eitaa logo
💎 انس با نهج البلاغه💎
600 دنبال‌کننده
2هزار عکس
297 ویدیو
17 فایل
تربیت شدگان امیرالمؤمنین علیه السلام ، سربازان امام عصر عج الله هستند . زیرا امام عصر به سیرهٔ امیرالمومنین عمل خواهد کرد . ادمین : @onsbanahj
مشاهده در ایتا
دانلود
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۲۲ متن هفتاد و هشت 🔰 باب حدوث اسماء الهی (قسمت دوم) 🌸امام صادق علیه السلام فرمود: ✔️ هر که پندارد خدا را با حجابی یا صورت یا مثالی می شناسد مشرک است ، ✔️ زیرا حجاب و مثال و صورتِ او ، غیر اوست؛ ✅ او یکتا و یگانه است، 🍃 پس چگونه او را به یگانگی شناخته کسی که عقیده دارد او را به غیر صفات او شناخته است؟! ✅ بی شک کسی خدا را شناخته است که او را به حقیقتِ خدایی بشناسد، پس هر که او را به حقیقتِ خدایی نشناسد او را درست نشناخته بلکه غیر او را شناخته است. 👌 میان خالق و مخلوق چیزی (مشترک) نیست (و هر وصفی که در مخلوق باشد در خالق نیست) ، 🍀 و خداوند آفرینندۀ چیزهاست نه از چیزی که قبلاً بوده باشد ، ✅ و خداوند با نام هایش نامیده می شود ✅ و او غیر نامهای خود است ✅ و نامهایش غیر اوست. __________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب حدوث تسماء الهی ،صفحه ۲۶۱ حدیث ۴قسمت دوم ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
💎 انس با نهج البلاغه💎
صفحهٔ ۷ 🌸 سلام و درود خدا بر امیرالمومنین فرمود : 🌹او (پیامبر صل الله علیه وآله بنابر مصلحتی اوّ
صفحهٔ ۸ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود : 🔻ای سلمان وای جندب ! 🍀 پس من و رسول خدا ( صل الله علیه و آله ) یک نور بودیم . 🌸 رسول خدا محمد مصطفی و من و پسندیدهٔ او شدم. ✅ محمد (ص) شد ناطق ، و من شدم ساکت و همیشه در هر روزگاری از روزگاران بناچار باید یک (راهنمای ) ناطق و دیگری ساکت باشد. 🔻ای سلمان و ای جندب ! ✅ محمد (ص) شد بیم دهنده ، و من شدم هدایت کننده چنانچه خدای عزیز و جلیل فرمود: 📕 « إِنَّمَآ أَنْتَ مُنْذِرٌ ۖ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَاد». «مسلماً تو ای محمد( صلى الله عليه و آله و سلم) بیم دهنده ای و برای هر قومی هدایت گری هست ». رعد /۷ 🍀 پس رسول خدا ( صلى الله عليه وآله ) بیم دهنده است ✅ و من هدایت کننده . 📕 «خدا می داند که هر ماده ای (مادری) چه در حمل دارد و می داند آنچه را که رحم ها می کاهند و آنچه را می افزایند و هرچیزی نزد او اندازه ای دارد او دانای نهان و آشکار بزرگ و بلند مرتبه است. برای او یکسان است؛ کسی از شما سخن (خود) را پنهان کند و کسی که آن را فاش گرداند و کسی که خویشتن را به شب پنهان دارد و در روز آشکاراحرکت کند » رعد /۹ 🌸 آنگاه حضرت دست روی دست زد و فرمود : 🍀 محمد( صلى الله عليه وآله) صاحب جمع است ✅ و من صاحب نشر. 🍀 محمد( صلى الله عليه وآله) صاحب بهشت گردید ✅ و من صاحب آتش . ↩️ ادامهٔ مطلب ادامهٔ مطلب ادامهٔ مطلب
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۲۲ متن هفتاد و نه 🔰 باب معانی اسم‌ها و اشتقاق آنها 💠 عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ، عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ، عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ هِلالِ قالَ: سَأَلْتُ الرِّضَا 🔻عَنْ قَوْلِ اللَّهِ: 📕 اللهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ 🌸 فَقَالَ: هَادٍ لِأَهْلِ السَّماءِ، وَهادٍ لِأَهْل الأَرْضِ. وَ فِي رِوَايَةِ الْبَرْقِيِّ: هُدَى مَنْ فِي السَّمَاءِ، وَ هُدَى مَنْ فِى الْأَرْضِ. 🔻 عباس بن هلال گوید: از حضرت رضا علیه السلام درباره این آیه پرسیدم: ( الله نُورُ السّمواتِ وَ الْاَرْضِ ) «خدا نور آسمانها و زمین است». (سورهٔ نور آیه ۳۵ ) 🌸 امام رضا علیه السلام فرمود: 🔻خداوند ✅ هدایت کنندۀ اهل آسمانها و هدایت کننده اهل زمین است. 🔻و در روایت برقی : ✅ هدایت گر اهل آسمانها و هدایتگر اهل زمین است (یا : اهل آسمانها و اهل زمین را هدایت کرده است). ______________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب حدوث اسماء الهی ،صفحه ۲۶۴ حدیث ۴ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
💎 انس با نهج البلاغه💎
صفحهٔ ۸ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود : 🔻ای سلمان وای جندب ! 🍀 پس من و رسول خدا ( صل ال
صفحهٔ ۹ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود : 🍀 به آتش می گویم این را بگیر و آن را رها کن. 🍀 و محمد ( صل الله علیه و آله ) صاحب زلزلهٔ قیامت است و من صاحب صاعقه ام 🍀 و منم صاحب لوح محفوظ ، خدای با عزّت و جلال علم آن را به من الهام فرموده. 🔻 آری ای سلمان و ای جندب ! و محمّد ( صل الله علیه و آله ) « یس و القرآن الحکیم و نون و القلم و طه ما أنزلنا عليك القرآن لتشقی » گردید 🍀 او صاحب دلالتها و هدایتها است و من صاحب معجزات و نشانه ها و محمد( صل الله علیه و آله )پایان بخش پیامبران ✅ ومـن شدم پایان بخش جانشینان ✅ و منم صراط مستقیم و منم خبر بزرگی که مردم در مورد آن با هم اختلاف دارند و کسی اختلافی ندارد جز در مورد ولایت من 🍀 و گردید محمد( صل الله علیه و آله ) صاحب دعوت و من صاحب شمشیر ، و گردید محمد( صل الله علیه و آله ) پیامبر فرستاده شده ✅ و من صاحب فرمان پیامبر ، 🍀 خدای عزیز و جلیل فرمود: « يُلْقِي الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ عَلَىٰ مَنْ يَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِ » «به هرکس از بندگانش که خواهد آن روح (فرشته) را به فرمان خویش می فرستد» غافر / ۱۵ 🔻 و آن روح خدائی است که داده نمی شود و وارد نمی شود آن روح مگر 🔹بر فرشته مقرب 🔹 یا پیامبر صاحب رسالت 🔹 یا جانشین انتخاب شده ↩️ ادامه دارد ادامه دارد ادامه دارد
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ ترور پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله ) توسط برخی از منافقین صحابه 🔰 عاملان نقشهٔ ترور پیامبر (صل الله علیه و آله ) چه کسانی بودند ؟ 🔻 برخلاف ادعای اهل سنت، همه صحابه پیامبر (ص) دارای عدالت نبوده و نیستند. ↩️ شاهد این سخن هم آیات متعددی از قرآن کریم است که در آن به فتنه های منافقین اشاره می کند 🔸 مسلم است که منافقین غیر از کفار و مشرکین هستند و کسانی هستند که خود را در بدنه جامعه مسلمانان نفوذ داده اند از جمله مواردی که در قرآن به خطر منافقین اشاره می کند ◀️ نقشه ترور پیامبر توسط آن هاست در قرآن کریم، به نقشه ترور پیامبر اکرم(ص) اشاره دارد و در این باره می فرماید : 📖《.. وَ هَمُّوا بِما لَمْ يَنالُوا..》 برخی نقشه‌ای در سر داشتند که موفق به انجام آن نشدند.(۱) 🔻 بسیاری از مفسّران اهل سنّت، ذیل این آیه گفته‌اند : هنگام بازگشت پیامبر اکرم(ص) از غزوه تبوک، چند تن از صحابه  گرد هم آمده، و نقشه کشیدند، تا به‌هنگام عبور حضرت(ص) از گردنه‌های کوهستانی، به‌طور ناگهانی و مخفیانه، شتر حضرت(ص) را رم داده و با پرت کردن پیامبر(ص) به درون درّه‌ها، او را به قتل رسانند. 🍀 حضرت(ص) با آگاهی از نقشه آنان فرمود؛ تا همه از پایین درّه حرکت کنند و نیز به عمار دستور داد، تا مهار شتر را بگیرد و حذیفه از پشت سر، شتر را سوق دهد؛ با این وجود، به هنگام عبور از تنگه عقبه، آن گروه، خود را به بالا رسانده تا نقشه خود را عملی سازند، که حذیفه با شنیدن صدای پای آنان به سویشان حمله برد و با عصایی که در دست داشت بر صورت مرکب آنها کوفت و آنان را مضروب و فراری ساخت، و موفق به شناسایی آن‌ها گشت. 🍁 آنان که از شناسایی‌شان توسط حذیفه آگاه گشتند، با شتاب خود را به دیگر مسلمانان رسانده و خود را در میان آن‌ها گم نمودند. 🔻برخی از صحابه گفتند : 🔸 ای رسول خدا(ص)! امر کنید تا گردن آن‌ها را بزنیم. ✅ حضرت(ص) فرمود : دوست ندارم، دشمنان بگویند؛ محمد اصحاب خود را متّهم نموده و آن‌ها را می‌کشد؛ شما نیز این موضوع را نادیده گرفته و بروز ندهید.(۲) 🔹 در تاریخ، نامی از توطئه‌گرانی که نقشه ترور حضرت(ص) را داشتند نیامده، ✍ تنها کسی که به نام این افراد اشاره نموده، ابن حزم اندلسی از استوانه‌های علمی اهل‌سنّت است که در کتاب خود به نام این افراد اشاره نموده و گفته : 📌 ابوبکر بن ابی قحافه، 📌عمر بن خطاب، 📌عثمان بن عفان، 📌طلحه بن عبیدالله 📌 و سعد بن ابی وقّاص، 📌ابوموسی اشعری، 📌عمرو عاص، ↩️ قصد کشتن پیامبر (ص) را داشتند و می‌خواستند آن حضرت(ص) را از گردنه‌ای در تبوک به پایین پرتاب کنند.(۳) اما از آن‌جا که پذیرش این روایت از سوی ابن حزم، به معنای از بین رفتن تمام معتقدات و مبانی فکری خود او و اهل سنّت می‌باشد، سعی کرده اشکالی به این روایت بگیرد و روایت را از اعتبار بیاندازند؛ به همین‌رو گفته: این روایت، به سبب وجود ولید بن عبدالله بن جمیع در آن، ساختگی و دروغ است.(۴) در حالی‌که گذشته از توثیقات و تصدیقات فراوانی که در معتبرترین کتب رجالی اهل سنّت در توثیق ولید بن عبدالله بن جمیع آمده، همین بس که وی از راویان حدیث کتاب مسلم نیشابوری است، که به خاطر اعتبار راویان این کتاب نزد اهل سنّت راویان آن نیز از معتبرترین راویان، به‌شمار می‌رود.   ___________________________ 📚منابع: ۱)سوره توبه، آیه۷۴ ۲)سنن بیهقی، ج ۹، ص۳۳ ۳-۴)المحلّی، ابن حزم اندلسی، ج۱۱، ص۲۲۴ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۲۳ متن هشتاد 🔰 باب معانی اسم‌ها و اشتقاق آنها 🔻میمون بان گوید: 🌸 از امام صادق علیه السلام شنیدم که ◀️ در پاسخ از معنای نامهای «اول» و «آخِر» فرمود: ✅ خداوند اول است نه از اولی که پیش از او بوده ✅ و نه از آغازی که بر او پیشی داشته ✅ و آخر است نه به معنای پایان بودن ↩️ چنانکه در وصف آفریدگان تصور می رود 🔸 بلکه قدیم است 🔸 و اول و آخر 🔸همیشه بوده و همیشه خواهد بود 🔸بی آغاز و پایان ✅ پدید آمدن دربارهٔ او به کار نرود و از حالی به حال دیگر نگردد. ✅ او آفرینندهٔ همه چیز است. __________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب معانی اسماء و اشتقاق آنها ، صفحه ۲۶۶ حدیث ۶ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
صفحهٔ ۱٠ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود : 🔻 پس هر که خدا آن روح را به او عطا کند 🔸 مسلماً او را از مردم ، ممتاز ساخته 🔸 و به او قدرتی واگذار نموده که مردگان را زنده کرده 🔸 و به آنچه بوده و خواهد بود آگاه شده 🔸 و از مشرق تا مغرب و از مغرب تا مشرق را در یک چشم بهم زدن پیموده است 🔸 و آنچه در باطنها و دلهاست را آگاه شده 🔸 و آنچه در آسمانها و زمین است را دانسته است. 🔻ای سلمان وای جندب! 🍀 و محمد(صل الله علیه و آله ) شد آن ذکری که خدای عزیز و جلیل فرمود: 📕 «قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكُمْ ذِكْرًا * رَسُولًا يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِ اللَّهِ» طلاق /۱٠و۱۱ «راستی که خدا سوی شما تِذکاری فرو فرستاده است * پیامبری که آیات روشنگر خدا را بر شما تلاوت می کند». ✅ مسلماً علم به مرگها و بلاها (گرفتاریهای خلق) و سخن روشنگر و قاطع ودانش قرآن و علم به آنچه خواهد بود تاروز قیامت به من داده شده. 🍀 و محمد (صل الله علیه و آله ) حجت را بپاداشت، حجتی برای مردم و من حجت خدای عزّوجل شدم. ✅ خدا برای من چیزهائی قرار داده که برای هیچ کس از گذشتگان و آیندگان قرار نداده ، نه برای پیامبر فرستاده شده ای و نه برای فرشته مقربی!! ↩️ ادامه مطلب ادامه مطلب ادامه مطلب
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ و روایات ملعونه (اول ) اصحاب صحیفه که پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله ) در خطبه غدیر به آن اشاره فرمودند چه کسانی بودند ؟ 🔰 هدف اصحاب صحیفه چه بود ؟ 💥صحیفه ملعونه  ↩️ پیمان عده‌ای از منافقینی بود که در واقع اسلام نیاورده بودند و فقط در ظاهر از ترس جان خویش مسلمان شده بودند، ↩️ بر غصب خلافت پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) بر این پایه و اساس که : ◀️ «اگر محمد بمیرد یا کشته شود این امر خلافت را از اهل بیتش بگیریم بطوری که تا ما هستیم احدی از آنان به خلافت دست نیابد.» 🔻این افراد: ابوبکر و عمر و عثمان و طلحه و عبدالرحمن بن عوف و سعد بن ابی‌وقاص و ابو عبیده الجراح و معاویه بن ابی‌سفیان و عمرو بن عاص و سعید بن عاص و ابوموسی اشعری و مغیره بن شعبه و اوس بن حدثان و ابوهریره و ابوطلحه انصاری و سالم غلام خذیفه از جمله کسانی بودند که در این طرح شرکت داشتند. 🍂 ایشان ابتدای جلسه پیمان بستند که حکومت را غصب کنند و نگذارند تا خلافت به علی (علیه‌السّلام) برسد. 🔹 به همین دلیل در این جلسه، چهار نفر (ابوبکرو عمر و ابوعبیده جراح و سالم بن حبیبه) به ترتیب برای رسیدن به مقام رهبری مسلمانان مورد تأیید واقع شدند!! 📜 سپس بعد از مشورت با یکدیگر و اتفاق نظر، متنی را به دست خط سعید بن عاص نوشته و به امانت‌دار خود یعنی ابوعبیده جراح سپردند، [۱]او نیز این متن را به عنوان پیمان‌نامه در کعبه پنهان نمود. ✍ با توجه به تاریخ ۲۵ ساله خانه‌نشینی امیرالمومنین (علیه‌السّلام) از سقیفه تا جنگ صفین نقش این افراد را به عنوان عناصر اصلی در مخالفت با آن حضرت می‌توان آشکار دید. ___________________ 📚منابع: [۱] علامه مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، بیروت، موسسة الوفا، ۱۴۰۴ ه ق، ج۲۸، ص۱۰۲. 🔸 نکته : زمان وقوع محرم سال دهم هجری ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۲۴ متن هشتاد و یک 🔰 باب فرق میان معانی نام‌های خدا و نام‌های آفریدگان ⭕️ حدیث اول 🔻مردی نزد امام صادق علیه السلام گفت: 🌹 الله اکبر (یعنی خدا بزرگتر است). 🌸 امام صادق علیه السلام فرمود : خدا از چه چیز بزرگ تر است؟ 🔸 گفت: از همه چیز 🌸 امام علیه السلام فرمود: او را محدود ساختی 🔸 آن مرد گفت: پس چگونه بگویم؟ 🌸امام فرمود: بگو: ✅ خدا بزرگتر است از آن که به وصف درآید. ⭕️ حدیث دوم 🔻جميع بن عُمیر گوید: 🌸 امام صادق علیه السلام فرمود: معنای الله اکبر چیست؟ 🔸 گفتم خدا بزرگ تر از هر چیز است. 🌸امام علیه السلام فرمود: مگر در آنجا (یعنی در مرتبه ذات ) او چیزی هست که خدا بزرگ تر از آن باشد؟ 🔸گفتم پس معنای آن چیست؟ 🌸امام علیه السلام فرمود: ✅ خدا بزرگ تر است از آنکه به وصف درآید. ______________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب فرق میان معانی نام های خدا و نام های آفریدگان ،صفحه ۲۷٠ حدیث ۸ و ۹ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
💎 انس با نهج البلاغه💎
صفحهٔ ۱٠ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود : 🔻 پس هر که خدا آن روح را به او عطا کند 🔸 مسلماً او
صفحهٔ ۱۱ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود : 🔻 ای سلمان و ای جندب ! 🔸 گفتند لبّيك ای فرمانده همۀ اهل ایمان ! 🌸 فرمود: 🍀 منم آنکه به فرمان پروردگارم نوح علیه السلام را در کشتی قرارداده و حمل کردم! 🍀 و منم آنکه حضرت یونس علیه السلام را با اجازهٔ پروردگارم از شکم ماهی بیرون آوردم! 🍀 و منم آنکه حضرت موسی پسر عمران علیه السلام را به فرمان پروردگارم از( رود نیل ) عبور دادم! 🍀 منم آنکه حضرت ابراهیم علیه السلام را به اجازهٔ پروردگارم از آتش بیرون بردم ! 🍀 و منم آنکه نهرهای آب را جاری ،و چشمه های آب را شکافتم و درختان را به اجازه پروردگارم کاشتم ! 🍀 و منم (برای دشمنان خدا ) عذابِ روزی که سایهٔ ابرش فراگیر است ، 🍀 و منم آنکه از جای نزدیکی صدا کرده ام (صدائی که )همۀ جن و انس آن را شنیده اند، 🍀 و بدرستی همۀ گروه های ستمگر و منافق را به زبان و لغت های خودشان به آنها فهمانده ام. 🍀منم خضر ، عالِم و استاد حضرت موسی علیه السلام منم . 🍀 آموزگار حضرت سلیمان فرزند داود علیه السلام 🍀 و منم «ذوالقرنین» و منم نمای قدرت خدای عزّوجل . 🔻ای سلمان و ای جندب! 🍀 من محمدم ( صل الله علیه و آله ) و محمّد( ص) از من است! ↩️ ادامهٔ مطلب ادامهٔ مطلب ادامهٔ مطلب
«أَ لَا وَ إِنَّهُ لَا يَضُرُّكُمْ تَضْيِيعُ شَيْ‏ءٍ مِنْ دُنْيَاكُمْ بَعْدَ حِفْظِكُمْ قَائِمَةَ دِينِكُمْ أَلَا وَ إِنَّهُ لَا يَنْفَعُكُمْ بَعْدَ تَضْيِيعِ دِينِكُمْ شَيْ‏ءٌ حَافَظْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَمْرِ دُنْيَاكُمْ » . 🌸 وسلام خدا بر امیرالمومنین فرمود :  🔻 آگاه باشيد! ↩️ آنچه برای حفظ دين از دست می دهيد، ✅ زيانی به شما نخواهد رساند! 🔻 آگاه باشيد! ↪️ آنچه را با تباه ساختن دين به دست می آوريد، ✅ سودی به حالتان نخواهد داشت! 📕 نهج البلاغه خطبه ۱۷۳ بخشی از بند ۳ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۲۵ متن هشتاد و دو 🔰 باب معانی اسم‌ها و اشتقاق آنها 🔻ابوهاشم جعفری گوید : 🌸 خدمت امام جواد علیه السلام بودم که مردی از آن حضرت پرسید و گفت : 🔸 مرا از پروردگار - تبارک و تعالی - خبر ده که آیا برای او در کتابش اسماء و صفاتی هست؟ و آیا اسماء و صفاتش خود او هستند؟ 🌸 امام جواد علیه السلام فرمود: 🔻این سخن دو صورت دارد : 1⃣ اگر می گویی آنها خود او هستند یعنی خدا دارای تعدد و کثرت است (چنان که اسماء و صفات متعددند) ، چنین نیست و خدا از این نسبت برتر است. 2⃣ و اگر گویی این اسماء و صفات قدیم اند و همیشه بوده اند؛ قدیم و همیشه بودن نیز دو معنا دارد: 🔹 اگر گویی آنها پیوسته در علم او بوده و خداوند شایستهٔ آنها است ، آری چنین است. 🔹 و اگر گویی تصویر و هجاء و تقطیع حروف آنها همیشه بوده؛ چنین نیست ، پناه به خدا از اینکه بگوییم چیزی جز خودش با او بوده است، ✅ بلکه خدا بود و آفریده ای نبود، 🔸 آنگاه اسماء و صفات را آفرید تا وسیله ای برای پیوند میان او و آفریدگانش باشند، 🔸 بدان وسیله به درگاه او زاری کنند و به پرستش او پردازند. 🍀 این اسماء و صفات ذکر خدایند ( و حکایت از خداوند دارند ) و خداوند بود و ذکری نبود (پس آنها قدیم نیستند )، ✅ و کسی که به سبب ذکر یاد او می شود خداست که قدیم است و همیشه بوده است. ✍ اسماء و صفات آفریده هایی هستند ، و معانی (عینی نه لفظی) آنها و کسی که مقصود از آنهاست خداست که جدایی و پیوستگی اجزاء شایستهٔ او نیست ، 🔻چیزی که دارای جزء است جدایی و پیوستگی دارد ⛔️ بنابراین نگویند : خدا از اجزایی به هم پیوسته است، ⛔️ و نگویند خدا کم است یا زیاد است؛ ✅ ولی گویند خدا به ذات خود قدیم است ، زیرا هر چیزی که یگانه نیست دارای جزء است ، و خدایگانه است و دارای اجزاء نیست و به کمی و زیادی تصور نمی شود، ✅ و هر چیزی که دارای اجزاء است یا به کمی و زیادی تصور شود آفریده ای است که دلالت بر آفریدگار خوددارد. __________________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب معانی اسماء و اشتقاق آنها ، صفحه ۲۶۷ حدیث ۷ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
💎 انس با نهج البلاغه💎
صفحهٔ ۱۱ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود : 🔻 ای سلمان و ای جندب ! 🔸 گفتند لبّيك ای فرمانده همۀ ا
صفحهٔ ۱۲ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود 📕 خدای متعال فرمود: «مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ *بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَا يَبْغِيَانِ» الرحمن /۱۹ و ۲٠ «دو دریا را بگونه ای روان کرد که با هم برخورد کنند میان آن ،دو حد فاصلی است که به هم تجاوز نمی کنند» . 🔻ای سلمان و ای جندب ! 🔸گفتند: بلی یا امير المؤمنین! 🌸 فرمود : ✅ براستی مردۀ ما نمرده و غائب ما غائب نگشته و کشته های ما هرگز کشته نشده اند! 🔻 ای سلمان و ای جندب ! 🔸 گفتند: بلی ای فرمانده همۀ اهل ایمان! 🍀 درود پی در پی خدا بر تو باد . 🌸 فرمود : منم فرماندۀ هر مرد و زن با ایمانی از گذشتگان و آیندگان ، و به روحِ عظمت تأیید شده ام و بی شک من بنده ای از بندگان خدایم ، ✅ شما ما را پروردگار ، نامگذاری نکنید و در شأن ما هرچه می خواهید بگوئید ، مسلّماً هرگز به عمق آنچه خدا برای ما از برتریها قرار داده نمی رسید ✅ بلکه به یک دهم از ده یک آن هم نخواهید رسید 🍀 زیرا که ما نشانه ها و راهنمایان و حجّت های خدائیم ، جانشینان و امانتداران و پیشوایان و مظهر (اسماء و صفات) خدا و دیده بانان و زبان گویای خدائیم . ↩️ ادامه مطلب ادامه مطلب ادامه مطلب
🔻نهفته ای از گنجینهٔ اسرار الهی https://eitaa.com/Nooraniat110
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۲۶ متن هشتاد وسه 🔰 باب تفاوت خالق و مخلوق در «یکتا» بودن ( قسمت اول ) 🌸 امام رضا یا امام هادی(علیهما السلام) فرمودند: 🔻خدا وند 🍃 لطيف، آگاه، شنوا، بينا، يگانه، يكتا و بي نياز است، نزاده و زاده نشده و هيچ كس همتاي او نيست، 🍃 اگر او چنان باشد كه مشبّهه گويند نه خالق از مخلوق شناخته شود و نه آفريننده از آفريده 🔻 ولي اوست آفريننده، 🍀 ميان او و كسي كه جسم و صورتش داده و ايجادش كرده فرق است، زيرا چيزي مانند او نيست و او مانند چيزي نباشد، ◀️ فتح بن یزید جرجانی گوید عرض كردم: آري خدايم قربانت گرداند ولي شما فرموديد او يكتا و بي نياز است و فرموديد چيزي مانند او نيست در صورتي كه خدا يكتا است و انسان هم يكتا است، مگر يكتايي او شبيه يكتايي انسان نيست؟ 🌸 فرمود: اي فتح محال گفتي، خدايت پا برجا دارد، 🍃 همانا تشبيه نسبت به معاني است، اما نسبت به اسم ها همه يكي است و آنها بر صاحب نام دلالت كنند، 🍃 بيانش اين است كه چون گفته شود انسان يكي است اين گفته خبر دادن از آن است كه انسان يك پيكر است و دو پيكر نيست ✔️ولي خود انسان يكي نيست زيرا اعضاء و رنگ هايش مختلف است، كسي كه رنگ هايش مختلف است يكي نيست، ✔️ اجزأش قابل تقسيم است، يكنواخت نيست، خونش غير گوشتش و گوشتش غير خونش باشد، عصبش غير رگ هايش و مويش غير پوستش و سياهيش غير سفيدي او است همچنين است مخلوق هاي ديگر، ✔️ پس انسان اسمش يكي است، معنايش يكي نيست، ✅ و خداي جل جلاله يكتاست يكتايي جز او وجود ندارد، در او اختلاف و تفاوت و زيادي و كمي نيست، 🍃 اما انسان مخلوق و مصنوع است، از اجزاء مختلف و مواد گوناگون تركيب شده، جز اين كه در حال جمع اجزاء يك چيز است، ادامه دارد ... ______________________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب معانی اسم ها و اشتقاق آنها ، حدیث ۱. صفحه ۲۷۱ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
💎 انس با نهج البلاغه💎
صفحهٔ ۱۲ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود 📕 خدای متعال فرمود: «مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَان
صفحهٔ ۱۳ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود ✅ به (خاطر) ما خداوند بندگانش را عذاب و یا ثواب می دهد 🍀 و از میان آفریده هایش ما را پاک و منزه و بی عیب قرارداده ، ما را اختیار و انتخاب کرده و برگزیده ـ 🍀 و اگر گوینده ای بگوید: برای چه؟ و چگونه؟ و در چه؟ مسلّماً کافر شده و شرک ورزیده زیرا که از (خدا) در مورد کارهائی که انجام می دهد پرسیده نمی شود و دیگرانند که مورد سؤال و بازپرسی قرار می گیرند . 🔻 ای سلمان و ای جندب ! 🔸 گفتند بلی ای امیرمؤمنان ! درودهای پی در پی خدا بر تو باد. 🌸 فرمود : ✅ هرکه به آنچه گفتم ایمان آورد و باور کند و آنچه را روشن ساختم و تفسیر ده و توضیح دادم و روشن و برهانی نمودم ، تصدیق نماید قطعا او مؤمن آزموده شده است ✅ که خداوند قلبش را برای ایمان آزموده و سینه اش را برای اسلام باز و آگاه کرده و اوست عارف و بینای بیدار. ✅ محقـقاً او به نهایت رسیده و کامل شده و هرکه شک کند و عناد ورزد و منکر شود و توقف کند و حیرت زده در تردید بماند ، پس او کوتاهی کرده و دشمن گردیده است. 🔻 ای سلمان و ای !جندب ! 🔸گفتند : لبيك ،يا امیرالمؤمنین صلوات خدا بر تو باد 🌸فرمود : 🍀 من به اذن پروردگارم زنده می کنم و می میرانم و من شما را به آنچه می خورید خبر می دهم و به آنچه در خانه هایتان ذخیره می کنید به اجازهٔ پروردگارم نیز خبر می دهم. ↩️ ادامه مطلب ادامه مطلب ادامه مطلب
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۲۷ متن هشتاد و چهار 🔰باب تفاوت خالق و مخلوق در «یکتا» بودن ( قسمت دوم ) 🔻 بیان «لطیف » بودن خداوند 🔸فتح بن یزید جرجانی گوید عرض کردم : فدایت شوم ، آسوده ام کردی ، خدا آسوده ات کند، این را که فرمودی: «خدا لطیف و آگاه است » برایم تفسیر کن چنان که یگانه بودن را تفسیر فرمودی زیرا اجمالاً می دانم که لطیف بودن خدا غیر لطیف بودن خلق اوست به خاطر فرقی که میان خلق و خالق هست ، اما دوست دارم شما برایم توضیح دهید. 🌸 امام علیه السلام فرمود : 🍃 ای فتح ، ما از این رو خدا را لطیف گفتیم که 🔸 موجودِ لطیف و ظریف آفریده 🔸 و به موجود لطیف و ظریف آگاه است. 🍀 خدا توفیقت دهد و ثابت قدمت بدارد ، آیا به اثر صُنع او نمی نگری در گیاهان ظریف و غیر ظریف و آفریدگان ظریف و کوچک و حیوانات ریز و پشۀ درشت و ریز و حشرات کوچک تر از آنها که به چشم نمی آیند ، 🍀 بلکه از فرط کوچکی نر و ماده و نوزاد و دیرینهٔ آنها تمیز داده نمی شوند؟! 🍀 هنگامی که به جُثّهٔ ریز آن می نگریم و می بینیم که چگونه راه آمیزش جنسی را می داند و از مرگ می گریزد و توشۀ خود را از دل گرداب های دریا و پوست درختان و پهنۀ دشت ها و بیابان ها فراهم می آورد و سخن خود را به همنوعانش می فهماند و مقصودش را به فرزندانش می رساند و برایشان خوراک می برد (و در دهانشان می نهد ) ، 🍀 و نیز هنگامی که به رنگ آمیزی آن می نگریم که چگونه سرخ و زرد ، و سفید و سرخ به هم آمیخته ، با آن که چنان ریز است و غیر قابل دید که به خاطر همین کوچکی چشم های ما آن را نمی بیند و دستهامان لمس آن نمی کند ، ✅ پی می بریم که آفرینندۀ این آفریدگان بسیار باریک بین است و به همین آفریدگانِ بسیار کوچک آگاهی کامل دارد و بدون زحمت و کار و استفاده از اعضاء و آلات به آفرینش لطیف و حیرت انگیز آنها پرداخته است . ✅ و خواهیم دانست که سازندهٔ هر چیز آن را از مایه و مادۀ قبلی می سازد ، ولی خداوند آفرینندهٔ باریک بین و دقیق ساز و بلند پایه ، آفریده ها را بدون مایه و مادهٔ قبلی آفریده و ساخته است. ______________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب هفدهم ، حدیث ۱. صفحه ۲۷۴ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
صفحهٔ ۱۴ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود : 🍀 و من آگاه و دانایم به باطنِ دل های شما و پیشوایان از فرزندان من علیهم السلام همه می دانند و همین کارها را می کنند . 🍀 هرگاه که دوست داشته و بخواهند . زیرا که همۀ ما یکی هستیم اوّلی ما محمّد و آخری ما محمّد و وسطی ما محمّد و همۀ ما همان محمّدیم ( صل الله علیه و آله )، 🍀 پس بین ما جذایی و فاصله ای قرار ندهید . ✅ و هرگاه ما بخواهیم خدا میخواهد و هرگاه نخواهیم خدا هم نمی خواهد 💥 وای و ویلِ کامل بر کسی که فضل و برتری ما را منکر شود و ویژگیهای ما و آنچه را خدا به ما عطا کرده انکار کند ، ↩️ زیرا که هر کس انکار کند چیزی از آنچه را خدا به ما عطا کرده پس محققاً انکار کرده قدرت خدای عزّوجل را و (انکار کرده) خواست خدا را در مورد ما. 🔻ای سلمان وای جندب ! 🔸گفتند: لبّيك اى امير المؤمنين صلوات خدا بر تو باد. 🌸 فرمود : 🍀 مسلماً خداوند ، به ما عطا کرده آنچه که برتر و با شکوهتر و بالاتر و بزرگتر از همۀ اینهاست (که گفتم )! ↩️ ادامه مطلب ادامه مطلب ادامه مطلب
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۲۸ متن هشتاد و پنج 🔰باب حرکت و انتقال 🔻ابن ابی العوجا در یکی از گفتگوهایش با امام صادق علیه السلام گفت : 🔸 از خدا یاد کردی ، پس به چیزِ غایبی حواله دادی! 🌸 امام صادق علیه السلام فرمود : 🔻 وای بر تو ، چگونه غایب است کسی که 🌲 با آفریدگانش همراه و شاهدِ (احوال و اعمال آنها) است 🌲 و به آنان از رگِ گردن نزدیک تر است ، 🌲 سخنشان را می شنود ، 🌲 خودشان را می بیند 🌲 و رازهاشان را می داند؟! 🔻 ابن ابی العوجاء گفت: 🔸 آیا او در همه جا هست؟ 🔸 هنگامی که در آسمان است 🔸چگونه در زمین است؟ 🔸و آنگاه که در زمین است 🔸چگونه در آسمان است؟ 🌸امام علیه السلام فرمود: 🔻تو مخلوقی را وصف کردی 🔻که چون از جایی انتقال یابد جایی از او پر می شود و جایی خالی ، ↩️ و در جایی که بدان انتقال یافته از حوادثی که در جای گذشته رخ می دهد بی خبر است ، 🔰 اما خدای والامقام ✅ فرمانروای جزادهنده 🔻 چنان است که ✅ نه هیچ جایی از او خالی است ✅ و نه هیچ جایی از او پر است ✅ و به هیچ جایی از جای دیگر نزدیک تر نیست ( بلکه همۀ جاها برای او یکسان است). ______________________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب حرکت و انتقال ، حدیث ۳ صفحه ۲۸۷ و ۲۸۸ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
💎 انس با نهج البلاغه💎
صفحهٔ ۱۴ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود : 🍀 و من آگاه و دانایم به باطنِ دل های شما و پیشوایان از
صفحهٔ ۱۵ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود : 🔸گفتیم : ای امیرالمؤمنین ! خدا به شما چه چیزی عطا کرده که بزرگتر و با شکوهتر است از همۀ اینها؟ 🌸 فرمود: ✅ محققاً پروردگار ما «عزّ وجل» به ما عطا کرده آگاهی به اسم اعظم را ، آن اسمی که اگر بخواهیم آسمانها و زمین و بهشت و جهنم را با آن می شکافیم و بوسیله آن به آسمانها عروج کرده بالا می رویم و با آن به زمین باز می گردیم و فرود می آئیم و به غرب و شرق عالم سیر کرده 🍀 و با آن تا انتهای عرش می رویم و در عرش پیش روی پروردگارمان (عزّوجل) می نشینیم و( با آن) همه چیز پیرو ما می شود ✅ حتی آسمانها و زمین و خورشید و ماه و ستارگان و کوهها و درختان و جنبندگان و دریاها و بهشت و آتش ، همۀ اینها را خدا به برکت اسم اعظم به ما داده است. 🍀 آن اسم بزرگی که آن را فقط به ما آموخته و ویژهٔ ما قرار داده 🍀 و با همۀ این ( قدرت و عظمت ها) ما (مانند) سایر مردم ) می خوریم و می آشامیم و در بازار راه می رویم و البته همهٔ اینها را به امر پروردگارمان انجام می دهیم . ↩️ ادامه مطلب ادامه مطلب ادامه مطلب
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ و روایات 🔻 در مورد اهمیت «معرفت » مخصوصا معرفت توحیدی ( خداشناسی ) 🔻 در کتاب صفات شیعه 🌸 از یکی از امامان علیه السّلام روایت شده است که فرمود: 🔻بعضی از شما [دوستداران ما] 🔸نسبت به بعضی دیگر بیشتر نماز می‌خوانید 🔸 و بعضی نسبت به بعضی دیگر، بیشتر حجّ بجا می‌آورید، 🔸و بعضی نسبت به بعضی دیگر، بیشتر صدقه می‌دهید. 🔸نیز بعضی نسبت به بعضی دیگر، بیشتر روزه می‌گیرید، ✅ ولی با فضیلت ترین شما کسی است که معرفتش بیشتر باشد. _________________________________ 📕ترجمه بحار الانوار ، جلد سوم ، کتاب توحید باب ۱، حدیث ۳۸ ، صفحه ۱۴ ، انتشارات قائمیه اصفهان ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۲۹ متن هشتاد و شش 🔰باب حرکت و انتقال 🔻 ابوبصیر گوید: 🌸امام صادق علیه السلام فرمود: 🔻 هر که پندارد ◀️ خداوند از چیزی به وجود آمده ◀️ یا در چیزی است ◀️ یا بر روی چیزی است ✅ حقاً کافر است . 🔸 گفتم برایم توضیح دهید . 🌸فرمود: منظورم آن است که کسی پندارد ◀️ چیزی او را فرا گرفته ◀️ یا چیزی او را نگاه داشته ◀️ یا او از چیزی پیش از خود به وجود آمده است. 🔻و در روایت دیگری است : 🍀هر که پندارد خداونداز چیزی به وجود آمده ♦️او را پدیده دانسته 🍀 و هر که پندارد خدا در چیزی است ♦️ او را محصور و محدود نموده 🍀 و هرکه پندارد خدا بر روی چیزی است ♦️ او را قابل حمل و نقل قرار داده است. __________________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب حرکت و انتقال ، حدیث ۹ صفحه ۲۹۱ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
💎 انس با نهج البلاغه💎
صفحهٔ ۱۵ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود : 🔸گفتیم : ای امیرالمؤمنین ! خدا به شما چه چیزی عطا کر
صفحهٔ ۱۶ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود : 🍀 و حال آنکه مائیم بندگان محترم و بزرگ داشته شده خدا، آنان که در گفتار از او پیشی نمی گیرند و به فرمان او عمل می کنند و (خدا) ما را معصوم (از هر عیب و آلودگی) و پاک و منزه قرار داده و برتری بخشید بر بسیاری از بندگان با ایمانش ، 🍀 به همین خاطر ما می گوئیم الحمدلله ، ستایش از ان خدائی است که ما را به چنین ( عظمت هائی رساند و ) هدایت کرد و نبودیم ما چنین کـه هدایت شویم اگر خدا ما را هدایت نمی کرد ( و به ولایت نمی رساند) . 🍀 و یقیناً عذاب برای کافران حق است ، مرادم آنان اند که منکر می شوند آنچه را خدا از فضل و احسان به ما داده است. 🔻 ای سلمان و ای جندب ! ✅ این است معرفت من به نورانیت ، پس به آن بچسب در حالیکه هدایت و رشد یافته ای زیرا که هیچ فردی از شیعیان ما به مرز آگاهی و بینائی (در ولایت ) نمی رسد تا مرا به نورانیت بشناسد ✅ پس آنگاه که به نورانیت ، مرا شناخت بصیر و بینا ، آگاه و بالغ و کامل خواهد بود و در دریائی از علم فرو می رود و به درجاتی از فضائل و کمالات بالا میرود ↩️ و راه یافته بر سرّی از سر خدا ✅ و نهفته ای از گنیجینهٔ اسرار الهی! 🔸 پایان حدیث /. https://eitaa.com/Nooraniat110
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳٠ متن هشتاد و هفت 🔰باب حرکت و انتقال 🔻هشام بن حکم گوید: ◀️ ابو شاکر دَیَصانی به من گفت: 📕 در قرآن آیه ای است که عین سخن ماست (که گوییم خدا در مکان قرار دارد یا عالَم دو خدا دارد خدایی در آسمان و خدایی در زمین). 🔸 گفتم کدام آیه؟ گفت: این آیه «وَ هُوَ الَّذى فِى السّماءِ الهُ وَ فِى الْأَرْضِ الهُ» (سورهٔ زخرف آیهٔ ۸۴) ♻️ و من ندانستم به او چه پاسخ دهم به حج رفتم و امام صادق علیه السلام را از گفتهٔ او خبر دادم،ـ 🌸 امام علیه السلام فرمود: 🍁 این سخنِ یک زندیقِ پلید است ، چون به نزد او بازگشتی بگو نامت در کوفه چیست؟ گوید فلان بگو نامت در بصره چیست؟ گوید : فلان 🍀 بگو ،خداوند پروردگار ما نیز همینگونه است 🍃 در آسمان خداست ، 🍃در زمین خداست ، 🍃در دریا خداست ، 🍃 در بیابانها خداست، ✅ و در همه جا خداست. ↩️ من نزد ابو شاکر رفتم و او را از این سخن خبر دادم ، گفت : این پاسخ از حجاز آمده است ( و پاسخ خودت نیست). __________________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب حرکت و انتقال ، حدیث ۱ صفحه ۲۹۲ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj