eitaa logo
مسلمنا muslimnair
4.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
371 ویدیو
54 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
⚡️بررسی چگونگی تأثیر عمیق قرضاوی در آرای مسلمانان هند ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برشهایی از متن: 🔸با وجود اختلافات متعدد بین نوسلفیه دیوبند با نوسلفیه اخوانی، قرضاوی توانست تأثیر پذیری پایداری در مسلمانان شبه قاره بوجود آورد. این نفوذ پر هیمنه و البته اختلاف عمیق مشرب فکری او با نوسلفیان دیوبند را از پیام پر کنایه محمدتقی عثمانی در فوت قرضاوی نیز می توان دریافت کرد. اما چگونه قرضاوی با همه این تفاوت‌ فکری توانست به سهولت جای خود را در بین مسلمانان هند باز کند؟ 🔹میدل ایست در شماره اخیر خود ویژه نامه ای درباره مرگ یوسف القرضاوی منتشر کرده است و در بخشی از آن اشاره کرد که متفکر و شیخ بانفوذ یوسف القرضاوی، در سرتاسر جهان پیروانی پروپاقرصی داشته و در ایالت کرالای واقع در جنوب هندوستان بسیار محبوب است. او به عنوان نماد «اعتدال اسلامی» مورد ستایش جهان اسلام است و هنگامی که ابوالعلی مودودی برجسته ترین شخصیت اسلامی شبه قاره هند در سال1979درگذشت، شیخ یوسف القرضاوی برای او نماز خواند. 🔸 دارالندوه لکهنو هند از مخالفان سرسخت اسلام گرایان هستند، ولی همچنان او را به خاطر فقه تیسیری که شعارش «ساده کن و پیچیده نکن» بود، بسیار دوست داشتند. 🔹 القرضاوی فقه را به عنوان ابزاری برای حل مشکلات می دید؛ تا توشه ای دست و پاگیر از سنت. 🔸 او از زبان معاصر برای انتشار عقاید خود استفاده می کرد و برعکس بسیاری از علمای اسلام که سختگیرانه فقه را تفسیر می کردند، همچنان در مورد موسیقی و فیلم دگم بودند، اما القرضاوی فتواهایی به نفع هنرهای خلاقانه و سرگرمی مدرن می داد. 🔹قرضاوی مفهوم اعتدال و اعتدال را در بین اسلامگرایان به منصه ظهور رساند ونحوه مشارکت در روند دموکراتیک را به اسلام گرایان آموزش می داد و از آنها می خواست که به زبان شهروندی صحبت کنند. او یکی از اولین کسانی بود که از اینترنت برای انتشار افکار خود از جمله با صدور فتوا از طریق وب سایت انگلیسی زبان اسلام آنلاین استفاده کرد. 🔹 ترجمه این گزارش را اینجا بخوانید↙️ http://muslimna.ir/news/3292-2022-10-09-21-29-12.html 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair
⚡️فضل الرحمن و گسست روشمند از تفسیر سنتی قرآن ✍ به قلم: داوود احسانی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔷 فضل الرحمن ملک(متولد ۲۱ سپتامبر ۱۹۱۹ در شهر هزاره هند(امروز در پاکستان واقع شده است) و متوفای ۲۶ ژوئیه ۱۹۸۸ در ایالت شیکاگوی آمریکاست. او یکی از برجسته ترین متفکران و روشنفکران اسلامی در قرن بیستم است. فضل‌الرحمن در مورد فهم قرآن با طرح دیدگاه هرمنوتیکی، نگاهی نو در تفسیر وحی ارائه نموده است. متأسفانه از آنجا که دیدگاه های ایشان به زبان فارسی و عربی ترجمه نشده و خود او هم نوشته ای هم به این دو زبان ندارد و بيشتر آرای او به زبان لاتین است؛ این شخصیت و آراء و اندیشه های او در بین اندیشمندان و روشنفکران ایرانی ناشناخته است. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در مورد آرا او اشاراتی می کنیم. 🔶 یکم: فضل الرحمن معتقد است دوران نگاه سنتی به دین و فهم قرآن کلاسیک سپری شده است. او تفسیر سنتی از کلام الهی که معتقد است احكام دین ثابت براي همه زمان‌ها است را ناکارآمد می داند؛ زیرا این گروه اجرای احکام ثابت را با تغييرات فعلی اجتماعی و نیازهای امروزی و مقتضیات کنونی به خوبی ارائه نمی کنند. او با گسست از تفسیر سنتی و پیوست به تفسیر هرمنوتیکی از کلام الهی و توجه به چالش های مدرنیته در دوران معاصر، سعی در بازسازی و ارائه نگاه جدیدی به تفسیر قرآن نموده است. در این راستا فضل الرحمن با ارائه ساختاری منسجم به تفسير قرآن و تدوین راه‌حل تعارض بين اسلام و مدرنيته را مطرح کرد كه بسياري از روشنفكران پس از ایشان از وی متأثر شده اند. 🔷 دوم: غایت ایشان از اسلام و مدرنیته این است که با اجتهاد پويا و تفسیر هرمنوتیکی از قرآن، می توان به جاودانگی دین و گسترش احكام دينی به سایر فرهنگ‌ها و تمدن ها بپردازیم. فضل‌الرحمان برای تحقق این منظور شیوه دوحركتی در تفسیر متن مقدس را ارائه می کند؛ به اين معنا كه ابتدا حركتی از خواننده و مفسر به متن مقدس صورت می‌گیرد یعنی مفسر بايد به مطالب قرآن با توجه به زمان نزول و فرهنگ حاکم و شأن نزول روح حاکم بر آیات قرآنی را دریابد، این همان حركت اول است. در حركت دوم که حرکت از زمان نزول به دوران حاضر است؛ مسائل و مشكلات امروز خود را با مراجعه به روح حاکم بر دين، نه صرفاً احکام آن دوران برطرف می كنيم. این دو حرکت، شاکله تفکر و تفسیر جدید فضل الرحمان را تشکیل داده اند. 🔶 سوم: کم رغبتی پژوهشگران ایرانی به بررسی آرای فضل الرحمان سبب شده تا دگراندیشان از وی یک چهره سکولار ترسیم کنند؛ در حالی که شواهد متعددی در اندیشه های او وجود دارد که نشان می دهد آرای او فرسنگ‌ها از سکولاریسم دور است. بر این باوریم که بررسی دقیق اندیشه های روشنفکری فضل الرحمان می تواند تأثیرات راهگشایی بر اصلاح تفکر دینی برجای بگذارد. 🔹 چهارم: ان شاالله به زودی رساله دکتری اینجانب در «بررسی تطبیقی آرای تفسیری فضل الرحمان ملک با آیت الله جوادی آملی» در دانشکده مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب قم ارائه و از آن دفاع خواهد شد. 🎥 برای مشاهده دیدگاه های دیگر در مورد «فضل الرحمان ونظریه اصلاح اندیشه دینی در اسلام» ویدئو پیوست را نیز مشاهده کنید: https://m.youtube.com/watch?v=wSQa9XOChfs 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair
مسلمنا muslimnair
⚡️اخوان المسلمین در سوگ رهبر معنوی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔹یوسف قرضاوی رهبر معنوی اخ
⚡️ دولت مصر و الازهر پس از سکوت طولانی پس از انتشار خبر درگذشت قرضاوی، امروز نام او را در سرلیست گروهک تروریستی اعلام کردند. 🔸بنا به این دستور کم سابقه، دادگاه جنایی مصر او به همراه ۲۴۱ نفر دیگر را به مدت سه سال تحت شدیدترین احکام قضایی قرار داد و از این به بعد احکام سنگین جنایی بر آنها و منسوبین آنها مترتب خواهد شد!!! 🔸 بیشتر نیز الازهر در اقدامی کم سابقه، مدرک دکترای قرضاوی را پس گرفته بود و آن را باطل اعلام کرده بود. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair
⚡️احمد بن حمد الخلیلی مفتی اعظم عمان به مناسبت روز ملی زن عمانی در سخنانی گفت: در فرهنگ عمومی چنین رایج شده که زن نصف جامعه است؛ ولی من امروز اعلام می کنم که زن در فرهنگ اباضیه، تمام جامعه و کل اجتماع محسوب می شود. منبع: قبس الاخباریه 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair
مسلمنا muslimnair
⚡️تحقیر بی سابقه شیخ الازهر توسط السیسی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔹 هفته گذشته ودر هنگامه برگزاری مهمترین جشن حکومتی - دینی دولت مصر(مؤتمر فی احتفال المولد النبوی) رسانه های مصری ویدئویی را از برخورد سرد السیسی با احمدالطیب مخابره کردند که در تاریخ روابط الازهر با دولت مصر کم سابقه است. در این دیدار برخلاف همیشه که رئیس جمهور دست در دست شیخ الازهر در مراسم میلاد پیامبر(ص) شرکت می کرد و تا صدر مجلس یکدیگر را مشایعت می کردند، السیسی هنگام ورود به کاخ المناره بدون توجه به احمدالطیب و دادن پاسخ سلام او، به اشاره ای تلویحی به وی اکتفا(بخوانید بی اعتنایی) کرد و با عجله وبدون همراهی او به صدر مجلس رفت و احمدالطیب را همانند یک مدعو معمولی در این جشن مهم که شیخ الازهر از مجریان اصلی برگزاری آن بود به حساب آورد. 🔸 این رفتار تحقیرآمیز از چشم فعالان و ناظران پنهان نماند و هشتگ «شیخ الازهر» در صدر فهرست پرکاربردترین شبکه‌های اجتماعی توییتر مصر قرار گرفت؛ تا جایی که بسیاری از توئیت ها از نادیده گرفتن(تجاهل)السیسی، شیخ احمد الطیب در جشن میلاد پیامبر اسلام (ص) انتقادات تندی کردند. این هشتگ ها حتی از سوی حامیان اسلام سیاسی واخوان که ضربات متعددی از بی تفاوتی شیخ ازهر خورده بودند منتشر شد. سمیر الارکی نویسنده مشهور مصری نوشت: «السیسی وارد کاخ المناره شد. برای همایش هایی در جشن میلاد پیامبر بدون سلام و احوالپرسی به شیخ الازهر، ژست گرفتن، سپس سرعت دادن به تالار بدون حتی گفتن اینکه منتظر ورود به همراهی شیخ احمد الطیب است، رفتاری که با صمیمیت السیسی نسبت به مهمانان معمولی مجلس قابل مقایسه نیست. جمال سلطان، نویسنده روزنامه نگار نوشت: «نحوه برخورد السیسی با شیخ الازهر در هنگام پذیرایی از وی قبل از جشن های مولود شرم آور است و اصلا مناسب و جایز نیست. شیخ الازهر در دنیا مورد استقبال قرار می گیرد. از پادشاهان، رؤسای جمهور و رهبران. این استکبار و غرور السیسی است و نه چیز دیگر. 🔹 در عوض، شیخ الازهر علیرغم اهانت کم سابقه ای که السیسی با او در هنگام ملاقات داشت، مراسم تنوره را در این جشن به خوبی اجرا کرد و در نهایت به السیسی ادای احترام کرد ودر سخنانی مدعی شد: «تلاش خستگی ناپذیر و کار خستگی ناپذیر السیسی تنها به خاطر اعتلای منزلت مصر و مصریان است.» وی در پایان همچنین دعا کرد که خداوند به کشور پیشرفت، سعادت، قدرت، سربلندی و بی گناهی، خیر و برکت عنایت کند. 🔹احمد الطیب از حامیان انقلاب ژانویه ۲۰۱۱ نبود و آن را «دعوت به هرج و مرج و یک تابو قانونی» می دانست و پس از چراغ سبز مشروع رئیس جمهور محمد مرسی، موضع خود را با رئیس جمهور قانونی مصر محمد مرسی تغییر داد. او از کودتای السیسی علیه مرسی حمایت کرد و در بیانیه کودتا فعالانه شرکت کرد و گفت: «این کودتا مطابق یک قانون شرعی است که می گوید در ارتکاب دو شر، انتخاب شر کوچکتر یک وظیفه مشروع و یک راه است. از بن بست سیاسی که مردم در آن گرفتار شدند، بین موافقان و مخالفان، من از تصمیم برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری حمایت می کنم.» بعدها شیخ با السیسی و حامیانش درگیری رسمی پیدا کرد که باعث شد طرفداران السیسی خواستار صدور قانونی شدند که به او اجازه می دهد شیخ الازهر را برکنار کند، اما این قانون پیشرفت قابل توجهی نداشت. 🔸بارزترین اختلاف بین آنها مربوط به امتناع الطیب از پیشنهادهای نظامی مربوط به متون حقوقی و فقهی و همچنین «تجدید گفتمان دینی» در صحنه‌ای بود که بیش از یک بار تکرار شد، تا اینکه السیسی در یک جلسه، الطیب را مورد خطاب قرار دادو گفت «ای امام بزرگوار مرا خسته کردی». 🎥 برای دریافت ویدئو لینک ذیل را ببینید: https://twitter.com/s_alaraki/status/1577586314165338113 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
50.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 وبینار رویکردهای وحدت و تقریب اسلامی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🎙حجه الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان(استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب و متخصص جریانات، ملل و نحل اسلامی) ⌚️زمان: ۱۹ مهرماه ۱۴۰۱ 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) @howzehmelalfars ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️ارائه تصویری متفاوت از دانش فرقه شناسی توسط مورخ طراز اوّل کشور ✍ به قلم: سیدعلی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔹مذاهب شناسی از علوم میان رشته ای است که به آشنایی با فرق و مذاهب اسلامی می پردازد. این دانش در تلورانس بین علم کلام و تاریخ مذاهب اسلامی در نوسان است. بررسی ها نشان می دهد که غالب کتب ملل ونحل منتشر شده تا کنون، توسط متکلمین نوشته شده است و مورخین عموماً در نگارش آثار ملل ونحل غایب بوده اند. اخیراً مورخ صاحب نظر کشور، استاد حجه الاسلام و المسلمین دکتر رسول جعفریان با انتشار کتاب «درس هایی درباره فرق اسلامی، نشرعلم، ۱۴۰۱» در صدد رفع این خلاء قرار گرفتند و از زاویه نگاه تاریخی، دانش ملل ونحل را کاویده اند. بدیهی است که اگر ملل ونحل، زیر نور چراغ مطالعه «علم تاریخ» بررسی شود؛ نکاتی از آن استنباط می شود که کمتر دیده و گفته شده و زوایایی پنهان از آن هویدا خواهد شد که نوعا متکلمین بدان وقعی ننهاده اند. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به اهم مطالب بدیع این کتاب اشاراتی خواهیم داشت. 🔸یکم: این اثر در بررسی ۱۵ مسئله ملل ونحلی سامان یافته است و مؤلف از این رهیافت، نقبی تاریخی به موضوعات ملل و نحلی دارد. در مقدمه طرح مباحثی مانند معرفی برخی ردیه نویسی ها، نقش اعتقادنامه ها، تأثیر منابع ادبی، جایگاه جغرافیایی فرق ومذاهب، توجه به متون فارسی و رجالی ملل ونحل، خاستگاه فرهنگی و تمدنی این دانش بررسی شده است و توجه به این نکات مغفول به مخاطب گوشزد شده است. معرفی سبک های متعدد ملل نگاری، توجه به گزارش های ایستا وپویا از این دانش و توجه اکید مصنف به داده های رجالی زمینه هایی هستند باعث ایجاد نگاهی متفاوت در این دانش خواهد شد. 🔹دوم: معرفی کتابی نادر و فقهی که همزمان با نگارش نخستین آثار ملل ونحل در قرن سوم توسط ابوبکر خلال(م311) نوشته شده بسیار قابل تأمل است. جعفریان در معرفی این کتاب، احکام فقهی اصحاب ملل ونحل را بیان کرده و خلاء تحلیل های فقهی در دانش ملل ونحل را تا حدودی مرتفع نموده است. احکامی مانند نکاح، جزیه در جهاد، زکات، بیع وشرا با اهل ذمه و احکام اطفال مشرکین و...در ذیل مباحث فقهی یهودونصارای ومجوس بسیار راهگشاست. 🔸سوم: شاید قلب تپنده این کتاب را بتوان در منطق تکثیر فرقه ها وتحلیل های چند قطبی شدن جامعه اسلامی معرفی کرد. مصنف با تقسیم ملل ونحل بر اساس منطق معرفت شناختی، به تفکیک هسته های اصلی وفرعی انشعاب جامعه نخستین پرداخته و دوقطبی ایمان ظاهری والحاد باطنی را در فرقه گرایی های اولیه بسیار پررنگ می داند. نقش نخبگان و تأثیر توده ها در شکل گیری این قطب های فکری فرهنگی بسیار مهم است و مصنف به ارائه تحلیل هایی در مورد کنشکری آنها درپیدایش ملل ونحل پرداخته است. بررسی مصداق عینی ایمان وکفر، در ملل ونحل نگاری و ردگیری خاستگاه آنها از دوران رسول خدا(ص) تا قرن سوم سبب شده تا بتوان تصویری بهتر از هسته مرکزی و نزاع های فرعی دانش ملل ونحل پیش روی مخاطب ترسیم شود. 🔹چهارم: بررسی تاریخ و عقاید عثمانیه، نواصب، اهل حدیث ومرجئه در ذیل چهره های شاخصی همچون جاحظ، ابوحنیفه، سفیان ثوری، احمدبن حنبل و لالکائی توانسته روی دیگری از منازعات تاریخی – کلامی قرون نخست را نمایان کند. این تصویر از انقلاب نظری عباسیان تا تربیع حضرت علی ع توانسته تصویری از منازعات اهل حدیث با سایر جریانات را پیش روی مخاطب ترسیم کند. 🔸پنجم: معتزله نگاری متفاوت جعفریان در این اثر با معرفی اصول خمسه آغاز می شود. مصنف پس از ارائه تصویری کامل از عقاید معتزله، به معرفی مکاتب اربعه اعتزال پرداخته و سپس به نسبت سنجی میان باورهای اعتزالیون وفلسفه، اعتزال وطبیعیات، معتزله وقرآن وحدیث توجه وتحلیل های تاریخی خود را در ذیل آنها گنجانده است. رجال وطبقات معتزله، فرهنگ دینی واجتماعی آنها، سختگیری وخشونت رایج در بین این فرقه و گسترش فکر اعتزال در میان زیدیه از موضوعات فرعی است که مصنف آنها را در ذیل عنوان مباحث تاریخی گنجاده است. جعفریان در ماتریدی واشعری نگاری ضمن بررسی تأثیرات آنها از اعتزال ومرجئه بر اساس کتب کلامی، دانشمندان جریان ساز وحاکمان به ارائه تاریخ وعقاید این دو نحله پرداخته وتوانسته به خوبی تمایزات اشعری وماتریدی را به تصویر بکشدو... 🔹النهایه: با توجه به ارائه تحلیلهای متفاوت از دانش ملل ونحل در این اثر، مطالعه وبررسی داده های غنی تاریخی و کلامی این اثر، پیشنهاد مطالعه این کتاب را به طلاب عزیز، دانشجویان محترم، کلام پژوهان و ملل ونحل نگاران مورد تأکید قرار می دهیم وامیدواریم انتشار این اثر زمینه ایجاد تحول در ملل ونحل نگاری سنّتی را بوجود آورد. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE