eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.9هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
352 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمنا muslimnair
🏆خلاء آثار جریان شناسی، عدالت وتمدّن پژوهی و جهان اسلام شناسی در جایزه کتاب سال ✍️به قلم: سیدعلی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برشهایی از یادداشت: 📚جایزه کتاب سال پیشانی رویدادهای فرهنگی در ایران اسلامی است و کمترین انتظار این است که طیف های متنوّع فکری، آثارشاخص مورد علاقه خود را در آنجا پیدا کنند. 📚امسال نیز بسان سالهای گذشته لیست کتاب های فاخرسال منتشر شد. متاسفانه خلاء جدی عدم پرداختن به آثاری از حوزه های متعدد علمی به چشم می خورد. عدم انتشار آثاری در حوزه های متعدد از عدالت پژوهی، تمدن پژوهی، جریان شناسی تفکرات معاصر، معرفی اندیشه ها و متفکرین زنده و فعال در جهان اسلام وجهان امروز، مطالعات تطبیقی و چالش های جهان اسلام و... تا سایر علوم انسانی کاربردی به چشم می خورد. 📚 لیست امسال با تمام نقاط قوت خود، جای خالی فراوانی را در مورد آثاری در مورد معاصرین ومسائل انسان معاصر دارد. نگاهی به لیست آثار برگزیده این سیگنال را به پژوهشگران منتقل می کند، گویا آثاری که به مسائل انسانهای قرون گذشته مرتبط است دارای اهمیت بیشتری هستند!!! 📚به عنوان نمونه اخباری گری چندین قرن است که از صحنه فکری جهان اسلام برچیده شده و چه ضرورتی دارد که کتاب سال جمهوری اسلامی به تصحیح «الفواید المکیّه» و«تقاسیم الافلاک هیئت بطلمیوس» بپردازد؟ اخباری گری چه جایگاهی در آرایش فعّالان جهان اسلام امروز دارد تا تصحیح آن حایز جایزه کتاب سال شود؟ امروزه تصحیح کتابی با موضوع هیئت بطلمیوسی چه گِره ای را از دانش نجوم و تصاویر تلسکوب هابل برمی دارد؟ مگر قرار نیست که علوم انسانی همراهانی قوی برای علوم وتکنولوژی جدید باشد؟ آیا با معرفی این کتابها، سیگنالهای گذشته گرایی به انتخاب موضوعات جدید پژوهشی به پژوهشگران و دانشجویان نمی دهیم؟ البته بحث احیاء تراث است و قصدنداریم به میراث گذشته خود چوب حراج بزنیم وآنها را از حیّزانتفاع بیاندازیم، ولی علوم انسانی را هم نباید در محدوده مباحث گذشته محصور کنیم واحیای تراث لاینفع را بازسازی کنیم. در زمانه ای که جایزه ملک فیصل در عربستان به احیای تراث اسلامی در فلسطین واندلس تمرکز دارد، چه ضرورتی برای احیای چنین پژوهشهایی است؟ 📚اگر فلسفه رئیس العلوم است و علوم انسانی؛ دانشی پایه برای سایر علوم، این آثار برگزیده چه پیامهایی برای سایر علوم وتکنولوژی وحیات بشری دارند؟ چه اشکالی دارد که بخش عمده ای از پژوهش های علوم انسانی به مسائل روز انسان معاصر و دغدغه های او بپردازد وکتابهای مفیدی که کم هم نیستند، معرفی شوند تا در پرتو جایزه کتاب سال؛ دغدغه های مهمتر انسان معاصر بهتر معرفی و علوم انسانی کاربردی را ترویج کنیم. . 📚 هر چند در حوزه کتابهای داخلی نمی توان انتظار راهبری و سیاستگزاری به آثار علمی داد؛ ولی در حوزه کتابهای خارجی و اندیشوران صاحب ایده فعّال در جهان امروز می توان نقش تعیین خط مشی برای کتاب سال بین الملل ایجاد کرد. با توجه به عدم آشنایی جامعه ایرانی از اندیشوران، آثار وتفکرات رایج و کاربردی در جهان اسلام، می توان با معرفی چندین کتاب خوب و دارای ایده در بخش جوایزجهانی، آنها را معرفی و ضمن آشنایی با این آثار زمینه ترجمه، نقد وبررسی آنها در پایان نامه ها ومقالات علمی را فراهم کرد. پرداختن به این ایده باید در صدر امور بخش کتب خارجی کتاب سال جمهوری اسلامی قرار بگیرد. 📚آیا قابل قبول است که چندین دهه بعد از درخشش محمدابوزهره، خورشید احمد، مالک بن نبی، هشام جعیط، جودت سعید و... در کشورهایشان، پژوهشگران ایرانی با آنها آشناشوند و با فاصله زیاد، تفکرات آنها را پایش و ارزیابی کنیم؟ بنظر می رسد جایزه کتاب سال و بخش بین الملل وجهان اسلام آن می تواند این خلاء را پر کند و نهادی دیگر جز جایزه کتاب سال به خوبی از عهده این مسئولیت بر نمی آید. مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/eihqbe 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 جماعه التبلیغ؛ سفرهای تبلیغی جهانی با پای پیاده از قارّه سیاه(جبل الطارق)تا قارّه سبز(بارسلون) 🔹در حالی که بخشی از مردم، سفرهایی برای دیدوبازدید، تمدید اعصاب و تفریح دارند؛ طیف هایی از اسلام سلفی شاخه تبلیغی جماعت هند، سفر هایی ساده برای تبلیغ و احیای کلمه اللّه به اقصی نقاط جهان دارند. 💠آنها در جهان عرب، در راه جذب جوانانی هستند که دلزده از سیاست و ناامید از اسلام سیاسی به دلیل شکست های پی در پی نسخه های اخوان المسلمین هستند. 🔷جماعه التبلیغ در جهان غرب جوانانی را جذب می کنند که از سبک زندگی مادی گریزان و فطرت خداجویشان آنان را از نسخه های غربی خسته کرده است. 💠 آنان در قارّه اروپا و آمریکا با طرح اسلام معنوی و عاری از خرافات صوفیانه، اسلام دور از چهره خشک وهابیّت را تبلیغ می کنند. 🔹جماعه التبلیغ در قارّه آفریقا، با کمک های مالی، مردمی و تبلیغ چهره به چهره آئین خود را تبلیغ می کنند. ✍️ساده لوحانه است که تنها علّت نفوذ سلفیت درجهان امروز را در دلارهای عربستان و مساجد باشکوه وهابیت منحصر بدانیم و از پتاسیل سفرهای بی آلایش تبلیغی جماعت ها غافل شویم. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
❇️ نگاه متفاوت «داریوش شایگان» به آیندهٔ جهان اسلام در قرن جدید ✍️به قلم: سیدعلی بطحائی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا ✂️برشهایی از متن: 💠 دوّم فروردین ماه مصادف با چهارمین سالگرد درگذشت داریوش شایگان فیلسوف، هندپژوه و روشنفکر ایرانی است. گزافه نیست اگر ادعا کنیم که در میان متفکران ایرانی، اندیشوری همانند «داریوش شایگان» متعمّق درموضوع رابطه مدرنیته وسنت نشده است. شاید این مسئله محوری ترین دغدغه‌ او در طی پنجاه سال گذشته بوده است. 🔷 آینده جهان اسلام در قالب تئوری «آمیزش افق‌ها» و کتابی با همین عنوان از وی گنجانده شده است. شایگان درست برخلاف نظریه برخورد تمدنها هانتیگنتون، معتقد بودکه«در دوران آینده، جهانی شدن دیگر معنایی ندارد و برخورد تمدّن‌ها به هیچ وجه اتفاق نمی‌افتد. به دلیل اینکه در آینده هیچ تمدّن خالص و ناب روی کره زمین باقی نخواهدماند.» 💠 شایگان - که تجارب معنوی فراوانی از همنشینی با علامه طباطبایی کسب کرده بود - درباره آینده جهان اسلام می نویسد: همه ما درمرحله آمیزش تمدنی به سر می بریم وتمدن در دنیای آینده محصول مشترک وثمره پیوند جهان اسلام و سایر تمدنهاست. او می نویسد: «همه ما در افق یک تمدن جهانی قرارگرفته ایم و در این مسیر شرقی و غربی، چینی، ژاپنی، ایرانی، عرب یا فرانسوی ومسلمان یکسان هستند.» 🔹 شایگان علّه العلل انزجار جهان اسلام از غرب را، ناشی از «شکست تاریخی جهان اسلام» از دنیای غرب معرفی می کند و می نویسد: «هنگامی که به پرسش از علّت انزجار جهان اسلام از غرب مواجه می شویم، به این نکته برخورد می کنیم که اگر پارامتر مواجه جهان اسلام با استعمار را نادیده بگیریم، علّت اصلی این نفرت کنونی را باید در شکست تلخ تاریخی جهان اسلام جست وجو کرد. احساس حقارت همه جانبه در جهان اسلام و موفقیت غرورآمیزی که غرب بدان نایل شده است؛ ریشه در این نفرت دارد. 💠 مؤلف کتاب آسیا در برابر غرب بر آن بود که در نهایت سرنوشت هویتی جهان اسلام با سه هویت بومی، هویت اسلامی و هویت مدرن اروپایی آمیزش خواهد کرد و همه اینها به شهروندان جهان اسلام احساس تکامل شخصیت می‌بخشد و هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد و ما با یک ایرانیِ مسلمانِ مدرن رو به رو خواهیم بود 📸داریوش شایگان یکی از همراهان اصلی هانری کُربَن، در جلسات شیعه شناسی با علامه طباطبایی بود که در تصویر پیوست نفر دوم از سمت راست نشسته است. مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/u7xa1c 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️عربستان روی خط باستان گرایی افراطی 🇸🇦 در چندسال اخیر، زمزمه هایی از پیوند باستان گرایی افراطی با سکولاریسم در سیاست های فرهنگی عربستان به گوش می رسد. 🇸🇦 تفاوت مهم ناسیونالیسم افراطی در عربستان، با سایر کشورهای جهان اسلام در مهد اسلام بودن این کشور و وجود نصوص معتبر وحیانی و گزارشات معتبر تاریخی از فرهنگ جاهلی این سرزمین، در دوران پیش از اسلام است. 🇸🇦 نقطه حساس این جریان فرهنگی، در ماه مبارک رمضان و سخنان جنجالی بن سلمان در مواجه با سنت های حدیثی و عدم پذیرش آنها بود. yun.ir/18nu22 🇸🇦 حذف عبارت لااله الا اللّه از پرچم، تغییر نماد عربستان به اِلِمانهای بومی در همین راستا اتفاق افتاد. 🇸🇦 در آخرین حلقه این سیاست فرهنگی، در چند روز گذشته مرزوق بن تنباک مؤلف کتاب «لوأد عند العرب بين الوهم والحقيقه» ادعا کرد که زنده به گور کردن دختران از نظر تاریخی اثبات نشده است و از افسانه های مورخان است!!! این کتاب هجده سال پیش منتشر شد و تنباک مفاد آن را تا امروز به صورت علنی مطرح نکرده بود وابتداً در مجامع خصوصی و بعدها در جلسات دانشگاهی آن را ترویج می کرد، تا اینکه روز گذشته به صورت علنی آن را عمومی کرد. 🇸🇦 امروزه این ادعا و ادعاهای مشابه دیگر در عربستان همگام با سیاست های آرام فرهنگی عربستان در حال ترویج است و غایت آن اعادهٔ حیثیت قوم عرب به دوران پیش از اسلام است. تقریبا عربستان آخرین کشوری است که به کاروان ناسیونالیسم افراطی رسیده است. 🇸🇦 هرچند مورخان بر آنند که سنت جاهلانه زنده به گور کردن دختران فراگیر نبوده و در صورت شیوع گسترده آن، نسل عرب جزیره العرب کاملا از بین می‌رفت؛ ولی اینکه فردی با زبان رد و لحن انکار گزارشات موثق تاریخی و قرآنی را افسانه بداند؛ همان شیوه نخ نمای سیاسی ناسیونالیست‌های ترک، فارس و کرد است. 🇸🇦باید منتظر بود و رصد کرد که ناسیونالیست‌های عربستان تا چه مرحله ای به تفوّق عربیت بر اسلام خواهند رسید و واکنش علمای سلفی در این موضوع جنجالی چه خواهدبود. ✍مدیریت سایت و کانال تلگرامی علمی تخصصی مُسْلِمْنا، بررسی انتقادی این کتاب را به تاریخ و قرآن پژوهان پیشنهاد می کند. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
🇺🇦🇷🇺مسلمانان اوکراینی، فعّال تر از مسیحیان ارتدوکس در دفاع از میهن ✍️به قلم: علی مقدس ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🇷🇺🇺🇦 در حالی که داعشیان جنگ روسیه در اکراین را جنگ صلیبی - صلیبی می خوانند، مسلمانان اوکراینی با دفاع تمام قد و حتی با سبقت گرفتن از مسیحیان ارتدوکس در دفاع از میهن خود؛ نادیده های دیگری از صحنه حقایق جهان اسلام را به جهانیان نشان دادند. 🇷🇺🇺🇦پس از یورش روسیه به اوکراین، مسلمانان که 6 درصد از جمعیت اوکراین را تشکیل می دهند، تصمیم به دفاع همه جانبه از کشور خود گرفتند. آنها قریب به چهارصد هزارنفر از نفوس اوکراینی را تشکیل داده اند و خود را شهروندان قانونی اکراین می دانند. مسلمانان در قبال حقوق شهروندی، وظیفه دفاع از کشور و جنگ با دشمن متجاوز را تکلیف شرعی خویش می دانند. 🇷🇺🇺🇦 این درحالی است که میلیون ها مسیحی ارتدوکس، اکثریت جمعیت اوکراین را به خود اختصاص داده اند و بر خلاف مسلمانان، با آغاز جنگ، صدها هزار بلکه چندین میلیون مسیحی، کشور خود را ترک کرده اند. 🇷🇺🇺🇦مسلمانان اوکراینی، بر این باورند که دفاع از جان وعِرض و ناموس خود و دیگر شهروندان اوکراینی، نه تنها عقلاً، بلکه شرعاً واجب است. آن ها استبداد حاکم بر شهر کریمه که جمعیت قابل توجه از مسلمانان را در خود جای داده را برنتابیده، زیرا کنترل این شهر مسلمان نشین، از سال 2014م تحت نظارت نیروهای نظامی روسیه قرار دارد. 🇷🇺🇺🇦از لحاظ تاریخی، روس ها پس از «کریمه» به «کی یف» به مثابه خاستگاه تاریخی خود که نخستین دولت روس در آن شکل گرفته، می نگرند. از سوی دیگر اوکراین برای قرون متمادی جزئی از خاک روسیه بوده و خاک دو کشور را در هم تنیده و نبردهای تاریخی متعدد همچون نبرد «پولتاوا» را به خود دیده که در سال 1709م در خاک اوکراین اتفاق افتاده است. 🇷🇺🇺🇦 از حیث فرهنگی و هویتی، قریب به 20 درصد از جمعیت روس زبانِ اوکراین، در نقاط شرقی این کشور، پیوندهای مذهبی، فرهنگی و زبانی با روسیه دارند. 🇷🇺🇺🇦به لحاظ اقتصادی نیز صنایع مادر شوروی پس از فروپاشی به اوکراین تعلق گرفت و 80 درصد گاز طبیعی و 75 درصد نفت خام روسیه، از طریق اوکراین به اتحادیه اروپا صادر می شود که از مجموع 12 لولۀ انتقال گاز، تعداد 5 لولۀ آن از خاک اوکراین می گذرد. 🇷🇺🇺🇦به لحاظ مذهبی، کی یف خاستگاه و محل بنیان کلیسای ارتدوکس روسیه محسوب می شود و فدرال روسیه در برابر هرگونه فعالیت مذهبی چه از جانب کلیسا و چه از مناطق مسلمان نشین با محوریت مسجد، واکنش جدی نشان می دهد. این محدودسازی و نگرش کمونیستی روس ها سبب گردیده تا دولت روسیه برای هرگونه مخالفت با اشغالگری روس ها، 17 تا 19 سال حبس در نظر گرفته است و مسلمانان را از هرگونه فعالیت در جهت منافع فردی و جمعی ، مورد منع و تعقیب قرار داده است مطالعه کامل⬅️↙️ .yun.ir/l7rvqe 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️شواهدی از رشد مجدد سلفیت در کردستان ایران ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🔹سلفی گری در استان کردستان ایران، پدیده‌ای تقریباً نوظهور است که سابقه آن به ۱۵ سال پیش می‌رسد. 🔹سلفیت ابتدا در اکراد عراق در دهه هفتاد شمسی رواج یافت. در جنگ گروهک اتحادیه میهنی کردستان «P.U.K» با جنبش اسلامی کردستان«I.M.K» در سال 1372 شمسی اسلاف کُرد به کشورهای دیگر از جمله سوریه و یمن فرار کردند. در خلال تجاوز آمریکا به خاک عراق و سقوط «صدام حسین» به کردستان عراق بازگشتند. 💠بعد از تجاوز ائتلاف آمریکا به عراق، گروه «انصارالاسلام» به ایران آمده و اقدام به گسترش ایدئولوژی سلفی-تکفیری خود در میان اکراد ایرانی کرد. 🔹گروه‌های افراطی در کردستان در حال عضویابی از اقشار ضعیف و محروم جامعه هستند. در این شرایط قشر محروم جامعه برای خروج از بحران مالی و روحی به این گروه‌ها می‌پیوندند. 💠 عقاید دینی مهم‌ترین عامل در پیوستن به سلفیت است. گفتنی است که«خانقاه‌»ها و عبادتگاه‌های مذهبی در این مناطق کانون جذب افراد هستند. بر اساس گزارشات وبسایت « Hengaw News » تاکنون ۱۴۱ جوان از سقز به گروه‎های تکفیری در افغانستان، عراق، سوریه و پاکستان پیوسته‌اند. 🔹ملا حسین صالح‌آباد، ملا هادی هرمیدل و ملا محمد علوی از جمله شخصیت‌های مهم در جذب جوانان کُرد هستند. در شهرهای مریوان، سنندج و جوانرود نیز شرایط مشابهی وجود دارد. شمار زیادی از اسلام‌گرایان از این شهرها در جنگ با پیشمرگه‌های نیروهای کرد به داعش پیوسته‌اند. مطالعه کامل⬅️↙️ yun.ir/2739sb 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ✔️ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ (4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
🇹🇷 اَیاصُوفیه استانبول، گامی دیگر به سمت بازیابی هویت اسلامی ➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا 🇹🇷 پس از ٨٨ سال ممنوعیت اسلام سکولار در برگزاری مراسم های اسلامی در ایاصوفیه و تبدیل آنجا به موزه ایاصوفیه؛ شب گذشته برای نخستین بار نماز تراویح در این مرکز دینی - تاریخی طنین انداز شد. 🇹🇷 اسلام گرایان تُرک، پس از نخستین پژواک اذان در ماه مبارک رمضان گذشته از مأذنه های این مکان و سپس برگزاری نماز جمعه در آنجا، این بار در گامی جدید با برگزاری نماز تراویح، آنجا را به جایگاه عبادی دوران عثمانی بازگرداندند. 🇹🇷 این اتفاق در بین جریانات جهان اسلام به حدی شعف انگیز بود که حتی تبلیغی جماعت ها که مناسبتی با اسلام سیاسی ندارند، این اقدام را مدح و آن را فتح الفتوح اسلام گرایان ترک خواندند. 🇸🇦 این اقدام در حالی رخ داد که عربستان سعودی برای نخستین بار، پخش نماز تراویح از تلوزیونهای دولتی را ممنوع اعلام کرد. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ واتس اَپ(1): ➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ➣ واتس اَپ(2) ➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ➣ واتس اَپ(3): ➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ➣ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu ➣ واتس اَپ(5) https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY