eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
934 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🍂سلسله مباحث: شماره 29 🌺 شاخص‏ها و ملاك‏های كلی 🌺 🔅لباس روحانیت (قسمت سوم) سوال: پوشیدن این لباس موجب محدودیت می‏شود، بلندی لباس دست و پاگیر است و حركت انسان را كند می‏كند، در سرما و گرما هم مشكل‏ساز است. پاسخ: اولاً، این مقدار زحمت و محدودیتی كه برای این لباس فرض شده در مقابل بهره‏ها و فواید آن بسیار ناچیز است. برای رسیدن به آن بهره‏ها این مقدار هزینه را باید با جان و دل پرداخت. بسیاری از لباس‏های اقشار دیگر نیز، زحمت خاص خود را دارد. سزاوار نیست آسایش خود را به عنوان ملاك اصلی انتخاب و عمل در نظر بگیریم؛ زیرا دفاع از جبهه حق با راحت‏طلبی و تن‏آسایی امكان‏پذیر نیست. و باید بدانیم خدای شكور (قدرشناس) به تناسب رنج و تلاشی كه انسان در راه حمایت از دین او متحمل می‏شود، به وی پاداش می‏دهد: «وَ لَینصُرَنَّ اللَّهُ مَن ینصُرُهُ» . ثانیاً، طبیعت انسان به گونه‏ای است كه با گذشت زمان به شرایط سخت خو می‏گیرد و دشواری شرایط بر اثر عادت قابل تحمل بلكه نامحسوس می‏شود. تا پیش از نهضت رنسانس و حتی تا مدت‏ها پس از آن، تقریباً همه اقوام و ملل، لباس بلند می‏پوشیدند و كسی هم احساس محدودیت و خفگی نمی‏كرد. موزه‏های لباس در كشورهای اروپایی شاهد این مدعا است. بانوان مسلمان، قرن‏ها است در محیط اجتماع، چادر به سر می‏كنند و به راحتی حضور اسلامی خود را ادامه می‏دهند و بر خلاف تصور برخی نه تنها احساس زحمت نمی‏كنند، بلكه تصور نداشتن چادر پیش چشم نامحرم لرزه بر اندام‏شان می‏اندازد. اكنون نیز، هزاران روحانی این لباس مقدس را به تن دارند و همه فعالیت‏های اجتماعی خود را بدون احساس تنگنا انجام می‏دهند. پس نباید گمان كرد سختی اولیه یك عمل تا ابد باقی می‏ماند. نمونه‏های دیگری از محدودیت نیز وجود دارد كه بیشتر موجب مصونیت طلبه می‏شود. طلبه در انجام هر كاری آزاد نیست و نسبت به سایر مردم محدودیت رفتاری دارد و این امر، به جهت شأن طلبه، مناسبت او با دین و دیدگاه توده مردم به اوست كه رفتار وی را دارای جهت شرعی می‏شمارند. طلبه، در به كار بردن واژه‏ها، سخن گفتن یا سكوت كردن، شركت یا غیبت در مجالس، نوع نشستن، برخاستن، راه رفتن، نگاه كردن، خندیدن، شوخی كردن، خشم گرفتن، خرید كردن، حضور در فضای خاص و عملكرد خود باید بسیار دقیق باشد و به تبعات این رفتارها توجه ویژه كند. بازتاب نهایی عملكرد طلبه چه بسا موجب پیدایش سنت یا بدعتی در اجتماع شود كه مسئولیت آن مستقیماً بر عهده طلبه است. ادامه دارد... 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 346، آیات 60 تا 74 🗓1399/10/22 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.ir
346.mp3
527.5K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 346 🗓1399/10/22 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 🔸موضوع: مقابله عملی با مفسدین اقتصادی اقتصاد مقاومتی، شماره 23 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
