#نبی_اکرم #حفظ #حرز
🔻 پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله چند سال بیشتر نداشتند که ایشان را نزد حلیمه سعدیه بردند.
🔸 یک روز حضرت فرمودند: «مادر، تو برادران من را به چوپانی میفرستی و من را در خیمه نشاندهای. من همراه اینها به چوپانی میروم تا کمکشان کنم.»
🔹 حلیمه خیلی خوشحال شد. فردای آن روز به حضرت لباس پوشاند و میخواست دکمهای آبی که در جاهلیت مرسوم بوده را به لباس حضرت بزند.
🔸 حضرت فرمودند: این چیست؟ مثلا گفت که: این برای حفظ شماست. فرمودند: «دعه عنی، فإن معی من یحفظنی». یعنی این را دور کن چونکه کسی با من است که من را محافظت می کند.
🔹 نگرشهای توحیدیای که وجود داشته قابل توجه است، نزول چهار قل بر پیغمبر خدا (ص) و علت و شأن نزول آنها در تفاسیر و چیزی که گاهی نقل شده در باب کیفیت نزول آنها توسط جبرائیل، نوع تأثیراتِ متفاوت، جنگهایی که گاهی امیرالمؤمنین علیهالسلام میکردند، ارواح طاغیهای که هنوز در عالم هستند و گردن به توحید ننهادند، میزان توانایی ارتباط آنها با بنیآدم، این نوع از مسائل بالاخره وجود داشته و دارد [و قابل توجه است و جای کار کردن دارد.]
کد ۸۴۹
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
🔻 قرآن می فرماید: «وَ بَنَيْنا فَوْقَكُمْ سَبْعاً شِداداً» و بر فراز شما هفت (آسمان) محکم بنا کردیم! یعنی هفت طبقه آسمان در بالا وجود دارد.
🔸 [امور] هر چه به سمت سماوات میرود، [برای درکشان به] لطافت بیشتری نیاز است. فیلترها تنگتر میشود. ما باید بالاخره تکلیف خودمان را با خودمان معلوم کنیم. یعنی در زندگیهایمان و افکارمان گاهی کافر و مسلمان خیلی تفاوتی ندارد، همهاش مادی است.
🔹 عملاً چندان ملتزم به روحانیت امور نیستیم تا مسائل را طبق آن اجرایی کنیم. یک روایت برای شهوات پیدا میکنیم و شروع میکنیم [به پرداختن به آن]. گاهی خیلی از ابعاد وجودیمان را [که قابلیت رشد دارد] در مسیر خیلی از جهاتِ تمایلاتِ نفسانی فدا میکنیم.
🔸 بیشتر، معارفی را از اهلبیت(ع) میخواهیم که در طریقی که میخواهیم برویم، مؤید ما باشند و این خودش شرک بزرگی است.
کد ۸۴۹
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#طب #حکمت
🔻 مردم ایران طب قدیم را خیلی دوست دارند. ولی متأسفانه سرفصلهای علوم حِکَمی در بخش نظری و عملی [مخلوط شده است] مطالبی که از روم آمده با معارف انبیاء و معارف اهلبیت از هم تفکیک نشده و خلط شده است و حکمت به معناه الاعم، همه را مشغول کرده است.
🔸 در این زمینهها باید کار میشد و هر کدام هم یک دوره کتاب میشد، تا معارف اهلبیت از بین اینها جدا و تنظیم شود و دستورات اهلبیت در اذهان عمومی توجیهپذیر باشد.
🔹 الآن ادعیهای که امیرالمؤمنین علیهالسلام در تعویذات یا بعضی بیماریها دارند، برای خیلیها سست به نظر میآید، چون کار نشده است. اگر روی مبانی آن کار شود، همینها اهل علم را خوب توجیه میکند. تأثیر ارواح در نفوس و تأثیرات دیگر، شناخت آنها، راهکارهای درمان از ناحیهٔ اهلبیت و غیر ایشان، جدا کردن موارد ناشی از خیال و غیر آن [همگی موضوعاتی هستند که جای کار دارند.]
کد ۸۴۹
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
▪️شهادت عالم مجاهد، حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم صفی الدین رحمةالله عليه، از رهبران برجسته و باسابقه حزب الله که عمری به مجاهدت و تلاش در راه خدا گذرانده بود را به محضر مبارک امام زمان علیه السلام و رهبر معظم انقلاب و عموم شیعیان و مسلمانان و آزادگان عالم تسلیت عرض مینماییم.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#شکر #نعمت
🔻 ما که همیشه سر سفره نعمت و مرحمت الهی بودهایم و زندگیمان را میکردهایم و اگر محتضر هم بودهایم راحت بودهایم یعنی طبیعی بوده است پس خیلی به آن (توضیح مشکلات و ناراحتیها برای دیگران) پرداختن یک نوع خلأ است.
🔸 مثلاً بگوییم آخ من دیشب دستم میخارید. اینها فایده ندارد. مخصوصا ما که همیشه روزگار را به الطاف الهی بدهکار گذراندهایم.
🔹 میگویند فلان عارف داشت از کوچه رد میشد و یک نفر داشت از روی بام خاکسترش را توی کوچه میریخت. در سابق اینکار را خیلی میکردند. آن عارف از حمام بیرون آمده بود و بقچهاش را در بغل داشت و خاکستر روی سرش ریخت. او هم با حال مهموم و غصهدار، در کناری نشست.
🔸 گفتند: چه شده؟ گفت: در این فکرم که من مستحق آتشم. حالا به خاکستر قناعت شده است. این لطف خداست. چقدر من پیش هستم که باید در آتش بسوزم ولی کارم با خاکستر رد شد!
کد ۸۴۸
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#سحر #شب #نماز_شب #امام_عسکری
🔻 یکی از فرمایشات گهربار امام حسن عسگری علیهالسلام که مرحوم مجلسی رحمهالله در بحار الانوار نقل میکند این است که: «إِنَّ الْوُصُولَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ- لَا يُدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّيْلِ»
🔸 وصول به حقتعالی یعنی اوج فضیلت، یعنی آخرین مرحلۀ ایمان، یعنی درآمدن از نگرش مادی، یعنی بیرون آمدن از احاطۀ نفسانی و اغوای شیطان.
🔹 امام حسن عسگری علیهالسلام فرمودند: این وصول به حق تعالی سفری است که ادراک نمیشود و محقق نمیشود مگر به یک سبب و آن سبب چیزی غیر از امتطاء اللیل نیست.
🔸 امتطاء از ماده «مطی» به معنای مرکب راهوار و سریع است یعنی نمیتوانی به مقصد برسی مگر آنکه شب خود را مدیریت کنی؛ مگر آنکه از مرکب سریع و راهوار شب و بهرهوری از آن استفاده کنی. کد ۸۱۸۴
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#ابن_ابی_الحدید #ولایت
🔻 ابنابیالحدید معتزلی سنی که مطمئناً هم معتزلی بوده هفت قصیده دارد. اهل مدائن بوده، اما عجیب به امیرالمؤمنین علیهالسلام علاقه داشته و هفت قصیدهای گفته است که اشعار نابی هم در قصائدش هست؛ راجع به فضائل امیرالمؤمنین، قسیم النار و الجنه بودن امیرالمؤمنین، طعن و مذمّت خلفا که در جنگها فرار میکردند، همه اینها را در اشعارش آورده است.
🔸 وقتی یک فرد معتزلی سنی این دیدگاه را داشته باشد، باید که بیشتر نظراتش و تألیفاتش را در اختیار اهلسنت قرار داد که این حدود و ثغوری که درست کردهاند و تنگراههایی که دور خودشان چیدهاند، شکسته شود.
🔹 فضائل اهلبیت مورد اتفاق بوده است؛ غیر از خوارج، ناصبیین، ناصبه و همین سبک عبیدالله بن زیاد و بنیامیّه؛ اینها دوست نداشتند و نمیپذیرفتند. بقیه و همه فرق مسلمین به فضائل اهلبیت اذعان دارند.
🔸 آیهٔ تطهیر راجع به اهلبیت از آقا امیرالمؤمنین علیهالسلام تا آقا سیدالشهدا می باشد همین یکی کافی است که اهلسنت را ملزم کند. اگر معارف اهلبیت در کنار قرآن نباشد، نمیشود. بعد هم انسان میهمان وابستگیهایش است.
🔹 به قول ابن ابی الحدید در یکی از مصرعهایش میگوید که: «فکلٌ الی کلٍ مضافٌ و منسوبٌ هر کسی به یک جایی وابسته است. «فکلٌ الی کلٍ مضافٌ و منسوبٌ». اگر بنا شد انسان وابسته باشد، چه کسی میتواند جای اهلبیت را بگیرد و پر کند؟ همه این اکابر اهلسنت به انواع گرفتاریها و مشکلات مبتلا بودند.
کد ۸۴۷
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#توسل #ولایت #امام_شناسی
🔻 گاهی ما یک امامی در خیالات خودمان درست کردهایم، که اگر بخواهد این خیالات ما صورت خارجی و لباس خارجی بپوشد و مصور به صورتی شود، یک بچهٔ دو ساله هم از آن در نمیآید چه برسد به امام.
🔸 معارف امامشناسی ما خیلی مخلوط با خیالات است. از امام هادی علیهالسلام به این طرف شاید مکرر باشد که جواب بعضی توقیعات همان زمان میآمد، سؤالها نقش میبست، و احیاناً روشی در بین خواص از علمای شیعه بوده، چه بسا مانند سید بن طاووس رضوانالله تعالی علیه تا حدودی، که راهی برای ارتباط بوده، امام را حیّ و عالم و حاضر میدانستند. نهایتاً یک رقعه یا عریضهای مینوشتند.
🔹 این عریضه یک پشتوانهٔ توسلی شدید نیاز دارد. این یکی از راهکارهایی بوده که شیعیان گرفتاریهای خودشان را اینطور رفع میکردند.
🔸 ما این حد را نداریم که آن ارتباط را با امام علیهالسلام داشته باشیم، وقتی کمی توسلاتمان را زیادتر کنیم، بتوانیم یک نامه بنویسیم، بتوانیم یک عریضه بنویسیم. بتوانیم مخاطبمان را امام علیهالسلام قرار بدهیم، زمانی که قلم بر کاغذ میکشیم. بتوانیم وقتی که این عریضه را در آب چشمه میاندازیم، تصور صحیحی و توسل صحیحی از حضرت داشته باشیم. خیلی زود مشکلاتشان حل میشد.
ادامه دارد...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir