eitaa logo
ندای تهذیب
7.7هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.7هزار ویدیو
886 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @Sarbazevatan1362 اداره اخلاق @Bahoosh593 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
681103-manshoor-rohaniat.pdf
169.9K
نمودار | منشور روحانیت امام خمینی(ره) 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.ir
منشور روحانیت.pdf
646.1K
متن کامل کتاب منشور روحانیت امام خمینی(ره) 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.ir
سوم اسفندماه، سالروز صدور از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی(ره) است مجموعه پوسترهای منشور روحانیت که توسط معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه تولید شده است را میتوانید از آدرس ذیل مشاهده و دریافت نمایید 👇👇👇👇 1.. سایت «معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه» tahzib-howzeh.ir/page/24 2.. کانال «ندای تهذیب» در ایتا @nedaye_tahzib
🔅پای درس منشور روحانیت امام خمینی (ره)🔅 ◀️👇👇👇▶️ امام معتقد است فقه اگر برای جهانخواران ضرر نداشته باشد، بی‌فایده و غرق‌شدن در احکام فردی است. این ساختارشکنی امام در فقه شیعه وجه تمایز وی با همه علمای سلف و متأخر می‌باشد: «مادامی که فقه در کتاب‌ها و سینه علما مستور بماند و ضرری متوجه جهانخواران نیست و روحانیت تا در همه مسائل و مشکلات حضور فعال نداشته باشد، نمی‌تواند درک کند که اجتهاد مصطلح برای اداره جامعه کافی نیست.» این فراز سخن امام، روحانیت را به سمت اسلام اجتماعی می‌کشاند و آنان را در کانون مسائل پیچیده اجتماعی قرار می‌دهد. اما امام امروز و فردای جامعه را و شاید قرن‌های آینده را نیز دیده است. با مسائل جدید و مدرن اجتماعی و اقتصادی آشناست و می‌داند اگر روحانیت برای آینده فکری نکند، دیگران از راه خواهند رسید و با لذت گرایی غربی و دمیدن در زرق و برق دنیا جامعه غرب‌زده را به سوی خود خواهند کشید. این فراز از پیام امام برای آینده روحانیت هنوز در لابه‌لای حجاب‌ها مانده است: «چه بسا شیوه‌های رایج اداره امور مردم در سال‌های آینده تغییر کند و جوامع بشری برای حل مشکلات خود به مسائل جدید اسلام نیاز پیدا کند، علمای بزرگوار از هم‌اکنون برای این موضوع فکری بکنند.» این همان مطالبه نرم‌افزار نظام است که درآمیختگی سنت و مدرنیته، امام آن را وحدت حوزه و دانشگاه نامید. امروز هزاران کتاب توسط علمای متعهد به انقلاب به رشته تحریر درمی‌آید و ویترین کتابفروشی‌ها را زینت بخشیده است، اما در گره‌گشایی از مشکلات جمهوری اسلامی (نه حکومت اسلامی) کمرنگ بوده است. هنوز مراجع بزرگوار طرفدار اسلام ناب محمدی منشوری برای «فقه سیاسی» که مؤید مردم سالاری دینی باشد ارائه نکرده‌اند و این مطالبه زمین مانده امام است. فقه سیاسی در رشته علوم سیاسی دانشگاه‌ها مهجور است و در نسبت با مردم‌سالاری دچار کژتابی است. هنر روحانیت طرفدار اسلام سیاسی، هموار کردن مسیر ذهنی جوانان برای پیوند اسلامیت و جمهوریت است. اگر مقام معظم رهبری بر این باورند که «مردم‌سالاری مدنظر امام درون دینی بود، چون امام اهل التقاط نبود» علمای تراز اول تشیع باید مبانی فقهی- کلامی آن را به روش استدلالی و وحیانی روزآمد و در باب مردم‌سالاری دینی محتوای فاخر تولید کنند. پیش نیاز این مهم شناخت سیاست و حکومت در غرب است. بدون شناخت غرب امروزی، ارزش‌گذاری مردم‌سالاری دینی سخت خواهد شد و این همان امر مهمی است که امثال آیت‌الله مصباح‌یزدی بدان پی برده بودند و اصرار داشتند که شاگردانش در غرب نیز تحصیل کنند. خلاصه کلام اینکه، عبارت معروف امام در سال ۱۳۵۸ که «شکست روحانیت، شکست اسلام است»، همچنان پابرجاست، اما روحانیت اصیل باید مراقبت کنند از درون شکست نخورند. شاید در طول تاریخ هزار ساله حوزه روحانیت تشیع هیچ زمانی مانند امروز نیاز به گره‌گشایی از مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نبوده است. روحانیت باید پیشگام حل مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه باشد خوشبختانه زمینه ذهنی پذیرش آن در جامعه همچنان وجود دارد. روحانیت باید برای حفظ و گسترش آن قیام درونی کند. 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*سلسله مباحث: دروس اخلاق با محوریت نامه 31 نهج البلاغه / قسمت هجدهم استاد: حجت الاسلام و المسلمین همتیان مدیریت اعضای مهم بدن: 1.. چشم 2.. زبان 🌻 @nedaye_tahzib 🌿 tahzib-howzeh.ir
💠 "مسابقه دلنوشته" طلاب و روحانیون به مقام معظم رهبری مدظله العالی 🔸در راستای «لبیک به رهبری»، 🔸در رابطه با بیانیه گام دوم انقلاب،و تاکید بر محوریت اخلاق و معنویت در تحقق اهداف انقلاب و تمدن اسلامی ♻️جهت شرکت به آدرس پیشخوان: 👇 www.login.ismc.ir ⏰ مهلت ارسال: 15 بهمن لغایت 15 اسفند 1399 🍃مزایا: 👈 1- اهداء جوایز(به بهترین دلنوشته ها)؛ 👈 2- انتشار در رسانه های حوزوی؛ 👈 3- تقدیم بهترین دلنوشته‌ها به محضر مقام معظم رهبری مدظله‌ العالی؛ ☘️ مدیریت اساتید اخلاق و امور تهذیبی معاونت تهذیب و تربیت
✅سوره مبارکه ، صفحه388، آیات 22 تا 28 🗓1399/12/04 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
388.mp3
491.6K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 388 🗓1399/12/04 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
تصویر ولادت امام جواد (ع) و حضرت علی اصغر (ع) 🌷فرارسیدن سالروز ولادت امام جواد علیه السلام و حضرت علی اصغر علیه السلام رو خدمت شما عزیزان تبریک عرض می کنیم.🌷 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
علیه السلام 🌷ببین گوش دل به سوی که داری؟🌷 دل، قبله نماست و مقصد را مشخص می کند. ازاین رو، باید واردات دل را مدیریت کرد و به هر صدای نامحرمی گوش نداد. امام جواد علیه السلام در این باره فرمود: مَن اَصغی إلی ناطِقٍ فَقَد عَبَدَهُ، فَاِن کانَ النّاطِقُ یُؤَدّی عَنِ اللهِ عزّوجلّ فَقَد عَبَدَالله، وَ إن کانَ النّاطِقُ یُؤَدّی عَنِ الشَّیطانِ فَقَد عَبَدَ الشَّیطانَ؛ هر کس به گوینده ای گوش فرا دهد، او را پرستیده است. پس اگر گوینده، از خدای متعال می گوید، او خدا را پرستیده است و اگر گوینده، از طرف شیطان حرف می زند، به یقین، شیطان را پرستیده است. (تحف العقول، ص 456) در توضیح این روایت گفتنی است: نعمتِ «شنیدن» و قوّه ی «سامعه»، از نعمت های خدا است و نعمته ای الهی را باید در مسیر رضای او به کار گرفت، و گرنه ناسپاسی است. گوش، یکی از راه های ورودی ذهن و دل ما است. اگر به روی سخنان حکیمانه و حرف های حق گشوده شود، در دل و ذهن انسان اثر مثبت و آموزشی و تربیتی دارد، اما اگر به روی حرف های باطل و زشت و انحرافی باز شود، انسان را به بیراهه و انحراف می کشاند. تأثیر سخن گوینده تا حدّی است که امام از آن به «پرستیدن» یاد کرده است. وقتی با همه ی وجود به حرف های یک گوینده گوش می دهیم و به آن دل می سپاریم، مثل این است که از او اطاعت کرده و او را پرستیده ایم. حال، بستگی دارد گوینده از خدا و حقیقت و حکمت سخن بگوید، یا از باطل و گمراهی و شیطان. و ما همچنان که نسبت به گفته هایمان مسؤولیم، نسبت به شنیده هایمان هم مسؤولیت داریم. قرآن کریم می فرماید: کلُّ أُولئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً، (اسرا، آیه 36) انسان نسبت به همه چیز مورد سوال قرار می گیرد، بنابراین نباید اجازه دهیم هر سخنی به گوشمان راه یابد. چه بسا یک سخن باطل، فکر و ایمان ما را خراب کند. چه بسا یک سخن دروغ و بهتان، ما را به مسلمانی بدبین سازد. چه بسا گوش دادن به حرف های تحریک کننده؛ کسی را به گناه و وسوسه های شیطانی بکشد. حضرت علی (ع) فرموده است: السامعُ شریکُ القائل (غررالحکم، حدیث 518) «شنونده، شریک گوینده است» بنابراین لازم است نعمت شنوایی را برای هدایت شدن و کمال یافتن، به کار گیریم. 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
💠 پخش درس اخلاق 👈 استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری (زیدعزه) ⏰ دوشنبه ۴ اسفند۱۳۹۹ – ساعت ۱۹ پخش:🔻 https://www.hawzahnews.com/service/live پخش ایتا:🔻 https://aparat.com/hawzahnews/live?eitaafly 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی پیام امام خمینی قدّس سرّه به حوزه و روحانیت، شماره 20 علما و روحانیت متعهد 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
🔹🔑🔑اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی / قسمت پانزدهم / بسترهای اقتصادی🔑🔑🔹 1️⃣ کشاورزی مقدمه: براي تحقق پيشرفت در فعاليت هاي اقتصادي با توجه به امكانات كشور، سرمايه گذاري كردن و تلاش در بخش هاي مختلف، لازم و ضروري است. كه هريك از بخش ها در نسبت به موضوع اقتصاد همانند يك سنگر محسوب مي شوند. حضرت امام خميني رحمه الله در رهنمودهايي كه دارند به برخي از عرصه ها بالخصوص تأكيد دارند كه بايد تلاش هاي اقتصادی جهادي در اين عرصه ها بيشتر مورد توجه باشد، از جمله آنهاست: ♻️كشاورزي اساس اقتصاد حضرت امام خمینی رحمه الله: امر كشاورزي دركشور ما از اهم امور است و هدايت و اجراي آن به وجه صحيح اساس اقتصاد كشور است. [صحيفه نور، ج 14، ص 158] حضرت امام خمینی رحمه الله: مسئله كشاورزي در كشور ما در رأس امور است. بحمدالله مملكت از نظر منابع طبيعي همه چيزش خوب است، آب و زمين خوب دارد و مردمش آگاه و در فكر كشاورزي هستند. دولت بايد آنها را تشويق و تقويت بنمايد و امكانات لازم را در اختيار آنها بگذارد. [صحيفه نور ، ج 17، ص 101] 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
| نقش و کارکرد خانواده در اقتصاد مقاومتی شماره 12 2️⃣ مدیریت مصرف (قسمت اول) 🔅مصرف در لغت و اصطلاح از جمله از وظایف خانواده در سال های جنگ اقتصادی، مدیریت مصرف است که شاید به نوعی از مشارکت در تولید هم مهم تر است. الف: مصرف در لغت: مصرف از ماده «صَرَفَ» است به معنی صَرف (محل خرج کردن). [فرهنگ صبا، ص 1009] ب: مصرف در اصطلاح اقتصادی: «مصرف عبارت از ارزش پول کالاها و خدماتی است که توسط افراد، خریداری و تهیه می شود». [احمد اخوی، اقتصاد کلان، ص 151] 🔅جایگاه مصرف در اقتصاد مصرف در میان متغیرهای اقتصادی به اندازه ای اهمیت دارد که برخی از اقتصاددانان، هدف نهایی از انجام فعالیت های اقتصادی دیگر از جمله تولید، پس انداز و سرمایه گذاری را مصرف می دانند. چنان که کینز یکی از اقتصاددانان نامی می نویسد: «غایت هر فعالیت اقتصادی، مصرف است». [جان مینارد کینز، نظریه عمومی و اشتغال و بهره وری، ترجمه: منوچهر فرهنگ، ج 1، ص 131] ادامه دارد... 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ تصویری | این کار به عهده شماست! بسم الله .. الان جای حلقه‌ میانی خالی است. بچه‌های دبیرستانی با این کار صاحب درآمد خواهند شد! 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | بیانات امروز رهبر انقلاب درباره اختلاف نظر بین مجلس و دولت درباره اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها: 👈 مجلس و دولت اختلاف‌نظر امروزشان را حل کنند که نشان‌دهنده دوصدایی نباشد 🔺 باید به دقت به این قانون که قانون خوبی است عمل شود.
🔰 اسلام ساخت سلاح هسته‌ای را ممنوع میداند و کشتار غیرنظامیان روش آمریکاست + واکنش رهبر انقلاب به حرفهای 🔺️ در این میان آن دلقک صهیونیست بین‌المللی دائم می‌گوید ما نمی‌گذاریم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، در حالی که باید به او گفت اگر جمهوری اسلامی تصمیم به دستیابی به سلاح هسته‌ای داشت، او و بزرگ‌تر از او هم نمی‌توانستند مانع شوند. آنچه مانع جمهوری اسلامی برای ساخت سلاح هسته‌ای است، فکر و مبانی اسلامی است که ساخت هر سلاحی اعم از هسته‌ای یا شیمیایی را که موجب کشتار مردم عادی می‌شود، ممنوع می‌داند. کشتار غیرنظامیان و مردم بی‌گناه روش آمریکایی‌ها و غربی‌ها است و جمهوری اسلامی این روش را قبول ندارد و بر همین اساس به سلاح هسته‌ای فکر هم نمی‌کند. ۹۹/۱۲/۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب، عصر امروز: اسلام ساخت سلاح هسته‌ای را ممنوع میداند و کشتار غیرنظامیان روش آمریکاست اگر لازم باشد برای مصارف غیرنظامی غنی‌سازی را به ۶۰ درصد هم می‌رسانیم
✅سوره مبارکه ، صفحه389، آیات 29 تا 35 🗓1399/12/05 🌸 @nedaye_tahzib 🌾 tahzib-howzeh.ir
389.mp3
481.2K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 389 🗓1399/12/05 🌷 @nedaye_tahzibtahzib-howzeh.ir
🔹تربیت دینی فرزندان /شماره 14/ اصول مهم تربیتی🔹👇🏿👇🏿 🔅عوامل درونی تربیت (قسمت دوم) اگر قرآن انسان را به پرستش کردن امر می کند، پیش ازآن به تفکرکردن دستور می دهد، ا گر انسان را از غیبت کردن نهی می کند، پیش ازآن او رادر جایگاه شخص غیبت شده قرار می دهد تا وجدان انسان را بیدار کند. بنابراین، انسانی که در تربیتش بر عوامل درونی اش تکیه شود، همچون چاه و چشمۀ جوشانی است که نیازی به ریختن آب درون آن نیست. تربیت عقلانی و توجه به اندیشیدن، نخستین موضوعی است که شهیدمطهری(رحمه الله