eitaa logo
الگوی پیشرفت اسلامی
11.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
121 ویدیو
222 فایل
✍آشنایی با نظریات فقهی مطرح در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی آئین نامه نشست ها: 🤝 رادیو الگو: @radioolgou کتابخانه مدرسه هدایت @ketab_olgou مخزن صوت مدرسه هدایت @sound_olgou
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️فهرست تأسیسی فقه البیان چه می گوید؟! / مفهوم انباء، مفهوم اصلی اصول فقه است! 👌بر اساس قاعده اصولی بیان مبتنی بر ظرفیت، سه فهرست ۱- خطی،۲- مقایسه ای با کفایة الاصول و ٣- تأسیسی را برای تبيين قواعد اصولی فقه البیان نوشته ایم. در فهرست خطی، قواعد اصولی فقه البیان به صورت مجزا معرفی می شوند. به عنوان مثال: در فهرست خطی ابعاد کلام شارع را در سه بخشِ ۱- تعریف، ۲- تصویر و ۳- تصمیم تبیین کرده ایم. (قاعده اصولی بیان مبتنی بر مُکث) در فهرست مقایسه ای مباحث فقه البیان، مباحث اصولی فقه البیان را از نقاط ضعف کفایة الاصول شروع کرده ایم. به عنوان مثال : مهمترین نقطه ی ضعف کفایة الاصول، عدم استنطاق ویژگی های بیان شارع از شارع و ایجاد تصور عرفی از بیان شارع در ذهن طلبه است و به این دلیل در این نوع از فهرست؛ به تبیین ویژگی های بیان شارع در بیان شارع پرداخته ایم. (ممهدات پایه) 👌در فهرست اصلی و تأسیسی فقه البیان، روش تفقه را بر مبنای مفهوم فقهی انباء تبیین و تئوریزه می کنیم. در این بحث تفصیلی میزان فهم فقیه از کلمات شارع وابسته به تسلط وی از شکل و اصول انبائی لسان شارع دانسته شده است. به عبارت دیگر: برای لسان شارع در انباء و معرفی اشیاء اصول و چارچوبی متصور است؛ که تسلط به آن زمینه تطبیق شکل انباء بر یک یا چند انباء را در حوزه های متفاوت فراهم می آورد. 👌 به صورت کلی برای تصور مفهوم انباء در فقه البیان، چهار سرفصل بحثی را درباره انباء با طلبه متفقه مباحثه می کنیم. در مرحله اول مفهوم انباء اسمی و انواع این نوع از انباء را تبیین می کنیم. (۶ نوع انباء اسمی را تبیین خواهیم کرد.) در مرحله دوم مفهوم انباء فعلي و انواع آن را تبیین خواهیم نمود. (۶ نوع انباء فعلی در این بخش تبیین خواهد شد.) در مرحله سوم مفهوم انباء حرفی و انواع آن تبیین خواهد گردید. (در این بخش ۱۲ نوع انباء حرفی را تعریف خواهیم نمود.) و در مرحله آخر به تبیین شکل تجزیه ای انباء و شکل ترکیبی انباء بر اساس قاعده اصولی بیان مبتنی بر ظرفیت خواهیم پرداخت. (مجموعاً ۲۴ نوع انباء) حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین فهرست تأسیسی فقه البیان - یکشنبه ۱۱ ربیع المولود ۱۴۴۶ (۲۵ شهریور ۱۴۰۳) قم https://eitaa.com/olgou4
⚡️ ترمیم برنامه مساجد یک ضرورت است! / ۹ پیشنهاد جذاب و کاربردی به امامان جمعه و جماعت 👌مسجد از منظر علم پیشرفته وحی، یک ساختار مدیریتی، امامتیِ چابک است و به چهار نوعِ ۱- مسجد محله، ۲-مسجد بازار، ۳-مسجد اعظم و ۴-مساجد جهانی اسلام تقسیم می شود. برای ارتقای وضعیت مسجد در مدیریت و امامت جامعه نیازمند دو نوع برنامه ریزی داخلی (توسط مدیران مسجد) و بیرونی (توسط حاکمیت) هستیم. 👌مهمترین برنامه حاکمیتی برای ارتقای مساجد کشور، جانمایی صحیح مسجد در محله های شهری و محوریت دادن فیزیکی به ساختمان مسجد است. جانمایی صحیح مسجد در محله شهری باعث افزایش دسترسی به مسجد می شود و متأسفانه بسیاری از طرح های جامع شهری، نسبت به مسئله ارتقاء دسترسی به مسجد ضعیف هستند. (درباره مصادیق وظایف حاکمیت اسلامی برای ارتقای مسجد بعداً مباحثی را ارائه خواهیم نمود.) برای ارتقاء وضعیت مسجد نیازمند تحول در برنامه‌های درونی مساجد هم هستیم. برخی از برنامه های تحول آفرین برای افزایش کارآمدی و جذابیت مساجد به شرح زیر است: ۱-راه اندازی برنامه سبق و رمایه در مسجد. (سبق و رمایه، مسجد را به یک ساختار خاطره ساز، مدیریت کننده هیجانات جوانان و تقویت کننده امنیت تبدیل می کند.) ۲- برنامه ریزی مسجد برای مشاغل برتر و خانگی و تشویق مردم به اصل مترقی تجارت عمومی از طریق ساخت بازارهای رایگان و وقفی با کمک خیرین ۳- برنامه ریزی مسجد برای حوزه آموزش و تربیت از طریق معرفی کتب درسی جدید به دانش آموزان و خانواده ها (کتب درسی فعلی به تربیت یک نسل قوی کمک نمی کند!) ۴- تدریس مکرر روایات و آیات مرتبط با پوست، مو و زیبایی در مساجد و نجات مردم از سلطه شرکت های مخوف آرایشی و محصولات بسیار مضر این حوزه ۵- برنامه ریزی برای آموزش گسترده مسئله تفریحات سالم و حلال به جوانان و خانواده ها ( در روایات و آیات مجموعه ای از تفریحات سالم تبیین شده است) ۶- راه اندازی جشنواره غذا و تلاش برای ترویج غذاهای طیب در جامعه و محله (غذای طیب، زیرساخت عمل صالح، اخلاق خوب، ارتقای عقل و سلامت بدن است) ۷- بازخوانی عمیق مفهوم اسلام به محوریت درایه و تأمل در آیات و روایاتی که پایه های پنج گانه اسلام را شرح و تبیین می کنند. ۸- آموزش گسترده اصول پیشگیری از بیماری مانند: آموزش آداب استحمام، تخلی، نظافت مو و ناخن، نشستن بر سفره، لباس پوشیدن و... بر اساس آیات و روایات ۹- برنامه ریزی برای سفرهای زیارتی و برنامه ریزی برای بازدید مردم از اماکن تاریخی و ارائه یک روایت صحیح از گذشته جهان و ایران و منطقه ای که مسجد در آن قرار دارد به مردم. 👌در برنامه فقهی مسجد و اداره جامعه بیش از ۴۰ برنامه کاربردی و جذاب برای احیای مفهوم مسجد از منظر آیات و روایات ارائه داده ایم. دعوت امامان جمعه و جماعت و کادر اصلی مسجد برای فهم و اجرای این برنامه های فقهی جذاب؛ گام اول احیای مسجد در ایران محسوب می شود. (به فضل الهی) حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - چگونه مساجد ایران را تقویت کنیم؟! - بامداد سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - قم https://eitaa.com/olgou4
🎙مسجد و اداره جامعه / پنجشنبه (۲۹ شهریور) ساعت ۲۱ https://virasty.com/Islam1357/1726767038168400017 ❓۹ پیشنهاد کاربردی و جذاب به امامان جمعه و جماعت برای تقویت جایگاه مسجد. https://eitaa.com/olgou4
⚡️فهرستی از موضوعات الگوی پیشرفت در سال ۱۴۰۳ ۱- تدریس درسنامه روش تحقیق ۲- تدریس درسنامه طبقه بندی و تبویب ۳- تدریس درسنامه نظریات پایه ۴- تبیین برنامه معیشتی الگوی پیشرفت اسلامی ۵- تبیین برنامه آموزشی الگوی پیشرفت اسلامی ۶- تبیین برنامه سلامت الگوی پیشرفت اسلامی ۷- تبیین برنامه تفریحات سالم الگوی پیشرفت اسلامی ۸- تبیین برنامه امنیت و پدافند غیر عامل الگوی پیشرفت ۹- تبیین برنامه گرمایش و سرمایش شئ پایه ۱۰- تبیین برنامه شاخص‌های پیشرفت ۱۱- تبیین برنامه مسجد و اداره جامعه ۱۲- تبیین الگوی فقهی ارزیابی غذا ۱۳- تبیین جدول فقهی تسخیر (تبیین خاصیت های اشیاء) ١٤- تبیین الگوی فقهی مدیریت آب ۱۵- تبیین الگوی فقهی حمل و نقل ۱۶- تبیین برنامه مدیریت شهری محله محور ۱۷- تبیین برنامه مهندسی و معماری الگوی پیشرفت اسلامی ۱۸- تبیین نظریه تبلیغ مسئله محور ۱۹- تبیین مراحل طراحی و ساخت یک محله و شهر با نگاه فقهی 👌جلسات مرتبط با موضوعات فوق در مراکز پژوهشی، آموزشی، دانشگاه ها و مدارس علمیه و موسسات مردمی طبق آئین نامه جلسات الگوی پیشرفت اسلامی و برای هر موضوع به مدت حداقل چهار ساعت برگزار می گردد. جلسات مرتبط با مساجد و هیئات به صورت خلاصه تر ارایه می شود. (به فضل الهی) دایره پژوهش - پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ https://eitaa.com/olgou4
🎙اقتصاد مردم پایه یا بخش خصوصی؟!/ دوشنبه ۲ مهرماه ۱۴۰۳- ساعت ۲۱ https://virasty.com/Islam1357/1726740103612756766 🗞 پرسش های اصلی جلسه: ❓تفاوت های اقتصاد مردم پایه با بخش خصوصی چیست؟! ❓ زیرساخت‌های اقتصاد مردم پایه کدام است؟! ❓رسته ها و مصادیق اقتصاد مردم پایه کدام اند؟! https://eitaa.com/olgou4
🎙 بازخوانی تهدیدات نوین بر اساس مفاهیم نظریه امنیتی سِلْم / شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / ساعت ۲۱ https://virasty.com/Islam1357/1726780139313113519 ❓بررسی ۱۲ حوزه از تهدیدات امنیتی نوین بر اساس نظریه امنیتی سِلْم https://eitaa.com/olgou4
⚡️راه اندازی برنامه سبق و رمایه همراه با شرط بندی توسط امام جماعت و امام جمعه یک ضرورت است/ این نوع از مسابقات، خاطره ساز، امنیت آفرین و برای جوانان جذاب هستند! 🗞 پیشنهاد ۹ برنامه جذاب به امامان جماعت و امامان جمعه کشور: https://eitaa.com/olgou4/6902 📚 مطالعه بیشتر درباره مسجد و اداره جامعه: https://eitaa.com/olgou4/6302 🎙استماع صوت های معرفی نمایشگاه مسجد و اداره جامعه: https://eitaa.com/olgou4/5414 https://eitaa.com/olgou4
درسنامه روش تحقیق - ۱۶ ربیع المولود ۱۴۴۶.mp3
20.83M
🎙توضیحات جدید حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) درباره درسنامه روش تحقیق - جمعه انتظار ۱۶ ربیع المولود ۱۴۴۶ - قم ۴۲ دقیقه ❓ بررسی ده پرسش پایه درباره روش تحقیق و مطالعه ❓ معیار تشخیص علم از شبه علم چیست؟! ❓چه اشکالاتی به معرفت شناسی کشف وجود دارد؟! ❓اصطلاحات روش تحقیقی در آیات و روایات کدام است؟! ❓جایگاه مباحث زبانشناسی در روش تحقیق چیست؟! ❓زبان اصلی علم کدام است؟! ❓معنای انباء پایه کدام است؟! و... https://eitaa.com/olgou4
⚡️۱۰ پرسش مهم درباره روش تحقیق 👌درسنامه اول دوره کارشناسی الگوی پیشرفت اسلامی، درسنامه روش تحقیق و مطالعه نام دارد. برخی از سرفصل های این روش تحقیق پیشرفته و حجیت یافته به شرح زیر است: ۱- ماهیت علم پوزیتویستی چیست؟! آیا فیلسوفان علم، گزاره های پوزیتویستی را کشف واقع می دانند؟! ۲- کشف واقع يا کشف همه واقع؟! / بررسی معایب نظریه معرفت شناسی کشف ۳- اصطلاحات روش تحقیقی در آیات و روایات کدام است؟! + شرح تفصیلی إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (شوری ۱۲) و وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطًا (نساء۱۲۶) ۴- آیا اسم علیم و اسم محیط الهی به بشر انتقال یافته است؟! + انتقال اسم علیم و اسم محیط از چه طریقی تحقق یافته است؟! + بررسی جایگاه لسان عربی مبین در انتقال علم در حوزه همه احتیاجات بشر + شرح اصطلاح لسان و شرح اصطلاح عربی و شرح اصطلاح مبین ۵- تأملات تطبیقی در معنای انباء + تبیین انواع اِنباء در لسان عربی مبین + تبیین تقدم فهم اصول انباء بر اصول اعراب ٦- تبیین انباء اول (اِنباء پایه) و انواع آن بر اساس روایات و آیات + تبیین معنای اِذن در تسمیه و نقد ادله وضع تعیینی وضع تعینی + تبیین تسلط انبیاء و ائمه به اسماء توقیفی اشیاء ۷- تبیین اِنباء دوم (اِنباء فعلی) و انواع آن بر اساس آیات و روایات ۸- تبیین انباء مکمل (اِنباء حرفی) و انواع آن بر اساس آیات و روایات ۹- تبیین تفصیلی معنای تجزیه و ترکیب انبائی با تطبیق به محتوای سوره محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) ۱۰- توزین و طبقه بندی انباء بر اساس آیات و روایات و تبیین روش طبقه بندی گزاره های علمی و طبقه بندی علوم (استنباط نظام انبائی شارع) 👌تذکر مهم: تولید علم و ارتقای تفقه از سطح کشف معذر و منجز به سطح توصیفات و کشف ترکیبی نظام انبائی شارع نیازمند ارتقاء قواعد اصول فقه در حوزه و ارتقای روش تحقیق در دانشگاه است. با اتکاء به مفاهیم ناقص کفایة الاصول و مفاهیم معیوب روش تحقیق پوزیتویستی ارتقای بنیادین گزاره های علمی میسور و ممکن نیست. روش تحقیق مبتنی بر اِشراف وحدت حوزه و دانشگاه را از طریق وحدت در روش تحقیق پیگیری می کند. https://eitaa.com/olgou4
⚡️ پرسش های اصلی درسنامه روش تحقیق ۱- متن پرسشهای اصلی درسنامه روش تحقیق https://eitaa.com/olgou4/6919 ۲- صوت پرسشهای اصلی درسنامه روش تحقیق https://eitaa.com/olgou4/6917 https://eitaa.com/olgou4
⚡️ در جلسه بازخوانی تهدیدات امنیتی نوین (شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳) مطرح شد: ❓۱۲ گروه تهدید امنیتی توسط تمدن مدرنیته ایجاد شده است/ مطالعه بیشتر: https://eitaa.com/olgou4/6330 https://eitaa.com/olgou4
⚡️ دوستان عزیز به زودی جلسات الگوی پیشرفت اسلامی را در شهرهای الخلیل و بیت المقدس برگزار خواهیم کرد. (به فضل الهی) https://eitaa.com/olgou4
⚡️نشست تخصصی مسجد و اداره جامعه روز چهارشنبه ( چهارم مهرماه ۱۴۰۳ ) از ساعت ۸ صبح در شهر یزد برگزار می شود. (به فضل الهی) ❓پرسش اصلی نشست: چگونه جایگاه مسجد در اداره جامعه را ارتقاء دهیم؟! 🗞 پیشخوان نشست: https://eitaa.com/olgou4/6902 https://eitaa.com/olgou4