eitaa logo
نَجوایِ اقتصادی | مسعود داودی‌پور
463 دنبال‌کننده
148 عکس
84 ویدیو
13 فایل
نوشتجات و پسندهای اقتصاد مسعود داودی‌پور @khamenei2 https://masuoddavodi.andishvaran.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹لیله قدر🔹 لَقَدْ خَلَقَ اَللَّهُ تَعَالَى لَيْلَةَ اَلْقَدْرِ أَوَّلَ مَا خَلَقَ اَلدُّنْيَا وَ لَقَدْ خَلَقَ فِيهَا أَوَّلَ نَبِيٍّ يَكُونُ وَ أَوَّلَ وَصِيٍّ يَكُونُ وَ لَقَدْ قَضَى أَنْ يَكُونَ فِي كُلِّ سَنَةٍ لَيْلَةٌ يَهْبِطُ فِيهَا بِتَفْسِيرِ اَلْأُمُورِ إِلَى مِثْلِهَا مِنَ اَلسَّنَةِ اَلْمُقْبِلَةِ فَمَنْ جَحَدَ ذَلِكَ فَقَدْ رَدَّ عَلَى اَللَّهِ تَعَالَى عِلْمَهُ... ...وَ لَقَدْ قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى فِي كِتَابِهِ لِوُلاَةِ اَلْأَمْرِ مِنْ بَعْدِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ خَاصَّةً وَعَدَ اَللّٰهُ اَلَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي اَلْأَرْضِ كَمَا اِسْتَخْلَفَ اَلَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ إِلَى قَوْلِهِ: هُمُ اَلْفٰاسِقُونَ يَقُولُ أَسْتَخْلِفُكُمْ لِعِلْمِي وَ دِينِي وَ عِبَادَتِي بَعْدَ نَبِيِّكُمْ كَمَا اِسْتَخْلَفْتُ وُصَاةَ آدَمَ مِنْ بَعْدِهِ... 🔹از امام باقر علیه السلام نقل شده كه فرمود خداوند ليلة القدر را اول خلق دنيا آفريد و در آن شب اول پيامبر و اول وصى را آفريد و قرار داد كه در هر سال يك شب باشد كه تفسير تمام جريانها را تا سال آينده در آن شب نازل كند هر كس منكر اين مطلب باشد ردّ علم خدا را نموده زيرا پيامبران و رسل و پيشوايان جز آنچه در اين شب بر آنها وارد مى‌شود با حجتى كه جبرئيل براى آنها مى‌آورد ديگر دليلى ندارند... 🔹...خداوند در قرآن كريم فقط‍‌ راجع به جانشينان پيامبر اكرم مى‌فرمايد شما را جانشين علم و دين و عبادت خود پس از پيامبر قرار دادم چنانچه جانشينان آدم بعد از او همين مرتبه را داشتند... 💠 @najvaeqtesad
اقتصاد مسلمانان! ❇️مسلمان بودن دارای مراتبی است که به میزان باور و عمل کردن به موازین شرعی وابسته است. 🔹در جامعه مسلمان باید دید تا چه میزان در قلمرو مسائل اقتصادی، عملکردها متناسب با مباحث اقتصادی از منظر دین اسلام است؟ ✅مهمترین شاخص برای پاسخ به این سوال، میزان عاملیت به اسلام در سایر شئون زندگی و بهره‌بری از معارف اسلام است. 🔺به هر حال مسلمانان در اقتصادیات خودشان نوعی عاملیت به اسلام دارند که می‌تواند به میزان شناخت از نظریات اسلامی، در طیف از کم تا کامل قرار گیرد. اقتصاد مسلمانان به معنای عملیاتی شدن دین در عرصه‌های اقتصادی زندگی شخصی و اجتماعی مسلمانان، حکایت از نوعی منش اقتصادی می‌کند که همان اقتصاد اسلامی است. 📍شکاف از فاصله کم تا زیاد عاملیت مسلمانان به اقتصاد اسلامی، خلوص جریان اقتصاد اسلامی در جامعه را مشخص می‌کند. 💠 @najvaeqtesad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️فروپاشی نظام خانواده، اخلاق و انسانیت 🔥اقتصاد سرمایه‌دای که مبتنی بر فردگرایی محض است، مسیری جز فروپاشی نظام خانواده ندارد. 🔥اگر به دنبال ساختار جایگزینی برای سرمایه‌داری نباشیم، انتهای راه به همین منزلی می‌رسیم که اکنون ژاپن در آن‌جا قرار دارد. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
خصوصیت اقتصاد اسلامی! 🔰اسلام خصوصیتش این است که همه عوامل رشد انسانی را در خود دارد. هم رشد مادی در آن هست و هم رشد معنوی. ✅«خلق لکم ما فی الارض جمیعا» ✅«قل من حرّم زینةاللَّه الّتی أخرج لعباده)» ✅استفاده از منابع مادّی ✅کار و تلاش ✅بوسه زدن پیامبر بر دست کارگر ✅این‌که اگر کسی کار نکند، دعای او مستجاب نمیشود. ♻️البته اسلام در کنار رشد مادّی جامعه، رشد معنوی هم ایجاد میکند. میگوید که باید به درِ خانه خدا بروید: «قل ما یعبؤا بکم ربی لولا دعاؤُکم.» باید دعا کنید. «و قال ربکم: ادعونی استجب لکم» باید دعا کنید تا از خدا جواب بشنوید. حیات انسان، جز در رابطه با خدا، معنا ندارد. حیات قلبی و روحی و معنوی انسان، جز در ارتباط با خدا، مفهوم پیدا نمیکند. به مجرّد این‌که کسی از خدا غفلت کند، قلب، زندگی خود را از دست میدهد و روح، میرا میشود. ❇️همان اسلامی که میگوید «به سراغ کشف منابع طبیعی و ساختن این دنیا بروید؛ ابزار مادّی را به دست بگیرید؛ ذهن را مجهّز به علم کنید؛ دنیا را طبیعت را مادّه را و منابع را بشناسید و کشف کنید و پرورش دهید، چون از آنِ شماست»؛ یادآور میشود که «این همه را برای خدا بکنید؛ به یاد خدا باشید؛ ذکر خدا را از دل بیرون نکنید و همه این حرکات را به صورت عبادت انجام دهید.» 🧿لذا شما میبینید که آن کسی که در اسلام، اهل سازندگی مادّی است، اَزهد خلق‌اللَّه هم اوست. امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاة و السّلام، با دست خود چاه و قنات حفر کرد و آن گاه که آب به ضخامت گردن شتر فوران نمود، از چاه بیرون آمد؛ با همان لباسِ کار گل آلود، کنار چاه نشست و بر کاغذ نوشت که «این آب را برای فقرا وقف کردم و صدقه قرار دادم.» یعنی چون به آبادانىِ جایی پرداخت، آناً در راه خدا انفاق میکند. منفق‌ترین، سازنده‌ترین، به ماده پردازنده‌ترین؛ و از لحاظ معنا، برترین و بالاترین. این، نتیجه تربیت و نشانگر برنامه رفاه مادّی و معنوی اسلام است. 1375/02/26 💠 @najvaeqtesad
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
مراقب باشید با منوتو مخرج مشترک پیدا نکنید! آخ که شما چطور؟ ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
پول ساختن از انسان! ❇️در آموزه‌های "عقلانیت اقتصادی" و "مطلوبیت‌گرایی"، جریان اصلی علم اقتصاد! رفتار انسان بر اساس "محاسبات دقیق، معطوف به پیش‌بینی و موفقیت اقتصادی اکیداً به‌صورت "پول ساختن از انسان" تعریف می‌شود. 🔰کسب ثروت چه از پول یا کالاها، هدف نهایی از زندگی بوده و درعین‌حال معیار موفقیت اقتصادی به حساب می‌آید. 🔹موفقیت در پول‌سازی، نتیجه و نشانه برتری، کارایی و کرامت شناخته می‌شود. 🔺کسانی که بیش از دیگران پول می‌سازند بدون توجه به کردار و پندارشان، قهرمانان این علم هستند و مقدار پول کسب‌شده است که می‌گوید یک نفر چقدر ارزش دارد. 📍مطلوبیت‌گرایی منبع ارزش‌ها و نگرش‌های اخلاقی است. "صداقت چون‌که اعتبار اقتصادی می‌آفریند، مفید است". ▪️به همین ترتیب، به دلیل سودمند بودن در روابط تجاری و اقتصادی، وقت‌شناسی، تلاش و صرفه‌جویی فضیلت شمرده می‌شوند. 💠 @najvaeqtesad
الگوی نه شرقی نه غربی! ❓اما چرا از آن دو رژیم جهانی - رژیم شرقیِ کمونیستی و رژیم غربیِ سرمایه‌داری - الگو نگرفتیم؟ 🔰رژیمهای کمونیست، رژیمهای مستبدی بودند که با شعار حکومت مردمی سرِ کار آمده بودند؛ اما اشرافی هم بودند! با این که دم از ضدّیت با اشرافی‌گری می‌زدند، اما عملاً حکومتهای اشرافی بودند. از لحاظ استبداد، در نهایت درجه استبداد بودند و حاکمیت مطلق دولت بر اقتصاد، بر فرهنگ، بر سیاست و بر فعالیتهای گوناگون اجتماعی و غیره به چشم می‌خورد! در رژیمهای شرقی، مردم هیچکاره محض بودند. 🔰از غرب هم نمی‌خواستیم و نمی‌توانستیم الگو بگیریم؛ چون غرب چیزهایی داشت، اما به قیمتِ نداشتن چیزهای مهمتری. در غرب، علم بود، اما اخلاق نبود؛ ثروت بود، اما عدالت نبود؛ فناوری پیشرفته بود، اما همراه با تخریب طبیعت و اسارت انسان؛ اسم دمکراسی و مردم سالاری بود، اما در حقیقت سرمایه‌سالاری بود، نه مردم سالاری؛ امروز هم همین‌طور است. ✅طبیعی بود که برای ملتی که با جانِ خود و عزیزانش قیام کرده بود و در رأسش یک عالم ربّانی و جانشین پیامبران قرار داشت. نظام غربی نمی‌توانست الگو باشد. پس، ما الگو را نه از رژیمهای شرقی و نه از رژیمهای غربی گرفتیم؛ ما الگو را از اسلام گرفتیم و مردم ما براثر آشنایی با اسلام، نظام اسلامی را انتخاب کردند. ۱۳۷۹/۰۲/۲۳ 💠 @najvaeqtesad
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📣 وداع با ماه رمضان 🔸 رهبر انقلاب: در دعای وداع ماه مبارک رمضان، امام سجاد (علیه‌السلام) میفرماید: «تَشکُرُ مَن شَکَرَکَ وَ أنتَ ألهَمتَهُ شُکرَکَ»؛ تو بودی که شکرگزاری را به دل شاکران الهام کردی. «وَ تُکافِئُ مَن حَمِدَکَ وَ أنتَ عَلَّمتَهُ حَمدَکَ»؛ تو بودی که توفیق دادی، تعلیم دادی که بتواند حمد تو را به جا بیاورد. به قول شاعر: گفت آن الله تو لبیک ماست و آن نیاز و درد و سوزت پیک ماست ⭐️ 💻 Farsi.Khamenei.ir
▪️الوداع▪️ أَنْتَ الَّذِی زِدْتَ فِی السَّوْمِ عَلَى نَفْسِک لِعِبَادِک، تُرِیدُ رِبْحَهُمْ فِی مُتَاجَرَتِهِمْ لَک، وَ فَوْزَهُمْ بِالْوِفَادَةِ عَلَیک، وَ الزِّیادَةِ مِنْک، فَقُلْتَ -تَبَارَک اسْمُک وَ تَعَالَیتَ-: «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها، وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیئَةِ فَلا یجْزى‏ إِلَّا مِثْلَها»؛ وَ قُلْتَ: «مَثَلُ الَّذِینَ ینْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فِی کلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ، وَ اللَّهُ یضاعِفُ لِمَنْ یشاءُ»؛ وَ قُلْتَ: «مَنْ ذَا الَّذِی یقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیضاعِفَهُ لَهُ أَضْعافاً کثِیرَةً»؛ وَ مَا أَنْزَلْتَ مِنْ نَظَائِرِهِنَّ فِی الْقُرْآنِ مِنْ تَضَاعِیفِ الْحَسَنَاتِ. 🔹تویی که در معامله با بندگانت بر عطای خود افزوده‌ای، تا در این تجارتشان از عنایت تو سود برند، 🔹در حرکت کردن به جانب تو کامیاب گردند، و از حضرتت بهره‌ای افزون دریافت نمایند، 🔹به همین خاطر، تو خود - که نامت مبارک است و بس والایی - فرمودی: «هر کس که یک کار نیک کند ده برابر آن پاداش دارد، و هر کس یک کار بد کند جز به مانند کارش عقوبت نبیند»، 🔹و نیز فرمودی: «مثل آنان که اموالشان را در راه خدا انفاق می‌کنند مانند دانه‌ای است که هفت خوشه رویانده، در هر خوشه صد دانه باشد، و خداوند برای هر که بخواهد آن را چند برابر کند»، 🔹و فرمودی: «کیست آن که به خداوند قرض الحسنه دهد تا خدا آن را چندین برابر سازد؟» و امثال و نظائر این وعده‌ها که در قرآن درباره چند برابر کردن کارهای نیک فرو فرستاده‌ای. 💠 @najvaeqtesad
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴وداع جانسوز حاج آقا مجتبی با ماه رمضان 🔹خداکنه ما هم به جایی برسیم که درک کنیم عظمت این ماه و عشق و حال و صفای الهی که در این ماه نهفته است 🔴 👇 http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💗 رهبر انقلاب، امروز: این جوانها از امثال بنده خیلی جلو هستند ✏️ لحظاتی از دیدار امروز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با خانواده شهید آرمان علی وردی، در حاشیه دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔺شهید نشوید ــ امّا مثل شهیدها زندگی کنید،‌ واقعاً مثل اینها زندگی کنید، مثل اینها حرکت بکنید. با این مجموعه، قدرت‌های شیطانی خیلی مخالفند. ۱۴۰۲/۰۱/۲۹ 🔹 درگذشته استعمارگران با حرکت نظامی وارد کشورها میشدند. این تاکتیک، امروز از کار افتاده است. 🔹 کار و تاکتیک آن‌ها امروز عبارت است از: تزویر، تحریف، دروغ‌گویی، وسوسه کردن، خلاف واقع‌نمایی، تحقیر ملّت‌ها، بدبین کردن ملت‌ها به خود، پنهان کردن توانایی‌ها و برجستگی‌ها و درخشانی‌‌های ملت‌ها. 🔹 در شناخت حرکت دشمن و تاکتیک و روش دشمن باید به‌روز باشیم و راه ابطال آن را به دست بیاوریم. ۱۴۰۲/۲/۲ 🔹اقتصاد ایران پر شده از این مفاهیم باید به روز شهید شد. بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 💠 @najvaeqtesad
📺 برنامه زنده 👈🏼 موضوع: مناظره‌ای مهم برای تاملی در باب نظام اقتصادی ایران 📌مهمانان: 🔶دکتر مسعود درخشان؛ استاد تمام اقتصاد داشگاه علامه طباطبایی، دکتری اقتصاد مدرسه اقتصاد لندن، برنده دومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی، طرفدار اقتصاد اسلامی 🔷دکتر موسی غنی نژاد؛ هیات علمی دانشگاه صنعت نفت، دکتری اقتصاد دانشگاه سوربن فرانسه، رییس مرکز تحقیقات اقتصادی روزنامه دنیای اقتصاد، طرفدار اقتصاد لیبرال ✅ امشب؛ دوشنبه 4 اردیبهشت 22:00 تکرار فردا 14:30 💠@najvaeqtesad
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
نمی‌توانید و نمی‌شود! آقایان! بدون از بین بردن احساس در مقابل غرب، نمی‌شود احساس حقارت فرهنگی مردم را از بین برد! غربزده‌ها با رسانه‌هایشان صد و پنجاه سال است این مردم را در زمینه اقتصادی تحقیر کردند! امام این عزت را در حوزه سیاسی برگرداند اما در اقتصاد و فرهنگ راه داریم. مشکل ما عقب‌ماندگی اقتصادی نسبت به غرب نیست بلکه احساس عقب‌ماندگی است. احساسی که رسانه‌ها برای ما ساختند با فیلم‌های سینمایی و کتاب‌های درسی و اساتید غربزده. احساسی که مستقیما در پوشش مردم اثر می‌گذارد! کافی‌ست این احساس از بین برود! مشکل حجاب حل می‌شود! مشکل عفاف حل می‌شود و ... صدا و سیمای ما سالهاست اقتصاد ایران را تحقیر کرده است! مدارس و کتاب‌های درسی و معلمین ما سالهاست اقتصاد ایران را تحقیر کرده‌اند دانشگاه که هیچ! حتی حوزه علمیه هم همین کار را کرده! ما همه غربزده‌ایم... و همه ما در مقابل توسعه غرب احساس حقارت داریم... کم و بیش دارد اما هست و نیست ندارد! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
هدایت شده از اندیشکده قصد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌فضای مهار تورم، یک فضای حاکمیتی است. 🔹سیاست گذار باید نسبت به تک تک قیمت ها خودش را مسئول بداند، با دقت رفتار کند، رصد کند و همه‌ی سازوکار های قیمتی تحت نظرش باشد. 💠 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
مناظره امشب تک مضراب های فراوانی داشت. قطعا ژورنالیست های لیبرال مانع شنیده شدن این تک مضراب ها خواهند شد. غنی نژاد بسیار لخت و عریان از لیبرالیسم دفاع کرد تا اتمام حجت شود که چه کسانی لیبرال هستند و لیبرالیسم چیست. لیبرالیسم ایرانی نه می داند که مخالف سرمایه داری است نه می داند که موافق آن است. لیبرالیسم ایرانی در عین حالی که مدافع لا ادری گری است، لیبرالیسم را در بندگی خدا می داند! لیبرالیسم ایرانی اقتصاد اسلامی را قبول ندارد و در عین حال که خود را صالح می داند که در مورد اقتصاد اسلامی نظر بدهد، امام و رهبری را صالح نمی داند که در این زمینه اظهار نظر کند. لیبرالیسم ایرانی در عین حال که هایک و میزس و میل و کانت را قبول دارد، خود را تابع آرای آنها نمی داند. لیبرالیسم ایرانی بانک دولتی را سرمایه داری رفاقتی می داند اما بانک خصوصی را سرمایه داری رقابتی می‌خواند! لیبرالیسم ایرانی هایک را قبول دارد اما معتقد به تأثیرپذیری هایک از پشتیبانانش نیست. لیبرالیسم ایرانی امام را مخالف کمونیسم و موافق لیبرالیسم می داند در عین حال معتقد است امام در اقتصاد قابل اعتنا نیست. لیبرالیسم ایرانی آمریکا را از این حیث که سرمایه داری مذهبی است امپریالیست می داند اما از این حیث که بازار آزاد! دارد می ستاید. لیبرالیسم ایرانی معتقد است که آمریکا امپریالیست است اما نباید با او مخالفت کرد. لیبرالیسم ایرانی مخالف انقلاب است. لیبرالیسم ایرانی دشمنی با آمریکا را شعاری و غلط می داند اما می گوید من با امام موافقم! سطح نقد لیبرالیسم ایرانی به هایک، در حد نقد به قبول نداشتن مطلوبیت خواهی و مطلوبیت جویی متاثر از خوی حیوانی است. یعنی پناه بردن به نئولیبرالیسم. این ها تنها بعضی از تک مضراب های لیبرالیسم ایرانی بود. از این به بعد بدانیم که لیبرالیسم کاملا شناسنامه دار است. هم حرف هایش مشخص است و هم منادیانش. از این به بعد بدانیم کسی که میگوید که لیبرالیسم وجود ندارد و تنها یک برچسب است، یا بی سواد است یا مغرض. از این به بعد بدانیم که لیبرال انقلابی، یک واژه پارادوکسیکال است و افراد ناچارند تکلیفشان را با این واژه روشن کنند. نمی توانند هم خود را انقلابی بدانند و هم از منویات لیبرالیسم دفاع کنند. مراقب باشیم جریان های رسانه ای با برجسته سازی برخی از بگو مگوهای کم اهمیت، این مناظره را کم اهمیت جلوه ندهند. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
برخی از نکات دریافتی از مناظره امشب دکتر درخشان و دکتر غنی نژاد ۱. سرمایه داری رقابتی ایده آل در عمل وجود ندارد و در عمل هر نوع سرمایه داری به سرمایه داری مافیایی تبدیل می شود. ۲. لیبرالیسم با حاکمیت الله بر جامعه مخالف است ولی اگر یک نفر دوست داشت مسلمان باشد مشکلی ندارد. ۳. نظم طبیعی، نظم خودجوش و قانون کلی   دارای تناقض درونی است. ۴. آزادی بیان شده در لیبرالیسم در نهایت منجر به بردگی مستضعفان می شود.(رک آزادی مثبت و آزادی منفی) ۵. از همه مهم تر لیبرال ها از اول هم با انقلاب نبودند و بر خلاف ظاهرشان در باطن با دیکتاتوری معتقدند مردم اشتباه کردند، پس صلاحیت ندارند برای انقلاب منتخب مردم نسخه پیچی کنند و این همان دلیل هشدارهای مکرر حضرت امام در خصوص نفوذ لیبرال ها بود. نگذاریم این دعاوی مهم در میان بگومگوها گم شود. ژورنالیست ها استاد پنهان کردن حقیقت هستند. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
🔹ما اگر بتوانیم این حرفهای خودمان را حرفهای نویی است در دنیا منتشر کنیم و به گوشها برسانیم، پذیرنده و طلبکار زیاد خواهد داشت. این یکی از خصوصیّات امروز است. 🔰یک روزی بود که این‌جور نبود؛ «یک‌ روزی» که عرض میکنم، نه صد سال پیش، [بلکه] همین زمان جوانی ما. فرض بفرمایید مارکسیسم، در بین جوانها در اغلب کشورها [رایج بود]؛ فقط در بعضی‌ از کشورها مثل آمریکا یا بعضی کشورهای اروپا به این شدّت نبود امّا در اغلب کشورها جاذبه‌ی مارکسیسم [بود]؛ بخصوص در زمینه‌ی ،جاذبه‌ی سوسیالیسم، یک جاذبه‌ی همه‌گیر بود؛ [حتّی] در کشورهای اسلامی. در کشور خود ما و در بین علاقه‌مندانِ همین خطّ اسلامی، کسانی بودند از معاریف -که اگر بگویم می‌شناسید؛ یعنی همه‌تان می‌شناسید- که صریحاً با همین تعبیر «سوسیالیسم» از آن دفاع میکردند و حمایت میکردند و میل داشتند که فکر را تطبیق بدهند با سوسیالیسم یا آن را در قالب تعبیرات سوسیالیسم بیان کنند. 🔺ما جلساتِ صحبت گوناگون و بحث و مباحثه و مانند اینها با بعضی از اینها داشتیم. امروز این‌جوری نیست. 1396/06/06 💠 @najvaeqtesad
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
3.65M
تحلیلی از مناظره دکتر درخشان و دکتر غنی نژاد ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
✳️ و اینک اقتصاد اسلامی در برابر اقتصاد لیبرال ✳️ مناظره دیشب دکتر و ، این سوال قدیمی را بازطرح کرد که حرف حساب اقتصاد اسلامی چیست و نقطه محوری تمایز آن از سرمایه داری و سوسیالیسم کدامست؟ ✳️ پاسخ در مبانی فلسفی الهی آن نهفته است، اقتصاد اسلامی یک اقتصاد الهی است که می‌گوید امور اقتصادی باید بر اساس فرامین الهی نه عقلانیت محدود بشر اداره شود، عواید اقتصادی باید عادلانه و متوازن توزیع شود نه بر اساس نظم کور بازار آزاد، ✅ در اقتصاد الهی، اقتصاد ابزاری برای تکاثر سرمایه و تفاخر بدان نیست(الهیکم التکاثر حتی زرتم المقابر)، بلکه ابزاری برای کمک به تکامل و کوثری شدن انسان است، انسانی که نماز می خواند و در راه خدا انفاق میکند(فصل لریک و انحر) ✅ اقتصاد لیبرال در تدبیر امور اقتصادی جامعه خدا را کنار می‌گذارد (خدای ساعت‌ساز) و تدبیر را به نظم خودجوش بازار می سپارد، نظم رقابتی خیالی که دچار شکست می‌شود و توزیع منافع در آن به شدت ناعادلانه و نامتوازن است، مشکلی که حتی مداخله سوسیالیستی دولت نیز نمی‌تواند آن را حل کند. ✅ اقتصاد اسلامی خلق پول از هیچ را آکل مال به باطل و رباخواری را حرام می داند و دنبال نظم اقتصادی است که طبقه محروم زیر چرخ دنده‌های کارخانه سرمایه دار له نشود. ❇️ ما هنوز در جنگ فکری ترسیم مرزهای اقتصاد اسلامی و مکاتب رقیب قرار داریم، باید نسخه های عملیاتی آن برای تدبیر امور اقتصادی را استخراج و طراحی کنیم، راهی دراز در پیش است و تلاش فکری زیادی نیاز است، ما به های زیادی نیاز داریم که خطوط مرزی اقتصاد ما را ترسیم کنند. ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
اندیشه اسلامی! 📌یکی از نتائج یا حواشی حوادث منطقه‌ی ما - که بالاتر از حواشی است - غلط از آب درآمدن تئوری‌های غربی است. همه‌ی تئوری‌های اینها در زمینه‌ی اقتصاد - که حالا وضع اقتصادی‌شان را دارید مشاهده میکنید - در زمینه‌ی سیاست، اداره‌ی سیاسی آنها، مدیریت سیاسی آنها، اینجور دارد در این منطقه به گل می‌نشیند. 📍بعد از این همه کاری که در این منطقه کردند و نفوذی که پیدا کردند، حضور سیاسی و اقتدار سیاسی آنها اینجور دارد نابود میشود. اینها نشان میدهد که تئوری‌پردازی‌های غربی در زمینه‌ی سیاست، در زمینه‌ی اقتصاد، تئوری‌های ناقص و عقیم و بی‌خاصیتی است؛ ✅ما را بیشتر تشویق میکند که برویم به درون خودمان مراجعه کنیم و فکر اسلامی و اندیشه‌ی اسلامی را پیدا کنیم. 1390/06/02 💠 @najvaeqtesad
معرفی کتاب 📚کتاب پول راستین: طرح کتاب مقدس برای پول و بانکداری، اثر گری نورث و ترجمه سید مجتبی فائزی چاپ شده در انتشارات دنیای اقتصاد، به بررسی تاریخی تحول و تطور پول می‌پردازد. 📕این کتاب با بهره‌گیری از متن کتاب مقدس به عنوان منبع تاریخی، مفهوم و مصداق پول در طول تاریخ را در اقوام مختلف از جمله قوم بنی اسرائیل توضیح می‌دهد. علاوه بر نگاه تاریخی کتاب، به نگاه اخلاقی نسبت به پول پرداخته و توضیح می‌دهد چگونه پول و بانکداری انحراف یافته و شاخص پول راستین از لحاظ علمی و فنی چیست. پول متعارف و نظام‌های اقتصادی مبتنی بر پول در عصر حاضر حاصل تغییر و تحولات بسیاری در طول تاریخ است. این کتاب با بهره‌گیری از نمونه‌های آشنا و قابل فهم عموم و با رجوع به آیات کتاب مقدس، سیر این تغییر و تحولات تاریخی را بیان کرده است و مسائل پیچیده اقتصادی مانند قانون گرشام، نظریه برابری ارزش، بانکداری اندوخته کسری، تورم، ربا و موارد دیگر را با زبانی ساده روشن کرده و فاصله وضع موجود نظام پولی را با پول راستین نشان می‌دهد. مطالعه بیشتر در https://masuoddavodi.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=20852 💠 @najvaeqtesad
این نظام ماست! 🔰حالا من و شما که مسئول در این نظام هستیم، مظهر واقعی و حقیقی صبر ما، صبر بر این اصول و این مبانی و این پایه‌‏هاست. باید از میدان در نروید. این‏جور نباشد که اگر چنانچه درباره‏‌ی قصاص اسلامی، درباره‌‏ی اقتصاد اسلامی، در باره‏‌ی شکل حکومت اسلامی، درباره‌‏ی قانون اساسی شما، هو و جنجال و هیاهو در دنیا راه انداختند- که امکانِ این کار را هم دارند که هیاهو راه بیندازند- شما جا بزنید؛ نه، بر مبانی خودتان پافشاری کنید. ❇️مبانی شما، عبودیت خداست، خدمت به بندگان خداست، دشمنی با دشمنان خداست، دشمنی با دشمنان بندگان خداست؛ این‌‏هاست شعارهای ما. ✅نظام جمهوری اسلامی نظامی است بر این پایه‏‌ها؛ نظامی است عقلانی، نظامی است دانشی. عقلانیت باید بر تمام ارکان این نظام از بالا تا پائین حاکم باشد؛ اما عقلانیت به معنای تسلیم نیست؛ عقلانیت به معنای هزیمت نیست؛ عقلانیت برای پیش رفتن و در جهت یافتن راه‌هائی برای هرچه موفق‌‏تر شدن در رسیدن به این آرمان‏‌هاست. 1387/06/19 💠 @najvaeqtesad