علیه) در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام به آن پرداخته است. در آموزه های دینی به پاک نگهداشتن احساسات و عواطف نیز بسیارتوصیه شده است. (1) مشکل امروز والدین با فرزندان، باور و ایمان نداشتن فرزندان ونهادینه نشدن باورها در درون آ ن هاست. مشکل امروز والدین با فرزندان، مسئلۀ تکلیف پذیری و مثلاً نمازخواندن یا نخواندن آ ن ها نیست؛ بلکه مشکل اصلی، باور و ایمان نداشتن فرزندان به واجب بودن تکلیفی همچون نماز و نهادینه نشدن آن در درون آ ن هاست. مسیر تربیت دینی با تکیه بر عوامل درونی، بیشتر به دنبال نهادینه کردن رفتارهای دینی است. آنچه برای والدین اهمیت دارد، باورمندکردن فرزندان است، نه تنها تظاهر به آداب و آیین های دینی. (2) استاد عبدالعظیم کریمی معتقد است: منشأ تربیت دینی فرایندی خودانگیخته دارد و ایمان راستین رانمی توان به صورت «تحکمی » و «ساختگی » پدید آورد؛ بلکه باید زمینه ای فراهم کرد که فرد بتواند آن را از درون احساس کند و نه اینکه از بیرون اقتباس نماید. دین یابی، یک فرایند درونی، فاعلی و شخصی است؛ حال آنکه «دین دهی » یک امر بیرونی و اقتباسی است. ا گر بتوانیم شیوۀ «ا کتشافی » را در تربیت دینی جایگزین شیوۀ «ا کتسابی »کنیم،بسیاری از آفات تربیت دینی برطرف خواهد شد و حس مذهبی مبتنی بر ایمان درونی که سرشار از زایندگی و معنایابی و لذت پایان ناپذیر است، ایجاد می گردد.(1) ازاین رو مهم است که در تربیت دینی به این رویکرد توجه جدی شود. والدین باید بدانند، تربیت فرایندی است منظم و زمان برو مستمر. نمی توان و نباید انتظارداشت که یک شبه همه چیز در مجرای صحیح قرارگیرد. والدین باید در القای آموزه ها، ترتیب واهم و مهم را رعایت کنند(3). پی نوشت: 1- فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ(علیه السّلام): «یا زِیادُ، هَل الدِّین إِلَّا الْحُبُّ وَ الْبُغْضُ؟ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْایاتِ الثَّلَاثَ کأَنَّهَا فِی کفِّه: (حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الایمَانَ )حجرات،7 وَ قَا ل (یُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَیْهِم )حشر، 9( وَ قَا ل (إِنْ کنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ )آل عمران،31 (محدث نوری، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ، ج 12 ، ص 226 .) 2. آیین ها از جمله رو ش های فرامادی برای تربیت بشر است که به آ ن ها کم توجه ایم. گفته شد که خداوند برای تربیت بشر از سه عنصر باورها و آیین ها و اخلاق استفاده کرده است؛ ولی تا کنون روش تربیتی نماز، اعتکاف، حج و...چقدر بررسی شده است؟ هریک از این آیین ها برای تغییر رفتار و رشددهی ما به چه شیوه ای، چه پیام و باوری رابرای رسیدن به چه رفتاری به ما انتقال داده است؟ حجهالاسلام محمدعلی رضایی در کتاب قرآن و علوم بشری در بخش علوم تربیتی با عنوان «روشهای درون دینی و فرامادی » حدود 115 روش تربیتی آیینی را بیان کرده اند. 3.. عبدالعظیم کریمی، راز های پنهان در تربیت آسیب زا ، ص 16 ادامه دارد... 🌸 @nedaye_tahzib 🌾tahzib-howzeh.ir
11_5 (1).mp3
3.59M
| مسئولیت فرزندان نسبت به پدر و مادر حجت الاسلام عالی 🌸 @nedaye_tahzib 🌾tahzib-howzeh.ir