بازي با آیاتی از سوره عصر!
#خسران
#خسران_خوب!
چنانچه پيشتر گفتيم جناب غفاري در تفسير يكي از كوتاهترين سورههاي قرآن سخنان حيرتآوري را بيان كرده كه بيانگر #بضاغت_علمي اوست.
وي در تفسير آيه دوم از سوره مباركه عصر كه مي فرمايد: «إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي خُسْرٍ» با پشت پا زدن به #دانش_لغت_شناسي و شواهد فراوان قرآني مدعي وجود معنايي خوب براي كلمه «خسران» شد. او در اين رابطه گفت:
«اميدواريم که از خسراني که تا به حال به خودمون زدهايم از اين به بعد ديگه نزنيم. مواظبت بکنيم. اما خسران به اون معنايي که عرض کردم خيلي زيباست! چون نپذيرفتن خود، منيت و شئونات خودمون هست! اين خسران را بزنيد! که زدهايم تو عالم الست؛ از اين به بعد هم بزنيم! اما خسرانهاي ديگه رو به وجود شريفتون اصلا هيچ اجازه نديد که خداي ناکرده بيش از اين عقب بمانيد!» (جلسه اول)
وي همچنين در معناي #خسران_خوب [!] ميگويد:
«اون خسران همش زيبايي هست. اين خسران خصوصاً در توجه به خواهشهاي نفساني همش تاريکي و ظلمت هست! خسران اولي همش نورانيت و معرفت و مقام هست! خسران دو لبه هست ديگه؛ پايينش اينچنينيه! انساني که خسران حقيقي را فهميد هيچ وقت خسران عالم تشريع بهش دست نميده! دچارش نميشه!... در راه #معشوق اينجوريه ديگه! خسران را انسان ميپذيره! جبهههاي جنگ ظاهراً همش خسران بود ديگه! زن و بچه و پست و مقام و پول را همه را رها کرده! خسرانه ديگه! خسران! چه چيزي بالاتر از [اين] اما چه خسران زيباييه!»
وي حتي بلافاصله پس از عبارات بالا پا را فراتر نهاد و عملاً منكر معناي منفي خسران در آيه فوق شد. او در اين رابطه گفت:
«والعصر ان الانسان لفي خسر. صحبت از انسان است. انسان در خسران است! نه اونهايي که «بل هم اضل» از حيوان بدترند اما شکل انساني را دارند[!] قرآن اينها رو اصلاً موجود حساب نميکنه! موجود پستند! هرچند که شکلشون آدمه! اينا رو اصلا جزو چيزا حساب نميکنه! اينا انسان نيستند که! به اين انسان ميشه قسم خورد؟! کدوم عاقل اين رو ميپذيره که قرآن به انسان قسم ميخوره! انسان! نه موجود دوپايي که شکلش انسانه! انسان به تمام معنا که ميگن اين انسان هست! يعني به اونکه [؟!] دچار خسراني شديم که خود پذيرفتهايم. نميخوايم از اين خسران کوچکترين کوتاهي در رسيدن به اين خسران از ما سر بزنه [!] ما خسران را زديم به خودمون ديگه! کجا بوديم؟ بهشت بوديم. خسران زديم به [...] ميوه فروشها بعضاً بعضي جاها ميگه: به مالم آتيش زدم! شنيديد؟! من و شما هم تو بهشت بوديم به مالمون آتيش زديم! بابا عالم سجن ميريها! خون دلها خوردن هستا! زجر هست!... حضرت #آسيه ملکه زمان بود... جايگاه دنيوي بالايي داشت... وقتي به خداي #موسي (ع) ايمان آورد... آتيش به اموالش و موقعيتش ميزنه... اين ظلوم و جهول نيست؟! کدوم عاقلي اين کارو ميکنه؟ چه جهالتي بالاتر از اين؟! چه ظلمي بالاتر از اينکه انسان موقعيت آنچناني رو پشت کنه بهش؟! اين خسران نيست؟! چه خسراني بالاتر از [اين]؟... داريم خسران رو معني ميکنيمها! خسراني که بهش قسم خورده شده!!! يعني انسان فقط ميتونه خسرانپذير باشه نه هر دوپايي که به شکل انسان است! زيباييهاي #قرآن خيلي بالاست. سالکي موفقه که دار و ندارشو آتيش بزنه... ما از ازل [!] خسران را قبول کرديم و خودمان را از بهشت انداختيم به اين مشکلات!»
نقد اين عبارات را در مطلب بعد بخوانيد.
#تفسیر_به_رای
@naghdeghaffari
بازي با آیاتی از #سوره_عصر! (2)
#خسران_خوب!
#معنای_الا
متاسفيم كه برای اتمام حجت بر مريدان ايشان شدهاند که اين عبارات را #تفسير_عرفاني قرآن ميپندارند، به نقد اين سطح از مطالب بپردازیم. به هر حال آنچه واضح است اينكه:
1. معناي لغوی هر كلمه را ابتدا در #دانش_لغت بايد يافت. بر این اساس هیچ لغت شناسی خسران را در معنای مثبت بکار نبرده است.
2. پس از فهمیدن معنای "خسران" در علم لغت نوبت به بررسي موارد كاربرد این کلمه در آيات قرآن ميرسد. اين بررسي نشان ميدهد كه ماده «خسر» و مشتقات آن در 25 آيه از آيات قرآن به كار رفته است اما اين كلمه و مشتقاتش در هيچ كدام از اين آيات داراي بار مثبت نيست.
3. جناب غفاري بر اساس روش خود كه عوض كردن معناي اصلي كلمات قرآني است در تعبيري توهينآميز حضرت #آسيه را نيز #ظالم و #جهول ناميد! در اين رابطه بعدا بيشتر خواهيم نوشت.
4. آقاي غفراني در يك جا ادعا كرده كه #قرآن به انسان قسم خورده و ممكن نيست كه خداوند به هر انساني قسم بخورد! وي چند دقیقه بعد مدعي شده خداوند به خسران قسم خورده است! اين در حالي است كه قسم قرآن به «عصر» است نه به «انسان» يا «خسران»! والعصر ان الانسان لفي خسر
5. گويا آقاي غفاري در جلسات اول و دوم از اين نكته غافل بوده كه در آيه سوم از اين سوره يك استثناي مهم وجود دارد كه با «تفسير به راي» ايشان از كلمه «خسران» سازگار نيست. لذا در جلسه سوم كه به اين آيه رسيده است، به اين #استثنا اشاره ميكند و عبارات بي ربط زير را در توجه آن بيان ميدارد:
«اين افراد ديوانهوار اين ضرر را ميپذيرند اين را ميخوايد با «الا الذين آمنوا و عملوا الصالحات» چه جوري ميخوايد تطبيقش بديد؟ مگر اونايي که ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادند. ايمانآورندگان چه کساني هستند؟ يه وقت ايمان اعتقادي داريم؛ ايمان غالبي بهش ميگن. يه وقت ايمان مراحل [...] خب ايمان را 10 شمردند، 100 شمردند. مراحل داره ديگه ايمان. اون عاليترين درجه ايمان؛ اونجا عمل صالح چي ميشه؟ عمل صالح براي مثلاً امام معصوم (ع) چي ميشه؟... شما امام معصوم (ع) را در همهجا و همه وقت بايد ببيني. مخصوصاً در جاهايي که ظهورشون بيشتر هست. مثلاً در نماز... آنهايي که شمشير کشيدن بر علي (ع) او را نميشناختند؟... يقيناً بهتر از ما ميشناختند. اشکال کار کجاست؟ چرا ما خودمون را تافته و بافته، فکر ميکنيم خيلي خوبيم؟ کجات خوبه؟... ضعف ما عدم شناخت از حقايق ملکوتي و عالم اسمائي است. اينو درستش کنيم. اينو درست کنيم خيلي چيزا درست ميشه... اگر عمل صالح پشتوانه درخواستهامون نباشه هيچ فايدهاي نداره و عمل صالح بدون معرفت به امام هم هيچ فايدهاي ندارد... بزرگترين عمل صالح اينه كه انسان امامشو بشناسه، خدا رو بشناسه...»
چنانچه مشاهده ميكنيد در اين عبارات هيچ توجيهي براي استثناي «الذين آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر» از معناي #خسران_خوب[!] ارائه نشده است.
در قسمت بعد بیشتر به این موضوع می پردازیم.
#تفسیر_به_رای
@naghdeghaffari
بازي با آیاتی از #سوره_عصر! (3)
#معنای_الا
جناب غفاري در چهارمین جلسه تفسیر سوره عصر براي توجيه افتضاحي كه در تفسير كلمه خسران به بار آورده، اساساً منكر استثنا بودن كلمه «الا» شده و ميگويد:
«اين الا اينجا به نظر نميرسد؛ الا زماني مياد كه قبلش رو انسان يا از كفار باشه يا از مشركين باشه يا تحت سيطره شيطان و نفس باشه يا از ظرف هدايت خارج و در ظرف ظالمين قرار بگيره. اين الا را حالا شما طلبهها چيچي ميگيد بهش؟ شايد #الاي_عطف باشه! #ربط باشه! اينجا الا، #الاي_استثنا نيست! مثل «لاغوينهم اجمعين الا عبادك منهم المخلصين» اينجا حضرت استاد ميفرمايد: اين الا، الاي اسثنا نيست!😳 [به معنای] مگر نيست!😳 اينجا #شيطان لُنگ ميندازه براي مخلصين! اصلاً جرأت نزديك شدن نداره تا بخواد اغفال بكنه. يعني مخلَص از همه اينها عبور كرده... اينجا هم معنا همين است. الا الذين آمنوا؛ چه كساني ايمان ميآورند؟! يعني رسول الله (ص) مظهر ايمان را علي (ع) معرفي ميكند!...پس اگر اين را الاي اسثنايي نگيريم مال كساني است كه ايمان به معناي واقعي آوردند.»
درباره اين سخنان مشوش نيز بيان نكات زير لازم است:
1. اگر الا در اين آيه حرف ربط باشد و استثنا نباشد، معنا اينچنين خواهد شد: «به درستي كه انسان در خسران است و كساني كه ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادند و توصيه به حق و صبر كردند!» به فرضي كه از روي جهالت اين نوع معنا كردن آيه را بپذيريم در آن صورت تكليف معناي آيه بر اساس بد دانستن خسران چه خواهد شد؟!
2. آقاي غفاري به مرحوم آيت الله سعادت پرور نسبت كذب داده كه ايشان كلمه الا در آيه «فبعزتك لاغوينهم اجمعين الا عبادك منهم المخلصين» را استثنا نگرفته و به معناي مگر ندانسته است! اين در حالي است كه در جلد دهم (صفحه 185) از كتاب #جمال_آفتاب (اثر استاد #سعادت_پرور) در ترجمه اين آيه آمده است: «پس به عزت و سرافرازيات سوگند مسلماً همه آنها را گمراه خواهم نمود، مگر بندگان مخلَص و پاك [به تمام وجود] تو» اساساً اين الا جز به معناي استثنا و مگر هيچ معناي صحيح ديگري نميتواند داشته باشد.
3. ما هيچ مفسر معتبر قرآني از شيعه و سني را نيافتيم كه كلمه الا در سوره عصر را به معناي استثنا نداند.
#تفسیر_به_رای
#سعادت_پرور
@naghdeghaffari
آيا حضرت #آسيه (س) #ظلوم و #جهول بود؟!
پيش از اين اشاره شد كه جناب غفاري در مقام تفسير سوره عصر به ماجراي پذيرش #امانت_الهي توسط انسان اشاره كرده و بدين مناسبت با اشاره به تعبير ظلوم و جهول پذيرش اين امانت را از مصاديق خسران انسان دانسته است. به عبارات زير توجه كنيد:
▪️«ما زيانکاري را در روز #الست از خدا گرفتيم و اعلام کرديم که زيانکاريم! کدام آيه هست؟ آن آيهاي که فرمود اين امانت بزرگ را بر هر موجودي از عالم هستي قرار دادم که بپذيرد، نپذيرفت جز انسان ظلوم و جهول؛ انساني که هم ظالمه هم جاهله. زيانکاره ديگه! زيانکاريش را از اينجا پذيرفته است!... هر لحظه انسان در خسران است. هميشه به خودش ضرر ميزنه، ظالمه ديگه! ظلم ميکنه به خودش؛ اما اون ظلمي که خدا ميگه با اون ظلمي که من و شما ميفهميم زمين تا آسمان فرق هست! گفت مقام خليفه الهي را من دادم هيچ موجودي در عالم تکوين و غيرتکوين، ملکوت و غيرملکوت نپذيرفت جز انسان جهول و ظلوم! اين از اول زيانکاري را پذيرفته است، به جان خريده است. زيانکاره ميخواد صدمه بزنه به خودش. اصلا نميخواد خودشو ببينه! اصلا به جايي ميرسه که نميخواد ريخت خودشو ببينه! اين زيانکاريه ديگه! انسان عاقل که اين کارو نميکنه! اينا يه عده ديوونه ميخواد که بپذيره!... به هر حال خداي تبارک و تعالي دنبال کسي است که بيکله باشه... ما از اون اول خسران را به خود زديم و قبول کرديم! لذا قسم قسم بزرگي است که تو اي انسان از اون اول ظلوم و جهول بودي! اگر ميدانستي چقدر سختيها داره، چقدر مصيبتها داره، چقدر اذيت شدنها داره،...» (جلسه اول)
▪️«حضرت آسيه ملکه زمان بود... جايگاه دنيوي بالايي داشت... وقتي به خداي #موسي (ع) ايمان آورد... آتيش به اموالش و موقعيتش ميزنه... اين ظلوم و جهول نيست؟! کدوم عاقلي اين کارو ميکنه؟ چه جهالتي بالاتر از اين؟! چه ظلمي بالاتر از اينکه انسان موقعيت آنچناني رو پشت کنه بهش؟!» (جلسه دوم)
❓اكنون پرسش آن است كه چرا خداوند پس از پذيرش امانت الهي توسط انسان او را ظلوم و جهول ناميد؟ آيا بر اساس اين تعبير ميتوان شخصيتهاي بزرگي چون حضرت #آسيه (س) را به خاطر پشت پا زدن به جلوههاي دنيا نعوذ بالله ظلوم و جهول ناميد؟ آيا ميتوان پذيرش امانت الهي را از مصاديق خسران دانست؟
پاسخ به این پرسش ها را در مطلب بعد بخوانید.
#ظلوم
#جهول
#آسیه
#تفسیر_به_رای
@naghdeghaffari
آيا حضرت #آسيه (س) #ظلوم و #جهول بود؟! (2)
در مطلب قبل ضمن نقل سخنان جناب غفاری در مقام تفسیر سوره عصر درباره ظلوم و جهول بودن انسان این پرسش ها را مطرح کردیم: چرا خداوند پس از پذيرش امانت الهي توسط انسان او را ظلوم و جهول ناميد؟ آيا بر اساس اين تعبير ميتوان شخصيتهاي بزرگي چون حضرت #آسيه (س) را به خاطر پشت پا زدن به جلوههاي دنيا نعوذ بالله ظلوم و جهول ناميد؟ آيا ميتوان پذيرش امانت الهي را از مصاديق خسران دانست؟
🔸براي پاسخ به اين پرسشها تنها به نقل ديدگاه #علامه_طباطبايي (ره) در تفسير #الميزان بسنده مي كنيم. حضرت علامه در تفسير آيه 72 از سوره احزاب مينويسد:
🔹«مراد از امانت عبارت شد از ولايت الهى، و مراد از عرضه داشتن اين ولايت بر آسمانها و زمين، و ساير موجودات مقايسه اين ولايت با وضع آنهاست. و معناى آيه اين است كه: اگر ولايت الهى را با وضع آسمانها و زمين مقايسه كنى، خواهى ديد كه اينها تاب حمل آن را ندارند و تنها انسان مى تواند حامل آن باشد و معناى امتناع آسمانها و زمين، و پذيرفتن و حمل آن به وسيله انسان اين است كه در انسان استعداد و صلاحيت تلبس آن هست، ولى در آسمانها و زمين نيست. اين است آن معنايى كه مى توان آيه را بر آن منطبق كرد، و گفت آسمانها و زمين و كوهها با اينكه از نظر حجم بسيار بزرگ، و از نظر سنگينى بسيار ثقيل و از نظر نيرو بسيار نيرومند هستند، ليكن با اين حال استعداد آن را ندارند كه حامل ولايت الهى شوند، و مراد از امتناعشان از حمل اين امانت، و اشفاقشان از آن، همين نداشتن استعداد است...
ظلوم و جهول بودن انسان، هر چند كه به وجهى عيب و ملاك ملامت و عتاب، و خرده گيرى است، و ليكن، عين همين ظلم و جهل انسان مصحح حمل امانت و ولايت الهى است، براى اينكه كسى متصف به ظلم و جهل مى شود كه شانش اين است كه متصف به #عدل و #علم باشد، وگرنه چرا به #كوه ظالم و جاهل نمى گويند؟ چون متصف به عدالت و علم نمى شود، و همچنين #آسمانها و #زمين جهل و ظلم را حمل نمى كنند، به خاطر اينكه متصف به عدل و علم نمى شوند، به خلاف انسان كه به خاطر اينكه شان و استعداد علم و #عدالت را دارد، #ظلوم و #جهول نيز هست. و امانت مذكور در آيه كه گفتيم عبارت است از #ولايت_الهى، و كمال صفت #عبوديت، وقتى حاصل مى شود كه حامل آن، #علم و #ايمان به خدا داشته، و نيز #عمل_صالح را كه عبارت ديگر #عدالت است، داشته باشد، و كسى كه متصف به اين دو صفت بشود، يعنى ممكن باشد كه به او بگوييم #عالم و #عادل، قهرا ممكن هم هست گفته شود، #جاهل و #ظالم، و چون علم و عدالت انسان موهبتى است كه خدا به او داده، و اما خود او فى حد نفسه جاهل و ظالم است، پس همين اتصاف ذاتى اش به ظلم و جهل، مجوز اين شده كه امانت الهى را حمل كند، و در حقش گفته شود: انسان بار اين امانت را به دوش كشيد، چون ظلوم و جهول بود- دقت بفرماييد... پس جمله" إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ" معنايش اين است كه: ما ولايت الهى و استكمال به حقايق دين حق را، چه علم به آن حقايق، و چه عمل بدانها را، بر آسمانها و زمين عرضه كرديم، و معناى عرضه كردن آن، اين است كه ما يك يك موجودات را با آن سنجيديم، و قياس كرديم، هيچ يك استعداد پذيرفتن آن را نداشتند، به جز انسان» (ترجمه تفسير الميزان، ج16، ص 525-527)
🔸اكنون با توجه به تفسير علامه طباطبايي براي آيه مذكور نكات زير واضح است.
1⃣منظور از قبول امانت الهي توسط انسان و عدم قبول آن از سوي ساير مخلوقات، #استعداد و #قابليت_وجودي انسان و عدم استعداد و قابليت ساير موجودات است.
2⃣بكارگيري تعبير ظلوم و جهول براي شخصيتهاي بزرگي چون حضرت #آسيه (س) ناشي از #عدم_درك معناي آيه شريفه است. چرا كه آن حضرت و ديگر شخصيتهايي كه به حدي از كمال رسيدهاند كه خداوند از آنها به عنوان الگو در قرآن ياد ميكند از مصاديق عادل و عالم اند نه ظلوم و جهول!
3⃣ تنها انسانهايي دچار خسران ميشوند كه خود را به ملكه علم و عدالت متصف نكنند. اما پس از اتصاف به علم و عدالت به كارگيري صفت خسران براي آنها ناشي از #ظلم و #جهالت است.
#تفسیر_به_رای
#ظلوم
#جهول
#آسیه
#علامه_طباطبایی
@naghdeghaffari
خوردن از #شجره_ممنوعه #شجاعت بود؟!
جناب غفاري در بخش ديگري از تفسير مثلاً عرفاني خود از #سوره_عصر ضمن اشاره به داستان اخراج #حضرت_آدم و #حوا (عليهما السلام) از بهشت، شجره ممنوعه را اسما و #مقامات_اهل_بيت (ع) معرفي كرده و به تمجيد از عمل حضرت آدم و حوا (عليهما السلام) در خوردن از اين شجره پرداخته، عمل آنها را شجاعانه ناميده است.
وي در بخشي از سخنان خود ميگويد:
▪️«اون شجره ممنوعه رو خدا #کارگرداني ميکنه! خب چرا اون رو قرار دادي؟ چرا بايد زمينهاش را در من #آدم و #حوا قرار بده؟! و بعد ما بخواهيم! همه اينها زيباست. نشان داد؛ حضرت آدم (ع) و حضرت حوا (ع) اينها آن حقيقت را ديدند. شجره ممنوعه مقامات اهل بيت عصمت و طهارت (ع) بود؛ #اسماء_الهي بود. اونها گفتند ما هم ميخوايم! فرمودند: شماها نميتونيد! خداوند تبارک و تعالي قرار داد که من بخوام!... از اون طرف تمام اميال نفساني در وجودت قرار داده از اين ور تزيين فرموده، قرآن ميگه تزيين کردم تمام ماده را؛ از اون طرف ميلت را هم قرار دادم بعد بهت ميگم که به اين نزديک نشو (با خنده) اين چه کاريه قربونت برم؟!... ائمه هدي (ع) هم بهانه بود! در حقيقت اون شجره ممنوعه تجلياي از تجليات خودش بود که ميخواست ببينه کي مرد ميدانه!»(جلسه اول)
▪️«چه کسي ما را به اين خسران انداخت؟ خداي تبارک و تعالي داره کارگرداني ميکنه! اينجا گندم ميذاره، گندم حالا مثلي هست و مظهر مقامات اهلبيت (ع) است. از اين ور به ما ميگه منع ميکنه از اون ور به #شيطان ميگه برو به ميدان! همه اينها حساب کتاب داره، #مردانگي ميخواد... اگر يادتون باشه يه وقتي بحث #شجاعت رو داشتيم. شجاعت اونيه که انسان نيست بشه. #شجاعت اينه که انسان يک چيري رو درخواست کنه در حالي که چون خدا فرمود اين انسان #ظلوم و #جهول قبول کرد! يعني از اون اول ما #عاشق #خسران زدن به خودمان هستيم... اونکه بخاطرش از رضوان و بهشت الهي اخراج شديم و اين ظلم را بر خود پذيرفتيم و آمديم يادمون نره که انسان که تلاش نميکنه دوباره برگرده به بهشت. ديوونه بوده که از اونجا بياد و دوباره تلاش کنه که برسه به اونجا. چون مرحله بالاتر را نشان دادند اونو ميخواد. شماها اينو ميخوايد. تشيّع اينو ميخواد... ما توي بهشت بوديم، يک چيز بالاتر را نشان دادند و خدا منع کرد؛ اونهايي که ترسو بودند بهش نزديک نشدند، اونهايي که شجاع بودند ورود پيدا کردند!»(جلسه دوم)
🔘اين عبارات بدترين بخش از سخنان جناب غفاري در تفسير اين سوره است. چرا كه شجاعانه معرفي كردن تناول از شجره ممنوعه و تمجيد از اين اقدام علاوه بر اينكه با مقتضاي آداب بندگي خداوند سازگار نيست، در تعارض با آيات متعددي از #قرآن مجيد و روايات ائمه معصومين عليهم السلام است.
ما در مطلب بعد به بررسي اين موضوع خواهيم پرداخت.
#شجره_ممنوعه
#شجاعت
#آدم_و_حوا
#بهشت
#مقامات_اهل_بیت
@naghdeghaffari
خوردن از #شجره_ممنوعه شجاعت بود؟! (2)
قسمت دوم
#شجره_ممنوعه_در_قرآن
در قست قبل جملاتي از جناب غفاري در تمجيد از اقدام #حضرت_آدم و #حوا (عليهما السلام) مبني بر تناول از شجره ممنوعه و #شجاعانه ناميدن اين اقدام را نقل كرديم. اينك به نقل آيات متعددي از قرآن كه به اين موضوع پرداخته است، ميپردازيم.
🔸در آيه 35 از سوره بقرة و آيه 19 از سوره اعراف خداوند متعال نزديك شدن به اين درخت را از مصاديق ظلم ناميده، ميفرمايد: وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونا مِنَ الظَّالِمينَ
🔸در آيه 20 از سوره أعراف نزديكي به اين درخت را حاصل وسوسه #شيطان ناميده، ميفرمايد: فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطانُ لِيُبْدِيَ لَهُما ما وُورِيَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما
در ادامه همين آيه سخنان شيطان كه باعث #فريب آدم شد، بيان شده است: وَ قالَ ما نَهاكُما رَبُّكُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ إِلاَّ أَنْ تَكُونا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونا مِنَ الْخالِدين وَ قاسَمَهُما إِنِّي لَكُما لَمِنَ النَّاصِحين
🔸در آيه 120 از سوره طه نيز ضمن اشاره به #وسوسه_شيطان به بخشي از سخنان فريبنده او اشاره شده است: فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطانُ قالَ يا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْكٍ لا يَبْلى
🔸در آيه 22 از سوره اعراف خوردن از ميوه درخت ممنوعه حاصل فريب شيطان معرفي شده، فريبي كه از نتايج آن آشكار شدن زشتي آدم و حوا و مورد سرزنش الهي قرار گرفتن آن دو بوده است: فَدَلاَّهُما بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَ طَفِقا يَخْصِفانِ عَلَيْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ وَ ناداهُما رَبُّهُما أَ لَمْ أَنْهَكُما عَنْ تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَ أَقُلْ لَكُما إِنَّ الشَّيْطانَ لَكُما عَدُوٌّ مُبينٌ
🔸در آيه 121 از سوره طه نيز ضمن تكرار ماجراي آشكار شدن زشتيهاي آن دو بر اين نكته تاكيد شده است كه آدم به نافرماني از پروردگار خود به وعده شيطان هم نرسيد: وَ عَصى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى
🔸در آيه 23 از سوره اعراف به پشيماني آدم و حوا و #توبه آنها اشاره شده است: قالا رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرينَ
🔸در آيه 37 از سوره بقره به #روش_توبه آدم و حوا اشاره شده است: فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِماتٍ فَتابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحيمُ
🔸در آيه 122 از سوره طه به برگزيدن آدم، #قبول_توبه و #هدايت او اشاره شده است: ثُمَّ اجْتَباهُ رَبُّهُ فَتابَ عَلَيْهِ وَ هَدى
🔸در آيه 36 از سوره بقره به #اخراج_آدم و حوا (ع) از بهشت و #هبوط به زمين به واسطه #فريب_خوردن از شيطان تصريح شده است: فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطانُ عَنْها فَأَخْرَجَهُما مِمَّا كانا فيهِ وَ قُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَ لَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَ مَتاعٌ إِلى حين
🔸در آيه 24 از سوره اعراف نيز ماجراي #هبوط تكرار شده است: قالَ اهْبِطُوا (الي آخره)
🔸در آيه 38 از سوره بقره بر تنزل عمومي جايگاه آدميان تاكيد شده است: قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْها جَميعاً
🔸در آيه 27 از سوره اعراف خداوند متعال فرزندان آدم را مورد خطاب قرار داده كه مبادا همچون پدر و مادرتان #فريب شيطان را بخوريد: يا بَني آدَمَ لا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطانُ كَما أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِيُرِيَهُما سَوْآتِهِما
❓اكنون پرسش ما از جناب غفاري آن است كه چگونه ممكن است عملي هم از مصادیق #ظلم معرفی شده باشد، هم مورد #نهي صريح الهي قرار گرفته باشد، هم در ارتكاب آن عمل، #وسوسه_شيطان دخالت داشته باشد، هم مرتكبين آن عمل مورد #نكوهش خداوند واقع شده، #تنزل_جايگاه يافته باشند و به اين واسطه #پشيمان شده، #توبه كرده باشند و هم خداوند از فرزندان آنها خواسته باشد كه از ماجراي پدر و مادرشان #عبرت بگيرند و در عين حال با اين همه نكوهشها و سرزنشها چنين عملي از سوی شما مصداق #شجاعت معرفی شده، مورد #تمجيد شما قرار بگيرد؟!
ادامه دارد...
#شجره_ممنوعه
#شجاعت
#آدم_و_حوا
#بهشت
#مقامات_اهل_بیت
#قرآن
#تفسیر_به_رای
@naghdeghaffari
خوردن از شجره ممنوعه شجاعت بود؟! (3)
قسمت سوم
#استدلال_شیطانی
عليرغم اين همه آيه در قرآن مجيد درباره ممنوعيت نزديكي به شجره ممنوعه و تناول از ميوه آن، چنانكه گذشت آقاي غفاري ادعا كرده بود كه خداوند متعال خود فضا را بهگونهاي كارگرداني كرده كه انسان از ميوه اين درخت بخورد! به اين عبارات توجه كنيد:
▪️«اون شجره ممنوعه رو خدا کارگرداني ميکنه! خب چرا اون رو قرار دادي؟ چرا بايد زمينهاش را در من آدام و حوا قرار بده؟! و بعد ما بخواهيم! همه اينها زيباست... از اون طرف تمام اميال نفساني در وجودت قرار داده از اين ور تزيين فرموده، قرآن ميگه تزيين کردم تمام ماده را؛ از اون طرف ميلت را هم قرار دادم بعد بهت ميگم که به اين نزديک نشو (با خنده) اين چه کاريه قربونت برم؟!»(جلسه اول)
▪️«چه کسي ما را به اين خسران انداخت؟ خداي تبارک و تعالي داره کارگرداني ميکنه! اينجا گندم ميذاره، گندم حالا مثلي هست و مظهر مقامات اهلبيت (ع) است. از اين ور به ما ميگه منع ميکنه از اون ور به شيطان ميگه برو به ميدان! همه اينها حساب کتاب داره.»(جلسه دوم)
🔴 اندكي در سخنان جناب غفاري تامل كنيد. آيا با استدلال ايشان نميتوان نعوذبالله مرتكب تمام گناهان كبيره شد و بعد هم انجام آنها را به سبك جناب غفاري به گردن خود خدا انداخت؟!⁉️
🔴 آيا كسي كه دزدي يا دروغگويي يا زنا و يا هر گناه كثيف ديگري انجام ميدهد، نميتواند مثل جناب غفاري نعوذبالله خداوند متعال را خطاب قرار دهد كه اصلاً چرا ميل به اين گناهان را در من قرار دادي تا من بخواهم؟ چرا شيطان را آزاد گذاشتي و آن گناهان را به وسيله او تزيين كردي؟! آخه اين چه كاريه قربونت برم؟! خدايا اين خودت بودي كه كارگرداني كردي و من را به خسران و انجام اين گناهان كبيره انداختي؟! ⁉️
🔴 به راستي اين چه استدلال شيطاني است؟‼️
#شجره_ممنوعه
#شجاعت
#آدم_و_حوا
#بهشت
#مقامات_اهل_بیت
#قرآن
#تفسیر_به_رای
#استدلال_شیطانی
@naghdeghaffari
آيا #حضرت_آدم و #حوا در #بهشت_خلد بودند؟
جناب غفاري در قسمتهاي مختلفي از سخناني كه به بهانه تفسير #سوره_عصر ايراد كرده، به گونهاي سخن گفته كه گويا حضرت آدم و حوا (عليهما السلام) پيش از #هبوط به زمين در بهشت خلد بودهاند و بازگشت مجدد انسان به آنجا نوعي #ديوانگي است!
به عبارات زير توجه كنيد:
▪️«شما عقبهتون را نگاه کنيد تو بهشت رضوان داشتيد کيفتون رو ميکرديد. هممون هم بوديما اونجا. ميگه از پشت آدم همتونو آوردم بيرون يعني تو عالم ماده. قبلش آنجا بوديم. #حضرت_آدم سنبله ديگه! داشتيم اونجا کيفمونو ميکرديم. همهمون بالاتفاق ديوونه شديم! گفتيم ما اين بهشت و ميوه و حوري و اينها را نميخوايم! ما بالاتر ميخوايم. حالا بيا اينجا هي تلاش کن به اونجا برسي. خب بودي ديگه! کدوم عاقل ميياد دوباره درخواست اونجا که بوده را بکنه؟ ميکنه اين کارو؟ نميکنه!... بخاطر همين خداوند تبارک و تعالي فرمود #ظلوم و #جهولي! عاقل که اين کارو نميکنه! بشين سر جات #بهشت_رضوان، #حوريها، به به! #کيفتو_بکن! کجا اومدي؟ چرا اومدي؟»(جلسه اول)
▪️«از اول به خودش صدمه زده است. براي اينکه توي #رضوان بوديم همهمون. يادمون نميياد آخه! بخاطر اينکه خطاهاي دنيا نميزاره. حضرت آدم سنبل همه ما در بهشت خداي تبارک و تعالي بوده... ما خسران را زديم به خودمون ديگه! کجا بوديم؟ بهشت بوديم. خسران زديم به [...] ميوه فروشها بعضاً بعضي جاها ميگه: به مالم آتيش زدم! شنيديد؟! من و شما هم تو بهشت بوديم به مالمون آتيش زديم! بابا عالم سجن ميريها! خون دلها خوردن هستا! زجر هست!... ما از ازل [!] خسران را قبول کرديم و خودمان را از بهشت انداختيم به اين مشکلات!... اونکه بخاطرش از رضوان و بهشت الهي #اخراج شديم و اين #ظلم را بر خود پذيرفتيم و آمديم يادمون نره که انسان که تلاش نميکنه دوباره برگرده به بهشت. ديوونه بوده که از اونجا بياد و دوباره تلاش کنه که برسه به اونجا. چون مرحله بالاتر را نشان دادند اونو ميخواد.»(جلسه دوم)
🔵 اين در حالي است كه اولاً بر اساس آيات #قرآن انسان از ابتدا براي زندگي در زمين خلق شده بود. و ثانیا حضرت آدم و حوا پيش از #هبوط به زمين اساسا در #بهشت_خلد نبودند.
ما در ادامه نکاتی از تفسیر #المیزان را در این رابطه نقل خواهیم کرد.
#بهشت_آدم_و_حوا
#بهشت_خلد
#علامه_طباطبایی
@naghdeghaffari
آيا #حضرت_آدم و #حوا در #بهشت_خلد بودند؟ (2)
قسمت دوم
چنانچه در قسمت قبل اشاره شد جناب غفاري در قسمتهاي مختلفي از سخناني كه به بهانه تفسير #سوره_عصر ايراد كرده، به گونهاي سخن گفته كه گويا #حضرت_آدم و #حوا (عليهما السلام) پيش از #هبوط به زمين در بهشت خلد بودهاند و بازگشت مجدد انسان به آنجا نوعي #ديوانگي است!
🔹اين در حالي است كه اولاً بر اساس آيات قرآن انسان از ابتدا براي زندگي در #زمين خلق شده بود. #علامه_طباطبايي (ره) در تفسير شريف #الميزان در اين رابطه ميفرمايد:
«سياق اين سه دسته آيات [مربوط به بهشت آدم]، و مخصوصا آيه اى كه در صدر داستان قرار گرفته، و ميفرمايد: (إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً) الخ، اين معنا را دست ميدهد: كه آدم در اصل، و در آغاز براى اين خلق شده بود، كه در #زمين زندگى كند، و نيز در زمين بميرد، و اگر خداى تعالى او را (چند روزى) در #بهشت منزل داد، براى اين بود كه #امتحان خود را بدهند... و نيز از سياق آيه سوره طه كه مى فرمايد: (فَقُلْنا يا آدَمُ) الخ، و سوره اعراف كه مى فرمايد: (وَ يا آدَمُ اسْكُنْ) الخ، كه داستان بهشت را با داستان سجده ملائكه بصورت يك داستان و متصل بهم آورده، و كوتاه سخن، آنكه اين سياق بخوبى مى رساند كه #منظور_اصلى از #خلقت_آدم اين بوده كه در #زمين سكونت كند... و نيز خداى تعالى خطيئه آنان را بعد از آنكه #توبه كردند بيامرزيد، و در عين حال به بهشتشان برنگردانيد، بلكه بسوى #دنيا هبوطشان داد، تا در آنجا زندگى كنند. و اگر محكوميت زندگى كردن در زمين، با خوردن از #درخت و هويدا گشتن عيب، قضايى حتمى نبود، و نيز برگشتن به بهشت محال نبود، بايد بعد از #توبه و ناديده گرفتن #خطيئه به بهشت بر گردند، (براى اينكه توبه آثار خطيئه را از بين مى برد). پس معلوم مي شود علت بيرون شدن از بهشت، و زمينى شدن آدم آن خطيئه نبوده، بلكه علت اين بوده كه بوسيله آن خطيئه عيب آن دو ظاهر گشته، و اين بوسيله #وسوسه_شيطان لعين صورت گرفته است...»
🔹نكته ديگر آنكه حضرت آدم و حوا پيش از #هبوط به زمين در بهشت خلد نبودند. به عنوان شاهدی بر این مطلب به جملاتی از حضرت #علامه_طباطبايي (ره) در پاسخ به كيفيت ورود شيطان به بهشت و فريفتن آدم و حوا اشاره می کنیم:
«اگر بگويى شيطان كه داخل بهشت نمي شود؟ در پاسخ مى گوييم: اين اشكال وقتى وارد است كه بهشت مورد بحث، #بهشت_خلد باشد، و #چنين_نبوده، بلكه اين جريان در #بهشتى_ديگر صورت گرفته، بدليل اينكه همگى آنها از آن بهشت بيرون شدند، و اگر بهشت خلد بود، با بيرون شدن نمى ساخت.»
🔹و در جاي ديگر بهشت آدم و حوا را #بهشتي_دنيايي معرفي كرده مينويسد:
«قرآن كريم آنچه از #لغو و #تاثيم كه از بهشت نفى كرده، از #بهشت_خلد نفى كرده، يعنى آن بهشتى كه مؤمنين در آخرت داخل آن ميشوند، و همچنين از #بهشت_برزخى كه بعد از مرگ و رحلت از دار تكليف در آنجا بسر مى برند، و اما بهشت دنيايى كه آدم و همسرش داخل آن شدند، و هنوز در دار تكليف و مورد توجه امر و نهى قرار نگرفته بودند، #قرآن كريم درباره آن بهشت هيچ مطلبى بيان نكرده، و بلكه ميتوان گفت: بعكس گفتار اشكال كننده، جايى بوده كه لغو و تاثيم در آن ممكن بوده، و شاهد بر آن همين كافى است، كه قرآن وقوع عصيان آدم را در آن حكايت كرده است.»
#بهشت_آدم_و_حوا
#بهشت_خلد
#علامه_طباطبایی
@naghdeghaffari
آيا «قالوا بلي» فقط براي #شيعيان بود؟!
جناب غفاري در بخش ديگري از سخنان خود كه به بهانه تفسير #سوره_عصر ايراد شده، مدعي شده است كه همه انسانها #ربوبيت خداوند را نپذيرفتهاند و اين پذيرش تنها به گروهي از #شيعيان اختصاص داشته است! به عبارات زير توجه كنيد:
▪️«حضرت آدم سنبل همه ما در بهشت خداي تبارک و تعالي بوده. همه ما وقتي که ائمه هدي (ع) عرضه شد، همه ما، منظور #تشيع بودند که "قالوا بلي" گفتند! و اين را پذيرفتند و دچار به اين #خسران شديد شدند!»(جلسه دوم)
🔹اين در حالي است كه خداوند متعال در قرآن كريم تعبير «بلي شهدنا» را صريحا به «#بني_آدم» يعني همه فرزندان آدم نسبت داده، فرموده است:
📣 و إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَني آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هذا غافِلين: و [ياد كنيد] هنگامى را كه پروردگارت از صلب بنى آدم نسلشان را پديد آورد، و آنان را [در ارتباط با پروردگاريش] بر خودشان گواه گرفت [و فرمود😏 آيا من پروردگار شما نيستم؟ [انسانها با توجه به وابستگى وجودشان و وجود همه موجودات به پروردگارى و ربوبيّت حق] گفتند: آرى، #گواهى داديم. [پس اقرار به پروردگارى خود را در اين دنيا از شما گرفتيم] تا روز #قيامت نگوييد: ما از اين [حقيقت آشكار و روشن] بى خبر بوديم. (اعراف: 172)
🔹حضرت #علامه_طباطبايي (ره) نيز در ذيل اين آيه مطالب مفيد و مفصلي را در ضرورت اخذ اين #شهادت از تك تك انسانها و نه گروه خاصي از آنها بيان كرده كه شما را به مطالعه آن مباحث ارجاع ميدهيم.
#الست
#قالوا_بلی
#علامه_طباطبایی
@naghdeghaffari
جمع بندی نقد سخنان جناب غفاری درباره #سوره_عصر و تذکر یک نکته
در چند روز اخیر به نقد سخنان جناب غفاری درباره سوره عصر پرداختیم. علی رغم اینکه این سوره با سه آیه یکی از کوتاه ترین سوره های قرآن مجید است اما جناب عفاری مرتکب تفسیر به رای های حیرت آوری پیرامون همین سه آیه شده است. ما این اشکالات اصلی را در 11 قسمت تحت عناوین زیر به نقد کشیدیم.
🔹بازي با آیاتی از سوره عصر!
#خسران #خسران_خوب!
🔹بازي با آیاتی از سوره عصر! (2)
#خسران_خوب! #معنای_الا
🔹بازي با آیاتی از سوره عصر! (3)
#معنای_الا
🔹آيا حضرت آسيه (س) ظلوم و جهول بود؟!
#آسیه
🔹آيا حضرت آسيه (س) ظلوم و جهول بود؟! (2)
#آسیه
🔹خوردن از شجره ممنوعه شجاعت بود؟!
#آدم_و_حوا #شجره_ممنوعه
🔹خوردن از شجره ممنوعه شجاعت بود؟! (2)
#شجره_ممنوعه_در_قرآن
🔹خوردن از شجره ممنوعه شجاعت بود؟! (3)
#استدلال_شیطانی
🔹آيا حضرت آدم و حوا در بهشت خلد بودند؟
#بهشت_آدم_و_حوا
🔹آيا حضرت آدم و حوا در بهشت خلد بودند؟ (2)
#بهشت_خلد
🔹آيا «قالوا بلي» فقط براي شيعيان بود؟!
#قالوا_بلی
📢لازم است که مخاطبان گرامی به این نکته توجه داشته باشند که حجم مطالب منتشر شده از جناب غفاری بسیار بالاست. به عنوان نمونه ایشان در ماه مبارک رمضان هر روز سخنرانی کرده اند و ما تاکنون حتی فرصت گوش کردن یکی از این سخنرانی ها را هم نداشته ایم چه رسد به نقد آنها.
😭وقتی تفسیر یک سوره کوتاه #این_همه_اشکال بر آن مترتب بوده شما خود وضعیت اشکالاتی که ممکن است به آن حجم از سخنرانی های وارد باشد را تصور کنید.
🚫حقیقت آن است که ما فرصت پرداختن به آنها را نداریم. اما همین حجم از اشکالاتی که تاکنون در این کانال منتشر شده کافی است تا به افرادی که واقعا دنبال یافتن #استادی_کامل برای #سلوک معنوی خود هستند #هشدار دهد که با #احتیاط گام بردارند.
☹️اما آنکه از #فرط_عشق دچار #اختلال_در_بینایی_و_شنوایی است را فعلا چاره ای نیست. جز آنکه رحمت الهی شامل حالش شود.
ما از این پس با فاصله بیشتر و مطالب کمتر (در حد ضرورت) به روز خواهیم شد.
@naghdeghaffari
نقد غفاری
تفسیری حیرت آور از #سوره_عصر توسط آقای غفاری. قسمت اول @naghdeghaffari
از #صوت_و_لحن قرآن #لذت نمي برم!
(قابل توجه #مجامع_قرآنی کشور)
آقاي غفاري ميگويد: "قرآن ميگه من نيومدم تو منو بخوني بعد در صوتت هم بياندازي! هي ميگن: الله! الله! به درد عمه جانت هم نميخوره! حقيقتش من از اين صوتها اصلاً #خوشم_نميياد! يعني نميدونم. روحيهاش رو ندارم! #لذت_نميبرم! مگر اينکه از گلويي با اخلاص بياد تاثير بذاره والا نميذاره! #قرآن شده #وادي_مسخره! #صوت! #لحن! هوو! ول کن تورو خدا! قرآن ميگه #تفکر کنيد رو من! تامل کنيد و حقيقت منو تو عمل ظهور بده با عملت، با رفتارت، با کردارت نشون بده که تو مظهر قرآني و لباس قرآني به تن کردي! و الا خوش تيپ بخوان، خوش تيپ لباس بپوش! اينها فايده نداره!" (جلسه اول تفسير سوره عصر، دقيقه 32)
نقد 👇:
اينكه كسي بگويد من #عاشق_خدا هستم اما از زيبا خواندن كلام او #لذت_نميبرم حرف عجيبي است!
بله! قاريان قرآن هم مثل ديگر اقشار جامعه بايد سعي كنند ميزان #اخلاص خود را افزايش بدهند اما اينكه يك نفر اصل ارائه قرآن با صوت و لحن را #نكوهش كند و فقط قاريان بااخلاص را از اين نكوهش استثنا كند نتيجهاش كمرونق كردن مجالس قرآني است.
اخلاص كه يك مرتبه حاصل نميشود، زحمت ميخواهد، تهذيب نفس ميخواهد.
از طرفی دیگر يك نفر بايد سالها تمرين كند تا قرآن را با بهترين صوت و لحن بخواند؛ اينكه بگوييم تو اول اخلاصت را درست كن بعد برو سراغ تمرين صوت و لحن، حرف اشتباهي است.
بايد جوانان خوش صوت را تشويق كرد تا به جاي گرايش به خوانندگيهاي كذايي به سوي قرآن جذب شوند و در كنار افزايش مهارتشان در صوت و لحن آنها را با تعاليم اخلاقي به سوي تقويت اخلاص هم كشاند.
@naghdeghaffari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقای غفاری: #هر_ذکری که به دلتان نشست را 400 بار در روز بگویید!!
@naghdeghaffari
نقد غفاری
آقای غفاری: #هر_ذکری که به دلتان نشست را 400 بار در روز بگویید!! @naghdeghaffari
آقای غفاری در بخشی از سفارشات خود برای اعمال #چله_کلیمیه خطاب به #مریدان خود می گوید:
"من که نمی تونم برای 4، 5 هزار نفر تک تک #دستورالعمل بدهم... دعای #مجیر و #جوشن_صغیر پر است از اسمای الهی. از خدا می خواهیم به حرمت امام رضا (ع) آنچه خواسته خودشان هست به دلتون بشینه...این دو دعا را بخوانید هر اسمی که به دلتون نشست اونو 400 بار در روز بگید!... حالا یک #ذکر یا الله، یا شافع، یا فتاح هرچی که به دلتون افتاد!!!"
#ذکر
#ذاکر
#طبع_ذکر
#طبع_ذاکر
@naghdeghaffari
* #ذکر #عدد_ذکر #طبع_ذکر #طبع_ذاکر
📣 حجت الاسلام والمسلمین حاج #شیخ_جعفر_ناصری (از اساتید اخلاق):
🔻#أسماء خدا واقعا دريای عظيمی است. چه قدر در حيث تركيب آن #اسرار است. همه أسما و پيچيدگي هاي آن ها يك طرف، روحيات و طبايع مردم و... هم يك طرف است. دير مي شود كسي در محدوده اي باشد كه دقيقاً داروي خودش را از قفسه بردارد که هم از جهت عدد و هم از جهت انتخاب حروف درست انتخاب کرده باشد. در حالی که این امور مهم است و معمولاً مردم درست انتخاب نمی کنند. بعضي از اساتيد هم وقتي كه ذكري را القاء مي كنند قواعد این کار را رعایت نمی کنند از جمله اين را ملاحظه نمي كنند كه #طبع اين #اسم با طبع اين شخص سازگار است یا نه؟
@nasery_ir
🔻شخصی که می خواهد از اسماء الله تجویز کند دو مسأله را بايد بشناسد؛ يكي #بيماري را و يكي #درمان را؛ #طبع_شخص و #نياز او را تشخیص بدهد؛ از آن طرف به قدري بايد در #تركيب_أسماء مسلط باشد كه بداند اين خلأ، درمانش با کدام تركيب أسماء الهی است. بايد بداند كه براي #فرد_مبتدي اسمي كه مي دهد چه حروفي بايد در آن باشد.
🔹 اما بعضي #اذكار حالت عمومي دارند مانند #ذكر_يونسيه كه از زمان مرحوم آیت الله آسيد علي #شوشتري استفاده ميكرده اند و واقعا هم خوب است.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
@naghdeghaffari
♨️تذکر مهم
کانال نقد غفاری تاکنون هیچ صفحه ای در سایر پیام رسان های خارجی و داخلی نداشته و ندارد. همچنین هیچ وبلاگ یا سایتی از طرف ما فعال نیست.
طبیعی است که افراد دیگری با احساس مسئولیت دینی به نقد سخنان جناب غفاری در دیگر فضاهای مجازی بپردازند و احیانا مطالبی از کانال ما را نیز با ذکر منبع بازنشر کنند.
@naghdeghaffari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منبع این ادعا 👆 درباره #علامه_طباطبایی (ره) کجاست؟
@naghdeghaffari
نقد غفاری
آقای غفاری:👇 من #قابلیت_وجودی #زهرا شدن را دارم، #علی شدن را دارم. #رسول_الله شدن را دارم؛ #قرآن می
یادآوری👆👆👆👆👆👆:
تاکید مکرر پیامبر اعظم (ص) و اهل بیت طاهرینش (ع) بر این نکته که "کسی را با ما مقایسه نکنید."
رَسُولِ اللَّهِ (ص):
نَحْنُ أَهْلُ بَيْتٍ لَايُقَاسُ بِنَا أَحَدٌ مِنْ عِبَادِ اللَّهِ وَ مَنْ وَالانَا وَ ائْتَمَّ بِنَا وَ قَبِلَ مِنَّا مَا أُوحِيَ إِلَيْنَا وَ عَلَّمْنَاهُ إِيَّاهُ وَ أَطَاعَ اللَّهَ فِينَا فَقَدْ وَالَى اللَّهَ وَ نَحْنُ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ وَ وَلَدُنَا مِنَّا وَ مِنْ أَنْفُسِنَا وَ شِيعَتُنَا مِنَّا مَنْ آذَاهُمْ آذَانَا وَ مَنْ أَكْرَمَهُمْ أَكْرَمَنَا وَ مَنْ أَكْرَمَنَا كَانَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ. (بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج65، ص: 45)
ادامه روایات و مطالب را با دنبال کردن هشتک های زیر👇 بخوانید.
#قابلیت
#قیاس_خود_با_ائمه
#لايقاس_بنا_أحد
@naghdeghaffari
نقد غفاری
حجت الاسلام والمسلمین #شیخ_جعفر_ناصری (از اساتید اخلاق):👇 معنویتی که عموم مردم به دنبال آن هستند با
👆👆👆👆👆👆👆
معنویتی که عموم مردم به دنبال آن هستند با آنچه خداوند به رسول خدا و اهل بیت علیهمالسلام عطا فرموده، متفاوت و از دو جنس است؛ به همین دلیل، راوی میگوید....
(ادامه متن را از لینک بالا بخوانید)
@naghdeghaffari
📣 و ما علی الرسول الا البلاغ المبین
از همراهان عزیزی که اقدام به معرفی این کانال به دوستان خود کرده اند، سپاس گذاریم.
ما را در رساندن صدایمان به مریدان آقای غفاری یاری رسانید.
@naghdegjaffari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک ادعا درباره علت #اخراج چهار طلبه از یکی از حوزه های علمیه قم
@naghdeghaffari
نقد غفاری
یک ادعا درباره علت #اخراج چهار طلبه از یکی از حوزه های علمیه قم @naghdeghaffari
♨️افراط و تفریط در برخورد با گروه غفاری
اخیرا برخی از مریدان آقای غفاری ادعا کرده اند که چهار نفر از طلاب فاز پنج #حوزه_علمیه_شهید_صدوقی_قم به علت شرکت در جلسات آقای غفاری از حوزه #اخراج شده اند!
اینکه آیا علت اخراج این چهار طلبه صرفا شرکت در جلسات آقای غفاری بوده، نیازمند توضیحات مدیر این مدرسه است.
اما اگر چنین ادعایی صحیح باشد باید خدمت آقایان عرض کنیم که این چه بلایی است که شما با مدیریت به دور از تدبیرتان بر سر حوزه های علمیه و طلابش می آورید؟!
یک روز #معاونت_تهذیب_حوزه با #بی_تدبیری تمام به مهم ترین مروج آقای غفاری تبدیل می شود و با ارسال او به #سفرهای_استانی، زمینه جذب بسیاری از طلاب مظلوم را به وی فراهم می آورد و روز دیگر مدیر فلان مدرسه با تعدادی از همین طلاب مظلوم به علت شرکت در جلسات آقای غفاری برخورد می کند! واقعا با این همه #افراط و #تفریط چه باید کرد؟!
آیا طلبه ای که با #غفلت و بی تدبیری خود ما جذب فلان آقا شده را باید اخراج کرد؟! آری ما به آقای غفاری انتقاد می کنیم اما معتقدیم که برخورد با مریدان ایشان می بایست صرفاً با #زبان_علم، #دانش، #منطق و #استدلال و با استناد به #قرآن مجید، #روایات ائمه معصومین (علیهم السلام) و #کلمات_عرفا باشد نه با زور #چماق و #حذف و #اخراج و ساقط کردن آنها از هستی و آرمان های طلبگی شان!
امیدواریم اگر آن چهار طلبه فقط به خاطر شرکت در کلاس های آقای غفاری اخراج شده اند، مشکل آنها هرچه زودتر برطرف شود و البته خداوند به آنها توفیق برخورداری از #بصیرت لازم عنایت فرماید.
#افراط_و_تفریط
#معاونت_تهذیب_حوزه
#مدیر_حوزه
#برخورد_با_مریدان
#اخراج_از_حوزه
#مرید
@naghdeghaffari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سفر #حج آقای غفاری ☆ #بدرقه مریدان
کانال وی با ارائه یک شماره موبایل آمادگی او برای ارائه مشاوره تصویری از راه دور به #مریدان (از طریق ایمو) را اعلام کرده است.
@naghdeghaffari