#نبی_اکرم #تشتت
🔻وَ ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوى؛ (و از هواى نفس سخن نمىگوید. سوره نجم، آیه 3) این هم آیهی عجیبی است؛ یعنی مقامی برای رسول خدا است. بعضی مقامات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در آیات، ظاهرش زیاد پیدا نیست؛ ولی باطنش خیلی حرف است که رسول خدا در یک موقعیّتی باشند که هرچه میگویند از روی هوا نیست.
هوی، همان تشتّتی است که نفس را به یمین و شمال متمایل میکند. منشأ قوّهی نطق یا گفتار، همان تراوشاتی است که از نفس میشود، تجلّی گفتاری خودش را نشان میدهد، وقتی نفس زلال بود و در آخرین مرحلهی آمادگی بود، میشود گفت:
وَ ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوى * إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْی یوحى؛
یعنی او هروقت هرچه گفت از روی هوا نیست، پراکندگی نیست؛ بلکه به صورت زلال در ارتباط با خداست.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈
۱۸ مهر ۱۳۹۷
۱۸ مهر ۱۳۹۷
الهادی
* #قلب_سلیم
🔻انسان اگر مي خواهد به سمت قلب سليم حركت كند، بايد از آثاری که از گذشته پذیرفته بيرون بيايد.
بعضي ها هنوز به اصطلاح امروزي از آن ژن هاي منفي كه از آباء در آن ها وجود دارد؛ خارج نشده اند.
تأثيري كه انسان از گذشتگان مي گيرد قابل انکار نیست؛ منتها اين همه آيات و روایات راجع به سعي و تلاش و ايمان و عمل صالح تاکید می کنند براي همین است كه انسان از خودش و آثاری که از گذشتگان گرفته بيرون بيايد.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈
۱۸ مهر ۱۳۹۷
* #شاکله
🔻انسان موجود عظيم و ناشناخته اي است؛ تركيبي است از قواي بسيار و ارواح زياد. ارواحي كه تحت سيطره روح حيوانی دارند فعاليت مي كنند و هركدام از آنها تحت تأثير يك شرايط و جَوّي بوده اند.
یک موردش شير مادر است که آن قدر اثر ميگذارد كه بعد از دهها سال فرد در خودش آثار شير مادر را احساس می كند. اين تأثير، طبيعي است.
علاوه بر تاثیرات شیر مادر بر قوی و ارواح انسان، اصلاب آباء و ارحام امهات و ... هم هست که در مسیر تهذیب انسان باید این آثار را اگر منفی بوده برطرف نماید.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈
۱۹ مهر ۱۳۹۷
۱۹ مهر ۱۳۹۷
الهادی
#خواب
🔻علّت اینکه خداوند در قرآن از خوابها به احادیث تعبیر میکند، این است که معانیای که از بالا به نفس آدمی القا میشود، قالب آن معانی جدید است؛ یعنی اگر شما میخواهید مثلاً معنای دو به اضافهی دو میشود چهار را فرض کنید یک معنای باطنی و حقیقی است که به نفس من ارائه میشود. الآن این حقیقت را قوّهی خیال بهگونهای قالببندی میکند و همین معنا را در ساعت دیگر دقیق بهگونهای دیگر قالببندی میکند. هر دو صحیح است و یک معنا را میرساند؛ لذا حدیث و جدید است. معانیای که از عالم بالا ارائه میشود، حتّی مؤمن در خواب میبیند، حدیث و جدید است؛ بنابراین آن معانی تأویل میخواهد.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈
۱۹ مهر ۱۳۹۷
* #دنیا #نبی_اکرم
🔻انسان اگر تعلق مادي پيدا كرد، اين علامت بيماري است. بيماریي كه بيماري دل است.
🔸البته تعلق مادي غير از استفاده از ابزار است؛ ممكن است كسي استفاده از مادیات هم داشته باشد اما دلش آزاد باشد؛
بهترين الگوي ما، رسول خدا صلوات اللّه عليه و آله هستند كه با داشتن نُه همسر يك سنگ روي سنگ نگذاشتند و با اين كار خود به ما نشان مي دهند كه مي توان زندگي كرد و ايمان را به باد نداد؛ توسلات را به باد نداد؛ مي توان جوري زندگي كرد كه بين انسان و امور دنيايي به معناي اعم آن وابستگي نباشد.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈
۲۰ مهر ۱۳۹۷
#خواب
🔻حضرت یوسف علیهالسلام عالِم به تأویل و تفسیر و تعبیر خواب بودند. آن شخص در زندان به حضرت یوسف علیه السلام میگوید: إِنِّی أَرانی أَحْمِلُ فَوْقَ رَأْسی خُبْزا” (من در خواب دیدم که بر بالاى سر خود طبق نانى مىبرم. سوره یوسف، آیه 36.)آن حضرت، خواب او را به اعدامکردن آن شخص تعبیر میکند. اگر کسی به تأویل احادیث یا علم تعبیر خواب آشنا باشد، از این آیهی «إِنِّی أَرانی أَحْمِلُ فَوْقَ رَأْسی خُبْزا” ، تمام زوایای شخصیّتی خواببیننده را میتواند بفهمد. اینکه شغل او چه بوده است و چرا گندم در خواب ندیده است و خیلی مسائل دیگر را میشود فهمید؛ چون این مقدار که خواببیننده بیان کرده، حاصل فکر و محیطی بوده که در آن زندگی میکرده است؛ به همین خاطر خواببیننده زمانی که خواب خود را تعریف میکند، در حقیقت، تمام شخصیّت خود را بیان میکند.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈
۲۰ مهر ۱۳۹۷
#الگو
🔻علّت اینکه خداوند در قرآن کریم، داستان بعضی از انبیا را مکرّر نقل میکند، بهخاطر سعهی وجودی انبیا و شناخت بیشتر است. در یک باب، یکگونه الگودهی میکند و در باب دیگر، به گونهای دیگر. خداوند در قرآن، فرعون را به عنوان الگوی باطل معرّفی میکند. شاید دیگر در دنیا فرعون نباشد؛ امّا فرعونیّت در وجود همه و برای همیشه هست. خداوند حضرت موسی علیهالسلام را برای مبارزه با فرعون انتخاب میکند؛ چون او از عهده این کار برمیآید. اگر داستان حضرت موسی علیه السلام را یک بار دیگر نقل میکند، در یک زاویه دیگر و با یک الگودهی دیگر است و وسعت شخصیّت حضرت موسی علیهالسلام را تأیید میکند.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈
۲۰ مهر ۱۳۹۷
#حضرت_ابراهیم
🔻خدا آیتالله کشمیری را رحمت کند. همراه ایشان به دیدن یکی از بزگان رفته بودیم. آن بزرگ می گفت:
من در مطالعاتم به این مطلب برخورد کردم که مردها در بهشت مَحاسن ندارند، غیر از حضرت ابراهیم علیه السلام و این بهخاطر این است که حضرت ابراهیم عموی دستگاه خلقت است.
بعد ایشان میگفت: سلاطین سابق، تختشان را می گذاشتند و برای حکمرانی می نشستند؛ یک صندلی کنار دستشان بود و یک پیرمرد محاسنسفیدی آنجا می نشست و همیشه ساکت بود. این پیرمرد، همیشه مورد احترام سلطان بود. او بزرگ قوم و صاحب حق بود. این پیرمرد نشسته بود، وِجهه ای برای جمع بود، حرف هم نمی زد. گاهی که یک دفعه سلطان یک تصمیمی می گرفت و احساس خطر می کرد، بلند می شد محاسنش را می گرفت و می گفت: «خواهش میکنم از این قضیّه صرف نظر کنید؛ مثلاً سلطان میخواست حکم اعدام بدهد یا یک جایی که لازم می شد، پیرمرد بلند می شد و نظر میداد. تمام مجموعه به آن پیرمرد می گفتند: «عمو » و خود سلطان هم به او میگفت: «عمو »
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈
۲۱ مهر ۱۳۹۷
#حضرت_ابراهیم #سلوک
🔻آن سیر قرآنی که برای حضرت ابراهیم علیه السلام هست، الگو برای افرادی خاص و مراتبی خاص است؛ یعنی برای سالکی با روحیّاتی خاص؛ اینکه حضرت ابراهیم اول، طلوع کوکب را فرمود بعد طلوع قمر را و بعد طلوع خورشید را، این اصلا یک قاعده است و میتواند کاری به این مورد به خصوص هم نداشته باشد. خداوند متعال، حیات دنیا را در نفوس تزیین کرده و بعضی چیزها، برای توحید آفت اند. مواردی هست که با توحید ربطی ندارد، آن موارد می تواند بت باشد، می تواند بت او از نساء باشد، می تواند بت او از پول یا از مقام باشد، امروز بهگونه ای ضعیف آن، تجلّی می کند، انسان می گوید: هذا ربّی، نگفته هذا الله؛ بلکه می گوید: هذا ربّی. این کلمه ربّ زمینه و ظرفیت دارد برای جاافتادن در مراتب مختلف؛ امروز توجّهی به امر غیرخدایی یک مقدار ضعیف ترش کوکب است، یک مقدار قوی ترش قمر است، یک مقدار قویترش خورشید است؛ ولی مهم در حدّ مشترک این ها این است که از آفلین است. این را دیگر خود طرف می تواند بفهمد که ماندگار نیست و داناییاش را خدا به هر سالکی داده که هر کسی در هر مرتبه ای که باشد نسبت به اُفول و طلوع هر مانعی، هم شدّت و ضعفش را سر درمی آورد و هم ماندگاربودن یا آفلبودنش را می فهمد؛ لذا این نمونه را از زبان حضرت ابراهیم از ابتدای سلوک ارائه کرد که حضرت ابراهیم هم گفتند: «لا أُحِبُّ الْآفِلین»( انعام، 76.)
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈
۲۱ مهر ۱۳۹۷
6.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری
🎥 موضوع: لزوم مدیریت بخش های مختلف زندگی
🔺 @nasery_ir
۲۲ مهر ۱۳۹۷