eitaa logo
الهادی
21.3هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
950 ویدیو
46 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
* 🎥موضوع: توصیه های مهم و کاربردی برای زائرین اربعین ▪️قسمت چهارم ‌ ‌ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @Nasery_ir
🔻اینکه خداوند در قرآن میفرماید: «نَزَّلْنا عَلَیک الْکتابَ تِبْیاناً لِکلِّ شَیء” (ما بر تو این کتاب (قرآن عظیم) را فرستادیم تا حقیقت هر چیز را روشن کند. سوره نحل، آیه 89.) واقعا یک حقیقتی است. تبیان همه‌ی اشیاء در قرآن هست؛ امّا مشکل ما این است که از جسم، فراتر نرفته ایم؛ نه حقایق مشکلات را می شناسیم، نه حقایق ابهام را، نه حقایق جواب را و نه حقیقت قرآن را. نمی‌توانیم تطبیق بدهیم. ما کانال‌های ورودی به قرآن را نمی توانیم بشناسیم تا وارد قرآن شویم. گاهی از طریق انس با قرآن، بابی از علوم باز میرشود که ده ها باب دیگر از آن باب، مفتوح می شود؛ ولی بازشدن این باب‌ها، نور می خواهد که انسان اصل ابهام را متوجه شود. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
🔻هر کدام از انبیا، صاحب حروفی از اسم اعظم بوده اند و مرتبه ای از حروف را دارا بوده اند؛ (رک: الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج1 ؛ ص230) انبیا با هم فرق می‌کنند، بستگی به خیلی از مسائل دارد. در تعبیرات قرآنی هم نگاه کنید، می بینید که این نبی را به‌گونه ای معرفی می کند، آن نبی را شاید همان معنا باشد؛ ولی به‌گونه ای دیگر و الفاظ دیگر معرفی می کند، حتّی قرآن در افراد اشقیا، حدّ و حدودها را مراعات کرده است. برای فرعون الفاظی به کار برده که همه‌ی آن الفاظ، روی حساب و کتاب است. شیطان را طوری دیگر تعریف می‌کند. حدود مشترکی بین فرعون و شیطان قائل است، درباره‌ی فرعون فرموده است: مِنْ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ کانَ عالِیاً مِنَ الْمُسْرِفین؛ (از فرعون، که او برترى جوى و سرکشى از گزافکاران بود. دخان : 31) ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل... 🔻این تعبیر را برای نمرود یا قارون به کار نمی‌برد. قارون مسئله اش پول و ثروت است. این یک باب دیگر است؛ آفتی که به او می خورد آفتی دیگر است. فرعون به‌گونه‌ای و شیطان به‌گونه‌ای دیگر. در روایات این ها برای شیعه بیان شده است. حدود مشترک بین فرعون و شیطان، زیاد است. راجع به هر دوی آن ها کلمه‌ی عالی را به مناسبت آورده است. منظور از عالی کسی است که خودباوریِ کاذب به صورت قوی در او باشد؛ یعنی بلندپروازی داشته باشد. فرعون یک سری مراعات ها را می کرد که آثار وضعی‌اش، ماندگاری بود. گاهی افراد بسیاری را اطعام می داد و خودش یک لقمه هم نمی خورد. حالتی مثل حالت ریاضت باطل داشت. آن وقت آثار وضعی‌اش زیاد بود. فرعون نزدیک شده بود به شیاطین؛ ولی قارون این‌طور نبود. او به سختترین گرفتاری ها که مال دنیا است دچار شده بود؛ منتها ابزاری برای زیادکردن مال دستش بود. قرآن این‌ها را خیلی قشنگ بیان می‌کند. خداوند فهم قرآن را به ما بدهد. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
* 🎥موضوع: توصیه های مهم و کاربردی برای زائرین اربعین ▪️قسمت پنجم ‌ ‌ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @Nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا •• بله ••┈ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
* 🎥موضوع: توصیه های مهم و کاربردی برای زائرین اربعین ▪️قسمت ششم ‌ ‌ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @Nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا •• بله ••┈ ‌ ‌
* 🔻كسانی كه بنا است از حيث اجتماعي رشد كنند دو نحوه هستند: 🔸یک دسته افرادي هستند كه رشدي موقت و غير مستقيم و رشد فواره وار می كنند. این نوع از رشد خوب نیست و به درد هم نميخورد. اين ها يك مقدار كه به بالا ميروند بعد از آن سقوط ميكنند. 🔹اما در نوع دوم رشد اجتماعی که براي رشدهاي حساب شده است، قبلش شكستگي زياد مي خواهد. اگر رشدي واقعی بخواهند به كسي بدهند اول خوب او را مي شكنند. شايد در قرآن اشاره به اين مطلب شده باشد مثلاً در داستان حضرت يوسف عليه السلام تعبيرات خيلي زيباست. در سیر این قضیه قرآن اول جريان چاه را ميآورد بعد جريان تخت پادشاهی را ذکر می کند. اول اين پَستي بعد آن بلندي... اين شكستگي براي همه لازم است. اين قاعده در موارد متعدد در قرآن خيلي زيبا ذكر شده است. ادامه دارد...
* ادامه پست قبل... 🔻هركسي را شكستگي بيشتر دادند بنا است رشد بیشتری بكند. و الا بعضي بودند كه روح خشك و خشني داشتند در ابتدا هم موفق بودند ولي در طي روزگار محكم زمين خوردند. انسان اول بايد شكستگي دل و خشوع برايش حاصل شود. 🔸علت اين كه در سير اساتيد مرحوم قاضي و ديگران دستور اوليه آنها ذكر يونسيه در سجده بوده است این است که هم ذكر یونسیه و هم سجده اين شكستگي را ايجاد ميكند. خود سجده انسان را ميشكند. سجده غير از ايستادن و ذكر گفتن است. 🔹البته بعضي اذكار را بايد ايستاده گفت آن در جاي ديگري است ولي ذكر يونسيه در سجده است. خود چينش الفاظ ذكر یونسيه باعث شکستگی است، در سجده که گفته شود شكستگي بیشتری ایجاد می کند. در تاريكي گفتنش هم باز شكستگي بیشتری مي آورد. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا •• بله ••┈ ‌ ‌
🔻اینکه خداوند در قرآن میفرماید: «نَزَّلْنا عَلَیک الْکتابَ تِبْیاناً لِکلِّ شَیء” (ما بر تو این کتاب (قرآن عظیم) را فرستادیم تا حقیقت هر چیز را روشن کند. سوره نحل، آیه 89.) واقعا یک حقیقتی است. تبیان همه‌ی اشیاء در قرآن هست؛ امّا مشکل ما این است که از جسم، فراتر نرفتهایم؛ نه حقایق مشکلات را میشناسیم، نه حقایق ابهام را، نه حقایق جواب را و نه حقیقت قرآن را. نمی‌توانیم تطبیق بدهیم. ما کانال‌های ورودی به قرآن را نمیتوانیم بشناسیم تا وارد قرآن شویم. گاهی از طریق انس با قرآن، بابی از علوم باز میشود که دهها باب دیگر از آن باب، مفتوح میشود؛ ولی بازشدن این باب‌ها، نور میخواهد که انسان اصل ابهام را متوجه شود. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا •• بله ••┈ ‌ ‌
🔻خداوند ان‌شاء‌الله که نور معرفت قرآنی بدهد. خودش هم فرموده است: «لا یمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُون” ( واقعه : 79) گروهی در نهایت انجماد با قضایا برخورد میکنند و کمترین معنای ممکن را استفاده می‌کنند که «لا یمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُون” فقط معنایش این باشد که اگر خواستی دست به خطوط قرآن بکشی، باید وضو داشته باشی؛ ولی مراتب عالی تر هم دارد. (رک: الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي) ؛ ج1 ؛ ص156) همین طور که طهارت، مراتب دارد، مسّ قرآن، درک قرآن، اتّصال به قرآن و ارتباط با قرآن هم مراتب دارد. این، عظمت قرآن را هم می رساند. به هر پلّه ای از طهارت که رسیدی، به همان پلّه از ارتباط با قرآن میرسی. علوم اولین و آخرین در قرآن هست. شاید حضرت بقیة‌الله علیه السلام قرآن که می خوانند تمام حدّ و حدود انبیا و نمره ای که قرآن به آنان داده، برای آن حضرت، مشخّص است. بالأخره، آن عالی‌ترین درجه‌ی طهارت، عالیترین درجه‌ی ارتباط را هم به دنبال دارد. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا •• بله ••┈ ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
* 🔻انسان رفيق راه مي خواهد. معناي رفيق راه اين است كه يگانگي و اتحادي بین انسان و رفیقش باشد؛ انسان به شرايط رفاقت ملزم باشد و ظاهرا و باطنا با دوستش يگانه باشد. وقتي به كسي دست دوستي داد و يا علي گفت، به اين دوستی ملتزم باشد و در همان مسير حركت كند. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا •• بله ••┈ ‌ ‌
🔻روایت شده است که امام رضا علیه السلام وقتی نام حضرت بقیةالله روحی له الفداء آورده شد، حضرت بلند شدند، ایستادند و دست روی سر گذاشتند. (رک: الغدير في الكتاب و السنة و الأدب، ج2، ص511) از امام صادق علیه السلام سؤال شد که چرا به‌هنگام شنیدن نام "قائم" لازم است برخیزیم؟ فرمود: براى آن حضرت، غیبت طولانى است و این لقب یادآور دولت حقّه‌ی آن حضرت و ابراز تأسّف بر غربت او است؛ لذا آن حضرت از شدّت محبّت و مرحمتى که به دوستانش دارد، به هر کسى که حضرتش را با این لقب یاد کند، نگاه محبّت آمیز مى کند. از تجلیل و تعظیم آن حضرت است که هر بنده‌ی خاضعى در مقابل صاحب خود، هنگامى که مولاى بزرگوارش به سوى او بنگرد از جاى برخیزد، پس باید برخیزد و تعجیل در امر فرج مولایش را از خداوند منّان مسئلت نماید. (إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب عجل الله فرجه ، ج1 ؛ ص249) خود امام رضا علیه السلام این کار را میکرده اند قبل از اینکه چند نسل هنوز باقی مانده تا امام زمان علیه السلام به دنیا بیایند و این، یک سری محدوده‌هایی را در عالَم معنا نشان می دهد. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا •• بله ••┈ ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
* ‌‌🎥 توصیه ای به زائرین اربعین امام حسین علیه السلام 🔻 کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
🔻در برزخِ بین انسان و عوالم بالا دو گونه موجودات با انسان در ارتباط‌اند؛ یکی ملائکه که دعا و اعمال صالح را بالا می برند و رزق را می آورند؛ یکی هم شیاطین که وارد کانال‌های ورودی انسان شده، رفت‌ و آمد می‌کنند؛ البته اگر انسان به آن ها راه بدهد. شخصی که به شهوات مشغول می‌شود، شیاطین در قلبش می نشینند. چه بسا در جلسه‌ی روضه رفته است؛ امّا هرچه میخواهد گریه کند، نمی تواند، قرار ندارد و مضطرب است؛ چون در بیرون، جایگاهی در قلبش برای شیاطین پُر کرده است، دلش نمی‌شکند، هر جلسه ای می رود، فایده ای نمی کند؛ ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل... 🔻وقتی انسان، گرفتار نفس امّاره شد، ارتباط شیاطین، زیاد می‌شود مثلا اگر بنا باشد ساعت نُه صبح، فلان خیر به سمت من بیاید؛ ولی چون زمام کار را دست دیگری داده بودم و به خدا نسپرده بودم، دیر می‌رسم و آن خیر به سمت دیگری می‌رود. این، یک زاویه از حضور شیاطین است. شیاطین انواع و اقسام حضور را در کارهای انسان دارند. در روایتی نقل شده است: «یا رسول الله من افرادی که وارد مسجد می شوند کلاغ سیاهی همراهشان میبینم. “ حضرت او را امر به سکوت می کنند. بیخ گوشش یک چیزی می گوید و او را دعوت به اموری میکند. اولین خاصیّت مراقبه و توجّه، دورکردن همین هاست که انسان را با ذکر خدا آشنا می کند و او را آرام می کند. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا •• بله ••┈ ‌ ‌
* 🔻به قول خواجه عبدالله انصاري اگر قدرت پیدا کنی که روی آب هم راه بروي در نهایت مثل ماهي می باشي. اين فوق العادگي ها را مرتاضين هم پيدا مي كنند... اما يك بچه كلاس اولي شيعه و پيرو اهل بيت علیهم السلام که اتصالش با نور برقرار مي شود ارزش آن از روي آب رفتن خيلي بيشتر است. كارهایي كه آنها ميكنند به دلايل مختلف اشتباه است و آخر و عاقبت ندارد. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا •• بله ••┈ ‌ ‌
🔻یکی از علل تکرار داستان‌های حضرت موسی علیه السلام در قرآن که بیش از بقیّه‌ی انبیا به آن پرداخته شده، همین است که این قرآن، کتاب زندگی است. دلسوزی حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه السلام برای مشکلات مادّی بنی‌اسرائیل زیاد بوده، کتابش هم این حال را دارد که به مشکلات مادّی بنی اسرائیل زیاد پرداخته است؛ لذا پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «کانَ أخى مُوسى عَینُهُ الْیمْنى عَمْیاء و أخى عیسى عَینُهُ الْیسْرى عَمْیاء وَ أنَا ذُو العَینَینِ” ؛( تفسير بيان السعادة ، ج4 ؛ ص99) یعنی حضرت موسی علیه السلام با یک دید، بیشتر به مادیّات می پرداخت و حضرت عیسی علیه السلام بیشتر به معنویّت و امور زهد می پرداخت و پیامبر ما به هر دو زاویه توجّه داشتند؛ لذا می فرمایند: «انا ذوالعینین” پس حضرت موسی به دنیای بنی‌اسرائیل زیاد پرداخته اند و در کتاب ایشان که تورات است نیز به این مسئله، بیشتر پرداخته است. ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل... 🔻حقیقت تورات بالأخره مال نبیّ است و از طرف خدا آمده و در آن تورات حقیقی _ نه این تورات فعلی _ به حدود مشکلات زندگی مردم پرداخته شده است که اگر مردم بشناسند و یک دوره داستان‌های حضرت موسی را بیرون بیاورند، یک دوره همه‌ی مشکلات دنیای مردم رفع میشود. اگر بتوانند استفاده کنند، مشکلات دنیایی‌شان مرتفع میشود. حضرت عیسی علیه السلام به نحوی مسائل اعتقادی و مشکلات فکری را حل می‌کنند و این ترکیب بین امور مادّی و امور معنوی و به تعبیر دیگر این ترکیب موسوی و عیسوی در قرآن محمدی صلی الله علیه و آله موجود است. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا •• بله ••┈ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
* 🎥موضوع: توصیه ای به جامانده های قافله اربعین ‌ ‌ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @Nasery_ir ‌ ‌
🔻خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: وَ فِی السَّماءِ رِزْقُکمْ وَ ما تُوعَدُون؛( روزى شما وآنچه وعده داده شده‌اید، در آسمان است. سوره ذاریات، آیه 22.) اگر بنا شد رزق انسان در آسمان باشد، یک تحلیل درست می خواهد که انسان با این قضیّه، مبنایی برخورد کند و زیربنای افکار و قواعدش را درست کند. ما رزق را عموماً خوراک می دانیم؛ در حالی که رزق، اعمّ است. «فِی السَّماءِ رِزْقُکمْ” به معنای مقدّرات است. در روایتی از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نقل شده است که تعقیبات نماز صبح، انسان را به رزقش نزدیک‌تر میکند از دویدن به دنبال روزی. (مکارم الاخلاق، ص305). ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل... 🔻کانال ارتباطی افراد مختلف در همین آسمانی است که رزق انسان، در آن است (فِی السَّماءِ رِزْقُکمْ وَ ما تُوعَدُون) انسانی که وقت سحر، خواب باشد، آمادگی و ارتباط او کم و چه بسا قطع است، غیر از رزق مادّی. باید همه‌ی مجموعه رزق را با یک نگاه دید. وقتی انسان، اهمال‌کار باشد، بی‌توجّه باشد، خواب باشد و مشغول معصیت باشد، به‌تدریج، رزق‌های او کم می‌شود تا جایی که باب رزق او مسدود می‌شود. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا •• بله ••┈ ‌ ‌