┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#اصول_کافی #کتاب_توحید ۲۹
#خداشناسی متن هشتاد و شش
🔰باب حرکت و انتقال
🔻 ابوبصیر گوید:
🌸امام صادق علیه السلام فرمود:
🔻 هر که پندارد
◀️ خداوند از چیزی به وجود آمده
◀️ یا در چیزی است
◀️ یا بر روی چیزی است
✅ حقاً کافر است .
🔸 گفتم برایم توضیح دهید .
🌸فرمود: منظورم آن است که کسی پندارد
◀️ چیزی او را فرا گرفته
◀️ یا چیزی او را نگاه داشته
◀️ یا او از چیزی پیش از خود به وجود آمده است.
🔻و در روایت دیگری است :
🍀هر که پندارد خداونداز چیزی به وجود آمده
♦️او را پدیده دانسته
🍀 و هر که پندارد خدا در چیزی است
♦️ او را محصور و محدود نموده
🍀 و هرکه پندارد خدا بر روی چیزی است
♦️ او را قابل حمل و نقل قرار داده است.
__________________________________
📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب حرکت و انتقال ، حدیث ۹ صفحه ۲۹۱
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
💎 انس با نهج البلاغه💎
صفحهٔ ۱۵ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود : 🔸گفتیم : ای امیرالمؤمنین ! خدا به شما چه چیزی عطا کر
صفحهٔ ۱۶
🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود :
🍀 و حال آنکه مائیم بندگان محترم و بزرگ داشته شده خدا، آنان که در گفتار از او پیشی نمی گیرند و به فرمان او عمل می کنند و (خدا) ما را معصوم (از هر عیب و آلودگی) و پاک و منزه قرار داده و برتری بخشید بر بسیاری از بندگان با ایمانش ،
🍀 به همین خاطر ما می گوئیم الحمدلله ، ستایش از ان خدائی است که ما را به چنین ( عظمت هائی رساند و ) هدایت کرد و نبودیم ما چنین کـه هدایت شویم اگر خدا ما را هدایت نمی کرد ( و به ولایت نمی رساند) .
🍀 و یقیناً عذاب برای کافران حق است ، مرادم آنان اند که منکر می شوند آنچه را خدا از فضل و احسان به ما داده است.
🔻 ای سلمان و ای جندب !
✅ این است معرفت من به نورانیت ، پس به آن بچسب در حالیکه هدایت و رشد یافته ای زیرا که هیچ فردی از شیعیان ما به مرز آگاهی و بینائی (در ولایت ) نمی رسد تا مرا به نورانیت بشناسد
✅ پس آنگاه که به نورانیت ، مرا شناخت بصیر و بینا ، آگاه و بالغ و کامل خواهد بود و در دریائی از علم فرو می رود و به درجاتی از فضائل و کمالات بالا میرود
↩️ و راه یافته بر سرّی از سر خدا
✅ و نهفته ای از گنیجینهٔ اسرار الهی!
🔸 پایان حدیث /.
https://eitaa.com/Nooraniat110
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#اصول_کافی #کتاب_توحید ۳٠
#خداشناسی متن هشتاد و هفت
🔰باب حرکت و انتقال
🔻هشام بن حکم گوید:
◀️ ابو شاکر دَیَصانی به من گفت:
📕 در قرآن آیه ای است که عین سخن ماست
(که گوییم خدا در مکان قرار دارد
یا عالَم دو خدا دارد
خدایی در آسمان و خدایی در زمین).
🔸 گفتم کدام آیه؟ گفت: این آیه
«وَ هُوَ الَّذى فِى السّماءِ الهُ وَ فِى الْأَرْضِ الهُ»
(سورهٔ زخرف آیهٔ ۸۴)
♻️ و من ندانستم به او چه پاسخ دهم به حج رفتم و امام صادق علیه السلام را از گفتهٔ او خبر دادم،ـ
🌸 امام علیه السلام فرمود:
🍁 این سخنِ یک زندیقِ پلید است ، چون به نزد او بازگشتی بگو نامت در کوفه چیست؟ گوید فلان بگو نامت در بصره چیست؟ گوید : فلان
🍀 بگو ،خداوند پروردگار ما نیز همینگونه است
🍃 در آسمان خداست ،
🍃در زمین خداست ،
🍃در دریا خداست ،
🍃 در بیابانها خداست،
✅ و در همه جا خداست.
↩️ من نزد ابو شاکر رفتم و او را از این
سخن خبر دادم ،
گفت : این پاسخ از حجاز آمده است
( و پاسخ خودت نیست).
__________________________________
📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ،
باب حرکت و انتقال ، حدیث ۱ صفحه ۲۹۲
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🌸﷽🌸
#احادیث و روایات
🔰 دربارهٔ شناخت ، بیان،
حجت ( الهی ) و هدایت کردن
🔻 علی بن عقبه از پدرش نقل می کند
که می گوید:
🌸 از امام صادق علیه السلام
شنیدم که می فرمود:
🍀 کارهای خود را برای خدا قرار داده
و برای مردم قرار ندهید ،
🔻 زیرا
▪️ آن چه برای خداوند است به او اختصاص دارد
▪️و آن چه برای مردم است ،
به سوی خدا بالا نمی رود
🍀 و در دین خود با مردم نجنگید ، زیرا درگیری (بامردم ) برای قلب نوعی بیماری است و خداوند به پیامبر خود فرموده است :
📕 إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَآءُ ۚ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ
« تو کسی را که بخواهی نمی توانی هدایت کنی ، اما خداوند هر کسی را که بخواهد هدایت می کند.» قصص/۵۶
🍀 و فرموده است :
📕 «أَفَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّىٰ يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ»
«آیا تو مردم را مجبور می کنی تا این که با ایمان باشند.» یونس /۹۹
🍀 مردم را رها کنید، زیرا مردم از (زبان) مردم گرفته اند در حالی که شما از (زبان مبارک) رسول خدا صل الله علیه وآله گرفته اید
🍀 و من شنیدم که پدرم می فرمود :
🔸 حقیقتاً زمانی که خداوند بر بندۀ خود نوشت که در این امر (مذهب شیعه و ولایت اهل بیت) داخل شود، آن شخص سریع تر از رفتن #پرنده به لانه اش داخل خواهد شد.
═════════════════
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۶۴ ، حدیث ۱۳، صفحه ۶۳۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #اصول_کافی #کتاب_توحید ۳۱
#خداشناسی متن هشتاد و هشت
🔰باب عرش و کرسی
🔻 جاثِلیق از امیر مؤمنان علیه السلام
پرسید و گفت:
🔸 مرا از خدای بزرگ خبر ده که
آیا او عرش را حمل می کند یا عرش او را ؟
🌸 امیرمؤمنان علیه السلام فرمود:
💠 خدای بزرگ حامل عرش و آسمانها و زمین
و موجوداتی است که در آنها و میان آنهاست
✅ (اما نه حمل جسمانی بلکه با قدرت
خویش آنها را نگاه می دارد )
📕 چنان که در قرآن فرموده :
«إِنَّ اللَّهَ يُمْسِكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ أَنْ تَزُولَا ۚ وَلَئِنْ زَالَتَآ إِنْ أَمْسَكَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِٓ ۚ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا»
خداوند آسمانها و زمین را نگاه می دارد تا از جای خود نجنبند و اگر از جای بجنبند هیچ کس پس از او نمی تواند آنها را نگاه دارد؛ همانا او بردبار و بسیار آمرزنده است .( سورهٔ فاطر آیه ۴۱)
____________________________________
📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ،
باب عرش و کرسی ، حدیث ۱ صفحه ۲۹۳
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
#احادیث و روایات
🔻 در مورد معرفت
به پیامبر صل الله علیه و آله و امامان علیهم السلام
#امامشناسی #شخصیت #ذوالشهادتین
🍀 خُزَیمَة بن ثابِت انصارى» از اصحاب برجسته پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله) و از یاران باوفای حضرت على (علیهالسلام) است. او از قبیله اوس و از نخستین مردم مدینه بود که به اسلام گروید و بتهاى طایفه خود یعنی بنى خَطْمَه را شکست. خزیمه سرانجام در جنگ صفین در رکاب امیرالمؤمنین (علیهالسلام) به شهادت رسید.
🍀خزیمة بن ثابت به
↩️ «ذوالشهادتین» ملقب است،
◀️ زیرا در جریان گواهى دادن بر صحت یک داد و ستد، رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله) شهادت او را به منزله شهادت دو شاهد عادل پذیرفت
✔️ که ظاهراً ناشى از ایمان استوار خزیمه به رسول خدا و اسلام بوده است.
👌 این امر موجب جایگاهى ارزشمند براى خزیمه و مایه افتخار مردم مدینه اعم از اوس و خزرج شد.
🌹 گواهى خزیمه درباره اسبى بود به نام «مُرْتَجِز» که پیامبر اکرم در بازار بطحاء آن را از یک اعرابى خرید و چون بازگشت تا بهاى آن را بپردازد، آن اعرابى در اثر اغواى عدهاى از منافقان، معامله را انکار کرد. خزیمه که با گروهى از اصحاب در آنجا حضور داشت، به نفع رسول خدا شهادت داد. اعرابى اعتراض کرد که او شهادت مىدهد در حالى که حضور نداشته است.
🍀 چون پیامبر از خزیمه پرسید که آیا هنگام خرید و فروش حضور داشته است،
✅ خزیمه پاسخ داد نه اما مىداند که پیامبر آن را خریده است، به این استدلال که «آیا پیامبر را به آنچه از سوى خدا آورده است تصدیق کند، اما وى را علیه این اعرابى تصدیق نکند؟».
✅ پیامبر از جواب او تعجب کرد و به او گفت شهادتش همچون شهادت دو نفر است. پس از آن، پیامبر فرمود: هر که خزیمه به نفع یا برضد وى براى او شهادت دهد، او را بس است.
🔰 خزیمه بن ثابت، همراه با برخى دیگر از اصحاب، پس از رحلت پیامبر در امر خلافت به حضرت على علیه السلام رجوع کرد و خلافت ابوبکر را نپذیرفت و در اینباره با ابوبکر محاجّه کرد و شهادت داد که پیامبر در روز غدیر خم فرمود: «مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ فَهْذا علىٌّ مَوْلاه» و به ولایت و برادرى و جانشینى على علیهالسلام گواهى داد.
_____________________________
📕کلینى، ج۷، ص۴۰۱؛ نیز رجوع کنید به ابنسعد، ج۱، ص۴۹۰، ج۴، ص۳۷۸ـ۳۷۹؛ مقدسى، ج۵، ص۲۴ـ۲۵؛ ابناثیر، ۱۹۷۰ـ۱۹۷۳، ج۱، ص۳۷، ج۲، ص۱۳۳.
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#اصول_کافی #کتاب_توحید ۳۲
#خداشناسی متن هشتاد و نه
🔰باب کلیات توحید
🔻فتح بن یزید جرجانی گوید:
🔸 یکی شدن راه من و امام هادی علیه السلام هنگامی که من از مکه به خراسان باز می گشتم و آن حضرت به عراق می رفت مرا با او رو به رو ساخت و از او شنیدم که می فرمود :
🍀 هر که حریم خدا را نگاه دارد
حریمش را نگاه دارند ،
🍀 هر که خدا را اطاعت کند
دیگران او را اطاعت کنند .
🔸 من آهسته به سوی آن حضرت رفتم و خود را به ایشان رساندم و سلام کردم پاسخ سلام مرا داد
🌸 و فرمود: ای فتح ،
🔹 هر که خالق را خشنود کند
از خشم مخلوق با کی نخواهد داشت
🔹 و هر که خالق را به خشم آورد
سزاوار است که خداوند خشم مخلوق را
بر او مسلّط سازد.
✅ خالق را جز به همان گونه که خود خویشتن را
وصف نموده وصف نتوان کرد ،
✅ و کجا می توان خدایی را وصف کرد که حواس از درک او ، و اندیشه ها از دستیابی به او، و تصورات از بیان حدَ او ، و دیدگان از احاطه به او عاجزند.
✅ خداوند از وصف و اصفان برتر ، و از تعریف تعریف کنندگان فراتر است .
✅ در عین نزدیکی دور است و در عین دوری نزدیک ، پس او در دوری خود نزدیک و در نزدیک بودن خود دور است.
✅ او چگونگی را به وجود آورده پس نمی توان گفت که او چگونه است؟
✅ و مکان را ایجاد کرده ، پس نمیتوان گفت او کجاست زیرا او با چگونگی و بودن در مکان فاصله دارد.
__________________________________
📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ،
باب کلیات توحید ، حدیث ۱ صفحه ۳۱۴
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
ـ┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#اصول_کافی #کتاب_توحید ۳۳
#خداشناسی متن نود
🔰باب کلیات توحید
🔻 فتح بن عبدالله از وابستگان بنی هاشم ، گوید:
🍃 به امام کاظم علیه السلام نامه نوشتم
و دربارۀ توحید پرسیدم :
✍ آن حضرت با خط خود به من نوشت:
🍀 «سپاس خدایی راست که ستایش خویش را به بندگانش آموخت » و مانند حدیث قبل تا جمله
«و وجودش توسن افکار را از پای درآورده است » ذکر نموده ، سپس افزوده است :
🔻 آغاز دینداری و اعتقاد به او
✅ شناخت اوست
🔻 و کمال شناختش
✅ یگانه دانستنِ اوست ،
🔻 و کمال یگانه دانستن او
✅ نفى صفات (زاید بر ذات) از اوست.
✔️ زیرا هر صفتی گواه است که
غیر صاحب صفت است ،
✔️ و هر صاحب صفتی گواه است
که غیر صفت است،
✔️ و هر دو گواه اند که دو چیزند
و دو چیز بودن با ازلیت سازگار نیست .
🍀 پس هر که خدا را
(به صفات زاید بر ذات) و صف کند
↩️ او را محدود ساخته،
🍀 و هر که او را محدود سازد
↩️ او را به شمارش درآورده ،
🍀 و هر که او را شمارش درآورد
↩️ ازلیتش را باطل نموده است.
🍀 و هر که گوید چگونه است؟
↩️ وصف او را جویا شده ؛
🍀 و هر که گوید در چیست؟
↩️ او را در چیزی گنجانیده؛
🍀 و هر که گوید بر روی چیست؟
↩️ او را نشناخته ؛
🍀و هر که گوید کجاست؟
↩️ جایی را از او خالی دانسته؛
🍀 و هر که گوید او چیست؟
↩️ او را قابل شناخت دانسته؛
🍀 و هر که گوید: تاکی است؟
↩️ برایش اندازه نهاده است.
✅ او عالِم بود آنگاه که معلومی نبود ،
✅ و خالق بود (یعنی قدرت بر خلق داشت)
آنگاه که مخلوقی نبود،
✅ و پروردگار بود آنگاه که دست پرورده ای نبود.
🍀 آری پروردگار ما این گونه وصف می شود و بالاتر از وصف هایی است که وصف کنندگان می کنند.
______________________________________
📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ،
باب کلیات توحید ، حدیث ۶ صفحه ۳۲٠
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🌸﷽🌸
#احادیث و روایات
🔰 دربارهٔ قضا و قدر ،
آزمایش ، روزی ، قیمت و مرگ (اجل )
🌸 امام حسین علیه السلام می فرماید:
🔸 مردی یهودی از امام علی علیه ااسلام پرسید:
🔹 مرا از آن چیزی که برای خدا
🔹و نزد خدا نیست
🔹 و خداوند آن را نمی داند ، آگاه کن.
🌸 آن حضرت فرمودند:
◀️ آن چه خداوند نمی داند ، سخن شما (یهودیان). است که می گویید : عُزیر فرزند خداوند است در حالی که خداوند برای خود فرزندی نمی شناسد
◀️ و امّا سؤال تو که گفتی : چه چیزی برای خدا نیست؟ (بایدبگویم : ) برای خداوند شریک وجود ندارد
◀️ و پرسش تو که گفتی : چه چیز نزد خداوند نیست؟ (باید بگویم :) نزد خداوند ستم به بندگان وجود ندارد.
🔸 آن مرد یهودی گفت : شهادت می دهم که خدایی جز خدای یگانه نیست و محمّد(ص) فرستاده خداوند می باشد.
═════════════════
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۶٠ ، حدیث ۲۳ ، صفحه ۵۸۱ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
ـ┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#اصول_کافی #کتاب_توحید ۳۴
#خداشناسی متن نود و یک
🔰باب نوادر
🔻 حارث بن مغیرهٔ نصری گوید:
🌸 از امام صادق دربارۀ این آیه:
«كُلَّ شَيْءٍ هالِكُ إِلَّا وَجْهَه»
هر چیزی نابود شدنی است جز وجه او
(سورهٔ قصص آیهٔ ۸۸)
پرسش شد،
🌸 امام علیه السلام فرمود:
مردم در این باره چه می گویند؟
🔻گفتم می گویند :
🔸 همه چیز نابود می شود مگر چهرۀ خدا.
🌸 امام علیه السلام فرمود:
🍀خداوند منزه است ،
🍂 واقعا سخن بزرگی گویند!
مقصود از « وجه الله» جهتی است که باید از آنجا بر خداوند وارد شد . *
__________________________________
* بنابراین مقصود از «وجه «الله» انبیاء و اوصیا علیهم السلام هستند که از راه آنان و به راهنمایی آنان میتوان به خدا رسید.
__________________________________
📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ،
باب نوادر ، حدیث ۱ صفحه ۳۲۵
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
ـ┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#اصول_کافی #کتاب_توحید ۳۵
#خداشناسی متن نود و دو
🔰باب نوادر
🌸 امام صادق علیه السلام دربارۀ این آیه:
📕 (فَلَمًا أسَفُونَا انْتَقَمْنا مِنْهُم )
«پس چون ما را به خشم آوردند
از آنان انتقام گرفتیم » ( سورهٔ زخرف آیهٔ ۵۵)
🔻فرمود :
✔️ خداوند مانندِ ما خشم نمی گیرد،
✔️ ولی برای خود دوستانی آفریده است که
🍀 خشم و خشنودی دارند
🍀 و آنان مخلوق
🍀 و دست پروردهٔ او هستند
🔻و خداوند
✅ خشنودی آنان را خشنودی خود،
✅ و خشم آنان را خشم خود قلمداد کرده است،
🍀 زیرا آنان را دعوت کنندگان به سوی خود
🍀 و رهنمایانِ بر خود قرار داده است،
✔️ از این رو بدین مقام رسیده اند .
🔻و چنین نیست که
🍃 حالاتی که به خلق دست می دهد
🍃 به خدا هم دست دهد،
🔺ولی معنای آنچه فرموده همین است که
گفتم.
🔻 و نیز خداوند فرموده است:
«هرکس به یکی از دوستان من اهانت کند به جنگ با من برخاسته و مرا به جنگ فراخوانده است »
📕و فرموده :
«مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ »
« هر که فرستاده خدا را فرمان برد ،
در حقیقت خدا را فرمان برده است»
( سورهٔ نساء آیهٔ ۸٠)
📕و فرموده :
«إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ»
« کسانی که (در حدیبیه) با تو بیعت می کردند جز این نبود که با خدا بیعت می کردند (دست تو) دست خدا بود که بالای دست آنان قرار داشت». ( سورهٔ فتح آیهٔ ۱٠ )
👌 همۀ اینها و نظایر آنها
به همان معنایی است که برایت گفتم.
🔸 خشنودی
🔸 و خشم
🔸و چیزهای دیگر نظیر آنها
↩️ نیز از همین قبیل است و اگر خشم و دلتنگی به خدا می رسید با آنکه خدا آنها را آفریده و ایجاد نموده روا بود که کسی بگوید آفریدگار هم روزی نابود می شود و از میان می رود،
◀️ زیرا اگر خشم و دلتنگی بر او وارد شود
↩️ تغییر بر او وارد خواهد شد
◀️ و اگر تغییر بر او وارد شود
↩️ از نابودی ایمن نخواهد بود
🔹 و نیز ایجاد کننده از ایجاد شده
🔹 و قادر از مقدورُ علیه ،
🔹 و خالق از مخلوق
🔹 بازشناخته نمی شد .
✅ خداوند بسی بالاتر و والاتر
از چنین گفتاری است ،
🍀 بلکه او آفرینندهٔ چیزهاست
♦️ بی آنکه به آنان محتاج باشد،
🍀 و چون آفرینش او از روی نیاز نیست
♦️وجودِ حدّ و کیفیت در او محال است.*
🔹 این را بفهم ان شاءالله تعالی.
______________________________________
*زیرا حد و کیفیت نیز مخلوق اند و اگر خدا حد و کیفیت داشت قطعاً به آنها نیازمند بود و چون نیازمند نیست پس حد و کیفیت ندارد.
_____________________________________
📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ،
باب نوادر ، حدیث ۶ صفحه ۳۲۸ و ۳۲۹
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
ـ┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#اصول_کافی #کتاب_توحید ۳۶
#خداشناسی متن نود و سه
🔰باب مشیت و اراده
🌸 حضرت ابوالحسن امام رضا یا امام هادی
( علیه السلام ) فرمود:
🔻خداوند
🍀 دو اراده و مشیّت دارد:
1⃣ ارادۀ حتم (یعنی ارادۀ تکوینی )
2⃣ و ارادۀ عزم (یعنی اراده تشریعی).
◀️ نهی می کند ولی می خواهد که انجام گیرد
(یعنی از انجام آن جلوگیری نمی کند)
◀️ و امر می کند ولی نمی خواهد که انجام گیرد
(یعنی بر انجام آن مجبور نمی سازد ) .
🔸 آیا ندیده ای که خدا آدم و همسرش را نهی کرد که از آن درخت بخورند
🔹 ولی خواست که بخورند ،
✅ و اگر نمی خواست آنها بخورند خواستِ آنها بر خواست خدای متعال غالب نمی آمد.
🔸و ابراهیم را امر کرد که اسحاق را سر ببرد* ولی نخواست که او را سر ببرد ،
✅ و اگر می خواست ، خواستِ ابراهیم بر خواستِ خدای متعال غالب نمی شد .
______________________________________
*در اینکه ذبیح آیا اسحاق بوده یا اسماعیل اختلاف است و مشهور شیعه آن است که اسماعیل بوده است و ممکن است ذکر نام اسحاق از روی تقیه باشد.
______________________________________
📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ،
باب مشیت و اراده ، حدیث ۴ صفحه ۳۴۳
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj