زیرسایهی عادتها
شاید اگر بگوییم همهی آدمهای موفق، مرهون عادتهای خوبشان هستند، به گزاف سخن نگفته باشیم. کافیست نگاهی به زندگی نویسندگان بزرگ تاریخ بیاندازیم. اکثر قریب به اتفاق آنها واجد یک صفت و عادت خوب هستند:
نظم روزانهی کاری.
لئون تولستوی: «باید هر روز بنویسم و هیچ روزی را از دست ندهم. این کار بیش از آن که برای موفقیت در نوشتن ضروری باشد، یاریام میکند تا مهار برنامهی روزانهام از دست نرود.»
گوستاو فلوبر: «در زندگیات مثل یک بورژوا منظم و مرتب باش تا بتوانی در کارت اصیل و بیرحم باشی.»
هنری میلر: «برای حفظ لحظات راستین شهود هنری، باید بسیار منضبط بود و به زندگی انضباط بخشید.»
هاروکی موراکامی: «بیهیچ تغییری به برنامهی روزانهام (بیدار شدن در ساعتِ چهار صبح/ پنج شش ساعت نوشتن بیوقفه/ ورزش/ مطالعه/ گوش کردن موسیقی/ به بستر رفتن در ساعت ۹ شب) پایبندم. آن چه اهمیت دارد تکرار این کار است، یک جور هیپتونیزم. خود را هیپتونیزم میکنم تا بر ژرفای ذهنیام بیافزایم.»
چاک کلوز: «آماتورها منتظر الهام میمانند، اما ما میرویم سر کار و شروع میکنیم به کار کردن.»
جالب است بدانید که اکثر این بزرگان هم آدمِ صبح خیلی زود بودهاند؛ یعنی بیدار شدن در ساعت چهار، پنج یا شش صبح بین آنها کاملاً رایج بوده است.
#نویسندگی
#موفقیت
#نظم
@nebeshtan
خواب بیداران ببستی وان گه از نقش خیال
تهمتی بر شب روان خیل خواب انداختی
#امروز_با_حافظ
@nebeshtan
از دورنگیهای مردم خستهام؛ حق با تو بود
باده پنهان در قبا دارند و قرآن در بغل
#حسین_دهلوی
@nebeshtan
همه اخلاق بد، از ظلم و کین و حسد و حرص و بیرحمی و کبر، چون در توست، نمیرنجی! چون آن را در دیگری میبینی، میرمی و میرنجی!
#مولانا
(فیه ما فیه)
@nebeshtan
جیمز جویس، هفت سال پیوسته روی اولیس کار کرد. طبق محاسبات خودش، این شاهکار بیست هزار ساعت از او وقت گرفت و طی آن هشت بیماری و ۱۹ تغییر آدرس (از اتریش گرفته تا سوئیس، ایتالیا و فرانسه) را پشت سر گذراند.
#نویسندگی
@nebeshtan
این واقعیتی عجیب است که بهترین داستانهای کوتاه لزوماً بهترین و عمیقترین سوژهها را ندارند. منظورم این است که مهمترین جنبهی آنها سوژه نیست، بلکه سبک نگارششان است؛ سبک غیرمستقیمی که بهواسطهی آن چیز مهمی را روشن میکنند. سوژهی ظاهریشان ممکن است بیاهمیت بهنظر بیاید ولی با استفاده از آینهی غیرمستقیم هنر، سر از جاهای عمیق و فراموش نشدنی درمیآورد. سوژهی عمیق خیلی سرراست و مستقیم است. این مسئله جایی برای تخیل و زمینهی تفسیری ذهن باقی نمیگذارد. ادبیات درخشان تقریباً همیشه غیرمستقیم است.
(بن اُکری)
#قصار
#نویسندگی
@nebeshtan
سینهی تنگِ من و بار غم او، هیهات
مردِ این بارِ گران نیست دلِ مسکینم
#امروز_با_حافظ
@nebeshtan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با برف قصه چتر نميخواست اين هوا
خوش بخت موي من كه كنارت سفيد شد
سهیل مهدیان
@nebeshtan