بازنمایی.pdf
18.54M
🔹#معرفی_کتاب
📚رسانه ها و بازنمایی
🖌 دکتر سید محمد مهدی زاده
⬅️ «رسانهها بر شناخت و درک عموم از جهان تأثیر میگذارند، به این معنا که آگاهی و ذهنیت مردم نسبت به جهان بستگی به محتوایی دارد که از رسانهها دریافت میکنند؛ زیرا رسانهها واسطه و میانجیِ بینِ آگاهیهای فردی و ساختارهای گستردهتر اجتماعی و سازنده معنا هستند. رسانهها همچون آینه برای انعکاس واقعیت عمل نمیکنند، بلکه بر ساختِ اجتماعی واقعیت تأثیر میگذارند. بر این اساس، #بازنمایی، #ساختِ_رسانهایِ_واقعیت است. بازنمایی نه انعکاس و بازتاب معنای پدیدهها در جهان خارج، که تولید و ساخت معنا براساس چارچوبهای مفهومی و گفتمانی است. لذا، بازنمایی رسانهای معناسازیِ خنثی و بیطرف نیست، چراکه هرگونه بازنمایی ریشه در #گفتمان و #ایدئولوژیای دارد که از آن منظر بازنمایی صورت میگیرد.»
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
💢 ورودیهای ذهنتان را کنترل کنید!
🔻 اگر یکروز یا یک هفته غذایی جز ماست نخورید، حتما سردی بر بدنتان غلبه خواهد کرد و کمرمق خواهید شد. اگر باز یکروز یا یک هفته فقط زنجبیل بخورید، حتما گرمای بدنتان غیرطبیعی میشود و بیمار خواهید شد!
🔻 فکر و روح شما نیز به تنوعی از خوراکها نیاز دارد تا سالم بماند.
🔻 حجم بیش از حد اخبار منفی، فکرتان را فسرده و انگیزه های نشاط را در شما کاهش میدهد.
🔻 برای سلامت روحتان، مراقب باشید تحت تاثیر چه پیامها و خبرهایی هستید.
#آسیبهای_رسانه
#آداب_مصرف
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️ اندر حکایت توبه ی تتلو
چند روز قبل خبر بازداشت پویان مختاری شاخ اینستاگرامی به جرم پولشویی و شرط بندی توسط اینترپل در رسانه ها منتشر شد، این بازداشت به درخواست ایران انجام شد.
احتمالا ایران درخواست بازداشت امیرحسین مقصدلو رو هم از اینترپل کرده که با توجه به رابطه خوب ایران و ترکیه بعید نیست این شخص هم بزودی بازداشت بشه.
اما رابطه تتلو،پویان،احلام،ساشا سبحانی و بقیه ی اراذل اینستاگرام با هم در چیه؟
اینها پیاده نظام یک شبکه ی گسترده ی شرط بندی و پولشویی به رهبری فردی بنام فرشید امیرشقاقی ساکن اسپانیا هستند که تا به حال میلیاردها تومن از اموال..
جوانان ناآگاه رو در قمارهای فوتبالی از چنگشون در آوردن.
حالا که تتلو بازداشت و استرداد به ایران رو در یک قدمی خودش میبینه ناگهان توبه میکنه و میشه ولایتمدار...!
✍️"اسراف جهانگیری"
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔏الفبای امنیت آنلاین برای خردسالان 3 تا 7 ساله
الف) با خردسالان صحبت کنید👉👉👉
وقتی که با خردسالان درباره امنیت اینترنت صحبت میکنید، این کار را در حالی انجام دهید که رایانه را خاموش کردهاید که تمام حواس او را به خود معطوف کنید. صحبت خود را با بیان این مطلب آغاز کنید که رایانه یک ابزار است و اینترنت نیز شبیه یک کتابخانهی الکترونیکی فوقالعاده بزرگ و سرشار از اطّلاعات است.
تشریح کنید که چرا امن بودن در فضای آنلاین اهمیّت دارد. به آنها بگویید که رایانه میتواند به مثابهی یک در گشوده در برابر اطّلاعات مهم شخصی شما باشد. به آنها بگویید که چطور آدمبدها میتوانند کنترل رایانهی شما را در دست بگیرند و آن را نابود کنند تا جایی که شما مجبور میشوید یک رایانهی تازه بخرید.
برای آنها بیان کنید که چرا اهمیت دارد که اطّلاعات شخصی خود را با افراد آنلاین به اشتراک نگذارند. به آنها بگویید که از اسامی واقعیشان استفاده نکنند و دربارهی جایی که در آن زندگی میکنند یا مدرسهای که میروند، صحبت نکنند.
ب) یک لیست ویژه از قوانین کاربری رایانه برای خردسالان درست کنید🚫
این لیست باید شامل این موارد باشد:
- موزیک یا برنامهای را بدون اجازهی والدین از سایتهای اینترنتی دانلود نکنید.
- تنها از اطاقهای گفتگوی نظارت شده مثل اطاقهای مجازی دیزنی استفاده کنید که یک بزرگسال فضای چت را کنترل میکند.
- هرگز عکسی از خود را بدون این که قبلاً آن را با والدین در میان بگذارید، ارسال نکنید.
- از کلمات و الفاظ بد و رکیک استفاده نکنید.
- سایتهای مخصوص بزرگسالان را مشاهده نکنید.
- اطّلاعات خود را تنها با کسانی به اشتراک بگذارید که آنها را در دنیای واقعی میشناسید. مثل همکلاسیها، دوستان و اعضای خانواده.
- هرگز به فرمها و پرسشنامههای آنلاین بدون کمک والدین پاسخ ندهید.
- تنها از موتورهای جستجوی ویژه کودکان مثل موتور جستجوی «ASK برای کودکان» و «یاهو! بچّهها» استفاده کنید.
ج) از مرورگرها و موتورهای جستجویی که اختصاصاً برای کودکان طرّاحی شدهاند استفاده کنید.👉👉
مطمئن شوید که فرزندان شما از مرورگرهایی استفاده میکنند که کلمات و تصاویر نامناسب را نمایش نمیدهند. کنترل کنید که این مرورگرها تنظیمات مرتبط با مشاهدهی وبسایتهای ایمن و مطمئن و فیلتر کلمات نامناسب را دارا باشند. تمام آنچه که نیاز دارید آن است که این نرمافزارها را بررسی کرده و تنظیمات وبسایتهای پیشگزیده و کلمات را تایید کنید.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴🔵شما اضافهبار دارید!
🔺یکی از اهداف #سواد_رسانهای نشان دادن #اضافهبار اطلاعاتی است. در شرایط #اشباع_رسانهای و در فضای موجود افراد در معرض حجم بالایی از اطلاعاتی هستند که هرگز به برخی از آنها نیاز ندارند. به عنوان مثال امروزه بسیاری از نوجوانان در جهان، #مارکها و علائم تجاری بینالمللی را به خوبی میشناسند اما این اطلاعات در هیچ زمینهای به کار آنها نمیآید؛ نه قدرت خرید دارند و نه قدرت مصرف، ولی چون در #معرض آگهیهای پیاپی قرار دارند، در این زمینه اطلاعات دارند و این خود نوعی #سانسور_اطلاعاتی برای آنهاست که سره را از ناسره نمیتوانند تشخیص دهند.
🔺پس باید از پیامها و اطلاعات اطرافمان براساس نیازهایمان استفاده کنیم تا دچار سردرگمی نشویم. سواد رسانهای این امکان را هم در اختیار ما میگذارد.
🚩با داشتن سواد فضای مجازی،زندگی بهتر و ایمن تر را تجربه کنید.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴فضای مجازی رهاشده امنیت روانی و جانی خبرنگاران و اساتید رسانه ای را هم تهدید میکند
خانم #دکتر_معصومه_نصیری خبرنگار و مدرس سواد رسانه ای نوشت:
چند روز قبل زیر توییت حساب کاربری دفتر رهبری کامنت گذاشتم. براندازان حمله کردند و بعد از کلی فحش، آدرس خونه قبلی ما رو دادند و تهدید کردند. مدیونید فکر کنید در عصر اینترنت و شبکههای اجتماعی، شما حریم خصوصی و امنیت دارید. همش حرفِ، در عمل همگی در اتاق شیشهای نشسته ایم.
شبکه ملی اطلاعات به خدای احد و واحد واجبه. من نمیدونم کی قراره به این مسأله رسیدگی کنه اما مطالبه کنیم همگی. دوم اینکه وقتی زار و زندگی ما روی پلتفرم های خارجی است و اینترنت ما هم وصل به همان خارجی ها، حرف از امنیت سایبری عبث است.
اولین کشورهایی که شبکه ملی اطلاعات داشتند آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی بودند
#معصومه_نصیری
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
#اینستاگرام
🔸پدیده سوئیت هوم
#سوئیتهوم اصطلاحی است که بعضی کاربران اینستاگرام برای مشهور کردن خود از آن استفاده میکنند. آنها هر روز عکسهایی بسیار زیبا و خوش رنگ و لعاب از جزئیات خانه و زندگی خود و اعضای خانوادهشان، از قصه آشنایی با همسر گرفته تا بارداری و نکات خانهداری و البته بچهداری منتشر میکنند.
تا اینجای کار، همه چیز عادی است. با افزایش فالوئرهای اینستاگرامرها، برندهای مشهور نیز برای تبلیغ محصولاتشان به سراغ آنها میروند.
چراکه #تبلیغ در این صفحات، بسیار ارزانتر از رسانههای رسمی است و البته درآمد بسیار خوبی برای اینستاگرامری است که هیچ کار خاصی نمیکند جز استفاده از آن کالا.
قیمت یک #استوری یا #پست تبلیغی، ممکن است به چند میلیون تومان هم برسد. اما در بسیاری موارد، هیچ پولی جابجا نمیشود و تبلیغ کننده فقط افتخار دریافت رایگان یک کالا یا خدمات را پیدا میکند.
ضربه اصلی سوئیتهومها، به #افسردگی مخاطبانشان یا ترویج مصرفگرایی خلاصه نمیشود. به جامعهای فکر کنید که درآمد #بلاگرها و سوئیتهومهایش بسیار بیشتر از پزشکان، صنعتگران و فرهیختگان است.
فارس
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🎪 اینترنت شهربازی نیست! 🎪
🕗 برخی از کاربران، اینترنت را با یک شهربازی بزرگ اشتباه گرفتهاند... اگرچه تفریح کردن در این شهربازی فریبنده نیاز به صرف هزینه ی مالی چندانی ندارد، اما از وقت و فرصت مخاطب برای سرگرم شدن هزینه میشود و در صورت عدم برنامهریزی، ممکن است منجر به اتلاف وقت و اعتیاد کاربر به اینترنت شود.
🔞 در کنار محتوای سالم سرگرمکننده در وب، حجم بسیار زیادی از محتواهای نادرست، غیراخلاقی، غيرديني، خشونتآمیز و ... نیز وجود دارد که ممکن است کاربر بدون هدف را بهطور ناخواسته درگیر کند و موجب انحراف وی شود.
📛 پشت بسیاری از صفحات سرگرمی ممکن است منحرفان اخلاقی، سارقان اطلاعات، هویتهای مستعار و مجهول و شیادان اینترنتی قرار داشته باشند که میتوانند امنیت اخلاقی و حریم خصوصی کاربر ناآگاه را تهدید کنند.
💡 برای بهرهبرداری صحیح از این رسانه ی نوظهور ضمن شناخت امکانات متنوع اینترنت و تسلط به مهارتهای اینترنتی باید زمان و نحوة استفادة خویش را بهگونهای مدیریت کنیم که دچار آسيبهاي آشکار و نهان اینترنت نشویم...
بریده ای از فصل #اینترنت / کتاب 150 هشتگ #نهضت_سواد_رسانه_ای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آتش مدینه
نه فقط درب خانه علی، که زندگی ما را به شعله کشید!
و آتش کربلا
نه تنها دامن یتیمان حسین، که جان ما را سوزاند!
و امروز آتش فراق تو،
نه تنها دنیایمان، که دینمان را خاکستر کرده ...
تا کی سوختن و ساختن؟!
🖤|خلصنا من النّار یا رب...|🖤
🏴 شهادت مولای متّقیان، امیرالمومنین(ع) بر وارث غربتش، امام زمان(عج) و تمام دوستانشان تسلیت باد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔹مقام معظم رهبری: رایانه ها و فضای مجازی و سایبری که الان در اختیار شماست، اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید.میتوانید یک کلمه حرف درست خودتان را به هزاران مستمعی که شما را آنها نمیشناسید، برسانید؛
🔹 این فرصت فوق العاده ای است؛ مبادا این فرصت ضایع شود.
🔸اگر ضایع شد،خدای متعال از من و شما روز قیامت سوال خواهد کرد.
#فضای_مجازی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
#به_وقت_مطالعه
🖥 تلویزیون #رسانهای بی اعتبار،
❌سردرگم میان تبلیغ ماندن در خانه یا رفتن به حراجستان
✍ #محمد_علی_اصالتی
🔹 در شرایطی که تلویزیون با تهیه گزارش های مکرر برای در خانه ماندن مردم، آنها را به دوری از اماکن عمومی توصیه میکند ، با پخش پیدرپی تبلیغ حراج تمام روزه یک فروشگاه زنجیرهای در پیامهای بازرگانی، مردم را به شوق خرید ارزان، به رفتن به فروشگاههایی ترغیب میکند که به دلیل تراکم بالای جمعیتی، محلی پر خطر برای انتشار ویروس کرونا هستند.
🧐این دوگانگی و تضاد در رفتار تلویزیون، این رسانه را همچون گذشته در مقابل معدود مخاطبان خود به رسانه پای بیاعتبار تبدیل میکند. در شرایطی که تلویزیون به دلیل ایجاد رقابت با شبکههای مجازی در مورد اطلاع رسانی درباره بیماری کرونا در ایران، مخاطبان خود را به دریافت خبر از رسانههای معتبر توصیه میکند، با ایجاد چنین تضادهایی در رفتار خود، اعتبارش در میان مخاطبان خود را به خطر میاندازد.
📺رسانه تلویزیون در ایران دهه هاست که به دلیل شكلدهی و دستكاری افكار عمومی به منظور بهره برداریهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دچار رفتارهای متناقض آمیز در مقابل مخاطبان خود شده و به رسانهای بی اعتبار در جامعه ایران تبدیل شده است.
💢با توجه بر اینکه معتبر بودن منبع پیام پیش شرط لازم برای بر قراری یك ارتباط كامل بین فرستنده پیام و مخاطب آن است، بیاعتباری تلویزیون سبب از میان رفتن تأثیرات این رسانه بر مخاطبان شده است.
🔹 " کارل هاولند " ، روانشناس اجتماعی امریکایی در رابطه با اعتمادپذیری مخاطبان از رسانهها ، اثربخشی را وابسته به اعتبار منبع میداند و معتقد است که منبع معتبر میتواند موجب افزایش اثر پیام شود.
بر همین اساس معتبر نبودن تلویزیون در نزد مخاطبان در جامعه ایران سبب شده است تا پیامهای این رسانه در حوزههای سیاسی و فرهنگی بدون اثرگذاری باشد.
🔹 همچنین "پیج" و "دمپسی“ اندیشمندان حوزه رسانه درتحقیقات خود نشان داده اند که اعتبار منبع نقش مهمی در تعیین اثر ارتباط جمعی بر افکار عمومی دارد. آنها نتیجه گرفته اند که خبرهایی که از منابع مختلف می آید ، می تواند اثر کاملاً متفاوتی داشته باشد.
این بدین معناست که منبع رسانه ای نامعتبر اثر ضعیفی بر مخاطبان خود به عنوان بخشی از افکار عمومی خواهد داشت.
🔹 روانشناسان اجتماعی معتقد هستند
زمانیكه فاصله پيام با گيرنده پيام بسیار زياد شود ، منجر به بی اعتباری منبع پیام می گردد. در واقع اشتباه در ارائه پیام ، سبب فاصله میان رسانه و مخاطب و بی اعتباری رسانه می شود.
🔹 گيبسن ، استاد روزنامه نگاری دانشگاه تگزاس در رابطه با بی اعتباری رسانه به عنوان بی اعتباری منبع پیام می گويد: «افكار عمومی ، مالکان رسانه های جمعی را معصوم نمی داند. خوانندگان ، بينندگان و شنوندگان رسانه ها به كررات به رسانه بی اعتمادی می كنند. بخشی از عدم اعتماد آنها از مشاهده مكرر اشتباهات رسانه ها ناشی می شود. تا زمانیكه رسانه نتواند تمام اشتباهات خود را محو كند ، قادر به محو كامل بی اعتمادی آنان نيز نخواهد بود.››
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
خانواده خوشبخت در #عصر_اطلاعات با میز رسانه
🖌محمد مهدی فتوره چی
امروزه در جامعه اطلاعاتی و تحقق نسبی #جامعه_شبکه ای تقریبا گریزی از تعاملات مجازی و بهره گیری از فناوری های ارتباطی نوین بویژه موبایل و تبلت هوشمند نیست، تاجایی که این ابزارهای ارتباطی نه تنها جزیی از اجزای بدنمان شده بلکه به رغم هشدارهای بهداشتی تا پستوی خانه ها و حتی اطاق های خواب راه یافته اند و هر روز موجبات مشاجره و اختلاف نظرهای بیشتری را در بین اعضای خانواده و بویژه #همسران فراهم و گاها در پی #افزایش_بی_اعتمادی و سوء ظن بین زوجین، پای آنان را به محکمه های طلاق باز می کند.
در تحقیقی که در سال ۹۶ در تهران انجام شده است ۶۰ درصد زوجین اذعان کرده بودند که #موبایل و فعالیت اعتیادآمیز و مشکوک همسرشان در فضای مجازی موجب آغاز و یا تشدید اختلافشان شده است(عامل مداخله گر و نه اصلی) و در میان زوج های متقاضی طلاق در چین، #عامل_کنشگری و برقراری ارتباطات مجازی و متعاقبا حضوری این میزان تا بیش از۹۰ درصد گزارش شده است!که این آمار و ارقام، آینده نگران کننده ای را برای جامعه کاربران ترسیم می کند و چنانچه از سوی متولیان و مربیان پرورشی و آموزشی بویژه والدین از ابتدای دوره خردسالی تمهیداتی اندیشیده نشود و آموزش های لازم ارایه نشود حتما تاثیرات کژکارکردی های کاربران نه تنها بنیان خانواده ها را سست می کند که حتی عرصه های کار و آموزش و امنیت و ...را تحت تاثیر قرار می دهد و لذا بی تردید نقش اولیاء به عنوان اولین گروه مرجع خانگی بسیار تاثیر گذار و اساسی است بویژه آنکه فرزندانمان با مشاهده رفتارمان آموزش می بینند و نه گفتار و نصیحت های کسل بارمان!
در اغلب کارگاه ها و نشست های هم اندیشی سواد رسانه ای و یا ارتباطات موفق و ...پس از ارایه آموزه های کلی والدینی از ما مدرسان این حوزه نسخه قابل تحقق طلب می کنند و می پرسند باید چه کرد و یا از کجا آغاز کرد؟!
به عنوان اولین توصیه کاربردی معمولا استقرار میز رسانه را در ورودی خانه ها پیشنهاد می دهیم، با اختصاص چنین محلی در واحدهای مسکونی مان هم مانع ورود آلودگی های میکروبی و این روزها ویروسی احتمالی اینگونه ابزار ارتباطی به محیط استراحت و خواب می شویم و علاوه بر آن یا مهم تر از آن حریمی را برای #ارتباطات_مجازی وارتباطات خانوادگی قایل می شویم. جای هیچ تردید نیست که در زمان مراجعت به خانه و هم باشی با خانواده، با رها کردن وسایل هوشمند ارتباطی مان بر روی میز رسانه در حالیکه خاموش و یا در حالت بی صدا و از همه مهم تر فاقد رمز دسترسی است حتما موجب #اعتمادزایی و افزایش آسایش و امنیت روانی اعضای خانواده بویژه همسرمان خواهیم شد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan