eitaa logo
الهادی
21.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
966 ویدیو
46 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه مطلب قبل... امّا آن بیماری چشم که مربوط به ضعف روح باصره است، به واسطه‌ی نگاه‌کردن به آب روان، سبزه، وجه حسن و غیره، ضعف آن روح باصره برطرف و دید چشم، بهتر می‌‌شود. این هم سیر مناسب و علمی دقیق و محکمی دارد که وقتی به سبزه یا آب روان نگاه شد، روح باصره لذّت خودش را می‌‌برد و به روح منتقل می‌‌کند. در این چرخشی که بین روح باصره و هماهنگی آن با روح حیوانی هست، این لذّت باعث تقویت نفس می‌‌شود و چون این حال از کانال قوّه‌ی باصره پیدا شده است و در قوّه‌ی باصره و روح باصره دور می‌‌زند، باعث تقویت روح باصره می‌‌شود و دید را بهتر می‌‌کند. خطوط قرآنی هم به نحو دیگر، بصر و بصیرت را تقویت می‌‌کند. این‌‌ها کانال ورودی به نفس هستند. چشم یکی از کانال‌‌های ورودی است. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
هدایت شده از الهادی
⚫️ شهادت وارث کربلا حضرت سجاد علیه السلام بر عموم شیعیان و دوستان اهل بیت علیهم السلام تسلیت باد. ▪️همه با هم با ذکر صلواتی به قبر غریب و بی چراغشان، چراغی می فرستیم. @nasery_ir
* 🔻قدم اولی كه بعد از اذكار لساني بايد انجام داد، انصراف قواي خيالي و وهمي از امور متشتت به سمت همان عبادتي كه انجام می دهیم، است. اگر در زبان «اللّه» گفته مي شود باطن و فكر و خيال هم «الله» بگويد، آنها چيز ديگر نگويند. انسان در سجده ظاهرا و باطنا به سمت خدا باشد و اين كار قوه واهمه است. 🔸بايد موهومات ذهنی را محو كرد و خیالات متشتت را به سمت عبادتی که انجام می دهیم انسجام داد. ما بايد از اين وهم و از اين تشتت خيال در بياييم و درآمدن از تشتت قوه خيال بي قاعده نمی شود. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
🔻اینکه کدام‌ یک از حس‌های انسان، ارتباط بیشتر یا کمتری با روح و نفس دارند، نیاز به دقّت دارد؛ معلوم نیست بعضی چیزها که ما تأثیرش را کم میگیریم کم باشد. گوش، ارتباطی با روح و نفس دارد و قوّه‌ی سامعه برای خودش روحی دارد. کار آن، هماهنگی با ارواح بدن و هماهنگی با روح حیوانی است. وقتی که آیات آرام‌بخش شنیده شود، گوش این آرامش را به نفس منتقل میکند؛ لذا التذاذ خاصی به انسان دست میدهد. ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل... 🔻خیلی از جوان‌های متدیّن، سراغ آهنگ‌های مثلاً به قول خودشان وزارت‌ ارشادی می روند و فکر می‌کنند وزارت ارشاد مبرّای از خطا و اشتباه است؛ در حالی که آن آهنگ‌ها تأثیر مثبتی نمی گذارد. اگر آن جوان، دل خود را بشکافد، می‌بیند بخشی از باطنش میگوید: چرا این کار را میکنی؟ خودش هم تشخیص می دهد که این کار با گوش‌دادن قرآن فرق می کند. او توجیه می‌کند و بهانه می‌آورد و به خود می‌گوید: حالا تو ناراحتی و مشکل داری، شاید این موسیقی تأثیر خوبی برای تو داشته باشد. اگر انسان غبار نشسته‌ی روی وجدانش را پاک کند، امام زمان علیه السلام را حاضر و ناظر می داند و می تواند بفهمد حضرت کدام‌یک را راضی هستند. اگر امام زمان علیه السلام هم حاضر باشند، به فلان موسیقی گوش میکنی؟! اگر حضور حضرت را حس کنی، چنین کاری را انجام می‌دهی؟! تأثیر آن‌ها در روح خیلی ‌زیاد است؛ باعث اضطراب و مشکلات میشوند. این هماهنگی بین قوّه‌ی سامعه و نفس انسان، خوب درک نشده است. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
🔻انسان‌ها خوب متوجّه شده‌‌اند که چه خوراکی برایشان خوب است و چه خوراکی بد است؛ مثلاً کباب میخورد تقویت میشود؛ ولی به کانال‌های ورودی نفس که خوراک روحی انسان است، توجّهی ندارند؛ در حالی که معلوم نیست حسّ ذائقه تأثیرش از استنشاق هوا بیشتر باشد. هوا یک چیزی است که تأثیرش در جسم و روح خیلی زیاد است. اگر ما غذایی کاملاً سالم بخوریم، ولی هوا بسیار آلوده باشد و لطیف نباشد، انسان به بیماریهای زیادی مبتلا می‌شود. اگر هوایی که وارد ریه میشود و در تمام خون منتقل میشود، هوای مفید و لطیفی باشد، تمام بدن از آن بهره می‌برد. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
* 🔻اميرالمؤمنين علیه السلام در دعاي كميل می فرمایند: يا من اسمه دواء و ذکره شفاء... خدا رحمت كند حضرت آية الله بهاء الديني را بعضي از شبهاي جمعه که صحبت مي كردند؛ استناد به اين فرمایش حضرت می کردند و می فرمودند: اسامي حق تعالي دارو هستند؛ هركدام هم داراي طبعي هستند. اسم باسط با اسم قابض طبعا با همديگر آثارشان متفاوت است واگر كسي خواست زياد استفاده كند بايد خودش اهل تشخیص باشد يا از روي تجويز کسی که اهل تشخیص باشد. ‌ ‌ •┈┈••✾••✾••┈┈• 🔺کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @Nasery_ir ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 موضوع: سبک نشمردن راه خدا 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
🔻خدای متعال در احکام دین، یک اصولی در نظر گرفته است که در موقعیّت‌های خاص، خیلی به آن عنایت دارد. جوّ زندگی الآن با جوّ زندگی هزار سال پیش فرق می کند؛ ولی خدای متعال احکام دین را برای بشرِ فارغ گذاشته است که بشر بهره ببرد و کمال استفاده را بکند. مثلاً برای عدّه‌ی زن _ عدّه‌ی وفات شوهر _ چینشی شده است که با قواعد معنوی در بطن کار، هماهنگی دارد. خدای متعال و رسول او صلی الله‌علیه‌وآله به این مسئله آگاهی کامل دارند. مصلحت اقتضا میکند که زن، بعد از فوت شوهر خود _ با توجّه به ارتباطی که این شوهر با زن و بچه و زندگی‌اش دارد _ چهار ماه و ده روز، عدّه نگه دارد؛ چون وقتی این شوهر از دنیا رفت، مدّتی طول می کشد تا توجّه روح او از زن خودش قطع شود. ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل... 🔻اگر با استفاده از دارو، عدّه‌ی طلاق را _ که باید سه طُهر باشد _ به پانزده روز یا بیست روز رساندیم، عوارض آن را نمیشود برطرف کرد، مشکل خودمان را دو برابر کرده ایم. نمی‌توانیم بگوییم چهار ماه و ده روز عدّه‌ی وفات، مربوط به سابق بوده است و الآن مشخّص می‌شود زن باردار است یا نه؛ در حالی که همه‌ی دلیل، به‌خاطر بارداری زن نبوده است. در همان زمان سابق هم اگر زن باردار بود، پانزده روز بعد، تشخیص می‌دادند؛ ولی مردِ فوت‌ شده، ارتباط و علاقه ای به زندگی‌اش دارد، توجّهی به زنش دارد که در آن حال، سزاوار نیست این زن با مرد دیگری باشد و ازدواج کند؛ زیرا خیلی عوارض بد پیدا می کند. بعد از چهار ماه و ده روز، این ارتباط قطع میشود. تا اینکه بعد از یک سال، دیگر مَرد، غیب می شود و به سمت سماوات می رود؛ ولی در این چهار ماه و ده روز، ارتباط و توجّهش زیاد است. ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل... 🔻امکانات و عوارض تمدّن، تغییراتی در زندگی می دهد؛ ولی بنا بر این نیست که خدای متعال فقط برای اینها برنامه‌ریزی کند. احکام دینی برای بشر بما انّه بشر گذاشته شده است؛ نه برای بشری که در فلان فصل با فلان رنگ به دنیا می آید. علاوه بر آن، برای فهم جهات معنوی قضیّه، احاطه به بطن قضایا لازم است. این قضیّه طبق حساب معنوی ظاهری چینش شده است و این قاعده برای همه‌ی مردم تا روز قیامت هست؛ چراکه احکام دین خداوند، کامل است و احکامش برای همیشه‌ی مردم است. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
الهادی
* 🔻اين تركيب در اسماءاللّه با تركيب داروهاي قديم خيلي ارتباط دارد و شبیه هم هستند. اميرالمؤمنين علیه السلام هم به همين خاطر در دعاي كميل اين طور مي فرمايد: يا من اسمه دواء... حكما مي گفتند: تا حد ممکن دارو را مفرد(به تنهایی) تجويز و استفاده كنيد. تركيب کردن چند دارو كار سختي است. چون هر دارويی داراي طبعي خاص است و درجه ای از آن طبع را دارا است. اسماء اللّه هم همين طور هستند، داراي طبايع هستند؛ خود اين داروها وقتي با هم تركيب شوند، پيداكردن طبع آن داروی به دست آمده بسيار كار مشكلي مي شود. اسماء هم همين طورهستند. وقتي شما دو اسم را با هم تركيب ميكنيد اولاً از ناحيه خود شما نمي شود بايد از تركيباتي استفاده كرد كه خداي متعال استفاده كرده كه در قرآن هم كم نيست. مثلا در «اللّه لا اله الا هو الحي القيوم»، حي و قيوم، تركيبي است كه خداي متعال تركيب كرده است. بهترين تركيبات در اسماء الله تركيبات قرآني است ولي در كل تركيب اسماء الله كار بسيار سختي است كه انسان اگر خواست اسماء مرکب استفاده کند احتياطش اين است كه از محدوده تركيبات قرآني خارج نشود. داروهای طبیعی و همچنین أسماء الله که داروهای معنوی هستند اگر روي حساب استفاده شود اثرش بيشتر است به شرطي كه روي حسابي خاص باشد. اگر هركسي طبع خودش را بداند و داروي خودش را نيز بداند زودتر به سمت سلامت خواهد رفت. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
الهادی
🔻وحی، شدیدترین ارتباط را با روح دارد؛ یعنی انتهای مسائل جسمی که به ابتدای مسائل روحی ختم میشود، جریان وحی شروع میشود. حرکت رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم باید در یک خط مستقیمی یا روی طریق بسیار ظریفی به نام عصمت باشد؛ بخشی از معنای عصمت این است که امور مادّی بمعناه الأعم غلبه نشود که به وحی لطمه میزند؛ یعنی باید حالات روحی با عصمت الهی به سمتی باشد که همیشه آماده‌ی وحی باشد. آمادگی وحی در مسائل روحی با غلبه‌ی امور مادّی به‌هم میریزد. عصمت این است که خدای متعال او را روی این سیر نگه میدارد؛ مثلاً اگر اشتغال قوّه‌ی خیال به امور، مقداری زیاد شود و تشتّت بیاید، قواعد به‌هم میریزد. رسول باید طوری آماده باشد که وحی را بگیرد و به خلق خدا ارائه کند؛ حتی قوّه‌ی خیال رسول باید پاک باشد و عصمت _ غیر از آن مراتب معنوی _ حداقلش این است که نباید حتّی مقدار کمی هم تشتّت باشد. ادامه دارد...
الهادی
#تشتت #وحی 🔻وحی، شدیدترین ارتباط را با روح دارد؛ یعنی انتهای مسائل جسمی که به ابتدای مسائل روحی خت
ادامه مطلب قبل... 🔻خود مسئله‌ی وحی، درست باز نشده است. اگر در ذهن طرف مقداری تشتّت از کانال‌های ورودی بیاید، جملات پراکنده و کلمات پراکنده و مطالب پراکنده به ذهن، زیاد خواهد شد. این عصمت را خدای متعال به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم داده که باید به‌قدری صاف، زلال، پاک، طیّب و طاهر در نیّت‌ها باید زندگی کنند که هیچ تشتّت و اضافهای در قوّه‌ی خیال هم نداشته باشند. وقتی می‌شود روی آن تکیه کرد که هرچه میگوید وحی خداست. ‌ ‌ •┈┈••✾••✾••┈┈• 🔺کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @Nasery_ir ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 موضوع: غلبه سر و نتایج آن 🔺کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @Nasery_ir ‌ ‌
🔻وَ ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوى؛ (و از هواى نفس سخن نمىگوید. سوره نجم، آیه 3) این هم آیه‌ی عجیبی است؛ یعنی مقامی برای رسول خدا است. بعضی مقامات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در آیات، ظاهرش زیاد پیدا نیست؛ ولی باطنش خیلی حرف است که رسول خدا در یک موقعیّتی باشند که هرچه میگویند از روی هوا نیست. هوی، همان تشتّتی است که نفس را به یمین و شمال متمایل میکند. منشأ قوّه‌ی نطق یا گفتار، همان تراوشاتی است که از نفس میشود، تجلّی گفتاری خودش را نشان میدهد، وقتی نفس زلال بود و در آخرین مرحله‌ی آمادگی بود، میشود گفت: وَ ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوى * إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْی یوحى؛ یعنی او هروقت هرچه گفت از روی هوا نیست، پراکندگی نیست؛ بلکه به صورت زلال در ارتباط با خداست. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
الهادی
* 🔻انسان اگر مي خواهد به سمت قلب سليم حركت كند، بايد از آثاری که از گذشته پذیرفته بيرون بيايد. بعضي ها هنوز به اصطلاح امروزي از آن ژن هاي منفي كه از آباء در آن ها وجود دارد؛ خارج نشده اند. تأثيري كه انسان از گذشتگان مي گيرد قابل انکار نیست؛ منتها اين همه آيات و روایات راجع به سعي و تلاش و ايمان و عمل صالح تاکید می کنند براي همین است كه انسان از خودش و آثاری که از گذشتگان گرفته بيرون بيايد. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
* 🔻انسان موجود عظيم و ناشناخته اي است؛ تركيبي است از قواي بسيار و ارواح زياد. ارواحي كه تحت سيطره روح حيوانی دارند فعاليت مي كنند و هركدام از آنها تحت تأثير يك شرايط و جَوّي بوده اند. یک موردش شير مادر است که آن قدر اثر ميگذارد كه بعد از دهها سال فرد در خودش آثار شير مادر را احساس می كند. اين تأثير، طبيعي است. علاوه بر تاثیرات شیر مادر بر قوی و ارواح انسان، اصلاب آباء و ارحام امهات و ... هم هست که در مسیر تهذیب انسان باید این آثار را اگر منفی بوده برطرف نماید. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
الهادی
🔻علّت اینکه خداوند در قرآن از خواب‌ها به احادیث تعبیر می‌‌‌‌‌‌‌کند، این است که معانی‌ای که از بالا به نفس آدمی القا می‌‌‌‌‌‌‌شود، قالب آن معانی جدید است؛ یعنی اگر شما می‌‌‌‌‌‌‌خواهید مثلاً معنای دو به اضافه‌ی دو می‌‌‌‌‌‌‌شود چهار را فرض کنید یک معنای باطنی و حقیقی است که به نفس من ارائه می‌شود. الآن این حقیقت را قوّه‌ی خیال به‌گونه‌‌‌‌‌‌‌ای قالب‌بندی می‌‌‌‌‌‌‌کند و همین معنا را در ساعت دیگر دقیق به‌گونه‌‌‌‌‌‌‌ای دیگر قالب‌بندی می‌‌‌‌‌‌‌کند. هر دو صحیح است و یک معنا را می‌‌‌‌‌‌‌رساند؛ لذا حدیث و جدید است. معانی‌ای که از عالم بالا ارائه می‌‌‌‌‌‌‌شود، حتّی مؤمن در خواب می‌‌‌‌‌‌‌بیند، حدیث و جدید است؛ بنابراین آن معانی تأویل می‌‌‌‌‌‌‌خواهد. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