eitaa logo
نقد غفاری
368 دنبال‌کننده
67 عکس
46 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
نقد غفاری
حجت الاسلام والمسلمین #شیخ_جعفر_ناصری (از اساتید اخلاق):👇 معنویتی که عموم مردم به دنبال آن هستند با
👆👆👆👆👆👆👆 معنویتی که عموم مردم به دنبال آن هستند با آنچه خداوند به رسول خدا و اهل بیت علیهم‌السلام عطا فرموده، متفاوت و از دو جنس است؛ به همین دلیل، راوی می‌‌‌‌‌‌‌گوید.... (ادامه متن را از لینک بالا بخوانید) @naghdeghaffari
📣 و ما علی الرسول الا البلاغ المبین از همراهان عزیزی که اقدام به معرفی این کانال به دوستان خود کرده اند، سپاس گذاریم. ما را در رساندن صدایمان به مریدان آقای غفاری یاری رسانید. @naghdegjaffari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک ادعا درباره علت چهار طلبه از یکی از حوزه های علمیه قم @naghdeghaffari
نقد غفاری
یک ادعا درباره علت #اخراج چهار طلبه از یکی از حوزه های علمیه قم @naghdeghaffari
♨️افراط و تفریط در برخورد با گروه غفاری اخیرا برخی از مریدان آقای غفاری ادعا کرده اند که چهار نفر از طلاب فاز پنج به علت شرکت در جلسات آقای غفاری از حوزه شده اند! اینکه آیا علت اخراج این چهار طلبه صرفا شرکت در جلسات آقای غفاری بوده، نیازمند توضیحات مدیر این مدرسه است. اما اگر چنین ادعایی صحیح باشد باید خدمت آقایان عرض کنیم که این چه بلایی است که شما با مدیریت به دور از تدبیرتان بر سر حوزه های علمیه و طلابش می آورید؟! یک روز با تمام به مهم ترین مروج آقای غفاری تبدیل می شود و با ارسال او به ، زمینه جذب بسیاری از طلاب مظلوم را به وی فراهم می آورد و روز دیگر مدیر فلان مدرسه با تعدادی از همین طلاب مظلوم به علت شرکت در جلسات آقای غفاری برخورد می کند! واقعا با این همه و چه باید کرد؟! آیا طلبه ای که با و بی تدبیری خود ما جذب فلان آقا شده را باید اخراج کرد؟! آری ما به آقای غفاری انتقاد می کنیم اما معتقدیم که برخورد با مریدان ایشان می بایست صرفاً با ، ، و و با استناد به مجید، ائمه معصومین (علیهم السلام) و باشد نه با زور و و و ساقط کردن آنها از هستی و آرمان های طلبگی شان! امیدواریم اگر آن چهار طلبه فقط به خاطر شرکت در کلاس های آقای غفاری اخراج شده اند، مشکل آنها هرچه زودتر برطرف شود و البته خداوند به آنها توفیق برخورداری از لازم عنایت فرماید. @naghdeghaffari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سفر آقای غفاری ☆ مریدان کانال وی با ارائه یک شماره موبایل آمادگی او برای ارائه مشاوره تصویری از راه دور به (از طریق ایمو) را اعلام کرده است. @naghdeghaffari
🔅گونه‌شناسي مريدان آقاي غفاري قسمت پنجم از مقالات تاكنون نقدهاي متعددي در اين كانال درباره سبك و سخنان آقاي غفاري منتشر شده است. اين نقدها شامل مواردي چون عدم آگاهي از برخي آيات قرآن، طرح ادعاهاي مخالف با قرآن، تفسيربه راي برخي آيات قرآن، بي‌توجهي به جايگاه ائمه معصومين (ع) و اشكالاتي مربوط به دستورالعمل‌ها و... مي‌شود. با اين حال مي‌دانيم كه بسياري از مريدان ايشان از علوم ديني و بعضا از روحانيان ملبس به لباس . شايد براي شما هم اين پرسش به وجود آمده باشد كه چطور ممكن است شخصي با اين سطح از اشتباهات در مساله‌اي حساس و حياتي يعني الي الله چنين مريداني داشته باشد. براي پاسخ به اين پرسش لازم است به بررسي ويژگي‌هاي و وي بپردازيم. در ميان غالب شاگردان جناب غفاري دو ويژگي برجسته مشاهده مي شود. اولين ويژگي‌ غالب مريدان جناب غفاري و بعضاً نسبت به مسايل معنوي است. اين تشنگي سبب شده كه برخي از آنها سال‌ها به دنبال شخصي براي دستگيري خود در اين امور بگردند و آنگاه، در حالي كه از يافتن چنين شخصي خسته بوده‌اند هر يك به نوعي با مراد فعلي خود آشنا شده‌اند. دومين ويژگي‌ غالب مريدان وي و بودن آنهاست. بسياري از اين مريدان به لحاظ شخصيتي از عواطف و احساسات بالايي برخوردارند لذا اشتياق فراواني به شنيدن مباحث محبتي و تعابيري كه آنها را به سوي سوق دهد، دارند. گاهي به‌كارگيري يك تعبير ساده محبت‌آميز كافيست تا صداي گريه بر مجلس آنها حاكم شود. البته در ميان مريدان آقاي غفاري حتي مي‌توان طلابي را يافت كه از نظر علمي موفق بوده‌اند اما همان افراد نيز بيش از آنكه از و برخوردار باشند و خود هستند. اين دو ويژگي‌ مريدان وقتي با ويژگي‌هاي مرادشان (جناب غفاري) پيوند مي‌خورد حكايت انساني را يادآور مي‌شود كه پس از تحمل سال‌ها رنج و سختيِ دوري، ناگهان به گمشده خود رسيده‌ است. اما اين ويژگي‌هاي جناب غفاري كه مريدان را به او پيوند داده چيست؟ اين ويژگي‌ها را مي‌توان در چند عنوان خلاصه كرد. اول: برخی ؛ بي‌شك جناب غفاري از نظر روحي بي‌مايه نيست. اينكه ما او را نقد مي‌كنيم به معناي نفی هرگونه امتیاز و برجستگی در او نيست. بلكه به معناي وي و عرفان و دستگيري سالكان الي الله است. بله ممكن است مریدي پيش از اين اهل گناه بوده اما پس از مدتي كه با وي ارتباط گرفته حتي اهل شده يا خواب‌هاي لذت‌بخشي ببيند اما آيا اين ويژگي‌ها براي پيمودن مسر پر پيچ و خم ملكوت كافي است؟! (در اين رابطه بعدها بيشتر خواهيم نوشت) دوم: رفتار عاطفي و جناب غفاري با خود يكي ديگر از عوامل جذابيت‌ اوست. سوم: بخش قابل توجهي از سخنان جناب غفاري در فضاي روابط عاطفي با خدا و اولياي او سير مي‌كند. اين سخنان نيز تناسب بسياري با شخصيت شاگردان و مريدان وي دارد. اتفاقاً او هر گاه از اين فضا خارج ‌شده و تلاش مي‌كند تا به مباحث خود رنگ و بوي علمي بدهد سوژه‌هاي بسياري را براي منتقدان خود فراهم مي‌آورد لذا خود او نيز ترجيح مي‌دهد تا بيشتر در همان فضاي مباحث محبتي و از جمله تفسير شعر عرفا سير كند. اين مساله گرچه بسياري از سخنان او را تكراري مي‌كند اما با ويژگي مريدانش سازگار است چرا كه آنها جلسه‌اي را گذرانده‌اند كه در آن مباحثي احساسي شنيده‌ و اشكي ريخته‌اند. چهارم: افراط جناب غفاری در دادن به مریدان خود از دیگر عوامل اوست. آري تركيب ويژگي‌هاي مريد و مراد علاقه براي مريدان او ايجاد مي‌كند كه حتي اگر يا هم هستند او در استفاده از و را نبينند و يا توجيه كنند. آنها نه تنها سخن خيرخواهانه ديگران را در احتمال اشتباه بودن مسيرشان نمي‌پذيرند بلكه ناصحان را مي‌پندارند! (حب الشي يعمي و يعصم.) لحظه ای به این فکر کنید که چند سال دیگر جمع زیادی (اعم از طلبه و غیرطلبه) با این ویژگی ها به نام شاگردان جناب غفاری خود استادی سلوک خواهند شد. به هر حال ما، مريدان جناب غفاري را بخاطر دلبستگي‌شان به سلوك معنوي دوست داريم و از صميم قلب برايشان می کنيم. @naghdeghaffari
♨️ عدم امکان شناخت استاد سلوک به وسیله ظهور کرامات علامه سید محمدحسین طباطبایی رحمه الله در این رابطه می فرماید: «ابدا به ظهور خوارق عادات، و اطّلاع بر مغيبات و أسرار خواطر افراد بشر، و عبور بر آب و آتش، و طىّ الأرض و الهواء، و استحضار از آينده و گذشته، و أمثال اين غرائب و عجائب نمىتوان پى به وصول صاحبش برد؛ زيرا كه اينها همه در مرتبه مكاشفه روحيّه حاصل مي شود، و از آنجا تا سرحدّ وصول و كمال، راه به نهايت دور است.» @naghdeghaffari
نقد غفاری
✅ همه‌ی ما #قابلیت_وجودی #زهرا شدن و #علی شدن را دارا هستیم! جلسه هفتگی ۹۶/۱۲/۱۷ 💠 @naghdeghaffa
🔊تصریح زیارت جامعه بر اینکه هیچ کس به مقامات اهل بیت (ع) نمی رسد در حالی که آقای غفاری بارها در سخنان خود بر این نکته تاکید و اصرار می کند که ما قابلیت زهرا (س) و علی (ع) شدن را داریم، در زیارت جامعه چنین می خوانیم که هیچ کس به مقام آنها نمی رسد و حتی طمع رسیدن به مقامشان را نمی کند: فَبَلَغَ اللَّهُ بِكُمْ أَشْرَفَ مَحَلِّ الْمُكَرَّمِينَ وَ أَعْلَى مَنَازِلِ الْمُقَرَّبِينَ وَ أَرْفَعَ دَرَجَاتِ أَوْصِيَاءِ الْمُرْسَلِينَ حَيْثُ لَا يَلْحَقُهُ لَاحِقٌ وَ لَا يَفُوقُهُ فَائِقٌ وَ لَا يَسْبِقُهُ سَابِقٌ وَ لَا يَطْمَعُ فِي إِدْرَاكِهِ طَامِعٌ حَتَّى لَا يَبْقَى مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ وَ لَا صِدِّيقٌ وَ لَا شَهِيدٌ وَ لَا عَالِمٌ وَ لَا جَاهِلٌ وَ لَا دَنِيٌّ وَ لَا فَاضِلٌ وَ لَا مُؤْمِنٌ صَالِحٌ وَ لَا فَاجِرٌ طَالِحٌ وَ لَا جَبَّارٌ عَنِيدٌ وَ لَا شَيْطَانٌ مَرِيدٌ وَ لَا خَلْقٌ فِيمَا بَيْنَ ذَلِكَ شَهِيدٌ إِلَّا عَرَّفَهُمْ جَلَالَةَ أَمْرِكُمْ وَ عِظَمَ خَطَرِكُمْ وَ كِبَرَ شَأْنِكُمْ وَ تَمَامَ نُورِكُمْ وَ صِدْقَ مَقَاعِدِكُمْ وَ ثَبَاتَ مَقَامِكُمْ وَ شَرَفَ مَحَلِّكُمْ وَ مَنْزِلَتِكُمْ عِنْدَهُ وَ كَرَامَتَكُمْ عَلَيْهِ وَ خَاصَّتَكُمْ لَدَيْهِ وَ قُرْبَ مَنْزِلَتِكُمْ مِنْهُ «پس خداوند ، شما را به شريف ترين مرتبه گراميان و بالاترين جايگاه هاى مقرّبان و برترين درجات فرستاده شدگان رساند. آن مقامى كه [جز آنان] هيچ كسى بدان نمى رسد و به بالاتر از آن، هيچ كسى راه نمى يابد و هيچ پيش گامى بر آن، پيشى نمى گيرد و هيچ طمع كننده اى براى رسيدن به آن، طمع نمى كند، تا اين كه نه هيچ فرشته مقرّب و پيامبر مُرسَلى، و نه هيچ صدّيق و شهيدى، و نه هيچ عالِم و جاهلى، و نه هيچ پَست يا صاحبْ فضيلتى، و نه هيچ مؤمنِ درست كردارى، و نه هيچ تبهكارِ بدكردارى، و نه هيچ ستمگرِ مستبدى، و نه هيچ شيطانِ رانده شده اى، و نه هيچ آفريده ديگرى كه در اين ميان گواه باشد، بر جاى نمى مانَد، مگر آن كه خداوند مى شناسانَد به آنان: جلالتِ امرتان و عظمت قَدْرتان ، و بزرگىِ مقامتان، و تماميّت نورتان، و درستىِ جايگاهتان، و استوارىِ مقامتان، و شرافت رتبه تان و منزلتِ شما را در نزدش، و كرامت شما را در نزد او، و ويژه بودنتان در پيشگاه او و منزلت نزديكى اى كه با او داريد .» 🔹این مطلب با الهام از صفحه اینستگرام استاد کامل که از طرف یکی از برادران طلبه در نقد آقای غفاری راه اندازی شده نگاشته شد.👇 https://www.instagram.com/ostadekamel @naghdeghaffari
بخشی از زیارت جامعه کبیره #مقامات_اختصاصی_اهل_بیت #لایقاس_بنا_احد #زیارت_جامعه @naghdeghaffari
نسبت خلاف آقای غفاری به مرحوم : باید در برابر (ره) زانو بزند!😱 @naghdeghaffari
👇یادآوری و بازنشر👇 🔹اطلاعیه دفتر تنظیم و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (قدس سره) بسمه تعالی ✅ در پی انتشار مطلبی از قول عالم ربانی حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره) به این عنوان که " حضرت ابراهیم ها!باید بیایند و در محضر امام خمینی زانو بزنند" به اطلاع می رساند: ارادت بالای حضرت آیة الله (ره) به حضرت (ره) به عنوان استاد و انسانی الهی که به بالاترین مراتب کمال انسانی رسیده و نیز به عنوان رهبر انقلاب اسلامی که باید حرفش را به جان و دل شنید و از هر امر و نهی ایشان اطاعت و برای رسیدن به اهدافش جانفشانی کرد از مجموعه مذاکرات شفاهی ایشان با دوستان و نیز از مکتوبات و مقدمهٔ کتابهای ایشان پیداست ، اما مقایسه ایشان با حضرت ابراهیم (علیه السلام)؛ اولا چنین مطلبی از معظم له شنیده نشده و استناد آن به ایشان نادرست و است. ثانیا دأب ایشان با ورود در مسائل مبهم یا حرفهای بی فایده و مبتنی بر ظن و گمان و حدسیات مخالف بود . در هر حال رعایت تقوی در نقل و استنادها لازم است. 🔹دفترتنظیم و نشر آثار آیة الله سعادت پرور(قدس سره) @naghdeghaffari
📢 آقای غفاری: 🔸 زیاد است! ▪️خواندن دیگر بس است! 🔹باید قلبتان بخواند. این خواندن اثر دارد ▪️ اثر ندارد! منبع: کتاب @naghdeghaffari
♨️ اهمیت و آثار تلاوت کثیر قرآن 📣برگرفته از سخنان حجت الاسلام والمسلمین (از اساتید اخلاق): @nasery_ir 🔸همه مشکل ما در تشتّت است که با ، می‌شود آن را کم کرد؛ با مستمر می توان را منسجم نمود و از بیرون آمد. 🔸یکی از راه‌ های ورود به قرآن، و همراه با و است. 🔸اگر انسان در چینش عبارات قرآن دقت کند، درمی‌یابد آهنگى بر آن حاکم است که اگر کسى یک مقدار با آن آشنا شود به سرعت از دنیا، دل‌کنده می‌شود. 🔸سر مشكلات يك مرتبه يك آيه اي كه چند سال يا چند ماه است با آن برخورد نكرده، همان سراغ انسان مي آيد و راه را نشان می دهد و مشکل را حل می کند. گويا بین و ارتباط برقرار مي شود و در خود دنيا به انسان بر مي گردد؛ در قيامت كه حسابش جداست؛ در همین دنیا هم برگشت می کند و سراغ انسان مي آيد. 🔸خود مطلوب بوده و هست لذا اگر كسي نه اين كه بي توجه بخواند، ولي طبق روال عادي هر 25 دقيقه، نيم ساعتي يك جزء قرآن را بخواند خوب است. 🔸 از آثار تلاوت قرآن آن است که گاهی انسان ساکت است؛ ولی دلش می‌خواند. یک آیه در برایش می خوانند و معانی بسیاری به او اِلقا می‌کنند که او را مشغول به آن معانی می‌کند. 🔸مقدار تلاوت قرآن بستگي به ظرف و ظرفيت افراد دارد، اما كمتر از سه جزء [در روز] شايد آرام بخش نباشد. 🔸بايد در ماه مبارك رمضان يك مقدار بيشتر باشد كه حداقل سه ختم قرآن در طول ماه رمضان تمام بشود. 🔸اگر كسي در قبل ماه مبارك رمضان با قرآن مأنوس بود مي تواند مقدارش را بيشتر كند. 🔸تلاوت قرآن یکی از اثراتش این است که به و و می دهد و انسان به بقیه کارهایش هم بهتر می رسد. 🔸در طول چهارـ پنج سال انسان خودش را به تلاوت زیاد می رساند. 🔸اگر ملايم ملايم حاصل شود براي روح انسان سنگيني كه ندارد هیچ، بلکه و هست و هم هست و مایه ، ، و خواهد شد. @naghdeghaffari
📛هشدار سیدمحمدصادق حسینی طهرانی (فرزند و از اساتید اخلاق مشهد) درباره خطر استاد غیرکامل از زمانى كه سالك در ميدان و قرار مى گيرد، رفته رفته تغيير كرده و درهم ريخته، و به دست استاد در قالب تازه اى ريخته مى شود؛ حال اگر طريق از مهارت و تبحّر لازم و كافى در و برخوردار باشد طبعاً بناى جديد نفس شاگرد خود را بر أساسى مستحكم و استوار و مستقيم برپا مي كند، و درصورتى كه به دقائق و زواياى تربيت آگاه نباشد، از طرفى از حال أوّل خود خارج شده و از طرف ديگر در مرتبه دوّم بر و چه بسا رشد كرده و بى ثمر خواهد شد، بطوريكه آن شاگرد در سلوك راه خدا شده و ديگر نيست. (، ج 1، ص 465) @naghdeghaffari
نقد غفاری
🔅گونه‌شناسي مريدان آقاي غفاري قسمت پنجم از مقالات #روش_شناسی تاكنون نقدهاي متعددي در اين كانال درب
🔔توضیحی درباره مقاله « مریدان آقای غفاری»👆 به دنبال بازنشر مقاله «گونه شناسی مریدان آقای غفاری» در یک کانال اینستگرامی که به نقد وی می پردازد، برخی از مریدان آقای غفاری به انتقاد از برخی بندهای آن مقاله پرداخته اند که مثلاً چه اشکالی دارد که مرادشان مثل فلان عارف روی مباحث محبتی و متمرکز بشود و علاقه مخاطبانش به خدا و (ع) را تقویت کند؟ یا چه اشکالی دارد که به کند و و پدرانه با مرید داشته باشد؟ و یا و بودن مریدان چه اشکالی دارد؟ و... لذا لازم دانستیم این نکته را یادآور شویم که مقاله «گونه شناسی» در صدد رفتار مریدان آقای غفاری و واکاوی علت آنها نسبت به مرادشان است نه ارزش گذاری روش هایی چون تقویت محبت به خدا یا برقراری روابط عاطفی با مریدان و یا حتی عاطفی بودن مریدان (لطفا دقت کنید) همچنین برخی از همین منتقدان خواستار نشان دادن نمونه هایی از طرح ادعاهاي ، برخي آيات قرآن، بي‌توجهي به جايگاه اختصاصی ائمه معصومين (ع) و اشكالاتي مربوط به و... در سخنان آقای غفاری شده بودند که برای مطالعه مصادیق متعدد این اشکالات مهم، آنها را به مطالعه با دقت آرشیو مطالب همین کانال تلگرامی ارجاع می دهیم. بار دیگر برای این مریدان آرزوی می کنیم چرا که شرط لازم برای است. @naghdeghaffari
📛 خطر استاد غیرکامل - 1 آیة الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی (فرزند ارشد و وصیّ علامه آیة‌ الله سید محمد حسین حسینی طهرانی): تربيت نفوس امرى بسيار صعب و دشوار است و تا كسى از نفس نگذشته و بار خود را به منزل نرسانده و در متمكّن نگشته امر ديگران را به عهده بگيرد، مگر آنكه از جانب وليّى از اولياء خدا مأمور بوده و در حقيقت آن ولىّ، نفوس را از دريچه نفس اين شخص سير دهد. يكى از آفات راه سالكان راه رفته كه به مسير سلوك پيدا نموده و از نيز مطّلع مي گردند، اين است كه يا به جهت و يا گاه ، سالكين إلى الله را در حجر تربيت خود گرفته و امر آنان را به عهده مى گيرند و نيز كه توان تشخيص استاد كامل را از غير آن ندارند جذب آنان مىشوند، كه سالكين مبتدى را در اثر مجالست با ايشان نمايد. در حاليكه تربيت نفوس امرى بسيار صعب و دشوار است و اين كار بدون حصول شرائط، را به دنبال دارد: اوّلًا: سبب مى شود كه سير خود اين سالك كه هنوز به كمال نرسيده كُند يا گردد؛ چون علاوه بر بار خود بار ديگران را هم به دوش گرفته و مى خواهد ديگران را هم با خود ببرد و روشن است كه چون از نفس خارج نشده و امر خود را بالكلّ به خداوند نسپرده و حضرت حقّ جلّ و علا امر او را متكفّل نگشته توانش محدود و رزقش معيّن است و هرچه براى ديگران زحمت بكشد از بهره خود او كاسته مى شود. ثانياً: نفوس شاگردان را نموده و سير ايشان را هم مى نمايد؛ زيرا ايشان امر خود را به وى سپرده اند و او هم از بردن آنان و سيردادنشان كماهوحقّه عاجز است. شاگردان به اميد وى و او هم درگير نفس خود است و لذا همه تشنه كام و محروم مى مانند. علّامه والد در كتاب شريف روح مجرّد از قول مرحوم آقاى رضوان الله تعالى عليه چنين نقل مى كنند: بارها را اينجا بيندازيد كه من باركش مى باشم. افرادى تحمّل باركشيدن را ندارند و ، آنگاه جمعى را به دنبال خود مى كشند، خودشان جلو افتاده و بسيارى را به پيروى و تبعيّت در آورده اند، در حاليكه . مي فرمودند: خودش به مقصدى نرسيده است و بايد بارش را در آستانه ديگرى فرود آورد، آنگاه آمده و بارهایى را به خود افزوده است، و لهذا مى آيد و از شاگردان خودش شكوه مى كند كه چنين و چنان؛ من به او گفتم: عيب از شاگردانت نيست، عيب در توست كه با درِ باغ سبزى آنان را به خود جلب كرده اى، آنگاه وارد خانه شده اند از عهده طعام و غذايشان بر نمى آیى، و حالا هم با نويدها آنان را و و نگه داشته اى؛ و در اينصورت توقّع اطاعت محض از ايشان دارى؟! اين محال است، استاد بايد خودش آزاد شده باشد، تو الآن گير هستى و گير دارى! چگونه مى توانى بنده اى آزاد كنى؟! ادامه دارد... @naghdeghaffari
📛 خطر استاد غیرکامل - 2 آیة الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (فرزند ارشد و وصیّ علامه آیة‌ الله سید محمدحسین حسینی طهرانی): يكى از اهل سلوك كه براى خود شاگردانى نيز داشت در دوره اى با علّامه بسيار مرتبط بود، ولى يك بار حضرت آقاى فرمودند: شما و شاگردانتان ارتباطتان را با ايشان كم كنيد، چون ايشان سيرشان است و شاگردان شما را هم كند مى نمايند. ثالثاً: تربيت اشخاص احتياج به و همه جانبه به نفس آنها و تسلّط بر آثار اذكار و اعمال دارد و اگر شخص بر اين امور نداشته باشد ممكن است دستوراتى به شاگردان خود بدهد كه باعث خستگى نفوس و گردد. استاد كامل، هم در با هر نفس و شاكله اى خبير است و هم در شاگرد از آن ذكر؛ هر نفسى قابليّت و سعه هر ذكر و هر مقدارى از آنرا ندارد و اگر اين معانى در تربيت او لحاظ نشود از سير إلى الله زده شده و يكباره بار را بر زمين مى گذارد؛ درست مانند كسى كه بار سنگينى را كه بيشتر از طاقت اوست بردارد كه طبعاً كمر او مى شكند. و چه بسا در اثر عدم رعايت اين اصول، براى شاگرد و حاصل شود و تمام تبعات اين امور به گردن استاد اوست كه به او دستور داده است و امر وى را به عهده گرفته است. براى بسيارى از نفوس حتّى گفتن هزار بار تهليل يا چهارصد مرتبه يونسيّه سنگين است؛ بنده به خاطر دارم كه حضرت والد نسبت به برخى از مخدّرات با اينكه كم سنّ و سال هم نبودند فقط مي فرمودند: شما پنجاه بار لا إله إلّاالله بگوئيد؛ البتّه نسبت به برخى صد مرتبه و به برخى هم هزار مرتبه دستور مي فرمودند كه اين امر به واسطه سعه و احاطه نفس ايشان به قابليّت نفوس بود و افراد را به فراخور حال خود آهسته آهسته و با طمأنينه راه برده و بر كسى ما فوق طاقت وى حمل نمى نمودند. رابعاً: وقتى استاد و حلّ مشكلات وى را نداشته باشد مجبور مى شود شاگرد را براى طىّ مسير وادار به تلاش بيشترى نموده و دستورات سنگين ترى به او بدهد كه اين موجب مزيد اشكال در امر سلوك وى مى گردد. عقباتى را كه سالك در محضر در مدّتى كم و با مجاهده اى عادى طىّ مى نمايد، در محضر استاد غيركامل گاهى بايد سالها زحمت كشيده و خون دل بخورد تا از آن رد شده و به عقبه بعدى واصل گردد. يكى از شاگردان مرحوم حضرت آقاى نقل مي كردند كه: شاگرد يكى از بزرگان به مشكلى در سلوك برخورد نموده بود و آن استاد وى را به عتبات فرستاده و گفته بود: حلّ مشكلت را از أئمّه بگير و برگرد. و نامه اى هم براى حضرت آقاى يا برخى رفقايشان داده بود كه رفقاى ايشان در اين مدّت از او پذيرائى كنند. آن شخص به عتبات عاليات آمد و اقامت او در غربت طول كشيد ولى مشكلش كماكان لاينحلّ باقى بود. يكبار مرحوم به يكى از رفقا فرمودند: اگر فلانى شاگرد من بود همانجا در شهر خودش مشكلش را حلّ كرده بودم. (كنايه از آنكه اگر كسى توان تربيت نفوس را ندارد نبايد امر ايشان را به عهده بگيرد و نفوس را چنين به مشقّت بياندازد.) اين مطلب به گوش آن شخص محترم رسيد و ايشان پس از چندى شاگرد خود را از عتبات به ايران فراخواند. اين شخص محترم از كسانى بودند كه هم مرحوم آقاى و هم مرحوم علّامه و هم ، از اينكه ايشان شاگرد پذيرفته بوده و نسبت به وى مى نمودند و مرحوم علّامه والد نسبت به دو نفر كه اهل خلوص و ايثار بودند به بنده مي فرمودند كه: اميد است اينها برگردند. يكى از آنها همين شخص محترم بود. ادامه دارد... @naghdeghaffari
📛 خطر استاد غیرکامل - 3 آیة الله حاج سید محمد صادق حسینی طهرانی (فرزند ارشد و وصیّ علامه آیة‌ الله سید محمد حسین حسینی طهرانی): خامساً: توسّط گاهى موجب مى شود كه سالك خراب شده و راه بر او شود و پس از آن اگر به استاد كاملى هم برسد از وى استفاده نمايد. بارى علّامه والد با رفقائى كه بدون داشتن شرائط شاگرد مي پذيرفتند، به مقتضاى حقّ رفاقت در حدّ توان مماشات نموده و سعى مى كردند ايشان را بر خطايشان واقف كنند، ولى اگر موفّق نمى شدند، به تدريج ارتباط خود را با ايشان كم مى نمودند. هر مرحله از مراحل سلوك إلى الله شرائط و آدابى دارد كه سالك بايد در مراعات آن نهايت مراقبه را داشته باشد، چه اينكه ترك آن موجب يا مى شود. هرچه درجه سالك عالى تر گردد بايد مراقبه اش در اين باب بيشتر شود و اگر كوچك ترين لغزش و خطائى از وى سر بزند، چون در اوج قلّه ايستاده در درّه هلاكت سقوط مى كند و از راه خدا بيرون مى رود. @naghdeghaffari
نقد غفاری
#روش_شناسی قسمت سوم یکی از روش های آقای غفاری در جذب مخاطب، غلبه دادن "#تبشیر" بر "#انذار" است.
📛 خطر بشارت به مبتدی حجت الاسلام والمسلمین شیخ جعفر ناصری (حفظه الله) از اساتید اخلاق حوزه: http://Instagram.com/nasery_ir 🔹انذار بر تبشیر مقدم است. اما انذار دادن، كار هر كسي نيست، انسان بايد انذار شده باشد تا بتواند انذار كند. 🔹انذار، يكي از موضوعات قرآني و كار انبيا بوده است. بشارت، آسانتر از انذار است. در قرآن، بشارت به همراه انذار آمده است؛ اما انذار به حسب اهميتش بدون بشارت هم آمده است... 🔹بشارت، مخصوص سالکي است که حرکت کرده است. اگر به سالك مبتدي، بشارت داده شود، متوقّف مي گردد. تجربه نشان داده است كه بشارت و دل‌خوشي زياد، حركتي ايجاد نمي كند؛ بلکه فقط دل را خوش مي كند؛ آن هم دل‌خوشي تخيلي که بعد از بيست يا سي سال، انسان متوجه شود که حرکتي نکرده است. 🔹اين بشارت و دل‌خوشي براي نفس، شيرين، گوارا و طبيعي است؛ اما آن‌چه باعث حركت در خود انسان يا ديگري مي شود، انذار است. شيوه انبيا هم همين‌طور بوده است... 🔹بشارت، اگر در طول راه و به همراه محبت باشد، خيلي اثر دارد؛ يعني شخص انذارهايش را ديده باشد؛ نه اين‌که بشارت براي مبتدي باشد. بشارت براي مبتدي، داعي حرکت نمي‌شود. @naghdeghaffari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام شیخ #عارف_محمدی از استان ایلام نتایج تحقیقاتش درباره آقای غفاری را بیان می کند. #اهل_تحقیق #جدا_شده @naghdeghaffari
نقد غفاری
سخنرانی آقای غفاری در ایام فاطمیه، شب دوم (مسجد #دانشگاه_شیراز) @naghdeghaffari
♨️اشتباه گرفتن «شهادت در میدان جنگ» با «عالِم غیب و شهادت»! آقای غفاری در سخنرانی خود در ایام فاطمیه در ادعا می کند که: «قرآن می فرماید: خدا، رسولش، مؤمنین و ما هستند!» (دقیقه 2:22 از فایل ضمیمه را گوش کنید) خوب است جناب غفاری توضیح دهند که این آیه در آمده است؟! شاید منظور ایشان آیه 105 از سوره توبه باشد. اما خداوند در این آیه فرموده است: وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلی عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ البته کلمه «الشَّهادَةِ» در این آیه بکار رفته است اما این شهادت کجا و شهید میدان جنگ کجا؟!😱 شهادت در این آیه کلمه ای از ترکیب "عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ " به معنای (خدا) است نه !😭 ترجمه آیه چنین می شود: بگو (هر چه مى خواهيد) بكنيد كه خدا عمل شما را خواهيد ديد، و همچنين رسول او و مؤمنان (اهل بیت) نيز، بزودى شما را بسوى داناى غيب و شهود مى برند، و خدا شما را از اعمالى كه مى كرديد خبر مى دهد. *** آقای غفاری بعد از آنکه ادعا کرده که خداوند در قرآن شهدا را در کنار خدا، رسول و مومنان به عنوان قرار داده (که کذب بودن این ادعا را نشان دادیم) بر این ادعای خود ادعای دیگری را مترتب کرده، می گوید: «یک معنای این آیه [که نشان دادیم چنین آیه ای اصلا وجود ندارد] این است که هرچیزی که خدا، رسولش و مومنین که اهل بیت (ع) هستند، دارند این شهدا هم دارند!» (دقیقه 2:40 از فایل ضمیمه را گوش کنید) این هم یک دیگری است چراکه به هیچ وجه نمی توان چنین مقامی را که ایشان ادعا کرده که «هرچیزی که خدا، رسولش و اهل بیت دارند» را برای غیر آنها قائل شد. آن هم با توسل به ! @naghdeghaffari
video_2018-08-22_22-45-20~2.mp3
22.89M
قسمتی از سخنرانی آقای غفاری با موضوع «تجلی_اعظم» در شهر اسلام آباد غرب: "تو میتونی عین رسول الله بشی! نه یه ذره کم نه زیاد! فقط مقام نبوت رو نمی تونی داشته باشی!" @naghdeghaffar