🔴 جاسوسی محترمانه اطلاعات
🔴 اُسینت (OSINT) چیست؟
✅ اوسینت یا Open Source INTelligence (OSINT) به معنی «جستجوی پیشرفته در منابع #اطلاعاتی #آزاد» است. با وجود آزادی دسترسی به این اطلاعات برای همه، به دستآوردن اطلاعات درست در زمان مناسب و همچنین بهرهبرداری از این اطلاعات کار سادهای نیست اما تکنیکهای اوسینتی این امر را ممکن میسازند.
✅ اوسینت به معنی «جستجوی پیشرفته در منابع اطلاعاتی آزاد» است. در دنیای دیجیتال میلیاردها صفحهی وب وجود دارد که هر کدام از آنها صفحات حاوی اطلاعات هستند. بسیاری از این اطلاعات آزادانه در دسترس عموم مردم قرارگرفتهاند. مطالب فرومها، اخبار سایتها، نظرات و پیامهای شبکههای اجتماعی، دانشنامهها و فیلمها تنها گوشهای از این مجموعهی بسیار وسیع هستند.
✅ یک جستجوی ساده در گوگل با کلمهی سادهای مثل «دانش» میلیونها نتیجه در بر دارد. یک جستجوی پیچیدهتر مثل «تعداد کاربران فیسبوک» حدود ۱ میلیون نتیجه در اختیار میگذارد. اگر همین پرسش، با زبان انگلیسی انجام شود، بیش از ۱۵۰ میلیون نتیجه خواهد داشت. با این حال خود گوگل هم تمامی این اطلاعات را در اختیار جستجوگر قرار نمیدهد. آمار رسمی حاکی از آن است که شبکهی اجتماعی فیسبوک، در سه ماههی نخست سال ۲۰۱۷، هر ماه در حدود ۲ میلیارد کاربر فعال به ثبت رسانده است. این تعداد کاربر، هر شصت ثانیه ۵۱۰۰۰۰ کامنت در فیسبوک به اشتراک میگذارند و بیش از ۱۵۰۰۰۰ تصویر آپلود میکنند. جستجو در میان این حجم انبوه داده، به هیچ عنوان کار سادهای نیست.
✅ سختی جستجو زمانی بیشتر نمود پیدا میکند که ناتوانی بسیاری از ابزارهای جستجو در پویش منابعی مثل فیلم، فایلهای صوتی و تصاویر روشن شود. به این ترتیب به دست آوردن اطلاعات صحیح، به روز و دقیق راجع به یک موضوع خاص، از میان این دریای ناهمگن و وسیع، در برخی موارد دست کمی از غیر ممکن ندارد.
✅ تکنیکهای اوسینت با استفاده از ابزارهای مدرن، به همین منظور ایجاد شده اند و تاکنون در موارد بسیاری، راهگشای نیازهای اطلاعاتیِ #دولتها، سازمانهای انتظامی و #نظامی، #دادگاهها، #شرکتها و #کسبوکارها بودهاند.
✅ علاوه بر پلیس، #خبرنگاران نیز از ابزارهای اوسینتی برای پرده برداری از #فسادها، حملات #تروریستی، تاریخچهی سیاستمداران و دیگر موضوعات مرتبط با کار خود استفاده میکنند. یکی از ابزارهای خبرنگاران تحقیقی برای کارهایی که انجام میدهند همین ابزارهای اوسینتی است.
✅ تعریف اوسینت
اوسینت نوعی #پژوهش است که در آن به صورت #آگاهانه منابع بیشتری بررسی میشود تا دید جامعتری نسبت به یک موضوع ایجاد شود. در عین حال در اوسینت فهم علل یک پدیده مد نظر نیست. به این معنا که بر خلاف پژوهشهای معمول که با هدف ایجاد ابزاری برای پیشبینی انجام میشوند، در اوسینت هدف جمعآوری هرچهبیشتر منابع مفید و فکتهای قابل استفاده است.
✅ از دیدگاه دیگری میتوان اوسینت را «#کارآگاه» نیز نامیده اند. یعنی اوسینتکار مثل یک کارآگاه به دنبال کشف پاسخ یک سوال در منابع عمومی که در دسترس همه قرار دارد میگردد. در نتیجه هر کسی که ارادهی حل سوال را داشته باشد، میتواند یک کارآگاه باشد. تنها کافیست به دنبال یادگیری ابزارهای جستجو بگردد و نسبت به یافتن پاسخ اقدام کند.
پس از یافتن اطلاعات، زمان تحلیل فرا میرسد. به هنگام تحلیل، از هر دادهای میتوان استفاده کرد. خواه این داده یک بند باشد از یک متن هزار صفحهای ، یا خالی باشد روی چانهی یک نفر در یک عکس دسته جمعی، یا حتی سرفهای در یک سخنرانی که صدای ضبط شدهاش موجود است. تمام این اطلاعات در اوسینت مورد استفادهاند. هنر متخصص اوسینت، یافتن ارتباط منطقی میان این حقایق و کشف پاسخ سوال از دل آنهاست.
✅ اگر کسی تکنیکهای دستیابی به این اطلاعات را بداند و در استفاده از این تکنیکها مهارت پیدا کند، میتواند به راحتی و در زمانی معقول با صرف هزینهی معقول در قیاس با سایر رویکردها به این اطلاعات دسترسی پیدا کند؛ اطلاعاتی که در ظاهر برای ناشرش اهمیت چندانی ندارند اما ممکن است برای دیگران بسیار گرانبها باشند!
✅ در اوسینت، تنها به جستجوی اطلاعات عمومی پرداخته میشود. جستجوی اطلاعات شخصی افراد، نفوذ به شبکههای خصوصی، هک، استفاده از هرنوع ابزار غیرقانونی و همچنین دزدی اطلاعات، جایی در این فن ندارد. با این حال، عمدهی مردم به اطلاعاتی که در وب به اشتراک میگذارند، توجه چندانی نشان نمیدهند. به این ترتیب با استفاده از این تکنیکها، گاها اطلاعاتی به دست میآید که دست کمی از نفوذ به اطلاعات خصوصی مردم ندارد.
منبع: osint.ir
#کارگروه_پایش_محتوایی_رسانه_ها_و_فضای_مجازی_با_رویکرد_سواد_رسانه_ای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
📣 #پروند_ویژه محرمانههای سینما درباره پروژه ضدفرهنگی #فیلیمو
🔷ایرانسل و فیلیمو در مسیر غارت نامحسوس مشترکین
💢رویه مخرب فیلیمو شبیه همزادش آپارات است. وقتی سخنرانیهای مریم رجوی در آپارات بارگذاری و تمام موزیک ویدئوهای معارض لس آنجلسی (نه موزیک معمولی) در این سامانه در چند کانال موازی آپلود میشد، مشخص بود که مجموعه «صباایده» شمشیر را برای نظام از رو بسته است.
💢حامیان شکوری باید اهرمهای قدرتمندی را فعال کنند تا رویه آپارات و فیلیمو اصلاح شود. آپارات حتی ویدئوهایی مربوط به چهرههای شاخص بهاییت را هم که بارگذاری می شود، تایید می کند. منتها در شرایط کنونی این عیوب دیده نمیشود چون آپارات صفحه یک ممتازی دارد و ویترین آن پوشش خوبی برای این اشکلات است.
💢ساختمان فیلیمو مثل دژ است، تنها در دستشوییهای این ساختمان دوربین نیست. کامپیوترهای پرسنل فیلیمو بشدت حفاظت شده است. تمامی سیستمها رصد میشود و اگر یک ایمیل ساده خارج از چرخه حفاظت شده از داخل این ساختار ارسال کنید عوامل فنی صباایده مثل پلیس پشت میز کارمند مذکور حاضر میشوند.
💢 فیلیمو با پولهای باد آوردهای که به واسطه حق اشتراک فروشی برای دسترسی به محتوای ضداخلاقی خارجی بدست آورده تولید و توزیع محتوای مسموم را در دستور کار قرار میدهد که سرشار از روابط غیراخلاقی است و مقدمه ای برای توزیع سریال های ترکی است که اخیرا در دستور کار قرار گرفته است.
💢آغاز به کار فیلیمو با خرید اشتراک بود و مخاطبان غیراشتراکی نمیتوانستند محتوایی را تماشا کنند. اگر درشرایط کنونی اینترنت شما ایرانسلی باشد رایگان میتوانید تماشا کنید و از میزان شارژ اینترنت مخاطبان کاسته خواهد شد. مخاطب بالقوه فیلیمو، تمام ایرانسلی های کشور هستند.
💢 تقلب بزرگی که سرویسهایی نظیر نت فلیکس انجام آنرا غیرقانونی میدانند. مشترک ایرانسل هر محصولی را که تماشا کند سریعا هزینه اینترنت از حسابش کم خواهد شد و استفاده از این روش برای ایرانسل سودآوری فراوانی دارد. سرانگشتی میتوان محاسبه کرد که شراکت ایرانسل و فیلیمو چه سود هنگفتی برای آنان به ارمغان خواهد آورد.
💢 برای تماشای یک فیلم در فیلیمو معادل یک و نیم گیگ هزینه از حساب مشترک کاسته خواهد شد که معادل شش الی هفت هزار تومن محاسبه میشود. بسیاری از کاربران ایرانسلی اشتراک نمیخرند و تصور میکنند رایگان فیلم و سریال میبینند، اما این کار هزینه کاربر ایرانسل را چند برابر میکند و فیلیمو درصد فراوانی را هم از این طریق بدست میآورد.
💢 فیلیمو مهمترین توزیع کننده آثار نمایشی کشور است و با توزیع سریالهای ترکی و تولید آثار داخلی به صورت هدفمندی خانواده را هدف قرار داده است و این رسانه هیچ تفاوتی با GEM و فارسی وان ندارد. این سامانه هیچ محصولی را بدون جذابیت جنسی تولید و توزیع نخواهد کرد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
▪️ نیکل کیدمن بازیگر مشهور استرالیایی گفته من اجازه نمیدم دخترام وارد اینستاگرام بشن و حتی برا دختراش گوشی هم نخریده!
▪️ میگه چون نمیتونم چک و کنترلشون کنم و مسئولیت داره برام و... آخرشم میگه این مشکل من نیست و همه پدر و مادرا اینجوریاند!
▪️ اونوقت اینجا خیلیا سریع برای بچه تبلت و گوشی میخرن که سر بچه گرم بشه و خودشون به کاراشون برسند! یکی هم بهشون بگه "برا بچه گوشی نخرید" بهش میگن امل و عقب افتاده! تازه تصور کنید اون یک نفر سلبریتی هم باشه...
#تربیت_رسانه_ای
#اینستاگرام
#آسیبهای_رسانه
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔵 کوچ اینستاگرام و یوتیوب از اکسپلورر به اج
🔺بهزودی دسترسی به وبسایتهای مشخصی ازطریق اینترنت اکسپلورر متوقف میشود و بیش از هزار وبسایت ازجمله توییتر، یوتیوب و اینستاگرام به مرورگر اج هدایت میشوند.
🔺احتمال میرود تغییر جدید در یک ماه آینده اتفاق بیفتد و پس از کلیک روی وبسایتها در مرورگر اکسپلورر، آنها در مرورگر اج باز شوند.
🔺این ویژگی مدتی پیش و از نسخه ۸۴ مرورگر اج آزمایش شده و احتمالا از نوامبر امسال و همزمان با عرضه مرورگر اج ۸۷، تغییرات جدید اعمال میشود.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🚦 کدام #سلبریتی شما را مصرف میکند؟
📍 یکی از توهمهایی که #شبکههای_اجتماعی میدهند این است که فکر میکنیم ما هستیم که همه چیز را #انتخاب میکنیم!
🔸ممکن است در ابتدا ما یک منبع خبری یا یک سلبریتی را «انتخاب» کنیم اما بعد از این انتخاب، بیشتر اوقات به یک طعمه یا مصرفکننده تبدیل میشویم که حق انتخابی ندارد جز اینکه صدا، چهره و حرفهای آن منبع یا فرد را ببلعد و در بستهبندی جدید تکرار کند.
🔸بسیاری از سلبریتیها دانسته یا ندانسته این کار را با ما میکنند. آنها فکر، روح، #زمان و نگرش ما را مصرف میکنند.
🔸سلبریتیها با خانه و ماشین و لباسهای شیک، دندانها و پوست سفید، لبخندهای رو به دوربین، ظاهر متفاوت و خوشبختنمایی ما را با #حسرت تنها میگذارند و میتوانند به یک #سلاح_حواسپرتی_جمعی تبدیل شوند.
🔸سلبریتیهای تهیمایه در هرجای جهان حتی با ژستهای آزادیخواهانه و از روی خیرخواهی، ممکن است بهترین سرباز برای دیکتاتورها شوند.
🔸آنها حواس ما را از واقعیتهای پیرامون پرت میکنند و به ما رویاهای دروغین میفروشند.
🔸اینکه #همه میتوانند به ثروت و شهرت خیرهکننده برسند. اینکه در همین دنیا #همه میتوانند عدالت، خوشبختی و شادی واقعی را تجربه کنند. اینکه اگر شما موفق نیستید دلیلش #فقط تنبلی است و تاریخ، جغرافیا، سیاست و شانس هیچ نقشی در آن ندارد!
🔸هنر سلبریتیها این است که مستقیم به ما نمیگویند چه کاری بکنیم، اما آرامآرام ما را فتح میکنند. بدون اینکه حتی متوجه باشیم میبینیم مثل آنها لباس میپوشیم، فکر میکنیم، حرف میزنیم، شبیه آنها ژست میگیریم یا مثل آنها دست به خوشبختنمایی میزنیم.
🔸گاهی حتی مقاومت میکنیم که «امکان ندارد و من اینطور نیستم»! اما «به من بگو در شبکههای اجتماعی چه کسی را فالو میکنی تا بگویم کی هستی!». دیر آدم متوجه میشود که مدتها توسط سلبریتیها مصرف شده است.
🚨چطور بفهمیم توسط یک سلبریتی مصرف میشویم؟
+ دنبالش نکنید و بعد از یک هفته از خودتان بپرسید بدون دیدن عکس، ویدئو و نوشتههای او چیز ارزشمندی از دست دادهاید یا نه؟ صرفاً به او معتاد بودید یا از او چیزهایی یاد میگرفتید که شما را به انسان بهتری تبدیل میکرد؟
🔹پاسخ به این سوالات حتی در خلوت هم نیاز به #شجاعت دارد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ریحانه پارسا: من هرگز با مهدی کوشکی ازدواج نکردم (ازدواج سفید)
🔻 لایو ریحانه پارسا با مسیح علینژاد
🔺 رسانه ها اینگونه برخی افراد گمنام را بزرگ میکنند
#بازی_رسانهای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️ وقتی از ضرورت حکمرانی سایبری حرف می زنیم یعنی چه؟!
💠پرده اول:اینستاگرام حساب رسمی پایگاه اطلاعرسانی رهبر انقلاب به زبان فرانسوی را مسدود و ساعتی بعد آن را بازگرداند.
💠پرده دوم:صفحه اینستاگرام شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس هک شد.
💠پرده سوم:سخنگوی براندازان در لایو اینستاگرام جنگ خیابانی و استراتژیهای براندازی را آموزش می دهد!!
💠پرده چهارم: زاکربرگ گفته پس از انتخابات سوم نوامبر خطر ناآرامیهای مدنی وجود دارد. فیسبوک انتشار اطلاعیههایی را که مشروعیت نتایج انتخابات را زیر سوال ببرند، منع میکند.
🔸کشورهای دنیا سعی میکنند حاکمیت سرزمینی خود را در فضای مجازی بازتعریف و اعمال کرده، سیاستهایی را برای شکلدادن به فعالیتها در فضای مجازی تدوین و اجرا کنند، رویههای عمل قانونی و مشروع را در فضای مجازی تعیین و روابط میان بازیگران و گروههای اجتماعی مختلف را تنظیم کنند.
🔸بسیاری از کشورهای پیشرفته حکمرانی فضای مجازی را درقالب سه مفهوم «حکمرانی از طریق فضای مجازی»،«حکمرانی درفضای مجازی»و«حکمرانی بر فضای مجازی» دنبال میکنند. درایران نیز شبکه ملی اطلاعات نقطه ایدهآل حکمرانی سایبری است.
#حکمرانی_مجازی
#قدرت_رسانه
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴نتیجه اشغال رسانه و مجازی کشورها توسط آمریکا
چند نفرتان می داند (مثلا) رئیس جمهور "چین" الان کیست؟ و با کی (چه کسی) کی (چه وقتی) رقابت کرده و پیروز شده؟ .. یا انتخابات بعدی چین کی برگزار می شود و شانس پیروزی چه کسی در آن بیشتر است؟
🔸همین نکته آشکار می کند:
1- رسانه های جهان (و به تبَع آن، افکار عمومی مردمان جهان) در اختیار ایالات متحده ی آمریکاست.
2- آنقدر که آمریکا در سیاست ِ همه ی کشورهای جهان دخالت می کند (به همه زور می گوید) و سیاست های داخلی اش، روی سیاست ِ باقی کشورها تاثیر می گذارد و تقریبا همه (از ونزوئلا و شیلی و بولیوی بگیر تا افغانستان و ایران و پاکستان ، تا استرالیا و نیوزلند و جزایر برمودا و نائورو و فارکلند و فلان) زندگی شان از سیاست های میلیتاریستی آمریکا متاثر است، از تحولات سیاسی کشور دیگری متاثر نیست.
#رضا_نظام_دوست
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
❌کلاس درس حمله تروریستی وین برای رسانههای ایرانی!
❌پوشش رسانه ای بحران حمله تروریستی وین توسط مقامات اتریشی چگونه بود؟
✅به غیر از پلیس، تنها وزیر کشور بود که در این رابطه اقدام به اطلاع رسانی میکرد و شما از هیچ مقام دیگری خبری دریافت نمیکردید. همه مقامات در اظهارنظر از هم سبقت نمی گرفتند.
✅در دقایق ابتدایی حادثه، رسانه ها و حساب های کاربری در حال انتشار انواع اخبار و تصاویر مربوط به حادثه بودند، بلافاصله پلیس وین در توییتر فعال شد و به اطلاع رسانی پرداخت.
✅پلیس وین دائما هشدارهای لازم به شهروندان در رابطه با این حادثه را منتشر میکرد و از مردم میخواست در خانه هایشان بمانند و به هیچ عنوان تصاویر و فیلم های مربوط به حادثه را منتشر نکنند.
✅لینکی در اختیار قرار گرفت داد تا شهروندان بتوانند تصاویر و فیلم های خود را در آن بارگذاری کنند و به جای وحشت پراکنی، به نیروهای امنیتی برای کنترل اوضاع کمک کنند.
✅مقامات این کشور با کنترل کامل رسانهای حادثه، توانستند اوضاع را در اختیارخود قرار دهند و به جای تمرکز روی حاشیهها، به اصل موضوع و مقابله مهاجمان پرداختند.
❌نکته مهم: ایران از خلأ فرماندهی رسانه ای در زمان بحران بشدت رنج میبرد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
💥 پرنفوذترین رسانههای معاند در شبکههای اجتماعی
شناسایی موثرترین رسانههای معاند میتواند به ما در درک بهتر بازی رسانهای دشمن کمک کند. از این رو دیتاک با تحلیل دادههای سه بستر توئیتر، تلگرام و اینستاگرام به عنوان مهمترین رسانه های اجتماعی جامعه ایران، پرنفوذترین بنگاههای رسانهای را شناسایی کرده است.
در بستر تلگرام به عنوان پرکاربردترین رسانه خبری مردم ایران، به ترتیب بی بی سی، سپهر آزادی، مملکته، وحید آنلاین و ایران اینترنشنال در ردههای اول تا پنجم قرار گرفتهاند.
در اینستاگرام با بیش از ۲۰ میلیون کاربر فعال ایرانی، بی بی سی، ایران اینترنشنال، رادیو فردا، منوتو و شیر و خورشید پرنفوذترین رسانهها هستند.در توئیتر، اگرچه رسانهها به اندازه اشخاص مورد توجه نیستند اما رسانههایی همچون حافظه تاریخی، ایران اینترنشنال، بی بی سی، رادیو فردا و منوتو نیوز توانستهاند مخاطبان زیادی را جذب کنند. نکته حائز اهمیت، تفاوت عملکرد و شهرت رسانهها در بسترهای گوناگون است.
#کارگروه_پایش_محتوایی_رسانه_ها_و_فضای_مجازی_با_رویکرد_سواد_رسانه_ای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
11.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢چگونه دیساینفورمیشن را در شبکههای اجتماعی شناسایی کنیم
🔹در این ویدیو با چند ترفند برای بررسی و تشخیص دیساینفورمیشن و اخبار جعلی در شبکههای اجتماعی آشنا میشویم.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan