eitaa logo
الهادی
21.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
966 ویدیو
46 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه مطلب قبل... 🔻تازه در این حروف وجودی، ما چه حرفی هستیم، آن را هم نمی دانیم. قرآن، حروف انبیاء را مشخص كرده است؛ البتّه اگر كسی وارد شود. مرحوم آیت‌الله قاضی فرموده بودند: «در بعضی حروف مقطعه، همه اسرار نهفته است.» این، مربوط به انبیاء است؛ چطور مربوط به انبیاست؟ از این سوره به آن سوره رفته و به قسمتی از آن اشاره کرده است و بعد از آن سوره‌ به ‌سوره دیگر رفته و قسمت بعدی آن را در آن سوره توضیح داده است. خلاصه یک سرّ قرآنی را یکجا همه‌اش را نقل نمی‌کند که البته فهم آن یك نور بصیرتی می خواهد. ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل 🔻من عقیده ام این است كه قرآن، حدّ و حدود انبیاء را مشخص كرده است. شما مگر نمی خواهید بدانید حضرت اسماعیل در چه مرتبه ای قرار داشتند و حضرت ادریس در چه مرتبه ای؟ خدای متعال در قرآن این مراتب را آورده است. شاید حدّ ما نیست كه وارد این صحبت‌ها شویم و نباید وارد شویم. در تفاسیر عمدتاً در تفسیر حروف مقطعه نوشته اند كه این‌ها از اسراری است كه علمش نزد رسول خدا و ائمه اطهار علیهم‌السلام است. درست هم همین است؛ امّا بالأخره این كتاب، هدًی للمتّقین هم هست. انسان از خدا بخواهد كه از متّقین قرار بگیرد. وقتی كه به آصف بن برخیا «علم من الكتاب» داده‌اند، احتمال دارد كه به دیگری هم بدهند؛ منتها ما با داشتن چند اصطلاحی كه از تراوشات افكار دیگران است و چه بسا جایگاهی در آن كتاب اصلی نداشته باشد، خودمان را خیلی دست پُر تصوّر نكنیم. ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل... 🔻علوم و معارف، این‌هاست. اینكه مثلاً یك هواپیما فلان‌طور ساخته شود، این هم بالأخره در قرآن هست؛ اما مطالب مهم‌تری هست که باید دنبال آن‌ها بود. یکی از علما بر منبر فریاد می زد و می گفت: «علومی هست كه بزرگ‌ترین پرفسورها نمی توانند درباره اش خواب هم ببینند و به تصوّرشان هم خطور نمی كند و همه‌ی آن علوم در قرآن هست.» چگونه این كتاب، چینش شده كه ظهور حضرت بقیة الله، شروع انقلاب، تا جهان‌شمول‌شدن آن _به قول امروزی‌ها_ تا تسلّط كامل آن، در آن، چینش شده است و ما همین‌ طور قرآن را بخوانیم؛ ولی به حقیقتش پی نبریم. تازه فكر كنیم كه ما اهل قرآن هستیم؛ اصلاً بین قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام در قدم‌به‌قدم و آیه‌به‌آیه، فاصله ای نیست. ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل... 🔻اینكه حضرت فرمودند: آنچه از تأیید و رحمت در قرآن است، راجع به اهل‌بیت علیهم‌السلام است و آنچه مربوط به نفرت و نار است، راجع به دشمنانشان است،(رک: البرهان في تفسير القرآن ؛ ج5 ؛ ص719) یك حقیقتی است كه آیه‌به‌آیه و کلمه‌به‌كلمه می شود در آیات حس كرد و به آن رسید. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
هدایت شده از الهادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
* 🎥سفارشات حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری حفظه الله در مورد اهمیت و آثار نماز یکشنبه ماه ذی القعده 🗓 ۱۳۹۵/۵/۱۷ 🔺 @nasery_ir
🔻حضرت موسی بسیار اهل گذشت بوده اند. مردم آن زمان می‌دانستند نبوّت چه عظمتی دارد و نبی‌شدن چه مرتبه‌ی بلندی است. حضرت موسی، شب در حال حرکت بودند كه نبوّت به ایشان ارائه شد: یا مُوسى إِنِّی أَنَا اللَّهُ رَبُّ الْعالَمین، (اى موسى، منم خداى يكتا، پروردگار جهانيان. قصص، 30) وقتی نبوّت عرضه شد، با گذشت و صدق و صفای فوق‌العاده‌ای گفت: وَ أَخی هارُونُ هُوَ أَفْصَحُ مِنِّی لِساناً فَأَرْسِلْهُ مَعی رِدْءاً یصَدِّقُنی إِنِّی أَخافُ أَنْ یكَذِّبُونِ؛ (و برادرم هارون از من به زبان -سخن گفتن- شيواتر است، پس او را با من به مددكارى بفرست كه مرا تصديق كند- راستى و درستى دعوى مرا بيان كند-، زيرا مى ترسم مرا دروغگو شمرند. قصص، 34) ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل... 🔻خیلی بزرگواری می خواهد تا انسان این‌گونه گذشت داشته باشد. می دانست اگر كسی نبی شد، در دنیا و آخرت، ممتاز خواهد بود. ارتباطات اجتماعی هارون، بهتر بود؛ ولی خداوند موسی را برای این كار انتخاب كرد. بعد هم بین آن دو تقسیم شد؛ یعنی ادامه‌ی خط نبوّت، در ذریّه‌ی هارون قرار گرفت، ولی با دعای حضرت موسی، یك روغنی به چراغ هارون هم ریختند. خداوند در جواب موسی فرمود: نگران نباش: وَ لَقَدْ مَنَنَّا عَلَيْكَ مَرَّةً أُخْرَى(و ما بار ديگر به تو نعمت فراوان دادهايم. طه، 29-37) ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
🔻داستانی زیبا و جذاب در مورد وسعت علوم قرآنی 🔹شما می توانید برای مطالعه این داستان به لینک زیر مراجعه نمایید:👇👇👇 http://bonyadhad.ir/11482
جلسه_با_طلاب_مدرسه_عالی_فقه_اصفهان_97.5.4.mp3
5.4M
🎧موضوع: هدف و مسیر رشد معنوی در جمع خانوادگی طلاب و روحانیون 🗓تاریخ: 1397/5/4 🔸 مخصوص خانواده های طلاب محترم 🔺 @nasery_ir
🔻خداوند متعال در قرآن چینشی قرار داده است! یك ساعت بزرگ را تصوّر كنید كه صد چرخ‌دنده داشته باشد؛ چرخ‌دنده‌های كوچك و بزرگ که این‌ها همه در هم می چرخند؛ حروف، كلمات، جملات، آیات و سوره ها هم چرخ‌دنده های كوچك و بزرگی هستند كه هم‌زمان در حال چرخیدن هستند. نه تنها این‌ها می چرخند؛ بلكه هم‌زمان هستی هم با آن‌ها می چرخد؛ یعنی اگر سیر كواكب هم هست، روی آن چینش است. اگر یك چیز خیلی ریزی كه با چشم ظاهری هم دیده نمی شود، و مشغول چرخیدن است، آن هم طبق آن قاعده است و در آن كتاب هست و این کتاب‌ها در ضمن، یك كتاب است. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
🔻خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید:‌ وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَیءٍ حَی؛ (و هر چيز زندهاى را از آب پديد كرديم؟ انبیاء، 30.) شاید در دنیا این‌طور باشد كه ما مرتّب اصرار داشته باشیم كه معانی فهم خودمان را محدود كنیم؛ ولی حدّاقل هر عالَمی اصطلاحات خاص خودش را دارد. اگر در دنیا به این مایع سیّال، آب می گویند و موجودات هم وابسته به آن هستند، شاید در بعضی عوالم، برزخ یا غیر برزخ، آب _جدای از شكل مایع سیّالی آن_ یك حقیقت دیگری داشته باشد. شاید از آیه‌ی «وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماء» (و عرش او بر آب بود. هود، 7.) تعبیر به علم شده باشد. ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل.... 🔻در عوالمی مثل قیامت، معارف هست و همه‌ی اشیاء‌ حیاتشان به معارف است. شاید اهل جهنّم هم كه از اهل بهشت، آب طلب می‌کنند، چیزی را بخواهند كه مابه‌الامتیاز اهل بهشت و اهل جهنّم است؛ یعنی معرفت اهل بهشت به خدا و اهل‌بیت علیهم‌السلام را طلب می کنند که اهل جهنّم آن را ندارند و انكار می كرده اند و باعث از بین رفتنشان می شود. چیزی كه اهل جهنّم می خواهند، یك مثقال معرفت است. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
a9c35e2689-5b61b71ac2fbb850008b5b04.mp3
7.3M
🎧موضوع: گمگشتگی انسان و راهکار درمان 🗓تاریخ جلسه: 1397/5/9 🔺 @nasery_ir
🔻عقل ما به حقیقت و کُنه حضرات معصومین علیهم‌السلام راه ندارد؛ ولی به سبب آشنایی با سبک‌های حواریّین آن‌ها _ که یکی‌دوتا هم نیستند_ خوب میشود این قضیّه را روشن کرد. مطالع هی شرح حالی که این بزرگان داشتند و کارهایی که میکردند ما را به الگوهای مناسب می‌رساند. همه گونه در آن‌ها بوده ـ حتّی میشود علوم را نسبت به حواریّین ائمه علیهم‌السلام، یک جمع بندی کرد ـ حضرت سلمان در آنها بوده که به عالیترین مراتب معارف توحیدی رسیده بود، کمیل بوده که محکم و بسیار در معرفت بالا بوده، ولائی کامل در آن‌ها بوده، اهل جنگ بوده، اهل معرفت بوده. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
🔻اگر كسي بویی از امام زمان علیه‌السلام برده باشد و جایی حضور حضرت را درك كرده باشد، قوّت معنوی بسیاری پیدا می‌کند؛ مثالي كه ميشود زد از باب تشبيه معقول به محسوس، اين است كه فضائي را خرده هاي فولادِ نامرئي، پركرده باشد كه نفوذناپذير است و هرچه به سمت آن ميروي، مركز آن فولاد، قويتر است. تا شبهي از نور مبارك خود حضرت كه مرکز اصلی است، تشبيه‌كردن به فولاد، از باب نفوذناپذيري و قوّت و استحكام است كه «آوِي إِلى رُكْنٍ شَدِيدٍ» ؛ (گفت (افسوس) اى كاش در برابر شما قدرتى داشتم يا تكيه گاه و پشتيبان محكمى در اختيار من بود. هود، 80) اگر نفوس ضعيف به آن شدّت ركن، توجّه پيدا كنند، قوي ميشوند و سرايت ميكند. اگر يك ذرّه از آن فولاد در وجود كسي باشد، او را محكم و مستقيم ميكند. اين تشبيه، بايد باز شود. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
🔻بعضی ها فکر می کنند که قرآن را گروهی جمع کردند! یک نفر که اهل معرفت باشد، قضایایی را که در عالم اتّفاق می افتد، دقیقاً سر جای خود می بیند. قرآن با آن همه مقدّمه، با آن همه شهیددادن و با آن همه چینش اولیّه، آن وقت بگوییم مثلاً به دست یک نفر افتاد و آیاتش را کنار هم چیدند؟! خداوند حاضر نبود این کار بشود؛ ولی گذاشت اینها این کار را انجام دهند؟! در حالی که خود خداوند فرمود: لا یأْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَینِ یدَیهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزیلٌ مِنْ حَکیمٍ حَمیدٍ؛(باطل- كاهش و افزايش و نادرستى- از پيش آن و از پس آن- در حال و آينده- بدان راه نيابد، كه فروفرستاده اى است از سوى [خداى] با حكمت و ستوده. فصلت، 42) باطل از هیچ جهتی به قرآن راه ندارد. یک نوع باطل این است که آیه یا سوره‌ای جابه‌جا شود، چه در نقیصه و چه در زیاده. ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل... 🔻وقتی کسی، اهل معرفت می شود و می گوید همه‌ی کارهای من را خداوند خودش درست می کند، آن وقت معجزه ای مثل قرآن را هر کس خواست، آمد یک گوشه اش را گرفت؟! این، ظلم به قرآن است؛ منتها قلوب ما تحمّل ندارد آشنا شویم که بفهمیم یا خودمان مستعدّ این معنا شویم که دل ما این قول ثقیل را بکشاند و تحمل کند. الفاظش با الفاظ دیگر فرقی نمی کند، الف آن همان الف است و باء آن همان باء است، اگر بنا باشد ما لفّاظی کنیم، همان است، اگر بنا باشد به معنا پی ببریم، آن وقت، قول ثقیل می شود. ‌ ‌ •┈┈••✾••✾••┈┈• 🔺کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @Nasery_ir ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈
🔻حضرت خضر تنها موجودی است که در این جسم است؛ ولی آنقدر لطیف است که شاید این تعبیر و این روایت فقط راجع به ایشان باشد که هر وقت او را یاد کردید، بر او سلام کنید که او در مجلس حاضر می شود. کسی در عین اینکه به این جسم، تعلّق داشته باشد و بدن مادّی داشته باشد، بتواند این‌گونه در مجلس حاضر شود، حتی هر روحی نمی‌تواند این کار را بکند. با این بدن ناسوتی، این مقدار احاطه و این مقدار روان‌بودن استثنا است. در عالم مجرّدات هم شاید کمتر کسی به این سعه باشد. لازم است که انسان با این بزرگوار پیوندی بخورد. الآن هم حضرت خضر علیهالسلام باب باقی‌مانده از سلسله انبیاست. (رک:کمال الدین، ص 217) ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
🔻مظهر ذکر «یا خفی» از اسماء حق تعالی در بین انبیا، حضرت خضر است و در سلسله‌ی اولیاء و ائمه‌ی اطهار علیهم‌السلام، حضرت بقیةالله هستند؛ لذا خدای متعال میداند چگونه این دو بزرگوار با هم باشند؛ یعنی با هم بودن این دو بزرگوار، بی‌حساب‌کتاب نیست. یکی در سلسله‌ی انبیا است و از اول، مظهر «یا خفی» بوده و حضرت بقیةالله روحی له الفداء در سلسله‌ی اولیاء و ائمه‌ی اطهار علیهم السلام مظهر همین اسم هستند، حتی ائمه علیهم السلام طوری صحبت می کردند که اشاره به این معنا بود که حضرت خضر شخصیتش پنهان است و ما صدای او را می شنویم. (رک: کمال الدین ص 217) ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