#دوشنبه_های_بصیرتی
➖➖اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی / قسمت چهاردهم➖➖
🔹تقابل استقلال و تولید ملی با نقشه های دشمنان (قسمت چهارم)👇🏿👇🏿🔹
♻️تولید ملی، راه مقابله با آمریکا
امام خمینی رحمه الله:
باید کوشش کنیم و اقتصاد خودمان را خودمان اداره بکنیم. حالایی که ما در مقابل یک همچه قدرت شیطانی واقع شدیم و او هم تهدید کرده است که ما همه کشورهای دنیا را تجهیز می کنیم که در را به سوی شما ببندند، ما در عین حالی که اعتقادمان این است که حرفی است و واقعیت نخواهد پیدا کرد، لکن اگر ما یک درصد احتمال هم بدهیم باید قیام کنیم. باید غافل نباشیم از اینکه دشمن نمی تواند بکند. خوب، شاید یک وقت شد.
برای آن روز شاید باید همه قشرهای ملت؛ هر کس هر جوری که می تواند یک تولیدی بکند، که مثلاً باغدارها می توانند تولید بکنند، دامدارها می توانند تولید بکنند و کشاورزها می توانند تولید کنند، اشخاص می توانند کمک کنند به کشاورزها، کارخانه ها می توانند تولید کنند، کارخانه های خصوصی که زیاد بود در ایران، و مع الأسف از بین رفته بود و دارد می رود، اینها همه قیام کنند برای اینکه، یک مملکت را از این اقتصاد نجات بدهند.
[صحیفه امام، ج 14، ص 426]
#اقتصاد_مقاومتی_و_امام_خمینی
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
#دوشنبه_های_بصیرتی
#خانواده_و_اقتصاد_مقاومتی
شماره 11
🌸تولید و سهم خانواده در آن /مشارکت سرمایه در تولید مؤسسات اجتماعی🌸
مقصود از مؤسسات اجتماعی بناها و تأسیسات عام المنفعه ای مانند: مسجد، مدرسه، درمانگاه و... است که افراد خیّر بانی ساخت و ساز آن در جامعه می شوند تا عموم مردم از آن استفاده کنند.
امام علی علیه السلام در فرمایشی گهربار می فرماید:
«اَفْضَلُ الْمالِ ما قُضِیَت بِهِ الْحُقُوق؛ برترین مال ها آن است که به وسیله آن، حقوق [خدا و خلق] پرداخت شود». [ترجمه و شرح غررالحکم و دررالکلم آمدی (موضوعی)، ج2، ص 452]
همچنین می فرماید:
«اِنَّ خَیْرَ الْمالِ ما اَوْزنکَ ذُخْراً وَ ذِکْراً و اَکْسَبَکَ حَمْداً وَ اَجْراً؛ به راستی که بهترین مال آن است که اندوخته و ذخیره ای از تو به جای نهد و ستایش و اجری برای تو کسب کند». [ترجمه و شرح غررالحکم و دررالکلم آمدی (موضوعی)، ج2، ص 452]
بر اساس این سخنان ارزشمند، ثروت یا سرمایه زمانی مناسب است که انسان از طریق آن بتواند منشأ خیر هم برای خود (آخرت) و هم برای دیگران شود. اگر غیر از این باشد، جز وبال بر گردن صاحب خود نیست. امام علی علیه السلام در این باره می فرماید:
«اَلْمالُ وَبالٌ عَلی صَاحِبِه اِلّا ما قَدَر منه؛ ثروت برای صاحب خود وبال و گرفتاری است. مگر آنچه را از پیش [برای روز جزا] فرستاده باشد». [ترجمه و شرح غررالحکم و دررالکلم آمدی (موضوعی)، ج2، ص 250]
🔅وقف، بهترین راه
خوشبختانه از گذشته های دور، بسیاری از خانواده های ثروتمند ایرانی با درک درست از جایگاه اجتماعی خود، از سرمایهای که خداوند متعال در اختیار آنان قرار داده است، به بهترین شکل ممکن استفاده کرده اند. آنان با وقف بخشی از ثروت خود یا ساخت مؤسسات اجتماعی و اقتصادی عام المنفعه، نقش مهمی در رشد اقتصادی و فرهنگی جامعه ایفا می کردند. باقی ماندن صدها سازه تاریخی اعم از مدارس، مساجد، درمانگاه ها، پل ها، میل ها، کاروانسراها، بندها، بازارچه ها، آبانبارها و قنات ها، گواه صدق این گفتار است. این کار مهم، افزون بر کاهش فاصله طبقاتی، شرایط اجتماعی و اقتصادی مناسبی را در جامعه فراهم می آورد. در واقع، این مشارکت دادن سرمایه در تولید مؤسسات اجتماعی، به نوع دیگری سطح اشتغال را در جامعه افزایش می داد و سبب می شد بسیاری از مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه رفع شود و جامعه در مسیر رشد و تعالی قرار بگیرد.
با وجود اهمیت مشارکت دادن سرمایه در تولید مؤسسات اجتماعی و اقتصادی، در دهه های اخیر، نقش خانواده های ثروتمند در این بخش تولیدی کم رنگ شده است. امروزه با دگرگونی های اجتماعی انجام گرفته و شکل گیری محله های ثروتمندنشین به ویژه در شهرهای بزرگ و مهاجرت افراد ثروتمند به این محله ها و از سوی دیگر، رشد نظام سرمایه داری وابسته در کشور، رواج سودپرستی، کالاپرستی، مصرف زدگی و ناتوانی قوانین و مقررات موجود، در جامعه در متعادل کردن ثروت در جامعه، باعث شده [است] خانواده های ثروتمند کمتر در رفع مشکلات اجتماعی به ویژه تولید مؤسسات اجتماعی عام المنفعه که نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور دارد سهیم باشند.
به همین جهت، خانواده های ثروتمند مشروعیت نسبی گذشته خود را از دست داده اند» [الگوی مصرف و تهاجم فرهنگی، ص 162]
بنابراین، لازم است خانواده های ثروتمند به تبعیت از پیشینیان خویش، آستین همت را بالا زنند و در این سال های جنگ اقتصادی، گام در مسیری نهند که عزت را برای کشور و رستگاری را برای خود در آخرت به ارمغان آورد و این فرموده رسول خدا صلی الله علیه و آله را به یاد داشته باشند که فرمود:
«اِنّ الله تَعالی یُحِبُّ الْعَبْدَ الْتَقِیَ الْغَنِیَ الْحَفیّ؛ خداوند، بنده پرهیزکار ثروتمند مهربان را دوست دارد». [نهج الفصاحه (موضوعی)، ص 166
ادامه دارد...
#خانواده_و_اقتصاد_مقاومتی
#تولید
#اقتصاد
#خانواده
#اقتصاد_مقاومتی
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا میتوانی کارمند نباش‼️ تا میتوانی باید کارآفرین باشی
#استاد_پناهیان
#سبک_زندگی
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
💠 پخش درس اخلاق
👈 استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین همتیان (دام عزه)
⏰ دوشنبه 27 بهمن ماه ۱۳۹۹ – ساعت 19
پخش:🔻
https://www.hawzahnews.com/service/live
پخش ایتا:🔻
https://aparat.com/hawzahnews/live?eitaafly
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 39
🌺 شاخصها و ملاكهای كلی |
رفتار اجتماعی طلبه🌺
🔅مباحات خلاف شأن (قسمت دوم)
از اموری كه شأن طلبه را در نظر دیگران پایین میآورد، این است كه گمان شود طلبه همواره بیكار و رها است.
اگر طلبه هر دعوتی را بپذیرد، هر مراجعهای را بلافاصله پاسخ گوید، در موارد زیادی بیكار دیده شود، در نشستهای گعده و خنده شركت كند، در مغازهها به بطالت بنشیند، صبح دیر از خواب بیدار شود یا كار روزانه را آغاز كند و خلاصه حساب و كتاب خاصی در برنامه كاریاش دیده نشود، ارج و اعتبار خود را از دست خواهد داد. طلبه باید برنامه كاری منظم و كاملی داشته باشد. هیچ اشكال ندارد كه اگر درس یا كاری دارد برای رسیدگی به مراجعات، فرصت دیگری تعیین كند یا از پذیرش دعوت میهمانی عذر آورد یا صله ارحام، عیادت مریض و احوالپرسی از دوستان را كوتاه گرداند.
همانگونه كه مردم از یك پزشك یا یك مدیر انتظار ندارند كه در همه مراسم و جلسات آنان شركت كند و زندگی او را مهم، جدی و با برنامه میشمارند، طلبه نیز باید دارای برنامه جدی و زندگی منظمی دیده شود و عذرش در كوتاه كردن برنامههای جانبی موجه باشد.
طلبه نیز مانند یك كاسب یا كارمند جدی، باید هر روز صبح زود به درس و بحث یا كار صنفی خود مشغول شود و در نظر مردم، خانواده یا دوستان خود، فردی مصمم، قاطع، متین و بااراده بنماید.
تمام رفتارهای كودكانه كه برخاسته از هوسهای زودگذر و فاقد غرض عقلایی و حكمت است نیز، همینگونه موجب تنزل شأن روحانی و روحانیت میشود؛ مانند آدامس جویدن، تخمه شكستن، خوردن چیزهای خاصی مثل ساندویچ، پفیلا، پفك، یا آلاسكا در مجلس عمومی، بازیهای كامپیوتری، حل جدول روزنامه، ایستادن جلوی ویترین مغازهها خصوصا اسباببازی فروشی، نگاه كردن فیلمهای سینمایی (كمدی، تخیلی و...) و تعریف كردن آن، دنبال كردن نتایج مسابقات فوتبال، بازی كردن، لطیفهگویی فراوان، ارسال برخی پیامهای كوتاه كممحتوا، همراه داشتن جانوران و سرگرم شدن به آن، رفتن به طبیعت در مراسم سیزده فروردین، شكلك درآوردن و تقلید رفتار دیگران.
🌱بدون شك اقدام به هیچ یك از رفتارهای بالا حرام یا زشت نیست و حتی ممكن است در شرایط خاصی ضرورت یا مصلحت نیز داشته باشد. هرگاه كه وظیفه یا ضرورت اقتضا كند، طلبه برای انجام این امور باید آمادگی كامل داشته باشد و ابا و استنكافی از خود نشان ندهد ؛ اما در شرایط عادی كه ضرورت خاصی وجود ندارد، سعی در پرهیز از این رفتارها داشته باشد.
#ویژه_طلاب
#رفتار_اجتماعی
#راه_و_رسم_طلبگی
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.ir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #نمل، صفحه 382، آیات 56 تا 63
🗓1399/11/28
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
ماه دوستان خاصّ خدا
ماه رجب، ماه عبادت برای دوستان خاصّ حضرت حق هست. کسانی که در ماه رجب عبادت خودشان را پر آب و رنگ قرار میدهند و توجه بیشتری در عبادات پیدا میکنند، اینها از دوستان خاصّ حضرت حق به حساب خواهند آمد. به حدّی که روز قیامت اهل عبادت در ماه رجب جداگانه صدا زده میشوند و آنها را خداوند متعال به صورت ویژه به بارگاه خود فرا میخواند.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فضیلت و اهمیت ماه رجب در بیان آیتالله آقا مجتبی تهرانی
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
#سه_شنبه_های_تربیتی
🔹تربیت دینی فرزندان / تعظیم شعائر🔹👇🏿👇🏿
شماره 11
🔅تعظیم شعائر
تربیت ولایی فرزندان، در سایۀ برخی سنن مذهبی و آداب و رسوم ریشه دار و نشئت گرفته از آموزه های اولیای دین، تضمینی بر سلامت روحی و کمال تربیتی آنان است.
ماه محرم، یکی از بهترین فرصت هایی است که می تواند باورهای مذهبی و گرایش های دینی را عمق بخشد و پیوند فرزندان ما را با «عترت»، استوارتر و ریشه دارتر سازد.
تعظیم شعائر که قرآن هم به آن سفارش کرده است، در هر زمان و موقعیتی به گونه ای است: در ایام محرم، با پُرشور نگه داشتن محافل حسینی و سنن عاشورایی است، تا دل ها از اهل بیت بیگانه نشود و میان نسل نو و حماسۀ عاشورا و مکتب کربلا، گسست پیش نیاید.
تعظیم شعائر، باید از روش و رفتار بزرگان به نسل جدید سرایت کند. پیشقدم شدن والدین و مربیان در گرامی داشتن مناسبت های دینی، به فرزندان هم همین تکریم و ارج نهادن را می آموزد و این فرهنگ را به آنان منتقل می سازد.
شرکت کردن والدین در این مجالس و شرکت دادن کودکان و نوجوانان در آن ها و تلاش برای جاذبه دارساختن چنین شعائر و مراسمی برای این قشر، عُلقه ها و پیوندهای عاطفی و معنوی با اهل بیت و مفاهیم دینی را افزایش می دهد.
🔅 مراسم سرور
در تکریم مناسبت های دینی، تنها به ایام عزا و وَفَیات نباید نگریست. در مناسبت های شاد هم باید با اهل بیت همدلی کرد و به احیای آن مراسم پرداخت؛ چون به صفای روحی و شادابی زندگی کمک می کند.
در این میان، سال نو و فرارسیدن بهار، جاذبه ای فراگیرتر دارد. وقتی عیدی می دهیم، به توصیۀ دینیِ «ادخال سرور» عمل کرده ایم و چون به دید و بازدید اقوام و بستگان دور و نزدیک و دست بوسی بزرگ تر ها می رویم، به احیای برنامۀ «صلۀرحم» پرداخته ایم که توصیۀ قرآن و سفارش امامان است.
«حیات طیبه» تنها در بهشت جاودان نیست؛ در همین دنیا هم می توان به آن رسید، به شرط آنکه «خداجویی» و «کمال طلبی» بر زندگی های ما و فرزندانمان سایه افکنده باشد و توانسته باشیم زندگی اولیای الهی و عترت پیامبر و امامان معصوم را سرمشق خود سازیم و به عنوان «الگو» به فرزندانمان بشناسانیم.
«بهار دین» در سایۀ محبت و معرفت و اطاعت از اهل بیت است.
«بهار دل» در گرو پاک ساختن زندگی از بدی ها و تطهیر قلوب از کینه ها و حسد ها و بداندیشی هاست.
باشد که هم بهار دینمان پُرطراوت باشد، هم بهار دلمان پُرشکوفه و شادی
#تربیت_دینی_فرزندان
#تعظیم_شعائر
#مراسم_سرور
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سه_شنبه_های_تربیتی
کلیپ تصویری | #پناهیان
برای زندگی، شغل و انتخاب رشته چه هدفی انتخاب کنیم؟
مادرها و پدرها مراقب باشند با این ادبیات بچه را خراب نکنند!
چقدر ما فرهنگ بدی داریم که فقط علیه بدیها حرف میزنیم. نه، علیه متوقفشدن در خوبیهای اندک هم باید فریاد زد.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 40
🌺 شاخصها و ملاكهای كلی |
رفتار اجتماعی طلبه🌺
🔅مباحات خلاف شأن (قسمت سوم)
در روایتی آمده است:
عَبد اللَّهِ بن خالد الكنَانِی قَالَ استَقبَلَنِی أَبُو الحَسَنِ علیهالسلام وَ قَد عَلَّقْتُ سَمَكةً فِی یدِی فَقَالَ اقذِفهَا إِنَّنِی لَأَكرَهُ لِلرَّجُلِ السَّرِی أَن یحْمِلَ الشَّیءَ الدَّنِی بِنَفسِهِ ثُمَّ قَالَ إِنَّكم قَومٌ أَعدَاؤكم كثِیرَةٌ عَادَاكمُ الخَلقُ یا مَعشَرَ الشِّیعَةِ إِنَّكم قَد عَادَاكمُ الْخَلقُ فَتَزَینُوا لَهُم بِمَا قَدَرتُم عَلَیهِ؛
عبد اللّه بن خالد كنانی میگوید: ماهیای تهیه كرده بودم و در دست آویخته و به همراه میبردم. در این حال امام كاظم علیهالسلام مرا دید و فرمود: رهایش كن. من دوست ندارم كه یك فرد شریف نامدار چیز پستی را به دست خود حمل كند. سپس فرمود: ای جماعت شیعه! شما گروهی هستید كه دشمنان فراوان دارید. مردم با شما دشمناند. پس تا آنجا كه میتوانید برای آنان خود را بیارایید.
مشابه این موضوع را معاویه بن وهب نیز، از امام صادق علیهالسلام نقل كرده است:
مُعَاوِیة بن وَهبٍ قَالَ رَآنِی أَبُو عَبدِ اللَّهِ علیهالسلام بِالمَدِینَةِ وَ أَنَا أَحمِلُ بَقلا فَقَالَ إِنَّهُ یكرَهُ لِلرَّجُلِ السَّرِی أَن یحمِلَ الشَّیءَ الدَّنِی فَیجتَرَأَ عَلَیهِ؛
امام صادق علیهالسلام مرا در حالی كه مقداری سبزی با خود میبردم در مدینه دید و فرمود: برای یك فرد شریف نامدار شایسته نیست كه كالای پستی را با خود حمل كند؛ زیرا بر او جرأت پیدا میكنند.
توجه به تعلیلی كه در این دو حدیث بیان شده است، بسیار آموزنده است. در روایت اول، امام كاظم علیهالسلام میفرماید: چون شیعیان دشمن دارند باید ابهت و جلال خود را در مقابل دشمن پاس دارند و انجام كارهای پست، این جلال و شكوه را از آنان میگیرد و آنان را از اجرای بهینه وظایف خود باز میدارد. در روایت دوم نیز، امام صادق علیهالسلام به شأن اجتماعی كسی مانند معاویه بن وهب توجه كرده و به او تذكر دادهاند كه انجام كارهای پست مردم را بر او گستاخ و جری میگرداند و ضریب تأثیر اجتماعی او را پایین میآورد.
◀️بدیهی است در شرایطی كه این علت وجود نداشته باشد هر كس موظّف است كارهای شخصی خود را به دست خود انجام دهد. در توصیف اخلاق پیامبر صلیاللهعلیهوآله آمده است:
كانَ لایمْنَعُهُ اَنْ یحْمِلَ حَاجَتَهُ مِن السوق اِلی أهلِهِ؛ پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله به دست خود مایحتاج خود را از بازار به سوی خانوادهاش حمل مینمود.
بسیاری از عالمانِ بنام نیز، همین شیوه را دارند و در تأمین نیازهای شخصی و خانوادگی خود از دیگران كمك نمیگیرند و این تواضع كه به تأسی از رفتار پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله شكل گرفته موجب جلب اعتماد مردم و محبوبیت آنها نیز شده است.
در روایتی آمده است:
نَظَرَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام إِلَی رَجُلٍ مِنْ أَهْلِ الْمَدِینَةِ قَدِ اشْتَرَی لِعِیالِهِ شَیئاً وَ هُوَ یحْمِلُهُ. فَلَمَّا رَآهُ الرَّجُلُ اسْتَحْیا مِنْهُ. فَقَالَ علیهالسلام اشْتَرَیتَهُ لِعِیالِك وَ حَمَلْتَهُ إِلَیهِمْ. أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ لاَ أَهْلُ الْمَدِینَةِ لَأَحْبَبْتُ أَنْ أَشْتَرِی لِعِیالِی الشَّیءَ ثُمَّ أَحْمِلَهُ إِلَیهِمْ؛
امام صادق علیهالسلام مردی از اهل مدینه را دید كه برای خانوادهاش چیزی خریده و آن را حمل میكند. وقتی چشم او به امام افتاد، خجالت كشید. حضرت فرمود: برای خانوادهات خریدهای و میبری. به خدا قسم! اگر مردم مدینه نبودند (و در میان آنها شناخته شده نبودم) دوست داشتم كه من هم برای خانوادهام چیزی خرید كنم و برایشان ببرم.
بنابراین، ضمن اینكه روحانیت باید بیتكلف و بیآلایش باشد، باید اعتبار و پرستیژ صنفی خود را پاس دارد و به گونهای عمل نكند كه فرد او در نظر جامعه خُرد، پست، حقیر و ضعیف، یا صنف روحانیت به عنوان قشری كمارزش، بیمقدار و دونپایه تلقی شود.
پیامبر اكرم ـ اسوه مهربانی و اخلاق كه كارهای شخصی خود را به دست خود انجام میداد ـ به تعبیر امام علی علیهالسلام از هیبت و جلالت خاصی برخوردار بود و این رفتارها باعث خرد شدن عظمت و شخصیت او در میان جمع نبود .
بنابراین، هر كاری كه باعث سبكی شأن طلبه در نگاه مردم شود و او را در ایفای نقش اجتماعی و رسالت خود ضعیف گرداند، اخلاقا برای طلبه جایز نیست.
#ویژه_طلاب
#رفتار_اجتماعی
#راه_و_رسم_طلبگی
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.ir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #نمل، صفحه 383، آیات 64 تا 76
🗓1399/11/29
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir
💠 پخش زنده درس اخلاق
👈 استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین عمومی (زیدعزه)
⏰ چهارشنبه 29 بهمن ماه ۱۳۹۹ – ساعت 10 صبح
پخش زنده:🔻
https://www.hawzahnews.com/service/live
پخش زنده ایتا:🔻
https://aparat.com/hawzahnews/live?eitaafly
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir
📺 هماکنون؛ پخش زنده سخنرانی رهبر انقلاب در سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز
🔺️ حضرت آیتالله خامنهای بهمناسبت سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز در سال۱۳۵۶، از طریق ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی سخن میگویند.
📲 این برنامه به صورت زنده از شبکههای رسانهی ملی و همچنین از پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR و حسابهای این پایگاه در شبکههای اجتماعی در حال پخش است.
🔺️هرسال به مناسبت سالروز قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن ۱۳۵۶، هزاران نفر از اقشار مختلف مردم استان آذربایجان شرقی، با حضور در حسینیهی امام خمینی(ره) با رهبر انقلاب دیدار میکردند که به علت رعایت دستورالعمل های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا، این دیدار از طریق ارتباط تصویری با مردم حاضر در مصلای تبریز انجام میشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بیانات رهبر انقلاب در مورد حلول ماه رجب و برکات این ماه
💻 @khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب در سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز: امروز مردم نسبت به اول انقلاب، نسبت به کاستی ها و ناکارآمدی ها حساسترند و این نکته خوبی است، یعنی نسبت به آرمان های انقلاب پیگیر هستند
💻 @khamenei_ir
🔰 زیربنای فکری نظام اسلامی باید به روز شود و رونق یابد / تشییع عجیب شهید سلیمانی و ۲۲ بهمن متفاوت امسال نشان میدهد مردم انصافا خسته نشدهاند
🔺 رهبر انقلاب در سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز: دشمن اصلی برای سلطه گر همین زیربنای فکری اسلامی است این زیربنا از اسلام گرفته شده در بیانات امام به طور مبسوط این زیربنا توضیح داده شده.
نیروهای فکری نظام اسلامی روز به روز بایستی این زیربنای فکر را رونق بدهند. مسائل جدیدی پیش می آید، پاسخهای جدیدی لازم دارد. این پاسخها را در اختیار جویندگان و پویندگان و جوانان بگذارند.
این زیربنای فکری لازم است اما در مقام عمل هم یک چیزهایی لازم است. در مقام عمل چی لازم است؟ نترسیدن، خسته نشدن، ناامید نشدن، تنبلی نکردن، ندانسته در نقشه دشمن وارد نشدن و به او کمک نکردن. اینها در عمل لازم است. در جای خود هم آماده فداکاری بودن. باید فداکاری کرد باید جان را به کف دست گرفت... مثل شهید سلیمانی، جان را کف دستش گرفته بود و وارد میدان های گوناگون، و دیگر شهدای عزیز مثل همین شهید باکری خودتان.
البته ملت ایران خوشبختانه از این خصوصیات برخوردارند. انصافا ملت ایران خسته نشدهاند که خب شما نمونههایش را دیدید. در این تشییع جنازههای عجیب شهید سلیمانی، بعد هم در ۲۲ بهمن امسال با این شرایط کرونایی با ابتکار جدید چطور وارد میدان شدند و نگذاشتند ۲۲ بهمن تعطیل شود.
#بسته_خبری
💻 @khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | بیانات رهبر انقلاب درباره برجام: این بار فقط عمل مهم است نه حرف.
💻 @khamenei_ir
🔰 عقبماندگیها و مشکلات امروز بخاطر انقلابی عملنکردن ماست/ شکاف طبقاتی باید از بین برود
🔺 رهبر انقلاب در سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز: ما باید دستاوردهای انقلاب را بشناسیم و بدانیم. البته ما هرگز پنهان نکردیم و باز هم پنهان نمیکنیم که در بخشهایی هم عقبماندگی داریم عقبماندگیهایی که به هیچوجه قابل قبول نیست مقصر خود ما هستیم خود ما مسئولین مقصریم.
این عقبماندگیها باید جبران شود. این بهخاطر انقلابیعملنکردن ماست. ما هر جا انقلابی عمل کردیم عقبماندگی نداشتیم.
هر جا از انقلاب کوتاه آمدیم یک حرکت غیرانقلابی و حرکت ناشی از کسالت و بیتوجهی انجام دادیم عقبماندگی به وجود آمد که در درجه اول در مسئله معیشت طبقات فقیر است. ما در این زمینه عقبماندگی داریم و اختلاف و شکاف طبقاتی است. البته این را هم بگویم. در همین زمینه ای که ما عقب ماندگی داریم در مقایسه با قبل انقلاب به مراتب جلو هستیم.
اینی که کسی خیال کند که وضع قبل از انقلاب مثل وضع امروز بود اصلا اینجور نیست آن روزها خب بنده در میدان کار بودم با طبقات مختلف. وضع بسیار متفاوت بود با امروز و بسیار بد بود. امروز از ان جهت هم ما پیشرفت کرده ایم منتها باب شأن انقلاب نیست این چیزی که امروز هستیم.
ما بایستی خیلی بیش از این حرکت میکردیم. شکاف طبقاتی بایستی از بین برود و عدالت، عدالت اقتصادی به معنای واقعی کلمه بایستی مستقر بشود. این وظیفه ماست. این کار ماست. بایستی انجام بدهیم.
#بسته_خبری
💻 @khamenei_ir
13991129_40559_128k.mp3
11.97M
🎙بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی، در سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز. ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
💻 @Khamenei_ir
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
🌷زندگی در پرتو اخلاق »»»»
شماره 20🌷
زبان ترجمان دل و کلید شخصیت است 👇👇👇
اصلاح «زبان» و گفتار از آن جهت اهمیت فوق العاده در بحثهای اخلاقی بخود گرفته که زبان ترجمان دل و نماینده عقل و کلید شخصیت انسان است و مهمترین دریچه ای می باشد که به روح انسان گشوده می شود.
به عبارت روشنتر، آنچه در صفحه روح بشر نقش می بندد (اعم از پدیده های فکری و عاطفی و احساساتی) قبل از هر چیز بر صفحه زبان و در لابه لای گفته های او خودنمایی می کند. اگر در گذشته اطبا قسمت مهمی از اعتدال و انحراف مزاج را از چگونگی زبان تشخیص می دادند، روانکاوان امروز بیشتر مسایل روانی را در خلال گفتگوهای افراد، جستجو می کنند!
روی این جهات است که علمای اخلاق اهمیت خاصی برای اصلاح زبان قائل هستند و اصلاح آن را نشانه تکامل روح و تقویت فضائل و ملکات برجسته اخلاقی می دانند. در احادیث اهل بیت علیهم السلام نیز این حقیقت در ضمن بیانات کوتاه و جالبی بیان شده است. دو جمله زیر که به ترتیب از امیرمؤمنان علی علیه السلام و امام صادق علیه السلام نقل شده است شاهد گویای این مدعاست:
1- «الْمَرْءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسانِهِ»( نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 148.)
انسان زیر زبان خود پنهان است!
یعنی نه تنها شخصیت علمی بلکه شخصیت اخلاقی و اجتماعی و بطور کلی شخصیت انسانی او زیر زبان اوست و تا سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد.
2- «لا یَسْتَقِیمُ ایمانُ عَبْدٍ حَتّی یَسْتَقِیمَ قَلْبُهُ، وَلا یَسْتَقِیمُ قَلْبُهُ حَتّی یَسْتَقِیمَ لِسانُهُ»(مجلسی، بحار الانوار 75/ 262. و محجّه البیضاء 5/ 193.)
استقامت و راستی ایمان، بدون استقامت و راستی قلب ممکن نیست، و آن نیز بدون استقامت و راستی زبان وجود پیدا نخواهد کرد.
ادامه دارد...
#زندگی_در_پرتو_اخلاق
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.ir