➖➖اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی / قسمت نهم➖➖ 🔹ثمرات تولید و استقلال ملی (قسمت دوم)👇🏿👇🏿🔹 ♻️نتیجه تحریم اقتصادی، استقلال و خودکفایی امام خمینی رحمه الله: وقتی محاصره اقتصادی بشود، افکار همه مردم توجه به این پیدا می کند که ما باید خودکفا باشیم و متخصصین ما مشغول می شوند و افکار خودشان را به راه می اندازند و قدرت خودشان را به راه می اندازند و ایران را مستغنی می کنند از خارج و من به شما اطمینان می دهم که اگر تا یک مدتی ما در این فشارها باشیم، ایران بیشتر ثبات پیدا می کند و مغزهای متفکر مکتبی ایران بیشتر به کار می افتد و ایران را خودکفا می کند. [صحیفه نور، ج 16، ص 75] 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی پیام امام خمینی قدّس سرّه به حوزه و روحانیت، شماره 15 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
شماره 8 🌸تولید و سهم خانواده در آن / قسمت ششم🌸 ✴️ مشارکت دادن سرمایه در تولید سرمایه به معنی «پول» یا کالایی است که برای کسب، تجارت و تولید به کار گرفته می شود. [فرهنگ صبا، ص 588] در علم اقتصاد، سرمایه یکی از عوامل اصلی تولید است و بهترین شیوه استفاده از آن، سرمایه گذاری در تولید است؛ زیرا افزون بر بهره وری برای صاحب سرمایه، از راکد ماندن آن در جامعه جلوگیری می کند و هم می تواند برای عده زیادی در جامعه اشتغال ایجاد کند و موجب رونق اقتصادی در کشور شود. سرمایه در نظام اسلامی، ودیعه ای الهی است که در اختیار انسان قرار دارد و باید از آن در راه مصالح مردم و جامعه بهره گرفت. به همین دلیل، از آن به امر «خیر» تعبیر شده است. چنان که قرآن به کسانی که در پایان عمر هستند، سفارش می کند، تکلیف سرمایه خود را روشن کنند: «کُتِبَ عَلَیْکُم اِذا حَضَر اَحَدَکُمْ الْمَوتُ اِنْ تَرَکَ خَیراً الوِصِیَّه؛ بر شما مقرر شده است که چون یکی از شما را مرگ فرا رسد، اگر مالی بر جای گذارد، وصیت کند». (بقره:180) «کلمه خیرا که بدون هیچ قید و شرط در آیه بالا آمده، بیانگر این حقیقت است که اموالی که از طریق مشروع به دست آمده، خیر مطلق است. یعنی خیر برای دین، خیر برای پیشبرد برنامه های فرهنگی [و اقتصادی]، خیر برای برقرار ساختن عدالت اجتماعی یا خیر برای دفاع از استقلال و آزادی یک جامعه و خیر برای هر مقصودی». [خطوط اصلی در اقتصاد اسلامی، ص41] با توجه به اهمیت و نقش سرمایه در تولید، نباید آن را در جامعه راکد گذاشت. اسلام با وضع قانون «خمس»، مانع از راکد ماندن سرمایه در جامعه می شود، ولی باز هم سرمایه های فراوانی در خانواده ها وجود دارد که یا در خانواده راکد است یا به شیوه نامناسب از آنها استفاده می شود. در حال حاضر (شرایط جنگ اقتصادی)، این فرصت فراهم آمده است تا این سرمایه ها که بخشی از سرمایه ملی هستند، به اشکال مختلف از جمله مشارکت مستقیم یا غیر مستقیم و نیز در امور عام المنفعه در جریان تولید قرار گیرند. الف) مشارکت مستقیم سرمایه در تولید ب) مشارکت غیر مستقیم سرمایه در تولید ج) مشارکت سرمایه در تولید مؤسسات اجتماعی ادامه دارد... 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
🖥 پخش زنده درس اخلاق از خبرگزاری حوزه ⏱ دوشنبه‌ها ساعت ۱۹ ⏱ چهارشنبه‌ها ساعت ۱۰ پخش زنده:🔻 https://www.hawzahnews.com/service/live 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: شماره 30 🌺 شاخص‏ها و ملاك‏های كلی 🌺 🔅دو لباسی اگر ضرورت یا فایده لباس روحانیت ثابت شده باشد، این ضرورت و فایده به صورت عام و برای شرایط مختلف ثابت است. این لباس، لباس رسمی دایم روحانی است و اختصاصی به زمان، مكان یا موقعیت ویژه ندارد. طلبه به همان دلیل كه لباس می‏پوشد، پوشیدن لباس را باید ادامه دهد. روحانی برخلاف پلیس كه ساعت كار محدودی دارد و تنها در همان ساعت به ادای وظایف صنفی می‏پردازد، در تمام ساعات شبانه‏روز روحانی است و هرگاه با مردم ارتباط برقرار می‏كند، رسالت‏های روحانیت را بر دوش دارد. روحانی وظیفه دارد با عمل خود رفتار اسلامی را در موقعیت‏های مختلف به مردم نشان دهد و تجسم زندگی دینی و اخلاقی باشد. از این رو، همه وقت و همه جا مبلّغ آموزه‏های دین است: در مسجد، مدرسه، بازار، خیابان، ماشین و اتوبوس، مجالس و ... . فواید لباس روحانیت در همه این محیط‏ها انتظار می‏رود و حضور روحانی در هر شرایطی پیام ویژه‏ای دارد. بر این اساس، شایسته است طلاب ملبّس بر پوشیدن این لباس ثابت قدم باشند و فقط در موارد استثنایی، یعنی تنها در جایی كه پوشیدن این لباس امكان ندارد یا موجب هتك احترام آن می‏شود ـ مثلاً هنگام ورزش، اثاث‏كشی منزل، بنّایی ساختمان و حضور در بعضی تفریحگاه‏ها ـ لباس را كنار بگذارد. تغییر لباس و دو لباسی كه بدون شك در میان مردم پدیده‏ای غیرمتعارف و سبك تلقی می‏شود، احتمالاً ناشی از یكی از این عوامل است: 1️⃣.. طلبه از داشتن این لباس احساس سرشكستگی و كوچكی می‏كند و از ابراز هویت خود، لااقل در محیط خاصی شرم یا بیم دارد. چنین كسی كه تكلیف خود را با موقعیت صنفی خویش روشن نكرده و ایمان كامل به روش زندگی خود ندارد، بهتر بود از اول لباس نمی‏پوشید و از این پس نیز تا تعیین تكلیف نهایی به این لباس در نیاید. 2️⃣.. طلبه در شرایط خاص زمانی و مكانی ضرورتی در پوشیدن این لباس نمی‏بیند. این فرد باید بداند كه ضرورت پوشیدن این لباس از فواید آن جدا نیست و به یك معنا، هیچ وجوب یا ضرورتی برای پوشیدن لباس وجود ندارد، هر چه هست فواید بی‏شمار و آثار مثبت فراوان این لباس است كه در افزایش بازده فعالیت نهاد روحانیت به آستانه ضرورت می‏رسد. و به این معنا ضرورت لباس منحصر به شرایط خاص نیست و اگر اضافه كنیم كه تغییر لباس موجب وهن جایگاه روحانی در نگاه مردم و اتهام به تلوّن و منفعت‏جویی می‏شود، این ضرورت پررنگ‏تر و برجسته‏تر خواهد شد. 3️⃣.. طلبه، برای انجام برخی كارها احساس محدودیت می‏كند و با تغییر لباس می‏خواهد آزادتر و راحت‏تر باشد. این عامل نیز، دلیل موجهی برای تغییر لباس نیست؛ زیرا اگر چنین بود از اول نباید این لباس انتخاب می‏شد. انتخاب این لباس از ابتدا، به معنای پذیرش بعضی محدودیت‏ها برای ادای یك رسالت بزرگ است و تحمل این محدودیت‏ها هم، قدمی در پیش‏برد اهداف دین به شمار می‏رود و اجر متناسب با خود را دارد. اظهارنظر مردم در مقابل این پدیده بسیار متفاوت است. قشر جوان جامعه كه بیشترین آمادگی را برای شكستن قالب‏های متعارف از خود نشان می‏دهد، از تغییر لباس روحانی چندان برنمی‏آشوبد و چه بسا آن را اقدامی جالب توجه، جدید و شجاعانه ارزیابی كند؛ اما توده جمعیت غیرجوان آن را به معنای تلوّن، تزلزل شخصیت، راحت‏طلبی، عدم پای‏بندی به شئون روحانیت و ... تفسیر می‏كند. ذكر این نكته در پایان مفید است كه دو لباسی، دوگونه است: ابتدایی و استدامه‏ای. دولباسی ابتدایی، آن است كه طلبه در ایام تبلیغ، همیشه ملبس به لباس روحانیت است و در محل تحصیل خود، به دلیل برخی مشكلات، همیشه غیر ملبس. استدامه‏ای، آن است كه طلبه با این‏كه به صورت رسمی ملبس شده، ولی در محل زندگی و تبلیغ، بدون ضرورت و مرتب از دو لباس متفاوت استفاده می‏كند. بی‏شك، مورد اول كم اشكال‏تر از مورد دوم است. ادامه دارد... 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 347، آیات 75 تا 89 🗓1399/10/23 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
347.mp3
462K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 347 🗓1399/10/23 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
🗂مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 📝موضوع: جلوگیری از بدگویی شماره 13 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
🔹تربیت دینی فرزندان / الگوهای زنده👇🏿👇🏿🔹 شماره 9 🔅الگوهای زنده بیشترین تأثیرپذیری ما از الگوها، در «جهات عملی» آنان است؛ یعنی خصوصیات اخلاقی و ویژگی های رفتاری و آنچه محسوس و تبعیت بردار و پیروی کردنی باشد. الگوها، هرچه متعالی تر باشند، دامنۀ اثرگذاری وسیع تر و عمق آن بیشتر است؛ به شرط آنکه راه این «الگوسازی» را بدانیم. برای اینکه در همین موضوع هم کلّی گویی نکرده باشیم، نمونه می آوریم: 1. امام امت قدس سره که برای جامعۀ ما شناخته شده و محبوب است و حتی جملات او به عنوان کلمات قصار، تابلو می شود، از شخصیت های اثرگذار و الگوست. ذکر نمونه هایی از سیرۀ اخلاقی و ویژگی های برخوردِ او، مؤثر است تصویر امام در حالتی که ضریح حرم مطهر حضرت معصومه علیها السلام را می بوسد، به شیفتگان نوعی آموزش ادب و محبت به کریمۀ اهل بیت علیهم السلام است. یاران و نزدیکان امام امت نقل می کنند که حضرت امام در سال های متمادی که در نجف بودند، هر شب به زیارت امیرالمؤمنین علیه السلام مشرف می شدند و «زیارت جامعه» می خواندند و این زیارتِ پیوسته به نحوی عرض ادب و تجدید عهد و پیمان با مولا بود و حتی در دوران های بحرانی عراق و آشفتگی اوضاع هم این زیارت را تَرک نمی کردند. فیلم نماز و قرآن خواندن امام حتی در روزهای آخر عمرش، وقتی از سیما یا با نوارهای ویدئویی پخش می شود، به علاقه مندان حضرتش می آموزد و الهام می دهد که تعبد به وظایف شرعی و انس با قرآن کریم و تلاوت کلام الله، کارهای مثبت و سودمند در زندگی انسانی مکتبی و شیعی است. 2. علامه طباطبایی قدس سره را همه می شناسیم: مفسر بزرگ قرآن، فیلسوف برجسته و چهره ای اخلاقی و علمی و عرفانی. در حالات علامه نوشته اند که وقتی روزه بود، هنگام افطار، اولین کاری که می کرد، تشرّف به حرم مطهر حضرت معصومه علیها السلام بود و درواقع، روزۀ خویش را با بوسه بر ضریح مقدّس افطار می کرد. این حرکت، الهام بخش عشق ورزی به ساحت اهل بیت علیهم السلام است. یا وقتی تابستان ها به مشهد مقدس مشرف می شد، با اینکه از او تقاضا می کردند برای استراحت، در اطراف مشهد و جاهای خوش آب وهوا اقامت کند، نمی پذیرفت و می فرمود: «ما از پناه امام هشتم جای دیگر نمی رویم.» با توجه به جایگاه والای علامه در دل ها و دیده ها، آگاهی از این گونه خصوصیات، در جذب جوانان به معنویات بسیار سودمند است. 3. علامه امینی قدس سره ، مؤلف کتاب جهانی الغدیر که از دلباختگان و شیفتگان حضرت امیر علیه السلام بود، هنگام زیارت حرم حضرت علی علیه السلام حالت خاصی داشت: شور و حال و گریه و التهاب و نجوای عاشقانه و چشم های پُراشک او، همۀ زوّار را مجذوب می ساخت و در سیمای علامه امینی نشانه های عاشقی شیدا و محبّ واقعی اهل بیت علیهم السلام را می دیدند. ذکر چنین نمونه هایی از خضوع در برابر عترت پاک پیامبر، در دل های مستعد اثر می گذارد و هر کدام، درسی از ادب و عشق به اولیاءالله است. مهم آن است که با ذکر این گونه سیره های رفتاری از بزرگان دین و چهره های سرشناس و قهرمان و الگو، به ویژه آنان که در چشم و نگاه و نظر نوجوانان و جوانان محبوبیت دارند، بتوانیم بذر محبت اهل بیت را در دل فرزندان خویش بکاریم و بارور سازیم و از این محبت، در مسیر حفظ تعادل و سلامت فکری و روحی آنان بهره بگیریم. عشق به خاندان رسالت، در نهاد و فطرت و سرشت ما و فرزندان ما وجود دارد. باید آن را شکوفاتر و ثمربخش تر کنیم. 🌸 @nedaye_tahzib 🌾tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| بچه‌ها را با این روش تربیتی ضعیف و وابسته نکنید! | می‌گویند کودک بعد از یک مدتی حدود مثلاً دیگر پنج شش سالگی به بعد تا هفت سالگی این سنین متوجه می‌شود که پدر و مادر منشأ قدرت نیستند، ابرقدرت نیستند؛ دنبال قدرت می‌گردد. اگر کسی را خوب تربیت بکنند ضعف‌اش تبدیل می‌شود به قوّت مگر در مقابل منشأ قدرت که پروردگار است، وابستگی او تبدیل می‌شود به استقلال مگر نسبت به منشأ قدرت که نمی‌شود نسبت به آن وابسته نبود و آن پروردگار عالم است. دین چه‌کار می‌کند؟ دین یک برنامه‌ای دارد برای انسان، انسان را به اوج استقلال و قوّت و قدرت می‌رساند. و خدا از چی بدش می‌آید؟ از اینکه کسی به چیزی وابسته باشد. اگر بچه‌ات را به خدا وابسته نکنی متوجه منشأ قدرت خدا نکنی، بچه‌ات به هر چیزی، به هر پَشیزی وابسته خواهد شد. بچه‌ات ضعیف می‌شود، ذلیل می‌شود. می‌خواهی بچه‌ات ذلیل بشود؟ 🌸 @nedaye_tahzib 🌾tahzib-howzeh.ir
📌عن امیر المومنین علی (علیه السلام) : حُسنُ الخُلقِ راسُ کُلِّ بِرِّ نیک خویی ، سرآمد همه نیکی هاست. غررالحکم ۴۸۵۷ 👌پخش زنده درس اخلاق 👈با حضور استاد حجت الاسلام والمسلمین مهدوی‌نیا (دام عزه) ⏰چهارشنبه ۲۴ دی ماه ۹۹ ساعت ۱۰ پخش زنده:🔻 www.hawzahnews.com https://www.hawzahnews.com/service/live پخش‌زنده در ایتا:🔻 https://aparat.com/hawzahnews/live?eitaafly 🌸 @nedaye_tahzib 🌾tahzib-howzeh.ir
26.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖤 شهادت حضرت سلام الله علیها 🖤 دستمو رها نکنی - التماس دعای فراوان 🌸 @nedaye_tahzib 🌾tahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 348، آیات 90 تا 104 🗓1399/10/24 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
348.mp3
499.6K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 348 🗓1399/10/24 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی قنوت دل 🔸موضوع: ترک نماز شب، مایه زیانکاری شماره‌ ۱8 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
شماره ۱5 🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»» اثر انزوا و گوشه گیری در اخلاق🌷 زیانهای گوشه گیری و انزوا/ قسمت سوم👇👇👇 2- تنهایی و عزلت مایه بسیاری از انحرافات فکری و اعوجاج سلیقه است، زیرا انسان هر قدر هم خوش فکر و با ذوق و پرمایه باشد باز دارای اشتباهاتی است، این اشتباهات جز در برخورد با دیگران آشکار نمی گردد، در معاشرت خیلی زود انسان به اشتباهات خود پی می برد، ولی در «گوشه تنهایی» چون راهی برای اصلاح آنها نیست انسان به مسیرهای انحرافی خود ادامه می دهد و مانند کسی که از بیراهه می رود هرچه جلوتر برود فاصله او از جاده اصلی بیشتر می گردد، و گاهی همان یک فکر انحرافی را پایه استنباطات دیگری قرار داده و تدریجاً انبوهی از اشتباهات مغز او را فرا می گیرد و افکار او را به کلی از ارزش می اندازد. از این بیان ضمناً پاسخ استدلال دیگر طرفداران انزوا- که می گویند: تفکر در گوشه تنهایی بهتر میسر است- روشن می گردد، زیرا خطر انحراف در تنهایی خیلی بیشتر است. 3- عیب بزرگ دیگری که در عزلت دامنگیر انسان می شود مسأله «عُجب و خودپسندی» است، انسان روی غریزه حب ذات معمولًا به خود و آثار خود بیش از اندازه علاقه مند است و غریزه «حبّ ذات» در واقع مانند یک ذرّه بین، با قدرت بزرگ نمایی خود، افکار و اعمال انسان را در نظرش بزرگتر از آنچه هست جلوه می دهد. به علاوه عیوب شخص را نیز کوچکتر از آنچه هست نشان می دهد و مجموع این دو جهت، عامل «عجب و خودپسندی» است. محیط عزلت و تنهایی محیط بسیار مساعد برای پرورش بذر این صفت رذیله می باشد. ولی انسان با معاشرت و زندگی با دیگران خود را آنچنان که هست می شناسد، به میزان واقعی کمالات و فضایل خود واقف می گردد و از عیوب خویش با خبر می شود و ضمناً با افرادی که از او برجسته تر و دارای کمالات بیشتری هستند روبه رو می گردد و در نتیجه پی به نقص خود می برد و همین موضوع ریشه عجب را در او قطع می کند و یا به حداقل می رساند. و لذا بسیار دیده شده که افراد گوشه گیر و منزوی ادعاهای بزرگ و گاهی عجیب کرده اند که همگی حاکی از عجب و خودبینی شدید آنها بوده است. ضمناً از این بیان یکی دیگر از فواید بزرگ معاشرت با مردم روشن گردیده و آن تشخیص عیوب خویش است، مردم- بخصوص آنها که با ما روابط دوستانه ندارند یا دشمن هستند- آیینه خوبی برای عیوب ما محسوب می شوند که شاید اگر آنها نباشند بسیاری از عیوب ما، برای همیشه، بر ما مخفی بماند. اگر ما در گوشه تنهایی بسر بریم این آیینه را شکسته ایم و قیافه روحی ما همچون قیافه ناموزون کسانی خواهد بود که هرگز نگاه در آیینه نمی کنند! ادامه دارد... 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir