قطعنامه سومین نشست مشورتی شورای علمای شیعه افغانستان
درباره تحولات اخیر کشور
بسم الله الرحمن الرحیم
«فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ»
ترجمه: به مرحمت خدا بود که با خلق مهربان گشتی و اگر تندخو و سختدل بودی مردم از گِرد تو متفرق میشدند، پس از (بدیِ) آنان درگذر و برای آنها طلب آمرزش کن و (برای دلجویی آنها) در کارِ (جنگ) با آنها مشورت نما، لیکن آنچه تصمیم گرفتی با توکل به خدا انجام ده، که خدا آنان را که بر او اعتماد کنند دوست دارد.
چهار دهه جنگ و ناامنی کشور را برای سالیان بسیار به عقب برده و مردم را مبتلا به فقر و تنگدستیِ بیمانندی کرده است. یگانه راه نجات از ناامنی و فقر، دستیابی به صلح عادلانه و پایدار و تأمین امنیت است. شورای علمای شیعه افغانستان به حیث یک نهاد دینی و مردمی، همواره برای برقراری رابطۀ برادری و اخوت میان ملت مسلمان افغانستان تلاشهای مؤثر خویش را انجام داده و امیدوار است روحیه اخوت و برادری در میان همه اتباع کشور، باعث آن گردد که به تمامی منازعات از راه گفتوگو و مذاکره نقطه پایان گذاشته شود.
مذاکرات صلح افغانستان میان هیئتهای دو جانب درگیر جنگ، ماهها به درازا کشید اما به نتیجهای نرسید. سرانجام با پادرمیانی کشورهای ذیدخل، امیدها برای دستیابی به صلح و ایجاد حکومت موقت به وجود آمده بود، که خارج شدن اشرف غنی از کشور سراسیمگی و بینظمی را در پایتخت کشور و در مجموع پروسه صلح به وجود آورد.
در وضعیتی که بینظمی در کابل آغاز شده و در حال گسترش بود، نیروهای نظامی طالبان برای حفظ نظم و جلوگیری از چور و چپاول، وارد کابل شدند و نظم شهر را در کنترول خویش گرفتند. این رخداد در شرایطی اتفاق افتاد که مراسم عزاداری امام حسین(ع) در ایام محرم و دهه عاشورا جریان داشت. این تحولات ، تشویشهایی را در مورد امنیت مراسم عزاداری به وجود آورده بود؛ اما نظم و امنیت بهخوبی مدیریت شد و مراسم عاشورا باشکوهتر از سالهای گذشته برگزار گردید. اجلاس مشورتی شورای علمای شیعه افغانستان از این بابت از همه دستاندرکاران محترم تشکر و سپاسگزاری مینماید.
پس از تحولات به وجود آمده، شورای علمای شیعه برای ایجاد اعتماد و اطمینان روحی مردم و کمک به حفظ نظم و آرامش در پیوند به هر پدیده، بهموقع اقدام نموده و از آن جمله؛ نشست خبری مورخ ۱۴۰۰/۶/۲ را برگزار و پس از آن هیئت شورای علما با تعدادی از سیاسیون کشور و هیئتی از شورای رهبری طالبان، درباره حکومت همهشمول و نظام اسلامیِ قابل پذیرش مردم افغانستان گفتوگو کرده مطالبات جامعه شیعه در قبال حکومت آینده را مطرح نمود. طالبان ضمن پاسخ مثبت به مطالبات متذکره، بحثهای نهایی را به فرصت دیگری موکول کردند.
این اجلاس مشورتی دیدگاهها و مواضعش را مرتبط به تحولات اخیر، اوضاع جاری کشور، تشکیل حکومت همهشمول و نظام اسلامیِ مورد توافق همه اقشار و جهتهای موجود در کشور به شرح زیر اعلام میدارد:
۱- اجلاس مشورتی از خروج نیروهای نظامی ناتو که با خروج آخرین نظامی امریکایی در ساعت ۱۲ شب ۹ سنبله ۱۴۰۰ حضورشان در افغانستان به پایان رسید، استقبال مینماید. امیدوار است پس از این ملت مسلمان افغانستان به دور از سایه خارجیها دست در دست همدیگر داده با روحیه اخوت و همدلی بر رنجهای بیپایان دهههای گذشته نقطه پایان بگذارند.
۲- جان، مال و عرض مسلمانان و کرامت انسانی در شریعت اسلامی جایگاه مهمی داشته و یک دستور قرآنی است که رسول خدا(ص) نیز بر حفظ آن تأکید جدی کرده است. مسؤولان محترم امنیتی باید در حفظ آنها و مصونیت مردم و تأمین امنیت روانی آنان کوشش همه جانبه نمایند.
۳- در شرایط دشوار کنونی که مردم از فقر مفرط و ناداری رنج میبرند، باید توجه اساسی مقامات مسؤول به حل مشکلات زندگی و معیشت مردم، آغاز فعالیت چرخه اقتصادی کشور و ایجاد زمینه کار و اشتغال باشد و برای فقرزدایی تلاش اعظمی و همهجانبه روی دست گرفته شود تا آلام و مصیبتهای دامنگیر مردم اندکی کاهش پیدا کند. با توجه به فقر مردم و از جانب دیگر حکم فقهی شیعه در رابطه به مورد مصرف زکات از اخذ عشر و زکات از مردم تشیع صرف نظر شود.
۴- صلح تنها به زمین گذاشتن تفنگ و ختم جنگ نیست. برای صلح عادلانه و پایدار باید ذهنیت، باور، روحیه صلحآمیز و وحدت ملی در جامعه ایجاد و با تطبیق عدالت اجتماعی تقویت و مستحکمتر گردد؛ در غیر آن امکان دارد صلح پایدار نداشته باشیم. نقطه پایان گذاشتن به بیش از چهل سال منازعات در کشور ما، ایجاب مینماید که همدیگرپذیر باشیم، دست در دست همدیگر داده با احترام به فرهنگ دینی، رسوم و عنعنات پسندیده و شخصیتهای مورد
احترام اقوام مختلف ساکن کشور، روحیه اخوت، صمیمیت و برادری و ذهنیت صلحپذیری را در جامعه نهادینه سازیم.
۵- تصمیم امارت اسلامی مبنی بر عدم تعقیب افراد به خاطر سوابق فعالیت، اظهار نظر و موضعگیریها و جلوگیری افراد مسلح از تلاشی خانهها به هر بهانهای، قابل تحسین است. اما بعضاً دیده میشود که خلاف آن رفتارهایی صورت میگیرد، شاید هم این خلافرفتاریها از جانب افراد غیرمسؤول با سوءاستفاده از شرایط موجود باشد. لذا اجلاس مشورتی از مسؤولین محترم امنیتی و سیاسی میخواهد که از تلاشی خانهها جداً جلوگیری نموده، این موضوع را در سراسر کشور با جدیت تعقیب نمایند تا موجب جلب اعتماد و آرامش روحی و روانی مردم گردد.
۶- دین مقدس اسلام دین اعتدال، وسطیت و میانهروی است و در فرهنگ و معارف اسلامی بر دوری و اجتناب از افراط و تفریط در رفتار و کردار مسلمانها تأکید فراوانی شده و قرآن کریم امت مسلمان را امت وسط خوانده است. انتظار داریم این اصل مهم قرآنی در نظام اسلامی و در رفتار مقامات مسؤول مورد توجه جدی و عمیق قرار گیرد.
۷- ملت مسلمان افغانستان انتظار دارد در پی ختم جنگ، حکومت همهشمول و آیینهی تمامنمای همه اقشار، اقوام و پیروان مذاهب اسلامی ساکن کشور تشکیل و در تفاهم با جناحهای مختلف شکل گیرد. تشکیل حکومت جدید، هرچه به تأخیر بیفتد باعث بیاعتمادی و تشویش بیشتر مرم و مشکلات اقتصادی میگردد؛ لذا شرکتکنندگان در اجلاس مشورتی خواستار تسریع روند تشکیل حکومت همهشمول میباشد.
۸- طبیعت حکومت همهشمول ایجاب مینماید که در نهادهای حکومتی و قضایی ، در سطوح سیاسی، اداری و تخنیکی باید نخبهگان و شخصیتهای علمی همه اقوام و مذاهب کشور بر اساس شایستگی و لیاقت فرصت حضور و ارائه خدمات برای شهروندان کشور را داشته باشند.
۹- اجلاس مشورتی تأکید مینماید مطالبه درج مذهب جعفری و قانون احوال شخصیه اهل تشیع در قانون اساسی و همچنین در تشکیل حکومت همهشمول و فراگیر حضور همه اقوام از موارد اصولی و غیرقابل انعطاف بوده و بنیاد اساسی برای ثبات و استحکام نظام اسلامی در کشور است.
۱۰- ما اشتراککنندگان اجلاس از فیصله شورای علمای شیعه افغانستان در مورد مؤلفههای نظام اسلامی قابل قبول برای همه شهروندان کشور، حمایت میکنیم؛ که طی مکتوب مورخ ۱۴۰۰/۲/۱۸ با جوانب ذیدخل مذاکرات از جمله طالبان شریک ساخته شده بود و یک بار دیگر در بیانیه نشست خبری مورخ ۱۴۰۰/۶/۲ تأکید کرده است.
۱۱- حمایت از حقوق زنان در امور سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، تعلیمی و فرهنگی، مطابق احکام شریعت اسلامی صورت گیرد.
۱۲- مطابق وعده تحریک اسلامی طالبان, حکومت همه شمول و نظام اسلامی قابل پذیرش همه مردم در تفاهم با جهت های مختلف کشور به وجود خواهد امد. بنا براین اجلاس مشورتی خواستار آن است که شورای علمای شیعه افغانستان در همه تصامیم مهم کشوری شرکت داشته باشد.
۱۳- شرکتکنندگان اجلاس مشورتی تأکید مینمایند که در آینده نباید از خاک افغانستان هیچ کشور همسایه یا غیرهمسایه ما متضرر گردند و متقابلاً انتظار داریم سایر کشورها نیز حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و استقلال افغانستان را احترام نمایند؛ تا همزیستی مسالمتآمیز، حسن همجواری، مناسبات نیک و کمککننده به صلح جهانی داشته باشیم.
۱۴- شرکتکنندگان اجلاس از شورای علمای شیعه افغانستان میخواهد که به حیث نهاد دینی و مستقل جامعه تشیع افغانستان مذاکرات را با طالبان، با در نظر داشت مفاد این قطعنامه تا نهایی ساختن گفتوگوها و رسیدن به نتیجه مورد قبول هر دو جانب و اتخاذ تصمیم مشترک ادامه دهد. ضمن تشکر از تمامی جریانهایی که تاکنون در این عرصه فعال بودهاند از آنان میخواهد؛ با شورای علمای شیعه افغانستان همکار شوند. -
والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته.
سومین نشست مشورتی شورای علمای شیعه افغانستان
۱۴۰۰/۶/۱۶
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
💠مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه های علمیه) به صورت مجازی برگزار میکند:
🔵 نشست علمی مجازی «طالبان و داعش: اشتراکات و افتراقات»
🔰 با حضور:
🎤 حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید مهدی علیزاده موسوی
🔹بررسی تطبیقی زمینه های ظهور و افول طالبان و داعش
🎤 حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان
🔹اشتراکات و افتراقات فکری و عقیدتی طالبان و داعش
🎤 جناب آقای دکتر یاسر قزوینی
🔹اشتراکات و افتراقات سیاسی (فلسفه سیاسی) طالبان و داعش
🔰 دبیر علمی نشست:
🎤 حجت الاسلام و المسلمین حمید الله رفیعی
⏰زمان: پنج شنبه 18 شهریور 1400 ساعت 11 الی 13
📺 پخش زنده از طریق آپارات، اینستاگرام و سایت پاسخ تی وی از طریق لینکهای زیر:
►pasokh.tv
► aparat.com/pasokhtv/live
► instagram.com/pasokhtv
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
واکنش شورای علمای شیعه افغانستان نسبت به اعلام وزرای کابینه طالبان
بسم الله الرحمن الرحیم
و اوفوا بالعهد ان العهد کان مسئولا (اسرا، ۳۴)
در پی تحولات اخیر، تسلط و تصرف تحریک اسلامی طالبان بر پایتخت و ولایات کشور بر اساس وعدههای طالبان به ملت افغانستان و جامعه جهانی، مبنی بر ایجاد حکومت همهشمول و آینهی تمامنمای همه اقوام، اقشار و پیروان مذاهب اسلامی موجود در کشور و همچنین ایجاد نظام اسلامی مورد پذیرش مردم افغانستان، اعلام سرپرست وزرا بدون شمولیت اشخاص شایسته از همه اقوام مختلف افغانستان، به خصوص جامعه تشیع، خلاف انتظار بود.
شورای علمای شیعه افغانستان کابینه غیرهمهشمول اعلامشده از سوی تحریک اسلامی طالبان را به صلاح و منفعت کشور ندانسته، غیرعادلانه تلقی مینماید که موجب بروز مشکلاتی برای جامعه و کشور خواهد شد.
بنابراین شورای علمای شیعه افغانستان به تحریک اسلامی طالبان یاد اوری مینماید که برای تحقق وعدههای خویش و در جهت همهشمول ساختن کابینه سرپرست، اقدام و زمینههای مثبت را برای همیاری، اخوت، برادری، همکاری و مساعی مشترک جهت حل مشکلات موجود در کشور به وجود آورد.
شورای علمای شیعه افغانستان
۱۴۰۰/۶/۱۷ برابر با ۱۴۴۳/۲/۱
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️ناگفته هایی از طالبان(١٤)
🔴ایران، طالبان و احمد مسعود
✍به قلم مهدی فرمانیان
https://t.me/muslimnair
🔹 طالبان در کمتر از ده روز از قندهار در جنوب افغانستان به کابل رسید. هیچ گروه و حزبی در این حرکت مقابل طالبان نایستاد و پایتخت با پنج میلیون جمعیت در کمتر از دو ساعت به تصرف طالبان درآمد.
🔹اکنون تنها فردی که در مقابل طالبان ایستاده است، احمد مسعود در دره پنجشیر است. لذا بسیاری از افراد در دوگانه حق طلبی و مصلحت اندیشی متحیر مانده اند که کدام طرف را ترجیح دهند. در همین راستا نکات ذیل تقدیم می گردد:
1⃣ ایران در دوران گذشته، از طالبان زخم های فراوانی خورده است. لذا هیچ کس در ایران علاقه ای به سرکار آمدن طالبان ندارد، اما باید بدانیم که در دوره جدید برخی رفتارهای طالبان تغییر کرده است. قطعا این تغییر رفتار، تاکتیکی است ولی نمی توان آن را نادیده گرفت. باید بر این تاکتیک تأکید کرد و مطالبات مردم افغانستان را از این روزنه پیگیری کرد و به یک روش تبدیل کرد.
2⃣ حق طلبی ایران اقتضا می کند به احمد مسعود کمک کند، اما این سوال مطرح است که آیا از پنجشیر به سلامت بیرون می آید؟ آیا این حق طلبی باعث هرج و مرج بیشتر در افغانستان نمی شود؟ آیا آمریکا برای ایران نقشه نکشیده است؟ فضا غبارآلود است و بیم فتنه های فراوان می رود. لذا عقل حکم می کند تا احتیاط را شیوه رفتار خود کند.
3⃣ آمریکا بیست سال با آن همه امکانات و تجهیزات نتوانست کنترل افغانستان را به دست آورد، اگرچه همراهان متعددی هم داشت. بنابراین در این موقعیت حساس کنونی، ورود نظامی به افغانستان و کمک به احمد مسعود به هیچ وجه عاقلانه نیست، اما کمک های انسان دوستانه هم نباید فراموش شود. هم به مردم پنجشیر و هم به فوج آوارگان لب مرز. امروز موکب های حسینی
نباید مرزهای شرق ایران را تنها بگذارند. حسین اکنون آنجا ایستاده است.
4⃣ رفتار مردم افغانستان در مقابل طالبان نشان می دهد مردم افغانستان از جنگ خسته اند و تاب ایستادن در مقابل اسلام طالبانی با روحیه پشتونوالی را ندارند، لذا به نظر می رسد ورود ایران به جنگ در افغانستان و کمک به احمد مسعود، حتی به مصلحت مردم افغانستان نیست.
5⃣ به نظر می رسد میدان مبارزه در افغانستان تغییر کرده و به جای مبارزه مسلحانه، باید به صورت فرهنگی و سیاسی وارد شد. مثل محکومیت حمله طالبان به پنجشیر از سوی وزارت خارجه ایران یا بیانیه های شورای علمای شیعه افغانستان.
6⃣ورود ما به جنگ در افغانستان هیچ توجیه بین المللی و قانونی ندارد. لذا همه کسانی که امروزه از احمد مسعود حمایت می کنند، قطعا با ورود ایران برای کمک به وی، به عنوان دخالت خارجی از آن یاد کرده و هجمه سنگین تبلیغات رسانه ای را علیه ایران به راه خواهند انداخت.
7⃣باید رسانه ها این مطلب را به وضوح برای مردم توضیح دهند که ما نگران مردم افغانستان هستیم و از بسیاری از عملکردهای طالبان بیزاریم، اما باید در هر حال از جنگ پرهیز کنیم و راههای دیگر را دنبال کنیم.
8⃣به همین دلیل در دوگانه حق طلبی و مصلحت اندیشی، باید از ورود به جنگی ناخواسته در افغانستان پرهیز کرد و از راه های قانونی و سیاسی و رسانه ای کار را پیگیری نمود.
9⃣ در پایان از هر دو طرف دعوا تقاضا داریم اسلحه ها را به زمین گذاشته و به یکدیگر یک فرصت جدید برای تفکر و اصلاح بدهند.
#طالبان
#افغانستان
#مهدی_فرمانیان
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/muslimnair
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
🔺درس گفتار مجازی «اسلام طالبانی»
🎙ارائه: استاد مهدی فرمانیان، معاون پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب
✔️در موضوعاتی همچون:
🔸ریشه شناسی و ایدئولوژی اسلام طالبانی
🔸طالبان، القاعده و داعش
🔸طالبان دیروز، طالبان امروز
🕔 روزهای ۲۰، ۲۱و۲۲ شهریور، ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹ در اسکای روم
🖌ثبت نام با ارسال نام و نام خانوادگی، سطح تحصیلات و شماره همراه به ۰۹۳۳۲۷۷۵۲۵۰ در واتساپ
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
مسلمنا muslimnair
⚡️شکست سهمگین «اخوان المسلمین» مراکش پس از قلع و قمع آنها در تونس
⚡️ حزب اسلامگرای «عدالت و توسعه» در جریان انتخابات پارلمانی مراکش مقابل احزاب لیبرال شکست سختی متحمل شد و «سعدالدین عثمانی»، نخستوزیر و رهبر این حزب از راهیابی به پارلمان باز ماند.
🔹«عبدالوافی لفتیت»، وزیر کشور مراکش، پنجشنبه، 18 شهریور در نشست خبری اعلام کرد که در انتخابات پارلمانی اخیر، پس از شمارش 96 درصد آرا، حزب «تجمع ملی لیبرالها» به رهبری «عزیز اخنوش»، وزیر کشاورزی و میلیاردر مراکشی، با کسب 97 کرسی از 395 کرسی پیروز انتخابات شد و حزب اخوانی «عدالت و توسعه» که از سال 2011 در قدرت بود، تنها به 12 کرسی دست یافته است.
🔹حزب لیبرال دیگر مراکش - حزب «اصالت و مدرنیته» - توانست 82 کرسی را به دست آورد و حزب محافظهکار استقلال نیز 78 کرسی پارلمان مراکش را از آن خود کرد.
✍️ نتایج این انتخابات چرخشی عظیم در فضای سیاسی مراکش را نشان میدهد. سال 2016 و در انتخابات قبلی حزب «تجمع ملی مستقلین» فقط 37 کرسی را برد بود، در حالیکه سال 2016 حزب اسلامگرای «عدالت و توسعه» 125 کرسی را در اختیار گرفته بود.
🔹مراکش دارای نظام سلطنتی مشروطه است و پادشاه اختیارات گستردهای دارد. پادشاه مراکش، نخست وزیر را از حزبی که برنده انتخابات شده انتخاب میکند. نخست وزیر نیز وزاریش را انتخاب کرده اما باید به تایید شاه برسد. شاه مراکش در رابطه با وزارتخانههای کلیدی، از جمله وزارت خارجه و وزارت دفاع، حرف آخر را میزند.
🔹همین قدرت سلطنتی بود که سعدالدین عثمانی را که در شهریورماه گذشته از عادیسازی روابط میان امارات و اسرائیل انتقاد میکرد، در دیماه همان سال در کنار جرد کوشنر و مئیر بنشبات نشاند و مجبور به امضای بیانیه شناسایی اسرائیل کرد. همین کافی بود تا وجهه اسلامگرایی این حزب نزد بدنه مردمی آن به شدت ضربه بخورد.
🔹در پی این شکست، عبدالله بن کیران، دبیر کل سابق حزب عدالت و توسعه و نخست وزیر مراکش در سالهای 2011 تا 2017، پنجشنبه در فیسبوک خود نوشت: «پس از اطلاع از شکست دردناکی که حزب ما در انتخابات پارلمان متحمل شد، به نظر من در این شرایط دشوار باید دبیرکل مسئولیت این شکست را بر عهده گیرد و استعفای خود را از رهبری حزب ارائه دهد».
🔹این شکست ضربه سنگین دیگری به وجهه سیاسی اخوان المسلمين در عرصه بینالمللی وارد کرده و بسیاری آن را نتیجه افول اسلامگرایی در جهان عرب خواندند. اگر در ژوئیه گذشته قیس سعید، رئیس جمهور تونس، با استناد به قانون اساسی پارلمان اخوانی را قلع و قمع کرد، این بار این خود مردم هستند که در انتخاباتی با مشارکتی بالاتر از گذشته، حزب اخوانی را در انتهای لیست احزاب پیروز قرار دادند.
#اخوان_المسلمین
#مراکش
#شکست_اسلام_سیاسی
🔹منبع: دولت دین
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/muslimnair
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
🌐دکتر مهدی فرمانیان تبیین کرد؛
🔹تفاوتهای اسلام طالبانی و اسلام داعشی
👇👇
https://urd.ac.ir/fa/cont/10397/
✔️با ما همراه باشید.
👇👇
@adyan_uni
#معرفی_کتاب
📚 جریان شناسی مطالعات حدیثی معاصر، محمدکاظم رحمان ستایش و روح اللّه شهیدی، موسسه انتشاراتی دارالحدیث، شهریور١٤٠٠.
https://t.me/muslimnair
📚 کثرت اندیشوران، اندیشه ها و محصولات پژوهشی در علم حدیث، ضرورت ارزیابی و طبقه بندی آنها را ایجاب و ارائه رهیافت کلی به این جریانات را دوچندان نموده است.
📚 به روزرسانی اطلاعات از پژوهشهای جدید حدیثی در جهان غرب، جهان عرب، جهان اسلام و دنیای تشیّع و آگاهی از افق های نوین مطالعات حدیثی از نکات قوت این کتاب است.
📚 نگاه جریان شناسانه به مطالعات حدیثی، گونه شناسی مستشرقین در مواجه با احادیث و طیف نگاری مطالعات حدیثی در جهان اسلام و تشیّع از حلقه های مفقوده دانش حدیثی است که این کتاب که در قالب درسنامه تنظیم شده این خلاء را تا حدی پر کرده است.
📚 از نوآوری این اثر، بررسی راه های متنوع مطالعات حدیثی و بررسی نقاط قوت وضعف آنان در کنار یکدیگر است که ثمره آن پدید آمدن تشخیص راه درست حدیث پژوهی خواهد بود.
📚 گونه شناسی مطالعات خاور شناسان از گُلدتسهیر، جان ونزبرو، شاخت، کِلبِرگ، فان اِس و... تا سِزگین و از سویی مبانی حدیث شناسی سلفیه اَلبانی، قرآن بسندگان شبه قاره مصر، حدیث پژوهی نومعتزله و...اهمیت این پژوهش را دوچندان کرده است.
🔹بررسی پژوهش های حدیثی هاشم معروف حسنی، صالحی نجف آبادی، محمدباقربهبودی، محمدآصف محسنی وحدیث شناسی مکتب تفکیک یک جریان شناسی مناسب از حدیث پژوهی شیعه را پیش روی مخاطبین قرار می دهد.
✔️ مدیریت سایت و کانال تلگرامی مُسْلِمْنا ضمن پیشنهاد مطالعه این اثر به پژوهشگران حوزه حدیث، جریان شاسان دانشهای اسلامی، طلاب فرهیخته و دانشجویان گرامی بررسی نویافته های این پژوهش را در قالب محصولات پژوهشی و تحقیقات دانشجویی و یا جلسات حدیث پژوهی، به علاقمندان مطالعات حدیثی مورد تأکید قرار می دهد.
📚 کتابهای خوب و استاندارد را معرفی کنیم.
#معرفی_کتاب
#مطالعات_حدیث
#پیشنهاد_پژوهش
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu