همچنین با مدیران و فعالان تربیتی کل کشور آشنایی و هم افزایی صورت گرفت و چالش ها و دغدغه ها مطرح و ارائه راهکار صورت گرفت
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
مسجد، محل اقامه تعلیم و تربیت اسلامی
مسجد پایگاه است؛ نه فقط پایگاه برای فلان مسئله اجتماعی، [بلکه] مسجد میتواند پایگاه همه کارهای نیک باشد؛ پایگاه خودسازی، انسانسازی، تعمیر دل و تعمیر دنیا و مقابله با دشمن و زمینهسازی برای ایجاد تمدّن اسلامی و بصیرتافزایی افراد.
۱۳۹۵/۰۵/۳۱
بیانات در دیدار ائمه جماعات مساجد استان تهران
مدارس مسجد محور به عنوان الگویی کامل و جامع از تعلیم و تربیت اسلامی، با قدمتی به بلندای تاریخ هدایت بشر توسط انبیا الهی، می کوشد تا بستر مناسبی برای تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان باشد. مسجد که از ابتدا تا کنون پایگاه امن فعالیت های جمعی مسلمین و محل اجتماع آنها بوده است، در مسیر کادرسازی در مسیر تمدن نوین اسلامی، به عنوان محل فعالیت مدارس مسجدمحور قرار گرفته تا چراغی باشد راهنما و راه نشان.
#مدرسه_مسجد_محور
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
#نسل_تمدن_ساز
ستاد مرکزی مدارس مسجد محور کشور
آموزش و پرورش، با الگوی پیشه محور در بستر مدارس مسجد
مقام معظم رهبری، امام خامنهای (مدظله العالی):
یک مسئله هم مسئله مهارتآموزی است که من قبلاً هم روی این تکیه کردهام؛ یعنی یافتههای علمی را در عمل پیاده کردن و تحقّق دادن و این را به دانشآموز و جوان و دانشجو یاد دادن؛ که البتّه مرکز اصلیاش آموزشوپرورش است، یعنی از دبیرستان باید شروع بشود، از مدرسه باید شروع بشود. اگر روح مهارتیابی در جوان زنده شد، یعنی یاد گرفت که یافته علمی را بتواند تحقّق عملی ببخشد، آن وقت این خیلی برکات در آینده خواهد داشت.
یک نکته دیگر در مورد مسائل آموزش و پرورش تفکیک بین علم نافع و علم لاینفع است؛ الآن در دبیرستانهای ما و شاید در دبستانهای ما دانشهایی تدریس میشود که هیچ فایدهای به حال امروز و آینده این دانشآموز ندارد؛ یک چیزهایی است، [یک] ذهنیّاتی است که یادشان هم میرود و در هیچ مسئله زندگی به اینها کمک نمیکند، در پیشرفت علم به اینها کمک نمیکند؛ اینها را شناسایی کنید، حذف کنید. علم نافع، آن علمی است که بتواند استعداد جوان و نوجوان را شکوفا کند؛ استعداد او را شناسایی کند، آن را در جهت استعداد خودش رشد بدهد، آن استعداد را شکوفا کند؛ برای آینده او سرمایه ذهنی و عملی فراهم بکند؛ این میشود علم نافع؛ بعد طبعاً در پیشرفت و تعالی کشور تأثیرگذار خواهد بود امّا اینکه حالا یک مشت محفوظات ناکارآمد را به ذهن دانشآموز سرازیر کنیم، نه این [فایده ندارد]. یک بخش از وقت به آموزش و مهارتها صرف بشود. (مقام معظم رهبری)
#مدرسه_مسجد_محور
#نسل_تمدن_ساز
@nasletamadonsaz
تفاوت پیشه محور با دانش محور
از جمله تفاوتهای عمده میان آموزشهای مهارتمحور و آموزشهای دانشمحور این است که آموزش مهارت محور بیواسطه با مشاغل و حرفههای مورد نیاز جامعه ارتباط دارد؛ اما نوع دوم لزوماً اینگونه نیست.
گروه نخست که از آنها به عنوان آموزشهای مهارت محور یاد شد از منظر هدفگذاری تفاوتهای بنیادی با آموزشهای دانش محور دارند، دلیل آن نیز این است که علاوه بر نگاهی که به حوزه دانش و علم دارند هر کدام حداقل یکی از مشاغل و حِرَف مورد نیاز جامعه را هدف قرار دادهاند و به منظور ایفای نقش در یکی از رشتههای شغلی متنوعی که آحاد جامعه برای استمرار زندگی خود به آن نیاز دارند، اقدام به تربیت نیروی انسانی ماهر میکنند.
از آنجایی که رفع چنین نیازهایی با دانش صرف امکان پذیر نیست، مهارتآموزان و هنرآموزان در اینگونه آموزشهایی یاد میگیرند که چگونه از تجربیات اساتید متخصص، تجهیزات و ابزارها برای رفع مشکل استفاده کنند.
از مهمترین ویژگیهای این آموزشها، مسئله محوری، کوتاه مدت بودن و انعطاف پذیری آنهاست که میتوانند فارغ از سن در مقاطع مختلف اجرا شوند. البته که ضرورت پرداختن به کسب علم و دانش به مقدار نیاز و با روشهای اصولی در رویکرد مهارت محور پوشیده نیست.
#مدرسه_مسجد_محور
#مهارت
#پیشه_محور
#نسل_تمدن_ساز
@nasletamadonsaz
برای آشنایی بیشتر با #مدارس_مسجد_محور وارد لینک زیر شوید و با عملکرد انواع مدارس مسجد آشنا شوید
https://setad.org/
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
إن شاءالله هر روز یک مدل از مدارسی که جدیدا شکل گرفتند و حرف نو در آموزشو تربیت دارند را معرفی خواهم کرد
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
چطور هوش هیجانی کودکان را تقویت کنیم؟
۱. از زاویهی دید کودک به مسائل بنگرید و با او همدردی کنید
حتی اگر نمیتوانید برای «ناراحتی» فرزندتان کاری کنید، حداقل با او همدردی کنید. همین که بداند کسی او را میفهمد و درک میکند، باعث تسکین دردش میشود. انسانها به دنبال پناهگاهی امن میگردند تا بتوانند خود و احساساتشان را خالی کنند؛ اگر خیال میکنید با توجه به اتفاقی که افتاده، ناراحتی فرزند بیش از حد به نظر میرسد، یادتان باشد همهی ما احساسات را در خود جمع میکنیم و بعد همین که پناهگاهی امن بیابیم، تمام احساسات خود را بروز میدهیم. آن وقت دیگر آزاد و رها میشویم.
ادامه دارد....
#هوش_هیجانی
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
#نسل_تمدن_ساز
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹
🔸 نگران #تواناییهای خودتان باشید نه #ناتوانیهایتان! 🔸
در تربیت اولاد، آنچه را که در حد قدرتتان است، انجام بدهید و برای آن قسمتی که خارج از قدرتتان است، اصلاً #نگران_نباشید و کار را به خداوند بسپارید.
گاهی مثلاً شما با برادرتان سر #تخت را میگیرید و در تابستان آن را در حیاط میگذارید. اگر او آدم سالم و قوی و فعالی باشد، شما نگران آن سرِ تخت که او گرفته، نیستید؛ چون میدانید که او چاپک است و قشنگ میتواند ببرد؛ بلکه نگران این طرفی هستید که خودتان گرفتهاید که مبادا پایتان بلغزد و به زمین بخورید. آن سرِ تربیت را خدا گرفته و هر قسمتی که شما نمیتوانید و از عهدهتان خارج است، سهم خداست.
شورِ آن قسمتی را نزنید که خدا گرفته؛ بلکه شورِ آن قسمتی را بزنید که خودتان گرفتهاید. نگران #ناتوانیهای خودتان نباشید؛ بلکه نگران #تواناییهای خودتان باشید. آن چیزی که میتوانید و برایتان ممکن است را اگر نکنید، برایتان خطرناک است؛ اما آن چیزی که نمیتوانید، جزء وظایف شما نیست. اینکه خدای تعالی جزء وظایف شما نگذاشته یعنی چی؟ یعنی آن را جزء وظایف خودش گرفته و خودش عمل میکند: ((لا يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها))
#تربیت_فرزند
#مدرسه
#جامعه
#فضای_مجازی
@haerishirazi
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
#نسل_تمدن_ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی می خوای بری سر کار...😅😁
این شیرینی تمام شدنی نیست.😍😍
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
پرورش نسل تمدن ساز🇮🇷
چطور هوش هیجانی کودکان را تقویت کنیم؟ ۱. از زاویهی دید کودک به مسائل بنگرید و با او همدردی کنید
همدردی
همدردی به معنای موافقت با کودک نیست، بلکه نشان میدهد میتوانید او را درک کنید و از چشم او به ماجرا بنگرید. ممکن است کودک کاری را که شما میگویید انجام دهد، اما حق دارد باورها و احساسات خود را داشته باشد. همهی ما میدانیم تأیید گرفتن چه احساس خوشایندی است؛ گاهی آسانتر است که وضعیت را از چشم دیگران ببینیم و بر آنچه اعتقاد شخصی ماست، اصرار نکنیم. به این جملات نگاه کنید:
«میدونم برات خیلی سخته که بازیت رو قطع کنی و بیای برای شام، ولی الان وقت شامه.»
«میدونم دوست داری همهی وقتم برای تو باشه و فقط حواسم به تو باشه، اینطور نیست؟»
«خیلی بد شد که داره بارون میاد و نمیتونی بری بیرون بازی کنی.»
«میدونم دوست داری مثل آدم بزرگا تا دیروقت بیدار بمونی.»
«میدونم از اینکه برج اسباببازیت خراب شد خیلی دلخور شدی.»
چرا این رویکرد هوش هیجانی را تقویت میکنند؟
این حس که درک میشوید مواد بیوشیمیایی تسکیندهندهای را در بدن آزاد میکند. هر بار کودک احساس کند آرام شده این مسیر عصبی در او تقویت میشود و همچنان که بزرگتر میشود یاد میگیرد چطور خود را آرام کند.
بچهها با تجربهی همدردی دیگران، خود نیز همدردی را یاد میگیرند.
به این ترتیب به کودک کمک میکنید دربارهی تجربهاش و آنچه باعث بروز این احساسات میشود، فکر کند. کودکان باید بدانند هر احساسی برای خود نامی دارد، و این اولین قدم برای آموزش کنترل و مدیریت احساسات به بچههاست.
#همدردی
#همدلی
#هوش_هیجانی
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
#نسل_تمدن_ساز
باز آمد بوی ماه مدرسه 😅
ما همیشه برای بچه ها لوازم تحریر ایرانی می خریم .تا هم هویت ملی بچه ها تقویت بشه و هم کمک به تولید داخل کنیم☺️
#تولید_ایران
#هویت_ملی
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
#نسل_تمدن_ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍به کمتر از سه فرزند فکر نکنید!
✅ دکتر سعید عزیزی
#چند_فرزندی
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
#نسل_تمدن_ساز
چطور #هوش_هیجانی کودکان را تقویت کنیم؟
۲. به کودک اجازه دهید خود را ابراز کند
کودکان نمیتوانند بین «احساسات»شان و «خود»شان تفاوت قائل شوند. به جای بیاهمیت جلوه دادن یا نفی احساسات آنها که باعث میشود فکر کنند احساسشان بیارزش یا خجالتآور است، آنچه احساس میکنند، بپذیرید.
ناپسند دانستن عصبانیت یا ترس کودک باعث نمیشود او دیگر این حس را نداشته باشد بلکه او را وامیدارد احساسات خود را سرکوب کند. احساساتی که آزادانه ابراز میشوند دیگر کودک را آزاد نمیدهند اما متاسفانه احساساتی که سرکوب شوند از بین نمیروند، بلکه انگار به دام افتاده باشند همواره دنبال یافتن راهی به بیرون هستند. این احساسات تحت کنترل ضمیر خودآگاه قرار ندارند، به همین دلیل میتوانند بعدها ناگهان و ظاهراً بیدلیل و توفانی خود را نشان دهند. آن وقت با کودکی روبهرو میشوید که به خواهر خود مشت میزند، کابوس میبیند یا تیک عصبی دارد.
بنابراین به کودک آموزش دهید بعضی رفتارها نادرست هستند و نباید از او سر بزند اما هر چه احساس میکند قابل درک و بخشی از طبیعت انسانی اوست.
«میدونم خیلی عصبانی هستی که برادرت اسباببازیت رو شکست! کاملا درکت میکنم ولی هر چقدر هم عصبانی باشی دلیل نمیشه اون رو بزنی، به جاش سعی کن احساست رو بهش بگی و باهاش حرف بزنی.»
«میدونم به خاطر اولین روز مدرسه استرس داری. منم مثل تو بودم. دوست داری دربارهاش با هم حرف بزنیم؟»
«میدونم خیلی ناامیدی! چون از صبح انگار همهاش بد آوردی. تعجبی نداره اگه بخوای گریه کنی. همه گاهی اوقات نیاز به گریه دارن. بیا بغل بابا و هرقدر دوست داری گریه کن.»
@nasletamadonsaz
پرورش نسل تمدن ساز🇮🇷
چطور #هوش_هیجانی کودکان را تقویت کنیم؟ ۲. به کودک اجازه دهید خود را ابراز کند کودکان نمیتوانند بین
چرا این رویکرد هوش هیجانی کودک را تقویت میکند؟
وقتی احساسات کودک را بپذیرید به او کمک میکنید خود نیز احساساتش را بپذیرد. در نتیجه میتواند از پس آن بربیاید، به راهش ادامه دهد و احساساتش را بهتر کنترل کند.
پذیرش شما به کودک یاد میدهد زندگی احساسی او خطرناک یا شرمآور نیست و درحقیقت کاملا عادی و قابل مدیریت است. به این ترتیب او میفهمد تنها نیست. یاد میگیرد حتی بخشهای نه چندان خوشایند وجودش هم قابل قبول است، پس میتواند همانطوری باشد که واقعا هست، و این هیچ ایرادی ندارد.
#هوش_هیجانی
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
#نسل_تمدن_ساز
📌 طرح مطالعاتی آثار استاد صفایی حائری (عین.صاد)
⏱️ مدت زمان دوره: ۲۰ جلسه
📜 سرفصلهای دوره:
🔹️ چیستی و چرایی، چگونگی تربیت
🔹️نظام تربیتی اسلام
🔹️ شناخت تيپهای شخصیتی مختلف در تربیت
🔹️ ویژگیهای مربی
⭕️ برای پاسخ به این سؤالات و ده ها سوال دیگر از منظر استاد صفائی حائری، دعوت میکنیم در این طرح مطالعاتی شرکت نمایید.
📆 مهلت ثبت نام: تا ۷ مهر ماه
📲 این دوره به صورت برخط (آنلاین) برگزار میشود.
🔔 همراه با اعطای گواهی
🌐 ثبت نام در سایت کرامت:
www.keraamat.ir
✅ @keraamat_ir
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
#نسل_تمدن_ساز
پرورش نسل تمدن ساز🇮🇷
📌 طرح مطالعاتی آثار استاد صفایی حائری (عین.صاد) ⏱️ مدت زمان دوره: ۲۰ جلسه 📜 سرفصلهای دوره: 🔹️
استاد صفایی حائری ،در زمینه تربیت دینی صاحب نظر هستند و این دوره بسیار مفید و کاربردی در زمینه تربیت هست.از دست ندهید🌸
#استاد_صفایی_حائری
#تربیت_دینی
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
#نسل_تمدن_ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای فرزند دار شدن و زیاد شدن ثروت این کلیپ رو تا انتها ببین و برای دوستانت همبفرست
👤 #کلیپ زیبای «راز فرزند دار شدن» با #سخنرانی استاد #عالی تقدیم نگاهتان
#فرزندآوری
https://eitaa.com/joinchat/1670054016Ca1b358c444
#نسل_تمدن_ساز
هدایت شده از دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
سنّت حسنه شماره ۱۰: پیشگیری از دور ریختن غذا در مراسم
ارسالی مخاطبان گرامی کانال👇
یکی از کارهای خوبی که در مراسمات ما مثل مراسم عروسی انجام میشه این است که بعد از اینکه میهمانان شام شون رو میل کردند به هر کسی که نتوانسته غذاش رو کامل میل کند ظرف های یکبار مصرف دربسته داده میشه تا بجای اینکه غذاهای باقیمانده به سطل زباله ریخته بشه، فرد باقیمانده غذایش رو به منزل می برد.
همچنین هنگام جمع کردن میز سرو شام، اگه امکانش باشه زباله ها در همان لحظه تفکیک میشه. مثلا اضافات نان برای دام جمع آوری میشه و یا مثلا استخوانهای مرغ نیز جداگانه جمع آوری میشه برای حیواناتی چون گربه
به امید اینکه همچین سنّت های حسنه در کل کشور گسترش یابد.
التماس دعا
#سنّت_حسنه
پانوشت: به طور کلّی این سنّت حسنه را می توان در قالب مصرف متناسب و پرهیز از اسراف و تبذیر (که این دو مفهوم تفاوتهای ظریفی هم با یکدیگر دارند) گسترش داد.
برای نمونه، شاید دلیل برخی دورریزهای نابجای ما، خرید مازاد بر مصرف، نگهداری بیش از اندازه موارد غذایی در منزل (و در نتیجه فاسد شدن آنها)، به اندازه درست نکردن غذا، و امثال آن باشد. با رعایت نکات ساده، بسیاری از مشکلات اینچنینی قابل مدیریت هستند.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231