eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.8هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
345 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
🇲🇦مراکش قلب تپنده تفکرات معاصر در جهان اسلام ✍️به قلم: هادی بیگی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برش هایی از متن: 🇲🇦نبض تفکر معرفتی جهان اسلام در کشور مراکش(مغرب) می تپد. در این کشور با خیل اندیشورانی مواجه هستیم که معمولاً سُوربن رفته اندو به دو یا سه زبان مسلطند و در رشته های جدید تحصیل کرده و به سوی میراث بومی خودشان بازگشته اند. آنها با عینک های مختلف، میراث اسلامی را خوانش می کنند؛ برخی همدلانه، گروهی ناهمدلانه و رسته ای نیمه همدلانه. 🇲🇦 از نظر جغرافیایی بین شمال آفریقا و قاره اروپا دریای مدیترانه فاصله است و با قایق یک ساعته می توان به اروپا رسید. از این جهت تفکرات غربی زودتر وارد مراکش می شود. هرکتابی که در اروپا نوشته می شود در کمتر از یکی دو سال با ترجمه های خوب در بازار این کشور یافت می شود. به لحاظ نشر کتاب، جریانات معرفتی جایگاه خیلی خوبی دارند.آثار آنها توسط بهترین ناشران منتشر و در سراسر جهان اسلام توزیع می شود. 🇲🇦جامعة القرویین قدیمی ترین دانشگاه جهان(تأسیس٢٤٦ق) که اقدام به صدور مدرک کرد، در شهر فاس مراکش وجود دارد وصد سال پیش از تأسیس جامعه الازهر مصر از بزرگترین مرکز دینی مراکش بوده است. حتی از اروپا، کسانی که می خواهند در این سنت فکری درس بخوانند به جامعه القرویین می آیند. هزاران هزار طلبه در آنجا درس می خوانند؛ ولی متأسفانه تعاملات بین المللی و حتی انتشارات یا کتابی ندارند.بر عکس جامعه الزیتونه تونس به این دلیل که سعی کرده مدرن شود توانسته شهرتی داشته باشد. حجم تعاملات بین المللی جامعه القرویین با حوزه علمیه قم اصلا قابل مقایسه نیست. ساختار سیاسی آنجا نیز که ساختار سلطنتی است خیلی به آنها اجازه بروز و ظهور بین المللی نمی دهد. 🇲🇦 یک عده ای در شمال آفریقا اساساً می خواهند سنت اسلامی را ابژه(منفعل) کنند و هیچ عُلقه ای به آن ندارند و خیلی روشن هم آن را اعلام می کنند و می گویند ما می خواهیم متافیزیک این سنت را از بین ببریم و مواجهه غیرهمدلانه با میراث دارند و آن را با منطق های دیگری خوانش می کنند. می گویند تا روح میراث از بین نرود، نمی توان به پیشرفت رسید. افراد این جریان «عبدالکبیر خطیبی» یا «علی اوملیل» و «عبدالله العروی» هستند. 🇲🇦یک دسته دیگر هستند که همدلانه تر با سنت برخورد می کنند. اینها یک سر در غرب دارند، اما همدلی هایی هم با میراث دارند. می خواهند میراث را با خوانشی جدید احیا کنند، تا بتوانند وارد دنیای جدید شوند. محمد عابدالجابری در این دسته قرار می گیرد. 🇲🇦در سوی دیگر کسانی را داریم که ریشه در جریانات اسلامگرای سیاسی دارند؛ ولی مواجهه شان مواجهه معرفتی است. مثل طه عبدالرحمن که سعی می کند از جدیدترین ابزارهای دنیای جدید برای پیشبرد گفتمان اسلامی اش استفاده کند. مواجهه او با دنیای جدید یک مواجهه صرفاً دینی نیست، بلکه معرفتی است. 🇲🇦پروژه طه عبدالرحمن تاسیس مدرنیته اسلامی است. مدرنیته اسلامی، روی دیگر سکه علوم انسانی اسلامی است. 🇲🇦سلفیه شمال آفریقا غیر از سلفیه عربستان است. یک سلفیه معتدل است که در دوران معاصر حتی در حال مدرن شدن است. مثلا در خود کشور مغرب شخصیتی به نام «علال الفاسی» را داریم که خیلی از اندیشمندان معاصر مغربی متاثر از اویند. او قرائت جدیدی از سلفیه ارائه می دهد. می گوید سلفی کسی نیست که قطع رابطه کند با دنیای جدید و باب را به روی کشفیات و مناهج جدید ببندد، بلکه سلفی کسی است که بتواند با حفظ شعارهای اصلی که بازگشت به سلف صالح است بتواند تعامل خوبی با دنیای جدید هم داشته باشد. ⚡️ما میراث گفتمان انقلاب اسلامی را به جهان اسلام منتقل نکردیم، مخصوصا در میان نسل نخبه و اندیشمند مدرن و پسامدرن. اینکه میراث حکمی عالم تشیع و حکمت متعالیه که هر روز دارد با اندیشمندان بزرگی مثل حضرت آیت اللّه جوادی آملی متکامل تر می شود، تقریبا هیچ حضوری در جهان اسلام ندارد. ❌چرا عابدالجابری که به همه کشورهای اسلامی سفر کرد به ایران سفر نکرد؟ این موانع در موردخیلی از اندیشمندان دیگر هم اینطور هستند. ما باید درهای ایران را به روی روشنفکران جهان عرب باز کنیم، ولو سکولارها و لو ملحدین. هیچ ترسی نباید داشته باشیم. چون نقطه قوت های ما توان هضم افکار اینها را دارد و حتی می تواند آنها را تغییر جهت دهد. مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/zhsjp4 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️انتشار بیانیه اخیر از اخوان المسلمین به مناسبت هفتادوسومین سالگرد کشته شدن حسن البنا و تجدید میثاق با آرمانهای وی 🗓 هفتادوسه سال پیش در دوازدهم فوریه ١٩٤٩حسن البنا بنیانگذار اخوان المسلمین در ٤٣ سالگی کشته شد. *⃣ سیدقطب در خاطراتش می نویسد: در سفر به آمریکا و در بیمارستان بودم که خبر را از زبان پرستاری که در حال پخش کردن شیرینی بود شنیدم، با خود گفتم که چطور آن حسن البنایی که در کوچه و بازار مردم را به اسلام دعوت می‌کرد؛ اینگونه آمریکا را به لرزه در آورده است؟!!! ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️نماد مسجد شاخص طالبان؛ از مسجد ایاصوفیه استانبول تا مسجد مکّی زاهدان(قسمت اوّل) ✍️به قلم: علی مقدس ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برشهایی از متن: 🔷روند تحلیل و گفتمان سیاسی طالبان، از سال ١٩٩٦م تا ٢٠٢٢م نشان می دهد که جنبش مزبور همچون دیگر جریانات اسلام گرا، دغدغه بازگشت جهان اسلام به دوران خلافت، اعم از احیاء امپراتوری عثمانی و دوران خلفا را دارد. 🔶 فروپاشی امپراتوری عثمانی(١٩٢٢ م/١٣٠١ش) شوک بزرگی بود که پیروزی های اخیر طالبان و خروج آمریکائیها از افغانستان سبب گردید تا بخشی از جامعۀ ٥٠٠ میلیونی اَحناف را به صدارت طالبان امیدوار سازد. 🔷طالبان به دلیل پشت سر گذاشتن تجربه ناموفق حکمرانی در دهه ٩٠ میلادی، با انبوهی از شبهات و هجمه ها در رسانه های داخلی و خارجی مواجه شد؛ که در نتیجه برای اقناع اذهان عمومی، به تبیین دیدگاه جدید اِمارت اسلامی در زمینه حکمرانی برآمد. 🔶 از منظر طالبان، مساجد و پایگاه های دینی- فرهنگی نقش بسزایی در تعیین اهداف امارت اسلامی افغانستان و به پیروزی رسیدن آن ایفا نموده است. از این رو به مسجد و مراکز فرهنگی به عنوان عنصری سرنوشت ساز در تحکیم یا تضعیف جنبش یاد می کند. 🔷 طالبان از باب نمونه دو مسجدشاخص را یکی از حیث «تاریخی» و دیگری از جهت «کاربردی و عملی» با مخاطب در میان می گذارد که هریک کارکرد مختص به خود را دارد. طالبان در جراید رسمی منسوب به خود، همانند نشریه حقیقت، دو نماد از اسلام سیاسی- عبادی را در دو نقطه جغرافیایی با محوریت مسجد به صورت تلویحی معرفی نموده است؛ 💠 نماد اوّل: مسجد «ایاصوفیه» در شهر استانبول ترکیه 💠 نماد دوم: مسجد «مکّی» در شهر زاهدان ایران 🔹این دو نماد اگرچه به لحاظ شکلی و ساختمان ظاهری در یک قاب و مشابه یکدیگر ساخته شده اند؛ اما به لحاظ محتوایی و مشی سیاسی- فرهنگی، از تفاوت بسیاری برخوردارند که... مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/hwg4b 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
📊 ارزیابی آماری ادعای بی طرفی سکولاریسم، نسبت به ادیان و مذاهب ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 📊 به پیوست جدیدترین نتایج آماری بخشی از نظرسنجی جامع یُوگاو(YouGov) در انگلیس٢٠٢٢ که حاوی اطلاعات قابل تحلیلی در مورد ادعای بی طرفی حکومت های سکولار نسبت به وضعیت دینداری تقدیم می شود. 📊 در این نظرسنجی رابطه حکومت های سکولار و مؤلفه های دین داری به ترتیب از بالا به پایین(اعتقاد به زندگی پس از مرگ، سرنوشت انسان، باور به بهشت، اعتقاد به خالق، روح، فرشتگان، دوزخ، متافیزیک، کارما یا بازتاب عمل فرد در زندگی، موجودات فرازمینی، تناسخ، شیطان، سحر وجادو) مورد پرسش قرار گرفته است. 📈 بر طبق یکی از نتایج این نظر سنجی، ادعای بی طرفی حکومت های سکولار، نسبت به عملکرد نهادهای دینی و دینداری ناصحیح اعلام و درنتیجه نظامات سکولار به ترویج بی دینی و آتئیست جهت گیری نموده اند. 📊 بر این اساس، سکولارها تمایل فراوانی برای ترویج مؤلفه های ضد دینی از خود نشان داده و فرجام نسخه سکولاریسم، به ضدیت با ادیان و مذاهب ختم شده است. ✍ پانوشت: 💠 لازم به ذکر است که اشاره شود، در کنار نظرسنجی بین المللی گالوپ(Gallup)، نظرسنجی معتبر(YouGov) یکی از دقیق ترین جامعه آماری را داراست. 💠این مؤسسه به صورت مستمر اقدام به تهیه نظرسنجی های متنوع، جهت سیاست گذاری کلان و آینده پژوهی دولت های غربی و عربی در حوزه های اقتصاد، فرهنگ، سیاست و.. می کند. 💠 با توجه به تمرکز بخشی از آمارهای مؤسسه یُوگاو در کشورهای حاشیه خلیج فارس، منطقه شامات و شمال آفریقا، تحلیل و بررسی نتایج نظرسنجی ها در این نقاط می تواند شناخت شفافی را از چالش ها، سبک زندگی و آینده پژوهی این مناطق از جهان اسلام را ترسیم نماید. 🆔 علاقمندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی واطلاع از سایر نظرسنجی ها به آدرس رسمی مؤسسه به آدرس اینترنتی https://yougov.co.uk/ و اطلاع از نظرسنجی های خاورمیانه به www.yougov.com مراجعه نمایند. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️ملا محمد یعقوب، رهبر میانه روی طالبان ✍️به قلم: علی مقدّس ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برشهایی از متن: 💠 ملا محمد یعقوب، فرزند ارشد «ملاعمر» نخستین رهبر طالبان است. او جوانی سی ساله، بسیار باهوش و خود محور است که توانسته به عنوان شخصیتی مقبول جایگاه پدرش را در بین اعضای طالبان حفظ کند. 💠 او تا پیش از مرگ پدرش، شخصیت چندان شناخته شده و اثرگذاری به شمار نمی رفت و با تلاش زیادی که در جهت همبستگی جریان های انشعابی و طرح هایی که برای ترمیم زیرساخت های اقتصادی افغانستان از خود نشان داد، توانست در سال 2015م به عضویت در شورای رهبری طالبان راه یابد.وی سه ماه قبل برای نخستین بار جلوی دوربین ها ظاهر شد. 💠 ملا یعقوب یکی از دو معاون رهبر فعلی طالبان(هبه الله آخوند زاده) و وزیر دفاع طالبان است؛ که در حال حاضر ریاست کمیسیون نظامی 15 ولایت از 34 ولایت افغانستان را بر عهده دارد. او به عنوان چهره ای میانه رو و رهبر جریان درونی طالبان شناخته می شود که می تواند به تعدیل روز افزون طالبان و دوری از تحجر و خشونت برخی رویکردها، کمک کند. 💠 برخی بر این گمان اند که ملا یعقوب از حمایت سعودی ها برخوردار است؛ زیرا سعودی‌ها وآمریکایی ها به دنبال افرادی هستند که به ایران نزدیک باشد. قرابت فکری ملایعقوب و ملابرادر به خاطر پیشرفت مذاکرات و اعتقاد به جبهه مقاومت و مبارزه با آمریکا، مفاهیم مشترکی با جمهوری اسلامی تشکیل داده اند؛ تا حامیان و مزدوران آمریکا در منطقه همچون سعودی ها را در خصوص توسعه جبهه مقاومت در دیگر کشورها، نگران سازد.... مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/yitcvd 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️موضوع کتاب: کنشگری اسلام سنتی در تحوّلات سوریه 📚 «الدین و الدوله فی سوریه؛ علماء السنه من الانقلاب الی الثوره»؛ تألیف توماس پیریه(بلژیکی)؛ ترجمه از فرانسوی به عربی توسط حازم النهار؛ نشر دارميسلون منتشره در سه پایتخت پاريس، استانبول و دوحه، ٢٠٢١میلادی. ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 📙این پژوهش در چشم اندازی کلی، به واکاوی کشمکش های انجام گرفته میان دولت سوریه و جریانات اسلامی با تأکید بر اسلام سنتی است. 📙در این اثر، تصویر جامعی از تحوّلات جریانات اسلامی در سوریه، از انتهای قرن بیستم تا آغاز قرن بیست و یکم ترسیم شده است. مصنّف علاوه بر تحلیل نقش آفرینی جریانات متعدّد اسلامی در قیام 2011 و کنشگری آنها، تاریخ معاصرسیاسی در سوریه را بررسیده است. 📙 روش این پژوهش مبتنی بر تحقیقات میدانی است که در اکثر موارد بین سال‌های 2005 و 2008 انجام شده و مشتمل بر چندین مصاحبه با عالمان اسلام سنتی، روشنفکران و فعالان اسلام سیاسی، رهبران اخوان‌المسلمین ساکن خارج از سوریه و طلاب دینی است. 📙در مقدمه موضوع «اسلام سیاسی در سوریه معاصر» واکاوی و به مکانیزم رسمیت شناخته شدن جریانات اسلامی، توسط رژیم سوریه پرداخته شده است. در حقیقت حزب بعث، از ادغام علماء سنتی در دستگاه دولتی امتناع و به آنها اجازه داد تا استقلال نسبی اقتصادی و ساختاری خود را حفظ کنند. 📙 در فصول دوم وسوم، نویسنده نقش علماء اسلام سنتی را در تحوّلات سیاسی سوریه رصد وکنشگری های آنها را موشکافی کرده است. نویسنده در این بخش نشان داده که اسلام محافظه‌کار یا سنتی، به خوبی توانسته بر چالش‌هایی که جریان‌های سلفی، تکفیری وسیاسی پیش روی آنها قرار داده بودند، فائق ‌آمده وحلقه های تربیتی و صوفیانه خود را از بستر این تنش های پرهیاهو سیاسی، گرم نگه دارند. 📙 پیریه(کارشناس ارشد سوریه در اروپا) به این نکته می رسد که حذف اسلام سیاسی و اسلام سلفی از صحنه سوریه، پس از کشتار حَماه در سال 1982 منجر به ریشه کنی دین داری از جامعه نشد و طیف گسترده ای از پزشکان، تحصیل کرده ها بجای روی آوردن به سکولاریسم و سایر جریانات؛ در مساجد وخانقاه ها به آموزش اسلام سنتی و فراگیری رموز صوفیانه پرداخته اند. 📙 نویسنده تصریح می کند که روش آموزشی- تربیتی که شیوخ دنبال می‌کردند و اکثر روشنفکران، اسلام‌گرایان سیاسی و سکولار آن را عقب مانده می‌دانستند، به طرز شگفت‌انگیزی خود را حفظ، تقویت و منتشر کرده است. ✔️ شاید یکی از پارادوکس هایی که نویسنده به مخاطب ارائه می دهد این است که دکتر، مهندس یا وکیلی که قرار بود در نقطه مقابل اسلام سنتی قرار بگیرد، اکنون در متن محافل سنتی در مساجد حضور پیدا کرده ومشغول مطالعه متون فقهی و فراگیری تربیت صوفیانه هستند. او می نویسد که این شیوخ سنتی هستند که توانسته اند خلأهای اسلام تکفیری و... را در بین نسل تحصیل کرده پر کنند وشواهدی بر آن اقامه می کند. 📙نویسنده در پایان با نقبی از اسلام سنتی در سوریه، به اسلام سنتی در اُردن هاشمی پرداخته و می نویسد که من از تاثیر شگفت انگیز و عمیق اسلام سنتی از سوریه بر اردن شگفت زده شدم. 📙وی در نهایت اعتراف می کند که ما محقّقان متاسفانه، توجه خود را به سایر جریانات اسلامی معطوف کرده ایم و متأسفانه از مطالعه ظرفیت های باورنکردنی اسلام سنتی بازمانده ایم و گاهی نیز تسلیم فرضیه های اثبات نشده در مورد در حاشیه بودن و ضعف اسلام سنتی قرار گرفته ایم. 📚 مدیریت سایت و کانال علمی مُسْلِمْنا باتوجه به عدم وجود پژوهشی مستقل فارسی در مورد شناخت اسلام سنتی در جهان اسلام، پیشنهاد ترجمه(ترجیحاً ترجمه انتقادی) این اثر را مورد تأکید قرار می دهد. ✍ پانوشت: کشتار حَماه 1982نقطه عطفی در تاریخ سوریه و جریانات اسلامی است. در این کشتار دولت سوریه، حدود چند ده هزار نفر از شهروندان سوری و اعضای اخوان المسلمین را به جرم اعتراض به حزب بعث، به خاک و خون کشید. حدود سی سال بعد و در پی خیزش مجدد مردم سوریه و تحت تاثیر بهار عربی درفوریه2011، مردم شهر حَماه با گرامیداشت سالگرد این کشتار، با پاشیدن رنگ قرمز بر خیابان‌های شهر ونماد اصلی شهر حَماه - که آسیاب آبی باستانی است - یاد آن مقتولین گرامی و به تدریج آتش جنگ های ده ساله سوریه روشن شد. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️آینده پژوهی فرجام طالبانِ پاکستان، در سایه برپایی دولت طالبان در افغانستان ✍️به قلم: احمد رشیدی‌نژاد ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برشهایی از متن: 🔴خروج آمریکا از افغانستان و برپایی دولت طالبان، نه با شادمانی مردمان افغان مواجه شد؛ که با استقبال گسترده گروه‌های ستیزه‌جو مواجه گردید. گروه‌های همچون تحریرالشام سوریه، القاعده یمن، القاعده عربستان، ترکستان اسلامی، ارتش الملاحم و «تحریک طالبان پاکستان» گویا به آرمان‌های دیرینه خود رسیده اند و شادمانی آنها در ارسال پیام تبریک به امارت طالبان، وصف نشدنی بود. 🔘اما بلندتر از صدای همه این شادباش‌ها، صدای شادمانی جنبش«تحریک طالبان پاکستان» در نواحی مختلف این کشور به گوش می‌رسید. تحریک طالبان پاکستان با راهپیمایی‌های بزرگ موتوری و به‌راه‌انداختن کاروان در شرق افغانستان، آزادی اعضای خود را جشن گرفت و ویدئوهای منتشرشده نیز نشان می ‏داد که این گروه از آزادی عملیاتی در افغانستان برخوردار است. 🔴 محسود رهبر تحریک طالبان پاکستان، امارت طالبان افغانستان را به‌عنوان الگویی مناسب برای جنگجویان این گروه معرفی و استدلال کرد استقامت در جنگ، علیه دولت پاکستان، پیروزی‏‌هایی مشابه آنچه را طالبان در افغانستان به دست آورده است را تضمین خواهد کرد. 🔘 بنا به این سناریو، تحریک طالبان پاکستان نیز می‌تواند با جهاد علیه دولت پاکستان به استقرار «دولت اسلامی» در این کشور امیدوار باشد. در این راستا، این گروه با افزودن بر حجم عملیات‌های خود در پاکستان، مسئولیت تعداد زیادی از حملات را در ماه‌های پس از فروپاشی دولت قبلی را افغانستان بر عهده گرفت. 🔴 رهبر تحریک طالبان پاکستان با فرماندهان و گروه‌های مختلف طالبان افغانستان پیوندهای محکمی دارد که عمیقاً فداکاری‌های تحریک طالبان پاکستان در جنگ علیه نیروهای آمریکا ‌را از یاد نخواهند برد. 🔴 هرچند سناریوی احتمال توافق صلح استراتژیک سریع بین دولت پاکستان و تحریک طالبان پاکستان بسیار کم است، از آنجایی که دیپلماسی و حل‌وفصل سیاسی می‌تواند جواب‌گوی منافع تاکتیکی کوتاه‌مدت تحریک طالبان پاکستان و امارت طالبان باشد، این سناریو نیز وجود دارد که تحریک طالبان پاکستان به مصالحه سیاسی با دولت پاکستان تن دهد. مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/b6ui43 ✍پانوشت: آینده پژوهی مطلب فوق، بر اساس مدل سناریو نویسی و بدون احتساب درصد احتمالات محتمل تهیه و تنظیم شده است. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu