eitaa logo
الهادی
21.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
966 ویدیو
46 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 موضوع: سبک نشمردن راه خدا 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
🔻خدای متعال در احکام دین، یک اصولی در نظر گرفته است که در موقعیّت‌های خاص، خیلی به آن عنایت دارد. جوّ زندگی الآن با جوّ زندگی هزار سال پیش فرق می کند؛ ولی خدای متعال احکام دین را برای بشرِ فارغ گذاشته است که بشر بهره ببرد و کمال استفاده را بکند. مثلاً برای عدّه‌ی زن _ عدّه‌ی وفات شوهر _ چینشی شده است که با قواعد معنوی در بطن کار، هماهنگی دارد. خدای متعال و رسول او صلی الله‌علیه‌وآله به این مسئله آگاهی کامل دارند. مصلحت اقتضا میکند که زن، بعد از فوت شوهر خود _ با توجّه به ارتباطی که این شوهر با زن و بچه و زندگی‌اش دارد _ چهار ماه و ده روز، عدّه نگه دارد؛ چون وقتی این شوهر از دنیا رفت، مدّتی طول می کشد تا توجّه روح او از زن خودش قطع شود. ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل... 🔻اگر با استفاده از دارو، عدّه‌ی طلاق را _ که باید سه طُهر باشد _ به پانزده روز یا بیست روز رساندیم، عوارض آن را نمیشود برطرف کرد، مشکل خودمان را دو برابر کرده ایم. نمی‌توانیم بگوییم چهار ماه و ده روز عدّه‌ی وفات، مربوط به سابق بوده است و الآن مشخّص می‌شود زن باردار است یا نه؛ در حالی که همه‌ی دلیل، به‌خاطر بارداری زن نبوده است. در همان زمان سابق هم اگر زن باردار بود، پانزده روز بعد، تشخیص می‌دادند؛ ولی مردِ فوت‌ شده، ارتباط و علاقه ای به زندگی‌اش دارد، توجّهی به زنش دارد که در آن حال، سزاوار نیست این زن با مرد دیگری باشد و ازدواج کند؛ زیرا خیلی عوارض بد پیدا می کند. بعد از چهار ماه و ده روز، این ارتباط قطع میشود. تا اینکه بعد از یک سال، دیگر مَرد، غیب می شود و به سمت سماوات می رود؛ ولی در این چهار ماه و ده روز، ارتباط و توجّهش زیاد است. ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل... 🔻امکانات و عوارض تمدّن، تغییراتی در زندگی می دهد؛ ولی بنا بر این نیست که خدای متعال فقط برای اینها برنامه‌ریزی کند. احکام دینی برای بشر بما انّه بشر گذاشته شده است؛ نه برای بشری که در فلان فصل با فلان رنگ به دنیا می آید. علاوه بر آن، برای فهم جهات معنوی قضیّه، احاطه به بطن قضایا لازم است. این قضیّه طبق حساب معنوی ظاهری چینش شده است و این قاعده برای همه‌ی مردم تا روز قیامت هست؛ چراکه احکام دین خداوند، کامل است و احکامش برای همیشه‌ی مردم است. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
الهادی
* 🔻اين تركيب در اسماءاللّه با تركيب داروهاي قديم خيلي ارتباط دارد و شبیه هم هستند. اميرالمؤمنين علیه السلام هم به همين خاطر در دعاي كميل اين طور مي فرمايد: يا من اسمه دواء... حكما مي گفتند: تا حد ممکن دارو را مفرد(به تنهایی) تجويز و استفاده كنيد. تركيب کردن چند دارو كار سختي است. چون هر دارويی داراي طبعي خاص است و درجه ای از آن طبع را دارا است. اسماء اللّه هم همين طور هستند، داراي طبايع هستند؛ خود اين داروها وقتي با هم تركيب شوند، پيداكردن طبع آن داروی به دست آمده بسيار كار مشكلي مي شود. اسماء هم همين طورهستند. وقتي شما دو اسم را با هم تركيب ميكنيد اولاً از ناحيه خود شما نمي شود بايد از تركيباتي استفاده كرد كه خداي متعال استفاده كرده كه در قرآن هم كم نيست. مثلا در «اللّه لا اله الا هو الحي القيوم»، حي و قيوم، تركيبي است كه خداي متعال تركيب كرده است. بهترين تركيبات در اسماء الله تركيبات قرآني است ولي در كل تركيب اسماء الله كار بسيار سختي است كه انسان اگر خواست اسماء مرکب استفاده کند احتياطش اين است كه از محدوده تركيبات قرآني خارج نشود. داروهای طبیعی و همچنین أسماء الله که داروهای معنوی هستند اگر روي حساب استفاده شود اثرش بيشتر است به شرطي كه روي حسابي خاص باشد. اگر هركسي طبع خودش را بداند و داروي خودش را نيز بداند زودتر به سمت سلامت خواهد رفت. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
الهادی
🔻وحی، شدیدترین ارتباط را با روح دارد؛ یعنی انتهای مسائل جسمی که به ابتدای مسائل روحی ختم میشود، جریان وحی شروع میشود. حرکت رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم باید در یک خط مستقیمی یا روی طریق بسیار ظریفی به نام عصمت باشد؛ بخشی از معنای عصمت این است که امور مادّی بمعناه الأعم غلبه نشود که به وحی لطمه میزند؛ یعنی باید حالات روحی با عصمت الهی به سمتی باشد که همیشه آماده‌ی وحی باشد. آمادگی وحی در مسائل روحی با غلبه‌ی امور مادّی به‌هم میریزد. عصمت این است که خدای متعال او را روی این سیر نگه میدارد؛ مثلاً اگر اشتغال قوّه‌ی خیال به امور، مقداری زیاد شود و تشتّت بیاید، قواعد به‌هم میریزد. رسول باید طوری آماده باشد که وحی را بگیرد و به خلق خدا ارائه کند؛ حتی قوّه‌ی خیال رسول باید پاک باشد و عصمت _ غیر از آن مراتب معنوی _ حداقلش این است که نباید حتّی مقدار کمی هم تشتّت باشد. ادامه دارد...
الهادی
#تشتت #وحی 🔻وحی، شدیدترین ارتباط را با روح دارد؛ یعنی انتهای مسائل جسمی که به ابتدای مسائل روحی خت
ادامه مطلب قبل... 🔻خود مسئله‌ی وحی، درست باز نشده است. اگر در ذهن طرف مقداری تشتّت از کانال‌های ورودی بیاید، جملات پراکنده و کلمات پراکنده و مطالب پراکنده به ذهن، زیاد خواهد شد. این عصمت را خدای متعال به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم داده که باید به‌قدری صاف، زلال، پاک، طیّب و طاهر در نیّت‌ها باید زندگی کنند که هیچ تشتّت و اضافهای در قوّه‌ی خیال هم نداشته باشند. وقتی می‌شود روی آن تکیه کرد که هرچه میگوید وحی خداست. ‌ ‌ •┈┈••✾••✾••┈┈• 🔺کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @Nasery_ir ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 موضوع: غلبه سر و نتایج آن 🔺کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @Nasery_ir ‌ ‌
🔻وَ ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوى؛ (و از هواى نفس سخن نمىگوید. سوره نجم، آیه 3) این هم آیه‌ی عجیبی است؛ یعنی مقامی برای رسول خدا است. بعضی مقامات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در آیات، ظاهرش زیاد پیدا نیست؛ ولی باطنش خیلی حرف است که رسول خدا در یک موقعیّتی باشند که هرچه میگویند از روی هوا نیست. هوی، همان تشتّتی است که نفس را به یمین و شمال متمایل میکند. منشأ قوّه‌ی نطق یا گفتار، همان تراوشاتی است که از نفس میشود، تجلّی گفتاری خودش را نشان میدهد، وقتی نفس زلال بود و در آخرین مرحله‌ی آمادگی بود، میشود گفت: وَ ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوى * إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْی یوحى؛ یعنی او هروقت هرچه گفت از روی هوا نیست، پراکندگی نیست؛ بلکه به صورت زلال در ارتباط با خداست. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
الهادی
* 🔻انسان اگر مي خواهد به سمت قلب سليم حركت كند، بايد از آثاری که از گذشته پذیرفته بيرون بيايد. بعضي ها هنوز به اصطلاح امروزي از آن ژن هاي منفي كه از آباء در آن ها وجود دارد؛ خارج نشده اند. تأثيري كه انسان از گذشتگان مي گيرد قابل انکار نیست؛ منتها اين همه آيات و روایات راجع به سعي و تلاش و ايمان و عمل صالح تاکید می کنند براي همین است كه انسان از خودش و آثاری که از گذشتگان گرفته بيرون بيايد. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
* 🔻انسان موجود عظيم و ناشناخته اي است؛ تركيبي است از قواي بسيار و ارواح زياد. ارواحي كه تحت سيطره روح حيوانی دارند فعاليت مي كنند و هركدام از آنها تحت تأثير يك شرايط و جَوّي بوده اند. یک موردش شير مادر است که آن قدر اثر ميگذارد كه بعد از دهها سال فرد در خودش آثار شير مادر را احساس می كند. اين تأثير، طبيعي است. علاوه بر تاثیرات شیر مادر بر قوی و ارواح انسان، اصلاب آباء و ارحام امهات و ... هم هست که در مسیر تهذیب انسان باید این آثار را اگر منفی بوده برطرف نماید. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
الهادی
🔻علّت اینکه خداوند در قرآن از خواب‌ها به احادیث تعبیر می‌‌‌‌‌‌‌کند، این است که معانی‌ای که از بالا به نفس آدمی القا می‌‌‌‌‌‌‌شود، قالب آن معانی جدید است؛ یعنی اگر شما می‌‌‌‌‌‌‌خواهید مثلاً معنای دو به اضافه‌ی دو می‌‌‌‌‌‌‌شود چهار را فرض کنید یک معنای باطنی و حقیقی است که به نفس من ارائه می‌شود. الآن این حقیقت را قوّه‌ی خیال به‌گونه‌‌‌‌‌‌‌ای قالب‌بندی می‌‌‌‌‌‌‌کند و همین معنا را در ساعت دیگر دقیق به‌گونه‌‌‌‌‌‌‌ای دیگر قالب‌بندی می‌‌‌‌‌‌‌کند. هر دو صحیح است و یک معنا را می‌‌‌‌‌‌‌رساند؛ لذا حدیث و جدید است. معانی‌ای که از عالم بالا ارائه می‌‌‌‌‌‌‌شود، حتّی مؤمن در خواب می‌‌‌‌‌‌‌بیند، حدیث و جدید است؛ بنابراین آن معانی تأویل می‌‌‌‌‌‌‌خواهد. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
* 🔻انسان اگر تعلق مادي پيدا كرد، اين علامت بيماري است. بيماریي كه بيماري دل است. 🔸البته تعلق مادي غير از استفاده از ابزار است؛ ممكن است كسي استفاده از مادیات هم داشته باشد اما دلش آزاد باشد؛ بهترين الگوي ما، رسول خدا صلوات اللّه عليه و آله هستند كه با داشتن نُه همسر يك سنگ روي سنگ نگذاشتند و با اين كار خود به ما نشان مي دهند كه مي توان زندگي كرد و ايمان را به باد نداد؛ توسلات را به باد نداد؛ مي توان جوري زندگي كرد كه بين انسان و امور دنيايي به معناي اعم آن وابستگي نباشد. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
🔻حضرت یوسف علیه‌السلام عالِم به تأویل و تفسیر و تعبیر خواب بودند. آن شخص در زندان به حضرت یوسف علیه السلام می‌‌‌‌‌‌‌گوید: إِنِّی أَرانی‌‌‌‌‌‌‌ أَحْمِلُ فَوْقَ رَأْسی‌‌‌‌‌‌‌ خُبْزا” (من در خواب دیدم که بر بالاى سر خود طبق نانى مى‌‌‌‌‌‌‌برم. سوره یوسف، آیه 36.)آن حضرت، خواب او را به اعدام‌کردن آن شخص تعبیر می‌کند. اگر کسی به تأویل احادیث یا علم تعبیر خواب آشنا باشد، از این آیه‌ی «إِنِّی أَرانی‌‌‌‌‌‌‌ أَحْمِلُ فَوْقَ رَأْسی‌‌‌‌‌‌‌ خُبْزا” ، تمام زوایای شخصیّتی خواب‌بیننده را می‌تواند بفهمد. اینکه شغل او چه بوده است و چرا گندم در خواب ندیده است و خیلی مسائل دیگر را می‌‌‌‌‌‌‌شود فهمید؛ چون این مقدار که خواب‌بیننده بیان کرده، حاصل فکر و محیطی بوده که در آن زندگی می‌‌‌‌‌‌‌کرده است؛ به همین‌ خاطر خواب‌بیننده زمانی که خواب خود را تعریف می‌کند، در حقیقت، تمام شخصیّت خود را بیان می‌‌‌‌‌‌‌کند. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
🔻علّت اینکه خداوند در قرآن کریم، داستان بعضی از انبیا را مکرّر نقل میکند، به‌خاطر سعه‌‌ی وجودی انبیا و شناخت بیشتر است. در یک باب، یک‌گونه الگودهی میکند و در باب دیگر، به گونه‌ای دیگر. خداوند در قرآن، فرعون را به عنوان الگوی باطل معرّفی می‌کند. شاید دیگر در دنیا فرعون نباشد؛ امّا فرعونیّت در وجود همه و برای همیشه هست. خداوند حضرت موسی علیه‌السلام را برای مبارزه با فرعون انتخاب میکند؛ چون او از عهده این کار برمیآید. اگر داستان حضرت موسی علیه السلام را یک بار دیگر نقل می‌کند، در یک زاویه دیگر و با یک الگودهی دیگر است و وسعت شخصیّت حضرت موسی علیه‌السلام را تأیید می‌کند. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
🔻خدا آیت‌الله کشمیری را رحمت کند. همراه ایشان به دیدن یکی از بزگان رفته بودیم. آن بزرگ می گفت: من در مطالعاتم به این مطلب برخورد کردم که مردها در بهشت مَحاسن ندارند، غیر از حضرت ابراهیم علیه السلام و این به‌خاطر این است که حضرت ابراهیم عموی دستگاه خلقت است. بعد ایشان میگفت: سلاطین سابق، تختشان را می گذاشتند و برای حکمرانی می نشستند؛ یک صندلی کنار دستشان بود و یک پیرمرد محاسن‌سفیدی آنجا می نشست و همیشه ساکت بود. این پیرمرد، همیشه مورد احترام سلطان بود. او بزرگ قوم و صاحب حق بود. این پیرمرد نشسته بود، وِجهه ای برای جمع بود، حرف هم نمی زد. گاهی که یک‌ دفعه سلطان یک تصمیمی می گرفت و احساس خطر می کرد، بلند می شد محاسنش را می گرفت و می گفت: «خواهش میکنم از این قضیّه صرف نظر کنید؛ مثلاً سلطان میخواست حکم اعدام بدهد یا یک جایی که لازم می شد، پیرمرد بلند می شد و نظر می‌داد. تمام مجموعه به آن پیرمرد می گفتند: «عمو » و خود سلطان هم به او میگفت: «عمو » ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
🔻آن سیر قرآنی که برای حضرت ابراهیم علیه السلام هست، الگو برای افرادی خاص و مراتبی خاص است؛ یعنی برای سالکی با روحیّاتی خاص؛ اینکه حضرت ابراهیم اول، طلوع کوکب را فرمود بعد طلوع قمر را و بعد طلوع خورشید را، این اصلا یک قاعده است و میتواند کاری به این مورد به‌ خصوص هم نداشته باشد. خداوند متعال، حیات دنیا را در نفوس تزیین کرده و بعضی چیزها، برای توحید آفت‌ اند. مواردی هست که با توحید ربطی ندارد، آن موارد می تواند بت باشد، می تواند بت او از نساء باشد، می تواند بت او از پول یا از مقام باشد، امروز به‌گونه ای ضعیف آن، تجلّی می کند، انسان می گوید: هذا ربّی، نگفته هذا الله؛ بلکه می گوید: هذا ربّی. این کلمه ربّ زمینه و ظرفیت دارد برای جاافتادن در مراتب مختلف؛ امروز توجّهی به امر غیرخدایی یک مقدار ضعیف ترش کوکب است، یک مقدار قوی ترش قمر است، یک مقدار قوی‌ترش خورشید است؛ ولی مهم در حدّ مشترک این ها این است که از آفلین است. این را دیگر خود طرف می تواند بفهمد که ماندگار نیست و دانایی‌اش را خدا به هر سالکی داده که هر کسی در هر مرتبه ای که باشد نسبت به اُفول و طلوع هر مانعی، هم شدّت و ضعفش را سر درمی آورد و هم ماندگاربودن یا آفل‌بودنش را می فهمد؛ لذا این نمونه را از زبان حضرت ابراهیم از ابتدای سلوک ارائه کرد که حضرت ابراهیم هم گفتند: «لا أُحِبُّ الْآفِلین»( انعام، 76.) ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌
الهادی
🔻قرآن می فرماید: وَ ما أُوتیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَلیلاً. یکی از نکاتی که در این قسمت از آیه هست این است که علم آن است که از بالا سرازیر شود، نه آنچه که سلّول‌های مغزی خودش به یک نتایجی برسد، اینها فضل است و یک سری دانسته‌هایی است که بالأخره در امور زندگی و معاش به درد می خورد؛ ولی معلوم نیست که علم باشد. وقتی انسان را در قبر می گذارند و بدنش از هم می پاشد و سلّول‌های مغزی و یک سری دانستنی های او از بین می رود، معلوم نیست این‌ دانستنی‌ها به آن طرف هم سرایت کند. علم باید از بالا سرازیر شود، مرکز و معدن علم، بالاست. بعد آن نصیبی را که مردم از علم داشته باشند، خدای متعال باید به آنها عنایت کند و بدهد. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈ ‌ ‌