یهودیان و حیات اقتصادی مدرن
کتابی که توسط صهیونیستها سوزانده شد! یهودیان و حیات اقتصادی مدرن
کتابی که صهیونیستها را برآشفته کند تا آن را جمعآوری کنند و در آتش بسوزانند تا قدری تسکین بیابند، حتماً خواندنی است! بهخصوص اگر بدانیم که آن کتاب را یکی از بنیانگذاران جامعهشناسی مدرن و یار غار ماکس وبر نوشته است.
لینک👇👇👇
https://jscenter.ir/jewish-and-science/jewish-and-economy/12679/
https://eitaa.com/ommat_Dream
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصاویری از تفاوت زندگی اشغالگر و اشغال شده در فلسطین .
برشی از اپیزود 362 جدال
⭕️ نمیشه که بگیم اسلام گرا، فلسطین را بدون نمایش این بخش از زندگی مردم فلسطین میتواند بخواند و نیازی نیست که این بخش از واقعیت فلسطین برای ایرانی و مسلمان خوانده شود...!
🆔 @social_theory
🔺 تصویری که در اینجا از فلسطین میبینیم ، رابطه بین کرانه باختری با اسرائیل ، غزه با اسرائیل و وضعیت این سه ، تصویریست نمادین از وضعیت جهان در نظم سرمایه سالار و استعماری .
وضعیتی که یک قسمت از جهان که از قضا هم تروریستی سازمان یافته است و هم مدعی جهان نو ، توسعه ، اقتصاد و شعار های پوچ انسانی ، یک قسمت که اسلحه و مقاومت را زمین گذاشته برای زندگی راحت اما فقط بردگی نسیبش شده و همچنین بخش کوچکی که مقاومت و مبارزه را انتخاب کرده تحت تحریم ، تحدید و ظلم ، مظلوم اما برچسب تروریست میخورد .
این تصویر کوچک نظم جهانیست که در فلسطین میبینید .
پایان اسرائیل پایان جنگ ، تروریسم و سرمایه داری جهانیست .
جهان بی اسرائیل جهان امنتر و عادلانه تری خواهد بود.
https://eitaa.com/ommat_Dream
📣اصلاح طلب ، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا⛔
♦️پیش بینی می شود جبهه بندی ها در انتخابات پیش رو و اینده تغییرات جدی خواهد کرد .
صف بندی های سابق ذیل عناوین اصولگرا و اصلاح طلب دیگر نه میتواند بین عوام مرزبندی کند و نه میتواند نخبگان را جذب ، جامعه ایرانی از مرحله اعتماد به افراد ، شعار ها و مطرح کردن آرمانها گذشته .
آرمانها هنوز هم از دست نرفته چه برای طیف طرفدار حکومت و چه طیف مخالف ، چه انها که به دنبال بسط ازادی ، دموکراسی و مدرنیزاسیون هستند و چه انها که اسلام ، عدالت و معنویت را دنبال میکنند .
❌گفتن باید ها و تکرار درد دل ها و دعواهای جناهی و یارکشی ها و جناح بازی های اینوری و انوری گذشته ، جامعه دنبال اتخاذ موضع عملیاتی و طرح برنامه و چگونگی تحقق آرمان هایش میگردد .
♦️جریان انقلابی به دنبال الگوهایی برای تحقق آرمان هاست و اعتمادش به الگوها و روش های مدرن به عنوان ظرف محتواهای انقلاب را از دست داده و در تکاپوی یافتن راهی متفاوت از دل متن و اندیشه دینی است و جریان رقیب نیز به دنبال تحقق الگوهای توسعه با اتکا به اسناد بینالمللی و تجربه کشور های به اصطلاح توسعه یافته است .
پایگاه های اجتماعی ، دوگانه و مرزبندی جدیدی را پر رنگ خواهند کرد ، توسعه خواه و تمدن خواه ، کلان ترین تعریف از این دوگانه است ، البته ممکن است در شعار ها از عبارات دیگری استفاده شود و واژگان دیگری استخدام شود اما محور گفتمان های اینده در سپهر سیاست همین است .
باید خیلی زودتر به این مرحله میرسیدیم که بلاخره ان الهیات و ارمانها و شعار ها چگونه تبدیل به برنامههای راهبردی و عملیاتی میشود و چه شکلی به زندگی میدهند .
ظاهراً کهنه سالان عرصه سیاست محافظان صندلی های خدمت ، نسبت به این تحولات ، چندان هوشیار نیستند و بر سبیل سابق حرکت میکنند و همچنان در پی همایش گرفتن و لیست بندیند ، حتی شعارهای اصلاح طلب ، اصولگرا دیگه تموم ماجرا هم در گوششان پژواک ندارد .
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
وَنَجِّنَا بِرَحْمَتِكَ مِنَ الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
ﻭ ﺍﺯ ﺳﺮِ ﻟﻄﻔﺖ، ﺍﺯ ﺷﺮّ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺑﻲﺩﻳﻦ ﻧﺠﺎﺗﻤﺎﻥ ﺑﺪﻩ.»
هدایت شده از محسن قنبریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔄 رابطه دوسویه: اقتصاد مجانی با خدمات عمومی
• امنیت و بهداشت و آموزش مثل خوراک و پوشاک نیست؛ خدمت عمومی و حق است نه کالا.
• سرمایه داری دست دراز کرده حق و خدمات عمومی را هم کالا کند...
• اگر اینها بخواهد عمومی و حق بماند، اقتصاد مجانی باید بزرگ باشد از وقف و هبه تا فیئ و انفال و بیت المال.
اگر اینها کالا شد، اقتصاد مجانی هم کوچک می شود! دیگر کسی وقف و نذر و... نمی کند!
➕ به این رابطه ها بیشتر بیاندیشیم
🎵 صوت کامل سخنرانی را اینجا بشنوید
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
از بازارهای کوثری تا سیتیسنترهای تکاثری
🔹 به نقل از یکی از همراهان امام خمینی(ره) در نوفل لوشاتو: روزی به علت ارزانی، حدود ۲ کیلو پرتقال خریدم؛ فکر کردم که هوا خنک است و برای سه تا چهار روز پرتقال خواهیم داشت. امام با دیدن پرتقالها فرمودند این همه پرتقال برای چیست؟ من هم برای اینکه کار خودم را توجیه کرده باشم عرض کردم پرتقال ارزان بود، برای چند روز اینقدر خریدم.
🔹 ایشان فرمودند شما مرتکب دو گناه شدید، یک گناه برای اینکه ما نیاز به این همه پرتقال نداشتیم و دیگر این که شاید امروز در نوفل لوشاتو کسانی باشند که تا به حال به علت گران بودن پرتقال، نتوانستهاند آن را تهیه کنند و شاید با ارزان شدن آن میتوانستند مقداری از آن را تهیه کنند. ببرید مقداری از آن را پس بدهید. گفتم پس دادن آنها ممکن نیست. ایشان فرمودند باید راهی پیدا کرد. عرض کردم چه کار میتوانیم بکنیم؟ فرمودند پرتقالها را پوست بکنید و به افرادی بدهید که تا حالا پرتقال نخوردهاند، شاید از این طریق خداوند از سر گناه شما بگذرد.
🔹 پینوشت: این نوع توجه به مفهوم قناعت، از شاخصههای سبک زندگی اسلامی است که صرفا محدود به اعتقادات فردی اسلاف ما نبود، بلکه در نظام کالبدی شهرهایمان نیز تجلّی مییافت که از مهمترین نمودهایش، نحوه معماری بازارهای سنتی بود. بازارهایی که با هندسه خطی و راسته بازارهای ممتد، محلی برای عبور و خریدهای صرفا ضروری بود. کمااینکه اساسا واژه "سوق:بازار" نیز به لحاظ لغوی، متناظر با مفهوم حرکت و عبور است و نه توقف و مکث؛ در حديثى درباره راه رفتن پيامبر(ص) با اصحابشان چنین آمده است که «کانَ یَسوقُ اصحابه» که ناظر بر آن است که ایشان به خاطر فروتنی، اصحاب خویش را بر خود پیش و مقدّم میداشت و به اصطلاح، به جلوتر از خود سوق میداد. لذا با توجه به ریشه لغوی واژه سوق، بازار اساسا فضای سوق دادن و حرکت است و نه مکان مکث و توقف.
🔹 اما برخلاف هندسه خطیِ راسته بازارهای سنتی، سیتیسنترها و مالها و مراکز تجاری معاصر، غالبا مبتنی بر هندسههای مرکزی و غیرخطی احداث میشوند؛ هندسههایی متناسب با مکث و توقف حداکثری برای دامن زدن هرچه بیشتر به مفهوم مصرفگرایی که این مفهوم، از مهمترین ارکان اقتصاد سرمایهداری است. تفاوت از آن بازارهای سنتی تا این مالهای معاصر، تفاوت از اقتصاد کوثری و "إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَر" تا اقتصاد تکاثری و "أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُر" است. حیف نبود که آن بازارهای سنتی و کوثریِ مبتنی بر فرهنگ قناعت را با این مالهای تکاثریِ مبتنی بر فرهنگ مصرف جایگزین کردیم؟!
@baladetayyeb
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
ویرانه های غزه : پایان تاریخ در غرب - طلوع موعودگرایی مقدس از شرق
🔰دکتر موسی نجفی :
✅یکی از اساتید برجسته فلسفه غرب در درس غرب شناسی می گفتند:
🔴 غرب یک سکه دو رو است یک طرف آن دمکراسی خواهی و آزادی طلبی است و یک روی دیگر آن "منفعت طلبی" و " سود افزایی" است ؛ اما نکته مهم اینجاست در صورت انتخاب بین یکی از این دو ، بدون تردید غرب دومی را بر اولی ترجیح داده و دمکراسی را به پای منافعش قربانی می کند ۰
🔵 در مسئله کشتار و یا به تعبیر دیگر حمام خون در غزه فلسطین نکته مذکور به وضوح به اثبات می رسد ؛ اما این بار یک متمم هم می توان به اصل گفته شده افزود و آن این است که این بار به علت ماهیت و ابعاد جنایات انجام شده ، غرب حتی منفعت چندانی هم نخواهد داشت چرا که در این وضعیت تقریبا تمامی ارزشهای تمدن غرب و اخلاقیات مبتنی بر آن متزلزل گشته است و در این به اصطلاح "منازعه و یا جنگ تمدنها" ، یا به تعبیر هانتیگتون این "گسل فرهنگی "غرب است که آسیب دیده و برای همین است که گفتیم بزرگترین منفعت غرب که همان نماد سازی و الگو برداری از عظمت و "خود برتری باوری" است به چالش جدی فرو افتاده است و این بار اگر پایانی برای تاریخ بشر باشد این پایان تاریخ غرب است که "موعود گرایی مقدس" را از شرق نوید می دهد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
هدایت شده از تشکل حوزوی سعداء قم
آیت الله ميرباقري 4-8-402.mp3
42.54M
🅾 انتقاد ایةالله میرباقری نسبت به الگوی گسترش و ساختوساز در شهر قم
۴ آبان ۱۴۰۲ حرم مطهر
⭕️ حرمهای چهارگانۀ اهلبیت علیهمالسلام یعنی مکه، مدینه، کوفه و قم، مُکمّل یکدیگرند. خدای متعال این حرمها را برای پیشبرد طرح نبیاکرم در اختیار آن حضرت قرار داده است.
🟠 مأموریت الهی پیامبر این است که بر محور این حرمها، یک اُمّت تاریخی مُوحّد و مُؤمن را سامان دهد و آنها را از میدانهای سخت و درگیریهای تُند و از دل طوفانها و گردابهای جبهۀ شیطان، عبور دهد
🔴حرم مکه و مدینه به دست دیگران افتاد؛ لذا امیرالمؤمنین علیه السلام به کوفه هجرت کردند. بعد از مدتی، آن محیط هم تحت نفوذ بنیامیه و بنیعباس قرار گرفت و اهلبیت علیهمالسلام، محیط دیگری را، که قم هست، حرم خودشان قرار دادند
🔸 حضرت معصومه سلام الله علیها محور آن اُمّتی هستند که بر محور قم شکل میگیرد
قم، غیر از اینکه مرکز علمی و فرهنگی میشود، محور نقشآفرینی در تحولات آخرالزمان و محور ساماندهی جبهۀ مؤمنین در درگیری با جبهۀ باطل خواهد بود.
🔴 متأسفانه در دو دهه اخیر، معماری شهر قم به سمتی رفته که متناسب با جایگاه دینی و تاریخی این شهر، و در شأن حرم اهلبیت نیست!
مظاهر شهر قم نباید مظاهر غربی باشد.
قم نباید به شهری تبدیل شود که مهاجرت در آن، بر محور توریسم صنعتی شکل بگیرد.
این نقد بهمعنای مخالفت با آبادانی و عمران نیست؛ به این معناست که عمران و ساختوساز و بسط این شهر، باید متناسب با این حرم و این فرهنگ و متناسب با آن رسالت دینی و تاریخی باشد.
#ترکیهسازی_قم
📣تشکل حوزوی سُعداء قم
🆔 https://eitaa.com/joinchat/603652132Ce46bba8e6a
هدایت شده از "شهامت پرسش"
کسانی که فکر میکنند تعمیم روشهای یادگیری ماشین مانند روش یادگیری عمیق، به نحوی ارتقا پیدا کرده است و ماشین یاد خواهد گرفت که مانند انسانها هوشمند باشد، محدودیتهای بنیادین شناختهشدۀ امروزین را درک نمیکنند. پذیرش ضرورت جهت دادن به سیستمهای یادگیری، معادل همان نظر تورینگ است که میگفت دیدگاههای مربوط به ریاضی، باید بهوسیله ذهن انسانها و خارج از روشهای فرمال به دست بیایند؛ زیرا جهتگیری در یادگیری ماشین، پیش از یادگیری، بهوسیلۀ انسانهای طراح تعیین شده است.
#افسانه_هوش_مصنوعی
اریک لارسون
ترجمه محمد مظفرپور
انتشارات امیرکبیر
@Question_the_Unquestioned
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر میخواهید دلیل آن جمله مشهور رهبر معظم انقلاب که فرمودند بانکها غلط میکنند بنگاهداری کنند را بهتر متوجه شوید این ویدئو را مشاهده بفرمایید؛ ۷۸ شرکت انبوهساز تحت اختیار بانکها با پول بنده و شما! اینکه بانکها برای تپل کردن این انبوهسازهای در اختیارشان تاکنون چقدر پول چاپ کردهاند و چقدر در تنور تورم دمیدهاند را الله اعلم.
@baladetayyeb
زمین خوردن گنده لات محل از برادر کوچک افتخارآمیز تر است تا برادر بزرگ ، تا دخالت پدر ...
و هیمنه و هیبت این طایفه را بیشتر به رخ می کشد .
#سید_مقاومت
https://eitaa.com/ommat_Dream
رویای امت
اگر میخواهید دلیل آن جمله مشهور رهبر معظم انقلاب که فرمودند بانکها غلط میکنند بنگاهداری کنند را ب
یکی از دلایل عدم توفیق در برخورد با فساد ، فربه شدن دستگاه حکمرانی و بروکراسی است که تصمیم گیری را به حوزه های مختلف تقسیم کرده ، نه کسی قدرت تصمیم گیری دارد و نه کسی پاسخگوست !
هدایت شده از کانال شهود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
افشای اسناد جدیدی که نشون میده خودِ صهیونیستها گروگانها رو همون روز اول به رگبار بستن و تعدادیشون رو با شلیک به خودروها جزغاله کردن
@ⁿᵉᶻᵃᵐᶦᵗᵃʳᶦⁿⁿ
هدایت شده از شیپا - شبکه پیشرفت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 شما هم میتونید یه خونه ویلایی ۱۰۰۰ متری داشته باشید!!
🏡 ششمین دوره رایگان معرفی "زیستشهرهای نوین مولد"
🟠 الگویی همافزا برای حل مشکلات
✔️ مسکن
✔️ اشتغال
✔️ جمعیت
برای دستیابی به سبک زندگیِ خانواده محور، شاداب و سالم ایرانی
🗓 زمان برگزاری: ۲۰ آبان تا ۱۰ آذر
✅ بصورت مجازی (آفلاین)؛ با امکان شرکت از سراسر کشور
✅ بصورت فشرده در ۳ ساعت
✅ همراه با اعطای گواهی پایان دوره از طرف اندیشکده زیستشهر
ثبتنام از طریق👇
https://formafzar.com/form/c6stg
⏳ مهلت ثبتنام: ۱۹ آبان ماه
🔆 در کانال شیپا عضو شوید👇
https://eitaa.com/joinchat/1847066952Cfcb8fc8ce2
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جمهوری اسلامی نیامده است که ایران را آمریکا کند...
برشی از سخنرانی در رویداد عصر پیشرفت
@syjebraily
«مَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ»
🔺 سلسله یادداشت نانوشته ای از سیاست تعدیل جمعیت🔻
یادداشت اول : مقدمه👇
⭐یه صحبتی از شهید سلیمانی بعد از شهادتشون نقل شد که در هنگامه ظهور داعش در سوریه زمانی که تحلیل ها تداوم و موجودیت حکومت بشار اسد را مورد تردید قرار میداد و هنوز ایران نقشی رو در آنجا ایفا نکرده ... گفته بود «داعش از الطاف خفیه الهی» است و این جمله معروف ایشان که میزان فرصت در بحران ها بیش از خود فرصت هاست .
مضافاً این آیه که میفرماید «مَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ» آنها نقشه میکشند علیه صراط مستقیم و خدا هم نقشه میکشد و حال آنکه تمام برنامه ریزی های انها جایی در طرح و نقشه خدا پیدا میکند که نهایتاً به رشد جریان حق و تباهی جریان باطل و فتنه انگیز میانجامد.
✅حالا میخواهیم با همین خط کش و سنت الهی نگاهی به وضعیت جمعیت و سیاست تعدیل جمعیتی در ایران داشته باشیم ، سنتی که مکر جریان باطل در نهایت در یک نقشه بزرگتر که تدبیر خداوند برای تغییر معادلات به نفع جریان حق است قرار میگیرد ، البته ممکن است این مکر در وحله ( کوتاه مدت و اکنون) دست اورد هایی برای جریان باطل و فتنه کننده داشته باشد علی الظاهر، اما در یک فرایند تاریخی موجب امکانی برای تقویت و رشد جریان حق و تضعیف جریان باطل می شود .
❌ اینگونه نیست که بازی و شیطنت شیاطین جنی و انسی جریان هدایت عالم توسط خداوند را دچار اختلال کند .
در واقع با توسعه جریان باطل عالم وارد مرحله جدیدی میشود که زمینه امتحان جدید و امکان رشد بیشتر جریان حق تحقق پیدا میکند و انکه صحنه را در سطح کلان مدریت میکند ولایت الهیه است نه مکر جریان باطل.
ابتلا ، فتنه و درگیری امکان رشد می آفریند و این را به کرات در این چهار دهه تجربه کرده ایم که نمونه واضح ان هشت سال جنگ تحمیلی در اول انقلاب بود که هم موجب تقویت قدرت نظامی و بازدارندگی کشور شد و هم تجلی گاه فرهنگ شهادت و ایمان که تا همین امروز ما را از طوفان های سهمگین فرهنگ مدرن حفظ کرده و همچنان فناوری های اجتماعی ، فرهنگی تولید میکند ... .
♦️مراد ما از یادداشت های پیش رو این است که بگوییم در کنار تمام تحلیل ها و روایت های امنیتی ، نفوذی و ... که از فتنه جمعتی در این سالها مطرح شده و بیراه و غلط هم نیست، میشود از ماجرا یک کلان روایت و فلسفه تاریخی داشت که در ادامه به ان میپردازیم ، انشاالله.
#جمعیت_۱
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
«مَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ»
✍️ سلسله یادداشت نانوشته ای از سیاست تعدیل جمعیت 🔺
یادداشت دوم: انگیزه تولید نسل در طول تاریخ👇
🖌️در دهه اول انقلاب رشد بسیار چشم گیر جمعیتی را تجربه کردیم و تقریباً همه اقشار جامعه از هر طبقه اجتماعی و متعلق به هر نگاه فرهنگی به شکل یکسانی در رقم زدن ان مشارکت داشتند و متولدین دهه شصت رکورد دار بیشترین نرخ رشد جمعیت در ایران شدند.
🔶 در طول تاریخ انگیزه انسانها از تولید نسل عمدتاً به دلیل مواهب دنیایی و منافع قومی ، قبیلهای و شخصی بوده مزیت های اقتصادی ، امنیتی ، سیاسی و ...
اولاد بیشتر مایه تفاخر بود چرا که ایجاد قدرت و برتری میکرد و گزارش های تاریخی حاکی از ان است که در گذشته قبایل و طوایف و حتی خانواده ها به کثرت نفراتشان مباهات میکردند .
✅در خانواده سنتی فرزند و اولاد بیشتر موجب راحتی و افزایش رفاه اقتصادی خانواده و خصوصاً پدر و مادر میشد ، به قول معروف بچه عصای دست بود، چرا که در محیط خانواده از سنین پایین مشغول به کار میشدند و کمک حال معیشت ان ، فلذا خانواده بزرگتر عامل اقتصاد قویتر هم بود ، چیزی که در جهان مدرن به خاطر جدایی کار از محیط خانه و روابط خانوادگی از دست رفته است و همچنین مصرفی شدن زندگی و وابستگی این مصرف به بیرون از خانه و عدم امکان تولید و مشارکت خانواده در بهبود شرایط اقتصادی ، ازدیاد فرزند صرفا موجب اضافه شدن هزینه های زندگییست .
زندگی که نه در یک خانواده مولد، بلکه در یک خانواده مصرفی با یک سبک زندگی مُسرف رقم میخورد ... خانواده خویش فرما در خانه های مولد به خانواده مزدور(مزد بگیر) که شب را در خوابگاه میگذرانند تغییر یافته .
♦️ مسئله دیگر فرهنگ جدیدیست که دست یابی به لذت و فراغت بیشتر ... را غایت زندگی کرده ، و فرزند اوری دست یابی به این خواسته را برای والدین خصوصاً در سبک زندگی مدرن محدود میکند .
همچنین ساختارهای اجتماعی جدید امکان تعریفی از موفقیت فردی را برای انسانها به وجود اورده که در گذشته موفقیت در ارتباط با خانواده و جمع معنا پیدا میکرد .
عوامل دیگری هم میشود برشمرد از جمله سن ازدواج ، تحصیل و ... که جامعه سنتی به گونه دیگری به ان پاسخ میداد.
✅ انگیزه های سنتی عمدتاً در دهه شصت نیز پابرجا بود هر چند نه به قوت گذشته ، همچنین در کنار این ساختار دیرینه سنت های قدیمی در جامعه و فرهنگ مردم ، خود انقلاب هم توانسته بود حداقل یک امید به اینده مطلوب را برای مردم به ارمغان بیاورد ، تغییر ساختار سیاست ، بیرون امدن از سلطه استعمار ، شعارهای عدالت طلبانه و تغییر الگوی زندگی در بین سیاسیون ، توصیههای دینی و ...
البته این جهش جمعیتی و سعود تندش موجب نگرانی ها و ایجاد سوالات و تردید هایی نیز در بین نخبگان ، روشنفکران و سیاستمداران شد که در ادامه میخوانیم ، انشاالله.
لینک یادداشت اول : مقدمه
https://eitaa.com/ommat_Dream/1103
#جمعیت_۲
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
«مَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ»
✍️ سلسله یادداشت نانوشته ای از سیاست تعدیل جمعیت 👇
یادداشت سوم: توسعه و جمعیت
♦️ سوالات ، تردید ها و نگرانی هایی که مطرح میشد در رابطه با رشد جهشی جمعیت عمدتاً از یک پایگاه فکری خاص ، متعلق به گفتمانی پیرو توسعه مدرن بر میخواست و در لایه هایی پذیرش بالایی هم در بین توده مردم و افکار عمومی داشت ، چرا که ضرورت حکمرانی بعد از مرحله انقلاب و خصوصاً بیرون امدن از یک جنگ پر هزینه مخرب به لحاظ زیر ساختی و اقتصادی ، پاسخ به چگونگی اداره و ساخت جامعه و تحقق اهداف وعده داده شده است ، از همین رو خواست اجتماعی ساختن و پیشرفت را طلب میکرد .
در این مرحله کمتر کسی مسیر توسعه را چیزی جز انچه کشور های اصطلاحاً توسعه یافته و غربی طی کرده اند میفهمید ، نه نیازی حس میشود و نه فرصتی هست ، فلذا گفتمان توسعه در صحنه بی رغیب است ( گرچه هنوز هم رقیب قدری برایش نیامده)
♦️گفتمانی که انقلاب خوردسال و نابالغ را وارد عرصه جدیدی از زندگی میکرد ، گفتمانی که به دنبال ثبات بخشیدن به حاکمیت نو پا و پیدا کردن نقشی برای ان در دهکده جهانی بود و برای همراه شدن با اهالیه دهکده باید سبک زیستن در انرا تمرین کند ، قواعد انرا فراگیرد و الزاماً بازی های کودکانه و هوس های جوانی و خامی های انقلابی نباید مانع اینده نگری و پیشرفت بر اساس قواعد تثبیت شده جهان شمول شود.
از همین رو دولتی بر سر کار می اید با شعار سازندگی و اوار برداری از ویرانههای جنگ با رویکرد های توسعه مدرن که عنوان سازندگی را یدک میکشد تا روایت گر پر قدرت از توسعه به سبک غربی باشد و البته همزمان مجری سیاست تعدیل جمعیتی ...
♦️ایران جمهوری اسلامی خیلی زود مدرنیته ناهمجنس با خود و جامعه ایرانی را وارد جریان زندگی کرد .
روایتی از توسعه که حالا افزایش جمعیت را مانع تحقق اهداف ان میداند و طبیعتاً باید موانع را بر طرف کرد ، توسعه در یک بستر خاص اجتماعی رقم میخورد
فرزند کمتر ، زندگی بهتر ( توسعه بیشتر) ،
، پذیرفتن الگوی های توسعه مدرن به شیوه خشن و سخت دولت سازندگی که کار را با برنامه ریزی های اقتصادی و سیاسی دنبال میکرد موانع دیگری هم بر سر راه داشت ، توسعه صرفاً با تصمیمات از بالا به پایینی اتفاق نمی افتد بلکه پایین هم باید امکان پذیرش و همراهی این سیاست ها را داشته باشد مسئله ای که انرا باید در فرهنگ جستجو کرد ، فرهنگ توسعه باید شکل بگیرد ، روابط و کنش های انسانی در درون یک جامعه باید به جهت فرهنگ توسعه تغییر کند تا امکان تحقق پیدا کند ، «انسان توسعه» میخواهیم ، ماموریت جدیدی که دولت بعد یعنی اصلاحات متکفل ان شد تا اصلاحات اجتماعی را در راستای هدف ترسیم شده رقم بزند .
در واقع گفتمان اصلاحات همان گفتمان توسعه است که در دولت سازندگی دنبال میشد اما اینبار امده تا موانع نرم بر سر راه
توسعه را بردارد .
#توسعه
#جمعیت_۳
✍️مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
🔺«مَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ»🔻
✍️ سلسله یادداشت نانوشته ای از سیاست تعدیل جمعیت 👇
یادداشت چهارم: توفیق اجباری
🔹سیاست تعدیل جمعیت در عین جدیت دستگاه حکمرانی در اجرای ان با چالش های بسیاری نیز همراه بود.
بخشی از جامعه که هنوز با ارزش های سنتی زندگی میکرد خصوصاً روستایی و همچنین بخشی از جامعه که متاثر از اموزه ها و سبک زندگی دینی بودند بسیار کمتر و دیرتر تن به این سیاست ها میداد و بیشترین تنش را داشتند .
چنانکه دولت برای اجرایی کردن سیاست تعدیل جمعیت در کنار تبلیغات شبانه روزی متوصل به ابزارهای بازدارنده سخت میشد ، از ندادن کوپن و شناسنامه به فرزندان سوم و چهارم گرفته تا ابزارهای جلوگیری از بارداری ...
🔹اما در روی دیگر این استحکاک قاعدتاً انها که گفتمان توسعه را میپسندیدن و کارامدی الگوهای مدرن را به عنوان یک واقعیت خدشه ناپذیر باور داشتند کاملآ همراه بودند ، چرا که این بخش جامعه سبک زندگی ، تمایلات و ارزش هایی همسو با فرهنگ توسعه دارد که سیاست دولت را نزد انها مقبول ، مشروع ، عقلانی و بهینه مینمود.
✅ مزیت یا توفیق اجباری این مسئله برای انقلاب این بود که همراهی تام و تمام این طبقه اجتماعی با سیاست های کاهش جمعیتی بحران بزرگی را در اینده ای که امروز در ان قرار داریم مهار کرده ، به عبارتی کفه جمعتی به سمت طبقه ی همراه و همسوی انقلاب سنگین تر شده و بیشترین تازیانه این سیاست بر کمر جامعه ی اپوزوسیون انقلاب خورده ، طبقه متوسط و مرفه شهری که بیشترین چالش را با عقلانیت انقلابی دارد .
این اتفاق در عمل منجر به نوعی پالایش و تغییر تعادل جمعیتی به نفع جامعه سنتی _مذهبی و انقلابی شد، جامعه ای که نیروی پیشران انقلاب است .
🔹میشود این تحلیل را داشت که تزریق جمعیت در ابتدای انقلاب ( دهه شصت) لازمه پیشرفت دهه های بعد انقلاب بود، پیشرفتی بر اساس گفتمان توسعه از سر اضطرار در خلأ عقلانیت مورد نظر انقلاب جهت اداره امور جامعه ... در مراحل بعد، انقلاب تثبیت شده و پا گرفته نیاز به یک کمیت با کیفیت جمعیتی همسو و باورمند به اهدافش برای برداشتن گام های مهم مبتنی بر الگوهای تمدنی و عبور از این مرحله سخت دارد با استحکاک کمتر در همراهی توده های مردمی و امکان غلبه گفتمانی .
🔹با این تفصیل تا اینجا فتنه طراحی شده که سرنخ های امنیتی و نفوذ مهره های سازمان بهداشت جهانی و ... را هم دارد یک به دو به نفع انقلاب شده ، لطف خفیه ای که به گمان نگارنده حاصل تبدیل شدن فتنه دشمن به ایجاد فرصتی برای حفظ انقلاب در دهههای آینده در دستگاه تدبیر خداوند با قاعده مَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ شد.
⭐اما هنوز ان فرصت طلایی و پنهان در ماجرای جمعیت که مد نظر این نوشته است مانده که انشاالله در یادداشت بعدی میخوانیم .
#جمعیت_۴
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
💢 مراحل سکولاریسم و معانی آن از منظر چارلز تیلور
۱. تهیشدگی فضاهای عمومی از دین و مفهوم خداوند؛ یعنی در عرصههای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی هیچ ارجاعی به باور مذهبی و خداوند صورت نمیگیرد. مبنای عمل در هر عرصه، عقلانیتِ موجود در همان عرصه است. در این مرحله، سکولاریسم لزوما منجر به حذف دین نمیشود.
۲. کاهش هر نوعی از سلوک مذهبی و باور مذهبی؛ در این معنا مردم با دین و سلوک مذهبی قهر میکنند و شاهد سکولاریسمی از نوع الحاد هستیم.
۳. تبدیل شدن باور به خداوند به گزینهای در میان هزاران گزینه دیگر؛ گاهی در شرایطی، گزینههای در دسترس برای دین داری یا بیدینی محدود است و رقبای زیادی وجود ندارد اما طبق این معنا شاهد شرایطی هستیم که رقبای بسیار زیادی برای دین پدید آمدهاند. نفسِ شلوغی و ازدحام برآمده از تکثرِ گزینهها، شما را به لحاظ روانی در وضعیت عدم استقرار قرار میدهد. یعنی شما به لحاظ ایمانی نمیتوانید استقرار پیدا کنید زیرا پیرامون شما شلوغ شده است و دائما استدلال هایی لَه و علیهِ باورهای دینی مطرح میشود که شما اولا فرصت و توان پردازش تمام آنها را ندارید و ثانیا به لحاظ روانی هر گزینه جدیدی برای شما، مقداری در ایمانتان سوال ایجاد میکند، آشکار باشد یا ذهنی. حال هرچه این گزینهها متنوع شود، به حاشیه رانده شدن دین بیشتر میشود.
▫️تیلور معنای سوم از سکولاریسم را درباره جامعۀ امریکا تحقق یافته میداند اما درباره جوامع اسلامی عقیده دارد که چنین وضعیتی وجود ندارد یا هنوز به وجود نیامده است. یعنی در جوامع اسلامی هنوز رقبای معنوی و فکری و فلسفیای به وجود نیامده است که بتوانند شرایطی متنوع و متکثر ایجاد کنند تا سبب تاخت و تاز علیه دین شده و آنرا به حاشیه برانند.
🔻برشی از جلسه دوم درسگفتار
#علیه_وضع_سکولار
#عصر_سکولار
#استاد_بابایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
هدایت شده از فرهنگستان علوم اسلامی
#مقاله_پژوهشی
باعنوان:
تقسیم کار در بازار رقابت کامل رابطهای غیرطبیعی برای ساخت فضای جامعه اسلامی
نویسندگان:
حجت الاسلام حسین مهدی زاده
دکتر علی طوسی
🔻چکیده مقاله:
#جهانهای_معنایی به شرطی قابلیت تحقق اجتماعی دارند که قدرت تغییر و تصرف در روابط اجتماعی را بر اساس مبانی جهان معناییشان داشته باشند. با وجود این، این شرط لازم برای تحقق عینی #جهان_اجتماعی است، نه شرط کافی. بینشها باید بتوانند ساختارها و نهادها - به تعبیر لوفوری، «#فضایی» - را با حداکثر هماهنگی درونی پیشنهاد بدهند تا افراد در متن یک روابط سهلالوصول و هماهنگ یا فضای جامعه طبیعیِ متشکل از روابط، تنظیمات خرد و کلان، نظامات حق و تکلیف و ... قرار بگیرند؛ در غیر این صورت، محکوم به میرایی به نفع دیگر بینشها خواهند بود. فضای اجتماعی #مدرن، به مثابه فراگیرترین فضای اجتماعی زمانه ما، مبتنی بر طرحی است که آدام اسمیت برای نخستینبار آن را در «قالب تقسیم کار در بازار رقابت کامل» مدون نمود.
⬅️در این تحقیق کارکردهای طرح اسمیت را در ساخت #فضای_زیست_اجتماعی با کمک نظریه «#تولید_فضا»ی هانری لوفور در قالب شهر جمعبندی کرده و در گامی دیگر، خصوصیات جامعه اسمیتی با #احکام_اسلامی مقایسه خواهد شد تا روشن گردد چگونه گسترش بازارگونه نظم اجتماعی با ساخت «#انسان_ادیان» قابل هماهنگی نیست و به تعارض ایمان فردی و فضای اجتماعی میانجامد.
📥 دانلود مقاله
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔺«مَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ»🔻
✍️ سلسله یادداشت نانوشته ای از سیاست تعدیل جمعیت 👇
یادداشت پنجم: نسل طلایی
🔹 پالایش و غربال جمعیتی یا ارتقاء کیفی در سیاست کنترل جمعیت به گمان نگارنده اتفاق افتاد اما مرحله مهمتری پیش روست که انشاالله اگر کمی همت کنیم و زیر بار شانه خالی نکنیم میتواند فصل جدیدی را پیش روی جریان حق بگشاید .( مخاطب این بخش از این یادداشت ها عزیزان ذوب در ولایت ، دغدغه مندان دین محمدی ، کافران به جهان مدرن و منتظران امام غایبند)
⭐ان فرصت مهم و طلایی تولد یک نسل خاص و اثر گذار است !!
🔹در ابتدا گفتیم که در طول تاریخ انگیزه های فرزند آوری عمدتا مادی بوده گاهی ما فرزند را برای پر کردن تنهایی و خلأ های روحی روانی خودمان می خواهیم اما این بار با یک امتحان و فهم و درک متفاوت از انگیزه فرزند آوری روبه رو هستیم ، نسلی که نطفه اش فقط با انگیزه نصرت اسلام و امام بسته میشود ،درکی ابراهیمی از تولید نسل، «رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلَاةِ وَمِنْ ذُرِّیَّتِی ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ»
گمان نمیکنم در امت های گذشته چنین مسئله ای به صورت اجتماعی وجود داشته ، شاید خواصی چنین فهمی پیدا میکردند اما امروز امت با چنین امتحان و البته فرصت طلایی روبه روست ...
🔹با توجه به متون دینی و البته تجربی واضح است که تربیت فرزند برخلاف رویکرد موجود در مباحث روانشناسی تربیت قبل از تولد اغاز میشود و کوچکترین تلاش های انسان برای سلامت و کیفیت نطفه ، جنین و نوزاد بسیار اثرگذارتر و سرنوشت ساز تر از تلاش های ما برای تربیت در سنین بعدی و بالاتر است .
متاسفانه امروز دیگر در وضعیتی قرار داریم که شرایط اجتماعی و ساختاری و همچنین اثرات فرهنگی همان گفتمان توسعه در کشور حتی مانع شکل گیری ازدواج است چه رسد به تولید و افزایش نسل ، تلاش های ما هم اثر چندانی در جریان غیر خودی نخواهد گذاشت مگر در آیندهای که در یک نظم تمدنی هضم شوند که تا ان نقطه فاصله بسیار است ، و البته ان اینده را چنان که گفته شد باید نسلی رقم بزند که پدر و مادرش تصمیم گرفته اند نه یک فرزند بلکه سربازی برای امام عصر نه تنها تربیت، بلکه متولد کنند ، نسلی که باید پایه های یک تمدن الهی را مستحکم و رنگ و طرحی نو در عالم بزنند و مقدمات ظهور را انشاالله محیا کنند.
✅ باید تاکید کنم که ما در اینده پیش رو به یک کیفیت جمعیتی و اثر گذار نیاز داریم که بر خلاف هزاره و قرن های گذشته بُعد کیفیت ان نسبت به بُعد کمیت در اولویت ببشتری قرار دارد.
⁉️احتمالا تا اینجا سوالات و شبهاتی در ذهن خواننده این متن به وجود امده که در یادداشت های بعدی سعی میکنم سوال ها را طرح ، و در حد توان پاسخ دهم...
#جمعیت_۵
✍️ مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream