eitaa logo
مدرسه نبشتن
1.1هزار دنبال‌کننده
190 عکس
94 ویدیو
0 فایل
مجالی برای همنشینی با واژه ها (آموزش نویسندگی) ارتباط با ادمین صفحه نبشتن: @nebeshtan_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
Ali Zand Vakili - Akharin Roya (320).mp3
7.82M
من بی تو؛ از رؤیای خود تنهاتــرم… @nebeshtan
نوآوری در نوشتن ما در نویسندگی باید یا حرف جدیدی برای گفتن داشته باشیم، یا یک موضوع تکراری را در قالبی نو و خلاقانه ارائه کنیم. نوآوری در محتوا و شکل ارائه، کلید تمایز نویسنده است و می‌تواند آثار او را در ذهن مخاطبان ماندگار کند. یکی از آفت‌های جدی در نویسندگی، تکرار مکررات و ارائه حرف‌هایی است که تازگی خود را از دست داده‌اند. مخاطبان امروز، به دلیل دسترسی گسترده به منابع اطلاعاتی، بیش از گذشته به دنبال مطالبی هستند که ارزش افزوده‌ای برای آن‌ها ایجاد کند. اگر نویسنده حرف تازه‌ای برای گفتن نداشته باشد، یا نتواند مطالب تکراری را با نگاهی تازه، در ساختاری بدیع و جذاب ارائه دهد، به‌سرعت از رقابت کنار خواهد رفت. برای جلوگیری از این آفت، می‌توان چند راهکار را مد نظر قرار داد: ▫️تغییر زاویه دید: حتی یک موضوع قدیمی می‌تواند با تغییر زاویه دید به مسئله‌ای تازه تبدیل شود. نگاهی متفاوت به واقعیت‌های شناخته‌شده، می‌تواند جذابیت ویژه‌ای به اثر ببخشد. ▫️ترکیب ایده‌ها: گاهی اوقات ترکیب دو یا چند ایده معمولی می‌تواند منجر به خلق موضوعی جدید شود. این روش خلاقانه، زمینه‌ساز نوآوری در محتواست. ▫️استفاده از داستان و روایت: بازگویی مطالب تکراری با استفاده از داستان، شخصیت‌پردازی و روایت‌های جذاب، نه تنها آن را از یکنواختی نجات می‌دهد، بلکه باعث درگیر شدن بیشتر مخاطب می‌شود. ▫️توجه به نیازهای جدید مخاطبان: با تغییر زمان و شرایط اجتماعی، حتی مسائل قدیمی هم ممکن است جنبه‌های جدیدی پیدا کنند. نویسنده‌ای که نیازهای روز مخاطبان را بشناسد، می‌تواند حرف‌های تکراری را با رویکردی تازه و مرتبط به آن‌ها ارائه کند. ▫️فرم و زبان نوین: استفاده از فرم‌های جدید نوشتاری، مانند تلفیق متن با تصویر، شعر، یا دیالوگ، می‌تواند به مطالب تکراری روح تازه‌ای ببخشد. همچنین، به‌کارگیری زبانی متناسب با سلیقه و سطح مخاطبان، جذابیت اثر را دوچندان می‌کند. در نهایت، نویسنده‌ای موفق است که همواره در جستجوی کشف تازه‌ها باشد و از خلاقیت خود برای تبدیل موضوعات تکراری به محتوایی نو و ماندگار بهره ببرد. مخاطبان همواره تشنه دیدگاه‌ها و تجربه‌های جدید هستند و نویسنده‌ای که این نیاز را برآورده کند، جایگاه ویژه‌ای در دل‌ها و ذهن‌ها خواهد داشت. @nebeshtan
تاثیر نوشتن مستمر در تخلیۀ احساسات یکی از راه های میانبر برای تخلیه احساسات، نوشتن مستمر است. نوشتن مستمر، علاوه بر اینکه شما را در قلم فرسایی توانمند می‌کند، احساسات شما را هم سر و سامان می‌دهد. نوشتن ادامه دار، بهترین گزینه ای است که به شما کمک می‌کند تا تمام احساسات خود را مثل یک لیوان آب روی یک برگه کاغذ چپه کنید. نوشتن آنچه شما را اذیت کرده،سختی های بچه داری، شرایط مالی، خاطره یک روز دلنشین و یا حتی نوشتن یک داستان عاشقانه زیر باران در دل یک عصر پاییزی! همه و همه، ذهن شما را آرام و مثل یک مسکن عمل می کند با این شرط که مستمر باشد. درست مثل مصرف یک قرص استامینوفن 6 ساعته. پس دست به کار شوید. ساعت را کوک کنید؛ و هیچ وقت هر روز، یک قلم و کاغذ، یک فنجان چای داغ و یک ذهن پر از کلمات سرازیر شده را از دست ندهید. ✍️نرجس خرمی @nebeshtan
9.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این روزها جایی باشم کلبه‌ای باشد محصور در برف هیمه‌ای در انبار اجاقی گرم اتاقی پر از کتاب سماوری چایی سیگاری و دیگر هیچ @nebeshtan
هدایت شده از مدرسه نبشتن
نویسندگی و نوشتن تابه‌حال چند بار گوشه‌ی مبل یا کنج دنج ساکتی لم داده‌اید و لبخند‌زنان به رویاهای دور و درازتان فکر کرده‌اید؟ چند بار زمان از دستتان در رفته و وقتی به خود آمده‌اید از نور روز خبری نبوده یا غروب دلگیر به سیاهی شب نشسته بوده است؟ به‌خیال من، رویاها با ارزش‌ترین و زنده‌ترین بخش زندگی ما آدم‌هاست. رویاها دقیقا همان بخشی‌ست که به روزمرگی ما آلوده نیست: از جنس ایده‌آل‌ها و آرزوهاست. هر انسانی تا زمانی که می‌تواند رویا ببافد زنده است. چرا که رد پای خودش را در آینده می‌کارد. رد پایی که اگر هدف شود، آرام آرام سبز می‌شود و از دل خاک سر بیرون می‌آورد. نویسنده‌های هر سرزمینی متخصصان رویاپردازی یک ملت‌اند، نویسنده‌ها در پای یک ملت را در آینده می‌کارند؛ رویای زنان و مردان متفاوت، رویای زندگی‌ها، عشق‌ها و مرگ‌ها متفاوت، رویای نوع دیگر زیستن. اگر پا به سرزمین تازه‌ای گذاشتید کافی است نگاهی به ردیف داستان‌های تازه بیندازید تا بفهمید مردمانش هنوز چقدر زنده‌اند و چقدر امید به آینده در درونشان نفس می‌کشد. (آتوسا افشین‌نوید، کتاب «یک، دو. سه نویسندگی»، نشر افراز) @nebeshtan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محمدرضا باطنی (۱۵ دی ۱۳۱۳ تا ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰) زبان‌شناس، فرهنگ‌نویس، و معاصر. فرهنگ‌نویس کارش با است؛ واژگان عبارت است از مجموعه لغاتی که اهل زبان به کار می‌برند. فرهنگ‌نویسی یعنی چطور این دانش ذهنی را در کتاب بگنجانیم که تصویری نزدیک به واقعیت باشد. @nebeshtan
عنان به دست فرومایگان مده زنهار که در مصالح خود خرج می‌کنند ترا... @nebeshtan
Homayoun Shajarian - Bayad Kharidaram Shavi.mp3
5.68M
باید خریدارم شوی تا من خریدارت شوم وزجان و دل یارم شوی تا عاشق زارت شوم @nebeshtan
بازیگر هالیوود که تازه از سفر برگشته و با خانه سوخته خودش مواجه شده، به خبرنگار می‌گوید: «خیلی وحشتناکه! جهنم شده! خیلی شوکه شدیم. اینجا شبیه افغانستان شده!» اول توجهی ندارم. بعد یکهو از خودم می‌پرسم که چرا جهنم را به افغانستان تشبیه می‌کند؟ نظریه‌پردازان پسااستعماری که «ادوارد سعید» نام‌آشناترینِ آن‌هاست، عمری تلاش کردند تا دیدگاه‌های کلیشه‌ای غربی درباره جهان و فرهنگ شرقی را که آن را فرودست می‌داند، به چالش بکشد. نظریه پسااستعماری خواست نشان بدهد که استعمار صرفا «مستعمره‌سازی» یک مکان خاص نیست، بلکه شیوه فراگیر فهم جهان است. جمله کوتاه «شبیه افغانستان شده» چکیده و نماینده کوچکی است از تفکر استعماریِ شمال جهان؛ سفیدپوستانی که حافظه تاریخی‌ و فرآیندهای استدلال‌ورزی‌شان برای پذیرش این‌که «افغانستان» یا هر جای دیگر در «خاورمیانه» با ادعای «منجی‌گری غرب» به این حال‌وروز افتاد، تربیت نشده‌ است. رسانه‌های جهانِ غربی، جهنم خاورمیانه را جهنم خودخواسته انسان شرقی به‌تصویر می‌کشد؛ بی‌اینکه مردمانش بدانند، این جهنم، از گورِ سیاستمداران خودشان بلند می‌شود. بله! تفکر استعماری چنین چیزی است. ✍️فاطمه بهروز فخر @nebeshtan
تکیه گاه من گرمای دستانت بود و لحن آرام چشمانت که امید را در رگ‌های من جاری می‌ساخت. @nebeshtan