eitaa logo
نهضت‌ تربیتی‌ حضرت‌ سیدالشهدا علیه‌السلام
2.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
758 ویدیو
36 فایل
برنامه‌ای جامع برای سلوک إلی الله، برای همه‌ی‌ آحاد جامعه‌ی بشری، منطبق بر عقل و مبانی‌الهی 🟡نهضت تربیتی فعلا هیچ شعبه‌ای ندارد. 👈اطلاع از برنامه ها،تهیه آثار،ارتباط خیرین،ثبت نام ها،اخذ شعبه نمایندگی و... https://eitaa.com/M_asadnezhad
مشاهده در ایتا
دانلود
بسمِ اللّه ِ الرّحمنِ الرّحیمِ
فَلَمَّا قَضى‌ مُوسَى الْأَجَلَ وَ سارَ بِأَهْلِهِ آنَسَ مِنْ جانِبِ الطُّورِ ناراً قالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُوا إِنِّي آنَسْتُ ناراً لَعَلِّي آتِيكُمْ مِنْها بِخَبَرٍ أَوْ جَذْوَةٍ مِنَ النَّارِ لَعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ «29» القصص پس چون ، مدّت (قرارداد خود با شعيب) را به پايان رساند و با رهسپار گرديد، از سوى (كوه) آتشى را ديد. به خانواده‌اش گفت: (همين جا) بمانيد، همانا من آتشى ديده‌ام، (مى‌روم تا) شايد از آن خبرى بيابم يا مقدارى آتش برايتان بياورم تا (با آن) گرم شويد. 👇👇👇👇👇 ، جلد 7 - صفحه 49 نکته ها: «آنَسْتُ»، به معناى مشاهده كردنى است كه در آن و باشد. «جَذْوَةٍ» به معناى قطعه و كلمه‌ى‌ «تَصْطَلُونَ» از ريشه «صلى» به معناى گرم شدن با آتش است. تمام خطاب‌هاى به ، با ضمير جمع آمده است. «امْكُثُوا- آتِيكُمْ‌- لَعَلَّكُمْ‌- تَصْطَلُونَ» شايد به خاطر آن كه حضرت در آن ده سالى كه با همسرش زندگى مى‌كرده، صاحب يا فرزندانى شده است. از جملات‌ «سارَ بِأَهْلِهِ»، «آتِيكُمْ مِنْها بِخَبَرٍ» و «لَعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ» در اين آيه و از جمله‌ى‌ «أَجِدُ عَلَى النَّارِ هُدىً» در آيه‌ى 10 سوره‌ى طه استفاده مى‌شود كه حضرت موسى در شب حركت كرده است، شبى سرد و ظلمانى كه در اين ميان راه را نيز گم كرده بود. پیام ها 1- ، به شرط و قرارداد خود، است. «قَضى‌ مُوسَى الْأَجَلَ» 2- و فرزند نبايد مانع حركت، و انجام شوند، چنانكه مرد هم نبايد آنها را رها كند، بلكه بايد در كنار و همراه يكديگر باشند. «سارَ بِأَهْلِهِ» 3- در جايى‌كه خاطر نداريم، خانواده خود را نبريم. «امْكُثُوا» ديدن آتش، به قرينه جمله‌ى‌ «إِنِّي آنَسْتُ ناراً»، مخصوص حضرت موسى بوده و براى آن حضرت مبهم بوده است، لذا از خانواده‌اش خواست كه در همانجا منتظر بمانند تا خود تنها به نزد آتش رود و برگردد. 4- هر كجا كه به تحقّق قول خود مطمئن نيستيم، وعده‌ى قطعى ندهيم. «لَعَلِّي آتِيكُمْ‌- لَعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ» (كلمه‌ى «لعل» به معناى شايد است، يعنى شايد خبرى بياورم يا شايد قطعه آتشى براى گرم شدن بياورم.) 5- ، رفع نيازمندى‌هاى همسر وخانواده خود است. «لَعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ» 6- براى رسيدن به عرفان، لازم نيست با زن و فرزند متاركه كنيم، بلكه مى‌توان بطور عادّى و و ساده كرد و به بالاترين درجات عرفان نيز رسيد. سارَ بِأَهْلِهِ‌ ... قالَ لِأَهْلِهِ‌ ... لَعَلَّكُمْ تَصْطَلُونَ‌ ( ای جامع برای سلوک إلی الله، برای همه ی آحاد جامعه ی بشری. در تمام زمینه های ، منطبق بر و که عالیترین جلوه ی آن در محمّدی صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و او صلوات اللّه علیهم أجمعین متجلّی شده است.) #@nehzat128_ir
عزیزان این👆🤝👆 آیه ی شریفه و پیام های ذیلش را عنایت ویژه بفرمائید.
اینک وقت آن است تا به درد خود برسیم
یا ادرکنی یا یا اغیثینی 👇👇👇👇👇👇 «تعلیم و تربیت مبتنی بر اصول الهی» 👇👇👇👇👇 تطابق بین در سیر استکمالی و ضرورت حرکت برای نیل به انطباق کتب سه گانه و و باور و پیشران سیر ماست. این تطابق بر اساس حرکت انسان که کتاب انفسی است بر طبق ی جامع که کتاب بی نقص تدوینی است برای تلبّس و تحقّق به کتاب تکوینی که عالم کبیر مخلوق بر اساس و و محض الهی است حاصل آید. 🦋🦋🦋🦋🦋 #@nehzat128_ir 🌹🌹🌹🌹🌹
موضوع و انسان است و موجودی است که قابلیت را داشته و بر اساس الهی اش می تواند این خلافت الهی که محض است را دارا شود. انسان جامع بین تمام مراتب وجودی و نامتناهی است که خود معجون و ی همه ی آنهاست و می تواند در سایه ی عبودیّت محض و به قیّومیّت تبارک و تعالی و تقدّس و توجّه به غیبیّه ی حقتعالی و تقدّس مظهر خلافت کبرای الهی شود. 👇👇👇👇👇👇 طرح «تعلیم و تربیت مبتنی بر اصول الهی» تربیتی حضرت سیدالشهدا علیه السلام 🦋🦋🦋🦋🦋 #@nehzat128_ir 🌹🌹🌹🌹🌹 #@nehzat128_ir
و دو مقوله ی بریده و جدای از یکدیگر نیستند بلکه یکی به جهت عنوان است و دیگری به جهت مرتبه ی نفسانی این . همراه انسان است و تا این انسان از به در آید. #@nehzat128_ir 👇👇👇👇👇👇 طرح «تعلیم و تربیت مبتنی بر اصول » نهضت تربیتی حضرت سیدالشهدا علیه السلام 🦋🦋🦋🦋🦋 @nehzat128_ir 🌹🌹🌹🌹🌹
رحمت الهی شامل انسانی است که بداند از کجا آمده و در کجا هست و به کجا روان است؛ کجایی بودن انسان که تعلّق او و نسبت این تعلّق با متعلَّق او را نشان می دهد نقطه ی ثقل حرکت انسان است که حقیقت حرکت او با توجّه به متعلَّق حرکت، فقر ذاتی او را بر او مکشوف کرده و او را به مقام عبودیّت که غایت القصوای حرکت انسانی است سوق می دهد. آیا می توان بدانجا راهی یافت؟ 👇👇👇👇👇👇 طرح «تعلیم و تربیت مبتنی بر اصول الهی» نهضت تربیتی حضرت سیدالشهدا علیه السلام https://eitaa.com/nehzat128_ir https://eitaa.com/nehzat128_ir_soalojavab
انبیاء و رسولان و اولیاء و عالمان راهنمایان به آن مقصد أسنی و غایت قصوی هستند. رسول باطنی هر انسانی، نماینده ی معصوم آن جاعل خلافت انسانی است تا راهبری باشد برای رسیدن به آن اصل و منشأ انسان ؛ به شرط آنکه از نفسانیّت رهیده باشد و بدو پیوسته باشد. 👇👇👇👇👇👇 طرح «تعلیم و تربیت مبتنی بر اصول الهی» نهضت تربیتی حضرت سیدالشهدا علیه السلام https://eitaa.com/nehzat128_ir https://eitaa.com/nehzat128_ir_soalojavab
با مراجعه به قرآن کریم، آخرین کتاب سراسر نور آسمانی و نقشه ی راه انسانی، همه جا دوگانه ی تزکیه و تعلیم با تقدّم تزکیه بر تعلیم- جز در یک مورد سوره مبارکه بقره کریمه ی 130 – آمده است که نشان از همگامی این دو گوهر شرافت و کرامت انسانی در کشور وجود ظلّی حق متعال یعنی انسان است و البته اطلاق تزکیه و تقیّد تعلیم بر کتاب و حکمت ، چراغ راهی است تا بدانیم و ایمان داشته باشیم که سعادت انسان در گرو تعلّم کتاب و حکمتی است که توأم با تزکیه درخت وجود انسان را آبیاری کند. و نیز نباید از نظر دور داشت که وفق خطابات قرآنی، تزکیه و تعلیم فعل رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم خاتم رسولان الهی و هرکس که به حکم او و مسانخ با اوست می باشد و غیر آن وجود مکرّم همه بایستی خود را مصداق: ما همه شیریم شیران عَلَم حمله مان از باد باشد دم به دم ... بدانند و بیابند. تربیت فرزندانی مؤمن به اسلام که دین الهی است و انسان را به سعادتی ابدی دعوت می نماید با تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت میسّر است و لاغیر. 👇👇👇👇👇👇 طرح «تعلیم و تربیت مبتنی بر اصول الهی» نهضت تربیتی حضرت سیدالشهدا علیه السلام # https://eitaa.com/nehzat128_ir https://eitaa.com/nehzat128_ir_soalojavab
نهضت‌ تربیتی‌ حضرت‌ سیدالشهدا علیه‌السلام
با مراجعه به قرآن کریم، آخرین کتاب سراسر نور آسمانی و نقشه ی راه انسانی، همه جا دوگانه ی تزکیه و تعل
برای دریافت مقصود از کتاب و حکمت بایستی به خود قرآن کریم مراجعه نمود. تعلیم کتاب و حکمت متوقف بر معلِّم و متعلِّم و شناخت کتاب و حکمت است. کتاب همان است که از باء بسم الله الرحمن الرحیم سوره ی فاتحة الکتاب تا سین سوره ی ناس است که خود مراتبی دارد و بایستی برای هر مرتبه ی آن برنامه و حرکتی داشت منطبق و متناسب با آن مرتبه؛ که بر اساس حکم حکیم مسانخت و تطابق عوالم، از حشر با هر مرتبه ای علم به آن مرتبه حاصل آید. "و حکمت ، درستی و استواری و دانش درست و با برهان که در آن شک راه نداشته باشد است. علم با برهان و دلیل عقل است و دانشمند حکیم آن است که در هر مطلب دفع هر خللی را چاره تواند و جواب هر باطلی را به برهانی و بیان هر نکته را به گواهی و اثبات هر حکمی را به دلیلی محکم گرداند." (نثر طوبی/علامه شعرانی ره) پس در برنامه ای که برای فرزندان مؤمن به برنامه های همه جانبه ی اسلام تدوین می گردد توجه به دو اصل مطابقت با کتاب و حکمت ضروری می نماید. از این روی برماست که حتّی جزئیّات برنامه را به مرور زمان و توفیق الهی با این دو اصل مطابقت دهیم. 👇👇👇👇👇👇 طرح «تعلیم و تربیت مبتنی بر اصول الهی» نهضت تربیتی حضرت سیدالشهدا علیه السلام 🦋🦋🦋🦋🦋 @nehzat_tarbiati_h_sayyedoshohada 🌹🌹🌹🌹🌹
اولین قدم در آموزش مسلمان و مؤمن، آموزش کتاب است خصوصا آموزش در سنین ابتدایی که فرصت کافی برای رسیدن به یادگیری متناسب را فراهم می آورد. کتاب خود همه ی مسائل مورد نیاز را برای ما به ارمغان می آورد به شرط آنکه معلّم صلاحیّت لازم در زمینه ی تزکیه و تعلیم را داشته باشد و قدم دوم توأم با قدم اول، آموزش حکمت است. 👇👇👇👇👇👇 طرح «تعلیم و تربیت مبتنی بر اصول الهی» نهضت تربیتی حضرت سیدالشهدا علیه السلام 🦋🦋🦋🦋🦋 @nehzat_tarbiati_h_sayyedoshohada 🌹🌹🌹🌹🌹
نهضت‌ تربیتی‌ حضرت‌ سیدالشهدا علیه‌السلام
اولین قدم در آموزش مسلمان و مؤمن، آموزش کتاب است خصوصا آموزش در سنین ابتدایی که فرصت کافی برای رسیدن
با آنچه که گفته شد می توان چنین برنامه ای ترسیم کرد: هر متعلّمی که بخواهد وارد سطوح مختلف نهضت تربیتی حضرت سیدالشهدا علیه السلام بشود می بایست ابتدا ( فارغ از سن و جنس و ...) به آموختن کتاب(قرآن کریم) بپردازد و همزمان تعلیم حکمتش باید کرد. آموزش کتاب: آموختن کلیاتی درباره کتاب: تا متعلم بداند که قرآن چیست؟ آموختن قرائت کتاب: تا متعلم بتواند قرآن را بخواند آموختن علوم مرتبط با کتاب: تا متعلم بتواند قرآن را بفهمد آموختن حشر و نشر با کتاب: تا متعلم بتواند با قرآن زندگی کند و انس بگیرد و از آن رشد بیابد. آموزش حکمت: آموختن خلاصه ای از علوم حکمی در ابتدای راه برای آشنایی با حکمت (نقشه ی علوم حکمی با موضوعات و روؤس مسائل) آموختن علوم حکمی به گونه ای که متعلم تصویر روشنی از چیستی و چگونگی و چرایی آنچه آموخته است داشته باشد آموختن استدلالی علوم حکمی به گونه ای که متعلم بتواند بر هر مسئله ای که با آن مواجه است و بدان می اندیشد براساس سه اصل چیستی و چگونگی و چرایی استدلال و برهان اقامه کند. 👇👇👇👇👇👇 طرح «تعلیم و تربیت مبتنی بر اصول الهی» نهضت تربیتی حضرت سیدالشهدا علیه السلام 🦋🦋🦋🦋🦋 @nehzat_tarbiati_h_sayyedoshohada 🌹🌹🌹🌹🌹
در همه ی برنامه های ارائه شده در نهضت، سعی و کوشش ما بر این است که متعلم به چیستی و چگونگی و چرایی آفرینش خود و عالم پیرامونی اش آگاهی بیابد تا روش زیست سعادتمندانه را بیاموزد و آگاهانه آنگونه زیست نماید که باید؛ و این البته میسّر نمی گردد مگر با همراهی والدین گرامی که می بایست یک هماهنگی مستمر و نزدیک بین مربّی و متربّی و خانواده در بستر برنامه های نهضت برقرار گردد. و ناگفته پیداست که برای تحقق اهداف مورد نظر برنامه ها از سیر آسان به مشکل طراحی شده تا به مرور زمان و با کمک گرفتن از عنصر معجزه گر تدریج که دست حکمت الهی در متن طبیعت قرار داده است، رشد مورد نظر در سعادت انسان به توفیق الهی حاصل آید 👇👇👇👇👇👇 طرح «تعلیم و تربیت مبتنی بر اصول الهی» نهضت تربیتی حضرت سیدالشهدا علیه السلام 🦋🦋🦋🦋🦋 @nehzat_tarbiati_h_sayyedoshohada 🌹🌹🌹🌹🌹
نهضت‌ تربیتی‌ حضرت‌ سیدالشهدا علیه‌السلام
در همه ی برنامه های ارائه شده در نهضت، سعی و کوشش ما بر این است که متعلم به چیستی و چگونگی و چرایی آ
اکنون وقت آنست که نگاهی گذرا به وضعیت موجود تعلیم و تربیت در کشور و برنامه های پیش رو برای اصلاح این امر بر وفق یافته هایمان از کتاب و حکمت داشته باشیم: در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی حرکت را از انقلاب اسلامی آغاز و پس از تثبیت نظام اسلامی اکنون در آستانه ورود به مرحله دولت اسلامی هستیم،که یکی از لوازم اصلی تحقق آن تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور است.پس از تحقق دولت اسلامی شرایط ایجاد جامعه اسلامی و سپس تمدن اسلامی محقق میگردد. امید آنکه با تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور شاهد تسریع دو چندان در برپایی تمدن باشیم. 👇👇👇👇👇👇 طرح «تعلیم و تربیت مبتنی بر اصول الهی» نهضت تربیتی حضرت سیدالشهدا علیه السلام 🦋🦋🦋🦋🦋 @nehzat_tarbiati_h_sayyedoshohada 🌹🌹🌹🌹🌹
نهضت‌ تربیتی‌ حضرت‌ سیدالشهدا علیه‌السلام
اکنون وقت آنست که نگاهی گذرا به وضعیت موجود تعلیم و تربیت در کشور و برنامه های پیش رو برای اصلاح این
در همین راستا رهبر معظم انقلاب می فرمایند: « نظام آموزشی ما نظام وارداتی است و بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی و استوار نمی‌باشد » به استناد این فرمایش و فرمایشات متعدد ایشان در این زمینه، بسیاری از چالش ها، کاستی ها و مسائلی که آموزش و پرورش با آن روبروست ریشه در مبانی نظری و روش‌های وارداتی این نظام دارد که با اعتقادات، باورها، انتظارات و فرهنگ مردم مؤمن و خداجوی ما همخوانی ندارد. با قبول این نکته دقیق و سدید ایشان، تعریف نظام تعلیم و تربیت جدید مبتنی بر آموزه ها و اصول اسلامی ضروری و الزامی به نظرمیرسد که البته حرکت هایی هم درباره ی این خواسته ی به حق، صورت پذیرفته و منتج به نتایجی چون "سند تحول بنیادین" و "برنامه ی درس ملی" و "طرح شهاب" گردیده ولکن هنوز آن چنان که بایسته است چه در محتوا و چه در شکل و قالب و ساختار و برخی مؤلّفه های اساسی، نارسایی هایی می بینیم که این طرح هم تلاشی است برای دستیابی به نظام تعلیم و تربیت متناسب با اسلام . از پابرجایی دوگانه ی حوزه ی علمیه و سیستم نظام آموزشی مدرسه و دانشگاه پیداست که ما توجه چندانی به اساس تعلیم و تربیت که در قرآن بر محور تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت است نداشته ایم و تا چنین می اندیشیم که در اسلام دو گروه عهده دار علم و تربیت هستند و اساسا هرکدام علیرغم شباهت هایی که دارند راه خود را می پویند، به خطا رفته ایم و از خاستگاه اسلامی بر اساس دوری از تعالیم اصیل و فریفتگی به جبر تاریخی در برهه ای از زمان، که محصول غفلت متولیان امور از عنصر هماهنگی زیست انسان با شرایط زمانی و اقلیمی است بدین مصیبت عظمی گرفتار آمده ایم. بر همین اساس معتقدیم نظامی می تواند بر آموزه های دینی تکیه کند که همچون دین، قدرت حرکت بر افقی بالاتر از زمان و مکان و پاسخگویی به نیازهای فطری انسان را داشته باشد نه که خود در بستر زمان و مکان خاص بدون نگاه به مبانی خاستگاه ادعایی اش به وجود آمده باشد. و صد البته برای رسیدن به آن افق بلند، تدریج مستحسَن در عالم طبیعت می بایست مراعات گردد که موضوع، تعلیم و تربیت انسان است و بزرگترین تزکیه دهنده و تعلیم دهنده ی بشریّت برای پیاده سازی این آرزوی فطری بشر بیست و سه سال خون جگر خوردند که فرمودند هیچ پیامبری آنگونه که من آزار دیدم آزار ندید. پس ما به آن الگوی نیکو اقتدا می نماییم و برای جان نثاری در راه حقیقت آماده ایم تا انشاءالله لبخند محبت بر جمال دلارایشان بنشیند و سربازی در لشگر بی شمارش باشیم. 👇👇👇👇👇👇 طرح «تعلیم و تربیت مبتنی بر اصول الهی» نهضت تربیتی حضرت سیدالشهدا علیه السلام 🦋🦋🦋🦋🦋 @nehzat_tarbiati_h_sayyedoshohada 🌹🌹🌹🌹🌹
مقام معظم رهبری مدّظلّه العالی در ابلاغ سند تحول آموزش و پرورش بر این مهم تاکید میفرمایند که: " تحول در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی در جهت رسیدن به حیات طیبه ( زندگی فردی و اجتماعی مطلوب اسلامی ) و رشد و شکوفایی استعدادهای فطری و ارتقاء کیفی در حوزه های بینش، دانش، مهارت، تربیت و سلامت روحی و جسمی دانش آموزان با تأکید بر ریشه کن کردن بی سوادی و تربیت انسان های مؤمن، پرهیزکار، متخلق به اخلاق اسلامی، بلند همت، امیدوار، خیرخواه، بانشاط ، حقیقت جو ، آزادمنش ، مسؤولیت پذیر ، قانونگرا ، عدالت خواه ، خردورز ، خلاق ، وطن دوست ، ظلم ستیز ، جمع گرا ، خودباور و ایثار الزامی می باشد." 👇👇👇👇👇👇 طرح «تعلیم و تربیت مبتنی بر اصول الهی» نهضت تربیتی حضرت سیدالشهدا علیه السلام 🦋🦋🦋🦋🦋 @nehzat_tarbiati_h_sayyedoshohada 🌹🌹🌹🌹🌹
نیل به این امرمستلزم دقت های جدی در جنبه های مختلف اعم از قالب . محتوا، روش آموزش ، ارزیابی ها،معیار ها و شاخص سنجش، مدرک، استعداد سنجی ها و... میباشد. یکی از نکات مهم، بازگشت به میراث عظیم تعلیم و تربیت در سیره و سنت دینی و بومی ماست؛ میراثی که محصولش زندگی همراه با آرامش و آسایش و صد البته توأم با سعادت ابدی بود. چرا که پیکان حرکتش به سوی بهره مندی تسخیری از طبیعت با اصول الهی و بندگی بر اساس تعامل دوطرفه و رعایت حقوق همه ی موجودات پیرامونی انسان بر وفق قوانین الهی و ذلول انگاری آن بود نه تسلط بر طبیعت بر وفق هواها و خواهش های نفسانی و ذلیل انگاری طبیعت که ثمره اش ابزار محوری افسارگسیخته ی بشر و دوری از فطرت و خویشتن خود و گرفتارشدن به یأس و ناامیدی است که امروز در زندگی مدرن و غرب وحشی بیداد می کند. یعنی ما میتوانیم یک الگوی ایرانی اسلامی تعلیم و تربیت با استفاده از این میراث برای فردای خود و جهانیان تشنه معارف ناب داشته باشیم. به طور مثال با مطالعه نظام تعلیم و تربیت ایرانی اسلامی این نکته بسیار قابل تامل است که تا چند قرن پیش ( دقیقا قبل از چنبره ی جهل و خود خواهی شیطانی غرب و کوتاهی و تن آسایی گروهی از عالمان دینی و انحراف از سیره ی سلف صالح و تکیه شان بر سلاطینی خودخواه ) رشد فزاینده علم بعد از ورود اسلام به ایران، دانشمندان و علمای بسیار بزرگ و جامع الاطرافی پرورش یافتند که هر کدام ستاره ای در آسمان علوم و فنون و صنایع مختلف گشتند، که امروز هم اسامی و دستاوردهای ایشان قابل انکار نمیباشد بزرگانی چون ابن سینا، فارابی، شیخ مفید، ابوریحان بیرونی، علامه حلی، خواجه نصیر الدین طوسی، سیدحیدرآملی، محی الدین بن عربی ،خواجه عبد الله انصاری، جابر ابن حیان، خوارزمی، ناصر خسرو، شیخ بهایی، فیض کاشانی، ملاصدرا، سردارکابلی، علامه شعرانی، امام خمینی و... همه و همه تنها برخی از خیل دانش آموختگان مکتب تعلیم و تربیت مبتنی بر الگوی بومی ایرانی اسلامی عصر خود میباشند . از ماست که برماست؛ «إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ؛ خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند رعد 12 ➕ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خود را با خانواده خویش از آتش دوزخ نگاه دارید تحریم 7 ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ آنان به فضل و رحمتی که خدا نصیبشان گردانیده شادمانند، و دلشادند به حال آن مؤمنان که هنوز به آنها نپیوسته‌اند و بعداً در پی آنها به سرای آخرت خواهند شتافت که بیمی بر آنان نیست و غمی نخواهند داشت. آل عمران 171 👇👇👇👇👇👇 طرح «تعلیم و تربیت مبتنی بر اصول الهی» نهضت تربیتی حضرت سیدالشهدا علیه السلام 🦋🦋🦋🦋🦋 @nehzat_tarbiati_h_sayyedoshohada 🌹🌹🌹🌹🌹
در الگوی بومی و ایرانی اسلامی تعلیم و تربیت معمولا در یک محیط پاک و به دور از آلودگی به نام مسجد ، فردی که عموما روحانی و درس خوانده علوم دینی بوده تعلیم و تربیت را به صورت توأمان برای متعلمین پیش می برده است(توبه 108) - فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا ۚ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ در آن مسجد مردان پاکی که مشتاق تهذیب نفوس خودند درآیند، و خدا مردان پاک مهذّب را دوست می‌دارد. نظام تعلیم و تربیتی که عالم وارسته ای با طینت پاک و خداجو بدور از دغدغه های مالی و صرفا برای رضای حضرت حق به تربیت متعلمین می پرداخته است. حضرت امام خمینی در کتاب گرانسنگ شرح حدیث جنود عقل و جهل در بحثی پیرامون تربیت و تعلیم می فرمایند : " ولایت الهی و انبیاء و اولیاء همه در سر جای خود اما ولایتی که پدر بر فرزند خود دارد ولایتی است که بر گردن اوست فرزندش را تربیت کند اما پدر می تواند وکالت خودش را به شخصی که دارای شاخصه های لازم برای تربیت فرزندش هست محول کند " یعنی در آن زمان نظام تعلیم و تربیت ما مجموعه ای تشکیل شده از متعلمینی بود که پدرانشان آگاهانه و در راستای ولایت اعطایی حضرت حق، امر تربیت را وکالتا محول به شخصی شایسته کرده بودند. یعنی اصل در تعلیم وتربیت،تربیت است و اشخاص غیر از پدر وکالتا بر این امر همت می کردند. حضرت امام ره خطاب به معلمان می فرمایند : " تربیت و تزکیه مقدم بر تعلیم است، مدرسه های ما و دانشسراهای ما، دانشگاههای ما، و همۀ مدارس علوم ... اینها اگر چنانچه در آنها تربیت باشد، تزکیه باشد آنها می توانند خدمتها بکنند، برای بشر سعادت به هدیه بیاورند و همه سعادت های بشر از علم و ایمان و تزکیه است " این مقدمه شاید کافی باشد برای اینکه ما بدانیم که الگویی اسلامی ایرانی و نظام مند برای تعلیم و تربیت بلکه به تعبیر دقیق و صحیح تر" تزکیه(تربیت) و تعلیم"- برگرفته از آیات قرآن کریم-وجود داشته است که ذهنیت نه چندان دور جامعه ی ما از آن با نام مکتب خانه یاد می کند اما این نظام وارداتی غیر بومی و ناهماهنگ با فرهنگ، تاریخ، اقلیم و ... امروز که از غرب به علت پیش گفته(غفلت متولیان امر تزکیه و تعلیم) مهاجمانه آمده است،در عین محسناتی که دارد ضربه های بسیار جدی به تعلیم و تربیت اصیل ما وارد نموده است، لذا تدوین نظام تزکیه و تعلیم مبتنی بر مبانی و آموزه های اسلامی را جزء اهداف و برنامه های خود قرار داده ایم و در طرحی منسجم با عنوان نهضت تربیتی حضرت سیدالشهدا علیه السلام _ برنامه ای جامع برای سلوک إلی الله، برای همه ی آحاد جامعه ی بشری در تمام زمینه های حیات بشر، منطبق بر عقل و مبانی الهی به اندازه ی وسع اعطایی حضرت باریتعالی و عنایت و لطف ایشان و گوشه ی چشم صدیقه ی اطهر سلام الله علیها_می کوشیم تا نظام آموزشی تربیت محوری تدوین و اجرا نماییم ان شاء الله. 👇👇👇👇👇👇 طرح «تعلیم و تربیت مبتنی بر اصول الهی» نهضت تربیتی حضرت سیدالشهدا علیه السلام 🦋🦋🦋🦋🦋 @nehzat_tarbiati_h_sayyedoshohada 🌹🌹🌹🌹🌹
اهداف کلی طرح : ۱. تحقق نظام تربیت و تعلیم بر اساس مبانی نظری و فلسفه تربیت و تعلیم اسلامی ۲. تأسیس مکاتب(مدارس) تربیت محور و استفاده از بستر مساجد و اماکن متبرکه به عنوان مراکز تربیت اسلامی ۳. بستر سازی جهت مشارکت نهادهای موثر در تربیت مثل خانواده ، مساجد ، مراکز فرهنگی ۴. توسعه وقت روزانه تربیت و تعلیم از چند ساعت به تمام روز ۵. استفاده از مواد و تبصره های جایگزین و موجود در قوانین اساسی و آموزش و پرورش جهت بهبود و اصلاح وضع تربیت و تعلیم در کشور ۶. استفاده از بستر مساجد و اماکن فرهنگی مذهبی درارتقاء معرفت و بصیرت دینی ، انقلابی و سیاسی و در نهایت: تربیت نسل علوی برای قیام مهدوی که بستر سعادت انسان است. 👇👇👇👇👇👇 طرح «تعلیم و تربیت مبتنی بر اصول الهی» نهضت تربیتی حضرت سیدالشهدا علیه السلام 🦋🦋🦋🦋🦋 @nehzat_tarbiati_h_sayyedoshohada 🌹🌹🌹🌹🌹
خلاصه طرح : مکاتبی با محوریت روحانی فعال فرهنگی که باور، توان و وقت سرمربی گری و مدیریت مکتب را داشته باشد. در این مکاتب در دوران گذار، جهت اقناع ذهن و قلب والدین و باورمندی ایشان به کارآمدی این طرح، دروس و آموزش های سنوات آموزش و پرورش و بعضا علوم فوق برنامه و مهارت های جنبی طی برنامه ای مدون به دانش آموزان در تمام مقاطع پسرانه و دخترانه تعلیم داده شده و در نهایت در پایان هر سال تحصیلی ارزشیابی از سیر فعالیت ایشان به صورت رسمی _ خارج از سیستم آموزش و پرورش ولی مستند به اسناد قابل ارزشیابی _ ثبت می گردد. در این مکاتب تربیت اولویت اول را داشته و شاخصه های تربیتی مربیان و اساتید و کادر در تراز بالا الزامی می باشد. مکان مکتب " مسجد ، حسینیه و یا بقاع متبرکه امامزادگان" می باشد و مجموعه های ورزشی و تفریحی و اردویی بنا به اقتضائات بومی در نظر گرفته شده است . علاوه بر دروس رسمی آموزش و پرورش علوم و مهارت های فوق برنامه جزء الزامات مکاتب(مدارس) تربیت محور می باشد. 👇👇👇👇👇👇 طرح «تعلیم و تربیت مبتنی بر اصول الهی» نهضت تربیتی حضرت سیدالشهدا علیه السلام 🦋🦋🦋🦋🦋 @nehzat_tarbiati_h_sayyedoshohada 🌹🌹🌹🌹🌹
مکاتب تربیت محور در نگاه اسناد و قوانین بالادستی مکاتب تربیت محور و اقتضائات و برنامه های آن در نگاه دقیق، بسیار هم راستا با مجموعه اهداف و راهبردها و برنامه های سند تحول می باشد که با توجه به ظرفیت های بالای معلمین متدین و کارآمد و همکاری خانواده ها و نیز استفاده از ظرفیت های اجتماعی مذهبی تبیین شده است. برخی از این موارد به عنوان مشت نمونه خروار ذکر گردیده است: الف. در راستای اهداف کلان سند تحول، بستر و امکان دستیابی به سه هدف ( از هشت هدف کلان سند تحول ) در این طرح سهل الوصول تر می باشد. هدف اول سند تحول تربیت انسانی موحد و مومن و معتقد به معاد و آشنا و متعهد به مسئولیت ها و وظایف در برابر خدا، خود، دیگران و طبیعت، حقیقت جو و عاقل ، عدالت خواه وصلح جو، ظلم ستیز، جهادگر، شجاع و ایثارگر و وطن دوست ، مهرورز ، جمع گرا و جهانی اندیش، ولایت مدار و منتظر و تلاشگر در جهت تحقق حكومت عدل جهانی هدف دوم سند تحول ارتقای نقش نظام تعلیم و تربیت و خانواده در رشد و تعالی كشور، اعتلای فرهنگ عمومی و زمینه سازی برای اقتدار و مرجعیت علمی و تکوین تمدن اسلامی – ایرانی هدف پنجم سند تحول افزایش مشارکت و اثربخشی همگانی بویژه خانواده ب. در راستای راهبردهای کلان سند تحول، بستر و امکان دستیابی به پنج راهبرد ( از پانزده راهبرد کلان سند تحول ) در این طرح سهل الوصول تر می باشد. ۱. استقرار نظام تعلیم و تربیت بر اساس مبانی نظری و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی ۲. مشاركت اثربخش و مسئولیت پذیری مردم، خانواده و نهادهای اقتصادی ،مدیریت شهری و روستایی و بنیادهای عام المنفعه ۳. تعامل اثر بخش نظام تعلیم و تربیت با سایر نهادها به ویژه نهاد خانواده و رسانه ۴. ارتقاء معرفت و بصیرت دینی ، انقلابی و سیاسی برای رشد و تعالی معنوی و اخلاقی معلمان و دانش آموزان ۵. بازنگری و بازسازی ساختارها و رویه ها خلاصه کلام اینکه : نهضت تربیتی حضرت سیدالشهدا علیه السلام در حکم خط شکنان شب های عملیات برای تحقق منویات حضرت امام خامنه ای حفظه الله تعالی است که با تک و پاتک در جبهه جنگ نرم ، اختاپوس های فرهنگی را از دم تیز سرنیزه های ساخته از بصیرت، تقوا، آخرت باوری و ولایتمداری آگاهانه از پا در آورده و به هنگام پایان عملیات نیروهایی زبده، جان بر کف و آماده ی نظام سازی در عرصه های گوناگون مورد نیاز انقلاب اسلامی مقدس تقدیم خواهد کرد إن شاءالله. 👇👇👇👇👇👇 طرح «تعلیم و تربیت مبتنی بر اصول الهی» نهضت تربیتی حضرت سیدالشهدا علیه السلام 🦋🦋🦋🦋🦋 @nehzat_tarbiati_h_sayyedoshohada 🌹🌹🌹🌹🌹
ساختار تربیتی مکاتب تربیت محور: الف. مقدمه امام خمینی(قدس سره)تقدم تزکیه بر تعلیم را به عنوان یک اصل راهبردی بارها یاداور شده است: "کوشش کنید که تربیت بشوید و تزکیه بشوید قبل از اینکه تعلیم و تعلم باشد. کوشش کنید که همدوش با درس خواندن و تعلیم، تربیت باشد، که او مقدم است به حسب رتبه بر تعلیم و بر تلاوت آیات و بر تعلیم کتاب و حکمت" این اصل اتخاذ شده از سوی حضرت امام قدس سره مستفاد از آیات قرآنی است که درجز یک مورد، همه جا تزکیه و تربیت را بر تعلیم مقدم داشته است. امام خمینی قدس سره علم بدون تزکیه و تربیت را منشاء وسراغاز بسیاری از خطرها و انحرافات میداند و میفرماید: "...مهم تربیت است.علم تنها فایده ندارد،علم تنها مضر است. گاهی این باران که رحمت الهی است وقتی که به گلها میخورد ،بوی عطر بلند می شود؛وقتی به جای کثیف میخورد،بوی کثافت بلند می شود؛علم هم همینطور است که اگر در یک قلب تربیت شده علم وارد بشود،عطرش عالم را میگیرد. و اگر در یک قلب تربیت نشده یا فاسد بریزد...،این،فاسد میکند عالم را..." صحیفه امام ج ۱۴-ص ۴۰ لذا محور قرار گرفتن تربیت یکی از بنیادی ترین شاخصه های نهضت است. 👇👇👇👇👇👇 طرح «تعلیم و تربیت مبتنی بر اصول الهی» نهضت تربیتی حضرت سیدالشهدا علیه السلام 🦋🦋🦋🦋🦋 @nehzat_tarbiati_h_sayyedoshohada 🌹🌹🌹🌹🌹
نهضت‌ تربیتی‌ حضرت‌ سیدالشهدا علیه‌السلام
ساختار تربیتی مکاتب تربیت محور: الف. مقدمه امام خمینی(قدس سره)تقدم تزکیه بر تعلیم را به عنوان یک
ب. اهداف: امام خامنه ای حفظه الله تعالی در تبیین اهداف و چشم انداز آموزش و پرورش در تربیت نیروی انسانی تراز جمهوری اسلامی می فرمایند : ما آمديم به سمت خودجوشى، خوددانى و خودفهمى؛ ليكن هنوز بسيارى از بنيانها به همان حال سابق موجود است؛ از جمله همين مسئله‏ ى آموزش و پرورش. ما بايد از تجربه‏ هاى دنيا- چه دنياى غرب، چه دنياى شرق؛ ملتهاى گوناگون- حتماً استفاده كنيم براى كيفيت بخشيدن به الگوى خودمان. نياز ما به تحول، از اينجاست. اين تحول بايد بر اساس ايجاد يك الگوى مستقل ايرانى و برخاسته‏ ى از معنويات و نياز اين كشور باشد؛ يعنى در واقع برخاسته‏ ى از اسلام ناب، اسلامِ مورد اعتقاد ما باشد. ما بايستى يك چنين الگوئى به وجود بياوريم. تحول بايد ناظر به اين باشد. هدف اين الگوى جديد، اين تركيب و ساخت جديد براى آموزش و پرورش بايد چه باشد؟ هدف‏، تربيت‏ نيروى انسانىِ تراز جمهورى اسلامى است. اگر جمهورى اسلامى میخواهد پرچم اسلام را در دست بگيرد، میخواهد خودش به سعادت برسد، دنيا و آخرت خود را آباد كند- همچنان كه قرآن به ما ياد میدهد كه میتوان دنيا و آخرت را با هم آباد كرد و بايد اين كار انجام بگيرد- اگر میخواهد به ملتهاى ديگر كمك برساند، كه‏» كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ «، شاهد و مبشر ملتهاى ديگر باشد، خب، طبيعتاً نيازهائى دارد: بايد انسانهاى شريف، دانا، با استعدادهاى جوشان، داراى ابتكار، داراى اخلاق نيك انسانى، داراى شجاعت، قوّت خطرپذيرى، ورود در ميدانهاى جديد، بدون هيچ‏گونه عقده‏ ى خودكم‏ بينى يا خودبرتربينى، انسانهاى دلداده‏ ى به خداى متعال و متكى به قدرت الهى و داراى توكل كامل، انسانهاى صبور، انسانهاى بردبار و حليم، انسانهاى خوشبين و انسانهاى اميدوار تربيت كنيد. اسلام همه‏ ى اينها را به‏ صورت بسته‏ ى كامل در اختيار همه‏ ى معتقدين و مؤمنين خود قرار داده. اين بسته را باز كنيم، دانه‏ دانه از اين مواد استفاده كنيم، بهره‏ مند شويم، آنها را بچشيم و درون وجود خودمان ذخيره كنيم. خروجى آموزش و پرورش بايد اين‏جور انسانى باشد. انسانهاى تنگ‏ نظر، انسانهاى بدبين، انسانهاى نااميد، انسانهاى افسرده، انسانهاى بی تقوا، ناپرهيزگار و آلوده‏ دامن نمی ‏توانند جوامع را پيش ببرند و ملتها را خوشبخت كنند؛ طبعاً نمی توانند الگو هم باشند. تحول آموزش و پرورش ناظر به اين است. (بیانات در دیدار هزاران نفر از معلمان سراسر کشور-۱۴/۲/۹۰) 👇👇👇👇👇👇 طرح «تعلیم و تربیت مبتنی بر اصول الهی» نهضت تربیتی حضرت سیدالشهدا علیه السلام 🦋🦋🦋🦋🦋 @nehzat_tarbiati_h_sayyedoshohada 🌹🌹🌹🌹🌹