eitaa logo
نهج البلاغه؛《ادایِ حقِ کلام》
9.3هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
2.4هزار ویدیو
155 فایل
هَمین‌است؛هَمین‌است؛هَمین‌است‌ فَقط‌حِـیدر‌امیرالمؤمنیـن‌است'👌 🕊قال العلی علیه السلام: تــَخَــفــّفــوا تَــلـحَــقــُوا....🕊. 🌴 خــادم کــانــال 👈 @khosravi11253 ✔️کانال #رایــحه_احکـ📙ــام👈 @khosravi1253 ✅ تبلیغات در۸کانالمون👈 @mmmm1253
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 امام علی علیه السلام: مَنِ اسْتَبَدَّ بِرَأْيِهِ هَلَكَ، وَمَنْ شَاوَرَ الرِّجَالَ شَارَكَهَا فِي عُقُولِهَا. 🍃كسى كه (ترك مشورت كند و) استبداد به رأى داشته باشد هلاك مى شود و آن كس كه با مردان بزرگ مشورت كند در عقل و خرد آنها شريك مى شود. 📚 نهج البلاغه حکمت ۱۶۱ نهج_البلاغه(ادای‌حقِ‌کلام) ╔🌸🍃═════╗ @nahjoolbalageh ╚════🍃🌸═╝
حکمت 161 نهج البلاغه.mp3
853.1K
💠شرح 🔸 حکمت 161 🎙 استاد محمدی شاهرودی نهج_البلاغه(ادای‌حقِ‌کلام) ╔🌸🍃═════╗ @nahjoolbalageh ╚════🍃🌸═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؛《ادایِ حقِ کلام》
بسم الله #با_معارف_نهج، شماره 35 🌾🌴🍃🌻☘️🌛 🔵 #قصاص_قبل_از_جنایت وَ إِنَّ عَلَيَّ مِنَ اللَّهِ جُن
بسم الله ، شماره 36 🌾🌴🍃🌻☘️🌛 🔵 علی علیه السلام، حقی الاهی یا ناشی از مردم؟ برای فهم سخنان علی علیه‌السلام درباره و حکومت باید به چهار نکته مهم توجه داشت؛ 1️⃣علی علیه السلام حکومت و خلافت بلافصل پیامبر صلی الله علیه و آله را حق خود می‌دانست. 2️⃣ این حق را حقی خداداد (نه به دست آمده از بیعت مردم) می‌دانست. 3️⃣در زمان حکومت خلفا دستگاه تبلیغاتیِ حاکمیت، چنان افکار عمومی را تغییر داده بود که حتی در میان لشکریان امام علی علیه السلام نیز تنها عده کمی بودند که به نظریه امامت و خلافت بلافصل امام علی علیه السلام اعتقاد داشتند و بقیه از باب اینکه با حضرت بیعت کرده‌ بودند خودشان را موظف به همراهی با حضرت می‌دانستند، حضرت به این امر تصریح کرده‌اند (قَلِيلٌ مِنْ شِيعَتِيَ الَّذِينَ عَرَفُوا فَضْلِي وَ فَرْضَ إِمَامَتِي مِنْ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ سُنَّةِ رَسُولِ اللَّهِ) (کافی ج 8 ص 58و59) 4️⃣ امام علیه السلام در برخی سخنان خود تصریح کرده‌اند که حکومت حق ایشان بوده که از ایشان سلب شده اما گاه برای قانع کردن کسانی که به نظریه امامت بی‌اعتقاد شده‌ بودند، حضرت ناچار می‌شدند در سخنان خود از کلیدواژه‌هایی مانند بیعت که مورد قبول آنها بود، استفاده کنند. شواهد زیر که از نهج البلاغه انتخاب شده، به تایید مقدمه اول و دوم می‌پردازد: 👈الف) در فرموده‌اند: به خدا سوگند از لحظه وفات رسول الله صلی الله علیه و آله حق من از من گرفته شد (فَوَاللَّهِ مَا زِلْتُ مَدْفُوعاً عَنْ حَقِّي مُسْتَأْثَراً عَلَيَّ مُنْذُ قَبَضَ اللَّهُ نَبِيَّهُ) 👈ب) در خطبه وقتی می‌خواهند به قدرت رسیدن خلیفه سقیفه را بیان کنند، فرموده‌اند: «دیدم میراث مرا به غارت برده‌اند» (اری تراثی نهبا) میراثی که در سقیفه به غارت رفت چه بوده؟ آنچه در سقیفه به غارت رفته (حکومت) "میراثی" بوده که از پیامبر به ایشان رسیده است. 👈ج) در به برادرشان عقیل نوشته‌اند: قریش ''سلطنت برادرم'' را از من ربود (فَقَدْ قَطَعُوا رَحِمِي وَ سَلَبُونِي سُلْطَانَ ابْنِ أُمِّي) منظور از سلطان ابن ام همان حکومتی که بود که از پیامبر صلی الله علیه و اله برایشان باقی مانده بود. نهج_البلاغه(ادای‌حقِ‌کلام) ╔🌸🍃═════╗ @nahjoolbalageh ╚════🍃🌸═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Nahj - 06.mp3
1.42M
🔉 بسیار زیبا و 🔴 🌺 کانال نهج البلاغه نهج_البلاغه(ادای‌حقِ‌کلام) ╔🌸🍃═════╗ @nahjoolbalageh ╚════🍃🌸═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠امام علی علیه السلام: مَنْ كَتَمَ سِرَّهُ كَانَتِ الْخِيَرَةُ بِيَدِهِ. 🍃كسى كه راز خود را بپوشاند همواره اختيار آن به دست اوست (و كسى كه نپوشاند از اختيارش بيرون مى رود). 📚نهج البلاغه حکمت ۱۶۲ نهج_البلاغه(ادای‌حقِ‌کلام) ╔🌸🍃═════╗ @nahjoolbalageh ╚════🍃🌸═╝
حکمت 162 نهج البلاغه.mp3
672.4K
💠شرح 🔸 حکمت 162 🎙 استاد محمدی شاهرودی نهج_البلاغه(ادای‌حقِ‌کلام) ╔🌸🍃═════╗ @nahjoolbalageh ╚════🍃🌸═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؛《ادایِ حقِ کلام》
بسم الله #با_معارف_نهج، شماره 36 🌾🌴🍃🌻☘️🌛 🔵#حکومت علی علیه السلام، حقی الاهی یا ناشی از #بیعت مرد
بسم الله ، شماره 37 🌾🌴🍃🌻☘️🌛 🔵 علیه السلام 📢به مناسبت حمله موشکی عاشقان علی علیه السلام به پیروان معاویه لعنه الله وَ اللَّهِ إِنَّ امْرَأ يُمَكِّنُ عَدُوَّهُ مِنْ نَفْسِهِ يَعْرُقُ لَحْمَهُ وَ يَهْشِمُ عَظْمَهُ وَ يَفْرِي جِلْدَهُ لَعَظِيمٌ عَجْزُهُ ضَعِيفٌ مَا ضُمَّتْ عَلَيْهِ جَوَانِحُ صَدْرِهِ، أَنْتَ فَكُنْ ذَاكَ إِنْ شِئْتَ فَأَمَّا أَنَا ـ فَوَاللَّهِ دُونَ أَنْ أُعْطِيَ ذَلِكَ ـ ضَرْبٌ بِالْمَشْرَفِيَّةِ تَطِيرُ مِنْهُ فَرَاشُ الْهَامِ وَ تَطِيحُ السَّوَاعِدُ وَ الْأَقْدَامُ وَ يَفْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ ذَلِكَ ما يَشاءُ. به خدا سوگند کسی که دشمن را بر خود مسلط کند [تا دشمن] گوشتش را بخورد، استخوانش را بشکند و پوستش را بدرد قطعا [انسانی] بسیار زبون و ناتوان است و قلب بسیار ضعیفی دارد. شما اگر می‌خواهید، چنین باشید اما من به خدا سوگند به جای اینکه چنین فرصتی به دشمن بدهم با شمشیر چنان ضربتی نصیبش می‌کنم که استخوان جمجمه‌اش قطعه قطعه [به آسمان] پرواز کند و [استخوانهای] دست و پایش به [سوی زمین] سقوط کند. بعد از آن هم خدا بزرگ است. 🔹بدون توضیح نهج_البلاغه(ادای‌حقِ‌کلام) ╔🌸🍃═════╗ @nahjoolbalageh ╚════🍃🌸═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
99.08.02_2.mp3
46.18M
🔻مراسم 📜 دعای کمیل 🎤حجت السلام استاد میرزامحمدی 📆دوم آبان ۱۳۹۹ 🔊 ◼️💠◼️💠◼️💠◼️💠◼️ 🔺 به بگذارید👇 ╭═⊰🍂◼️🍂⊱━╮ @khosravi1253 ╰═⊰🍂◼️🍂⊱━╯ 🔺برای ارسال کنید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خطبه_۱۳۸_نهج_البلاغه_.mp3
2.68M
*------**---**------* 👌 قرائت بسیار زیبا ♦️نهج البلاغه ،خطبه ۱۳۸♦️ ✍ او، حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف خواسته ها رو تابع هدایت وحی میکند هنگامی که مردم هدایت را تابع حوسهای خویش قرار میدهند..... ❇️ 😊 @nahjoolbalageh 🌴🌴🌴🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 امام علی علیه السلام: الْفَقْرُ الْمَوْتُ الاَْكْبَرُ. 🍃 فقر، مرگ بزرگ تر است. 📚 نهج البلاغه حکمت ۱۶۳ نهج_البلاغه(ادای‌حقِ‌کلام) ╔🌸🍃═════╗ @nahjoolbalageh ╚════🍃🌸═╝
حکمت 163 نهج البلاغه.mp3
7.3M
💠شرح 🔸 حکمت 163 🎙 استاد محمدی شاهرودی نهج_البلاغه(ادای‌حقِ‌کلام) ╔🌸🍃═════╗ @nahjoolbalageh ╚════🍃🌸═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؛《ادایِ حقِ کلام》
بسم الله #با_معارف_نهج، شماره 37 🌾🌴🍃🌻☘️🌛 🔵#شجاعت_علی علیه السلام 📢به مناسبت حمله موشکی عاشقان عل
بسم الله ، شماره 38 🌾🌴🍃🌻☘️🌛 🔵 📢أَطْلِقْ عَنِ النَّاسِ عُقْدَةَ كُلِّ حِقْدٍ وَ اقْطَعْ عَنْكَ سَبَبَ كُلِّ وِتْر گره "هر گونه کینه" را از [دل] مردم باز کن و رشته "هر گونه دشمنی با مردم" را از [دل] خودت بگسل. 📝شهروندان ممکن است کینه ورز بشوند. است که کینه را از دل مردم برکند. بویژه آنکه ممکن است مردم کینه‌ی حاکمان را به دل بگیرند. هرچند ''کینه‌ورزی مردم با حاکمان''، خود می‌تواند معلول عوامل گوناگونی باشد اما بی‌تردید یکی از این عوامل، نوع با مردم است. حضرت به فرمان داده‌اند به گونه‌ای رفتار کند که اسباب کینه‌توزی مردم (از جمله کینه توزی آنان با حاکم) از بین برود. از سوی دیگر به خود مالک نیز سفارش کرده‌اند به هیچ روی با مردم انتقام جویانه و از سر کینه‌توزی رفتار نکند. امام علیه السلام افزون بر توصیه‌ای که به مالک کرده‌اند، فرماندار بصره را نیز از رفتار انتقام‌جویانه با مردم برحذر داشته‌اند. مردم از شورشیان حمایت کرده و به سختی شکست خورده و کشته‌های زیادی هم داده بودند. همین امر موجب شده بود کینه‌ای بین یاران علی علیه‌السلام و اهالی آن سرزمین به وجود آید. بعدها که والی بصره شد همین کینه موجب شد با اهالی بصره با مهربانی کافی برخورد نکند. حضرت در نامه‌ای ( ) که به وی نوشتند ابتدا با یادآوری برخی خوبی‌های مردم بصره سعی کردند قلب ابن عباس را با مردم آن سامان مهربانتر کنند سپس به وی دستور اکید دادند که با مردم با غلظت و درشتی رفتار نکند. نهج_البلاغه(ادای‌حقِ‌کلام) ╔🌸🍃═════╗ @nahjoolbalageh ╚════🍃🌸═╝
Nahj - 06.mp3
1.42M
🔉 بسیار زیبا و 🔴 نهج_البلاغه(ادای‌حقِ‌کلام) ╔🌸🍃═════╗ @nahjoolbalageh ╚════🍃🌸═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا