eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.8هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
347 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
⚡️گونه شناسی شیوه مواجهه جهان اسلام با خلافت بنی امیه ▪️به گزارش روابط عمومی برنامه سوره، آخرین قسمت از برنامه سوره فصل بنی امیه، به موضوع «نسبت مسلمانان معاصر جهان اسلام با بنی امیه» اختصاص داشت. میهمان این برنامه،حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان عضو هئیت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب بود. ✂️برشهایی از متن برنامه: 🔷بر خلاف باور مشهور، در جهان اسلام دسته بندی های اربعه فقهی(حنفی، مالکی، شافعی وحنبلی) یک مسئله خنثی است. در جهان اسلام فعلی، مسلمانان می‌توانند ضمن اشتراک در یک مذهب فقهی؛ از جهت گرایشات کلامی و حتی مشرب های اخلاقی(صوفیانه) از هم متمایز شوند. نکته مغفول در صحنه فعال جهان اسلام این است که صحنه رقابت جهان اسلام، بیش از آنکه به فقه وابسته باشد،به مذاهب کلامی و مکاتب صوفیانه مرتبط است. 🔷 ظهور معتزله بغداد، نقش آموزه های تصوف و تَرْبیع (پذیرش حضرت علی(ع) به عنوان چهارمین خلیفه) از طرف احمدحنبل، سه عامل مهم در تعدیل نگاه اهل سنت به بالابردن جایگاه اهل بیت(علیهم السلام) و نگاه منفی آنها به امویان در جهان اسلام داشت. 🔷 عثمانیه واهل حدیث افراطی با طرح قضیه مجعول«عبدالله بن سبا» و نقش او درتحولات صدر اسلام و پیدایش شیعه کوشیدند تا شیعه را از اهل بیت(ع)جدا کنند. 🔹امروزه نیز در مجموعه تلوزیونی« الاَسباط» یا «الحسن و الحسین و المعاویه»ساخته شده در کویت، سعی می کنند مقصر اصلی جنگ جمل و صفین را بر دوش عبدالله بن سباء خیالی بیاندازند و حضرت علی ع و معاویه را مخالف این نبردها نشان دهند. بنابراین اهل حدیث کوشیدند تا بین شیعه و اهل بیت(ع) جدایی بیندازد و تصریح کنند که اهل بیت(ع) مشکلی با امویان و خلفا نداشته اند و مقصر اصلی عبدالله بن سبا و طرفدارانش هستند. 🔷 جهان اسلام خلافت بنی امیه را به سه بخش دوران معاویه، فصل یزید، دوره مروانیان تقسیم می کنند و جهان اسلام نیز به سه گونهٔ منتقد اموی ها، اهل حدیث ساکت و اهل حدیث مدافع اموی ها تقسیم بندی می شوند. 🔷ابن تیمیه به عنوان «احیاکننده روح عثمانیه» کوشید تا فضائل اهل بیت(ع) را انکار و درعوض تا آخرین حد ممکن از امویان دفاع کند. گاهی هم حتی از انکار فضائل اهل بیت به تنقیص و توهین می‌رسد. 🔹از کارهای دیگر این تیمیه آن است که فضایلی که به ولایت وخلافت سیاسی اهل بیت(ع)منتج میشود را انکار و تا حدممکن آنها را مخدوش می کند و نسبت به فضایلی از اهل بیت(ع)که به زعامت سیاسی آنها منجر نمی شود ملایمتر برخورد می کند. مطالعه کامل⬅️↙️http://muslimna.ir/news/3204-2021-08-25-13-36-33.html 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
امارت اسلامی به ما چه داده است ؟ muslimna.ir.pdf
2.45M
📎نسخه PDF «امارت اسلامی به ما چه داده است؟» که اخیراً در سایت رسمی طالبان منتشر شده است. 📚 در این مجموعه مقالات که در قالب یک مرام نامه اصول، عقاید، اهداف، نظریات سیاسی، اجتماعی گروه طالبان خطاب به مردم تشریح شده است و نشان دهنده چشم انداز امارت اسلامی طالبان است. 📚 مدیریت سایت و کانال تلگرامی مسلمنا پیشنهاد ارزیابی، تجزیه و تحلیل اطلاعات این مانیفست را در جهت شناخت آگاهانه و بدون تعصب از امارت اسلامی را به پژوهشگران و فعالان سیاسی و اجتماعی پیشنهاد می کند. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
امارت اسلامی به ما چه داده است ؟ muslimna.ir.pdf
2.45M
📎نسخه PDF «امارت اسلامی به ما چه داده است؟» که اخیراً در سایت رسمی طالبان منتشر شده است. 📚 در این مجموعه مقالات که در قالب یک مرام نامه اصول، عقاید، اهداف، نظریات سیاسی، اجتماعی گروه طالبان خطاب به مردم تشریح شده است و نشان دهنده چشم انداز امارت اسلامی طالبان است. 📚 مدیریت سایت و کانال تلگرامی مسلمنا پیشنهاد ارزیابی، تجزیه و تحلیل اطلاعات این مانیفست را در جهت شناخت آگاهانه و بدون تعصب از امارت اسلامی را به پژوهشگران و فعالان سیاسی و اجتماعی پیشنهاد می کند. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️ناگفته هایی از طالبان(١٢) 🔴 دوگانه حبّ اهل بیت(ع) و بغض شیعه ✍ به قلم: مهدی فرمانیان 🔹طالبان - طلبه های پشتون زبان مدارس علمیه مکتب فکری دیوبندیه در شمال پاکستان و جنوب افغانستان- در دوقطبی انتخاب حب اهل بیت(ع) و بغض شیعه، تحت تاثیر شاه عبدالعزیز دهلوی (متوفی ۱۲۳۹ق) هستند. 🔹 دهلوی، نویسنده کتاب های "تحفه اثنی عشریه" در نقد شیعه و سر الشهادتین در بیان اسرار شهادت امام حسن و امام حسین علیهما السلام متردد است. او در کتاب تحفه اثنی عشریه، به تکفیر شیعه پرداخته، اما محبت خود به اهل بیت(ع) را نیز نشان داده است. درباره این کتاب حقیر هیچ نمی گویم، بلکه عین جملات مقام عظمای ولایت را برای شما نقل می کنم. 🔹 رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجمع جهانی اهل بیت(ع) در مورخ چهار مهر ۱۳۷۰ می فرمایند: «.. اخیراً ... کتاب «تحفه اثنی عشریه» را که کتاب تفرقه‌افکنی است و در حقیقت بر ضد و ذم شیعه و در مدح اهل بیت است، .... منتشر نموده‌اند ... مرحوم «میرحامد حسین» کتاب «عبقات» را در جوابش نوشت ... یکی از توطئه‌هایی که امروز وجود دارد، جدا کردن شیعه از اهل‌بیت(ع) است ... محتوای «تحفه اثنی عشریه» همین است. مؤلف، این کتاب را به نام ائمه‌ اثنی عشر اسم‌گذاری کرده و می گوید: «سمّیته تحفه اثنی عشریّه تمسّکا بالأئمّه اثنی عشر». از امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) تا حضرت مهدی (عجّل‌اللَّه‌تعالی فرجه) اسم می آورد؛ ولی می گوید اینها که ائمه‌ ما هستند. ما با این شیعه سر و کار داریم که خودشان را به اینها (اهل بیت) چسبانده‌اند». ✔️ مقام معظم رهبری در این بیانات تصریح دارند که کتاب تحفه اثنی عشریه، در مدح اهل بیت(ع) و ذم و ضد شیعه است و اصلاً این کتاب نوشته شده است تا بگویند که اهل بیت خوب و شیعه بد است و شیعه هیچ ارتباطی با اهل بیت(ع) ندارند. ⚡️بر همین اساس است که ایشان تأکید دارند شیعه در جهان اسلام، خود را به عنوان "پیروان اهل بیت" معرفی کند و انتخاب نام مجمع جهانی اهل بیت و تاسیس آن هم به همین منظور بوده و در راستای این اندیشه انجام پذیرفته است. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
🇦🇫 گزارشی از سفر به مناطق شیعه نشین افغانستان، در دوران پسا طالبان ✍ به قلم:سیدمحمد حسینی https://t.me/muslimnair 🔹بنده در چند روز اخیر سفری به هزاره‌جات و مناطق شیعه نشین افغانستان داشتم. عمده مطالب این سفرنامه مرتبط به دو استان بامیان و دایکندی در مرکز افغانستان است. 🔹بعد از سلطه طالبا‌ن بر این مناطق، فعلا اوضاع به ظاهر کمی آرام است، اما ترس و اضطراب بر مردم این مناطق حاکم است. مردم مسلح‌اند و بسیاری از مناطق و استان‌ها، قبل از رسیدن طالبان ادارات دولتی چپاول شده‌اند. اسلحه و مهمات اکثرا به دست مردم افتاده‌ است. برخی تنش‌ها ادامه دارد. سربازان طالبان در هزارجات اکثراً نیروهای محلی هستند و تعداد کمی پشتون دیده می‌شود. 🔹برخی درگیری‌های مسلحانه نیز بین طالبان پشتون و طالبان هزارگی در دایکندی و بامیان و بهسود اتفاق افتاده است. همین امروز که من از بامیان آمدم، در منطقه کوتل اونی به صحنه جنگ بر خورد کردم و حدود یک ساعت معطل شدم تا درگیری فروکش کند و به ما اجازه حرکت داده شد. 🔹در هزاره‌جات به نظر می‌رسد که آرامش شکننده است. طالبان فعلا بر اوضاع چندان مسلط نیست. برخی تسویه حساب‌های شخصی نیز گاهی اتفاق می‌افتد. مثلا دیروز در پنجاپ بودم و نیم ساعت قبل از رسیدن بنده فردی در دهن دروازه مورد اصابت گوله قرار گرفته و کشته شده بود. 🔹احتمال قیام‌های محلی و حتی سراسری علیه طالبان وجود دارد. مردم به دقت طالبان را زیر نظر دارند. از طرفی با حجم زیادی از اسلحه که در دست مردم قرار گرفته، طالبان نمی‌توانند ساکت بمانند و در صورت که بازرسی خانه‌ها شروع شود، قیام علیه‌شان حتمی به نظر می‌رسد. 🔹تاجیک‌ها در پنج‌شیر مستقر شده‌اند. برخی تماس‌ها بین آنها و سایر مناطق؛ از جمله هزارجات به گوش می‌رسد. ادارجات و بازارها تقریبا بسته‌ هستند. 🔹طالبان با مشکل مالی و لُجستیکی مواجه‌اند. در سراسر مسیری که از دایکندی تا کابل را طی کردم، ده‌ها عراده ماشین و زره‌پوش در اثر تمام کردن سوخت در جاده‌ها رها شده‌اند. طالبان در هر پمپ بنزینی که باز باشد، باک وسایل نقلیه‌شان را پر می‌کنند، اما پولش را پرداخت نمی‌کنند. به همین دلیل همه پمپ بنزین‌ها بسته است. طالبها در هتل‌ها غذا می‌خورند، اما پول ندارند که پرداخت کنند. آنها از نانوایی‌ها به چوب‌خط نان می‌برند و وعده می‌دهند که بعدا پول‌شان را می‌پردازند. به برخی‌ جاها هم اگر پولی داده‌اند، پول افغانی نداشته و روپیه پاکستانی داده‌اند. 🔹کابل آرام است، اما مردم مضطرب‌اند. اکثر مغازه‌ها و فروشگاه‌ها و حتی دست‌فروشی‌ها بسته‌اند. ارزش پول افغانی در برابر ارزهای خارجی روزانه در حال کاهش است. ادارات دولتی، دانشگاه‌ها و... تعطیل‌اند. 🔹طالبان در اظهار نظرات‌شان زیاد کلی گویی می‌کنند. حرف از دولت فراگیر می‌زنند، اما حاضر نیستند در مورد نوع دولت و نحوه ایجاد آن سخن بگویند. به نظر می‌رسد که در نهایت دولت همه‌شمول آنها از افراد وابسته به خودشان باشند که کم و بیش از سایر اقوام در بین‌شان هستند. امارت اسلامی دولتی خواهد بود که اعلان شود. همان چیزی را که بیست سال پیش تجربه کردیم. 🔹آمریکا ذخایر ارزی و دارایی‌های افغانستان در خارج از کشور را مسدود کرده است. کمک‌های جهانی که تنها منبع عایدات افغانستان بود، قطع شده‌اند. مشروعیت طالبان و به رسمیت شناسی آن از سوی جامعه جهانی، نوعیت نظام، نحوه اداره کشور، چگونگی تعامل با اقوام و مذاهب و... همه چیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارند. هر روز که از عمر دوباره طالبان می‌گذرد، بر ابهامات و تردیدها افزوده می‌شود. 🔹خلاصه طالبان مسیر دشواری را در پیش دارد و افغانستان دوره تازه از تنش‌ها و بحران‌های خود را آغاز کرده است.چشم‌انداز آینده سیاه و تباه‌کننده می‌نماید. گویا آدم احساس می‌کند که پس از این اخبار امیدوار کننده از این کشور شنیده نخواهد شد. باید پذیرفت که دیگر هرآنچه در مورد افغانستان روی آنتن‌های خبری می‌رود، اخبار بد و مایوس کننده باشد. ♦️منبع:پامیرنیوز 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍معرفی آثار اهل قلم کتابسرای ادیان(آثار پژوهشی دکتر مهدی فرمانیان)
هدایت شده از سوره؛درنگ دین پژوهی
- ناشناس.mp3
36.19M
🎧 امویان و امروز جهان اسلام ▪️ با حضور دکتر مهدی فرمانیان، پژوهشگر جریان‌های فکری و مذاهب اسلامی ⭕️ برنامه سوره در اینستاگرام، توئیتر و تلگرام حساب کاربری دارد. ویدئوهای سوره به طور منظم در آپارات و یوتوب بارگذاری می‌شوند. @Soore_tv4
📸 ددی بلقیس (Bilkis Dadi) تاثیرگذارترین زن جهان اسلام در سال ۲٠٢١ @muslimnair
مسلمنا muslimnair
📂(پرونده معرفی پانصدمسلمان تاثیرگذار جهان در سال ٢٠٢١) 🔴 درباره «ددی بلقیس» زن ِسال ۲۰۲۱ جهان اسلام و صدای مسلمانان هند ✍️ به قلم: سیدعلی بطحائی https://t.me/muslimnair ✂️برشهایی از متن: 💠در ادامه سلسله نوشتارهای معرفی مشاهیر جهان اسلام بر اساس لیست ٥٠٠ مسلمان تأثیرگذار در جهان (The World's Most Influential Muslims) به معرفی بانوی هشتادوشش ساله هندی می پردازیم. 💠 تأثیرگذارترین زن مسلمان در سال۲٠٢١ میلادی، Bilkis Dadi معروف به بلقیس بانو است. او در بحران اعتراض به تغییر قانون شهروندی و حذف حق ابتدایی مسلمانان این کشور در این قانون، به همراه دو زن دیگر به نامهای اسما خاتون ۹۰ ساله و بانو سروری۷۵ ساله در زیر یک چادر تحصن کرده و صدای مسلمانان مظلوم هند را به گوش جهانیان رساند. 💠 بلقیس ددی نشان داد که حتی با داشتن تنی نحیف و صدایی ضعیف، نیز می توان صدای رسا و بلند مسلمانان مظلوم هند شد و کارزار مبارزه با بی عدالتی و ریشه کن کردن ظلم را پررونق نگه داشت. 💠 ددی بلقیس(Bilkis Dadi) با مبارزات و تحصن های مسالمت آمیزش که به سرتاسرهند نیز کشیده شده، باعث کمرنگ شدن اندیشه پاکسازی قومیتی دولتی و به تعویق افتادن لایحه ضدمسلمانان حقوق شهروندی شد. دامنه مبارزات او تا جایی پیش رفت که امید میرود صدای او، بساط ناسیونالیسم هندویی و فاشیسم هندی را در هند ریشه کن کند. 💠 بلقیس بانو به شیوه گاندی، اقدام به برپایی یک اعتراض ساده درحاشیه یک بزرگراه در منطقه مسکونی خود به نام «شاهین باغ» در دهلی زد. این تحصن ساده، ولی فراگیر به زودی توانست شدت و عمق زخم مسلمانان هند را به همگان نشان دهد و این مبارزه منفی در نهایت باعث شد تا توجه مجامع بین المللی وافکار عمومی، آخرین علائم باقی مانده از پاکسازی قومیتی دولتی را مشاهده کند. ❌ شوربختانه علی رغم هیاهوی فراوان این جنبش در جهان اسلام و فضای بین الملل، هیج پژواکی از حرکت او در مجامع رسانه ای و تحلیلی ایران مخابره نشد. مطالعه کامل⬅️↙️http://muslimna.ir/news/3205-2021-08-30-10-03-42.html 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
📚معرفی کتاب «تصوف وتشیع در اندونزی معاصر: همگرایی یا واگرایی» 📙 کتاب «تصوف وتشیع در اندونزی معاصر: همگرایی یا واگرایی» رساله دکتری آقای محمدجواد اسعدی است که با تتبعات گسترده میدانی پژوهشگر همراه شده است.این نوشتار به جریان شناسی تصوف وتشیع در اندونزی معاصر پرداخته و ضمن معرفی طریقت های صوفیانه در آن سامان، به تعاملات این فرقه ها و با عالمان اسلامی پرداخته است. 📖 در بخش مهمی از کتاب مولف به تاریخ تشیع و بسترهای آن در اندونزی پرداخته و با بررسی نفوذ آن در مناطق متعدد اندونزی به ادوار، جریانات ونهادهای فعال آنجا پرداخته است. 📙 عرصه های همگرایی و واگرایی تشیع وتصوف مهمترین بخش این کتاب است که مولف عرصه ها وراهبردهای همگرایی را به خوبی مورد واکاوی قرار داده است. ✍ در چکیده این اثر می خوانیم: تصوف و تشیع دو جریان مطرح و مؤثر در این کشور اندونزی به شمار می‌آیند. این دو جریان از گذشته تا حال در سطوح مختلف اجتماعی و سیاسی و مراکز علمی و فرهنگی کشور حضور چشم‌گیر و فعال داشته است. نقش برجسته اولیای نه‌‌گانه معروف اندونزی در ابتدای گسترش اسلام در این کشور بر کسی پوشیده نیست. آن‌ها نخستین عالمان دینی به شمار می‌آیند که با گرایش‌های عام صوفیانه و بدون انتساب به طریقت خاصی و بعضاً با گرایش‌های شیعی توانسته بودند، اسلام را در این کشور رواج دهند. برخی از اولیای نه‌گانه، شیعه و از سادات و برخی هم از اهل‌سنت‌اند. 🔹علامه حمزه فنسوری (فی1590م)، اولین صوفی اندونزیایی پیرو طریقت قادریه است که نخستین بار این طریقت را در این کشور رواج داد. پس ‌از وی، طرق دیگری از تصوف مثل نقشبندیه، قادریه نقشبندیه، تجانیه، چشتیه، شاذلیه، رفاعیه، شطاریه و غیره در این کشور رواج پیدا نموده است. 🔷 در دوران معاصر پشتوانه رسمی صوفیان سنتی، سازمان نهضت العلما به شمار می‌آید. در مقابل آن، دو حرکت اصلاحی در تصوف سنتی به وجود آمده که بسیاری از تغییرات را در اندیشه مردم این کشور ایجاد نموده است، نخست حرکت اصلاحی به رهبری سازمان محمدیه و دوم حرکت سکولار و باورهای مادی‌گرایانه است که به‌سرعت در این سرزمین رسوخ کرده و نمونه بارز آن در حال حاضر جریان اسلام لیبرال است. ♦️از طرفی دیگر نقش مسلمانان شیعی نیز که هم زمان با ورود اسلام به اندونزی به این کشور وارد شدند، آشکار می‌‌باشد. وجود اسناد و آثار مختلف و متنوع به حضور شیعیان و تشکیل حکومت‌های شیعی در گذشته در بخش‌هایی از اندونزی، هم‌چون جزایر سوماترا، آچه، پاسای و ملاکا اشاره دارد. در دوره معاصر، شیعیان در بسیاری از نقاط اندونزی حضور داشته و در موقعیت‌های مختلف اجتماعی، علمی و سیاسی نقش‌های مختلفی ایفا می‌کنند. از آن‌جا که برخی از جریان‌های تندرو و ضد شیعی در دوران حاضر در این کشور فعالیت گسترده‌ای را آغاز نموده و در بسیاری از مؤسسات و مراکز دینی و علمی این کشور نفوذ قابل توجهی نموده‌اند، هم‌گرایی یا واگرایی میان تصوف و تشیع و به‌ویژه تعاملات سازنده بین آن دو، جهت حفظ وحدت اسلامی و نیز تقابل با جریان‌های تندرو و افراطی امری مهم و راهبردی به شمار می‌آید. نظر به درهم‌ تنیدگی جوامع شیعی و متصوفه در این کشور، پیوستگی و تعامل بین آن دو از گذشته دور تاکنون رایج بوده است. این پیوندها را می‌توان در قالب پیوندهای اعتقادی و باورهای دینی، پیوندهای عملی و سلوکی، پیوندهای اجتماعی و هم‌زیستی مطرح نمود. 🔹هم‌چنین راهکارهای مختلفی برای هم‌گرایی بین آن دو قابل طرح می‌باشد که در این پژوهش به آن‌ها پرداخته شده است.این تحقیق بر اساس روش توصیفی و تحلیلی همراه با مطالعات و گزارش‌های میدانی که نقش اساسی را در شکل‌گیری این رساله ایفا کرده به سامان رسیده است. مطالعه کامل⬅️↙️http://muslimna.ir/moarefi-ketab.html 📚 کتابهای خوب و استاندارد را معرفی کنیم. ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️ناگفته هایی از طالبان(١٣) 🔴 آینده پژوهی شیوه حکمرانی طالبان در دوران جدید (قسمت چهارم) ✍️به قلم: مهدی فرمانیان https://t.me/muslimnair 7️⃣ طالبان و جامعه جهانی: طالبان در دوران جدید به شدت رویکرد خود را نسبت به جامعه جهانی تغییر داده و با تمام کشورهای منطقه و جهان ارتباط برقرار خواهد کرد. طالبان هیچ گاه ارتباط خود را با آمریکا هم قطع نخواهد کرد و احتمالا فقط اسرائیل را به رسمیت نشناسد، اما تهدید و مخالفت رسمی و جدی ای هم با اسرائیل نخواهد داشت. طالبان در دوره قبل به عنوان یک تهدید برای همه جامعه بین المللی مطرح بود و به همین علت هم شکست خورد. اما اکنون طالبان مواظب است که همانند دروه قبل عمل نکند و جامعه جهانی را با خود همراه نماید. به همین علت با گروه های تروریستی دیگر ارتباط رسمی برقرار نکرده و گاه با آنها خواهد جنگید. به نظر می رسد طالبان با القاعده مشکلی نخواهد داشت و به آنان به صورت مخفیانه پناه خواهد داد، اما با داعش به صورت رسمی مبارزه خواهد کرد. طالبان در آینده خواهد کوشید تا از خاک افغانستان علیه روسیه، هند و چین اقدام تروریستی ای صورت نگیرد. 8️⃣ طالبان و شیعیان: طالبان نسبت به شیعیان مثل قبل عمل نخواهند کرد و به کشتار دست جمعی شیعیان نخواهند پرداخت، اما مثل عربستان به شیعیانی که همراهی کاملی با حکومت طالبان نداشته باشند با شدت برخورد خواهد کرد و به عنوان مخالفان امنیت ملی احکامی سنگینی را برای آنان اعمال خواهد کرد. به نظر می رسد نسبت به اعمال مذهبی شیعیان، سخت گیری سابق را نخواهد کرد اما موانعی هم برای تبلیغ شیعه در عموم برقرار خواهد کرد. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️فوری 🔴 شورش لیبرالهای تونس، علیه اسلام گرایان 🔹عبیر موسی رئیس حزب مشروطه آزاد، با پذیرش حمله طرفداران حزبش به مقر اتحادیه بین المللی علمای مسلمان در تونس، خواهان انحلال فوری آن شد. او در اتهامی، این نهاد را پایگاه اندیشه تروریستی در دنیای معاصر خواند. ✔️ لازم به ذکر است اتحادیه جهانی علمای مسلمان توسط یوسف قرضاوی رهبر معنوی اخوان المسلمین، عبداللّه بن بیّه فقیه طراز اول امارات - که بعدها رسماً از این اتحادیه جدا شد - ، احمدبن حمد الخلیلی مفتی اعظم سلطنت عمان و مرحوم آیت اللّه واعظ زاده خراسانی با گرایش اسلام سیاسی و حمایت ازانتفاضه قدس و... در سال ۲۰۰۴ تاسیس شده است. این اتحادیه کنگره های متعددی برگزار و دفاتری فعّال در پایتخت های مهم جهان اسلام دارد. 🔹بدین ترتیب صحنه آرایش جریانات اسلامی در تونس با سه ضلع اسلام گرایان، لیبرالها و سکولارها وارد مرحله جدیدی خواهد شد. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu