eitaa logo
علی نصیری
1.1هزار دنبال‌کننده
939 عکس
327 ویدیو
125 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ دعاهای روزانه ماه رجب المرجب مغتنم است. 🔹 خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَیْرِکَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ اِلّا لَکَ وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ اِلّا بِکَ وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ اِلّا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَکَ بَابُکَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِینَ وَ خَیْرُکَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِینَ وَ فَضْلُکَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِینَ وَ نَیْلُکَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِینَ وَ رِزْقُکَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاکَ وَ حِلْمُکَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاکَ عَادَتُکَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِیئِینَ وَ سَبِیلُکَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْمُعْتَدِینَ اللهُمَّ فَاهْدِنِی هُدَى الْمُهْتَدِینَ وَ ارْزُقْنِی اجْتِهَادَ الْمُجْتَهِدِینَ وَ لا تَجْعَلْنِی مِنَ الْغَافِلِینَ الْمُبْعَدِینَ وَ اغْفِرْ لِی یَوْمَ الدِّینِ. 🔹 اللهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ صَبْرَ الشَّاکِرِینَ لَکَ وَ عَمَلَ الْخَائِفِینَ مِنْکَ وَ یَقِینَ الْعَابِدِینَ لَکَ اللهُمَّ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ وَ أَنَا عَبْدُکَ الْبَائِسُ الْفَقِیرُ أَنْتَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ وَ أَنَا الْعَبْدُ الذَّلِیلُ اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ امْنُنْ بِغِنَاکَ عَلَى فَقْرِی وَ بِحِلْمِکَ عَلَى جَهْلِی وَ بِقُوَّتِکَ عَلَى ضَعْفِی یَا قَوِیُّ یَا عَزِیزُ اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْأَوْصِیَاءِ الْمَرْضِیِّینَ وَ اکْفِنِی مَا أَهَمَّنِی مِنْ أَمْرِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ. 🔹 سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ سُبْحَانَ مَنْ لا یَنْبَغِی التَّسْبِیحُ اِلّا لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَکْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ 🔹 یَا مَنْ یَمْلِکُ حَوَائِجَ السَّائِلِینَ وَ یَعْلَمُ ضَمِیرَ الصَّامِتِینَ لِکُلِّ مَسْأَلَةٍ مِنْکَ سَمْعٌ حَاضِرٌ وَ جَوَابٌ عَتِیدٌ اللهُمَّ وَ مَوَاعِیدُکَ الصَّادِقَةُ وَ أَیَادِیکَ الْفَاضِلَةُ وَ رَحْمَتُکَ الْوَاسِعَةُ فَأَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَقْضِیَ حَوَائِجِی لِلدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ برای تعالی کشور و بالندگی انقلاب باید دمی نیاسود! ما امروز میراث دار درخت پر برگ و بار نهضتی هستیم که بیشترین سهم مانایی خود را وامدار خون پیراسته هزاران شهید و همت، مجاهدت و تکاپوی چند نسل دین دار است. آیا می توان نسبت به حمایت از انقلاب اسلامی و ارزش های والا و اهداف متعالی آن بی اعتنا بود؟! آیا کسی می تواند در باره تلاش و تکاپوی قریب به یک سده ایرانیانِ خدا طلب و معنویت خواه برای کنار زدن دستگاه طاغوت، به منظور حاکمیت دین، معنویت و ارزش های اخلاقی در کشور تردید روا دارد؟! چگونه می توان آن همه خون های پاک که از پانزده خرداد تا به امروز بر زمین ریخته شده را به فراموشی سپرد؟! چگونه می توان صدای سوز و گداز و ناله های طاقوت سوز زندانیان آزادی خواه دوران پهلوی را از یاد برد؟! چگونه می توان شجاعت و شهامت بی نظیر امام در سال ۴۲ که آن چنان با دست خالی و بدون هر گونه توشه و توان را از یاد برد که آریامهر قدر قدرت و قوی شوکت را آن چنان رسوا کرد و به محاکمه کشاند؟! فریاد سراسر شور و پر غصه امام همراه با اشک مستمر هزاران عاشق دین دار که می گفت: ای علمای قم، ای علمای مشهد، ای علمای تهران ... به پا خیزید و به داد اسلام برسید، چگونه از ذهن ها محو خواهد شد؟! این را از برترین برکات این نهضت الهی بدانیم که از دل یک روستا گرفته تا در سطح ملی همه می توانند با آزادی کامل نامزد مورد نظر و دلخواه خود را هر چند در جمعی محدود انتخاب کنند. در کدام یک از کشورهای اطراف ما، در کدام کشور اسلامی و در چند کشور جهان مردم تا این حد مجال دخالت در سرنوشت خود را دارند؟! دستاوردهای فراوان انقلاب در زمینه های مختلف علمی، پزشکی،صنعتی و نظامی به رغم وجود کاستی های قابل ملاحظه را نمی توان انکار کرد! باید همه ما برای تحقق فردایی روشن تر و تابناک تر در این کشور اسلامی بکوشیم و دمی از تلاش و تکاپو بازنایستیم. صبح صادق شنبه بیست و دوم بهمن ماه 1401 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
انقلاب اسلامی دستاوردها و چالش ها.m4a
42.61M
✳️ فایل صوتی سخنرانی آیت الله دکتر علی نصیری این سخنرانی امروز بیست و دوم بهمن ماه ۱۴۰۱ پس از نماز ظهر و عصر به مناسبت جشن سالگرد انقلاب اسلامی در مسجد علی بن طالب (ع) قم ارایه شد. موضوع: انقلاب اسلامی دستاوردها و چالش ها http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج فقه جلسه ۱۱۶۵.mp3
19.77M
✳️ (جلسه ۱۱۶۵) مباحث این جلسه: ۱. بررسی فقهی روایات «باب وجوب الشهاده بالوقف اذا اشهده ...» ۲. بررسی فقهی روایات «باب انه یجوز للانسان ان یشهد بما یجده بخطه و خاتمه ...» http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج تفسیر جلسه ۱۲۰.mp3
11.49M
✳️ (جلسه ۱۲۰) مباحث این جلسه: ۱. فرشته شدن و جاودانگی دو خواسته طبیعی آدمیان است، آن چه باعث هبوط آدم شد پیجویی این خواسته ها از طریق تمرد الهی بود. ۲. سریان اخلاص و نابی در کارهای علمی گذشتگان دلیل مانایی آنها است. http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ بازخوانی تجربیات علمی و اخلاقی آیت الله رضا زاده؛ استاد برجسته حوزه علمیه مشهد مقدس (دامت معالیه) (بخش 6) فرمودید در زمان مرحوم آقای میلانی، مایل شدید به حوزۀ نجف بروید. علت مراجعۀ خودتان را از نجف اشرف به مشهد مقدس و همچنین ابعاد درسی مرحوم آقای میلانی را که شناخته نشده است، بیان فرمائید؟ مرحوم ، از ابعاد مختلفی انسان کم نظیری بود و مانند مرحوم حاج شیخ هاشم، درست شناخته نشد. و این‌ها و زندگی‌شان برای همۀ مردم، مخصوصاً طلاب جوان بسیار مفید و مؤثر است. یکی از ابعاد شخصیت آن مرحوم، بعد علمی و دقت نظر ایشان بود. من نمی‌خواهم بگویم، نظر بنده را همه قبول دارند. ولی با توجه به این‌که مدت زیادی درس ایشان بودم، و تقریباً مدت یک ماه همۀ درس‌های نجف را رفتم که درس مفیدی را انتخاب کنم، شاید نظرم دور از واقع نباشد. مدتی که در نجف ماندم، در نامه‌ای برای دوستانم نوشتم: من خیال می‌کردم شاید در نجف استفادۀ علمی بیشتری بکنم. ولی حال فهمیدم که اشتباه کرده‌ام و قدر آقای میلانی را ندانستم و شما قدر ایشان را بدانید و اعتقادم این است که در نجف، از ایشان‌بهتری نیست. [و آن‌زمان نامۀ من برای آقایان سنگین بود.] البته ممکن است علمائی بوده باشند ولی بنده خدمتشان نرسیدم. لذا اعتقادم این است که از بعد علمی در زمان خودشان، فرد کم نظیری بودند. و همین که باعث شد، با این‌که وسیلۀ ادامه تحصیل من در نجف، از طرف یکی ا ز مراجع بزرگ نجف، فراهم شده بود، مشهد را بر نجف ترجیح دادم. بُعد آخر شخصیت ایشان، تقوای آن مرحوم بود و این‌که همچون بسیاری از بزرگان، جز به انجام وظیفۀ شرعی خود، به چیزی فکر نمی‌کردند. به عنوان شاهد، چند نمونه که حاکی از تقوای زیاد ایشان است، بیان می‌کنم. یکی این‌که تا احساس می‌کردند، مطالب مسمومی ترویج می‌شود، خیلی با صراحت برای جلوگیری اقدام و خطر آن اندیشه‌های باطل را به مردم گوش‌زد می‌کردند و در همین راه صدمات زیادی می‌دیدند. نمونۀ آخری که من خود شاهد بودم این بود که در آن زمان، در حوزۀ مشهد، نه برنامۀ تحصیلی بود و نه برنامۀ تبلیغی. ایشان با روشن‌بینی که داشت، هم برنامۀ جامع تحصیلی و امتحانی برقرار کردند، هم برنامۀ تبلیغی و تاکنون برنامه‌ای بهتر از برنامه‌های ایشان ندیده‌ام، و اولین گروهی را که ایشان برای تبلیغ خواستند اعزام کنند، به منزلشان دعوت کردند و روی پله‌های کتابخانه ایستاده و برای طلبه‌ها صحبت کردند. فرمودند: به هر روستا و شهری که رفتید، از مردم سؤال کنید که از چه آقایی تقلید می‌کنند، رسالۀ مرجع تقلیدشان را از مردم بگیرید و برایشان مسئله بگوئید. بعد اضافه کردند و فرمودند: با اعتقادات مردم بازی نکنید. برای آن مردم، تقلید از آن مجتهدی که انتخاب کرده‌اند، درست است و عملشان صحیح است، ولو به نظر شما مجتهد دیگری اعلم از آن مرجع تقلید است یا اعدل است. آنها در کارشان مصاب هستند. شما آنها را تخطئه نکنید. اگر شما در مرجع تقلید آنها خدشه کردید و فردی دیگر را معرفی کردید، ممکن است که فردا شخص دیگری بیاید و مجتهدی را که شما معرفی کردید، خدشه کند و دیگری را معرفی کند و این باعث می‌شود قداست مرجعیت از بین برود و این خطرناک است. بعد اضافه کردند که: من راضی نیستم به هیچ عنوان کسی اسم مرا ببرد و حرام است اگر کسی اسم مرا ببرد. حالا ببینید یک و یک مجتهد، چقدر باید با تقوی باشد که به طلابی که اعزام می‌کند، بگوید اسم مرا نبرید و با نفی دیگران مقلد برای من درست نکنید. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
✳️ شاکر الطاف الهی باشیم! به رغم آن که ممکن است بارش مستمر برف مشکلات و احیانا آسیب هایی را به همراه داشته باشد، اما از یاد نبریم که در کشوری تقریبا خشک و کم باران و با سوء مدیریت در حوزه آب به ویژه آب های زیر زمینی زندگی می کنیم و برف به خاطر ثبات بیشتر بر روی قله کوه ها بستر بهتری برای جبران این کاستی ها فراهم می کند. قم سال ها است که برف درست و درمانی را تجربه نکرد، اما اینک شاهد برف سنگین و مستمر است. بسیاری از مناطق کشور حتی مثل یزد چنین تجربه مبارکی دارند. خداوند را باید به خاطر همه الطاف بیکرانش هزاران هزار بار شکر و سپاس بگوییم. کاش برفی هم در عرصه اقتصاد بیمار کشور فرو بارد و به فروکاست ارزش پول ملی و عوارض تلخ تورم های لجام گسیخته پایان دهد. سحر صادق دوشنبه بیست و چهارم بهمن ۱۴۰۱ http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج فقه جلسه ۱۱۶۶.mp3
19.84M
✳️ (جلسه ۱۱۶۶) ۱. بررسی فقهی روایات «باب تحریم شهاده الزور» ۲. بررسی فقهی روایات «باب ان الشهود اذا رجعوا قبل الحکم ...» http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج تفسیر جلسه ۱۲۱.mp3
16.42M
✳️ (جلسه ۱۲۱) مباحث این جلسه: ۱. بررسی تفسیر آیه شریفه «فتلقی آدم من ربه کلمات ...» ۲. توبه پذیری رشحه ای از رحمت الهی است. http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ پرسشی در باره روش اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار محضر استاد نصیری حفظه الله سلام علیکم چند سالی است مطالعات و مراجعاتی به کتاب شریف وسائل دارم. و البته همیشه حسرت اینکه چرا درس خارجی با محوریت وسائل الشیعه وجود ندارد. چند ماه قبل، پس از جستجو در اینترنت، بلطف خدا با حضرتعالی و بحثهایتان آشنا شدم. اگر چه توفیق نداشتم حضوری خدمت برسم؛ اما صوتها را از کانال شما دریافت میکنم و با اشتیاق گوش میدهم. و همواره دعاگوی شما هستم. اکنون از محضرتان درخواستی دارم که اگر زحمت نباشد و اجابت فرمایید، لطف بزرگی در حق بنده و سایر طلاب است. اگر ممکن باشد در قالب یک جلسه صوتی، تجربیات ارزشمندتان در باب روش کار با کتاب ذی قیمت وسائل را برای استفاده ما بیان فرمایید. قطعا ممارست جنابتان در کار با این کتاب، منجر به اندوخته فراوانی از تجربیات گرانسنگ شده که قطعا برای امثال بنده بسیار راهگشا خواهد بود. طول عمر با عزت و توفیقات روز افزون برای حضرتعالی از خداوند متعال خواهانم؛ بحق محمد و آل محمد علیهم السلام. ارادتمند ... استاد سطوح عالی علیکم السلام خداوند به توفیقات جنابعالی بیافزاید. خداوند منان را شاکرم که این ناچیز را به روش جدید اجتهادی رهنمون فرمود که با گذشت دوازده سال تجربه تدریس خارج فقه بر اساس این روش عمیقاً معتقدم که برکات آن قابل شمارش نیست. در باره این روش و مقایسه آن با سه روش دیگر اجتهادی به تفصیل درکتاب «اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار» سخن گفته ام. لینک کتاب در سایت طاقچه: https://taaghche.com/book/101074 بر اساس این روش روایات فقهی کتاب شریف وسائل الشیعه در پنج محور ذیل مورد بررسی قرار می گیرند: 1. تخریج؛ یعنی منابع معتبری که پیش از وسائل الشیعه هر روایت را ذکر کرده‌اند، برشمرده می‌شوند. پیداست که در مرحله تخریج، تفاوت سند و گاه تفاوت متن مورد توجه قرار خواهد گرفت. 2. سند؛ در این مرحله سند و طرف مختلف هر یک از روایات بر اساس دیدگاه مشهور مورد بررسی قرار می‌گیرد و میزان صحت و سقم هر روایت معرفی می‌شود و در عین حال به دیدگاه خاص نگارنده در چگونگی تعامل با سند روایات، اشاره خواهد شد. در این مرحله به خاطر رعایت حجم کتاب، بنای بررسی تفصیلی اسناد نیست و تنها به برآیند دیدگاه رجالیان اکتفا می‌شود 3. متن؛ مهم‌ترین بخش بررسی هر روایت، واکاوی مدالیل متن آن است که با استفاده از روش «تقطیع»؛ یعنی برش بخش‌های مختلف روایت انجام می‌گیرد و در این جهت واژه‌ها، نکات ادبی، مدالیل و پیام روایات با شماره‌گذاری مورد بررسی قرار می‌گیرند. 4. تحلیل؛ در این بخش در پایان هر روایت تحلیل و برآیند معنایی آن و به عبارت روشن‌تر فتوا و نظرگاه شرعیِ قابل استناد به آن روایت با شماره‌گذاری تبیین می‌گردند. 5. تحلیل نهایی باب؛ با پایان پذیرفتن بررسی همه روایات در پایان باب، تحلیل و برآیند نهایی مجموع روایات ارایه می‌گردد. در حال حاضر مجال بیشتر فراهم نیست. ان شاء الله تعالی در مجال مناسب دیگری به تفصیل تجربیات ارایه خواهد شد. موفق باشید. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
✳️ بازخوانی تجربیات علمی و اخلاقی آیت الله رضا زاده؛ استاد برجسته حوزه علمیه مشهد مقدس (دامت معالیه) (بخش 7) نمونۀ سوم: یکی از مدرسین و شخصیت‌های محترم قم می‌فرمودند که: در زمانی که رسالۀ مرحوم امام(ره) در هیچ‌جا پیدا نمی‌شد و به سادگی دسترسی به آن ممکن نبود، توسط آقای به هیئت مؤتلفه که آن زمان تشکیل شده بود، برای این‌که حساب شده با رژیم مبارزه کنند و انقلاب به پیروزی برسد، در منزل ایشان، [رساله] داده می‌شد. این مطلب را از یکی از محترمین بازار تهران هم شنیده‌ام. ببینید منزل یک مجتهد، مرکز تبلیغ مجتهد آخر و توجه دادن مردم به مجتهد دیگر است. شاید ایشان احساس می‌کردند که برای پیروزی انقلاب، معرفی مرحوم امام و توجه مردم به ایشان لازم است. گرچه به قیمت تضعیف و انزوای خود ایشان تمام شود و شاید این کار در تاریخ کم نظیر و یا بی‌نظیر باشد، که شخصی که دیگری را از خودش اعلم و داناتر نمی‌داند، برای رسیدن به یک هدف مقدس اینچنین عمل کند. بعد دیگر ایشان، تیزبینی آن مرحوم نسبت به اهمیت رابطۀ مردم با روحانیت و خطر جدایی مردم از روحانیت بود. به عنوان شاهد عرض می‌کنم: روی من در خدمت ایشان در اتاق کتابخانه‌شان بودم، که چند نفر از یکی از بخش‌های یکی از شهرستان‌ها آمدند که اجازه‌ای بگیرند برای ساختن یک بنای خیریه.(حسینیه و یا ...) ایشان فرمودند: بروید یک روحانی بیاورید تا به او وکالت بدهم که بروید این کار را بکنید. گفتند: آقا این آقایان که آمده‌اند، معتمدین محل‌اند(و افراد ظاهر الصلاحی هم بودند) و مورد اعتماد مردم. فرمودند: نه حتماً طرف من باید روحانی باشد. گفتند: محل ما اصلاً روحانی ندارد. فرمودند: از محل‌های اطرافتان بیاورید. گفتند: نیست. فرمودند: من به غیر از روحانی به کسی وکالت نمی‌دهم. حتماً یک روحانی بیاورید تا من کار را به ایشان واگذار کنم و شما زیر نظر ایشان کار کنید. در این حد ایشان مقید بودند که مردم باید رابطه با داشته باشند، حتی دربارۀ ساختمان یک مسجد و این کمال دقت و اهمیت ایشان را می‌رساند به لزوم و ضروری بودن نزدیک شدن مردم به روحانیت و خطر جدایی آنان از یکدیگر که به اصطلاح روز اسلام منهای روحانیت باشد. تنفر فوق العادۀ ایشان از دستگاه بود که من خاطراتی را که دارم، اگر نقل کنم، طول می‌کشد و اکتفا می‌کنم به مطلبی که یکی از محترمین مشهور و شخصیت‌های علمی موثق نقل کرده‌اند که بعد از پیروزی انقلاب، نامه‌ای وجود دارد. البته این جریان را ایشان قبل از انقلاب نیز به من در منزلشان فرمودند، که شهید سپهبد قرنی، می‌آید نزد ایشان و می‌گوید: آقا اجازه می‌دهید که ما کودتا کنیم و شاه را از بین ببریم؟ ایشان سؤال می‌کند که در این کودتا چند نفر کشته می‌شود؟ می‌گوید: احتمالاً پنجاه هزار نفر. ایشان می‌فرمایند: از نظر فقاهتی چنین اجازه‌ای نمی‌توانم بدهم. ولی به شما اجازه می‌دهم که در هر شرایطی که برایتان امکان دارد، شاه را ترور کنید و اگر شاه از بین رفت، این حکومت سلطنتی از بین می‌رود و کتباً دستور اجازۀ قتل شاه را به ایشان می‌دهد. دستخط ایشان به سپهبد قرنی در مورد قتل شاه وجود دارد و همان نامه به دست ساواک می‌افتد و برای محاکمۀ ایشان به مشهد می‌آیند و آن آقا نقل می‌کردند که آن پرونده، که از ایشان چند سؤال کرده‌اند با جواب‌های عجیب و صریح ایشان و عین نامه، الان هم در دادگاه انقلاب هست و من دیده‌ام و لابد مصلحت نیست که آن نامه منتشر شود. و اگر نه به حسب ظاهر انتشار آن بسیار مفید است برای مردم متدین و طرفدار انقلاب و از این قضیه بعد تنفر ایشان از حکومت پهلوی معلوم می‌شود. دو مطلب دیگر الان یادم آمد، که حاکی از کمالات معنوی ایشان است. یکی این‌که دو سال قبل یکی از مراجع عظام قم به مشهد آمد. خدمتشان بودم، سؤال فرمودند: نزد کی تحصیل می‌کردی؟ آنگاه فرمودند: مرحوم آقای میلانی، مجری بعضی از دستورات حضرت رضا(ع) بود. یعنی بعضی از دستوراتی که امام می‌خواستند اجرا شود، مثلاً کمک به بعضی از اشخاص توسط آقای میلانی انجام می‌شد. دیگری این‌که من هر وقت حرم مشرف می‌شوم، تا ممکن است، کنار قبر آقای و سایر اساتید بزرگوارم فاتحه می‌خوانم. مدتی نتوانستم حرم مشرف شوم. یک شب خواب دیدم که ایشان می‌فرمایند: مدتی است که به دیدن ما نیامد. و من عرض کردم که: آقا واقعاً گرفتار بودم. صبحش رفتم حرم و کنار قبر آن استاد عالیقدر، فاتحه خواندم. به هر حال انسانی کم نظیر و مطمئناً یکی از مصادیق بارز «فقیهٌ خیرٌ مبارک» بود. ناشناخته از دنیا رفت و با ارتحال ایشان، به حسب ظاهر، یکی از استوانه‌های عظیم علم و عمل و شجاعت، از حوزۀ علمیۀ مشهد گرفته شد. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
✳️ بازخوانی تجربیات علمی و اخلاقی آیت الله رضا زاده؛ استاد برجسته حوزه علمیه مشهد مقدس (دامت معالیه) (بخش 8) یکی از اساتیدی که در حوزۀ علمیۀ مشهد، نقش فراوانی داشتند، و آقایان فعلی هم بسیار از جهات علمی، دست پروردۀ ایشان و مدیون ایشان هستند، آمیرزا مهدی اصفهانی(ره) است. یادم هست می‌فرمودید ایشان در یکی از صحن‌ها، بر خوردی با حضرت امام(ره) داشتند. لطفاً، آن برخورد را که تأثیر اخلاقی خوبی دارد، برای ما بیان بفرمائید؟ مرحوم آمیرزا مهدی اصفهانی را خودم، خدمت ایشان نرسیدم. یعنی وقتی من مشهد آمدم، ایشان فوت کرده بودند. ولی بعضی از آقایانی را که ایشان تربیت کرده‌اند، در مشهد، به حمد الله هنوز زنده هستند و از نعمت وجودشان استفاده می‌شود. آن‌چه را سر درس نقل کردم، از قول یکی از بزرگان و مجتهدینی که بحمد الله زنده و وجودی بسیار مبارک هستند، نقل کردم. ایشان می‌فرمودند که مرحوم آمیرزا مهدی اصفهانی، در صحن حضرت رضا(ع) و یا در اطراف حرم، برخورد می‌کنند به مرحوم آقای خمینی. و در آن زمان، مرحوم آمیرزا مهدی، پیرمردی مسن و عالمی جاافتاده و مورد احترام خواص بودند. و مرحوم آقای خمینی، جوان و در حد ایشان نبودند. مرحوم آمیرزا مهدی، با اصرار دست آقای خمینی را می‌گیرند و می‌بوسند و بعد می‌فرمایند: دستی که را نوشته و به مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام) با نوشتن این کتاب خدمت کرده، من باید این دست را ببوسم. حالا ببینید آمیرزا مهدی و امام در بعضی از مباحث فلسفی و کلامی، هم‌فکر و هم مسلک نبودند و اختلافاتی بینشان بوده. ولی در عین حال، به این‌جا که می‌رسد، چون امام، کتابی نوشته و از مکتب دفاع کرده، این مرد با آن موقعیت، دست امام را که چه از نظر سنی و چه از نظر وجهۀ مردمی در عرض ایشان نبوده، می‌بوسد و این عمل ایشان، منادی چند چیز است: 1. کشته شدن هوای، و کمال تواضع آن مرحوم؛ 2. اهمیت دفاع از مکتب انسان ساز اهل‌بیت(ع) و این‌که در این راه، حب و بغض‌ها و به اصطلاح، خط و خط‌‌بازی‌های علمی و سیاسی باید نادیده گرفته شود. 3. توجه خاص امام نسبت به مکتب از همان اوان طلبگی‌شان. این مصاحبه در سال 1372 توسط استاد علی نصیری با آیت الله رضازاده انجام شد و برای اولین بار انتشار می یابد. 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
✳️ صلوات مخصوصه امام موسی الکاظم (ع) عرض تسلیت و تعزیت شهادت مظلومانه امام کاظم (ع) به محضر حضرت حجت (ع) و همه همراهان مکرم؛ دوستان را به خواندن این صلوات مخصوصه که خود رنجنامه آن امام مظلوم است، دعوت می کنیم: اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَصِیِّ الْأَبْرَارِ وَ إِمَامِ الْأَخْیَارِ وَ عَیْبَةِ الْأَنْوَارِ وَ وَارِثِ السَّکِینَةِ وَ الْوَقَارِ وَ الْحِکَمِ وَ الْآثَارِ الَّذِی کَانَ یُحْیِی اللَّیْلَ بِالسَّهَرِ إِلَى السَّحَرِ بِمُوَاصَلَةِ الاسْتِغْفَارِ حَلِیفِ السَّجْدَةِ الطَّوِیلَةِ وَ الدُّمُوعِ الْغَزِیرَةِ وَ الْمُنَاجَاةِ الْکَثِیرَةِ وَ الضَّرَاعَاتِ الْمُتَّصِلَةِ وَ مَقَرِّ النُّهَى وَ الْعَدْلِ وَ الْخَیْرِ وَ الْفَضْلِ وَ النَّدَى وَ الْبَذْلِ وَ مَأْلَفِ الْبَلْوَى وَ الصَّبْرِ وَ الْمُضْطَهَدِ بِالظُّلْمِ وَ الْمَقْبُورِ بِالْجَوْرِ وَ الْمُعَذَّبِ فِی قَعْرِ السُّجُونِ وَ ظُلَمِ الْمَطَامِیرِ ذِی السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُیُودِ وَ الْجَنَازَةِ الْمُنَادَى عَلَیْهَا بِذُلِّ الاسْتِخْفَافِ وَ الْوَارِدِ عَلَى جَدِّهِ الْمُصْطَفَى وَ أَبِیهِ الْمُرْتَضَى وَ أُمِّهِ سَیِّدَةِ النِّسَاءِ بِإِرْثٍ مَغْصُوبٍ وَ وِلاءٍ مَسْلُوبٍ وَ أَمْرٍ مَغْلُوبٍ وَ دَمٍ مَطْلُوبٍ وَ سَمٍّ مَشْرُوبٍ اللهُمَّ وَ کَمَا صَبَرَ عَلَى غَلِیظِ الْمِحَنِ وَ تَجَرَّعَ غُصَصَ الْکُرَبِ وَ اسْتَسْلَمَ لِرِضَاکَ وَ أَخْلَصَ الطَّاعَةَ لَکَ وَ مَحَضَ الْخُشُوعَ وَ اسْتَشْعَرَ الْخُضُوعَ وَ عَادَى الْبِدْعَةَ وَ أَهْلَهَا وَ لَمْ یَلْحَقْهُ فِی شَیْ‏ءٍ مِنْ أَوَامِرِکَ وَ نَوَاهِیکَ لَوْمَةُ لائِمٍ صَلِّ عَلَیْهِ صَلاةً نَامِیَةً مُنِیفَةً زَاکِیَةً تُوجِبُ لَهُ بِهَا شَفَاعَةَ أُمَمٍ مِنْ خَلْقِکَ وَ قُرُونٍ مِنْ بَرَایَاکَ وَ بَلِّغْهُ عَنَّا تَحِیَّةً وَ سَلاما وَ آتِنَا مِنْ لَدُنْکَ فِی مُوَالاتِهِ فَضْلا وَ إِحْسَانا وَ مَغْفِرَةً وَ رِضْوَانا إِنَّکَ ذُو الْفَضْلِ الْعَمِیمِ وَ التَّجَاوُزِ الْعَظِیمِ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ انا لله و انا الیه راجعون خبر ارتحال یکی اساتید صاحب قلم در عرصه مطالعات قرآنی مرحوم استاد لسانی فشارکی مایه تاثر شد. مرحوم استاد لسانی آن گونه که از برخی از نشست و برخاست ها قابل دریافت بود، مردی کریم النفس، خوش منش و برکنار از اعتباریات جاری بود. سماحت رفتاری ایشان نشان می داد که به نیکی دریافته است که قالب های تنگ دنیا و عناوین آن چندان قدر و قیمتی ندارند و باید در رفتارها طرحی دیگر درانداخت. خدایش رحمت فرماید و مستغرق در دریای مغفرت خود گرداند. http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ پیام ناب شهیدان هم چنان طنین انداز است! امروز پس از نماز جمعه قم برای شهید نوجوانی با شانزده سال سن نماز خوانده شد و تشییع جنازه با شکوه انجام گرفت. شهیدی که با گذشت سی و شش سال این چنین مورد تجلیل و تبجیل قرار می گیرد. باید از خود بپرسیم که چه حال و هوای پاکی در دوران جنگ وجود داشت که نوجوانانی با این سن کم با شوری بی پایان در صفوف مقدم جبهه حاضر شده شماری اسیر، شماری شهید و شماری مجروح شدند، اما با گذار چند دهه در گوشه و کنار کشور با نوجوانان و جوانانی مواجه می شویم که در سرشان فقط شور گناه و گمراهی دارند و برای مظاهر تاریک غربی دست افشانی ها دارند؟! کار هدایت و حمایت معنوی و اخلاقی نسل نو بسیار سخت و سنگین است. خدا کند که از عهده این کار بس سترگ برآییم! http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ اعمال شب و روز مبعث به نقل از کتاب شریف مفاتیح الجنان شب بیست‏وهفتم: شب بعثت پیامبر صلى الله علیه و آله و از شبهاى پربرکت است، و در آن چند عمل مستحبّ است: اوّل: شیخ طوسى در کتاب «مصباح» فرموده: از حضرت جواد علیه السّلام روایت شده: همانا در ماه رجب شبى است، که از هر آنچه آفتاب بر آن مى‏تابد بهتر است و آن، شب بیست‏وهفتم رجب است، که در صبح آن پیامبر صلى الله علیه و آله به رسالت مبعوث شد. براى کسى‏که از شیعه ما عامل در آن شب است، پاداش نیکوکارى شصت سال مقرّر است، به محضر آن حضرت عرض شد: عمل در آن شب چیست؟ فرمود: چون نماز عشا را خواندى، و به بستر استراحت رفتى، تا پیش از نیمه شب، هر ساعتى که خواستى از بستر برمى‏خیزى، و دوازده رکعت نماز هر دو رکعت به یک سلام به جاى مى‏آورى در هر رکعت حمد و سوره‏اى از سوره‏هاى کوچک مفصّل می‌خوانى‏ و کوچک مفصّل از سوره محمّد صلى الله علیه و آله تا آخر قرآن است، زمانى‏که از دوازده رکعت فارغ شدى، در‌‌ همان حال نشسته‏ هر یک از سوره‏هاى «حمد» و «قل اعوذ بربّ الفلق» و «قل اعوذ بربّ الناس» و «قل هو الله احد» و «قل یا ایّها الکافرون» و «انّا انزلناه» و آیة الکرسى را هفت مرتبه بخوان، و به دنبال همه آنها این دعا را بخوان: الْحَمْدُ للهِ الَّذِی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَدا وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبِیرا اللهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِمَعَاقِدِ عِزِّکَ عَلَى أَرْکَانِ عَرْشِکَ وَ مُنْتَهَى الرَّحْمَةِ مِنْ کِتَابِکَ وَ بِاسْمِکَ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ وَ ذِکْرِکَ الْأَعْلَى الْأَعْلَى الْأَعْلَى وَ بِکَلِمَاتِکَ التَّامَّاتِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تَفْعَلَ بِی مَا أَنْتَ أَهْلُهُ. روز بیست‏وهفتم: یکى از اعیاد بزرگ است، و روزى است که حضرت رسول صلى الله علیه و آله به پیامبرى مبعوث شد، و جبرئیل براى‏ ابلاغ پیامبرى، بر آن حضرت فرود آمد، و براى این روز چند عمل وارد است: اوّل: غسل کردن، دوّم: روزه‏گرفتن‏ و آن یکى از چهار روزى است که در طول سال براى روزه‏گرفتن امتیاز ویژه دارد، و ثوابى برابر با روزه هفتاد سال دارد. سوّم: صلوات زیاد فرستادن. چهارم: زیارت حضرت رسول صلى الله علیه و آله و امیر المؤمنین علیه السّلام. و ... http://eitaa.com/alinasirigilani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مبعث رسول اکرم (ص).mp3
7M
✳️ مقامات بی بدیل پیامبر اکرم (ص) در چهار مقطع در گستره هستی به لطف الهی این سخنرانی امروز بیست و نهم بهمن ماه؛ روز مبعث پس از نماز صبح در مسجد علی بن ابی طالب (ع) قم ارایه شد. 🔹 مباحث این سخنرانی: ۱. مقامات رسول اکرم (ص) در چهار مقطع زمانی: اول؛ وجود نوری پیش از آفرینش دوم؛ تلقی قرآن در این جهان سوم؛ استمرار تعلیم و تربیت در عالم برزخ چهارم؛ برترین مقام تاثیر گذار در جهان آخرت ۲. چرایی و چگونگی نیل به این مقامات عالی: عبودیت و بندگی محض خداوند بدون هیچ چون و چرا http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ سخنرانی آیت الله دکتر علی نصیری پیرامون بعثت رسول اکرم (ص) به مناسبت بعثت رسول اکرم (ص) استاد نصیری امشب بیست و نهم بهمن ماه ۱۴۰۱ در مسجد علی بن ابی طالب (ع) قم بعد از نماز مغرب و عشاء سخنرانی خواهند داشت. موضوع: اهداف و برکات رسالت http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ نقش پيامبراكرم (ص) در اصلاح فرهنگ جاهليت يكى از آياتى كه خدمت پيامبر اكرم| به مردم در عصر رسالت را به تصوير كشيده، آيه ذيل است: الَّذِينَ يتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِي الْأُمِّي الَّذِي يجِدُونَهُ مَکتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنجِيلِ يأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَينْهَاهُمْ عَنْ الْمُنکرِ وَيحِلُّ لَهُمْ الطَّيبَاتِ وَيحَرِّمُ عَلَيهِمْ الْخَبَائِثَ وَيضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي کانَتْ عَلَيهِمْ از اين آيه مي‌توان استفاده كرد كه پيامبر اكرم| معروف و منكر يعنى ارزش‌ها و ضدارزش‌ها را به مردم شناساند و آنها را نسبت به مسائل اجتماعى مسؤوليت‌پذير گرداند و ضمن معرفى پاكى‌ها و پليدى‌ها، پاكيزه‌ها را بر مردم حلال و پليدى‌ها را بر مردم حرام كرد. مقصود از اصر و اغلال مورد اشاره در اين آيه، عادات و رسوم جاهلى است كه به سان ريسمانى برگردن آنها سنگينى مي‌كرد. پيامبر اكرم| در كنار تعليم كتاب و حكمت، به تزكيه و تربيت مردم پرداخت: «وَيزَکيهِمْ وَيعَلِّمُهُمْ الْکتَابَ وَالْحِکمَةَ» يعنى هم انديشه آنان و هم جانشان را پيراست. عرب جاهلي همان مردمي بودند که براى يك مسابقه ساده شترسوارى چهل سال به جنگ و خونريزى پرداختند و گاه تا چند تن از دختران خود را پس از زاده‌شدن به گور مي‌سپردند و شراب را شيرين‌تر از هر شربتِ گوارايى سر مي‌كشيدند و بيشتر عمر خود را يا بر پشت اسبان و شتران براى قتل و غارت يا در مجالس فسق و فحشا مي‌گذراندند و براى حفظ بت‌هاى خود حاضر به هر گونه خوارى و ذلت مي‌شدند. چنين ملتي به بركت تربيت انسان ساز پيامبر اكرم| چنان متحول شدند و به چنان مرتبه بلندى از انسانيت دست يافتند كه در سنگر جهاد به رغم اصابت تيرهاى دشمن دست از نماز شب خود نمي‌شستند و در آخرين لحظات حيات با مقدم داشتن برادران مؤمن، آنان را در نوشيدن آب بر خود ترجيح داده و با لب تشنه جان باختند و به هنگام عزيمت به جنگ شهادت و عدم بازگشت جسد خود را از خدا خواستند. و چنان عاشق و شيداى جهاد در راه خدا مي‌شدند كه پس از گذراندن تنها يك شب در كنار تازه عروس خود حتى غسل جنابت خود را از ياد بردند و پيوسته از پيامبر| شهادت در راه خدا را آرزو مي‌كردند. آنان در ضبط نفس و مخالفت با هواهاى نفسانى، آن چنان استوارى يافتند كه تمام لذت‌هاى دنياى فانى را رها كردند و در مسجد به عبادت و اعتكاف روى آوردند و تمام يا بخش‌هاى مهم اموال خود را ميان برادران نيازمندِ خود تقسيم كردند. برگرفته از کتاب «امام حسین (ع) پیشوای روشنایی ها» اثر استاد علی نصیری لینک کتاب در سایت طاقچه: https://taaghche.com/book/6205 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تحلیل فلسفی جالب از علت جهان  گفتگوی ویلیام لین کریگ (William Lane Craig) و لویس وولپرت (Lewis Wolpert) گفتگویی جالب و نشان دهنده سطح استدلال خداناباوران. ‌⚫چنین استدلال های بی پایه و مبتذلی تنها با چاشنی انواع مغالطه و لاپوشانی آن با شبهاتی که هیچ ارتباط مستقیمی با اصل وجود خدا ندارد، مانند مسئله شرور، بی اخلاقی ها و اشتباهات دین داران، موفقیت های علمی بعضی از خداناباوران و ... در نظر بسیاری از افراد، منطقی جلوه می کند. @altawhid