﴾﷽﴿ 📗〇⃟🔸
《نهج البلاغه در آینه تصویر》
🖍اگر به آنچه که #میخواستی نرسیدی،
از آنچه هستی نگران مباش.🍃🌸
📚نهج البلاغه حکمت ۶۹
↙️کانال #نهج_البلاغه(ادای حق کلام) 👇
╔🌸🍃═════╗
@nahjoolbalageh
╚═════🍃🌸╝
💠 امام علی علیه السلام:
📌از آنچه #نیامده سوال مکن که آنچه پدید آمده برای #سرگرمی تو کافی است.
📚 نهج البلاغه حکمت 364
↙️کانال #نهج_البلاغه(ادای حق کلام) 👇
╔🌸🍃═════╗
@nahjoolbalageh
╚═════🍃🌸╝
حکمت 364 نهج البلاغه.mp3
2.18M
💠 شرح #نهج_البلاغه
🔸 حکمت 364
🎙 استاد محمدی شاهرودی
↙️کانال #نهج_البلاغه(ادای حق کلام) 👇
╔🌸🍃═════╗
@nahjoolbalageh
╚═════🍃🌸╝
🌸🍃﷽🍃🌸
✨ #فقر ازدیدگاه نهج البلاغه✨
🖍بنیانگذارکبیرانقلاب فرمودند:⤵️⤵️
✍خدا نیاورد آن روزی را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور ما پشت کردن به دفاع از محرومین و رو آوردن به حمایت از سرمایه دارها گردد و اغنیا و ثروتمندان از اعتبار و عنایت بیشتری برخوردار شوند.👈معاذ اللَّه که این با سیره و روش انبیا و امیر المؤمنین و ائمه معصومین (علیهم السلام)سازگار نیست.
🖌لذامولاامیرالمومنین( علیه الصلوات و والسلام)دربیان رسیدگی به #فقرامی فرمایند:⤵️⤵️
🖍همانا خدای سبحان #روزیِ_فقرا را در اموال سرمایه داران قرار داده است،پس فقیری گرسنه نمی ماند،جز به #کامیابی توانگران،و خداوند از آنان درباره گرسنگی گرسنگان خواهد پرسید.
🎊دوستان اهل بیت (علیهم السلام)اگر می خواهید پی ببرید که #نگرش_یگانه جانشین نبی مکرم اسلام حضرت محمد (صلی علی علیه و آله و سلم ) نسبت به فقر چگونه بوده است،مطالعه روزی #ده دقیقه نهج البلاغه رافراموش نکنید .
📚منابع:نهج البلاغه،حکمت٣٢٨
📗صحیفه امام، ج۲۰, ص: ۴۳۱
↙️کانال #نهج_البلاغه(ادای حق کلام) 👇
╔🌸🍃═════╗
@nahjoolbalageh
╚═════🍃🌸╝
﴾﷽﴿ 🔸.📗〇⃟🔸
《نهج البلاغه در آینه تصویر》
❤️از #کفاره_گناهان بزرگ،
👈به #فریاد مردم رسیدن،
و آرام کردن #مصیبت دیدگان است.
📚نهج البلاغه حکمت ۲۴
↙️کانال #نهج_البلاغه(ادای حق کلام) 👇
╔🌸🍃═════╗
@nahjoolbalageh
╚═════🍃🌸╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
#مقام_معظم_رهبری
❤️ جذب دلها
◽️ قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِيَّةٌ فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَيْهِ.
💎دل هاى مردم گريزان است، به كسى روى آورند كه خوشرويى كند
📘#حکمت۵۰
🖍🖍🖍🖍🖍🖍🖍
↙️کانال #نهج_البلاغه(ادای حق کلام) 👇
╔🌸🍃═════╗
@nahjoolbalageh
╚═════🍃🌸╝
نهج البلاغه؛《ادایِ حقِ کلام》
بسم الله #بازیباییهای_نهج، شماره 5 🌾🍃🌻🌴🍃🌻🌴 #حکمت440 «مَا أَنْقَضَ النَّوْمَ لِعَزَائِمِ الْيَوْمِ» چ
بسم الله
#بازیباییهای_نهج، شماره 6
🌾🍃🌻🌴🍃🌻🌴
برشی از #حکمت367 : «يَا أَيُّهَا النَّاسُ مَتَاعُ الدُّنْيَا حُطَامٌ مُوبِئٌ فَتَجَنَّبُوا مَرْعَاهُ» ( ای مردم، بهره دنیا گیاه خشکیدهای است که سبب وبا می شود پس از چراگاه این گیاه خشکیدهی وباخیز دوری کنید).
عنصر زیباشناختی: تشبیه صریح دنیا به گیاه خشکیده که مایه ابتلا به وباست
وجه شبه «دنیا» و «کاه وباخیز»:✍
👈1. کاه، طراوت و زیبایی گیاه تازه را ندارد. دنیا نیز در نظر اهل معرفت جلوه ای ندارد
👈2. گیاه خشکیده به سرعت میشکند و از بین می رود، متاع دنیا نیز ناپایدار است و به سرعت از دست می رود.
👈3. متاع دنیا نیز همانند گیاهی که انسان را مبتلا به وبا می کند، انسان را به هلاکت می کشاند.
👈4. حضرت ع از تشبیه دنیا به «کاه وباخیز» میتوانستند نتیجه بگیرند که پس نباید به این کاه وباخیز نزدیک شد اما این نتیجه را نگرفتهاند بلکه (به وسیله #فا ) نتیجه گرفتهاند که حتی به مرتعی که این کاه در آن یافت میشود نیز نباید نزدیک شد(فَتَجَنَّبُوا مَرْعَاهُ)! نکته زیبایی که در اینجا وجود دارد، آن است که آنچه این نتیجهگیری را موجّه میکند، حطام (کاه) بودن دنیا نیست بلکه وباخیز بودن (موبی) آن است چون میخواهند بفرمایند کاه وباخیز از دور هم انسان را مبتلا میکند لذا حتی به مرتع این کاه نیز نباید نزدیک شد. پس قید مؤبی در اینجا معناداری مؤثری دارد.
در قرآن کریم (زمر: 21 و حدید: 20) دنیا به حطام تشبیه شده ولی قید «وباخیز» (موبی) در قرآن وجود ندارد لذا این جملهی نهج البلاغه را با این همین قیدش میتوان تفسیر بسیار زیبایی نیز برای آن تشبیه قرآنی دانست.
👈5. امام ع به جای کلمه «اجتنبوا» از کملهی «تجنّبوا» استفاده کردهاند. این کلمه از باب تفعل بر دشواری (کلفت) نیز دلالت میکند. یعنی این دنیا با همهی کاه بودن و وباخیز بودنش باز هم به گونهای است که اجتناب از آن امر سادهای نیست بلکه امر دشواری است در حالی که کاه بودن و وباخیز بودن اقتضا میکند که اجتناب، امر سادهای باشد. بنابراین نوعی تضاد پنهان و دیریاب بین کلمه «تجنبوا» و کلمه «مرعاه» وجود دارد که دقت به آن، موجب درک زیبایی دیریاب دیگری نیز میشود.
#تفسیر #دنیا #حطام #تضاد #باب_تفعل #تشبیه
🖍🖍🖍🖍🖍🖍🖍
↙️کانال #نهج_البلاغه(ادای حق کلام) 👇
╔🌸🍃═════╗
@nahjoolbalageh
╚═════🍃🌸╝
💠 امام علی علیه السلام:
🍃اندیشه آیینه اى است روشن، عبرت بیم دهنده اى است خیرخواه. و براى ادب نفست همین بس که از آنچه براى دیگران دوست ندارى بپرهیزى.
📚 نهج البلاغه حکمت 365
🔸🔸🔸🔸🔹🔹🔹🔹
↙️کانال #نهج_البلاغه(ادای حق کلام) 👇
╔🌸🍃═════╗
@nahjoolbalageh
╚═════🍃🌸╝
حکمت 365 نهج البلاغه.mp3
2.22M
💠 شرح #نهج_البلاغه
🔸 حکمت 365
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔸🔸🔸🔸🔹🔹🔹🔹
↙️کانال #نهج_البلاغه(ادای حق کلام) 👇
╔🌸🍃═════╗
@nahjoolbalageh
╚═════🍃🌸╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵خواص عجیب
آیت الکرسی برای اموات ...!
🎙#استاد_مسعود_عـــالے
🔸🔸🔸🔸🔹🔹🔹🔹
↙️کانال #نهج_البلاغه(ادای حق کلام) 👇
╔🌸🍃═════╗
@nahjoolbalageh
╚═════🍃🌸╝
نهج البلاغه؛《ادایِ حقِ کلام》
بسم الله #بازیباییهای_نهج، شماره 6 🌾🍃🌻🌴🍃🌻🌴 برشی از #حکمت367 : «يَا أَيُّهَا النَّاسُ مَتَاعُ الدُّ
بسم الله
#بازیباییهای_نهج، شماره 7
🌾🍃🌻🌴🍃🌻🌴
#حکمت418: « الْحِلْمُ عَشِيرَةٌ» (بردباری، قبیله است).
عنصر زیباشناختی: تشببه پرمبالغهی صبر و بردباری به قبیله (برخی این قبیل تعابیر را #استعاره میدانند نه تشبیه)
#وجه_شبه:
👈1. فرد بردبار مورد محبت و احترام مردم قرار میگیرد و اگر مشکلی برای او رخ دهد دیگران او را یاری میرسانند همانگونه که قبیله، انسان را در سختی ها یاری می کند.
👈2. تعلق به یک قبیلهی مقتدر گاهی موجب میشد که مخالفان شخص، اصلا خیال حمله به او را هم در سر نپرورانند آدم حلیم نیز چنین است خود میداند با جهالت جاهلان چگونه برخورد کند که آنها به فکر حمله به او هم نیفتند. یعنی حلم گاهی موجب «دفع الخطر» (پیشگیری از وقوع خطر) میشود نه «رفع الخطر»
✍ #نکته_لغوی: برخی حلم را به "عجله نکردن در مواخذهی دیگران" معنا کردهاند که از لوازم عملی بردباری است و بر این اساس یک مصداق عملی بسیار مناسب برای بردباری است.
#تشبیه #حلم
↙️کانال #نهج_البلاغه(ادای حق کلام) 🌿🌺
╔🌸🍃═════╗
@nahjoolbalageh
╚═════🍃🌸╝
💠 امام علی علیه السلام:
🍃علم و عمل پیوندی نزدیک دارند، هر که دانست عمل کرد و علم، عمل را صدا می کند، اگر اجابت کند می ماند، و گرنه از آن کوچ می کند.
📚 نهج البلاغه حکمت 366
🔸🔸🔸🔸🔹🔹🔹🔹
↙️کانال #نهج_البلاغه(ادای حق کلام) 👇
╔🌸🍃═════╗
@nahjoolbalageh
╚═════🍃🌸╝
حکمت 366 نهج البلاغه.mp3
4.97M
💠 شرح #نهج_البلاغه
🔸 حکمت 366
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔸🔸🔸🔸🔹🔹🔹🔹
↙️کانال #نهج_البلاغه(ادای حق کلام) 👇
╔🌸🍃═════╗
@nahjoolbalageh
╚═════🍃🌸╝
🔎📖🔍
💢#اعتقادی
✅پرسش: پیامبر اسلام(ص) که سواد خواندن و نوشتن نداشت؛ چرا هنگام وفاتش قلم و کاغذ میخواهد که وصیتی بنویسد؟
✍️پاسخ: درست است که در یکی از آیات قرآن کریم، پیامبر اسلام(ص) به «امی بودن» توصیف شده است، اما در این زمینه باید به خاطر داشت:
🔸اولاً: یکی از معانی امی بودن حضرتشان آن است که ایشان خواندن و نوشتن را از کسی نیاموخته بود، نه آنکه خواندن و نوشتن را نمیدانست.چنانکه یکی از معانیاش آن است که حضرتشان ساکن امالقری(مکه) بودند. در همین راستا روایتی از امام جواد(ع) نقل شده مبنی بر اینکه پیامبر(ص) خواندن و نوشتن را میدانست، اما چون حضرتشان منسوب به مکه بود و چون مکه، امالقری نامیده میشد، از این جهت پیامبر(ص) را امی خواندهاند.
🔹ثانیاً: حتی با فرض آنکه پیامبر(ص) نوشتن نمیدانست، ممکن است قلم و دوات خواسته باشد تا به کاتبی بگوید که برایش بنویسد؛ این نیز متداول است که رهبر و رئیس یک مجموعه، کاری که به دستور او انجام میشود را نیز به خودش نسبت میدهد؛ مثلاً میگوید من برای شما فلان توصیه یا حکم را نوشتم، و مقصود این نیست که حتماً با دستان خود آنرا نگاشته باشد؛ بلکه همین که نگارش به دستور او صورت گرفته، میتواند توجیهی برای نسبتدادن آنچه نگاشته شده به خودش باشد.
🔸🔸🔸🔸🔹🔹🔹🔹
↙️کانال #نهج_البلاغه(ادای حق کلام) 👇
╔🌸🍃═════╗
@nahjoolbalageh
╚═════🍃🌸╝