏». https://eitaa.com/mtamhid
تفسیر سوره (مکی 12) ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی استاد عبدالکریم و و فقط با توجه به سوره های قرآن لذت ببرید از قرآن در نهادینه سازی مفاهیم دینی 👇👇👇 ٤. تاکنون از میان دوازده سوره‎ای که در ترتیب نزول بررسی شد، بخش عمده‌ی آن‌ها خطاب به پیامبر اکرم… بود. این موضوع نقش تواناسازی، حمایت، هشدار، تربیت و آموزش سخن‎گویان و مُبَلّغان دین را در منظومه‌ی هدایتی‌ ـ‌ تربیتی دینی به‌خوبی نمایان می‎سازد. در این‎جا جهت یادآوری، محتوای سوره‎های گذشته را مرور می کنیم: الف) در سوره‌ی علق (مکی 1) خدای تعالی پس از آن‌که پیامبر را مأمور به خواندن نام پروردگار و بیان ویژگی خالقیت او بر هستی و انسان و ربوبیت او بر مردم نمود، حضرت را از اتفاقات آینده، آگاه، و موضعی را که باید داشته باشد، اعلام می‎کند. ب) خدای متعال در سوره‌ی قلم (مکی 2) حضرت را که دربرابر تهمت‎ها و فشارهای کافرانِ صاحب قدرت و ثروت قرار گرفته، ابتدا تسلی داده، تشویق می‌کند، و از بی‎صبری و یا انفعال دربرابر آنان برحذر می‎دارد. ج) در سوره‎ی مزّمّل (مکی 3) با دستوراتی آن حضرت را برای تلقی و دریافت گفتاری سنگین ـ قرآن یا دستوری خاص و ویژه، مانند انذار عموم، چنان‌که از سوره‎ی مدثر استفاده می‎شود ـ آماده می‎سازد و وی را به فارغ‎ کردن دل برای خدا، توکل بر او و صبر امر می‎فرماید. د) خدای متعال در سوره‎ی مدّثّر (مکی 4) آن حضرت را به مراقبت بر لباس، اجتناب از پلیدی‎ها و دوری از منت‎گذاری و زیاده‎طلبی امر کرده و از او می‎خواهد تا دربرابر مشکلاتِ انذارِ مردم، شکیبا باشد. ﻫ) در سوره‎ی مسد (مکی 6) نیز، خدای متعال از آن حضرت دل‎جویی کرده، ابولهب و همسرش را که اسباب اذیت و آزار آن حضرت هستند، به عذاب، تهدید می‎نماید. و) خدای متعال در سوره‎ی تکویر (مکی 7) در حمایت از پیامبر با مردم سخن گفته و شبهه‌ی جنون، بخل پیامبر اکرم… و تأثیرات شیطان بر آن حضرت را منتفی اعلام می‎کند. ز) سوره‌ی اعلی (مکی 8) از رفع دلواپسی‎های آن حضرت درمورد فراموشی آیات، یاد کرده و عنایت خدای متعال را برای تحمل آسان آیات الهی، باتوجه به تحولی که در شخصیت حضرت ایجاد می‌شود، متذکر می‎شود. ح) خدای متعال در سوره‎ی فجر (مکی 10) درمقام تسلای خاطر آن حضرت، نمونه‎هایی از عذاب‎های دنیوی را که مخصوص اقوام مفسد است، ذکر می‎کند. ط) سوره‎ی ضحی (مکی 11) از الطاف گذشته و مستمر خدای متعال بر آن حضرت یاد می‌کند و بر آن اساس، وی را به انجام رفتارهای شایسته‎ی اجتماعی درمورد یتیمان، فقرا و سؤال‎کنندگان، و ذکر نعمت‎های پروردگار امر می‌کند. در سوره‎ی انشراح (مکی 12) نیز خداوند با بیان اصل شکفته ‎شدنِ آسانی از دل سختی‎ها، حضرت را برای پذیرش سختی‎های جدید آماده کرد. ذکر این نکته ضروری است که حجم این گفت‎وگوهای مستقیم، چهره‌ی اصلی غالب سوره‎های آغاز نزول قرآن را تشکیل می‎دهد؛ این موضوع، خود ضرورت اهتمام بسیار زیاد به تربیت مُبَلِّغان و مُرَوِّجان دینی را در آغاز دعوت دینی نمایان می‎سازد؛ زيرا اين گروه پیش از هر كس ديگری بايد نمونه و مدل كاملی از دین‎داری و ارزش‎هاي موجود در دین باشند، و برای به‌عهده‌گرفتن بار دعوت دینی متناسب با پیشرفت آن، توانا شوند. https://eitaa.com/mtamhid مؤسسه تخصصی در زمینه
🌸🌸🌸 تفسیر سوره (مکی 13) ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی استاد عبدالکریم و و فقط با توجه به سوره های قرآن 🌸🌸🌸 👇👇👇👇 شناساندن خطرات پیش روی انسان و بیان آن به زبان‎های گوناگون در آغاز رسالت، یکی از مهم‎ترین راه‎های تربیتی است که در قرآن پی‎گیری شده است. شناساندن خطرات موجب می‎شود تا انگیزه‎ی تلاش برای اقدامات ایمنی‎بخش، بالا رود و آمادگی برای جدی شمردن برنامه‎های اصلاحی افزایش یابد. از‎این‎رو، در سوره‎ی مدّثّر 4/ 2، پیامبر به اعلام خطر به مردم امر شد: «قُمْ فَأَنذِرْ». سپس با بیان اصول سلوک به‎سمت جهنم: (مدثر 4/ 38 تا 48)، راه‎ نجات، اقبال به پندنامه‎ی قرآن، معرفی شد: (مدثر 4/ 49). در سوره‎ی تکویر (مکی 7)، خدای متعال پس از یادآوری تهدیدگونه‌ی ملاقات انسان با پیش‎فرستاده‎های خود در قیامت (تکویر 7/ 14)، قرآن را به‎عنوان منشور هدایت معرفی فرمود: «عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا أَحْضَرَتْ * ... * فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ * إِنْ هُوَ إِلا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ * لِمَن شَاء مِنكُمْ أَن يَسْتَقِيمَ» (تکویر 7/ 26 تا28) و در سوره‎ی أعلی 8/ 14و 15، برنامه‎ی رهایی از آتش جهنم را تزکیه و پاک‎ شدن انسان از ناشایسته‎ها و نمازی از سر ذکر و یاد پروردگار شمرد: «قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّى * وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى». گفته شد که در مفهوم رستگاری، درک گرفتاری و دغدغه‌ی رهایی از آن نهفته است. در سوره‎ی لیل 9/ 17 و 18، نیز خدای متعال از عطای مال به انگیزه‌ی تزکیه و نجات از جهنم یاد کرد: «وَسَيُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى * الَّذِي يُؤْتِي مَالَهُ يَتَزَكَّى»، و سرانجام در سوره‌ی عصر (مکی 13)، برنامه‌ی نجات از زیان‎باری و خسارت ‌دیدن انسان بیان شد. این روش، یعنی ترغیب برای حرکت به‎سمت برنامه‌ی تکاملی، با چهره‎ی هشدار و اعلام خطر، و سپس بیان برنامه، در بسیاری از آیات قرآن رعایت شده است. 🌸🌸🌸 موسسه تمهید مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی ایتا: @mtamhid ادمین: @mtamhid1 تلفن موسسه: 02532920244
هدایت شده از (حریم عفاف) سیر فرهنگ سازی پاکدامنی در قرآن
جلسه 29.mp3
10.92M
📙برگزاری بیست ونهمین جلسه از کارگاه مجازی مهندسی فرهنگی پاکدامنی در قرآن کریم (طرح عبادالرحمان ) ✅با حضور استاد صافی از اساتید موسسه تمهید قم . ⏰ مدت زمان فایل:30:20 ⏹ ونهم 🔶 موضوع:تحلیل فرایندی گام چهارم از فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن کریم بر اساس آیات دسته چهارم58 و 59 از سوره مبارکه نور و دسته پنجم آیه 60 از سوره مبارکه نور 🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹 🔰با ما همراه باشید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1743650864Ce6d50007d8
📢📢📢📢📢 گزیده ای از سخنان رهبری 🎤رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، یکی از الزامات 👈در رأس امور بودن مجلس را حضور نمایندگان فعال، منظم، پاکدست، امانتدار 👈و دارای شناخت از شرایط و اولویتهای کشور دانستند ✍️ و با تأکید بر اینکه «اقتصاد و فرهنگ» در صدر اولویتهای کشور است، ✅نمایندگان را به مسائلی همچون اولویت دادن به معیشت طبقات ضعیف، ✅اصلاح خطوط اصلی اقتصاد مثل اشتغال و تولید و تورم، رعایت تقوا و انصاف در انجام وظایف نظارتی، ✅موضع‌گیری‌های انقلابی در حوادث مهم و تعامل برادرانه با قوای مجریه و قضائیه توصیه کردند.... ۷ /خرداد/ ۱۳۹۹
هدایت شده از (حریم عفاف) سیر فرهنگ سازی پاکدامنی در قرآن
جلسه 30.mp3
11.21M
📙برگزاری سی امین جلسه از کارگاه مجازی مهندسی فرهنگی پاکدامنی در قرآن کریم (طرح عبادالرحمان ) ✅با حضور استاد صافی از اساتید موسسه تمهید قم . ⏰ مدت زمان فایل:31:7 ⏹ ام 🔶 موضوع:تحلیل فرایندی گام چهارم از فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن کریم بر اساس آیات دسته ششم، آیات 1 الی 2 از سوره مبارکه تحریم و دسته هفتم از آیات 11 الی 12 سوره مبارکه تحریم 🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹 🔰با ما همراه باشید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1743650864Ce6d50007d8
هدایت شده از (حریم عفاف) سیر فرهنگ سازی پاکدامنی در قرآن
روش فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن 30.docx
19.5K
📙برگزاری سی امین جلسه از کارگاه مجازی مهندسی فرهنگی پاکدامنی در قرآن کریم (طرح عبادالرحمان ) ✅با حضور استاد صافی از اساتید موسسه تمهید قم . خلاصه نگاشت استاد از بحث به صورت فایل ورد برای عکس نوشته و ... ⏹ ام 🔶 موضوع:تحلیل فرایندی گام چهارم از فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن کریم بر اساس آیات دسته ششم، آیات 1 الی 2 از سوره مبارکه تحریم و دسته هفتم از آیات 11 الی 12 سوره مبارکه تحریم 🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹 🔰با ما همراه باشید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1743650864Ce6d50007d8
المدرسة، جلسه 28.mp3
4.03M
«المدرسة القرآنیة» جلسه بیست و هشتم به مناسبت ماه مبارک رمضان، مباحث مهم کتاب «المدرسة القرآنیة» از علامه شهید سیدمحمدباقر صدر (ره) به‌صورت درس‌گفتار در طول این ماه توسط حجت‌الاسلام دکتر محمدی‌فرد به فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی تقدیم می‌شود. کتاب «المدرسة القرآنیة»، اثر علامه شهید سیدمحمدباقر صدر (ره) است، که با عنوان «پژوهش‌های قرآنی» نیز به چاپ رسیده است. این کتاب، به‌رغم حجم مختصرش، از هنگامی که به چاپ رسید، ایده «نظریه پردازی قرآنی» را وارد ادبیات علوم قرآنی کرد و توسط اندیشمندان جهان اسلام، مورد استقبال قرار گرفت. توجه به این کتاب، از کلیدهای ورود به تولید «علوم انسانی دینی» است و شیفتگان قرآن و مباحث علم دینی، قطعا بی نیاز از آن نیستند. https://eitaa.com/allamehsadr
هدایت شده از علی نصیری
از کنار گناهان کریمانه بگذریم. عَنْ أَبِي أَيُّوبَ الْخَرَّازِ قَالَ: نَزَلْنَا بِالْمَدِينَةِ فَأَتَيْنَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ لَنَا أَيْنَ نَزَلْتُمْ فَقُلْنَا عَلَى فُلَانٍ صَاحِبِ الْقِيَانِ فَقَالَ كُونُوا كِرَاماً فَوَ اللَّهِ مَا عَلِمْنَا مَا أَرَادَ بِهِ وَ ظَنَنَّا أَنَّهُ يَقُولُ تَفَضَّلُوا عَلَيْهِ فَعُدْنَا إِلَيْهِ فَقُلْنَا لَا نَدْرِي مَا أَرَدْتَ بِقَوْلِكَ كُونُوا كِرَاماً فَقَالَ أَ مَا سَمِعْتُمُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ‏ وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراماً. سند این روایت صحیح است. ابو ایوب خراز می گوید: در مدینه فرود آمدیم و به محضر امام صادق (ع) رسیدیم. امام به ما فرمود: کجا فرود آمدید؟ گفتیم: نزد فلانی که دارای کنیزان آوازه خوانان است. امام فرمود: کریم و بزرگوار باشید. به خدا قسم ما درنیافتیم که مراد امام از این جمله چیست و گمان کردیم که فرموده است به میزبان خود مهربانی کنید. برای جویا شدن مراد امام نزد ایشان برگشتیم و گفتیم: ما درنیافتیم که مراد شما از جمله «کونوا کراما» چیست؟ امام صادق (ع) فرمود: آیا این سخن خداوند متعال را نشنیدید: «وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراماً؛ و چون بر ناپسندى بگذرند به شتاب از آن دورى مى جويند.» متن: نَزَلْنَا بِالْمَدِينَةِ فَأَتَيْنَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ لَنَا أَيْنَ نَزَلْتُمْ؛ امام به علم لدنی می داند که آنان کجا فرود آمدند، اما با این حال از سر بزرگواری از خود آنان پرسید که کجا فرود آمدید. پرسش پیوسته اهل بیت (ع) از چند و چون کار، زندگی و فعالیت اصحاب حکایت از اهتمام فراوان آنان به تربیت و تهذیب دوستان و یاران خود دارد. فَقُلْنَا عَلَى فُلَانٍ صَاحِبِ الْقِيَانِ؛ نزد فلانی بودیم که کنیزکان آوازه خوان دارد. از توصیفی که آنان برای میزبان خود ذکر کردند، آشکار می شود که در مجلس رقص و آواز صاحب خانه حضور یافتند. فَقَالَ كُونُوا كِرَاماً؛ در برابر گناهان کریمانه و از سر بزرگواری بگذرید. فَوَ اللَّهِ مَا عَلِمْنَا مَا أَرَادَ بِهِ وَ ظَنَنَّا أَنَّهُ يَقُولُ تَفَضَّلُوا عَلَيْهِ؛ پیام و توصیه امام خود حکایت از بزرگواری امام دارد که این چنین مهربانانه و مودبانه مخاطبان خود را نصیحت فرمود که آنان به خوبی درنیافتند که مراد امام چیست. فَعُدْنَا إِلَيْهِ فَقُلْنَا لَا نَدْرِي مَا أَرَدْتَ بِقَوْلِكَ كُونُوا كِرَاماً؛ این که بازگشتند و پرسیدند که مقصود امام چیست، کار شایسه ای کردند. این امر نشان می دهد که جویای دانستن و هدایت یابی بودند. فَقَالَ أَ مَا سَمِعْتُمُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ‏ وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراماً؛ پیام این آیه آن است که از مؤمن سزاوار است که از کنار کارهای لغو تا چه رسد به گناه، کریمانه بگذرد. مجالس لهو و لعب اگر هیچ گناهی به همراه نداشته باشند، کار لغو و بیهوده خواهند بود. پیام آیه شریفه و منش امام صادق (ع) که مبتنی بر منش قرآن است، یک نکته اساسی است: خداوند کریم، بزرگوار و بلکه کریم ترین موجود هستی است «اقرأ و ربک الاکرم» او از بندگان مؤمن خود خواسته تا خود را به صفات الهی که یکی از آنها کرامت نفس است، متصف کنند. کریم بودن و کرامت نفس مؤمن مقتضی آن است که از کنار گناهان کریمانه بگذرد و دامن خود را به هیچ آفت و آسیبی نیالاید. می بینید در این دعوت خداوند به ترک گناه هیچ سخنی از عذاب، عقوبت، پیامدهای دنیوی و اخروی گناهان و تعابیری عتاب آمیز از این دست نیست. آیا سخن کریمانه کریمی چون خداوند مقتضی آن نیست که از گناهان کریمانه درگذریم؟! eitaa.com/alinasirigilani https://chat.whatsapp.com/BIu6bPkQKynDtXb8OBxaAh t.me/alinasirigilani
🌹نکته ناب روش شناختی در ذیل سوره توحید 🌸 در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی استاد بهجت پور 👇👇 🌷از مجموعه آیات و سور گذشته معلوم می‎شود که قرآن در مطرح ساختن مسأله‌ی توحید، روش ویژه‎ای را تعقیب نموده است. این روش بر پایه‎ی نگاه قرآن، به تربیت توحیدی استوار است. سخن گفتن قرآن از خدا تنها برای این‎ نیست که مردم به معرفت الله برسند، بلکه قرآن از خدا سخن گفته تا مردم بر پایه‎ی معرفت، بندگی کنند و سراسر زندگی خود را متناسب با این اندیشه، سامان دهند: «صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ؛ رنگ (و نگار) خداوند را (بگزينيد) و خوش‏رنگ (و نگار)تر از خداوند كيست؟ و ما پرستندگان اوييم.» (بقره 87/ 138) ازاین‎رو طرح مسأله‎ی معرفت در لابه‎لای آیات و مناسبت‎هایی که واکنش‎های بندگی باید بروز کند، مطرح می‎شود، و چنان‎که در سیر نزول مشاهده کردید، مباحث توحید ذات و صفات را متأخر از مباحث توحید افعالی و توحید عملی قرار گرفته تا مخاطبان، رابطه‎ی خود با جهان غیب را از نقطه‎ای آغاز کنند که واکنش‎های رفتاری مانند تسلیم، تقوا، عبادت، خشیت و امثال آن را به‎دنبال داشته باشد. سپس چنان که مشاهده می‎کنید به‎تدریج و از سوره‎ی کافرون تاکنون، تصویر ذات و صفات باری تعالی، روشن‎تر و شفاف‎تر، و پیرایه‎های احتمالی دراین‎باره، دفع میشود. در آغاز نزول و از سوره‎ی علق، بر صفت‎های آفریدگاری و ربوبیت تکوینی توجه شده، و آن‎ دو، به‎عنوان پایه‎ی ارتباط مردم با جهان معنا و درک ربوبیت تشریعی قلمداد می‎شوند. قرآن با ثابت کردن اضطرار انسان به پروردگار و فقر دربرابر او، مردم را به تسلیم شدن و ترک سرکشی از فرامین ربوبی فرا می‎خواند: (ن. ک: به ترتیب سوره‎های: علق، قلم، مزمل و مدثر/ نزول 1 تا 4). پس از آن، به بیان ارتباط صحیح و شایسته‌ی انسان با پروردگار ‎پرداخته است: (مانند سوره‌ی حمد/ نزول 5). در گامی دیگر، نقش این رابطه را در پذیرش قرآن، به‎عنوان کلام الهی تبیین میشود؛ قرآنی که انسان را به استقامت شخصیت می‎رساند: (ر. ک: تکویر/ نزول 7). و نقش همراه بودن ذکر پروردگار با نماز، که یک بال رستگاری انسان را رقم می‎زند، بیان می‎شود: (ر. ک: اعلی/ نزول 8). سپس این نقش‎ها در سوره‎های بعد، به نقش‎های مختلف پروردگار و دست غیب در معادله‎ی میان انسان، دیگران، جهان هستی و پروردگار تبیین شده، و بالأخره با ایجاد این زمینه‎ها و ذکر این‌که او هم‎نوع دیگر معبودها و پروردگارهای ادعایی نیست، مخاطب را برای بحث از ذات و صفات پروردگارآماده نمود؛ بنابراین قرآن به تربیت توحیدی توجه کرده، و این تربیت را پایه‎ی اصلاح انسان قرار داده و اولین واکنش قابل انتظار را بندگی و پرستش دانسته تا در سایه‎ی آن، به‎تدریج چشم انسان به جهان معنا بازتر شود و رفتار وی در ابعاد مختلف زندگی بر این اساس تنظیم شود. «ولله الحمد» https://eitaa.com/mtamhid
دانلود جلسه 23 و نهایی تفسیر سوره دخان استاد بهجت پور در ماه مبارک رمضان بحث شیرین و مهم جری و تطبیق سوره دخان http://www.whc.ir/modules/system/assets/uploads/pub_relation/ramezan99/23.mp4