سخنرانی حجت الاسلام ناصری 98.10.24.mp3
8.35M
#سخنرانی_صوتی #اخلاص
🎧 موضوع: اخلاص و نتایج آن
(همراه با اشاراتی به وقایع اخیر)
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
🗓 تاریخ: ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
⏱ زمان: ۳۴ دقیقه
📍در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم
🔺 @nasery_ir
سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین ناصری.mp3
7.28M
#سخنرانی_صوتی #سلوک #ملاحسینقلی_همدانی
🎧 موضوع: مروری بر دو نامه از مرحوم ملاحسینقلی همدانی رحمه الله
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
🗓 تاریخ جلسه: ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
(قسمت سوم جلسه)
⏱ زمان: ۲۰ دقیقه
👈 در این جلسه بخشهایی از دو نامه ملاحسینقلی همدانی مرور شده است که جهت مطالعه بیشتر همراهان کانال، متن کامل دو نامه در ادامه تقدیم میشود...
🔺 @nasery_ir
39.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سخنرانی_تصویری #سلوک #ملاحسینقلی_همدانی
🎥 موضوع: مروری بر دو نامه از مرحوم ملاحسینقلی همدانی رحمه الله
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
🗓 تاریخ جلسه: ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
(قسمت سوم جلسه)
⏱ زمان: ۲۰ دقیقه
👈 در این جلسه بخشهایی از دو نامه ملاحسینقلی همدانی مرور شده است که جهت مطالعه بیشتر همراهان کانال، متن کامل دو نامه در ادامه تقدیم میشود...
🔺 @nasery_ir
#رسائل_عرفانی #ملاحسینقلی_همدانی
📄 نامه اول استاذالعرفا، آیت الحق، مرحوم ملاحسینقلی همدانی (اعلی الله مقامه الشریف)
🔖 قسمت اول
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و الصلوة و السلام علی محمد و آله الطاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین.
🔻 مخفی نماناد بر برادران دینی که به جز التزام به شرع شریف در تمام حرکات و سکنات و تکلمات و لحظات و غیرها راهی به قرب حضرت ملک الملوک جل جلاله نیست،
🔸 و به خرافات ذوقیه اگر چه ذوق در غیر این مقام خوب است، کما دأب الجهّال و الصوفیّة خذلهم الله جل جلاله (چنانکه روش نادانان و صوفیان که خداوند خوارشان سازد است) راه رفتن لا یوجب الا بعدا (جز دور گشتن را موجب نمی شود)
🔹 حتی شخص هرگاه ملتزم بر نزدن شارب و نخوردن گوشت بوده باشد، اگر ایمان به عصمت ائمه اطهار صلوات الله علیهم آورده باشد، باید بفهمد از حضرت احدیت دور خواهد شد، و هکذا در کیفیت ذکر بغیر ما ورد عن السادات المعصومین علیهم السلام عمل نماید.
ادامه دارد...
🔖 قسمت دوم، ادامه قبل...
🔻 بناء علی هذا، باید مقدم بدارد شرع شریف را و اهتمام نماید هر چه در شرع شریف اهتمام به آن شده،
🔸 و آنچه این ضعیف از عقل و نقل استفاده نمودهام اینست که اهمّ اشیاء از برای طالب قرب جدّ و سعی تمام در ترک معصیت است.
🔹 تا این خدمت را انجام ندهی نه ذکرت و نه فکرت به حال قلبت فایده ای نخواهد بخشید، چرا که پیشکش و خدمت کردن کسی که با سلطان در مقام عصیان و انکار است بی فایده خواهد بود.
🔸 نمیدانم کدام سلطان اعظم از این سلطان عظیم الشأن است، و کدام نقار [ستیزه کردن و جدال] اقبح از نقار با اوست؟
🔹 فانهم مما ذکرت انّ طلبک المحبّة الالهیّة مع کونک مرتکبا للمعصیة امر فاسد جدّا (پس از آنچه ذکر کردم بدان که محبت الهی را خواستن با مرتکب شدنت به معصیت، امری بسیار فاسد است)
ادامه دارد...
🔖 قسمت سوم، ادامه قبل...
🔻 و کیف یخفی علیک کون المعصیة سببا للنفرة و کون النفرة مانعة الجمع معه المحبة (چگونه بر تو پوشیده است که معصیت، سبب نفرت و بیزاری است و نفرت با محبت جمع نمی شود)
🔸 و اذا تحقّق عندک انّ ترک المعصیة اوّل الدین و آخره، ظاهره و باطنه فبادر الی المجاهدة، و اشتغل بتمام الجدّ الی المراقبة من اوّل قیامک من نومک فی جمیع اناتک الی نومک و الزم الادب فی مقدس حضرته (و هرگاه در نزد تو ثابت شد که ترک معصیت، اول و آخر و ظاهر و باطن دین است مبادرت به مجاهده و کوشش نما و با کوشش تمام از ابتدای بیدار شدنت از خواب در همه لحظه ها تا زمان خوابیدن به مراقبت مشغول شو و در محضر مقدس الهی با ادب ملازم باش)
🔹 و اعلم انّک بجمیع اجزاء وجودک ذرّة ذرّة اسیر قدرته وراع حرمة شریف حضوره (و بدان که تو با تمام جزء جزء و ذرّه ذرّه وجودت اسیر قدرت خداوند هستی و احترام محضر شریف او را مراعات کن)
ادامه دارد...
🔖 قسمت چهارم، ادامه قبل...
🔻 واعبده کأنّک تراه فان لم تکن تراه فانّه یراک (و او را چنان عبادت کن گوئیا او را می بینی پس اگر او را نمی بینی او حتما تو را می بیند)
🔸 و التفت دائما الی عظمته و حقارتک و رفته و دنائتک و عزّته و ذلّتک و غناه و حاجتک (و دائما متوجه بزرگی او و حقارت خود و بلندی او و پستی خود و عزت او و ذلت خود و بی نیازی او و حاجتمندی خود باش)
🔹 و لا تغفل شناعة غفلتک عنه جل جلاله مع التفاته الیک دائما و قم بین یدیه مقام العبد الذلیل الضعیف و تبصبص تحت قدمیه بصبصة الکلب النّحیف (و از زشتی غافل بودنت از او، غافل مباش با این که او دائما به تو توجه دارد، و در برابر او چون بنده ای ذلیل و ناتوان بایست و همچون سگی نحیف در زیر قدمهای او دم جنبانی کن)
🔸 اَوَ لا یکفیک شرفا و فخرا انّه اذن لک فی ذکر اسمه العظیم بلسانک الکثیف الذی نجّسته قاذورات المعاصی؟ (آیا این شرف و افتخار، تو را کافی نیست که در بردن نام بزرگش به زبان ناپاک تو که کثافات گناهان آن را ناپاک کرده، به تو اذن و اجازه فرمود؟)
ادامه دارد...
قسمت پنجم، ادامه قبل...
🔻 پس ای عزیز چون این کریم رحیم، زبان تو را مخزن کوه نور یعنی ذکر اسم شریف قرار داده، بی حیایی است مخزن سلطان را آلوده به نجاسات و قاذورات غیبت و دروغ و فحش و اذیت و غیرها من المعاصی نمودن،
🔸 مخزن سلطان باید محلش پر عطر و گلاب باشد، نه مجلس مملو از قاذورات، و بی شک چون دقت در مراقبت نکرده ای نمی دانی که از جوارح سبعه یعنی گوش و زبان و چشم و دست و پا و بطن و فرج، چه معصیت ها می کنی، و چه آتش ها روشن می نمایی، و چه فسادها در دین خودت برپا می کنی، و چه زخمهای مکروه به سیف و سنان [شمشیر و نیزه] زبانت به قلبت می زنی، اگر نکشته باشی، بسیار خوب است.
🔹 اگر بخواهیم شرح این مفاسد را نمایم در کتاب نمی گنجد، در یک ورق چه می توانم بکنم؟ تو که هنوز جوارحت را از معاصی پاک نکرده ای، چگونه منتظری که در شرح احوال قلب چیزی به تو بنویسم؟
ادامه دارد...
قسمت ششم، ادامه قبل...
🔻 پس البدار، البدار الی التوبة الصادقة، ثمّ العجل، العجل، فی الجدّ و المراقبة (پس بشتاب، بشتاب به سوی توبه راستین سپس بشتاب بشتاب در کوشش و مراقبت)
🔸 خلاصه بعد از سعی در مراقبت، البته طالب قرب، بیداری و قیام سحر را اقلّا یک دو ساعت به طلوع فجر مانده، الی مطلع الشمس از دست ندهد، و نماز شب را با آداب و حضور قلب به جا بیاورد،
🔹 و اگر وقتش زیادتر باشد، به ذکر یا فکر یا مناجات مشغول بشود، لیکن قدر معینی از شب باید مشغول ذکر با حضور بشود،
🔸 در تمام حالاتش خالی از حزن نبوده باشد، اگر ندارد، تحصیل نماید به اسبابش،
🔹 و بعد از فراغ، تسبیح سیده نساء [علیهاالسلام] و دوازده مرتبه سوره توحید و ده مرتبه لا اله الا الله وحده لا شریک له، له الملک الی آخر (متن کامل ذکر: لَا إِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَحْدَهُ لَاشَرِيكَ لَهُ ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ ، يُحْيِى وَيُمِيتُ ، وَيُمِيتُ وَيُحْيِى ، وَهُوَ حَيٌّ لَايَمُوتُ ، بِيَدِهِ الْخَيْرُ ، وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ)
🔸 و صد مرتبه لا اله اله الله، و هفتاد مرتبه استغفار بخواند و قدری از قرآن شریف تلاوت نماید و دعای معروف صباح، اَعنی [مقصودم:] یا من دلع لسان الصباح الی آخر (متن کامل دعا در مفاتیح الجنان موجود است) البته خوانده شود.
ادامه دارد...
قسمت هفتم، ادامه قبل...
🔻 و دائما با وضو باشد، و اگر بعد از هر وضو دو رکعت نماز بکند، بسیار خوب است،
🔸 بسیار ملتفت باشد که به هیچ وجه اذیتش به غیر نرسد، و در قضاء حوائج مسلمین لاسیّما علما و لا سیما اتقیائهم [بخصوص علما و پرهیزگاران ایشان] سعی بلیغ نماید،
🔹 و در هر مجلس که مظنه وقوع در معصیت است البته، البته، البته اجتناب نماید، بلکه مجالست با اهل غفلت به غیر شغل ضرورة مضر است، اگر چه از معصیت خالی بوده باشد،
🔸 کثرت اشتغال به مباحات و شوخی بسیار کردن و لغو گفتن و گوش به اراجیف دادن قلب را می میراند.
🔹 اگر بی مراقبت مشغول به ذکر و فکر بشود، بی فایده خواهد بود، اگر چه حال هم بیاورد، چرا که آن حال دوام پیدا نخواهد کرد، گول حالی را که ذکر بیاورد، بی مراقبه نباید خورد.
ادامه دارد...
قسمت هشتم، ادامه قبل...
🔻 زیاده طاقت ندارم، بسیار التماس دعا از همه شماها دارم، این حقیر کثیرالتقصیر و المعاصی را فراموش ننمایید
🔸 و در شب جمعه صد مرتبه و در عصر روز جمعه صد مرتبه سوره قدر بخوانید.
🔹 و از جمله ابواب عظیمه ایمان، حبّ فی الله جل جلاله و بغض فی الله جل جلاله می باشد، و قد عُقِدَ له فی الوسایل و غیرها من کتب الاخبار باب مستقلا فارجع الیها لعلّک تعرف عظمته و تأخذ لنفسک نصیبا منه (به تحقیق که برای دوستی در راه خدا و دشمنی در راه خدا باب مستقلی در کتاب وسائل الشیعه و کتب اخبار دیگر منعقد شده است پس به آن کتب مراجعه کن شاید عظمت آن را دریابی و بهره ای از آن برای خویشتن برگیری)
🔸 شکی نیست که محبوب اول ذات اقدس کبریائی جل جلاله می باشد، بل و کل محبة لا ترجع الی محبته فلیس بشیء (بلکه هر محبتی که بازگشت به محبت خدا نکند ارزشی ندارد)
ثم بعده (سپس) باید هر کس این سلطان عظیم الشأن را بیشتر دوست داشته باشد.
ادامه دارد...
قسمت نهم، ادامه قبل...
🔻 پس اول محبوب بعد از واجب الوجود، وجود مقدس ختمی مآب (نبی اکرم) صلواتاللهعلیهوآله می باشد، ثم بعده (سپس) امیرالمؤمنین علیهالسلام ثم (سپس) الائمة المعصومون علیهمالسلام ثم (سپس) الانبیاء و الملائکة ثم (سپس) الاوصیاء ثم (سپس) العلماء و الاولیاء.
🔸 و در زمان خودش اتقیاء زمانش را لاسیّما اگر عالم باشد، ترجیح بدهد در محبت بر کسانی که بعد از اویند در درجه، و هکذا یتنزّل [همینطور پایین تر می آید.]
🔹 و لیکن سعی نماید صادق باشد در این محبت، مرتبه آسانی نیست، اگر متفکر باشید، خواهید فهمید که اگر آثار محبت در حرکات و سکنات ظاهر شد، شخص مدعِی این محبت صادق است، و الا فلا [وگرنه، نه]
🔸 لیکن گمان ندارم که به کنه و لوازمش برسی، و حقیر هم بیش از این در وسعم نیست. الحاصل لا طریق الی القرب الا بشرع شریف فی کل کلیّ و جزئیّ (خلاصه این که هیچ راهی به سوی قرب و نزدیکی به خداوند نیست مگر به وسیله عمل به شریعت در هر امر کلی و جزیی)
/پایان
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
#رسائل_عرفانی #ملاحسینقلی_همدانی
📄 نامه دوم استاذالعرفا، آیت الحق مرحوم ملاحسینقلی همدانی (اعلی الله مقامه الشریف)
🔖 قسمت اول
بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین وصلّی الله علی خیر خلقه محمّد وآله الطّاهرین
🔻 و بعد، بر طالبان نجات و سعادت ابدی مخفی نماند که اهل نجات دو طایفه می باشند:
🔸 یک طایفه اصحاب یمین و طایفه دیگر مقرّبین اند و اگر طالب سعادت عمل به وظیفه اصحاب یمین که ترک معصیت باشد نمود از آنها خواهد شد. مقرّبین علاوه بر آنها وظیفه دیگر دارند که غرض بیان آنها نیست.
🔹 اوّلاً باید فهمید که اگر شخص انسانی فهمید حقارت و پستی خود را هم بعد از آن فهمید عظمت و قدرت حضرت ملک الملوک را، البته خواهد فهمید که قدم جرأت برداشتن و اقدام به معصیت نمودن در حضور چنین سلطان عظیم الشأن در نهایت قبح و شناعت و بدبختی می باشد؛
🔸 چرا غافل است از قدرت قادری که اگر اراده نماید فنای همه موجودات را به محض اراده آن سلطان عظیم الشأن همگی بر باد فنا رفته ملحق به معدومات خواهند شد؟
ادامه دارد...
🔖 قسمت دوم، ادامه قبل...
🔻 این که می بینی معصیت در نظرت سهل شده به جهت اموری است که بعضی از آنها را ذکر می کنیم:
🔸 اوّلاً فکر خود را تماماً متوجّه به دنیای دَنیّ کرده ای. از این جهت بالمرّه از نفع و ضرر اخروی غافل شده ای. نمی دانی چه بسیار بسیار منافع و سعادت ابدیّه از تو فوت شد و چقدر ضررهای بزرگ، بسیار به خود زده ای.
🔹 ثانیاً عجز و حاجت و فقر خودت را ملتفت نیستی که ذرّه ذرّه بدنت به حفظ کارکنان او که ملائکه باشند بر پاست.
🔸 ثالثاً نمی دانی که در هر آنی از آنات در هر جزء از اجزاء بدنت نِعَم غیر متناهیه مرحمت از او شده و می شود که به بیان و بنان ممکن نیست حصر چند آنها. با این حال چگونه نعمت او را در معصیت او صرف می کنی؟
🔹 رابعاً چگونه غافلی از عقوبات سخت او؟ مگر نمی دانی که ما بین مرگ و قیامت هزار غصّه هست و آسان ترین آنها تلخی جان کندن است؟ چرا از شداید قیامت غافلی؟
ادامه دارد...
🔖 قسمت سوم، ادامه قبل...
🔻 امان از روزی که از دهشت و وحشت او مقرّبین در خوف و اضطراب می باشند، چرا نباشند؟ از روزی که زمینش و هوایش آتش و جهنم به اطراف خلایق محیط و ملایک غلاظ و شداد در بگیر و ببند.
🔸 نیکان در وحشت و اضطراب و بدان در شکنجه و عذاب آفتاب در بالای سر و زمین گرم تر از کوره آهنگر.
🔹 خطر حساب از یک طرف و دهشت صراط از یک طرف و حال کار هنوز به جهنّم نرسیده از آتش و سلاسل و اغلال او بگویم یا از مار و عقرب هایش بیان نمایم؟
🔸 خلاصه اینها مختصر نویسی است و این فقراتی که گفته شد از هزار، یک بیان نشد. تمام سفارشات این بینوا به تو اهتمام در ترک معصیت است. اگر این خدمت را انجام دادی آخر الأمر تو را به جاهای بلند خواهد رسانید.
🔹 البتّه، البته در اجتناب از معصیت کوتاهی مکن و اگر خدای نکرده معصیت کردی زود توبه نما و دو رکعت نماز به جا آور و بعد از نماز هفتاد مرتبه استغفار کن و سر به سجده بگذار و در سجده از حضرت پروردگار عفو بخواه و امیدوارم عفو بفرماید.
ادامه دارد...
🔖 قسمت چهارم، ادامه قبل...
🔻 معاصی کبیره در بعضی رساله عملیه ثبت شده، یاد بگیر و ترک نما. و زینهار پیرامون غیبت و دروغ و اذیت مگرد.
🔸 اقلاّ یک ساعت به صبح مانده بیدار شو و سجده به جا بیاور.
🔹 و آنچه در منهاج النجاة مرحوم ملا محسن فیض (رضوان الله علیه) مذکور است کافی و شافی است از برای عمل شب و روز تو به همان نحو عمل نما.
🔸 و سعی کن که عمل و ذکرت به محض زبان نباشد و با حضور قلب باشد که عمل بی حضور اصلاح قلب نمی کند اگر چه ثواب کمی دارد.
🔹 البتّه البتّه از غذای حرام فرارکن. مخور مگر حلال. غذا را کم بخور یعنی زیاده برحاجت بُنیه مخور. نه چندان بخور که ضعفت بیاورد و به سبب ضعف از عبادت مانع شود.
🔸 هر قدر بتوانی روزه بگیر به شرطی که شب جای روز را پر نکنی.
🔹 الحاصل غذا به قدر حاجت بدن ممدوح و زیاد و کم هر دو مذموم.
ادامه دارد...
🔖 قسمت پنجم، ادامه قبل...
🔻 و شروع کن به نماز با قلب پاک از حقد و حسد و غَلّ و غش مسلمانان و لباس و فرش و مکان نمازت باید مباح باشد. اگر چه مکان غیر محل جَبْهه [پیشانی] نجس بودنش به نجاست غیر متعدّیه نماز را باطل نمی کند ولی نبودنش بهتر است.
🔸 و بایست به نماز [مثل] ایستادن بنده در حضور مولای جلیل با گردن کج و قلب خاضع و خاشع.
🔹 بعد از فریضه صبح هفتاد مرتبه استغفار و صد مرتبه کلمه توحید و دعای مصباح مشهور بخوان و تسبیح سیّده نساء را بعد از فریضه ترک مکن.
🔸 هر روز هر قدر بتوانی لااقل یک جزء قرآن با احترام و وضوع و خضوع و خشوع بخوان و در بین خواندن حرف مزن مگر به قدر ضرورت.
🔹 و در وقت خواب شهادت را بخوان و آیة الکرسی و یک مرتبه فاتحه و چهار مرتبه سوره توحید و پانزده مرتبه سوره قدر و آیه "شَهدَ اللهُ أَنّه لا الهَ الاّ هُو وَ الملئکةُ و اُولوا العلم قائماً بِالقِسط لأ اله الاّ هُوَ العَزیز الحَکیم" را بخوان و استغفار هم مناسب است.
🔸 و اگر بعضی از اوقات بتوانی سوره مبارکه توحید را صد مرتبه بخوانی بسیار خوب است.
ادامه دارد...
🔖قسمت ششم، ادامه قبل...
🔻 و از یادمرگ غافل مشو.
🔸 و دست بر گونه راست گذاشته به طرف راست با یاد خدا بخواب.
🔹 و از وصیت کردن غافل مشو.
🔸 و ذکر مبارک "لا اله إلاّ انت سبحانک، إنّی کنتُ من الظلمین" را هر قدر بخوانی و در هر وقت بسیار خوب است.
🔹 اولا در شب و عصر جمعه در هر یک صد مرتبه سوره ی مبارکه قدر را بخوان
🔸 و دعای کمیل را در هر شب جمعه ترک مکن
🔹 و مناجات خمسة عشر را. حالِ تو با هر کدام از آنها مناسب باشد لاسیما مناجات مساکین و تائبین و مفتقرین و مریدین و متوسلین و معتصمین را بسیار بخوان
🔸 و دعای صحیفه کامله هر کدام در مقام مناسب بسیار خوب است.
🔹 و در وقت عصر، هفتاد مرتبه استغفار و یک "سبحانه الله العظیم سبحان الله وبحمده" بخوان و استغفارات خاصّه را هم بخوان و سجده طویله را فراموش مکن
🔸 و قنوت طول دادن بسیار خوب است و همه اینها با ترک معاصی خوب است.
والسّلام علی من اتّبع الهدی
/پایان
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
💠 #دسترسی_سریع فایلهای اخیر:
🎙 سخنرانی ۱۳۹۸/۱۰/۱۷ :
🎧 قسمت اول/ صوت:
https://eitaa.com/nasery_ir/3020
🎥 قسمت اول/ فیلم:
https://eitaa.com/nasery_ir/3021
🎧 قسمت دوم/ صوت:
https://eitaa.com/nasery_ir/3029
🎥 قسمت دوم/ فیلم:
https://eitaa.com/nasery_ir/3030
🎧 قسمت سوم/ صوت:
https://eitaa.com/nasery_ir/3050
🎥 قسمت سوم/ فیلم:
https://eitaa.com/nasery_ir/3051
📄 نامه اول:
https://eitaa.com/nasery_ir/3052
📄 نامه دوم:
https://eitaa.com/nasery_ir/3061
🎙 سخنرانی ۱۳۹۸/۱۰/۲۴ :
🎧 صوت:
https://eitaa.com/nasery_ir/3049
🎥 کلیپ:
https://eitaa.com/nasery_ir/3047
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برش_یک_دقیقهای #شهید_سلیمانی #رشد
🎥 وحدت بخشی شهادت حاج قاسم و وظیفه ما
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ یک دقیقه
🔺 @nasery_ir
#شیطان
💠 گامهای شیطان
🔻 اولويت ما رشد، کمال، ارتقاء، پيشرفت، توحيد، معرفت و ولايت است؛ همه اينها در يک کلمه گمشده شيعه هستند و همه اينها نزد اهلبيت(ع) و نه در جاي ديگر يافت ميشوند.
🔸 ما آمدهايم که به فضائل متصف شويم. اگر در من رذيله و صفت بدي هست، آن را اصلاح کنم و واقعاً يک انسان کامل بشوم. انسان کامل انساني است که نگاه خدايي دارد، دل او بيدار است و متصف به فضيلت و نه رذيله و دنياطلبي است.
🔹 شيطان الگویی است براي بديها؛ از ابتدا که حق تعالي اراده کرد حضرت آدم و فرزندان آدم را بيافريند، شیطان حاضر بود، خداوند او را قرار داده است و به ما می گويد دوري کن: « لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيطَانِ. نور/۲۱» خطوه به معناي قدم است، يعني اين راهي که شيطان ميرود، تو نرو، پايت را جاي پاي او مگذار.
🔸 در آيات نگاه کنیم شيطان پايش را کجا ميگذارد که ما پا نگذاریم؟ شيطان از سجده بيزار است و همين مورد او را بيچاره کرد و او را از درگاه خدايي راند. کبر و غرور او، مانع شد که به امر خداوند تن در دهد. لذا وقتي که ميبيند انسانها در مقابل حق تعالي سجده ميکنند خيلي بر او گران تمام ميشود که در روايات هم گفته شده است. [بحارالانوار، ج66، باب طول السجود] هم در قرآن و هم روایات گام های شیطان معرفی شده است و در این باره کتاب نوشته اند.
ادامه دارد...
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
ادامه مطلب قبل...
#نماز
🔻 در کتاب گناهان کبيره، مرحوم آيتالله دستغيب نمونههايي از چيزهايي که شيطان بر آن اصرار دارد، آورده است؛ از جمله شيطان دوست ندارد که شما نماز بخوانيد و اگر هم خوانديد دوست ندارد با توجه بخوانيد و دوست ندارد که اول وقت بخوانيد، خيلي سعي ميکند که بين مردم با نماز فاصله بيندازد.
🔸 نماز ابزار عجيبي است براي اينکه انسانها داراي فضيلت و توجه شوند و با خدا ارتباط پيدا کنند؛ حضرت فرمودند: مانند چشمهاي است که آبي زلال و گوارا داشته باشد و در شبانهروز پنج نوبت مؤمني در اين چشمه فرو رود، خود را بشويد، هيچ رذيله و بدي به او نميماند. [وسائل الشیعه، ج 2، ص7)
🔹 اما شيطان نماز را دوست ندارد و اگر هم اجازه داد که نماز بخوانيد، دوست دارد که خيلي زود و گذرا بخوانيد. اگر به برخي آيات قرآن توجه شود، واقعاً سر انسان سوت ميکشد، ميفرمايد: «فَوَيلٌ لِلْمُصَلِّينَ الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ؛ وای بر نماز گزاران که از نماز شان غافل و سهل انگارند. ماعون/4و5»
🔸 روح نماز به توجه است، سهو و لهو، خيالات و حواسپرتي به انسان اجازه نميدهد که از نماز بهره ببرد. اگر انسان درست نماز بخواند، نماز انسان را زنده ميکند، به روح انسان حيات ميدهد، نمازِ با توجه، به انسان نشاط ميدهد.
🔹 شما اصحاب اهلبيت(ع) را نگاه کنيد. گاهي يک شب تا صبح مشغول بودند، با اين نماز عشق ميکردند، اينها چه ميديدند که اينطور از نماز لذت ميبردند و نشاط پيدا ميکردند.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
#تلاش #حضرت_ابراهیم
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
Instagram.com/nasery_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری #نفس
🎥 عنوان: مدیریت بر نفس
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ زمان: ۲ دقیقه
🔺 @nasery_ir
#ازدواج #زن
💠 ازدواج مایه آرامش
🔻 ما گاهي در مديريت صفات رذيلهي خود مثل غضب و حسد مانده ايم، اينها را که سامان داديم جدا، بعد بايد خالصتر و خالصتر بشويم و صنع خدا اين است که زوجيت را در عالم قرار داد «فيها مِنْ كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ. رعد/۳» بر بلندترين قلل سعادت و فضيلت يکي از سلسلهي رجال ايستاده است و آن حضرت محمد مصطفي (صل الله عليه و آله و سلم) است و يکي از سلسلهي نساء ايستاده است و آن حضرت صديقهي کبري، فاطمهي زهرا (سلام الله عليها) است.
🔸 با دقت در قرآن ميبينیم که الگودهيهاي قرآن تمام است، براي مرد وجود دارد و براي زن هم وجود دارد چرا که ظرفيت رشد را هر دو، تا بالاترين قلهي کمال دارند. نگاه دين به زن يک نگاه ارزشمندي است (ولو بعضيها قرائت و نحوهي برداشت خود را به عنوان دين القاء کرده باشند)
🔹 زن و مرد براي چه در کنار هم قرار ميگيرند؟ براي سکونت، سکونت يعني چه؟ يعني آرامش روح و روان، آرامش تمام ابعاد زندگي «خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها؛ برای شما از جنس خودتان همسرانیدآفرید تا در کنارشان آرامش یابید. روم/۲۱» با ازدواج سکونت و آرامش نصيب انسان ميشود.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir