♦️ الگوی سومِ فلانی، الگوی سوم بهمانی!
#اختصاصی
✍🏼| مهدی تکلو
▪️قضاوت در مورد اینکه پروژهی الگوی سوم چقدر پیش رفته و موفقیتآمیز بوده سخت نیست. تنها به این بستگی دارد که ما چه توقع و چه چشماندازی از آن در نظر داشته باشیم. واقعیت این است امروز زن مسلمان ایرانی در یک قضاوت عمومی، نه منطق شرقی را پذیرفته و نه حاضر است خود را با معیارهای الگوی غربی وفق بدهد. زن ایرانی کجدارومریز پیش میرود و در این حرکت فطری هم خاطرهای که از زن مسلمان در ذهن دارد و هم تبار فرهنگ ایرانی که پشتیبان اوست اثرگذار و سهیم است. میتوانیم راجع به این که این حرکت چقدر افتوخیز داشته هم گفتگو کنیم. اما بههرحال من این حرکت را نوعی حرکت طبیعی میدانم؛ حرکتی که در دل تاریخ گذشتهای داشته و به آیندهای هرچند کلی و مبهم پیش میرود. اما دستکم آن چه که برای من مفروض است این است که هنوز آنطور که بایدوشاید در این فقره «پروژهی الگوی سوم» مبنا و ملاک نیست.
▪️یعنی اینگونه نیست که مؤلفهها، قواعد و جهانبینی حاکم بر الگوی سوم مبنای حرکتها و سیاستگذاریها واقع شده و امروز ما از منظر گفتمانی چتر موسع و قدرتمندی از الگوی سوم ببینیم. من در تجربههای شخصی بسیاری خانمها را دیدهام که یا کاملاً بیاطلاع از الگوی سوم هستند یا از ابهامات و گرفتاریهای پیرامون آن کاملاً خسته و رهایش کردهاند. خب من بهخوبی میتوانم این خستگی را درک کنم و با آن همدل باشم. تصور کنید هر لیل و نهار از هر گوشه کناری و در هر کوی و برزنی دارند راجع به هویت تو صحبت میکنند و دست آخر جز مشتی گزارههای تکراری، کلیگویانه، شعاری و مهمتر از همه متناقض چیزی نصیبت نمیشود؛ لذا به نظرم گرههای جدی سر راه این پروژه قرار دارد و مانع از بهرسمیتشناختهشدن و امتدادیافتن آن است.
▪️سخت نیست اگر بخواهیم تمام قرائتهای موجود از الگوی سوم را یکبار برای همیشه کنار هم فهرست کنیم. من این کار را پیشازاین انجام دادهام و از یک شگفتی با شما صحبت میکنم. قرائتهای متعددی از الگوی سوم وجود دارد که میتوان نشان داد چطور حتی در مبانی هم اشتراک ندارند؛ چه برسد به این که بعضاً در صورتبندی کاملاً متناقض مینمایند. نام همهی آنها الگوی سوم است؛ اما هرکدام گویا از یک جهان دیگر آمدهاند؛ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا و َقُلُوبُهُمْ شَتَّی؛ این وضعیت توضیح زمینههای مشکلی است که بالاتر گفتم؛ این که چرا احساس میکنم الگوی سوم زن بهدرستی مبنای جامعهپردازی و ساختارسازی قرار نگرفته و در ساحت گفتمان همصدای نازکی از آن به گوش میرسد که چندان مناسب عرضاندام در فضای منازعات گفتمانی نیست. هم مبدأها بسیار متنوع است و همافقها مشترک نیست و الا شاید باید امروز ما در نسبت با وضعیت زنان و امتداد نقشآفرینیهای آنان، خیلی پیش از اینها میبودیم... .
@mahdi_takallou
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
8.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️رهبر انصارالله:
شما برقصید،ما میجنگیم!
#یمن
#غزه
#شرافت
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
💢اهمیت و جایگاه تصویر
🔰برای ارتباط با مخاطب عام و گفتن مفاهیم تولید شده از مبانی ها و ایجاد مفاهمه اجتماعی نیاز به #تصویر داریم خیلی بیشتر و شاید چندین برابر از آنچه که سعی میکنیم با نصیحت های منبر گونه و از بالا به پایین با ارائه متون و استدلال داشته باشیم .
⚡در همین ابتدا روشن کنم که ادعای این متن ان است که برای خلق مفاهیم نیاز به تصویر داریم و برای انتقال مفاهیم نیاز به تصویر...
⭐به واقع در هر دوره انسانهای کمی پیدا میشوند که از چهارچوب های متعارف پارا فراتر بنهند چه انها که زیست و سبک زندگی متفاوت را انتخاب میکنند و چه انان که متفاوت می اندیشند .
انها که بدور از تصویر های پر تکرار غالب و رایج ، تصویر های خاص را از واقعیت عینی صید میکنند و در جستجوی پیدا کردن مفاهیم جدید قابل انتزاع میگردند .
یعنی انچه که افق های جدیدی پیش رویمان میتواند بگشاید.
اهالی #اندیشه و روشنفکران هم تصویر خاص و حتی مبهمی را از تک پازل های پراکنده و صید شده در ذهنشان میسازند ، و شروع میکنند به کامل کردن ، تا بتوانند از زاویه ان عالم را جور دیگری ببینند عینک دیگری بر چشم بگذارند و سپس از پشت لنز جدیدشان برای ما تعریف کنند انچه ما هنوز نمیبینیم.
جمع بندی این تعاریف و توضیح ها و توصیف ها را #مفهوم مینامیم ، با این توضیح یعنی عالم اندیشه هم عالم تصویر است مانند تصویر سازی یک قصه ، تصویری ذهنی نه لزوماً بصری ، که در دوره #مدرن سینما میکند .
⭐شاید شما با من هم عقیده نباشید و بگویید که ابتدا مفهوم است که تصویر خلق میکند یعنی از نظر به عمل و عینیت میرسیم اما برای من ماجرا پیچیدگی همچون مسئله جبر و اختیار در طول تاریخ دارد و نامتقدم و متأخری همچون مثال مرغ و تخم مرغ ، گمان نمیکنم تا تک تصویر های اندکی در عینیت نیابیم و انرا تبدیل به یک تصویر کلان در ذهنمان نکنیم بتوانیم مفهومی بدون تصویر از عدم خلق کنیم ، بلکه تک تصویر های کامل شده را در قالب مفهوم بیان میکنیم ، ادبیات تولید میکنیم و دوباره تصویر میسازیم .
⭐ساخت یا شکل گیری تصویر جدید از زندگی و عالم ابتدا کاری نخبگانیست که سرریز ان به جامعه میرسد جامعه ای که قبلاً انرا حس کرده و با ان غریبه نیست اگرچه فهم تئوریک از ان ندارد...
و دوباره این را هم تاکید میکنم که نخبه بدون تحولات اجتماعی و یافتن نشانههای جدید از ان به یافته های جدید مجزا از جامعه و صرفاً با کار نظری دست نمی یابد .
⭐وقتی از تصویر حرف میزنیم عدهای گمان میکنند ما منظورمان این است که از ارائه مفاهیم کلان ، چهارچوب های نظری و نگاه های عمیق دست برداریم و به امور خُرد و سطحی بپردازیم اما باید دقت داشت که خلق تصویر دیکته کردن افعال خرد و جزئی نیست بلکه با تکثر و تکرار تصاویر مفهوم ، هدف و جهت در ذهن مخاطب انتزاع میشود ، انچه که سینمای غرب با نمایش پزشک دهکده ها میکند
تصویر افت و خیز اما همیشه موفق و رو به پیش زن مدرن که پابه پای توسعه معنایی جدید به زندگی میدهد، هر کس میتواند خود را در یک خط اهن موفقیت با قطار های متفاوت ببیند.
ما درباره تصویر بریده از #مبنا و هرز و بهم ریخته ماننده دانه های پاشیده شده روی زمین حرف نمیزنیم بلکه دانه های مرتب شده در تسبیح میخواهیم که هزاران تصویر دیگر در امتداد نخ ان مرتب شوند ،
یا تصویر یک انار با یکانگی و همچنین تکثر دانه های ان
🔺اگر ضعف در ارائه تصویر داریم به این معنا نیست که درگیر کارهای جدی هستیم و اهمیت خلق تصویر را کم میدانیم بلکه هنوز در محافل فکری خودمان به تصویر قابل ارائه ای نرسیدهایم نه اینکه شان ما اجل از این سطح کارهاست ، خودمان را گول نزنیم .
ما هنوز نمیدانیم شعارها و آرمانهایمان در عینیت ، روی زمین و زندگی چه شکلی و چه رنگی دارد و تکلیفمان با خودمان هنوز مشخص نیست ، هرچند اعتراف تلخیست!
✨و البته برای اینکه دچار سوء تفاهم نشویم باید عرض کنم که منظور من در این مطلب این نیست که تا شکل گیری کامل تصویر از اینده و راههای پیشرو بر سر امکان ساخت جهانی دیگر با جامعه به گفتگو ننشینیم و حرف نزنیم فعلا این تنها ابزار و دارایی ماست .
اما باید بدانیم انچه ما را به یک مفاهمه حداکثری میرساند رسیدن به تصویری متفاوت با اکنون و متناسب با آرمانها ، شعارها و گفته هایمان است .
✍️مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream
نگاه گاردین به معمای هوش مصنوعی.pdf
400K
نگاه گاردین به معمای هوش مصنوعی
ترجمه : محمد مظفرپور
https://eitaa.com/Question_the_Unquestioned
هدایت شده از مهدی الهیفرد
📌قوم رقیقه قلوبُهم راسخٌ ایمانُهم ومنهم المنصورُ یخرُجُ فی سبعین الفاً ینصُرُ خَلَفی وخلف وصیّی.
مردم سرزمین یمن قلبهایی رقیق و ایمانهایی استوار دارند. منصور که با هفتاد هزار نفر قیام میکند و جانشین من و جانشین وصی مرا یاری میدهد، از آنهاست.
( نعمانی، محمد بن ابراهیم، الغیبه للنعمانی، ص۳۹ )
📌کسی چه میداند شاید خداوند اراده کرده به دست فقیرترین کشور عربی، قدرتمندترین، ثروتمندترین و پرمدعاترین کشور جهان را به زیر بکشد.
•┈••✾•🍃🌺🍃•✾••┈•
مهدی الهیفرد؛ معاون راهبردی جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی و رئیس مجمع علما و طلاب انقلابی خراسان شمالی
@revayatekhedmat
هدایت شده از اقتصاد اسلامی«استاد قاسمی»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاید باورتان نشود
اقتصاددانها قیمت آن مورد آخر را صفر در نظر میگیرند!
#اقتصاد_فرهنگی
💠کانال اقتصاد اسلامی«استاد قاسمی»
https://eitaa.com/joinchat/3848995129Ce91ba86e04
هدایت شده از موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی - متا
جلسه ششم کافه گفتگوی پولطلا
🔹جناب آقای اخلاقی، یادداشت فوق را با عنوان "حقیقت پول" در کانال رویای امت، منتشر کردند که در پست فوق شاهد هستید.
طی گفتگویی که با ایشان داشتیم، تصمیم گرفتیم بحث مدنظر ایشان را در جلسه ی کافه گفتگوی این هفته به گفتگو بنشینیم.
📺پخش زنده ی این رویداد از شهر مقدس قم، در گروه انجمن پولطلای ایران ارائه میگردد :
https://eitaa.com/joinchat/2527395853C5758355578
یکشنبه ۲۴ دی ماه . ساعت ۱۹:۳۰
🔖کانال موسسه متا
هدایت شده از سید امیرحسین کمالی تقوی
اگر انسان فقرهای خود را نديد، #غافل است.
اگر فقرهايش را ديد و احساس کرد که خودش میتواند مشکلاتش را حل کند، #مُعجِب میشود.
اگر فقرهايش را ديد و به اسباب ارجاع داد، #مشرک میشود.
#موحّد کسی است که با خدا آرام است نه با اسباب.
توحید یعنی عبور از اسباب و رسیدن به صاحب اسباب و مسبِّبُالاسباب.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی - متا
نقد_پولطلا.mp3
28.39M
🎙صوت جلسه ششم کافه گفتگو
نقد پولطلا توسط جناب آقای اخلاقی و پاسخگوئی حجت الاسلام قدیری
🔖کانال موسسه متا
آنگاه که به #پرواز میاندیشیم ، اصرار دارند بین دو مرکب زمینی مجبور به انتخابمان کنند ...
#رویای_امت
@ommat_Dream
بزرگی میفرمود ما برای فهم زبان جهان فهم غرب و زدن حرف های جهانی نیاز داریم فلاسفه غرب را خوب بشناسیم ، کلامشان را عمیقاً بفهمیم و ...
اما تجربه زیسته جمهوری اسلامی نشان داده برای درک منطق حرکت ، بیش از آنکه نیاز به غرق شدن در اندیشههای غربی داشته باشیم نیاز به مطالعه تحولات و سرگذشت اندیشه در غرب داریم ، تاریخ و تحولات فکری اجتماعی ، اهرم های قدرت افرین ، روندها و فرایند ها ...
✍️ مهدی اخلاقی
@ommat_Dream
📽 #ببینید
🔻 الزامات ساخت کلان روایت پیشرفت در جامعه چیست؟
🔻 مسیر ساخت کلانروایتها از خرده روایتهای پیشرفت چگونه است؟
🔻 واقعیت امروز انسان انقلاب اسلامی، که موضوع روایت پیشرفت است چیست؟
🔻 در #ساخت_روایت پیشرفت چقدر باید به تصویر آینده پرداخت؟
#حسین_مهدیزاده #زهرا_ابوالحسنی
#از_روایت_فتح_تا_روایت_پیشرفت
✅ @hamazm
آوینی نگاه تخصص گرای جزنگر و جزم گرا به عرصه جنگ و اتفاقات تاکتیکی ، تکنیکی ان ندارد ، بلکه به دنبال معنای شور انگیزیست از عالم تازه متولد شده که در قلب و جانش شهود کرده و در درون سنگر ها و پشت خاکریز های جنگ به دنبال ردپای ان و ندای سحر انگیزش میگردد .
او رایحه ای را از دوردست استشمام میکند که هر مشامی توان بوییدن ان را ندارد .
✍️| مهدی اخلاقی
https://eitaa.com/ommat_Dream