✳️ بی مقداری دنیا را باور کنیم!
🔹 شاید تجربه کرده باشید:
مقداری دانه یا مانده غذا را برای مرغان خانگی می ریزید؛ غذایی که تقریبا به هیچ کار نمی آید و عموما سر از زباله ها در می آورد.
اما ناگهان حیوانات برای برداشتن سهم بیشتر به جان هم می افتند و گاه تا سر حد مرگ به زد و خورد می پردازند!
🔹 شما با خودتان می خندید و می گویید:
زبان بسته ها!
جهالت تا به کجا!
آن حال ضعف و زبونی شما!
این حال خاک نشینی و لانه گزینی شما!
این هم غذایی به این حد بی چیزی و بی مقداری!
تا بخواهید از این غذاها در انبان ما هست!
دیگر چرا این قدر به جان هم می افتید!
🔹 حکایت ما آدمیان عینا همین است!
تمام غرق و لولیده در خاکیم و تنها لایه نگارین کاذبی از خاک و مواد خاکی، کف و سقف خانه های ما را تشکیل می دهد و چقدر به اینها دلخوشیم!
قوت و غذای ما که هیچ، بلکه همه دنیای ما طبق روایات، در حد بال مگس برای صاحب این عالم ارج و منزلتی ندارد!
به کلمه «همه دنیا» دقت بفرمایید!
دنیایی که تمام زمین با همه بزرگی شگفت آور آن در حد یک نقطه هم نیست!
🔹 حال درنگرید که برای تصاحب یک وجب خاک، چند متر زمین و خانه، چند صباحی میر و میرداری و ... چگونه به جان هم می افتیم و گاه جان هم را می گیربم!
تکالب بر چند پاپاسی دنیا را در ارث و میراث خوب می توان دریافت!
جایی که برادر به جان برادر و خواهر به جان خواهر می افتد!
«وَ تَأْكلُونَ الترَاث أَكلاً لَّمًّا وَ تحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا»
🔹 ببینید حال زار و زبون و تکالب حقیرانه ما تا چه حد و قواره باعث سخریه خداوند و خنده فرشتگان می شود!!
تو را ز کنگره عرش می زنند صفیر
ندانمت در این دامگه چه افتاده است؟!
@nasirigilani_ir
علی نصیری
✳️ بی مقداری دنیا را باور کنیم! 🔹 شاید تجربه کرده باشید: مقداری دانه یا مانده غذا را برای مرغان خان
نه عمرِ خِضر بِمانَد، نه مُلکِ اسکندر
نزاع بر سرِ دنیی دون مَکُن درویش
✳️ خطبه ازدواج نقل شده امام رضا (علیه السلام)
این خطبه را مرحوم کلینی در کافی شریف نقل کرده است.
امروز توفیق شد در حرم حضرت معصومه (ع) این خطبه به عنوان مقدمه عقد دو عزیز عروس و داماد مومن و فرهیخته خوانده شد.
به مضامین بلند این خطبه توجه فرمایید و درنگرید امام افزون بر نگاه توحیدی به مساله ازدواج در پایان آن چه نصایح ارزشمندی به زوجین بیان فرمود:
الْحَمْدُ لِلَّه الَّذِي حَمِدَ فِي الْكِتَابِ نَفْسَه وافْتَتَحَ بِالْحَمْدِ كِتَابَه وجَعَلَ الْحَمْدَ أَوَّلَ جَزَاءِ مَحَلِّ نِعْمَتِه وآخِرَ دَعْوَى أَهْلِ جَنَّتِه وأَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَه إِلَّا اللَّه وَحْدَه لَا شَرِيكَ لَه شَهَادَةً أُخْلِصُهَا لَه وأَدَّخِرُهَا عِنْدَه وصَلَّى اللَّه عَلَى مُحَمَّدٍ خَاتَمِ النُّبُوَّةِ وخَيْرِ الْبَرِيَّةِ وعَلَى آلِه آلِ الرَّحْمَةِ وشَجَرَةِ النِّعْمَةِ ومَعْدِنِ الرِّسَالَةِ ومُخْتَلَفِ الْمَلَائِكَةِ والْحَمْدُ لِلَّه الَّذِي كَانَ فِي عِلْمِه السَّابِقِ وكِتَابِه النَّاطِقِ وبَيَانِه الصَّادِقِ أَنَّ أَحَقَّ الأَسْبَابِ بِالصِّلَةِ والأَثَرَةِ وأَوْلَى الأُمُورِ بِالرَّغْبَةِ فِيه سَبَبٌ أَوْجَبَ سَبَباً وأَمْرٌ أَعْقَبَ غِنًى فَقَالَ جَلَّ وعَزَّ : * ( وهُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَه نَسَباً وصِهْراً وكانَ رَبُّكَ قَدِيراً ) * وقَالَ * ( وأَنْكِحُوا الأَيامى مِنْكُمْ والصَّالِحِينَ مِنْ عِبادِكُمْ وإِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ الله مِنْ فَضْلِه والله واسِعٌ عَلِيمٌ ) * ولَوْ لَمْ يَكُنْ فِي الْمُنَاكَحَةِ والْمُصَاهَرَةِ آيَةٌ مُحْكَمَةٌ ولَا سُنَّةٌ مُتَّبَعَةٌ ولَا أَثَرٌ مُسْتَفِيضٌ لَكَانَ فِيمَا جَعَلَ اللَّه مِنْ بِرِّ الْقَرِيبِ وتَقْرِيبِ الْبَعِيدِ وتَأْلِيفِ الْقُلُوبِ وتَشْبِيكِ الْحُقُوقِ وتَكْثِيرِ الْعَدَدِ وتَوْفِيرِ الْوَلَدِ لِنَوَائِبِ الدَّهْرِ وحَوَادِثِ الأُمُورِ مَا يَرْغَبُ فِي دُونِه الْعَاقِلُ اللَّبِيبُ ويُسَارِعُ إِلَيْه الْمُوَفَّقُ الْمُصِيبُ ويَحْرِصُ عَلَيْه الأَدِيبُ الأَرِيبُ فَأَوْلَى النَّاسِ بِاللَّه مَنِ اتَّبَعَ أَمْرَه وأَنْفَذَ حُكْمَه وأَمْضَى قَضَاءَه ورَجَا جَزَاءَه وفُلَانُ بْنُ فُلَانٍ مَنْ قَدْ عَرَفْتُمْ حَالَه وجَلَالَه دَعَاه رِضَا نَفْسِه وأَتَاكُمْ إِيثَاراً لَكُمْ واخْتِيَاراً لِخِطْبَةِ فُلَانَةَ بِنْتِ فُلَانٍ كَرِيمَتِكُمْ وبَذَلَ لَهَا مِنَ الصَّدَاقِ كَذَا وكَذَا فَتَلَقُّوه بِالإِجَابَةِ وأَجِيبُوه بِالرَّغْبَةِ واسْتَخِيرُوا اللَّه فِي أُمُورِكُمْ يَعْزِمْ لَكُمْ عَلَى رُشْدِكُمْ إِنْ شَاءَ اللَّه نَسْأَلُ اللَّه أَنْ يُلْحِمَ مَا بَيْنَكُمْ بِالْبِرِّ والتَّقْوَى ويُؤَلِّفَه بِالْمَحَبَّةِ والْهَوَى ويَخْتِمَه بِالْمُوَافَقَةِ والرِّضَا إِنَّه سَمِيعُ الدُّعَاءِ لَطِيفٌ لِمَا يَشَاءُ
@nasirigilani_ir
3.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ اهمیت حق الناس و دشواری پاسخ در باره آن
همین یک کلیپ کوتاه از زبان عالم الهی آسید جواد حیدری برای نشان دادن اهمیت و دشواری حق الناس کافی است!
البته اگر قرار باشد گوش شنوا داشته باشیم.
@nasirigilani_ir
خارج فقه جلسه ۱۲۶۶.mp3
زمان:
حجم:
11.54M
#خارج_فقه (سال چهاردهم)
🔸 #وسائل الشیعه #کتاب_الحدود_و_التعزیرات:
أَبْوَابُ حَدِّ الزِّنَا
🔹 جلسه 1266
🗓 شنبه 28 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه بررسی فقهی روایات: «بَابُ أَنَّ مَنْ زَنَى وَ ادَّعَى الْجَهَالَةَ غَيْرَ الْمُحْتَمَلَةِ فِي حَقِّهِ لَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ وَ كَذَا إِنْ تَزَوَّجَتْ ذَاتُ الْبَعْلِ أَوْ ذَاتُ الْعِدَّةِ أَوْ زَنَتْ فِي الْعِدَّةِ وَ مَا يَجِبُ مَعَ انْتِفَاءِ الشُّبْهَةِ»
@nasirigilani_ir
خارج تفسیر جلسه ۲۱۱.mp3
زمان:
حجم:
12.1M
📚 #خارج_تفسیر (سال پنجم)
🔹 جلسه: 211
🗓 شنبه 28 مهر 1403
🔻مـبـاحـث ایـن جـلسـه:
ادامه تفسیر آیه شریفه:
«مَا یوَدُّ الَّذِینَ کفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکتَابِ وَلَا الْمُشْرِکینَ أَنْ ینَزَّلَ عَلَیکمْ مِنْ خَیرٍ مِنْ رَبِّکمْ وَاللَّهُ یخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ» (بقره، 105)
@nasirigilani_
✳️ انتشار هفتادمین اثر استاد علی نصیری با عنوان «جایگاه و کارکرد روایات تفسیری»
به لطف الهی اثر جدید استاد علی نصیری با عنوان «جایگاه و کارکرد روایات تفسیری» از سوی انتشارت وحی و خرد وابسته به موسسه معارف وحی و خرد انتشار یافت.
در مقدمه این کتاب چنین آمده است:
درنگریستن در جوامع روایی و نیز تفاسیر به نیکی آشکار میسازد که بخشی از میراث روایی به صورت مستقیم و غیر مستقیم به تفسیر و تبیین مدالیل آیات قرآن ناظر است.
به این دست از روایات «روایات تفسیری» اطلاق میگردد. عموم این دست از روایات در منابعی که با عنوان تفاسیر روایی فراهم آمدهاند، قابل دسترسی هستند.
پیداست که این دست از منابع با همت و مجاهدت شماری از اندیشمندان تدوین شدهاند، با این حال باید اذعان کرد که در روزگار ما در باره روایات تفسیری انجام چهار گام بنیادین اجتناب ناپذیر است:
یک؛ گردآوری همه میراث روایی ناظر به تفسیر آیات؛ زیرا بسیاری از روایات به صورت غیر صریح و غیر مستقیم به گونهای پرده از چهره آیات برگرفته و افقهایی از مدالیل و مفاهیم آنها را بازمی نمایانند؛ حتی دعاها، زیارت نامههای معتبر، روایات تاریخی، روایات فقهی و ... میتوانند در زمینه تفسیر آیات نقش آفرین باشند. در این صورت به سرمایه روایات تفسیری ما بسیار بیش از وضعیت کنونی افزوده خواهد شد.
دو؛ کوشش برای فهم مدالیل روایات تفسیری؛ متاسفانه در چند دهه گذشته در زمینه مطالعات حدیثی، بیشترین اهتمام به گردآوری و تنظیم روایات معطوف شده و در زمینه فهم و تبیین مدالیل روایات، کمترین کار انجام گرفته است. آثار انتشار یافته در زمینه مطالعات حدیثی از سوی مراکز پژوهشیِ مرتبط با این عرصه، گواه مدعا است. این غفلت البته مایه شگفتی است.
سه؛ اعتبارسنجی روایات تفسیری؛ وضعیت کنونی روایات تفسیری و ضعف و ارسال منابع آنها؛ همچون تفسیر امام حسن عسکری×، تفسیر عیاشی و تفسیر قمی به ویژه بر اساس نظریه مشهور در تعریف صحیح که تمام اعتبار سنجی روایات به سند و صدور معطوف شده است، عملا زمینه اندکی برای اعتبار بخشی به روایات تفسیری فراهم میآورد.
از این جهت نگاه بدبینانه به روایات تفسیری حاکم است و بسیاری روایات تفسیری را فاقد اعتبار میانگارند، اما اگر در تعریف صحیح بازنگری شود یا حتی بر مبنای وثوق صدوری به جای وثوق سندی، به سایر مولفههای اعتبار سنجی روایات تکیه شود و مثلا روایات تفسیری بر اساس مبانی؛ همچون همصدایی با سایر آیات یا سایر روایات، مورد ارزیابی قرار گیرند، بسیاری از آنها به عنوان احادیث صحیح تلقی شده و قابل استناد خواهند بود.
چهار؛ تبیین کارکرد روایات تفسیری؛ روایات تفسیری در زمینههای مختلفی که منتهی به فهم عمیق و گسترده مدالیل و مفاهیم آیات قرآن میشوند، نقش تاثیرگذاری دارند؛ نظیر تبیین مفاهیم واژهها، تقیید و تخصیص آیات، تاویل آیات متشابه و بطن نمایی آیات.
از این جهت، ضرورت بازنمایی نقش گسترده و کارکرد روایات تفسیری برای دستیابی به فهم و تفسیر آیات قرآن، از هر جهت اجتناب ناپذیر است.
کتاب حاضر بر اساس چنین دغدغهای فراهم آمده است و در آن تلاش شده تا مبادی و مبانی اعتبار سنجی روایات تفسیری و کارکرد آنها در تفسیر، در سیزده فصل مورد بحث و بررسی قرار گیرد که عبارتند از:
فصل اول: آشنایی با تفاسیر روایی شیعه؛ فصل دوم: شناختنامه روایات تفسیری؛ فصل سوم: حجیت روایات تفسیری؛ فصل چهارم: عدم حجیت روایات تفسیری صحابه و تابعان؛ فصل پنجم: روایات تفسیری و تبیین فضای نزول آیات؛ فصل ششم: روایات تفسیری و تبیین مفاهیم واژههای آیات؛ فصل هفتم: روایات تفسیری و تبیین معارف قرآن؛ فصل هشتم: روایات تفسیری و تبیین آیات فقهی و تاریخی؛ فصل نهم: روایات تفسیری، تقیید و تخصیص آیات؛ فصل دهم: روایات تفسیری و تبیین نسخ در آیات؛ فصل یازدهم: روایات تفسیری و تأویل آیات متشابه؛ فصل دوازدهم: روایات تفسیری و بطن نمایی آیات؛ فصل سیزدهم: روایات تفسیری و جری و تطبیق.
در پایان سپاس بینهایت خود را به محضر خداوند فیض گستر به خاطر به فرجام رسیدن این کتاب تقدیم میدارم و از ساحت او میطلبم که این کتاب به دانش و آگاهی خوانندگان مکرم در باره نقش و کارکرد روایات تفسیری در فهم آیات قرآن بیافزاید و از این رهگذر بستر فهم عمیق معارف نورانی این کتاب آسمانی و عمل به آنها را فراهم آورد.
والله ولی التوفیق
علی نصیری
دوازدهم بهمن ماه 1402
برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «جایگاه و کارکرد روایات تفسیری» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
https://taaghche.com/book/215889/
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
جایگاه روایات تفسیری.jpg
حجم:
13.7K
برای تهیه نسخه الکترونیک کتاب «جایگاه و کارکرد روایات تفسیری» به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
https://taaghche.com/book/215889/
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir
✳️ کتاب های عرضه شده #استاد_علی_نصیری در #سایت_طاقچه
به اطلاع می رساند کتب الکترونیکیِ استاد علی نصیری که توسط انتشارات #وحی_و_خرد وابسته به موسسه «معارف وحی و خرد» و نیز سایر انتشارات، انتشار یافته در سایت #طاقچه به آدرس های ذیل قابل دسترسی می باشند:
1. روش شناسی تفسیر قرآن:
https://taaghche.com/book/38697
2. روش شناسی تفسیر آیات:
https://taaghche.com/book/101940
3. تعامل متقابل کتاب و سنت:
https://taaghche.com/book/118924
4. اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار:
https://taaghche.com/book/101074
5. مکتب تفسیری صدرالمتالهین (ویراست جدید):
https://taaghche.com/book/116720
6. هنر و زیبا شناسی از منظر قرآن:
https://taaghche.com/book/29026
7. راز جاودانگی قرآن:
https://taaghche.com/book/12483
8. قرآن گفتار الاهی:
https://taaghche.com/book/29027
9. پیراستگی قرآن از تحریف:
https://taaghche.com/book/94585
10. قرآن کتاب شور و شیدایی:
https://taaghche.com/book/29028
11. قرآن شناسی:
https://taaghche.com/book/57469
12. بهشت وعده گاه نیکوکاران:
https://taaghche.com/book/110607/
13. معرفت قرآنی (جلد اول):
https://taaghche.com/book/15286
14. معرفت قرآنی (جلد دوم)
https://taaghche.com/book/15657/
15. معرفت قرآنی (جلد سوم)
https://taaghche.com/book/16691/
16. معرفت قرآنی (جلد چهارم)
https://taaghche.com/book/18584/
17. معرفت قرآنی (جلد پنجم)
https://taaghche.com/book/18657/
18. استاد معرفت احیاگر علوم قرآنی:
https://taaghche.com/book/12473
19. روششناسی نقد احادیث (ویراست جدید):
https://taaghche.com/book/29030
20. شرح گزیده روایات کافی:
https://taaghche.com/book/106691
21. درسنامه علم حدیث:
https://taaghche.com/book/81545
22. آشنایی با علوم حدیث:
https://taaghche.com/book/81543
23. راهنمای تحصیل در حوزه (ج 1):
https://taaghche.com/book/38698
24. راهنمای تحصیل در حوزه (ج 2):
https://taaghche.com/book/38699
25. درسنامه اخلاق اسلامی:
https://taaghche.com/book/12478
26. سلوک اخلاقی:
https://taaghche.com/book/116719
27. بیست درس اخلاقی:
https://taaghche.com/book/111100/
28. آیین همسرگزینی:
https://taaghche.com/book/29024
29. نقد پدیده اباحه گری:
https://taaghche.com/book/12480
30. سیمای حضرت امیر (ع) در نهج البلاغه:
https://taaghche.com/book/29051
31. فاطمه (س) بانوی بیمثال:
https://taaghche.com/book/29023
32. امام حسین (ع) پیشوای روشناییها:
https://taaghche.com/book/6205
33. پیشوای روشنایی:
https://taaghche.com/book/4927
34. انتظار موعود:
https://taaghche.com/book/12476
35. آموزه های مهدوی:
https://taaghche.com/book/119222
36. آموزه های رضوی:
https://taaghche.com/book/121444/
37. تفسیر موضوعی قرآن (به صورت مشترک):
https://taaghche.com/book/133002/
38. رابطه متقابل کتاب و سنت:
https://taaghche.com/book/151308/
39. درایة الحدیث:
https://taaghche.com/book/122031
40. کلیات علوم حدیث:
https://taaghche.com/book/133593
41. نقد شبهات قرآنی:
https://taaghche.com/book/131214
42. علوم قرآنی:
https://taaghche.com/book/131659
43. نظریه تصحیح:
https://taaghche.com/book/141687/
44. معارف اخلاقی قرآن:
https://taaghche.com/book/214042/
45. معارف اعتقادی قرآن:
https://taaghche.com/book/214043/
46. اخلاق اسلامی:
https://taaghche.com/book/214044/
47. شناختنامه قرآن:
https://taaghche.com/book/214045/
48. راهنمای تحصیل در حوزه:
https://taaghche.com/book/214046/
49. تبارشناسی روایات طبی:
https://taaghche.com/book/214358/
50. دیدگاه های حدیثی علامه طباطبایی:
https://taaghche.com/book/215110/
51. سازمان روحانیت، کاستی ها و بایستگی ها:
https://taaghche.com/book/215111/
52. جایگاه و کارکرد روایات تفسیری:
https://taaghche.com/book/215889/
🔹 سایر کتب استاد که تا کنون توسط انتشارات مختلف به زیور طبع آراسته شده به شرح ذیل است:
1. حدیث شناسی (جلد اول)، مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، ۱۳۸۳
2. حدیث شناسی (جلد دوم)، مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، ۱۳۸۳
3. درسنامه علم حدیث، انتشارات هاجر، 1384
4. آشنایی با علوم حدیث، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، 1385
5. آشنایی با علوم حدیث (ویراست جدید)، نشر هاجر، 1397
6. درآمدی بر علوم حدیث، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، 1398
7. تفسیر موضوعی قرآن (گروهی)، دفتر نشر معارف، ۱۳۸۴
8. آشنایی با جوامع حدیثی شیعه واهل سنت، جامعه المصطفی، ۱۳۸۵
9. آشنایی با تاریخ و منابع حدیثی، جامعه المصطفی، ۱۳۸۵
10. مکتب تفسیری صدرالمتالهین، بنیاد حکمت ملاصدرا، 1386
11. قرآن و هنر، مرکز تحقیقاتی المهدی، 1389
12. تفسیر موضوعی قرآن، نشر معارف، ۱۳۹۵
13. تفسیر موضوعی نهج البلاغه، نشر معارف، ۱۳۹۶
14. رابطه قرآن و سنت، دانشگاه قرآن و حدیث و سمت، ۱۳۹۷
15. نزاهت قرآن از تحریف، (تحقیق و تنظیم)، موسسه اسراء، 1387
16. تحریف ناپذیری قرآن، (ترجمه)، انتشارات سمت، 1379
17. تبلیغ بر پایه کتاب و سنت، (ترجمه)، انتشارات دارالحدیث، 1376
18. وفاق اجتماعی در سخن و سیره معصومان (ع) ، (ترجمه)، دارالحدیث، 1379
19. تاریخ سیاسی فرهنگی اسلام، (ترجمه به صورت مشترک)، مرکز الغدیر، 1389
20. التمهید فی علوم القرآن، (ج 5)، (ترجمه به صورت مشترک)، موسسه المتهید، 1395
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ آیا تلاش، کوشش و تقلا برای کسب روزی روا است؟
سلام و عرض ادب بی پایان
نمیدانم وقت عزیز و شریف حضرتعالی این امکان را میدهد که سوالی از محضرتان داشته باشم یا خیر.
بررسی اجمالی در روایات رزق و روزی،حقیر را به این نتیجه رهنمون کرد که تلاش و کوشش در اکتساب مال و اموال و تقلا در کسب روزی تاثیری در ازدیاد آن نداشته بلکه رزق و روزی مقدر و مقسوم است!
امروز با نقل قولی برخورد کردم از مرحوم میرزا اسماعیل دولابی که ضمیمه سوال هست و نظریه حقیر رو تقویت کرد. با این حال، از شما استاد عزیز بعنوان فقیه آگاه، و خبیر در آیات و روایات سوال دارم که آیا این برداشت مورد تایید میباشد یا خیر؟
اگر مورد تایید است یعنی حقیقتا تقلا در کسب روزی بیفایده است؟!!
علیکم السلام
در شماری از روایات بر این نکته تاکید شده است که مال یا روزی بر دو قسم است:
1. طالب؛ یعنی مالی که بدون طلب و پیگیری نصیب انسان میشود؛
2. مطلوب؛ یعنی مالی که انسان باید برای کسب آن تلاش و کوشش کند.
به عنوان نمونه حضرت امیر (ع) در این باره فرمود:
«يَا ابْنَ آدَمَ الرِّزْقُ رِزْقَانِ رِزْقٌ تَطْلُبُه ورِزْقٌ يَطْلُبُكَ فَإِنْ لَمْ تَأْتِه أَتَاكَ فَلَا تَحْمِلْ هَمَّ سَنَتِكَ عَلَى هَمِّ يَوْمِكَ كَفَاكَ كُلُّ يَوْمٍ عَلَى مَا فِيه فَإِنْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ فَإِنَّ اللَّه تَعَالَى سَيُؤْتِيكَ فِي كُلِّ غَدٍ جَدِيدٍ مَا قَسَمَ لَكَ وإِنْ لَمْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ فَمَا تَصْنَعُ بِالْهَمِّ فِيمَا لَيْسَ لَكَ ولَنْ يَسْبِقَكَ إِلَى رِزْقِكَ طَالِبٌ ولَنْ يَغْلِبَكَ عَلَيْه غَالِبٌ ولَنْ يُبْطِئَ عَنْكَ مَا قَدْ قُدِّرَ لَكَ.» (نهج البلاغه، حکمت 379)
بر این اساس، تلاش و تقلا در نوع اول از مال و روزی تاثیری در کاستی یا فزونی آن ندارد، اما اگر روزی از نوع دوم؛ یعنی نوع مطلوب باشد، راهی جز تلاش و کوشش برای آن تعریف نشده است.
از سویی دیگر، از آن جا که نمی دانیم روزی ما از کدام نوع است، نمی توانیم کار، کوشش و تلاش برای کسب آن را کنار بگذاریم. از این جهت سراسر روایات کتاب التجارة کتاب شریف وسائل الشیعه دعوت به کسب و کار و کوشش در این زمینه است.
نکته مهم برای دور ماندن از خطر حرص، دلبستگی به دنیا و احیانا بی توجهی به وعده خداوند مبنی بر تامین روزی، آن است که از یک سو تلاش باید به حدی باشد که به کسب علم و دین انسان آسیب نزند و از سویی دیگر، به عنوان هدف اساسی و اصلی مطمح نظر قرار نگیرد و تنها با این نگاه دنبال شود که خداوند خود به کسب آن دعوت فرموده است.
پیام نهایی را این آیه شریفه داده است: «وَابْتَغِ فِيمَا آَتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآَخِرَةَ وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا» (قصص، 77)
چنان که پیداست در این آیه شریفه برای کسب آخرت از واژه «ابتغاء»؛ یعنی طلب کردن و دنبال کردن استفاده شده است، اما در مورد دنیا از تعبیر «فراموش نکن» بهره گرفته شده است؛ یعنی دنیا باید در مرحله دوم و حاشیه ای توجه یک مومن باشد.
موفق باشید.
🆔 @nasirigilani_ir
🌐 www.maref.ir